PDA

View Full Version : HNGD: Strandberg Boden6 Metal met (te) lange review.



YannickH
2 april 2018, 20:36
Donderdag heb ik mijn strandberg boden6 metal aangekregen.
Sinds 2014 ben ik al gek van strandberg dus heb ik na lang twijfelen de knoop doorgehakt.

Ze komt in een mooie gigbag die heel dik gevoerd is vanbinnen.
Een gitaar van 2075 euro in een gigbag??? bij sommige zou het een probleem zijn, voor mij in ieder geval niet.
Ik heb al genoeg koffers liggen en de gigbag is superdik gevoerd en heel zacht vanbinnen dus voor krassen op je gitaar moet je geen schrik hebben.

Eerste impressie: daaaamn wat een mooi ding! prachtig zwart/grijze metallic lak.
Supermooie roasted maple endurneck met fanned frets.
In totaal amper 2,3 kilogram zwaar.

Toen ben ik alles in detail gaan nakijken...

De lak is mooi gedaan maar er zitten 2 mini puntjes op de achterkant dus perfect is het niet gedaan.
Ze is trouwens in World Music Korea gemaakt.
De neck is echt prachtig. Foto's zeggen meer dan woorden dus foto's onder al mijn gelul ;)
Donker ebben fretbord met hier en daar toch een imperfectie. Zou Dit beter mogen voor zoveel geld? Vind ik wel.
Stoort het mij?? nee want je ziet het enkel onder fel licht.
verder zijn de freteindes niet super afgewerkt. persoonlijk vind ik ze scherp als je er over wrijft. als je speelt voel je er amper iets van.
De brug is een mooi systeem dat mooi afgewerkt is.
Enigste nadeel is dat de tuners zeer stroef zijn. Na een re-string doen je vingers serieus pijn als je alles op stemming hebt aangedraaid. Gelukkig zit er een T-imbus sleutel bij waar je het zeer soepel en heel precies kunt doen. TOP dus!
Verder geen opmerkingen van fouten of imperfecties.

Nu gaan we over naar de bespeelbaarheid.
Ik heb sinds donderdag tot vandaag gemiddeld 4-6uur per dag gespeeld op de strandberg.
Holy F#ck! dit ding voelt aan als cheaten.
Door de perfecte setup speelt ze als boter. Laagste actie die ik ooit gehad heb.
Kwam standard met een setje 0.10-0.46 maar heb er een setje 0.09-0.46 opgelegd.
De endurneck is een punt waar veel potentiële kopers schrik voor hebben.
Ik heb nog nooit zo'n goeie neck in mijn handen gehad en ik heb zelf 60 gitaren gehad :soinnocent:
De neck is ongelooflijk. het helpt je duim te ondersteunen en je handpositie voelt zeer comfortabel aan op alle plekken.

De fanned frets ben ik gewoon van een vorige gitaar (ormsby gt hyper 7).
Op de 6 snaar strandberg zit een lichte fan die je amper voelt. Gouden regel: let er niet op en speel gewoon!
Ik ben zeker dat als een vreemde ze vastneemt en erop speelt dat hij zelfs de fan niet merkt.

Waar ik wel van schrok is dat als ik na het bespelen van de strandberg een andere gitaar bespeelde, dat het niet raar was of wennen. Voor mij toch niet in ieder geval.
Enigste dat ik merkte is dat ik veel beter speel op de strandberg dan op al de rest. Ik kan dingen op de strandberg die ik op mijn andere "normale" gitaren niet kan.

Nu de sound nog en dan is mijn boek hier uitgeschreven.
Als je naar strandberg filmpjes kijkt op youtube krijg je ofwel fingertapping ofwel djent toestanden...
Dus ik had schrik: shit dat ding gaat dun, schel, midrange djenty klinken met die basswood body...
Ze komt met fishman fluence modern pickups en god wat zijn die dingen een geschenk uit de hemel!
Ik plug ze in mijn mesa dual rectifier en sla een E-powerakkoord aan... Dat kleine 2,3 kilogram zwaar ding klinkt zoals mijn oude gibson les paul custom uit 87(met emg 57/66) die ik had :o Ongelooflijk!
kan niet anders dan de fishmans zijn want mijn ibanez rg prestige met basswood body klinkt flinterdun vergeleken met deze basswood body strandberg.
er zitten 2 voicings op de pickups. De 2de voicing (d.m.v. pushpull pots) is iets minder bassig en iets minder output dan de eerste.
De tonepot kan voicing 1 en 2 switchen en de volumepot kan je pickups splitten.
neck pickup met voicing 1 en volumepot gesplit geeft trouwens een prachtige clean!
Je kan 12 verschillende sounds uit de pickups krijgen maar ik gebruik er maar 2.

Eindconclusie: dit is zeker een blijver! ik heb nog nooit zo'n gevoel gehad bij een gitaar.
De kleine minpuntjes zijn echt geen reden om deze terug te sturen. Ze storen me echt niet.
Als ze "djenty" geklonken had vloog ze terug naar duitsland maar gelukkig klinkt ze als een 5,3kilo mahony les paul!
Ben er super blij mee en daarom deze uitgebreide review. Als je ooit De kans krijgt er 1 te bespelen doe dat dan zeker!

En natuurlijk voor de mensen die gaan klagen dat ze niet perfect is voor die prijs kan ik enkel maar 1 ding bedenken: GIBSON :p

Enjoy:
http://i63.tinypic.com/2a62hzc.jpg
http://i67.tinypic.com/behcoh.jpg
http://i68.tinypic.com/33upooz.jpg

Remork1970
2 april 2018, 20:48
Mooi, maar ik zou een gitaar toch liever zien met een headstock.
Krijg bij dit soort instrumenten altijd een beetje een Mark King-gevoel.
Kan er de vinger niet opleggen waarom.

Maar veel plezier ermee!

Remork sluiten.

YannickH
2 april 2018, 20:53
volgens strandberg zou dit beter zijn voor neckdive en tuningstabiliteit... ik heb sinds donderdag niet meer moeten stemmen dus dat zit al goed :p

Shredder Mike
2 april 2018, 22:23
Prachtig mooie gitaar en bedankt voor de review. Ik vond het niet te lang, maar juist verhelderend. Over de Fishman Fluence elementen heb ik alleen maar goeie recensies gelezen en gezien. Veel plezier met je gitaar. Ennuh, doe je zelf en je gitaar een plezier en zoek er een goede standaard bij. Het beestje ligt maar wat op de vloer ...

Jasper.
2 april 2018, 22:40
Toffe plank! Maar niet iets wat ik snel zou kopen denk ik. Zou er wel eens 1 willen proberen. Ben ook benieuwd naar de fishman pickups

Remork1970
2 april 2018, 22:58
Een standaard standaard gaat lastig worden met dat model, denk ik.
Misschien één waarin je de gitaar kunt ophangen. Of maak ik nu een denkfout?

Remork sluiten.

telerocker
3 april 2018, 04:24
Gefeliciteerd. Ik vind hem apart, niet per se een model waar ik op val, maar de neck is echt mooi. Ik ben benieuwd hoe zoiets aanvoelt, zonder headstock. Misschien wel heel natuurlijk. Je hebt in elk geval lef om zo'n spacy gitaar te kopen. Lekker eigenwijs. En Strandberg heeft een goede reputatie als bouwer. Ik ken ze dan vooral van de bassen.

YannickH
3 april 2018, 09:55
Je kan ze niet ophangen helaas. Toch niet aan een gewone haak. Zo’n schuine waar je de body en de neck in legt wel natuurlijk.
Ik heb er wel een stand voor hoor dus ze moet niet altijd op de grond liggen ;)

Telerocker jij hebt standberg uit duitsland voor denk ik want strandberg is nog maar pas bezig aan een prototype bas. Deze is nog niet te verkrijgen.

Duhsjaak
3 april 2018, 11:00
Fijn uitgebreid verhaal.
Waarom te lang?
Ergonomisch ziet t er goed uit. Misschien niet echt vernieuwend, maar in ieder geval een waardevolle doorontwikkeling.
Maar voor de rest, muziek spreekt luider dan woorden. Zeker met de vol knop iets open.
Oftewel, plaats een leuke opname van
- nek pup
- beide pups
- brug pup
En het liefst zonder bakken vervorming (s.v.p.)... en ik ben overtuigd.
Veel plezier ermee.
Vriendelijke groet, Gus

munkie
3 april 2018, 11:19
endurneck?

Goede review. Gitaar is qua model FF wennen maar als jij er maar gelukkig mee bent.

Uitstekende frets mag niet bij die prijs, vreemd, World Music Korea staat goed bekend, o.a. van PRS SE.

Fanned frets lijkt me handig bij 7 en 8 snaren, is het nodig bij 6?

Gewone snaren mag ik hopen? Ik heb een goekope Steinberger en die double ball end snren zijn apeduur.

Fusion
3 april 2018, 11:45
Ik zit er aan te denken om ooit een NK, Grote of Egan (in die volgorde) te kopen. Veel meer bang for buck :)

YannickH
3 april 2018, 12:12
Je kan normale snaren gebruiken. Het is hetzelfde systeem als de lockingnut van floyd rose. Maar ipv 2 snaren per blokje lock je hier elke snaar appart.

@fusion ik heb de strandberg gekocht omdat ik de endurneck wou. Er zijn genoeg bouwers die ongeveer dezelfde bodyvormen + headless bouwen maar die zitten nog altijd met een normale neck en meestal double end ball strings en die kosten veel en heb je in beperkte snaardiktes.
En ik sponsor echt geen chinese ripoff bedrijven ;)
Egan zou ik toch echt niet willen. Staat een mooie review van op yt waar ze duidelijk maken wat voor shitzooi hij maakt.
https://www.youtube.com/watch?v=K6BUEqycYvE

telerocker
3 april 2018, 13:13
Je kan ze niet ophangen helaas. Toch niet aan een gewone haak. Zo’n schuine waar je de body en de neck in legt wel natuurlijk.
Ik heb er wel een stand voor hoor dus ze moet niet altijd op de grond liggen ;)

Telerocker jij hebt standberg uit duitsland voor denk ik want strandberg is nog maar pas bezig aan een prototype bas. Deze is nog niet te verkrijgen.

Oh dear, you're so right.

telerocker
3 april 2018, 13:15
Oh dear, you're so right.

En dan doel ik op Sandberg.

D3nnis
3 april 2018, 15:29
Leuke gitaar!
Alleen bij het halsprofiel kan ik me niet zo veel voorstellen, met die platte vlakken erin.

Tupelo
3 april 2018, 15:39
Zondermeer bijzonder, en een prachtige review. :)
Hals kan ik me voorstellen als comfortabel, uiteindelijk zit dat extra hout op een C- of D-shape ook maar in de weg; kan best nog wat vanaf, je hand maakt zelf de kromming wel, heeft die geen begeleiding bij nodig, mits je je duim goed kan plaatsen.
Ben niet into metal, maar daar ben ik best nieuwsgierig naar.
2075 euro, dat is dan wel weer zo een ding; toen ik het las dacht ik wel; voor dat geld zou ik bijvoorbeeld geen scherpe fretrandjes willen.

Fusion
3 april 2018, 15:46
Je kan normale snaren gebruiken. Het is hetzelfde systeem als de lockingnut van floyd rose. Maar ipv 2 snaren per blokje lock je hier elke snaar appart.

@fusion ik heb de strandberg gekocht omdat ik de endurneck wou. Er zijn genoeg bouwers die ongeveer dezelfde bodyvormen + headless bouwen maar die zitten nog altijd met een normale neck en meestal double end ball strings en die kosten veel en heb je in beperkte snaardiktes.
En ik sponsor echt geen chinese ripoff bedrijven ;)
Egan zou ik toch echt niet willen. Staat een mooie review van op yt waar ze duidelijk maken wat voor shitzooi hij maakt.
https://www.youtube.com/watch?v=K6BUEqycYvE
Duidelijk.

apekop
4 april 2018, 12:48
Mooie gitaar! ik hou wel van headless gitaren. Alleen erg lastig met omstemmen naar drop D of andere stemmingen. Vind zelf de Steinberg GM vorm wel wat mooier dan de schuine Strandberg. Zelf ooit een oude GM4 gehad met transtrem maar die single coil EMG's klonken veel te blikkerig. Ook het transtrem systeem is erg moeilijk om zuiver af te stellen.

Jammer dat je die Strandbergs eigenlijk alleen in de prog metal of djent ziet. Met beide stromingen heb ik niets (meer).

almarvk
4 april 2018, 12:55
Tja, juist een muziekstroming waarbij het niet opvalt dat je anders doet. Ik zie een bluesgitarisat niet zo snel overstappen van een standaard (tele, strat, lp) gitaar naar iets exotisch.

YannickH
4 april 2018, 13:13
@apekop: waarom zou het lastig zijn om te stemmen naar drop D? duurt ongeveer 3 seconden.

@almarvk: enigste buiten metal die op strandberg spelen dat ik weet zijn jazzgitaristen.

Fusion
4 april 2018, 13:47
Ik denk eerder fusion dan jazz?

apekop
4 april 2018, 14:28
@apekop: waarom zou het lastig zijn om te stemmen naar drop D? duurt ongeveer 3 seconden.


Het zijn toch alleen fijnstemmers? naar D zou misschien nog wel gaan maar als je wat drastischer wilt omstemmen lijkt me dat niet zo handig. Tenminste op de Steinberg gitaar was dat zo. En op een headless bas die ik heb gehad ook.

YannickH
4 april 2018, 15:01
Het zijn toch alleen fijnstemmers? naar D zou misschien nog wel gaan maar als je wat drastischer wilt omstemmen lijkt me dat niet zo handig. Tenminste op de Steinberg gitaar was dat zo. En op een headless bas die ik heb gehad ook.

Geen problemen mee hoor. volgens mij heeft steinberg een ander systeem.

Fusion
7 april 2018, 11:00
Toch maar de sprong gewaagd. Alle reviews gelezen/gezien, met wat huidige eigenaren gechat. Worst case heb ik een mooie klusgitaar, best case een goede gitaar voor een habbekrats (hij is door alle publiciteit en daaruit voortvloeiende orders zjjn prijzen al flink aan t verhogen)

https://i.ebayimg.com/images/g/8N4AAOSwx5lardbT/s-l1600.jpg

240 euro inclusief verzending en gigbag

D3nnis
7 april 2018, 11:05
Potverdikkeme, dát is een mooie gieter!

telerocker
7 april 2018, 11:28
Gefeli! 't Is geen saaie plank, that's for sure.

Orpheo
7 april 2018, 15:59
Toch maar de sprong gewaagd. Alle reviews gelezen/gezien, met wat huidige eigenaren gechat. Worst case heb ik een mooie klusgitaar, best case een goede gitaar voor een habbekrats (hij is door alle publiciteit en daaruit voortvloeiende orders zjjn prijzen al flink aan t verhogen)

https://i.ebayimg.com/images/g/8N4AAOSwx5lardbT/s-l1600.jpg

240 euro inclusief verzending en gigbag
Geen strandberg. maar van wie is dit dan wel? Iets chinees lijkt mij? Finetunen lijkt mij een ramp met die brug. Wel een toffe kandidaat voor een rebuild naar hipshot parts.

Fusion
7 april 2018, 16:32
Brug schijnt verschrikkelijk te zijn, maar in sommige gevallen toch stemming redelijk tr houden. Indien niet, idd een knutselgitaar.

Fusion
7 april 2018, 17:07
Mind you, Hipshot, ABM, Strandberg en alle andere proven headless bruggen zitten aan de rand danwel aan een uitholling. Er zal dus gehakt moeten worden :(

almarvk
7 april 2018, 19:24
Chinese kopie Fusion? Ziet er op t plaatje erg strak uit.

apekop
8 april 2018, 10:07
Ziet er zeer tof uit Fusion! Zit er bij deze en de Strandberg nog een gedachte achter de schuine body aan de onderkant rechts? Of is het puur optisch of om niet op een Steinberg GM te lijken? Ik vind het wel mooi maar het lijkt me ergonomisch wat minder als je met de gitaar zit zonder gitaarband (zoals ik thuis altijd speel).

Hoe langer ik naar zo’n Strandberg kijk hoe mooier ik hem vind. Er borrelt zelfs al wat gas op! Maar ik kan die prog Metal associatie niet uit mijn hoofd zetten. Waar had je hem besteld trouwens?

Orpheo
8 april 2018, 11:55
Mind you, Hipshot, ABM, Strandberg en alle andere proven headless bruggen zitten aan de rand danwel aan een uitholling. Er zal dus gehakt moeten worden :(
De Hipshot is redelijk lang. Kansje dat ie lang genoeg uitsteekt op de body om niet te hoeven hakken. Mocht je tzt willen, lemme know.

Fusion
25 april 2018, 15:10
Bijna bijna bijna hij is al in Nederland en door de douane gekomen bijna bijna bijna

YannickH
25 april 2018, 15:19
mijn topic verzieken met je chinese troep :soinnocent:

Fusion
25 april 2018, 15:45
Ja zeker! Goed hè?

YannickH
25 april 2018, 15:58
ben wel benieuwd. die kerel van dat yt filmpje dat ik postte heeft vandaag ook een review gemaakt van die chinees die jij besteld hebt.

Fusion
25 april 2018, 16:31
Gevonden, thanks!

Fusion
25 april 2018, 17:40
Morgen is ie er zie ik. Joepie!

YannickH
25 april 2018, 21:04
mooie foto's maken en een goeie review schrijven! :D

Fusion
26 april 2018, 21:27
Er moet nog véél gebeuren aan de gitaar. Over paar weken review en geluidjes enz

maxdb
26 april 2018, 22:52
Leuk! Toevallig heb ik hier een ouwe voorganger van dit principe in huis(om er nieuwe snaren op te zetten). Klinkt wel echt anders dan een houten gitaar. Sorry voor de wazige foto maar het is een Catalist prototype :
http://i67.tinypic.com/28ji0sl.jpg
En de tuners zijn beslist geen fine tuners !

Fusion
27 april 2018, 09:34
https://i.imgur.com/leGQExi_d.jpg?maxwidth=640&shape=thumb&fidelity=medium

Fusion
27 april 2018, 09:35
Mooi ding Max!

Fusion
27 april 2018, 16:28
Hipshot schijnt goed te passen met kleine bodemplaat van ca 3 mm zodat de tuners niet in de body krassen, en IronGear pickups passen ook. En beide beschikbaar in goud. Hmmmm....

maxdb
27 april 2018, 16:38
nou die van jou vind echt mooier hoor, plezier ermee!

apekop
8 augustus 2018, 18:48
Ik zag deze voorbij komen. Een soort van Strandberg Kiesel ripoff als je het mij vraagt. Niet bijster origineel. https://www.bax-shop.nl/elektrische-gitaren/ormsby-goliath-gtr-7-black-white-veneer-headless-7-snarig?utm_source=marktplaats&utm_medium=marketplaces&utm_campaign=bg&utm_term=9000-0043-6846

D3nnis
8 augustus 2018, 18:57
Ach ja, lijkt uiteindelijk qua uiterlijk allemaal op de ibanez reb beach en de steinberger gr4 etc. :D

apekop
9 augustus 2018, 05:58
Klopt inderdaad, maar ik vond dit er weer net eentje te veel.

Fusion
9 augustus 2018, 08:31
Klopt inderdaad, maar ik vond dit er weer net eentje te veel.Hij heeft wel hele goede reviews en hij is relatief betaalbaar. Ik zo wel zo'n Agile headless willen proberen maar vind de body shape minder. Wel héél betaalbaar