PDA

View Full Version : Fender deluxe reverb amp



JEANPIERRE
29 maart 2018, 22:36
Ik heb een Fender deluxe rev amp.
Ik ga deze zomer wat 'grotere' optredens afwerken....
Zou dergelijke amp(25watt) niet wat te licht zijn?....
Wat zouden jullie doen. Cabinet aansluiten?
Mvg

Pepe
29 maart 2018, 23:24
Ik heb met datzelfde bijltje gehakt, overwogen om er een 6l6 amp van te maken, de Linda Ronstadt mod.
Gekkenhuis natuurijk.
Heb er toen een WGS Reaper HP ingezet. Dat ging te hard.
Hard is niet het goede woord, het werkt anders. Het subtiele fijnzinnige karakter wat rond 4 zit verschuift naar 7 en dat klinkt behoorlijk luid. En wat daaronder zit heeft de subtiliteit ingeruild voor massiviteit.
Daar kon ik niet mee leven.
Die WGS IS een goede speaker trouwens, het is allemaal een kwestie van goed casten.
Nu zit er een Alessandro Eminence in, die heeft alles wat je wil horen en niks wat je niet wil hebben. Niet de brutal suckerpunch van de WGS maar meer alsof je de wind mee hebt.
Er zijn natuurlijk veel meer speakers die voor je geschikt zijn maar het idee is, zoek het daar in. Geen ENKELE mod is zo simpel en heeft zoveel impact als een speaker swap.

Overigens, hoe groter de gigs hoe beter doorgaans de monitoring. Het zijn de kleine buitenpodia (terras van kroegje/feesttentje) die vaak het meeste volume van je amp vragen.

telerocker
30 maart 2018, 05:11
Twee jaar geleden op het Bevrijdingsfestival in Vlissingen trad de (erg leuke) band Maison du Malheur op. Gitarist had zijn Deluxe op een flightcase gezet. Hij was loud en clear te horen, ook omdat de geluidsman hem goed had uitversterkt. Het kan dus. Ik denk dat je wel vrij dicht bij je amp moet blijven staan.

pasqual
30 maart 2018, 08:27
25 watt buizen zou toch genoeg moeten zijn? Hoewel dat wel eens van de versterker afhangt hoe de versterker zich houdt. Ik heb een Hotrod Deluxe 3 gehad waarvan het karakter veranderde als het volume boven 3 á 4 kwam. Is toch een 40 watt (6l6) versterker. Daarnaast heb ik ook een Bugera V22 (EL84) gehad die zich zeer goed staande hield op hoog volume.
Die speaker swap van Pepe is het proberen waard denk ik. Maar het blijft moeilijk om zoiets van te voren in te schatten...

Kim Wilson
30 maart 2018, 08:41
Bij 'grotere optredens', waar moeten we dan aan denken? Als je naar een middelgrote kroeg gaat zou je eens moeten gaan nadenken over gitaar via PA en monitors. Bij buitenoptredens ontkom je daar al helemaal niet aan. En als je over de PA gaat, maakt het niet meer uit wat je hebt, dan kun je je ook prima redden met je Deluxe Reverb. Ik heb bands gezien die er dik op gingen in een grote feesttent, met een Vox AC15 in de hoek met een microfoon ervoor.

dejohan
30 maart 2018, 11:33
Ik heb door veel op te treden geleerd dat een stille amp bijna altijd beter is dan een te luide amp.

Als er PA & monitor is helemaal. Hoe meer lawaai op het podium = hoe meer chaos in het soundspectrum en hoe moeilijker het wordt om uit te versterken, dus slechter het geluid in de zaal. En dit is des te meer in je monitors, want als alles luid staat staat op je podium alles dooreen te blazen en is het voor een monitormixer onmogelijk om een beeld te krijgen van wat je hoort. Een monitormixer kan een perfecte mix horen, maar jij op het podium kan een kutmix horen omdat jou versterker en die van je collega's er naast de monitormix zitten te blazen.

Een regel die ik gebruikte: het volume van de gitaren moet onder de snare en crash van de drums zitten, nooit erboven.

Mocht je jezelf graag duidelijk willen horen op een uitversterkt optreden, zet je amp dan aan de zijkant van het podium, gericht naar de muzikanten. Op zo'n optreden is het positioneren van de amps naar publiek sowieso nutteloos, het geluid in de zaal moet de PA doen en de amps vertoren de mix zo alleen maar.


De enige uitzondering is buiten in een tent zonder PA. Maar zo'n optredens is het geluid ALTIJD kut. Dat kan je niet goedkrijgen, en heb ik daarom altijd geweigerd. Als je als organisator van zo'n event een beetje respect heb zorg je voor voor PA. Punt.

Als je in aan café speelt met meer dan 50-60 man is PA eigenlijk ook nodig. Onder 50-60 man is 25 watt voldoende. Desnoods zet je je amp op een barkruk.

Pepe
30 maart 2018, 12:37
Ik regel de boel vaak zelf.
We hebben het dan niet over top personeel, dat mag duidelijk zijn.
Enniewee, dan komt je gitaar te hard door de monitor. Gaat de zanger zeuren of de zang harder mag wat meestal het teken is voor een volume kettingreactie eindigend in drama.
Je kan je amp natuurlijk zachter zetten maar we hebben een sweetspot.
Dont fuck with the sweetspot halleluja.
Alsof de mixer tegen de zanger zou zeggen, klinkt lekker maar kan het wat ZACHTER!
Precies.
Dan zet ik dus de mic voor de amp verder weg. Bepaal ik zelf wel hoe hard ik door de monitor kom.
Tijdje geleden klom er tijdens het optreden ineens iemand op het podium om mijn microfoon weer goed te draaien. Voor die het podium af was had ik die weer teruggedraaid, die zal raar opgekeken hebben.

dejohan
30 maart 2018, 15:34
Als je een sweetspot wil en je amp is te luid dan zet je hem gewoon achter of naast het podium.
Maar koppig op standje "Mach 5" op het podium of alles in de monitor loeihard zetten is dan misschien stoer, maar getuigt imho vooral van amateurisme. Je hebt een brei, muzikanten horen elkaar niet goed en gaan dus slordiger spelen, en je geluidsman trekt recht wat er recht te trekken valt.

En achteraf heeft de geluidsman het gedaan natuurlijk.

Trouwens je hebt geen hol aan je sweet spot als je mix op niks trekt. Ik heb nog nooit iemand na een optreden horen zeggen, "de mix trok op niets maar de gitaar klonk goed".

Been there, done that. Het beste podiumgeluid krijg je met discipline. Moet ik daarvoor onder mijn sweet spot spelen, dan doe ik dat gewoon. Er bestaan pedaaltjes voor het randje, of neem volgende keer een kleinere versterker mee.

Pepe
30 maart 2018, 15:51
Wel, daarom kies ik de amp per gelegenheid.
Niet iedereen heeft die luxe, I know.
En plaatsing van amp goes without saying.

De sweetspot: je zoekt die op en DAN relocate je de amp. Is bijna net zo efficiënt als de volumeknop zelf.
De sweetspot is veel meer dan "een randje" maar zal niet voor iedereen zo zijn. Snap ik.
Enniewee.
De point is niet stoer of amateurisme, dat is communicatie en scherpte.
Paradiso en Melkweg is altijd een breeze, relaxed maar er bovenop. Hou ik van. Hoef je nauwelijks wat te zeggen. Laat staan te goochelen met mics.

vulvasonic
31 maart 2018, 03:52
Mijn 'sweet spot' bestond lange tijd uit alles op 10. Nou ja, alles... 50 watt Marshall JCM2000 top over een 4x12 met 75 watt Celestions, dus dat valt alleszins mee natuurlijk. :D Nee, zonder gein, dat gebruikte ik zo, ik vond het heerlijk, ik had altijd hetzelfde geluid (groot voordeel) en het interesseerde ons geen reet of we nou in een kroeg stonden of in een feesttent. In beide gevallen werd het met het grootste gemak nog uitversterkt ook.
Eerlijk is eerlijk, het volume was wat overdadig in de kroeg, maar in een beetje feesttent, of bij festivalletjes, of op pleinen hoefde ik maar een meter naar links of naar rechts te stappen en ik hoorde mezelf alleen nog maar via de monitors. Zelfs bij luidere versterkers was dit het geval. 25 watt kan zeker genoeg zijn, maar als ie het lekkerst klinkt met het volume op 4 (ik zeg maar wat), dan heb je echt een goede monitormixer nodig. Iemand met verstand van zaken en met de juiste shit uiteraard. En anders kan een in ear systeempje wellicht uitkomst bieden. Geluid..., allemaal gedoe.

NLF
31 maart 2018, 12:17
Been there, done that. Het beste podiumgeluid krijg je met discipline. Moet ik daarvoor onder mijn sweet spot spelen, dan doe ik dat gewoon. Er bestaan pedaaltjes voor het randje, of neem volgende keer een kleinere versterker mee.

Een pedaaltje gaan gebruiken om een geluidsman een plezier te doen zou ik zelf nooit doen. Kleinere versterker of speakerkast die minder hard gaat: helemaal mee eens.

Het probleem heeft in mijn ogen twee kanten. Sommige gitaristen snappen niet dat je op een (klein) podium nu eenmaal niet met zeer veel vermogen/volume kunt spelen zonder de mixer (of de mensen die voor het podium staan) in de problemen te brengen. Omgekeerd zijn er ook genoeg koekenbakkers achter de mengpanelen die willen dat een gitaarversterker op een podium muisstil is omdat ze bang zijn voor overspraak (wat vaak overdreven is, Status Quo speelde de On the Level plaat in op hoog volume vol met overspraak, dat was toen nog niet in de mode om er een probleem van te maken en die plaat klinkt te gek).

guitarkid2
31 maart 2018, 12:23
ooit eens gelezen
hier of ergens anders

klein ampje bij je monitor zetten
kan je je main amp prachtige uitversterken en heb je toch soort van eigen direct sound


Het probleem heeft in mijn ogen twee kanten. Sommige gitaristen snappen niet
imo slechts 1 kant. Dat de 'meeste" gitaristen niet snapppen dat ze "slechts" een begleidingsinstrument bespelen

arjanb01
31 maart 2018, 12:55
Dat maar tegenwoordig heb je zulke goede pa en monitor systemen dat je veel vermogen helemaal niet meer nodig hebt.
In de jaren 60 en 70 had je die grote 100 watters wel nodig omdat PA systemen niet of nauwelijks ontwikkeld waren.
Vanaf de jaren 80 kwam die ontwikkeling echt op gang en vanaf de eeuwwisseling had je steeds betere in ear systemen.
Ik maak en gebruik van een amp op het podium plus in ear voor het totaal plaatje. Ideaal, en scheelt hoofdpijn en oorsuizingen.

D3nnis
31 maart 2018, 13:39
Ik snap nog steeds niet echt waarom men, als men toch anti-grote-amps is, men blijkbaar in een band speelt waarbij den drummert niet de bottleneck is qua lawaai, én men ook nog volledig in-ear speelt, niet volledig op modelling overstapt, zéker in bands waar de gitaar niet op de voorgrond staat.

Ik zou get dan wel weten geloof ik; axe fx of kemper, wireless, in ear, in 1 case, thats it.

arjanb01
31 maart 2018, 14:01
Klopt dat kan. Maar is alleen voor mij een optie als je veel verschillende stijlen speelt vind ik.
En daarbij ik vind de sound van een Kemper, zelfs de duurste powered versie, plastiche tov een echte veelzijdige buizenamp.
Het meest schrijnende was een inval gitarist die voor mij zou invallen en in de oefenruimte gewoon met zn Kemper qua volume, dynamiek en power gewoon niet meekwam met mn engl 50 watt combo. Nu zou het kunnen liggen aan zn profiles, maar wat ik hoorde snap ik al die juichende verhalen over Kempers niet zo.
Anyway, is natuurlijk een andere discussie😂😉

D3nnis
31 maart 2018, 14:10
En daarbij ik vind de sound van een Kemper, zelfs de duurste powered versie, plastiche tov een echte veelzijdige buizenamp.
Het meest schrijnende was een inval gitarist die voor mij zou invallen en in de oefenruimte gewoon met zn Kemper qua volume, dynamiek en power gewoon niet meekwam met mn engl 50 watt combo. Nu zou het kunnen liggen aan zn profiles, maar wat ik hoorde snap ik al die juichende verhalen over Kempers niet zo.
Anyway, is natuurlijk een andere discussie

Helemaal mee eens hoor, dat is het punt niet (als dat ding qua amp-in-the-room over een speakerkast mijn Soldano evenaarde had ik hem allang gehad), maar als je volledig in-ear speelt hoor je die dynamiek en power toch al niet meer door je in ears?

arjanb01
31 maart 2018, 14:22
Hangt ervan af waarmee je uitversterkt. Mic je de amp dan hoor je die dynamiek wel over neutrale inears. De grap is dat die dure 3weg systemen zoveel kleuren dat inderdaad je hele oorspronkelijke amp geluid weg is. Daarom zo simpel mogelijke inears gebruiken is mn ervaring.

D3nnis
31 maart 2018, 14:47
Hmm, je zou verwachten dat die 3-weg dingen juist bedoeld zijn om minder te kleuren. Niets is minder waar dus, apart.

NLF
31 maart 2018, 15:13
ooit eens gelezen
hier of ergens anders

klein ampje bij je monitor zetten
kan je je main amp prachtige uitversterken en heb je toch soort van eigen direct sound


imo slechts 1 kant. Dat de 'meeste" gitaristen niet snapppen dat ze "slechts" een begleidingsinstrument bespelen

Totale onzin. Dat hangt af van de stijl. Er is genoeg instrumentale gitaarmuziek of muziek waar de gitaar prominent aanwezig is. Bovendien: of je begeleiding speelt of niet heeft helemaal niks te maken met de problemen met de mix, of het volume op het podium.

Pepe
31 maart 2018, 16:15
Volume hangt sterk af van inhoud en context en dat soort dingen.
In mijn band is het vooral dynamiek, meestal achterin maar je zet sommige dingen hard in voor dramatisch effect.
Een tijdje geleden speelde ik wat van de Velvet Underground en dan is het meer een zeurende drone.
Zou niet zo snel met absoute regels strooien behalve misschien dat je de stekker en niet je vingers in het stopcontact steekt.

vulvasonic
31 maart 2018, 16:22
Ach, als je dat nou lekker vindt..... :D
Voor mij sowieso het enige criterium. Je moet er zelf gelukkig van worden. Moet je jezelf wel kunnen horen. Ja, of niet natuurlijk. Er zijn dagen bij dat ik mezelf liever niet hoor.

stratokai
31 maart 2018, 20:49
.......Paradiso en Melkweg is altijd een breeze, relaxed maar er bovenop. Hou ik van. Hoef je nauwelijks wat te zeggen. Laat staan te goochelen met mics.....
Het is al lang geleden dat ik concerten (daar) bezocht, maar misschien verklaart dit wat voor mij. Vooral in Paradiso heb ik als toeschouwer nog nooit een fatsoenlijk geluid gehoord. Altijd 1 grote bas dreun. Waarschijnlijk is het tegenwoordig beter.

Erik de Perik
31 maart 2018, 21:18
Het is al lang geleden dat ik concerten (daar) bezocht, maar misschien verklaart dit wat voor mij. Vooral in Paradiso heb ik als toeschouwer nog nooit een fatsoenlijk geluid gehoord. Altijd 1 grote bas dreun. Waarschijnlijk is het tegenwoordig beter.

Ik heb dezelfde ervaring. Een perfect klinkende band als die van Robben Ford werd nog ruim tekort gedaan. Meen me te herinneren dat ze toen een Midas FOH tafel hadden met een Meyer Sound PA.... toch niet echt rommel dacht ik.

arjanb01
31 maart 2018, 21:33
Die hebben ze daar nog steeds, meen ik mij van mijn eigen optreden tijdens de clash of the coverbands te herinneren. Inderdaad een Midas tafel. Het probleem van Paradiso is het plafond onder het balkon, daar ketst al het geluid van de PA tegenaan en komt terug. Niet te doen voor een geluidsman en de nachtmerrie van elke geluidsman, te lage plafonds en randen.
Al moet ik wel zeggen dat tijdens de clash er echt peppie en cocky figuren aan de knoppen zaten. Kon je niet mee communiceren en te arrogant om mee te overleggen.

Erik de Perik
31 maart 2018, 22:31
Tja.... als de ruimte en de installatie vast staat en 'altijd' hetzelfde is moet daar toch echt wel wat beters uit te halen zijn. Ik was ook erg verrast dat een live uitgezonden optreden van Tania Maria zo ongelooflijk vet klonk. Het was wel enorm gecompressed.

arjanb01
31 maart 2018, 22:38
Veel hangt ook af van het volume waarmee het geluid de zaal in gaat. Ik kan me best voorstellen dat een klein intiem akoestisch of piano optreden van bijvoorbeeld Tori Amos prima klinkt daar.

JEANPIERRE
5 april 2018, 15:11
Wat denken jullie ervan moest ik mijn Deluxe Rev Amp verbinden met een
https ://www.gear4music.be/nl/Gitaar-and-Basgitaar/Fender-Frontman-212R-versterker-met-Reverb-Ex-Demo/OG1
We spelen stevige rock en ik mis toch wat power ....

JEANPIERRE
5 april 2018, 15:13
De link wordt niet onmiddellijk gemaakt maar het gaat om een Fender Frontman(100watt)

Agent_Smith
5 april 2018, 15:46
Ken de versterker niet persoonlijk, maar hoor en lees er niks dan slechts over...

Kim Wilson
5 april 2018, 15:53
Ik zou het niet doen. Ik zou dan nog eerder een 2x12 cabje bij zoeken met een beetje efficiënte speakers. V30's of G12H bijvoorbeeld.

telerocker
5 april 2018, 15:58
Alles kan, maar ik vind het toch een beetje een houtje-touwtje oplossing, zo'n budget Fender erbij hangen. De speakers daarin zijn ook niet je dat. Als je meer power wilt, zou ik het zoeken in een amp met meer vermogen. Wil je in in de Deluxe-sfeer blijven, dan denk ik meteen aan een Fender Super Reverb.

Kim Wilson
5 april 2018, 16:09
Ja, of als het iets minder zwaar en groot moet, een Vibrolux Reverb. Handzaam, maar voldoende power.

Erik de Perik
5 april 2018, 20:29
In die Frontman zie ik ook niets of je moet 'm als 2 x 12 kast gebruiken en dan heb ik nog grote vraagtekens bij de speakers in dat ding. Ik zou 'm eens op een dichte 2 x 12 of 4 x 12 kast aansluiten en kijken of het wat meer geeft. Voor de 2 x 12 kan ik je de Bogner Closed Back Big Size aanraden maar die kost wel een beetje zie ik nu. (https://www.thomann.de/nl/bogner_2x12_closed_back_big_size.htm) Moet gebruikt wel voor zo'n 500 te scoren zijn, is mij ook gelukt.

telerocker
5 april 2018, 21:57
In die Frontman zie ik ook niets of je moet 'm als 2 x 12 kast gebruiken en dan heb ik nog grote vraagtekens bij de speakers in dat ding. Ik zou 'm eens op een dichte 2 x 12 of 4 x 12 kast aansluiten en kijken of het wat meer geeft. Voor de 2 x 12 kan ik je de Bogner Closed Back Big Size aanraden maar die kost wel een beetje zie ik nu. (https://www.thomann.de/nl/bogner_2x12_closed_back_big_size.htm) Moet gebruikt wel voor zo'n 500 te scoren zijn, is mij ook gelukt.

Prachtige cab qua geluid hoor, maar ik heb eens zo'n ding getild. Daar word je rug niet blij van. En vrij onhandelbaar qua formaat. Je tilt hem niet een twee drie over een laaddrempel. Het idee is niet verkeerd: een grotere kast en speakers met meer rendement.

Erik de Perik
5 april 2018, 22:18
Ik heb zo'n ding en ik snap het probleem niet. Prettiger te tillen dan m'n 4 x12's. :ok:

JEANPIERRE
5 april 2018, 23:29
Ok merci voor de vele reacties. Dus met een cabinet kan ik meer power krijgen??

Erik de Perik
5 april 2018, 23:57
Ok merci voor de vele reacties. Dus met een cabinet kan ik meer power krijgen??

Yep.


Vooral met een gesloten cab. (let op de impedantie)

telerocker
6 april 2018, 00:09
Ik heb zo'n ding en ik snap het probleem niet. Prettiger te tillen dan m'n 4 x12's. :ok:

Haha Erik, vanzelf in zo'n vergelijking. Ik vergelijk hem met andere 2x12 cabs. Dan is mijn compactere Hook 2x12 cab net even wat makkelijker te transporteren. Eigenlijk vind ik die ook nog aan de zware kant.

telerocker
6 april 2018, 00:18
Ok merci voor de vele reacties. Dus met een cabinet kan ik meer power krijgen??

Het zal grootser klinken en met speakers met een beter rendement ook wat luider, maar 22 watt blijf natuurlijk wel 22 watt. Het moeten ook speakers zijn die passen bij het karakter van je amp. Wat Erik zegt: let op de impedantie.

Je kunt ook de speaker vervangen, bijvoorbeeld door een Eminence Wizard die veel luider is dan de stock speaker.

Op TGP was er een draadje over:

https://www.thegearpage.net/board/index.php?threads/best-way-to-use-extension-cab-with-fender-deluxe-reverb.824826/

JEANPIERRE
6 april 2018, 00:20
Zo een Vibro King zegt me ook wel iets....behalve de prijs

Erik de Perik
6 april 2018, 00:33
Haha Erik, vanzelf in zo'n vergelijking. Ik vergelijk hem met andere 2x12 cabs. Dan is mijn compactere Hook 2x12 cab net even wat makkelijker te transporteren. Eigenlijk vind ik die ook nog aan de zware kant.

Ik had het idee dat we beiden van dezelfde 'zwaar tillen' generatie waren..... niet dus...??

JEANPIERRE
6 april 2018, 00:38
Ik zie wel dat er in mijn (tweedehands) amp een 'Eminence Patriot red and white blues' speaker is ingebouwd

Erik de Perik
6 april 2018, 00:52
Geen idee wat dat is maar duidelijk niet luid genoeg... ;)

telerocker
6 april 2018, 05:24
Ik had het idee dat we beiden van dezelfde 'zwaar tillen' generatie waren..... niet dus...??

Ik heb idd heel wat afgesleept, maar ik word steeds luier.... Een ported 112 cab en een Hook 2x12 voor de grotere gigs. Daarbij blijft het voorlopig. Een 4x12 begin ik niet meer aan. Dat is negen van de tien keer overkill. Je moet er een meter of acht vandaan staan voor een lekker geluid en die acht meter heb ik bijna nergens meer.

Kim Wilson
6 april 2018, 08:09
Geen idee wat dat is maar duidelijk niet luid genoeg... ;)
Wel 101 dB, dus aan de gevoeligheid ligt het niet. Het is dan dus maar de vraag of je met een cab met 2 V30's (100 dB) meer volume haalt. Ik denk dat je het toch moet zoeken in meer vermogen.

Wat ook nog kan is je amp laten modificeren om meer headroom te creëren, want volgens mij is cleane headroom het probleem toch?

duckman
6 april 2018, 08:44
met de voorwaarden dat de klank van je versterker je bevalt maar het podium geluid harder moet en je niet afhankelijk wilt zijn van de monitor mix,dan zou ik kiezen voor de volgende oplossing:
Deluxe speaker out > speakersim > active monitor ( of PA FRFR eindversterker en losse monitor)
bijv. de nieuwe two notes torpedo captor i.c.m. de B212D van Behringer.

Ben je met 450 euro klaar en je geluid is consistenter bij ieder volume

Pepe
6 april 2018, 11:24
Wel 101 dB, dus aan de gevoeligheid ligt het niet. Het is dan dus maar de vraag of je met een cab met 2 V30's (100 dB) meer volume haalt. Ik denk dat je het toch moet zoeken in meer vermogen.

Wat ook nog kan is je amp laten modificeren om meer headroom te creëren, want volgens mij is cleane headroom het probleem toch?

Van de Eminence patriot serie heb ik de swamp, de cannabis en die Celestion blue clone gehad en alle drie weer vrij snel weg, nogal donker en muffled vond ik en ook niet zo luid als de specs je doen geloven.
Dat ze hun bestaande modellen bleven handhaven naast deze red/blue's gaf me het idee dat die zomaar ergens anders -Azie- vandaan konden komen. Maar misschien ben ik achterdochtig.
Enniewees.
De tip van speaker mod gaf ik al in mijn eerste post maar de ts heeft blijkbaar zijn zinnen gezet op een tranny ampje gezien zijn eigen input.

JEANPIERRE
6 april 2018, 20:01
Bedankt voor de vele reacties!

NLF
9 april 2018, 00:33
met de voorwaarden dat de klank van je versterker je bevalt maar het podium geluid harder moet en je niet afhankelijk wilt zijn van de monitor mix

Ja, of je koopt dezelfde versterker als je al hebt nog een keer zodat je er twee i.p.v. 1 kunt laten blazen. Een zeer beproefde methode.

duckman
9 april 2018, 13:38
Als je redundantie zoekt, is twee versterkers uiteraard een goed idee.Maar met twee keer dezelfde versterker ga je niet 2 x zo hard.
En als je iets ana je instellingen veranderd ben je je sweetspot kwijt.
Sterker nog het geluid zal breder klinker, that's it. Een FRFR monitor kan wel veeeeeeeeeeel harder. Met als voordeel dat je gitaarversterker de sweetspot setting kan behouden :-)


Ja, of je koopt dezelfde versterker als je al hebt nog een keer zodat je er twee i.p.v. 1 kunt laten blazen. Een zeer beproefde methode.

NLF
9 april 2018, 16:35
Maar met twee keer dezelfde versterker ga je niet 2 x zo hard.
En als je iets ana je instellingen veranderd ben je je sweetspot kwijt.
Sterker nog het geluid zal breder klinker, that's it.

Nee, dat klopt. Maar je kunt het geluid op het podium wel meer spreiden zodat je op meerdere plaatsen jezelf goed hoort. Doet Angus ook.

duckman
9 april 2018, 17:04
ander punt is verschil in investering +- 1500 voor een nieuwe amp vs 500 voor monitoring... :-)



Nee, dat klopt. Maar je kunt het geluid op het podium wel meer spreiden zodat je op meerdere plaatsen jezelf goed hoort. Doet Angus ook.

NLF
11 april 2018, 11:05
ander punt is verschil in investering +- 1500 voor een nieuwe amp vs 500 voor monitoring... :-)

ja, maar zo'n amp hoeft niet per se 1500 euro te kosten. wil je minder uitgeven kies je gewoon voor een extra cabinetje aansluiten.

guitarkid
11 april 2018, 13:45
Grappig: als ik op een groot podium speel gebruik ik vaak een lichtere amp. Hij wordt toch uitversterkt, er zijn monitoren, dus ik hoor mezelf dan wel. ik heb in die situaties zelfs wel met een Blackstar HT-5 gespeeld. Klonk heerlijk, op het podium én in de zaal!
Als ik moet spelen in een kleinere zaal heb ik aan mijn Peavey Delta Blues (30 Watt buizen) of sinds kort mijn Fender Blues deLuxe (40 Watt buizen) meer dan genoeg!

NLF
11 april 2018, 16:13
Grappig: als ik op een groot podium speel gebruik ik vaak een lichtere amp. Hij wordt toch uitversterkt, er zijn monitoren, dus ik hoor mezelf dan wel. ik heb in die situaties zelfs wel met een Blackstar HT-5 gespeeld. Klonk heerlijk, op het podium én in de zaal!

Kan ook. Er zijn geen regels. Kleinere amps zijn (misschien) wat makkelijker te miken. Hangt er ook weer van af of je het fijn vindt om vooral op de monitor te vertrouwen of dat je zelf je eigen monitor wilt zijn, bandbezetting, muziekstijl enzovoorts

Agent_Smith
12 april 2018, 09:24
Ik vind mn gitaargeluid over monitors altijd zo k*t klinken... :( En da's jammer want het is wel lekker als je jezelf overal normaal kan horen ipv alleen van mn backline

telerocker
12 april 2018, 11:52
Ik vind mn gitaargeluid over monitors altijd zo k*t klinken... :( En da's jammer want het is wel lekker als je jezelf overal normaal kan horen ipv alleen van mn backline

De Universal Audio OX Reactive Amp Attenuator met Speaker Modeling schijnt daarvoor het neusje van de zalm te zijn. Alleen is dat ding nu nogal prijzig.

JEANPIERRE
15 april 2018, 13:56
Lieve mensen. Op mijn Amp achteraan is er enkel een ext. sp. ingang....kan ik daar een cabinet op aansluiten? Of een 2e versterker?

nico verduin
15 april 2018, 14:20
Daar kun je een 2e speaker op aansluiten. Beide speakers worden dan parallel geschakeld. Is het een Fender?

JEANPIERRE
15 april 2018, 16:25
Ik heb een Fender blues de ville (4speakers) die ik zou willen koppelen....

nico verduin
15 april 2018, 20:18
Door die 2e speaker in te pluggen wordt de impedantie naar een lagere uitgangsimpedantie geschakelt. Normaliter zijn de 4 speakers samen 8 ohm. Als je nu een 2e kabinet aansluit van 8 ohm wordt de totale impedantie 4 ohm (1/Z = 1 / 8 + 1 / 8 . Tevens schakelt de interne bedrading de uitgangen om naar de juiste impedantie.
Vwb. een 2e versterker kan je de pre-amp out gebruiken

JEANPIERRE
16 april 2018, 08:45
Ok bedankt! Dus van 'ext. spkr. ' naar 'pre Amp out' zou ok moeten zijn.... Bedoeling is om Fender (4speakers) als 2e te koppelen. Dus: gitaar - effecten - Fender deluxe Reverb Amp - Fender (4speakers)

Erik de Perik
16 april 2018, 11:28
Ok bedankt! Dus van 'ext. spkr. ' naar 'pre Amp out' zou ok moeten zijn.... Bedoeling is om Fender (4speakers) als 2e te koppelen. Dus: gitaar - effecten - Fender deluxe Reverb Amp - Fender (4speakers)

In principe maakt het geen bal uit van en naar welke versterker je iets aansluit, maar wèl welke uit- en ingang je gebruikt. "Dus van 'ext. spkr. ' naar 'pre Amp out' zou ok moeten zijn" is niet ok maar kan redelijk funest zijn.

Pepe
16 april 2018, 12:15
Omdat het bijkbaar niet duideijk gezegd is:


Lieve mensen. Op mijn Amp achteraan is er enkel een ext. sp. ingang....kan ik daar een cabinet op aansluiten? Of een 2e versterker?

Nee.
Uitgangen van speakers gaan enkel naar speakers.