PDA

View Full Version : OT geeft alleen 8 ohm voor de speaker



johanb
3 april 2018, 18:56
Nu heb ik twee 10"jensen classic speakers. Die speakers zijn er alleen in 8 ohm .serie schakeling word 16 ohm, parralel 4 ohm mijn voorkeur gaat uit naar een 2 x 10 setting. Heb ik het goed begrepen dat ik beter de speakers parralel kan aansluiten ( 4 ohm ) en kan dit straffeloos op elk volume en voor altijd. De versterker,een tweed deluxe 5e3 heeft alleen een 8 ohm aansluiting. Kan ik beter een 4-8-16 OT er in zetten

Erik de Perik
3 april 2018, 19:10
Www.google.nl

johanb
3 april 2018, 19:57
Google en gitaarnet heb ik al gekeken , maar over een mismatch staat niet veel beschreven. De originele fender tweed bandmaster had ook een mismatch maar in de nieuwere is de OT toch aangepast aan de 3 x 8 ohm parralel ,dat maakt 2,4 ohm de originele had alleen een 4 en een 8 ohm OT en moest op 4 ohm.

fredjuh
4 april 2018, 09:42
Buizenversterkers kunnen over het algemeen een mismatch van factor 2 wel aan. Niet meer dan dat echter. Als je een 4 Ohm kast aansluit wordt de amp warmer dan normaal als je hem helemaal open draait. Als je een 16 Ohm kast aansluit worden de spanningen in de eindtrap ietsje hoger als je hem helemaal open draait. Dat kan wat extra druk zetten op de draadlak in de uitgangstransformator.

Pepe
4 april 2018, 10:50
Vraagje tussendoor fredjuh.
Ik heb jarenlang een bassman amp op een 8 ohm speaker gedraaid. Bassman had enkel een 4 ohm output
De amp werd vrij heet tot op het punt dat er een donkere plek verscheen op het chassis
dat de amp in een cabinet ondersteboven hangt helpt ook niet mee natuurlijk
ik dacht altijd dat die hitte ook kwam door de mismatch maar dat is niet zo begrijp ik nu?

fredjuh
4 april 2018, 12:30
Klopt inderdaad, extra warmteontwikkeling kan niet komen door een te hoge speakerimpedantie. Eerlijk gezegd ben ik van mening dat amps waarin de buizen ondersteboven hangen vrijwel per definitie onbetrouwbaar zijn. Hitte gaat namelijk omhoog, en de kunststof buisvoeten kunnen die hitte niet aan. Hitte in elektronica is altijd slecht. De buis zelf is het enige dat warm mag worden. Sommige weerstanden zijn ook berucht om de warmteontwikkeling. De weerstand vervangen door een veel groter exemplaar (met dezelfde waarde) of het circuit aanpassen zijn mogelijke opties. De temperatuur van het chassis laag houden is cruciaal voor de betrouwbaarheid.

cluseau
4 april 2018, 13:23
Mijn twee cent: :hide:

De mismatch van 100% is bekend toelaatbaar. Welke kant op is minder bekend maar mijn mening is dat je beter naar boven kan afwijken om reden dat bij een laagohmige belasting de stroom door de load hoger wordt en de spanning lager. Dit geeft altijd al meer verliezen dan een hoogohmige belasting. Daarnaast is het randje op de clipgrens mooi rond in geval van een afwijking naar boven. Het omgekeerde is een afwijking naar beneden wat een meer platte clip veroorzaakt welke scherp (transistorachtig) klinkt.


Ow en buisvoetjes vervangen is lopendeband werk. Zeker bij combo's. "Deze worden dan vervangen door de bekende porselijnen voetjes. Die zijn beter bestand tegen de hitte maar de tijd moet nog laten zien hoe de veercontacten zich houden na 40+ jaar.



edit:


De amp werd vrij heet tot op het punt dat er een donkere plek verscheen op het chassis


Dit is meestal het gevolg van rookaanslag (nicotine) en stof uit de omgeving. Dit zie je het eerst rondom warme plekken maar het chassis zelf zal niet verkleuren van hete buizen.

johanb
4 april 2018, 17:44
Bedankt voor de info, dat de buizen warmer worden dan nodig doet mij besluiten er een 4-8-16 OT in te zetten.

johanb
4 april 2018, 18:44
jpgdit is een 5e7 preamp met mastervolume met de eindversterker 2 x 6v6 van de 5e3 en met 2 x 10 jensen 10R classic speakers

nico verduin
5 april 2018, 10:50
Welke kant op is minder bekend maar mijn mening is dat je beter naar boven kan afwijken om reden dat bij een laagohmige belasting de stroom door de load hoger wordt en de spanning lager.

Ik ga toch niet helemaal mee met dit verhaal Frans :). Als de load hoger is wordt de impedantie ook hoger. En daalt de loadlijn. In zijn meest extreme vorm (open) kan dat leiden tot vonken in de OT. Daalt de impedantie dan stijgt de load lijn met in zijn meest extreme vorm een kortsluiting over de speaker uitgang (Fender combo's zonder luidspreker erin). Hoe steiler de loadlijn, des te minder spanningsval. Daarnaast is de stroom gemaximeerd bij een Vg1=0. Het totale vermogen is dan minimaal door de OT.

cluseau
5 april 2018, 13:04
Ik ga toch niet helemaal mee met dit verhaal Frans :). Als de load hoger is wordt de impedantie ook hoger. En daalt de loadlijn. In zijn meest extreme vorm (open) kan dat leiden tot vonken in de OT. Daalt de impedantie dan stijgt de load lijn met in zijn meest extreme vorm een kortsluiting over de speaker uitgang (Fender combo's zonder luidspreker erin). Hoe steiler de loadlijn, des te minder spanningsval. Daarnaast is de stroom gemaximeerd bij een Vg1=0. Het totale vermogen is dan minimaal door de OT.

Nico, je hebt gelijk als je de extreme kant bekijkt maar in dit verhaal ging het om de keus tussen 16 ohm of 4 ohm op een 8 ohm uitgang. Beide binnen de toelaatbare grens van 100%.

Waarom niet naar beneden....

Bij een mismatch naar beneden gaan verliezen in de jack's en kabels een grotere rol spelen (dit is trouwens ook bij juiste impedantie's het geval) en neemt (specifiek in dit geval) de slijtage in eindbuizen toe.

Dan is er nog de vorm van het signaal, de clipgrens is bij een afwijking naar boven mooier rond van vorm dan bij een te lage impedantie. Van vonkvorming is gewoon geen sprake binnen de 100%.

nico verduin
5 april 2018, 14:08
Bij een mismatch naar beneden gaan verliezen in de jack's en kabels een grotere rol spelen (dit is trouwens ook bij juiste impedantie's het geval) en neemt (specifiek in dit geval) de slijtage in eindbuizen toe.
[
Eens... Binnen de kortste keren zit je op de maximale stroom van de buis met een spanningsval van lik me vessie. Dus eens.



Dan is er nog de vorm van het signaal, de clipgrens is bij een afwijking naar boven mooier rond van vorm dan bij een te lage impedantie. Van vonkvorming is gewoon geen sprake binnen de 100%.
Zou zo maar kunnen. Nooit op gelet. Ik ben nu eenmaal een zeiklul die vindt dat jet gewoon de juiste match moet nemen bij een goed afgestelde versterker:seriousf:

cluseau
5 april 2018, 14:12
Zou zo maar kunnen. Nooit op gelet. Ik ben nu eenmaal een zeiklul die vindt dat jet gewoon de juiste match moet nemen bij een goed afgestelde versterker:seriousf:

Kan ik me ook in vinden maar ........


Uitzonderingen bevestigen de regel heet dat toch...of zoiets :hide:

nico verduin
5 april 2018, 14:14
Uitzonderingen bevestigen de regel heet dat toch...of zoiets :hide:zoiets...... lekker belangrijk....

johanb
8 april 2018, 16:14
Ik heb er een 4-8-16 OT ingezet en speel met de juiste setting. Omdat ik nu de mogelijkheid heb kon ik ook de versterker proberen door de celestion blue alnicos van mijn vox acc 30 ccx op 16 ohm. Wat een enorm mooi geluid levert dat. Echt jammer dat die celestions zo duur zijn. Op internet wezen zoeken wat er een beetje in de buurt komt ,Is de eminence 1028K een beetje in de richting?

fredjuh
8 april 2018, 18:24
Ik heb erg weinig goede ervaringen met gitaarluidsprekers die een ander formaat hebben dan 12 inch. Maar dat zegt niet alles hoor.

johanb
9 april 2018, 19:48
http://i347.photobucket.com/albums/p465/marcoot_emmeloord/IMG-20180403-WA0021_1522772914857.jpg (http://s347.photobucket.com/user/marcoot_emmeloord/media/IMG-20180403-WA0021_1522772914857.jpg.html)

http://i347.photobucket.com/albums/p465/marcoot_emmeloord/IMG-20180403-WA0022_1522772914232.jpg (http://s347.photobucket.com/user/marcoot_emmeloord/media/IMG-20180403-WA0022_1522772914232.jpg.html)

http://i347.photobucket.com/albums/p465/marcoot_emmeloord/IMG-20180403-WA0023_1522772913159.jpg (http://s347.photobucket.com/user/marcoot_emmeloord/media/IMG-20180403-WA0023_1522772913159.jpg.html)