PDA

View Full Version : Whammy / tremolo bar Strat?



Rezzy777
3 april 2018, 14:05
Af en toe speel ik weleens met de Whammy / Tremolo bar (whatever) op mijn Strat. Als ik deze erin draai, hangt hij uiteindelijk losjes omlaag, en moet ik hem - bij gebruik - eerst omhoog draaien (een kwartslag richting snaren) voordat ik hem kan gebruiken. Is dit normaal? Ik zie namelijk ook whammy bars die al “vast” lijken te zitten vlakbij de snaren, waardoor je er volgens mij sneller gebruik van kan maken. Iemand een idee?

Agent_Smith
3 april 2018, 14:30
Dat heb je idd bij zo'n inschroef arm. Schijnt dat je er een veertje onder kunt doen. Of het echt helemaal helpt weet ik niet.

MarkS
3 april 2018, 14:33
De hardnekkige Wet van Newton is moeilijk te omzeilen. Een stukkie (leiding)tape om de schroefdraad, of een klein veertje in de cavity van de pook kan soms uitkomst bieden. ik kan op mijn trem de pook min of meer vastzetten met een zijdelings imbusboutje.

Duhsjaak
3 april 2018, 16:20
Precies MS, niet alleen om de schroefdraad doe ik van dat teflontape, ook als ie er in geklikt moet worden en hij bungelt maar een beetje impotent naar beneden. Dan moet ik m iedere ergens van onderuit naar boven vissen en dat gaat ten koste van mijn briljante techniek.
Of beter: daar heb ik geen zin in. Stukkie teflon tape van de bouwmarkt en je zwengel wacht rustig en beschaafd op jou en op het moment dat je m nodig hebt. In de stand waarin je hem achter hebt gelaten.
Vriendelijke groet, Gus

Brum
3 april 2018, 17:04
Ik heb een tremolopook juist liever los bungelen. Ik ben al niet zo'n fervent jengelstengel gebruiker, maar als ie blijft hangen op grijphoogte, zit ie me eigenlijk alleen maar in de weg. Zijn veel gitaristen die een bungelende jengelstengel juist fijn vinden hoor. Bij de pro's zie ik het eigenlijk vrijwel altijd zo.

D3nnis
3 april 2018, 17:27
Zijn veel gitaristen die een bungelende jengelstengel juist fijn vinden hoor. Bij de pro's zie ik het eigenlijk vrijwel altijd zo.

Als ik denk aan jengelstengelzwengelaars denk ik in eerste instantie aan jeff beck en aan hank marvin; die hebben m beiden wel "strak" staan denk ik via Google gevonden te hebben.

fred dons
3 april 2018, 17:32
EVH heeft hem los hangen en Reb Beach had hem los hangen (maar inmiddels dus niet Meer) en dat zijn toch jongens die regelmatig aan de tremelo hangen

MarkS
3 april 2018, 17:36
Meestal hangt ie bij mij ook los. En als ie strak staat is dat ook wel prettig. Maar niet de hele tijd. Dan moet ik er altijd eerst ff flink mee jengelen.

Brum
3 april 2018, 17:57
Als ik denk aan jengelstengelzwengelaars denk ik in eerste instantie aan jeff beck en aan hank marvin; die hebben m beiden wel "strak" staan denk ik via Google gevonden te hebben.

Ja ey, daar noem je er twee. De één speelt met z'n vingers en de ander doet aan minimale luchtverplaatsing langs de snaren, zo tussen de danspasjes door.:D Ik dacht net als Fred ook meteen aan ons Eddie. Maar dat was dan weer een floyd, dat wel. Maar bijv. Randy Rhoads had 'm ook bungelen, met een vintage trem en die deed ook flink aan jengelstengelen.

D3nnis
3 april 2018, 18:20
O ja, danspasjes....ik wou dat ik dat kon, tijdens Apache.

Plant
3 april 2018, 18:32
Dat heb je idd bij zo'n inschroef arm. Schijnt dat je er een veertje onder kunt doen. Of het echt helemaal helpt weet ik niet.

Daar bestaat (af fabriek) een standaard veertje (https://www.bax-shop.nl/tremolo-arm/fender-tension-springs-voor-american-serie-tremolo-arm-12-stk./product-details.html?gclid=EAIaIQobChMIoeTNr8Ke2gIVVGwbCh3 VVQ3vEAQYAyABEgKuGvD_BwE) voor, maar die zit los in het gat en valt eruit als er geen pook ingeschroefd is en je de gitaar naar voren kantelt.
Daarom zit er bij een nieuwe Strat ook altijd zo'n rond stickertje over het gat, om dat veertje tot in de winkel op z'n plek te houden. Na de eerste keer arm losdraaien is ie dan weg.

https://static.bax-shop.nl/image/product/56001/170842/714d248e/450x450/Fender_tension_springs_voor_American_serie_tremolo _arm.jpg

Ze verkopen ze dan ook meteen per dozijn, dan kun je er weer een aantal verliezen :ok:

Plant
3 april 2018, 18:35
... Stukkie telefoon tape van de bouwmarkt en je zwengel wacht rustig en beschaafd op jou en op het moment dat je m nodig hebt...

Apple-mafia zeker?

pasqual
3 april 2018, 22:50
Meestal hangt ie bij mij ook los. En als ie strak staat is dat ook wel prettig. Maar niet de hele tijd. Dan moet ik er altijd eerst ff flink mee jengelen.

Bovenstaande gaat over de tremelo arm van TS, toch?:seriousf:

Rezzy777
4 april 2018, 10:12
Wow, wat een hoop reacties! Dank allen, nu weet ik in ieder geval dat het niet aan mij ligt 😉

Duhsjaak
4 april 2018, 11:13
Apple-mafia zeker?

YES!!!!!
Dank je wel.
Vriendelijke groet, Gus

vulvasonic
4 april 2018, 17:02
Zal me worst of mijn jengelstengel hangt of fier overeind staat. Mijn hand grijpt ernaar met de snelheid van het licht. Macht der gewoonte.

Ik herinner me een keer dat ik voor het eerst sinds lange tijd met een non-trem gitaar op het podium stond. Daar zijn beelden van. Daarop is te zien hoe ik na iedere strofe in het luchtledige grijp, op zoek naar een pookje dat er niet is. Macht der gewoonte. :D

MarkS
4 april 2018, 22:30
Bovenstaande gaat over de tremelo arm van TS, toch?:seriousf:
Hmm.. not quite.

MarkS
4 april 2018, 22:32
Bij een Bigsby mag ie wel in de buurt zitten, maar bij Strat/FR liever los bungelend.
Speling in de schroefdraad vind ik dan wel weer een vervelend dingetje.

apekop
5 april 2018, 23:34
Dat heb je idd bij zo'n inschroef arm. Schijnt dat je er een veertje onder kunt doen. Of het echt helemaal helpt weet ik niet.

Zo'n veertje werkt perfect. Ga niet zitten klooien met tape of iets dergelijks. Voor twee euro koop je 4 van die veertjes.

Ik wil de tremelo ook strak. Zo'n bungelend ding werkt niet als je Jeff Beck capriolen wil uithalen. Ik hen de trem ook vaak in de hand onder het spelen. Als je alleen af en toe vibrato wil kan dat bungelen wel.

Rezzy777
6 april 2018, 13:56
Ben erg benieuwd naar zo'n veertje, ga ze zeker aanschaffen!

Ik zie alleen bij Bax-shop dat ze blijkbaar alleen bedoeld zijn voor een AMERIKAANSE Fender Stratocaster, wat die van mij niet is. Zijn deze veertjes universeel bij Fender Strats? Waarom staat er dan 'voor American serie' bij?

apekop
6 april 2018, 19:18
zo'n veertje past altijd...

Duhsjaak
6 april 2018, 20:50
Zeker, maar een beetje secuur lezen?
De rare speling in schroefdraad? Teflontape!
Helemaal geen schroefdraad? Teflontape!
Zogenaamd kliksysteem waarbij de zwengel er gewoon uitvalt (Iba en Burns bijvoorbeeld)? Teflontape.

Er is een leuke reclame voor duckt tape. Kun je het niet repareren met die tape?
Dan heb je er te weinig van gebruikt.

Analoog hieraan:
(Zacht spul dat teflon, dus veel minder bijgeluiden)
Werkt het ondanks de tape niet? Neem dan
- ofwel een knappe gitaar
- ofwel zo’n veertje

It’s up to you (in goed NL).
Kies maar.

En ja, ik ben zo primitief, dat ik de zwengel graag terug vind in de positie waarin ik m achter heb gelaten.
En zo vreselijk vaak gebruik ik m niet.
Vriendelijke groet, Gus

guitarkid
6 april 2018, 20:56
Zal me worst of mijn jengelstengel hangt of fier overeind staat. Mijn hand grijpt ernaar met de snelheid van het licht. Macht der gewoonte.

Ik herinner me een keer dat ik voor het eerst sinds lange tijd met een non-trem gitaar op het podium stond. Daar zijn beelden van. Daarop is te zien hoe ik na iedere strofe in het luchtledige grijp, op zoek naar een pookje dat er niet is. Macht der gewoonte. :D

Heel herkenbaar. Hardtail Strats moeten sowieso verboden worden!!! :)
Ik laat de pook overigens ook lekker bungelen. Dan zit hij niet in de weg.

apekop
6 april 2018, 21:11
Hoe bedoel je goed lezen? Volgens mij bedoeld hij alleen dat zijn trem naar beneden bungelt. In dat geval werkt zo'n veertje perfect en heb je geen tape nodig. Veertje kan in alle strat met een geschroefde tremelo.

Rezzy777
9 april 2018, 09:19
Hoe bedoel je goed lezen? Volgens mij bedoeld hij alleen dat zijn trem naar beneden bungelt. In dat geval werkt zo'n veertje perfect en heb je geen tape nodig. Veertje kan in alle strat met een geschroefde tremelo.

Heb een stel van die veertjes besteld, en die werken inderdaad perfect! Thanks!!! :cheerup: