PDA

View Full Version : Boss AC-3, iemand?



Rezzy777
2 april 2018, 12:06
Ik zit erover te denken de Boss AC-3 aan te schaffen om daarmee gemakkelijk een akoestische sound uit m’n Strat te kunnen halen, maar heb door mijn vorige ervaring met een klein Boss-pedaal (Boss BD2) een lichte angst voor tone sucking opgelopen. 😬

Iemand ervaring met deze acoustic amp simulator? Of iemand een beter idee (voor dezelfde prijs)?

Dirk_Hendrik
2 april 2018, 12:19
Zorg voor een akoestische gitaar. Een pedaal, hoe knap ook gemaakt, gaat nooit van een elektrische gitaar een akoestisch instrument maken. En scoor jezelf anders (en ik had me nooit kunnen voorstellen dat ik dit zou zehggen) een bahringer AM100 (2e hands) en kom er goedkoper achter waarom een pedaal geen akoestische gitaar gaat opleveren.

tmms
2 april 2018, 12:23
Ben een beetje Mooer fan, de Acoustikar heet ie van hun. Mooer pedaaltjes hebben een true bypass.

Brad
2 april 2018, 14:57
Ik heb hem en van tone suck merk ik weinig met dit pedaal. Er komt zeker een bruikbaar geluid uit. Natuurlijk niet precies als een echte akoestische western gitaar. Laat ik het zo zeggen, het is een geluid op zich wat dat pedaal produceert. Een geluid dat goed bruikbaar is als vervanging voor akoestische partijen.
De respons en dynamiek komt veel meer in de buurt van een echte akoestische gitaar dan wanneer je een gewoon clean elektrisch geluid gebruikt.
En het pedaal heeft twee uitgangen, dus je kunt met een druk op de knop schakelen tussen het akoestische geluid en je elektrische rig. Die mogelijkheid hebben andere soortgelijke pedalen van andere (goedkopere) merken niet.

Verder is het zo dat in de mix van een nummer met meerdere instrumenten een hoop van een gewoon akoestisch gitaargeluid wegvalt. Naar mijn mening hoor je dan in de mix weinig verschil tussen een echte akoestische gitaar en het geluid wat dit pedaal produceert.

Rezzy777
2 april 2018, 22:08
Bedankt, allen! Ik weet genoeg! 😉👍🏻

Rezzy777
4 april 2018, 14:58
Na het lezen van reviews voor beide pedalen (Boss en Mooer) heeft de Boss AC-3 het uiteindelijk gewonnen ;)

Nu moet ik hem nog in mijn pedal chain plaatsen.
Ik lees op veel plekken dat hij qua toon het beste tot zijn recht komt als er (meteen) een DI achteraan komt. Toevallig ben ik in het bezit van de JDX Radial Direct Drive, maar momenteel gaat mijn volledige pedal chain daar al naartoe. Eigenlijk zou de output van de Boss AC-3 daar dus ook naartoe moeten...

Gekke vraag: kan ik dit oplossen met een splitter? Dat ik bijvoorbeeld een 6.3mm jack-splitter in de Direct Drive steek, waar ik zowel de jack van mijn complete pedal chain naartoe breng als de jack afkomstig uit de Boss AC-3? In mijn optiek hoef ik dan live niks over te prikken of moeilijk te doen, en is het intrappen van het Boss AC-3 pedaal voldoende om de rest van de pedal chain netjes uit te schakelen...

Wat denken jullie? Of bestaat er een betere (goedkope) oplossing?

Rezzy777
4 april 2018, 17:29
Gek idee: het laatste pedaal in mijn pedal chain is mijn TC Electronics Hall Of Fame 2, die een stereo-input ondersteunt. Aangezien ik toch veel mono doe, is het idee om mijn pedal chain in de linker input van de HOF2 te laten gaan en de Boss AC-3 in de rechter (of vice versa)? Of gaat er dan wat mis?

Brad
4 april 2018, 18:22
Waarom wil je de AC-3 door de HOF laten lopen, er zit toch een goede galm in het pedaal ingebouwd? Als je de galm op de AC-3 niet te hoog zet vind ik hem erg mooi. Ik zet hem meestal op 11 uur.

Edit: O wacht je wilt dus beide ingangen van de HOF gebruiken en alleen één uitgang gebruiken naar je DI box? Probeer het eens uit, als het werkt dan werkt het.

Rezzy777
4 april 2018, 18:28
Precies dát 😉

Ja ik twijfel: of zal ik een splitter kopen?

Brad
4 april 2018, 18:35
Ik ben geen technicus, dus vanuit die invalshoek kan ik je geen raad geven. Maar een splitter of iets anders waarmee je stereo in en mono uit kan naar je DI zou toch moeten werken denk ik.

Maar als het met die HOF goed werkt (gehoormatig) dan zou ik dat gewoon gebruiken.

D3nnis
4 april 2018, 19:27
Gek idee: het laatste pedaal in mijn pedal chain is mijn TC Electronics Hall Of Fame 2, die een stereo-input ondersteunt. Aangezien ik toch veel mono doe, is het idee om mijn pedal chain in de linker input van de HOF2 te laten gaan en de Boss AC-3 in de rechter (of vice versa)? Of gaat er dan wat mis?

Ik snap even niet wat je ermee bereikt?

Als ik het goed begrijp wil je:
Pedalenreutemeteut -->HOF in 1
AC-3 --> HOF in 2

En dan HOF uit 2 --> "iets"
HOF uit 2 --> "iets anders"

Of probeer je beide inputs weer samen te voegen naar 1 output?

In beide gevallen: je zult op eoa manier dan toch moeten schakelen tussen "direct" of "via AC-3"?

En dan de vraag wat je ermee oplost tov dat ding gewoon voor je reverb zetten?

Brad
4 april 2018, 23:11
Je hebt op de AC-3 2 uitgangen. Als je beide uitgangen gebruikt kun je op de AC-3 schakelen tussen het akoestisch geluid en je elektrische rig. Omdat hij zowel het akoestische geluid als zijn elektrische rig door zijn Di wil sturen die één ingang heeft moet hij op de één of andere manier van 2x in naar één keer uit.

D3nnis
5 april 2018, 06:31
Maar dan gebruik je toch gewoon alleen de ene output van de ac-3? Dan switch je immers gewoon tussen wel of geen effect?

Rezzy777
5 april 2018, 09:33
Het punt is eigenlijk dat er inderdaad veel 'hiss' blijkt op te treden wanneer je de Boss AC-3 'normaal' in je pedal chain plaatst.
Dit lijkt te ontstaan door gebruik van het pedaal in combinatie met een electrische gitaar-amp in plaats van een akoestische gitaar-amp. Ik heb helaas geen akoestische gitaar-amp. Om dit probleem te omzeilen kun je het pedaal schijnbaar beter rechtstreeks naar een DI sturen - die op zijn beurt het signaal weer doorstuurt naar een PA, waardoor je minder 'hiss' zou moeten hebben.

Uit de vele tips & tricks die ik op Google vind betreffende dit probleem komt vooral naar voren dat het beter is om zodoende beide outputs van de Boss AC-3 te gebruiken: de 'G.Amp Out' om hem tussen je andere pedals kunnen te plaatsen en de 'Line Out' om hem rechtstreeks naar de DI toe te sturen.

Wanneer de Boss AC-3 dan 'uit' staat, gebruikt het pedaal automatisch de 'G.Amp Out' om zo de rest van de pedal chain te laten horen (en zichzelf te dempen). Wanneer het pedaal echter 'aan' staat, wordt automatisch de 'Line Out' gebruikt (rechtstreeks naar de DI), waardoor je alle andere effecten uit je chain juist weer overslaat ;)

Dit zijn mijn vondsten online, vanavond ga ik eens testen wat ervan klopt :)

Rezzy777
5 april 2018, 09:41
Als ik echter de 'Line Out' van de Boss AC-3 wil gebruiken om het pedaal rechtstreeks naar de DI te sturen, kom ik een probleem tegen: mijn complete pedal chain zit al in de enkele input van die DI. :(

Toen kreeg ik twee ideetjes:

1: Ik schaf een Jack-splitter aan zodat zowel mijn volledige pedal chain als de Boss AC-3 bij de DI binnen kunnen komen. Zo hoef ik 'live' ook geen kabeltjes om te steken o.i.d.
2: Ik neem één van de inputs van de stereo HOF2 (het laatste pedaal in de pedal chain dat rechtstreeks naar de DI gaat) voor de bestaande pedalchain, en één voor de Boss AC-3, om zo het gebruik van de Jack-splitter te voorkomen (want "hoe minder kans op noise, hoe beter", toch? ;))

Brad
5 april 2018, 13:02
Maar dan gebruik je toch gewoon alleen de ene output van de ac-3? Dan switch je immers gewoon tussen wel of geen effect?

Maar dan trap je gewoon net als elk ander pedaal de AC-3 aan en uit. Je neutraliseert dan niet tegelijkertijd de rest van de effecten als je de AC-3 aantrapt. Dus als je een distortion, een phaser, en een delay aan hebt staan en je wilt dan naar een akoestisch geluid dan moet je tapdansen. Dan moet je de drie voornoemde effecten uittrappen en ook nog de AC-3 aantrappen.

Rezzy777
5 april 2018, 13:12
Confusius, Lao tzu en BRAD waren wijze mensen.

Brad
5 april 2018, 13:19
Dank je wel.

Brum
5 april 2018, 13:26
*Houdt zich in...* Rezzy is nog groen hier. De wijsheid van ons Bradske ga je nog achter komen.:ok:

Als een extra pedaal geen probleem is en het mag Boss zijn, dan zou je 's kunnen kijken naar een Line Selector. Zet je je AC-3 in een aparte loop en kun je met de Line Selector switchen tussen je akoestische geluid en de rest.

Rezzy777
5 april 2018, 14:46
Ik ben er ook bang voor ;)

Heb eerder al een topic gestart over een looper, dus wanneer ik weer centjes heb + de goedkeuring van de leidinggevende ga ik daar eens naar kijken :soinnocent: Tot die tijd moet ik de AC-3 toch kunnen gebruiken, lijkt me. Nu nog uitzoeken hoe!

D3nnis
5 april 2018, 17:34
Maar dan trap je gewoon net als elk ander pedaal de AC-3 aan en uit. Je neutraliseert dan niet tegelijkertijd de rest van de effecten als je de AC-3 aantrapt. Dus als je een distortion, een phaser, en een delay aan hebt staan en je wilt dan naar een akoestisch geluid dan moet je tapdansen. Dan moet je de drie voornoemde effecten uittrappen en ook nog de AC-3 aantrappen.



Confusius, Lao tzu en BRAD waren wijze mensen.

Nou, dan zal ik wel heel erg dom zijn, en vooral slecht in begrijpend lezen, want ik denk van alles gelezen te hebben in dit topic, behalve "ik wil niet tapdansen om van de acoustic simulator naar de rest van mijn chain te schakelen".

Maar goed, het komt dus neer op een soort van A/B + B/A box die je nodig hebt? zeg maar 1 input, 1 output, en daartussen 2 "loops" waartussen je wilt schakelen; 1 voor je pedalchain en 1 voor je AC-3.
Nu kunnen de mensen die wat elektrisch onderlegd zijn dit misschien ontkrachtigen, maar even snel gedacht, kun je dit met een kleine alu behuizing en een 3PDT switch, 2 jacksockets en wat draad voor elkaar boksen volgens mij; ben je voor niet veel geld klaar.

Brad
5 april 2018, 19:19
*Houdt zich in...* Rezzy is nog groen hier. De wijsheid van ons Bradske ga je nog achter komen.:ok:

Dat krijg je wanneer mensen eerlijk en onbevooroordeeld over iemand oordelen.


Ik ben er ook bang voor ;)

Heb eerder al een topic gestart over een looper, dus wanneer ik weer centjes heb + de goedkeuring van de leidinggevende ga ik daar eens naar kijken :soinnocent: Tot die tijd moet ik de AC-3 toch kunnen gebruiken, lijkt me. Nu nog uitzoeken hoe!


Die line-selector is inderdaad een idee, alleen niet echt een goedkope oplossing. Je kan ook proberen te kijken hoe het klinkt wanneer je de line-out van de AC-3 direct in de mengtafel/PA plugt. Ik zelf (ik speel alleen nog thuis) sluit de line-out aan op een transistor versterker of op de line-in van mijn Orange versterkertop (eigenlijk bedoeld voor een Smartphone of Mp3 speler).

Dat laatste levert wat mij betreft het beste geluid op. Door hem op de line-in aan te sluiten omzeil ik de buizenvoorversterker en wordt de AC-3 alleen versterkt door de transistor eindtrap van die Orange. Klinkt puik.

Rezzy777
6 april 2018, 13:59
Nou, dan zal ik wel heel erg dom zijn, en vooral slecht in begrijpend lezen, want ik denk van alles gelezen te hebben in dit topic, behalve "ik wil niet tapdansen om van de acoustic simulator naar de rest van mijn chain te schakelen".

D3nnis, ik bedoelde alleen dat Brad het verhaal goed uitlegde, maar het was totaal niet rot of ondankbaar naar jou toe bedoeld hoor!
Mijn excuses als ik zo overkwam. Ben juist blij met je reacties! :ok:

Rezzy777
6 april 2018, 14:30
Ik ben inmiddels wat stappen verder: na het lezen van heel veel tips heb ik de Boss AC-3 eindelijk zo goed als 'hiss'-vrij en goed klinkend gekregen (voor zover mogelijk met een sim). ;)

Dit is mijn huidige pedal chain: Gitaar > Compressor > Booster > Boss AC-3 > Noise Gate > restje.

Ook ben ik van Gibson geswitcht naar mijn Strat, die van zichzelf natuurlijk al veel meer hoog heeft. Hierdoor hoeft het volume van het pedaal ook niet zo hoog (wat 'hiss' voorkomt) en heb ik toch al snel de hoeveelheid treble die ik nodig heb voor een akoestische sound. Dit maakte voor mij wel het grootste verschil. Ik kan de switch van mijn Strat ook gewoon tussen de neck- en middle pickup laten staan zoals ik gewend ben.

Qua outputs van de Boss AC-3 heb ik momenteel alleen de 'G.Amp Out' in gebruik. Zo kan ik mijn versterker gewoon blijven gebruiken, en ben ik inderdaad benieuwd wat er gebeurt als ik via mijn DI naar de PA ga. Dit moet ik nog testen om het hele 'tapdansen' eruit te halen ;)

D3nnis
6 april 2018, 18:34
D3nnis, ik bedoelde alleen dat Brad het verhaal goed uitlegde, maar het was totaal niet rot of ondankbaar naar jou toe bedoeld hoor!
Mijn excuses als ik zo overkwam. Ben juist blij met je reacties! :ok:

No excuses!
Nee, ik heb het niet verkeerd opgevat hoor, en vroeg mijzelf echt af of ik zo slecht lees (wat achteraf ook zo was :) ).

Maar wat ik me nog wel afvraag, heb je last van meer of minder hiss afhankelijk van andere pedalen in je chain (ook als ze uit staan?)?

the sure thing
6 april 2018, 23:19
Last van Hiss als alle pedalen uit staan hoort niet, dan is er iets kapot


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

D3nnis
7 april 2018, 07:13
Last van Hiss als alle pedalen uit staan hoort niet, dan is er iets kapot


Daarom vroeg ik het me inderdaad af, met name vanwege deze quote:




Het punt is eigenlijk dat er inderdaad veel 'hiss' blijkt op te treden wanneer je de Boss AC-3 'normaal' in je pedal chain plaatst.

Rezzy777
9 april 2018, 09:06
Nee, ik bedoel als de Boss AC-3 aan staat (en de meeste andere uit) heb ik last van 'hiss'. Als ik het pedaal uitzet, is het meteen over hoor. ;) Dit schijnt een bekend probleem van de Boss AC-3 te zijn, maar heb ik nu zo goed als verholpen met mijn huidige chain en settings.

Rezzy777
9 april 2018, 09:08
Ik heb gisteren voor het eerst geprobeerd de 'Line Out' van de Boss AC-3 te gebruiken om die rechtstreeks naar mijn DI te sturen (waardoor ik alle pedalen erachter oversla), maar dan is het volume opeens veel zachter dan dat de Boss AC-3 gewoon in de pedal chain zit (via de 'G.Amp Out') en op DIE manier in de DI terechtkomt.

Wat doe ik verkeerd?

Rezzy777
9 april 2018, 09:11
Even off-topic: hoe kan ik op dit forum snel zien dat er nieuwe berichten zijn geplaatst bij de discussies waar ik aan deelneem? Moet ik dan echt iedere discussie waar ik aan deelneem openen om te zien of er dikgedrukte onderwerpen tussen staan? Of kan ik ergens gewoon een eenvoudig overzicht met updates / reacties zien? :dontgeti:

Midwolda
9 april 2018, 09:51
Klik op de knop "Nieuwe berichten" in de grijze balk onder het Gitaarnet logo. ;)

Rezzy777
9 april 2018, 10:55
Klik op de knop "Nieuwe berichten" in de grijze balk onder het Gitaarnet logo. ;)

Thanks! Maar het is dus niet mogelijk om alleen een overzicht te krijgen van nieuwe berichten van discussies waar ik zelf aan deelneem? Nu staan er ook allemaal voor mij 'vreemde' discussies tussen... ;)

Midwolda
9 april 2018, 11:04
Dunno. Ik vind alles interessant. :D

Rezzy777
10 april 2018, 14:10
Ik heb gisteren voor het eerst geprobeerd de 'Line Out' van de Boss AC-3 te gebruiken om die rechtstreeks naar mijn DI te sturen (waardoor ik alle pedalen erachter oversla), maar dan is het volume opeens veel zachter dan dat de Boss AC-3 gewoon in de pedal chain zit (via de 'G.Amp Out') en op DIE manier in de DI terechtkomt.

Wat doe ik verkeerd?

Iemand een idee?

Brad
10 april 2018, 14:24
Ik ben geen geen technicus, maar misschien komt het omdat hier sprake is van dubbelop. Die line-out is op zichzelf al geschikt/bedoeld om rechtstreeks in de tafel te pluggen (op de ingang van een gitaar amp gaat ook prima natuurlijk).
Kun je overigens het volumeverschil niet compenseren door de volumeknop van de AC-3 wat hoger te zetten, of is die volumedrop zodanig dat dat ook niet meer helpt?

Rezzy777
11 april 2018, 09:25
Ik ben ook geen technicus hoor, maar de 'Line Out' van de Boss AC-3 is een Jack-uitgang, ongebalanceerd dus (of zoiets).
Ik ging ervan uit dat dit signaal daarom beter eerst gebalanceerd kan worden (via een DI die met XLR werkt, een gebalanceerde uitgang). Of heb ik het mis?

(Het volume staat al op 75%, en is prima voor gebruik met de pedal chain. Veel hoger kan ie niet...)

D3nnis
11 april 2018, 12:37
Is dat niet een impedantie probleem?

Rezzy777
11 april 2018, 15:30
Wat?!? :crazyhappy:

Dirk_Hendrik
11 april 2018, 15:33
Een impedantieprobleem. Dat schrijft ie toch vrij duidelijk lijkt me ;-)

Rezzy777
11 april 2018, 16:35
Zoals ik vrij duidelijk schreef ben ik helaas geen technicus ;)
Wat is de oplossing voor een mogelijk impedantieprobleem?

D3nnis
11 april 2018, 18:37
Dat weet dirk_hendrik beter dan wie dan ook hier, volgens mij.

Ik weet ook niet zeker dat dat het is, maar normaal gesproken is een line level hoger dan een instrument level, wat met mijn boerenlogica zou betekenen dat de signaalsterkte die uit de line out komt, op zijn minst sterk genoeg is.
Aangezien je blijkbaar toch minder volume ervaart, leek me de impedantie de volgende verdachte, correct me if I'm wrong natuurlijk.

Als je een gebufferd effectpedaal tussen je di en je versterker zet, is dan het volume weer terug?
Geen idee wat de DI dan nog voor nut heeft, maar goed.

guitarkid
18 april 2018, 08:43
Even off-topic: hoe kan ik op dit forum snel zien dat er nieuwe berichten zijn geplaatst bij de discussies waar ik aan deelneem? Moet ik dan echt iedere discussie waar ik aan deelneem openen om te zien of er dikgedrukte onderwerpen tussen staan? Of kan ik ergens gewoon een eenvoudig overzicht met updates / reacties zien? :dontgeti:

Ik krijg meldingen in mijn mail! Werkt goed. Verder weet ik het niet. Ik kijk gewoon regelmatig even op het forum en ik weet over het algemeen wel in welk topic ik recent gepost heb, want ik doe wat rustiger aan.... ;)