PDA

View Full Version : OT Dynacord DA 16/V wordt (te) warm



Little Jay
4 april 2018, 19:43
Heren (en dames?) amp-technici, gaarne uw advies en visie!

Ik heb onlangs een leuke Dynacord DA 16/v in mijn bezit gekregen. Daar heb ik een cabje voor gebouwd met een 8 ohm speaker:

https://i.imgur.com/ucj6RLo.jpg

Oorspronkelijk had deze amp een cabinet met 3 speakers:

https://i.imgur.com/9M5cQFm.jpg

Maar ik heb er nu een 8 ohm speaker aangehangen (meet 7 ohm, dus zal wel 8 ohm zijn dacht ik, aangezien je speakers niet accuraat kunt meten). Overigens is die 150 ohm weerstand parallel aan de speaker uitgang nergens te bekennen; waarschijnlijk al weggehaald in het verleden.

Nu komt 'ie: ampje speelt goed, blijft tot hoog volume clean maar na ongeveer een half uur neemt het volume af en gaat de boel oversturen. De OT wordt daarbij ook érg warm. Nog geen rook of rare geurtjes maar je kunt 'm nauwelijks aanraken.

Als de boel afgekoeld is werkt alles weer naar behoren.

Enig idee wat er aan de hand kan zijn? Ben ik toch de OT aan het overbelasten? Een speaker met meer ohm zou volgens mijn - overigens zeer beperkte - kennis toch niet mogen leiden tot meer warmte ontwikkeling?


Hier nog wat fotootjes ter leering ende vermaeck:

https://i.imgur.com/JUeAT7f.jpg

https://i.imgur.com/aIhPX5L.jpg

https://i.imgur.com/Sk3Zkc0.jpg

https://i.imgur.com/epGiaJs.jpg

Little Jay
4 april 2018, 20:21
POTJANDORIE!!!

Ik word dement!! Nu ik het cabinet open heb geschroefd en dat met z'n rug naar me toe staat heb ik pas in de gaten dat ik helemaal niet aan de OT zat te voelen maar aan de PT!!! (Net-trafo)

De PT wordt heet en de amp verliest na enige opwarm-tijd dus clean headroom........ sjeeeezus..... (Facepalm!!)

cluseau
4 april 2018, 21:53
Check in goede (koude) toestand de spanning op g1 ven elke EL84. Meet ook de spanning op de kathode en schrijf t ff op.

Wacht tot de fout flink aanwezig is en herhaal de meting. Vergelijk die met je koude meting. Ik verwacht dat de spanning op g1 behoorlijk is opgelopen en als gevolg de spanning op de kathode ook een beetje.

Is de kathode juist lager dan zou de bypass elco wel eens lek kunnen zijn.


Nog een mogelijkheid is dat je buizen gewoon lekken en veel stroom gaan trekken.

Lekke elco kan ook nog maar dan worden ze warm.

Little Jay
4 april 2018, 22:59
Thanks Frans! Ik ga meten. Helaas zitten de buisvoeten onder de strips met de componenten en zijn erg slecht bereikbaar.... eens kijken hoe ik daar bij kan zonder een oplawaai te krijgen....

Ondertussen had ik wel de trafo op de 240V winding geschakeld, die stond op 220. En met de achterkant open treedt nu geen vervorming meer op. Er kwam wel echt een puist warmte uit de kast, ondanks dat ik een fors ventilatierooster bovenin heb gemonteerd. Misschien een ventilatieprobleem in combinatie met (iets) te hoge voltages? PT blijft wel heet, je kan nauwelijks 1 seconde je vinger er op leggen, dat lijkt me toch echt te heet,niet? (Hoewel die dingen wel echt heet kunnen worden natuurlijk).

De elco's van de power supply zijn recentelijk vernieuwd zo te zien, wat natuurlijk niet wil zeggen dat ze niet toch kunnen falen. Versterker opereert wel opvallend brom- en ruisvrij, dus dat zit denk ik wel goed.

Maar jij doelt op de elco's aan pin 3 (cathode) van de EL84s, naar de aarde, de kathode-caps?

Little Jay
4 april 2018, 23:05
sorry nee, G1 is de control grit (stuur rooster) op pin 2 bedenk ik nu

https://www.premierguitar.com/ext/resources/images/content/2015_07/FEAT/Tubes-101/EL84-tube-diagram-WEB.jpg

cluseau
4 april 2018, 23:12
Op g1 (p2) moet je rond de nul Volt meten. Kathode (p3) ergens tussen de 10 en 15 Volt ruim genomen. Heb ff geen EL84 grafiek onder mijn kussen.

Als je de trafo niet kunt vasthouden is hij erg overbelast hoor, kwestie van tijd voor de isolatie is verbrand. Zeker niet te lang met deze actie doorgaan.

Little Jay
4 april 2018, 23:36
Op G1 (p2) meet ik 13-14v
Op k,G3 (p3) meet ik 18v

Te hoog?

Little Jay
4 april 2018, 23:44
op de filaments meet ik trouwens maar 5,2V
Da's wel erg laag.....

Net als de spanning net na de gelijkrichter: 308v.
Volgens het schema mag die 385v zijn.

cluseau
5 april 2018, 00:02
Op G1 (p2) meet ik 13-14v
Op k,G3 (p3) meet ik 18v

Te hoog?
zeker, gaat in de richting van lekkende koppelcaps. Als je g1 naar massa kan kortsluiten zul je zien dat pin3 ook gaat zakken





op de filaments meet ik trouwens maar 5,2V
Da's wel erg laag.....

Net als de spanning net na de gelijkrichter: 308v.
Volgens het schema mag die 385v zijn.

Dit is deels het gevolg van jouw 240V~ selectie. We zitten nu rond de 230V~ dus primair en mede daardoor ook secondair zit je iets te laag. Meet maar gewoon de 6,3V~ als referentie en kijk welke stand daar het best bij in de buurt komt maar......

Wel eerst de fout er uit halen want die is grotendeels oorzaak van de lage secondaire spanning. De spanning die je mist is verdwenen in de trafo verliezen en daarom wordt deze zo heet.


edit:

Ik zie nu dat er heel wat elco's vervangen zijn waaronder ook de kathode caps. De belangrijkste zijn ze vergeten, die gele jongens die onder de strips hangen.

Wel mooi stukje echte PtP trouwens.

Little Jay
5 april 2018, 00:11
Top! Ga ik doen.... morgen ;-)
Ik lig nu in bed. Met telefoon..... fout hè

obiwanjacobi
5 april 2018, 09:13
Ik zie in de bedrading bij de power sectie (links op overzichtsfoto) wat losgeknipte draden. Is dat van oude caps die zijn vervangen of?
Wellicht een idee om die dan netter af te werken.

[2c]

Little Jay
5 april 2018, 09:44
Ik zie in de bedrading bij de power sectie (links op overzichtsfoto) wat losgeknipte draden. Is dat van oude caps die zijn vervangen of?
Wellicht een idee om die dan netter af te werken.

[2c]

Ja je hebt gelijk en dat is een rare die me nogal verbaast. Ben nu niet bij de amp maar die draden zitten aan de gelijkrichter en zouden - als ik me niet vergis - de beide filaments met elkaar verbinden als ‘ie niet doorgeknipt was. Lijkt me raar?!?

Ik ga daar zeker nog even goed naar kijken! Het lijkt wel een draad die er fabrieks-af al zat en waarom die dan doorgeknipt is, is mij een raadsel.

Little Jay
6 april 2018, 09:46
Nou, gisteravond na m’n optreden (met andere amp uiteraard ;-) nog even gekeken naar de koppelcondensatoren. Ik kom er potverdorie niet bij!! Ze zitten aan de onderkant van de strips en ook als ik de strips losschroef bewegen die niet want ze worden op hun plek gehouden door de draden naar de buisvoeten (hoe men dat ooit heeft kunnen installeren is mij een raadsel....). Lukt me ook niet om één zijde van de caps los te solderen en te liften, ik kom er gewoon niet bij. Lekker dan, zo kan ik de caps niet doormeten op lekken.... (verklaart wel waarom ze nooit vervangen zijn....).

Heb bedacht dat ik maar ga proberen ze los te knippen met een mini-tangetje en ze sowieso rücktsichtlos ga vervangen. Ze zijn tenslotte 60 jaar oud en ik geloof niet in mojo van oude caps maar heb liever een betrouwbare amp. De nieuwe monteer ik dan van de bovenkant. Het gaat nog wel een heel karwei worden om de oude caps dan onder de strips vandaan te peuteren... zal waarschijnlijk toch het één en ander los moeten solderen. Het is dan wel een gokje of daar echt de oorzaak ligt. Wel gisteravond nog even getest met een ander paartje EL84s en dan wordt de PT ook langzaam steeds warmer, dus waarschijnlijk ligt de oorzaak niet in een lekke buis.

Ook de cruciale weerstanden ga ik doormeten om te bezien of die niet teveel verlopen zijn.

Anyway, toch even een vraagje: ik heb voldoende .1 en .047uf caps liggen (630V rating), maar wel de allergoedkoopste, Xicon denk ik. Wat zijn daarover de meningen: goed genoeg?

cluseau
6 april 2018, 09:55
Anyway, toch even een vraagje: ik heb voldoende .1 en .047uf caps liggen (630V rating), maar wel de allergoedkoopste, Xicon denk ik. Wat zijn daarover de meningen: goed genoeg?


Soldeer alleen de spanningszijde vast en meet op het open einde of daar gelijkspanning lekt. Maak je nou niet druk over een paar mV maar meer dan 1V zijn ze niet geschikt. Ik heb een hele batch van 100+ stuks die ik zo kan kiepen. Na gebruik kreeg ik de amp terug met dezelfde klachten. Deze caps bleken gewoon te lekken dus enkele reis kliko. Meten is weten ;)

De kathodespanning is een goeie maat voor de buisstroom. Jij meet 18V over 300 ohm, dat is 60mA per buis. Ga ik uit van die 385V x 60mA is een bias vermogen van 23Watt voor een buisje van 12Watt max. Ik heb veel gekke dingen gezien en dit is er een van. Je vermoord de buizen en een nieuw setje na reparatie zal je goed doen. Die buizen moeten namelijk knalrood staan bij deze stroom. Doen ze dat niet zijn ze helemaal uitgeblust.

Little Jay
6 april 2018, 11:23
Hmm ja 18v op de kathode is wel erg veel zie ik nu ook. Temeer omdat het schema daar 11,8v aangeeft.

Punt van aandacht dus ook: waarom is die spanning zo hoog? (Zal ‘m nog een keer meten to be sure)

cluseau
6 april 2018, 11:34
Punt van aandacht dus ook: waarom is die spanning zo hoog? (Zal ‘m nog een keer meten to be sure)

Dat is nu juist het punt, de anodespanning van de driver is bv 150V. Aan de andere kant hoort geen spanning te staan omdat het rooster via een weerstand aan ground ligt. Als de cap gaat lekken wordt het rooster positief, de kathode volgt deze trend en wordt gevoed uit de anode van de eindbuis die door deze actie meer gaat geleiden. Het is zelfs zo dat de voeding die 385V niet eens zal halen door de hoge buisstromen. De voeding moet nu twee keer zoveel vermogen leveren en daar krijgt hij het zo benauwd van. Het is overigens wel een klasse A amp en dat vreet al meer vermogen dan toegestaan maar dit is van de zotte natuurlijk.

Little Jay
6 april 2018, 11:58
Juist ja, ik snap ‘m! Dus de oorzaak daarvan zou ‘m ook in lekkende koppelcaps zitten. Met gezonde koppelcaps zou ik dus (hopelijk) de waarden uit het schema op de anode moeten meten.

Dan zou de stroom = 11,8/300 = 39mA zijn en trekt ‘ie 385x0,039 = 15,0W per buis. Da's al hoog voor een EL84 maar lijkt me veel gezonder.

Dus plan voor nu: koppelcaps vervangen en meten of ik op acceptabele waarden uitkom.

Little Jay
6 april 2018, 12:25
De buizen gloeien inderdaad behoorlijk hard nu....

cluseau
6 april 2018, 12:27
Juist ja, ik snap ‘m! Dus de oorzaak daarvan zou ‘m ook in lekkende koppelcaps zitten. Met gezonde koppelcaps zou ik dus (hopelijk) de waarden uit het schema op de anode moeten meten.

Dan zou de stroom = 11,8/300 = 39mA zijn en trekt ‘ie 385x0,039 = 15,0W per buis. Da's al hoog voor een EL84 maar lijkt me veel gezonder.

Dus plan voor nu: koppelcaps vervangen en meten of ik op acceptabele waarden uitkom.

You got it!


De buizen gloeien inderdaad behoorlijk hard nu....

Het enige wat mag gloeien is de gloeidraad. Kleurt de anode orange ben je hem aan het wurgen.

Little Jay
6 april 2018, 13:40
You got it!



Het enige wat mag gloeien is de gloeidraad. Kleurt de anode orange ben je hem aan het wurgen.


Nee, geen red-plating hoor, dat gaat nog wel goed. Maar ik heb de indruk dat ze hard werken.

cluseau
6 april 2018, 14:01
Nee, geen red-plating hoor, dat gaat nog wel goed. Maar ik heb de indruk dat ze hard werken.

Dan begrijp ik dit niet
Oorspronkelijk geplaatst door Little Jay
De buizen gloeien inderdaad behoorlijk hard nu....
De gloeidraden hebben niets met de rest van de amp te maken, hooguit gloeien ze wat minder door de overbelaste trafo.

Little Jay
6 april 2018, 14:43
Dan begrijp ik dit niet
De gloeidraden hebben niets met de rest van de amp te maken, hooguit gloeien ze wat minder door de overbelaste trafo.

Ik had het beter niet op kunnen merken :-) Want het klopt ook inderdaad niet, de filament-spanning is natuurlijk lager idd.
Het zal wel psychisch zijn, gloeiende buizen in een donker cabinet of zo.....

Redplating herken ik wel, heb al eens een stel EL84s laten redplaten in een andere amp door een multi-kable van preamp naar eindversterker verkeerd aan te sluiten.

Nee, aan de buizen is volgens mij niks abnormaals te zien. Voor de zekerheid zal ik vanavond wel even een foto nemen met het licht uit, voor als ik misschien toch iets verkeerd zie!

cluseau
6 april 2018, 14:48
Voor de zekerheid zal ik vanavond wel even een foto nemen met het licht uit

Waarschijnlijk allemaal gebaseerd op angst :seriousf::seriousf::seriousf:

Little Jay
6 april 2018, 14:53
Waarschijnlijk allemaal gebaseerd op angst :seriousf::seriousf::seriousf:

Onzekerheid! Ben maar een goedbedoelende amateur die gelukkig electrocutie weet te vermijden maar zwaar moet steunen op de adviezen van de mensen die er écht verstand van hebben!

;-)

guitaraddict
6 april 2018, 14:57
Aan de solderingen te zien is er al behoorlijk wat aan gesleuteld. Waarschijnlijk is geprobeerd om er wat meer vermogen uit te halen.
Is R51 nog steeds 300 ohm of kleiner gemaakt? Ik denk dat de PT daar niet tegen kan, te klein bemeten waarschijnlijk. Deze weerstand R51 is per buis !! Er blijkt ook nog een r52 te zijn, ook 300 ohm, met eigen condensator. Dat zie je ook op jouw schema, ik had niet goed gekeken.

Alf

Little Jay
6 april 2018, 15:27
Aan de solderingen te zien is er al behoorlijk wat aan gesleuteld. Waarschijnlijk is geprobeerd om er wat meer vermogen uit te halen.
Is R51 nog steeds 300 ohm of kleiner gemaakt? Ik denk dat de PT daar niet tegen kan, te klein bemeten waarschijnlijk. Deze weerstand R51 is per buis !! Er blijkt ook nog een r52 te zijn, ook 300 ohm, met eigen condensator. Dat zie je ook op jouw schema, ik had niet goed gekeken.

Alf

Dat kwam inderdaad ook in me op Alf, ga ik vanavond ook checken. Maar alles wat ik tot nog toe gecheckt heb had nog originele waarden. (maar die weerstanden heb ik nog niet bekeken)

cluseau
6 april 2018, 15:33
(maar die weerstanden heb ik nog niet bekeken)


Nou ik wel hoor ;) die zijn zelfs groter dan 300. Waarschijnlijk om de stroom te temperen (symptoom bestrijding).

Little Jay
6 april 2018, 16:27
Nou ik wel hoor ;) die zijn zelfs groter dan 300. Waarschijnlijk om de stroom te temperen (symptoom bestrijding).

Haha! Ik zie het nu op m'n eigen foto (zit nog op kantoor ;). Ze zijn 330 idd!

Maar dat kan natuurlijk ook zijn omdat 330 ohm gangbaarder is bij de webwinkels, zeker als het ook nog 2W moet zijn.

Little Jay
6 april 2018, 20:36
En na behoorlijk wat gepruts is het gelukt de oude koppelcaps te verwijderen en nieuwe terug te zetten:

https://i.imgur.com/ETob91o.jpg

De voltage selector staat weer op 220V. Na een half uurtje spelen is dit het resultaat:

Er wordt weer een gezonde spanning geleverd (schema zegt 385):
https://i.imgur.com/LMbJyJR.jpg

Spanning op de kathode:
https://i.imgur.com/n96Urhn.jpg

Pin 2 vergeten te fotograferen, maar die is keurig 0V

En na nog wat meer spelen kan je hand gewoon op de PT blijven liggen:

https://i.imgur.com/UifUTPC.jpg


Rest mij nog jullie - maar toch met name Frans - hartelijk te danken voor de geweldige hulp!!!!

cluseau
6 april 2018, 21:37
Kijk, dat hoor ik graag. Waardes zien er gezond uit. Gefeliciteerd.

guitaraddict
7 april 2018, 12:06
Die amp is uit 1960 0f '61 . Dus toen er 220 volt was. Hoe hoog is de gloeispanning nu met een wat hogere netspanning?

Little Jay
7 april 2018, 13:27
Die amp is uit 1960 0f '61 . Dus toen er 220 volt was. Hoe hoog is de gloeispanning nu met een wat hogere netspanning?

Die kan ik niet aan de buisvoeten meten, want daar kom ik gewoon niet bij, maar op de 100R schuifweerstand die als center tap dient meet ik 5,75 op de ene terminal en 0,7 op de andere. Dan is de gloeispanning denk ik 5,75 + 0,7 = 6,45V?

guitaraddict
7 april 2018, 16:42
Hoger dan de reguliere 6,3 volt maar niet ernstig.

Ik gebruik oudere amps via een variac op 220 volt

De netspanning varieert ook behoorlijk waar ik woon, van 225 tot 235 volt.


Alf

Little Jay
8 april 2018, 00:39
Ik denk dat 0,15V extra niet zo’n probleem is maar inderdaad als het lichtnet sterk varieert of pieken genereert wordt het wellicht anders. Ik kijk het even aan, misschien zet ik ‘m op 240 als ik er echt mee op ga treden (is wel de bedoeling ;-)

Na de koppel caps in de eindtrap heb ik ook nog wat andere van de nog aanwezig oude koppelcaps stroomopwaarts in het circuit vervangen met wat ik nog had liggen en het klinkt allemaal een stuk beter! Helderder, meer gain en volume, strakkere bassen! Je hoort echt dat de boel gewoon gezonder is nu de PT weer efficiënt werkt. Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar ‘m nauwelijks gebuikt, anders had de PT vast al het loodje gelegd

Er zitten nog 5 oude caps (allemaal koppelaars) op lastige plekken, ga ik ook vervangen maar ik moet eerst weer bijbestellen. Echt, voor mij geen oude caps meer in vintage versterkers! Vervangen die oude meuk! Wat heb je aan ‘mojo’ als je amp niet goed werkt?

cluseau
8 april 2018, 10:51
Maak je niet zo druk om die spanningvariaties, valt allemaal binnen de ruime toleranties. Het wordt wel anders als een 220 amp 240 voor zijn kiezen krijgt maar voorlopig kom ik nog niet boven de 230.

Je zou er misschien beter aan doen een vers setje eindbuizen in te zetten. Ik vrees dat die twee flesjes flink op hun donder hebben gehad. Spreek ik mezelf wel een beetje tegen want voor je zoiets doet eerst meten maar in de situatie waarin ze hebben gewerkt loopt een goede buis rood aan. Bij jouw was dat niet het geval dus ik weet bijna zeker dat je buisjes een conditie hebben van een natte krant.

Little Jay
8 april 2018, 12:01
Ja goed idee, met de caps zal ik meteen een gematched paartje EL84s meebestellen!

cluseau
15 mei 2018, 16:23
Ja je hebt gelijk en dat is een rare die me nogal verbaast. Ben nu niet bij de amp maar die draden zitten aan de gelijkrichter en zouden - als ik me niet vergis - de beide filaments met elkaar verbinden als ‘ie niet doorgeknipt was. Lijkt me raar?!?

Bovenstaande is niet helemaal correct (helemaal niet :hide: ) De bedrading is voor een schakelaar die niet meer aanwezig is, maakt verder niet zo uit.


Stadsgenoot Little Jay heeft de de geringe afstand kunnen overbruggen en zo kwam het dat ik dit ding eens van dichtbij mocht aanschouwen. Ik moet zeggen dat het er gelikt uitziet hoor, puik kastje het inwendige ziet er ook netjes uit. Voor de zekerheid het ampje even onder de loep genomen en bij inschakelen was ik nou niet bepaald overdonderd door het geluid wat er uit kwam. Het zijn natuurlijk maar twee kleine eindbuisjes maar toch. Klank was enigsinds slissend en bitter weinig vermogen, dat was niet de verwachting. De patient werd dus even op de rollenbank gezet voor een prestatie meting en dat loog er niet om. Slechts 7Watt clean in 8 ohm. Deze 8 ohm speaker zit immers in de kast dus daar moeten we het mee doen. Als ik een vermogensmeting doe zorg ik altijd voor een zo recht mogelijke karakteristiek van de totale amp.

Op onderstaand plaatje zien we dat er van het ingangssignaal (onder) niet veel overblijft aan de uitgang (boven)



https://i.imgur.com/5ae1HDU.jpg


Op de negatieve flank begint de eindtrap te oscilleren wat ook hoorbaar zal zijn met een audio signaal. De oorzaak lijkt te zitten in een van de eindbuizen welke dicht op een potmeter staat. Als daar een metalen schot tussen geplaatst wordt is het probleem weg. Eenvoudige en goedkope oplossing is een zesde rooster bij deze buis toe te passen.


https://i.imgur.com/gXh48Em.jpg


Het gevolg is dat er geen strooiveld meer uit de buis kan komen en zo niet meer opgepikt kan worden door de bedrading rond de potmeters. Raar maar afdoende.


Dan het uitgangsvermogen:
Bij een meting bleek het al helemaal fout te gaan door een foutief gemonteerd jack chassisdeel voor de speaker. De tip van de jack lag aan massa en de sleeve was hot bedraad. Omdat de generator en de scoop met de minnen aan elkaar verbonden zijn werd de uitgang kortgesloten. Omwisselen van deze aansluiting gaf weer lucht in deze.

Omdat de gegevens van de trafo er niet op staan heb ik een aantal metingen uitgevoerd:
1 - 5Vrms @ 4 ohm = 6,5Watt (3.6 zonder crossover)
2 - 9.5Vrms @ 8 ohm = 11.2Watt (7 zonder crossover)
3 - 16.6Vrms @ 16 ohm = 17.2Watt (14 zonder crossover)

De uitgang blijkt 16 ohm te zijn en geen veronderstelde 8 ohm. Dit heeft ook een flinke crossover distortion tot gevolg. Op de trafo zaten nog meer aansluitingen en kon het niet laten een andere te gebruiken. Nogmaals de vermogensmeting er op losgelaten en nu zijn de resultaten wel wat beter:
1 - 8Vrms @ 4 ohm = 16Watt
2 - 10.6Vrms @ 8 ohm = 14Watt
3 - 12.4Vrms @ 16 ohm = 9.6Watt (11.6 zonder crossover)

We zien nu dat ergens tussen 4 en 8 ohm het beste resultaat wordt behaald. Zou je er een cab van 8 ohm bij zetten heb je voldoende voor een riante kroeg. Opvallend is dat er bij 4 en 8 ohm helemaal geen crossover vervorming meer is. In de eerste situatie was een vervormingsvrij vermogen in 8 ohm slechts 7Watt. In de tweede situatie is dat gestegen naar 14Watt. En dat alles met toevoeging van een home made roostertje.

Little Jay
15 mei 2018, 16:38
Kijk en dan blijkt eens te meer dat ik maar een amateuristische prutser ben! Al die zaken heb ik dus niet kunnen spotten. Ok, ik heb geen scope maar dat foutief gemonteerd jack-chassisdeel was niet eens in me opgekomen om te controleren..... (ok, versterker speelt er wel om natuurlijk). Zelfde geldt voor de trafo

Geweldig Frans, ik kom zo naar je toe om 'm op te halen! Ben heel benieuwd nu hoe het zal klinken.

cluseau
15 mei 2018, 17:02
Komkom, niet zo hard voor jezelf. Tot nu toe heb je een goeie job gedaan hoor. :rockon:

Pepe
15 mei 2018, 21:03
Leuk topic mannen.

obiwanjacobi
17 mei 2018, 07:38
De oorzaak lijkt te zitten in een van de eindbuizen welke dicht op een potmeter staat. Als daar een metalen schot tussen geplaatst wordt is het probleem weg.

Dus als ik het goed begrijp, was er een feedback loop van (het strooiveld) van de eindbuis naar de input/preamp via de potmeter..?
En hierdoor onstond de oscillatie. Check?

En dat 6e rooster -de afscherming neem ik aan- is die koperdraad die je om de buis hebt gewikkeld - ligtie aan ground?

cluseau
17 mei 2018, 09:03
Dus als ik het goed begrijp, was er een feedback loop van (het strooiveld) van de eindbuis naar de input/preamp via de potmeter..?
En hierdoor onstond de oscillatie. Check?

En dat 6e rooster -de afscherming neem ik aan- is die koperdraad die je om de buis hebt gewikkeld - ligtie aan ground?

Klopt helemaal, de bedrading naar de potmeter liep vlak langs de eindbuis. Waarom dat ging oscilleren weet ik zo gauw niet maar een snelle oplossing was dat roostertje om de buis heen. En idd aan massa leggen anders heeft het nog geen zin. Het is het elektrische veld om de buis heen, de anodewisselspanning is ook niet gering. Als je een scoop hebt kun je zien dat je de anodespanning gewoon kan meten zonder de probe aan te sluiten, houd hem maar gewoon in de buurt van de eindbuis dat is genoeg. De potmeter bedrading die er vlakbij zit doet dat nog veel beter.

Ik vind het wel een beetje vreemd dat zo'n goed ontwikkelde amp dit verschijnsel laat zien dus misschien is er wel iets anders aan de hand. Het ding was ook niet helemaal origineel meer en wat onze voorgangers hebben gedaan is even een raadsel. Kun je natuurlijk allemaal uit gaan zoeken maar daar hangt ook een prijskaartje aan, dit was ff eenvoudig te doen vandaar.

edit:

Ik had me er eigenlijk nog niet druk over gemaakt maar wil toch wel de oscillatie frequentie weten. De blokgolf is 1 kHz dus de periodetijd is 1mSec. Een halve periode is dan 500uSec en daarin tel ik 19 periodes van de oscillatie frequentie. Een periode is dan 500uSec / 19 = 26uSec. De frequentie is dan 38kHz, ver boven de gehoorgrens maar dit gaat wel mengproducten met het audio signaal vormen en dat is waarschijnlijk de oorzaak van de scherpe klank die ik kon horen. Na plaatsing van het roostertje was het probleem ook verdwenen, zo simpel kan het soms zijn.

obiwanjacobi
17 mei 2018, 09:12
Thanx.

Ik zou me kunnen voorstellen dat een 'defecte' eindbuis meer rotzooi uitspuugt dan een nieuwe/goeie eindbuis...?

cluseau
17 mei 2018, 09:20
Thanx.

Ik zou me kunnen voorstellen dat een 'defecte' eindbuis meer rotzooi uitspuugt dan een nieuwe/goeie eindbuis...?

Dit waren nieuwe buizen hoor en het lag ook niet aan de buizen. Door ze om te wisselen had ik iets van verandering moeten constateren als er een rotte buis in zou zitten. Maar, zie de edit in voorgaand bericht ;)

Little Jay
17 mei 2018, 13:07
Gisteravond de Dynacord meegenomen naar de repetitie van Eva & The Tracies https://www.facebook.com/eva.tracies/en daar kunnen constateren dat Cluseau’s oplossing goed heeft uitgepakt! Op het - overigens niet al te harde - volumeniveau van die band blijft ‘ie volledig clean (drums, bas, sax, gitaar en zang), wat ik toch opmerkelijk vind voor een 15 wattertje. Met een Fender Blues Jr bijvoorbeeld lukt me dat niet. Deze Dynacord klinkt ook véél mooier dan een Blues Jr.

Ben er erg content mee! Ik gebruik een Boss FRV-1 als reverb, klinkt echt super!

De tremolo in de amp functioneert overigens niet goed. Wel vreemd: vóór de verbeterslag deed die het wel aardig, nu klinkt het als een staccato on/of effect. Een vorige eigenaar heeft driftig in dat circuit zitten solderen, zou het kunnen zijn dat ze daar caps met verkeerde waarden in hebben gezet als symptoombestrijding van de fouten elders in het circuit zodat het nu na correctie van de fouten niet meer goed klinkt? Ik gebruik nooit tremolo, dus het heeft geen prioriteit maar dat is nog iets om uit te zoeken.

Ook is er wel wat ruis: een sshhsshh die een beetje komt en gaat (een beetje als de zee) met af en toe een klein knakje en plopje. Eigenlijk alleen hoorbaar als ik in de stilte thuis speel; in de oefenruimte en zeker op het podium niet echt hoorbaar. Die ruis is er gekomen nadat ik zelf de caps heb vervangen (dus was er vóór Cluseau’s modificaties). Dus ik vermoed dat óf door de toegenomen gain en frequentierespons die pas is gaan opvallen, óf ik heb er een cap ingezet die toch niet helemaal lekker is, óf één van mijn soldeerverbindingen is niet helemaal lekker. Wel inmiddels een verse ECF80 fasedraaier er in gezet maar dat maakte geen verschil. De overige 3 voorversterker buizen zijn ook nog origineel (allen ECC83), ik kan eens kijken of verversen daarvan verbetering brengt. Van mijn oude Guyatone weet ik dat het vervangen van de weerstanden in de voedingslijn van de preamp buizen (load resisors of plate resistors heten dat?) daarin wel enige verbetering gaf, ook nog iets om naar te kijken? Die weerstanden lijken allemaal nog origineel en dus ook al dik 60 jaar oud.

Maar: al met al een fantastisch klein ampje dat nu weer heel goed presteert en Cluseau heeft weer eens fantastisch werk verricht!

cluseau
17 mei 2018, 15:38
De tremolo in de amp functioneert overigens niet goed. Wel vreemd: vóór de verbeterslag deed die het wel aardig, nu klinkt het als een staccato on/of effect. Een vorige eigenaar heeft driftig in dat circuit zitten solderen, zou het kunnen zijn dat ze daar caps met verkeerde waarden in hebben gezet als symptoombestrijding van de fouten elders in het circuit zodat het nu na correctie van de fouten niet meer goed klinkt? Ik gebruik nooit tremolo, dus het heeft geen prioriteit maar dat is nog iets om uit te zoeken.

Je tremolo klonk voor aanvang ook al zo. Beetje een chopper ipv vloeiende modulatie. Ik heb daar niets aan gedaan om je niet op kosten te jagen en je had er ook geen klachten over. Ik zag ook idd dat er in dat deel aardig gespit is dus een uitzoekerij om die fout op te sporen.

Het kan zijn dat de tremolo is aangepast om tegemoet te komen aan de foute instelling van de eindbuizen. De eventuele correctie is nu dan een beetje overdone met de juist ingestelde eindtrap. Kwestie van alle componenten op juistheid te checken.

Wel moet ik nu even aan die twee losse draden denken, die missende schakelaar is namelijk wel gelinkt aan de tremolo oscillator. Je zou ze even met elkaar kunnen verbinden, mogelijk een quick fix.

Ruis en plopjes doet me denken aan variatie in weerstandswaarden. De toegepaste typen weerstanden zijn nou niet bepaald in een goede conditie na al die jaren en meestal zijn ze ook flink verlopen. Ze bestaan uit staafjes kool met een messing dopje aan de uiteinden waar dan weer een aansluitdraadje aan zit. Die dopjes krijgen na verloop van tijd ruimte op de koolstaafjes. Soms trek je ze zo los en bestaat er een flinke onregelmatige overgangsweerstand die je bij de waarde op moet tellen. De variatie in deze verbinding kan zorgen voor ruis en plop geluiden.

Verder is jouw klacht ook vaak te relateren aan oude preamp buisjes. Door het verbrandingsproces ontstaat er namelijk troep tussen de roosters wat op de mica plaatjes blijft liggen. Die rommel is geleidend bij deze hoge spanningen en kan hetzelfde verschijnsel veroorzaken. Begin met verse preamp buisjes, dat is het meest eenvoudige.

Little Jay
17 mei 2018, 17:00
Thanks Frans!

Jazeker, de tremolo was al zo toen ik ‘m bij jou bracht, was ontstaan nadat ik alle koppel-caps had vervangen. Omdat ik nooit tremolo gebruik had ik ‘t jou niet eens gemeld (gewoon vergeten eigenlijk). Zeker geen verwijt naar jou hè!

Ik kan die draadjes idd eens checken. Zoals gezegd: geen prio, maar wel leuk als ‘ie ook nog een werkende tremolo heeft.

Preamp-buizen en weerstanden worden dan mijn volgend projectje :-)

Little Jay
17 mei 2018, 21:26
Bovenstaande is niet helemaal correct (helemaal niet :hide: ) De bedrading is voor een schakelaar die niet meer aanwezig is, maakt verder niet zo uit.


Ah! Jij doelt op de blauwe en de grijze draad met die blauwe krimpkousjes! Ik doelde op de 2 zwart/gele-draden die aan de gelijkrichter vastzitten! Die zitten aan pin 4 en 5 (de filaments) en lijken doorgeknipt ofwel ooit lijken de filaments aan elkaar gezeten te hebben?!? Zie de overzichtsfoto van de binnenkant van het chassis helemaal links - daar nog zonder krimpkous die ik er op gezet heb.

https://i.imgur.com/JUeAT7f.jpg

De blauwe en de grijze draad gaan in het oorspronkelijke schema naar een switch die onderdeel uit lijkt te maken van het tremolocircuit (rechtsonder in het schema):

https://i.imgur.com/YMBXznu.png

Little Jay
17 mei 2018, 21:31
A-Ha moment: die twee zwart-gele draden hebben waarschijnlijk ooit het lampje gevoed dat nu rechtstreeks op de PT gezet is! (En nu een LED-je is en toen waarschijnlijk een echt gloeilampje.)

Little Jay
17 mei 2018, 21:36
Omdat ik nog geen foto van de nieuwe situatie had:

https://i.imgur.com/prv70jR.jpg

cluseau
17 mei 2018, 22:56
A-Ha moment: die twee zwart-gele draden hebben waarschijnlijk ooit het lampje gevoed dat nu rechtstreeks op de PT gezet is! (En nu een LED-je is en toen waarschijnlijk een echt gloeilampje.)

Ik had idd gezien dat dit ledje later rechtstreeks op de pt is aangebracht maar de gele draden op onderstaande jouw laatste foto onder de strip had ik over het hoofd gezien.

Verder doelde ik idd op de blauwe en grijze draad. Deze gaan naar een voedingsdeler en de kathode van een van de eindbuizen. Dat voedingspunt voed ook de tremolo oscillator. Beetje lastig ding wel, kan het ff niet zo snel volgen maar het is de oscillator.