PDA

View Full Version : Supro? Of toch Engl?



purplejohn
29 maart 2018, 10:15
Hej!

Ik speel al jaren over een Koch Jupiter. Nu het financieel wat beter gaat kijk ik al een tijd voorzichtig naar een volle buizenversterker. Nou speel ik altijd alleen over het clean kanaal met mijn pedalen er voor, dus ik zoek iets met zo weinig mogelijke kanalen maar wel een mooie clean "met randje". Ik heb een aantal goede recenties gelezen over Supro versterkers. Iemand enige ervaring mee? Ook zit ik te kijken naar een Engl. Hij wordt voornamelijk gebruikt voor repetities en zo af en toe een optreden. Wie helpt mij verder? :noob:

humbucker
29 maart 2018, 10:33
Engl doet bij mij geen belletje rinkelen als uitmuntend clean en pedalenplatform. Ik zou eerder richting Fender gaan, Supro is ook niet te versmaden, maar een erg unieke sound, moet net je ding zijn. Goed clean met een randje vind je ook terug in Vox.

Remork1970
29 maart 2018, 10:44
Question! Wat is er mis met een Koch Jupiter? Ben geen adept van dat merk, maar just curious!

Remork sluiten.

D3nnis
29 maart 2018, 10:44
Ik vind Supro clean wel heel gaaf....maar het lijkt in niks op wat ik van Engl ken; wat dat betreft begrijp ik de keuze tussen deze twee niet helemaal.

telerocker
29 maart 2018, 10:54
Supro (vintage) en Engl (modern) zijn twee werelden van verschil. Clean met een randje, dan denk ik eerder aan een Deluxe, de ML De Ville of een Bassbreaker. Ik denk ook dat een Supro niet het beste pedalenplatform is. Het kan aan mij liggen, maar in al die demo's hoor ik een nogal los laag.

Brad
29 maart 2018, 12:28
Ik zou het geld in mijn zak houden en gewoon over die Koch blijven spelen. En mooi clean met randje en het moet volledig buizen zijn , gewoon een Fender buizenbak dan denk ik.

D3nnis
29 maart 2018, 12:32
Het kan aan mij liggen, maar in al die demo's hoor ik een nogal los laag.

Bij de Supro bedoel je?
Ik denk dat dat aardig klopt. Ik ben niet thuis in vintage gevoicede versterkers, maar ik vond zo'n supro wel een bepaald "overweldigend" geluid hebben, tov het wat "stugge" clean van mijn mesa.
Maar met crunch vanuut de versterker werd het mij wat te gruizig/grunge/jack white achtig....geen idee hoe anders te verwoorden.

telerocker
29 maart 2018, 12:41
Bij de Supro bedoel je?
Ik denk dat dat aardig klopt. Ik ben niet thuis in vintage gevoicede versterkers, maar ik vond zo'n supro wel een bepaald "overweldigend" geluid hebben, tov het wat "stugge" clean van mijn mesa.
Maar met crunch vanuut de versterker werd het mij wat te gruizig/grunge/jack white achtig....geen idee hoe anders te verwoorden.

Yep, ik bedoel de Supro's. Wel leuke amps hoor, maar niet breed inzetbaar, vind ik. Je moet er op vallen.

Kim Wilson
29 maart 2018, 13:08
Supro lijkt me meer richting Fender gevoiced, klopt dat? Dan wordt clean met een randje al snel wat rommelig. En Engl lijkt mij dan weer heel klinisch t.o.v. de Supro.

Wat Humbucker zegt, heb je al aan Vox gedacht?

purplejohn
29 maart 2018, 21:22
Hoewel de Koch nog steeds goed bevalt, mis ik een beetje het "Oompf" gevoel. Geen idee hoe ik dat moet uitleggen. Heb een tijdje geleden in een oefenhok over een Engl gespeeld en die klonk in mijn oren wel lekker. Alleen die extra kanalen, he...
Maar misschien moet ik toch ook eens een Vox AC proberen. De 15 lijkt me dan hard zat. Had ik nog niet aan gedacht, maar na wat speurwerk komt het aardig in de buurt wat ik zoek. Zal volgende week Dijkman eens gaan plagen. Dank zover!

telerocker
30 maart 2018, 05:18
Of een Orange met EL84's. Gaan ook richting Vox.

dml
30 maart 2018, 08:23
Typisch, bij het noemen van Engl wordt meteen "modern" geroepen. Zijn vast dezelfde gasten die "metal" roepen als je het over een Dual Rectifier hebt :p

Elkeweg, de Retro-serie van Engl kán modern klinken maar is toch vooral een vintage gevoicede (schrijf je dat zo?) amp. Clean met een randje is met de Retro ook prima te realiseren. Clean met een randje is sowieso een breed begrip, zoals je hierboven ook wel ziet: Fender wordt genoemd maar ook Vox, qua klank totaal verschillend. Zo ook met Engl en Supro. Clean met een randje weet ik ook nog wel uit een JMP te persen dus wellicht helpt het als je het geluid wat je wenst wat specifieker beschrijft. Soms kan een leuk overdrive pedaaltje ook al de oplossing zijn, want in wezen is er niets mis met de Koch die je nu hebt.

telerocker
30 maart 2018, 09:02
Typisch, bij het noemen van Engl wordt meteen "modern" geroepen. Zijn vast dezelfde gasten die "metal" roepen als je het over een Dual Rectifier hebt :p

Elkeweg, de Retro-serie van Engl kán modern klinken maar is toch vooral een vintage gevoicede (schrijf je dat zo?) amp. Clean met een randje is met de Retro ook prima te realiseren. Clean met een randje is sowieso een breed begrip, zoals je hierboven ook wel ziet: Fender wordt genoemd maar ook Vox, qua klank totaal verschillend. Zo ook met Engl en Supro. Clean met een randje weet ik ook nog wel uit een JMP te persen dus wellicht helpt het als je het geluid wat je wenst wat specifieker beschrijft. Soms kan een leuk overdrive pedaaltje ook al de oplossing zijn, want in wezen is er niets mis met de Koch die je nu hebt.

Engls hebben gemiddeld een moderne sound/een voicing in die richting (vind ik), al was de Retro een uitstapje. Ik heb hem trouwens geprobeerd en vond er niet veel aan. Je hebt wel gelijk in die zin dat een aantal merken een nogal brede range heeft. Een Mesa Blue Angel is wat anders dan een Dual Rectifier. Ik heb een Diezel Schmidt en dat is niet de typische Diezel highgain bak, maar meer vintage gevoiced. En het clean (en met een randje) is hemels. Mind you dat ik van vintage clean hou, dus dat zegt wel iets.
Ik deel jouw idee om ook eens met een pedaaltje te werken. Een Greer Lightspeed Drive of iets dergelijks zorgt voor zo'n randje.

arjanb01
30 maart 2018, 09:05
1.000.000x eens. Wat marketing al niet doet om bepaalde merken qua sound te typeren.
Clean met een randje haal ik ook uit mn engl Thunder. Heerlijke rauwe losse sound. Simpel door de gain ver terug te draaien op het lead kanaal naar 9 uur.
Andere mogelijkheid: clean kanaal de gain helemaal open draaien en master op standje 2 of 3, rauwe blues sound.
Ik zou zeggen: durf te experimenteren ! En wat anderen roeptoeteren op het web, soit... jammer.

Brum
30 maart 2018, 09:22
Wat is eigenlijk precies de sound die je zoekt? Zoals al opgemerkt, ENGL en Supro zijn echt een wereld van verschil, niet te vergelijken. Vox ook weer compleet anders. Clean met een randje is wel heel erg summier. Bij bijna alle merken vind je wel het smaakje 'clean met een randje'. Ze klinken alleen nogal verschillend. Zoals ik het topic nu lees, kun je beter wat winkels binnen lopen en wat testen. Roepen wat een fijn clean met randje is lijkt me weinig bijdragen aan je zoektocht op deze manier. Het mooiste clean met een randje kreeg ik uit een Marshall Vintage modern 2266 (was wel gemod met andere uitgangstrafo en choke), maar ey, da's mijn smaak. Misschien haal je je clean met randje wel uit een Orange, weet jij het.

MikeD
30 maart 2018, 09:58
ik zal wel weer op m'n kloten gaan krijgen van alle deskundigen hier op GN Form maar in mijn beleving haal je uit een amp / combo met 1x12 of 2x10 speakers niet zo bijster veel 'ooomph'..... Maar denk ook even aan een Fender Supersonic.. moet je alleen geen overdrives op het burn kanaal gebruiken (maar er zijn meer figuren die met mij vinden dat je geen distortionpedalen op je overdrive/crunch/ dirty kanaal zou moeten zetten.. al naar gelang wat je wil natuurlijk)

PS..... je kunt natuurlijk ook volgende week even mijn Orange TH 30 proberen

telerocker
30 maart 2018, 10:04
Brum werpt de goede vraag op. Clean met een randje haal je uit allerlei amps, de vraag is welke sound de TS precies zoekt. Misschien kan hij wat video's met voorbeelden posten.

Pepe
30 maart 2018, 10:40
Ik vind Koch en Engl grosso modo bij elkaar in de buurt zitten. Diffuus laag met een Celestion V30 spike/snerp.
Ik heb geen moeite met een blatante descriptie. :D
De nieuwe Supro's neigen ook wel naar die V30 spike, eerlijk gezegd. Maar de feel is wel anders.
Ik vind Engl een prima amp voor mijn "vintage" smaak TOTDAT ik er een overdrive pedaaltje op wil aansluiten, dan snerpt het de pan uit. Moet je van houden. Ik niet. Topic poster wel blijkbaar.
Vind het dus niet zo raar, Engl of Supro vanuit een Koch komende.
Ik zou haast zeggen, vintage voor mensen die niet van vintage houden.
Kunt u daar wat mee?:D

dml
30 maart 2018, 10:57
ik zal wel weer op m'n kloten gaan krijgen van alle deskundigen hier op GN Form maar in mijn beleving haal je uit een amp / combo met 1x12 of 2x10 speakers niet zo bijster veel 'ooomph'..... Maar denk ook even aan een Fender Supersonic.. moet je alleen geen overdrives op het burn kanaal gebruiken (maar er zijn meer figuren die met mij vinden dat je geen distortionpedalen op je overdrive/crunch/ dirty kanaal zou moeten zetten.. al naar gelang wat je wil natuurlijk)

PS..... je kunt natuurlijk ook volgende week even mijn Orange TH 30 proberen

Zal ik je dan maar even op de kloten geven? :seriousf:
Wel eens een Mesa Roadster 1x12 combo geprobeerd? Als je daar geen oooomph uit kan krijgen, ligt het echt aan jou :)

Orange TH30, ook hele dikke prima. Dat dan weer wel.

telerocker
30 maart 2018, 11:05
Zal ik je dan maar even op de kloten geven? :seriousf:
Wel eens een Mesa Roadster 1x12 combo geprobeerd? Als je daar geen oooomph uit kan krijgen, ligt het echt aan jou :)

Orange TH30, ook hele dikke prima. Dat dan weer wel.

Orange RV MKI > The Valve 112 RFX ported cab met V30. Hoeveel laagduw wil je hebben?

guitarkid2
30 maart 2018, 12:11
dit soort topics lezen altijd heerlijk weg :)

Brad
30 maart 2018, 13:49
Ooempff weet ik niet maar die Koch versterkers hebben een een hele aparte bite wanneer je aanslaat. Duidelijk en crisp maar toch gentle. Ik zou het gewoon bij Koch houden.

MikeD
30 maart 2018, 14:47
Zal ik je dan maar even op de kloten geven? :seriousf:
Wel eens een Mesa Roadster 1x12 combo geprobeerd? Als je daar geen oooomph uit kan krijgen, ligt het echt aan jou :)

Orange TH30, ook hele dikke prima. Dat dan weer wel.

1x12 kan best hard gaan Db-wise maar dat is in mijn beleving nog geen ooomph....ik voel eigelijk pas oomph bij 100 watt over een 4x12 cab of wat bas betreft: mijn eigen speeltjes..... bi-amping met 2x250 watt ; de ene over een SWR Goliath III (met 4x10) en de andere 250 watt over de Cerwin Vega B 18.. categorie flappende broekspijpen dus.
De Orange TH 30 met PPC 212 OB is een compromis.... je kunt bijna nergens meer met 100 watt en een 412 voluit gaan en de lol gaat er ook vanaf met dat gesjouw
Overigen heb ik ook nog een 64-er BlackFace Bandmaster ...40 watts maar die sleep ik niet meer naar zolder heen-en-weer.

dml
30 maart 2018, 14:55
1x12 kan best hard gaan Db-wise maar dat is in mijn beleving nog geen ooomph....ik voel eigelijk pas oomph bij 100 watt over een 4x12 cab

Snap wat je bedoelt maar ik denk dat ik met mijn twee Mesa Thiele cabjes (uiteraard met EVM12L) menig 4x12 eruit blaas. Zelfs met eentje heb ik al meer dan voldoende oooompppfffhhh. En dat met minder dan 100 watt, edoch zowel op laag als hoog volume.

purplejohn
30 maart 2018, 18:12
Ooempff weet ik niet maar die Koch versterkers hebben een een hele aparte bite wanneer je aanslaat. Duidelijk en crisp maar toch gentle. Ik zou het gewoon bij Koch houden.

De ene Koch is de andere niet. Gitarist uit 1 van mijn bands heeft een Twintone, daarmee kom ik met mijn hybride Jupiter echt niet in de buurt.

Inmiddels krijg ik wel een aardig beeld. Jammer dat er niet een winkel is waar er een aantal bij elkaar staan. Wordt wel een dagje touren denk ik.

@ Mike: Ben ook wel benieuwd naar je Orange volgende week....

D3nnis
30 maart 2018, 18:34
Inmiddels krijg ik wel een aardig beeld. Jammer dat er niet een winkel is waar er een aantal bij elkaar staan. Wordt wel een dagje touren denk ik.


Ik weet niet waar je huis woont, maar bij the guitar factory in oss staat het eea van Supro, Vox, Engl, en een enkele Koch.

Pepe
30 maart 2018, 18:55
Over oomph.
Ik speelde ooit over een twin die deel uitmaakte van de backline op een festival.
Ik ben niet dol op twins maar deze was bijzonder, op standje 2 gaf hij enorme druk zonder oorverdovend te moeten. Oomph.
Bleek van de firma Artist on the Road te zijn.
Ik zei tegen de eigenaar, die amp wil ik wel kopen. Ja, zegt ie, dat hoor ik vaker over die amp.
Verkopen deed ie niet want "dan moet ik weer een andere kopen".
Grappig he dat ik dat nog precies weet, is jaren geleden. Een goeie oemph amp is in mijn beleving net zo bijzonder als een magic telecaster, net iets wat standaard van een band af kan rollen.

D3nnis
30 maart 2018, 19:01
Een twin....ik heb 1 keer over een twin gespeeld. Ik weet niet eens wat voor een het was, maar ik herinner me dat ik zelfs de drive heel gaaf vond.

LRS
30 maart 2018, 21:27
Een twin....ik heb 1 keer over een twin gespeeld. Ik weet niet eens wat voor een het was, maar ik herinner me dat ik zelfs de drive heel gaaf vond.

De drive? Van een Twin??? Hoe is het met je trommelvliezen sindsdien? 😜

D3nnis
30 maart 2018, 21:31
De drive? Van een Twin??? Hoe is het met je trommelvliezen sindsdien? 😜Euh, het is lang geleden, maar zó hard ging het nou ook weer niet; zijn er geen mastervolume twins, of twins met drivechannel of zo?

Erik de Perik
30 maart 2018, 21:34
De drive? Van een Twin??? Hoe is het met je trommelvliezen sindsdien? ��

Is allemaal relatief hè. Gewoon een gitaarsnoer van 15 meter ;)


Ik vind een Twin een heerlijke versterker,maar je moet 'm qua drive wel een beetje helpen met een pedaal. Een Blackstar HT Dual doet het trouwens erg goed op Fender versterkers... en op een Steelphon Polaris ook trouwens.

D3nnis
30 maart 2018, 21:50
Is allemaal relatief hè. Gewoon een gitaarsnoer van 15 meter ;)


Ik vind een Twin een heerlijke versterker,maar je moet 'm qua drive wel een beetje helpen met een pedaal.

Ik weet het nog goed, dat ding scheurde als de neten, zonder pedaal. En er stond Twin op, dus ging ik ervan uit dat het een twin was, maar als ik dit zo beluister zal dat ding wel gemodificeerd zijn?

Erik de Perik
30 maart 2018, 22:11
Ik weet het nog goed, dat ding scheurde als de neten, zonder pedaal. En er stond Twin op, dus ging ik ervan uit dat het een twin was, maar als ik dit zo beluister zal dat ding wel gemodificeerd zijn?

Kan zomaar. Een familielid van mij (zonder verdere aanduiding) heeft een Bassman 100 door Herr Flick om laten bouwen. Ernst's eerste versie was behoorlijk high gain Boogie-achtig, wat niet helemaal de bedoeling was trouwens en dus veranderd.

MikeD
30 maart 2018, 22:42
. Jammer dat er niet een winkel is waar er een aantal bij elkaar staan. Wordt wel een dagje touren denk ik.



gewoon een dagje naar max.....http://www.maxguitarstore.com/product-categories/amps/combo/
.heeft ook Supro's ... wel een van je eigen gitaren meenemen.. want mij valt op hoe m'n Orange heel verschillend uit de hoek kan komen al naar gelang welke gitaar ik er inprik. Dus een versterker testen in een winkel met een gitaar die erg afwijkt van wat je zelf hebt, geeft alsnog een verneukeratieve indruk

maxdb
30 maart 2018, 23:10
gewoon een dagje naar max.....http://www.maxguitarstore.com/product-categories/amps/combo/
.heeft ook Supro's ... wel een van je eigen gitaren meenemen.. want mij valt op hoe m'n Orange heel verschillend uit de hoek kan komen al naar gelang welke gitaar ik er inprik. Dus een versterker testen in een winkel met een gitaar die erg afwijkt van wat je zelf hebt, geeft alsnog een verneukeratieve indruk
Precies wat ik ook gedaan heb,en kreeg ook alle gelegenheid (2 x een halve middag) toen ze nog géén geluidsdichte cabine hadden. Mét eigen gitaar en cab er zelf bij gezocht. Ben nog steeds heel blij met mn Pittbull 45 !

Brad
30 maart 2018, 23:13
Dat is wel fideel. Er zijn zaken waar ze na 8 minuten al vragen wat je er van vindt. Waarschijnlijk is dat van hogerhand opgelegd.

Erik de Perik
30 maart 2018, 23:22
Precies wat ik ook gedaan heb,en kreeg ook alle gelegenheid (2 x een halve middag) toen ze nog géén geluidsdichte cabine hadden. Mét eigen gitaar en cab er zelf bij gezocht. Ben nog steeds heel blij met mn Pittbull 45 !

Ik vind die Pitbull 45 combo helemaal te gek. Kon er recent eentje kopen maar mij werd het afgeraden vanwege de matige technische kwaliteit van VHT.

maxdb
30 maart 2018, 23:57
Doet t al 2 bijna jaar prima hier (de head btw) en gebruik 'm bijna dagelijks.

Erik de Perik
31 maart 2018, 00:00
Doet t al 2 bijna jaar prima hier (de head btw) en gebruik 'm bijna dagelijks.

Kan ook prima. Hij werd me overigens afgeraden door de verkoper en m'n amptech.

maxdb
31 maart 2018, 00:06
Het ging om het testen van een versterker geloof ik :d

Erik de Perik
31 maart 2018, 00:12
Het ging om het testen van een versterker geloof ik :d

Precies.... daarom snapte ik al niet waarom je over die Pitbull begon ;)

Remork1970
31 maart 2018, 00:21
Kon er recent eentje kopen maar mij werd het afgeraden vanwege de matige technische kwaliteit van VHT.

Eeehh, is dat Fryette VHT of VHT VHT?

Remork sluiten.

Erik de Perik
31 maart 2018, 00:33
VHT VHT

Ik heb me trouwens vergist.... het was een fifty/twelve met EL84's.

Deze bedoelde ik dus:

https://gbmedia.azureedge.net/usercontent/gear/3740314/p3_uidjj0prm_so.jpg

maxdb
31 maart 2018, 01:10
jaa das geen Pittbull

Erik de Perik
31 maart 2018, 22:39
jaa das geen Pittbull

Nee klopt, het ongenoemde familielid had ook nog een Pitbull top (waar ik dan weer geen interesse in had) Beide zijn inmiddels naar volle tevredenheid weggedaan :)

Ik vond dat combo echt te gek klinken.

telerocker
1 april 2018, 01:17
Nee klopt, het ongenoemde familielid had ook nog een Pitbull top (waar ik dan weer geen interesse in had) Beide zijn inmiddels naar volle tevredenheid weggedaan :)

Ik vond dat combo echt te gek klinken.

Dennis van Leeuwen van Kane speelde vroeger toch op VHT Pitbulls. Hij haalde daar wel mooie sounds uit.

Brad
1 april 2018, 01:35
Wie komt er toch op het onzalige idee een versterker top te vernoemen naar een vechthond.

telerocker
1 april 2018, 03:30
Wie komt er toch op het onzalige idee een versterker top te vernoemen naar een vechthond.

Logisch: bijtende toon...

Pepe
1 april 2018, 09:46
De volledige naam van die VHT is pitbull 45 dus ik zou me niet zo druk maken over die hond.

https://i.ebayimg.com/images/g/E-QAAOxyB9RSzepi/s-l1600.jpg

YannickH
1 april 2018, 11:57
Heb 2 jaar geleden een pittbull50 classic gehad. Geweldige amp! Een fryette vht trouwens. Niet die chinese vht rommel.
Het is trouwens piTTbull ;)

Remork1970
1 april 2018, 12:15
Al die mensen die roepen dat de spullen die ze gehad hebben gewéldig waren!
Als je iets hebt wat geweldig is, waarom doe je het dan weg?

Remork sluiten.

Remork1970
1 april 2018, 12:21
Wie komt er toch op het onzalige idee een versterkertop te vernoemen naar een vechthond.

Omdat het goed overkomt op ruig metalpubliek wellicht. Volk van de gestampte pot hoor!

Remork sluiten.

YannickH
1 april 2018, 13:22
- smaken kunnen veranderen na jaren.
- je had toen misschien niet het geld voor wat je wou en kocht je in tussentijd iets anders( en dat bleek dan super te zijn)
- tijd voor verandering
- iets beter is uitgekomen
- gas

En er zijn nog veel meer voorbeelden hoor

telerocker
1 april 2018, 15:34
Logisch: bijtende toon...

Best een ouwe pitbull dus. :-D

MikeD
1 april 2018, 16:48
Al die mensen die roepen dat de spullen die ze gehad hebben gewéldig waren!
Als je iets hebt wat geweldig is, waarom doe je het dan weg?

Remork sluiten.

ik vindt een briljante opmerking; neigt naar het filosofische .....want ook al verandert smaak / financiele mogelijkheden en wat dies meer zij.. : goed is goed en de rest is onzin... okay.. 'beter' is dan dus geen onzin maar wanneer iets 'geweldig; is...lijkt er mij geen reden om het weg te doen... want als iets anders 'beter' is dan was het ding dat weggaat, dus toch niet zo geweldig...."Zin in wat anders" ..... doet me denken aan uitgegeken zijn op je vrouw/vriendin/vriend ..... verandering van spijs doet eten ... maar 't zal wel weer semantiek zijn wat we nou gaan bedrijven.....

telerocker
2 april 2018, 12:00
ik vindt een briljante opmerking; neigt naar het filosofische .....want ook al verandert smaak / financiele mogelijkheden en wat dies meer zij.. : goed is goed en de rest is onzin... okay.. 'beter' is dan dus geen onzin maar wanneer iets 'geweldig; is...lijkt er mij geen reden om het weg te doen... want als iets anders 'beter' is dan was het ding dat weggaat, dus toch niet zo geweldig...."Zin in wat anders" ..... doet me denken aan uitgegeken zijn op je vrouw/vriendin/vriend ..... verandering van spijs doet eten ... maar 't zal wel weer semantiek zijn wat we nou gaan bedrijven.....

Sommige geweldige spullen doe je weg, niet omdat je iets nieuws maar iets anders wilt.

Kim Wilson
3 april 2018, 08:52
Ja, je kunt toch nog steeds iets geweldig vinden maar niet meer jouw smaak? Ik had een geweldige Fender amp, maar het was niet meer wat ik zocht in een amp. Dat maakt die amp niet minder geweldig, want het is nog steeds een ultieme bluesamp.

Mr.Fingers
3 april 2018, 12:21
Supro, zonder enige twijfel als het tussen die twee gaat.

Maar misschien is een Fender Deluxe Reverb ook wel iets. Zelfde prijsklasse, zelfde vermogen.