PDA

View Full Version : Kleine gitaar advies gevraagd



Geitekaas
19 maart 2018, 00:23
Mensen, het is een crossposting maar ik hoop dat dat mag?


Ik ben een (gypsy)jazzer met een mooie Selmer.
Maar in mijn vrije avonduurtjes wil ik graag wat Vestapol nummers oefenen. Nu heb ik een oeroude gare spaanse nylongitaar merk brandhout waar ik dat op doe.

Ik zoek eigenlijk een steelsnaar!
Maar ik heb geen verstand ervan.
Een soort gitaar die je op de website ziet van mensen als Eric Bibb http://www.ericbibb.com. Daar zie je zo’n ietwat kleine gitaar en die zijn ideaal. Wat is dit dan voor soort gitaar?
Ik zou jullie advies erg op prijs stellen!

Dank alvast.

Duhsjaak
19 maart 2018, 07:17
Zie het cross posten niet helemaal, maar misschien ben ik dom.

Ik heb een Parlor (naam van het model) van pak beet 90 jaar oud.
Daarmee werd je de spot van de muziekwereld, want alles moest groot of jumbo.
Dat er mensen waren (zoals ik) die dat vaak maak lawaai papegaaien vonden? Ach we zijn als muzikantjes behoorlijk conformistisch.

Maar goed, een Parlor mag weer de laatste tijd. En gelukkig zie en hoor je ze steeds vaker. Ze hebben iets minder volume, maar hé...., als dat nou een probleem is zet je er een mic voor toch?

Ik weet er te weinig van om je een bepaald fabricaat aan te bevelen. En als ik het al zou weten zou ik er waarschijnlijk mijn mond over houden. Het is heel persoonlijk en bovendien: het is heerlijk om uit te pluizen welke je het fijnste vindt.
De ergonomie is zodanig, dat ik je durf te voorspellen dat je er vaker op zult spelen dan je had gedacht.

Neem er de tijd voor en: Happy Hunting!
Vriendelijke groet, Gus

Midwolda
19 maart 2018, 07:57
De gitaar op de eerste foto (http://www.ericbibb.com/wp-content/uploads/2015/03/ericbibbfront2-1920x850.jpg) van Eric Bibb is een The Gibson L-00 12-fret (https://en.wikipedia.org/wiki/Gibson_L_Series) uit ca. 1932 (https://www.dreamguitars.com/shop/gibson-l-00-12-fret-00.html).
Wordt nu nog steeds gemaakt onder de naam Gibson Blues King (http://www.gibson.com/Products/Acoustic-Instruments/Small-Body/Gibson-Acoustic/Blues-King.aspx), maar dan wel als 14-fret.

Body sizes:
https://parlor.guitars/sites/default/files/guitarsizecomparison.jpg

Geitekaas
19 maart 2018, 08:59
Wouha!
Wat een snelle en uitgebreide reacties!
Dank aan beide, hier heb ik wat aan.
Ik had niet gezien dat het een Gibson is. En dat terwijl ik al jaren op een L5 mag spelen van een maat.
Maar dat is natuurlijk weer een hele andere gitaar.

Zoals gezegd: ik ken mijn eigen instrument behoorlijk maar weet weinig van al die andere soorten en maten.
Ik ben van oorsprong violist. Die zijn niet zo geinteresseerd in meerdere instrumenten:-) je hebt ook niet zulke enorme verschillen in die sector.
Lawaaipapagaaien is ook een nieuwe term die ik geleerd heb:-)

Maar allez, nu weet ik waar ik moet beginnen!
Zo’n Gibson is me wss te duur. Maar ik lees dat Martin 00 serie de zelfde maat body heeft dus wie weet ga ik daar naar op zoek.
Kan ik dus aannemen dat een 00 body soort van welke maker dan ook zo’n beetje het formaat is?

Nogmaals, dank en groet,

Herman

Duhsjaak
19 maart 2018, 09:27
Ook in de violen genoeg verschillen hoor. Mijn dochter speelt op een 150 jaar oude Breton. Da's echt andere koek dan wat uit Duitsland of Japan komt. Afijn, waar lul ik over.

Mijn eerste move zou zijn naar een winkel, waar ze Parlors, 00's etc hebben hangen.
Eerst gevoel krijgen bij welke body je het lekkerst vindt om mee te spelen. (Kijk, mijn teksten schrijven zichzelf).
En ik zou me tijdens zo'n eerste bezoek nog totaal niet bezighouden met prijs, fabrikaat etc.

Er zijn hier behoorlijk wat gasten die wat weten van wat je zoekt. Dus gewoon nog even geduld....
Vriendelijke groet, Gus

Midwolda
19 maart 2018, 09:29
Wouha!
Wat een snelle en uitgebreide reacties!
Dank aan beide, hier heb ik wat aan.
Ik had niet gezien dat het een Gibson is. En dat terwijl ik al jaren op een L5 mag spelen van een maat.
Maar dat is natuurlijk weer een hele andere gitaar.

Zoals gezegd: ik ken mijn eigen instrument behoorlijk maar weet weinig van al die andere soorten en maten.
Ik ben van oorsprong violist. Die zijn niet zo geinteresseerd in meerdere instrumenten:-) je hebt ook niet zulke enorme verschillen in die sector.
Lawaaipapagaaien is ook een nieuwe term die ik geleerd heb:-)

Maar allez, nu weet ik waar ik moet beginnen!
Zo’n Gibson is me wss te duur. Maar ik lees dat Martin 00 serie de zelfde maat body heeft dus wie weet ga ik daar naar op zoek.
Kan ik dus aannemen dat een 00 body soort van welke maker dan ook zo’n beetje het formaat is?

Nogmaals, dank en groet,

Herman

Graag gedaan. :)
Als het je alleen om de body size te doen is dan zijn een 00 en een OM redelijk gelijk. Een parlor is een maatje kleiner en een 000 net een maatje groter. Mijn kleinste steelstring is een Grand Auditorium (een Furch Silueton Folk 61CM (https://musikbutik.files.wordpress.com/2013/03/furch-silueton.png)) en dat is toch ook al best wat kleiner dan een dreadnought.

Keuze genoeg, dus lekker veel zoeken en proberen maar! Enneh... Martin goedkoper dan Gibson?
Ik weet niet zo heel veel van Martin, maar goedkoop waren ze nooit... ;)

Geitekaas
19 maart 2018, 09:33
Maar met violen heb je niet de verschillen als tussen een bv Gibson L5, Selmer, les paul of een electrische acdc gitaar, right? Dat is wat ik bedoel. Uiteraard zitten er enorme verschillen (subtiele) in landen van herkomst en makers.
Maar je hebt gelijk. Ik ga me nog verder inlezen en kijken. En natuurlijk andere reacties afwachten. Mss heeft iemand wel DE gitaar te koop?!
Ik heb op mp al een Sweetwood 00r gezien voor heel weinig. Dat zou zo maar eens wat kunnen zijn, nietwaar?

Geitekaas
19 maart 2018, 09:34
Oh, dat dacht ik. Ik zie vaak goedkope (maar ook zeer prijzige) Martins. Iets te voorbarig dus, blijkbaar:-)

Midwolda
19 maart 2018, 09:34
Ook in de violen genoeg verschillen hoor. Mijn dochter speelt op een 150 jaar oude Breton. Da's echt andere koek dan wat uit Duitsland of Japan komt. Afijn, waar lul ik over.

Mijn eerste move zou zijn naar een winkel, waar ze Parlors, 00's etc hebben hangen.
Eerst gevoel krijgen bij welke body je het lekkerst vindt om mee te spelen. (Kijk, mijn teksten schrijven zichzelf).
En ik zou me tijdens zo'n eerste bezoek nog totaal niet bezighouden met prijs, fabrikaat etc.

Er zijn hier behoorlijk wat gasten die wat weten van wat je zoekt. Dus gewoon nog even geduld....
Vriendelijke groet, Gus

De zin er na heb je ook al vast, Gus... ;)

Duhsjaak
19 maart 2018, 14:25
Eerst gevoel krijgen welke body je het lekkerst vindt om mee te spelen
Maar wat ik vind zal 'k je in dit topic niet mee vervelen

Zowiets M.?
Vriendelijke groet, Gus

Mr.Fingers
19 maart 2018, 15:29
Martin is duur, maar er zijn ook merken die Martin-modellen maken voor de kleinere beurs. Vroeger had je van Sigma de 00R-28VS, dewelke een kleine maar erg performant klinkende gitaar is. Helaas is de "vintage"-reeks van Sigma volledig discontinued, dus er valt niet meer aan te geraken.


https://www.youtube.com/watch?v=9OFterQkCZk

arjanb01
19 maart 2018, 15:49
Faith maakt mooie parlours, misschien is deze wat:

https://www.gear4music.nl/nl/Gitaar-and-Basgitaar/Faith-Naked-Series-FKM-Mercury-Akoestische-Gitaar/MRM?origin=product-ads&utm_campaign=PLA+Shop+-+All+Products&utm_medium=vertical_search&network=google&adgroup=All+Products&merchant_id=9717153&product_id=29506d7&product_country=NL&product_partition_id=68740661947&gclid=Cj0KCQjwv73VBRCdARIsAOnG8u3AjvmhwOPdizqTMg-Sngw7Ufkx__yktaKJd_Pb7Y63NuwjnUw4ixwaAh4vEALw_wcB

Geitekaas
20 maart 2018, 14:20
Wat een leuk filmpje zeg!
Dat is inderdaad de soort muziek die ik af en toe op de bank speel. Gewoon leuk, beetje kunde, beetje improvisatie. Open D stemming meestal.

Geitekaas
20 maart 2018, 14:25
Betreft prijs wel:-)
Ik wil alleen niet een chinees gitaartje (ik weet niet of deze dat is hoor, ik bedoel in het algemeen). Klinkt wss als een snob. Ach, so be it. Ik heb een mooie oude viool en een mooie Selmer van een goede bouwer. Ik kan kwaliteit waarderen en ik vind ook dat je het merkt aan speel- en bezitgenot. Klinkt dat een beetje bekend? Ik wil een gitaarje met een beetje leven erin. Maar dit gezegd hebbende, ik weet dat ik destijds mijn Yamaha vleugel mooier vond dan menig Duitse bouwer. Dus ik ga zeker kijken.
Ik moet maar eens op zoek gaan naar een leuke gitaarhandel......




Faith maakt mooie parlours, misschien is deze wat:

https://www.gear4music.nl/nl/Gitaar-and-Basgitaar/Faith-Naked-Series-FKM-Mercury-Akoestische-Gitaar/MRM?origin=product-ads&utm_campaign=PLA+Shop+-+All+Products&utm_medium=vertical_search&network=google&adgroup=All+Products&merchant_id=9717153&product_id=29506d7&product_country=NL&product_partition_id=68740661947&gclid=Cj0KCQjwv73VBRCdARIsAOnG8u3AjvmhwOPdizqTMg-Sngw7Ufkx__yktaKJd_Pb7Y63NuwjnUw4ixwaAh4vEALw_wcB

mountainman
20 maart 2018, 22:28
Ik wil alleen niet een chinees gitaartje

Ik zou toch een chinees merk als Eastman niet zonder meer afschrijven. Staat namelijk zeer goed bekend. En misschien voor jou een pluspuntje... het zijn van oorsprong vioolbouwers.

Geitekaas
21 maart 2018, 02:10
Aaa!
Dat is humor. Nou, dan moet ik ZEKER een keer kijken:-)
Dank je voor de tip.

Geitekaas
24 maart 2018, 02:38
Vandaag in Rotterdam een Washburn bekeken. Ik heb een zooitje Martins, Taylors, Gibsons en wat ander spul bekeken.

Ik heb mij enorm verbaast dat de Washburn zich betreft gevoel en geluid prima kon meten (in verhouding dan hoor) met de prachtige Martin 000. Wat een mooie gitaar was dat. Wel tien keer duurder natuurlijk. De 00 trouwens ook. Voelde gelijk vertrouwd aan. Maar bijna alle gitaren voor kleine beurs waren niet best. Mat geluid, slechte build en moeilijk speelbaar. Vooral het laag is om te janken. Maar toen die Washburn. Die is echt heerlijk! Ik ga hem morgen kopen. Als ik een keer een rijke vrouw trouw, koop ik die 000. Haha!
Een Parlor is mij net te klein. Ik ben zelf best dik en dan is zo’n gitaartje te klein.
Jammer dat die Washburn eruit gaat voor een cutaway. Maar goed, deze is het wat mij betreft geworden.
Allen bedankt voor de wijze woorden en adviezen, ook over Chinese bouw. Het heeft mij in ieder geval de oogklepjes doen wegnemen:-)

Groetend

Duhsjaak
24 maart 2018, 07:55
Bij mij is bijna alles open D.
Als je dat leuk vindt, zou je ook eens de G slack stemming van Hawaii kunnen proberen. Die 5% of zo die geen D is, is die G-stemming.
Van een helaas overleden Hawaiian geleerd. Het kan me niet slack genoeg, eerlijk gezegd.

Fijn dat je je keus hebt kunnen maken.
Veel plezier.
Vriendelijke groet, Gus

Gert2015
31 maart 2018, 09:55
Betreft prijs wel:-)
Ik wil alleen niet een chinees gitaartje (ik weet niet of deze dat is hoor, ik bedoel in het algemeen). Klinkt wss als een snob. Ach, so be it

Doe jezelf een plezier en pak dan eerst eens een Eastman van de haak!
Maar volgens mij is het al te laat.

Geitekaas
31 maart 2018, 12:13
Goede quote.. mijn vroegere piano- en compositieleraar aan het conservatorium zei altijd: als het er makkelijk uitziet, betekent het dat je goed gestudeerd hebt en de technische materie beheerscht (hij was behoorlijk op leeftijd).

Allez, je punt: vreest niet.
Ik heb de afgelopen weken bijna iedere dag wel een winkel bezocht. Heel veel uren gemaakt op veel verschillende gitaren.
Wat een feest waren de 00 en 000 Martins. Iedere noot kwam vanzelf en klonk mooi. Wat en afwerking. En wat een (VOOR MIJ) contrast met de Taylors en ook de meeste Gibsons. Maar onbetaalbaar. 3000 euro... jeetje.

De Gibson, ik meen J15 was met 1300 euro eigenlijk nog het lekkerst in de lagere prijs. Bijna alle goedkope gitaren waren een gevecht. Alles was moeilijk en voelde net niet fijn. Ik ben helemaal geen fan van afwerking met mat. Ik vind dat heel naar aanvoelen. En ik weet dat het niet zou mogen uitmaken maar tja, dat doet het dus wel. Ik was samen met mijn lief en die gaf van alles aan. Ik keek (of probeerde) niet naar merk en prijs. Gewoon stemmen en beetje frutten, dan naar open D en weer spelen maar. Ook zij was onder de indruk van de Gibson en de Martin (favoriet was de 000)

Echter.... ja, de spanning wordt opgebouwd.... in een verloren hoekje bij Keymusic in Rotterdam (enorme zaak) hing een laatste model van Washburn. Ik, kraai die ik ben, was gelijk geimponeerd door het uiterlijk. Mooi afgewerkt. De kop was versierd, hout mooi gelakt en het gat schitterend afgewerkt. En spelen dat dat ding deed! Klank en gevoel, alles klopte. Ik vreesde voor de prijs. Maar: 300 euro!!!!! Wat, 299 zelfs? Huh. Dat kan toch niet. Dus wel. Er komt een nieuw model met cut-a-way en versterkertje erin. Ook weer mat enzo. Vandaar dit dealtje.

Ik heb zelfs na een nachtje slapen de zaak (ik had me namelijk al neergelegd bij de 1300 euro Gibson terwijl ik dat eigenlijk niet had) gebeld en dit was de laatste. Ik kreeg daarom zelfs nog een extra extra kleine korting. Mooi hoesje erbij gekocht en voilá! Sinds een paar dagen staat hij te blinken in mijn huiskamer en reeds vele uurtjes gepingeld.

Daarna me ingelezen en gezien dat de goedkope reeks in China wordt gemaakt en de duurdere in Chicago. Nou prima dus en jullie hadden gelijk: niet zomaar neen zeggen.

Mijn les was, er komen wel degelijk lekkere gitaartjes uit China. Je kunt voor 300 euro een prima gitaartje kopen maar je moet ze wel uitproberen want sommige kunnen je echt niet liggen. Persoonlijk dus, net als alle andere merken.

Ben ik ooit rijk: Martin! Maar dan nog speelt de Washburn heerlijk. Formaat ligt net tussen de 00 en de 000 in met neiging naar de iets grotere 000. Geluid is sprankelend. Fijntjes in het boven. Rustig en niet te veel in het laag. Ik hoef daarom weinig te dempen. Op hogere posities komt er nog behoorlijk veel muziek nog uit. Afwerking erg mooi.

Nou, heel verhaal maar jullie hebben de moeite genomen te antwoorden, dan ik ook even wat moeite!
Voor nu: Go out and play some damn music!

Groet





Doe jezelf een plezier en pak dan eerst eens een Eastman van de haak!
Maar volgens mij is het al te laat.

Gert2015
31 maart 2018, 23:23
Gefeliciteerd met je nieuwe gitaar!

En ja die Martins zijn prachtig en klinken fantastisch en maybe some day.......
Tot die tijd lekker spelen op de Washburn want als ik jouw zo hoor is die ook geweldig en daar gaat het nou net om.

gr

Geitekaas
1 april 2018, 01:27
:jam::jam:

Brad
1 april 2018, 01:30
:punk::punk:

loose-fur
1 april 2018, 11:51
'Optisch zeer fraai, echt wonderschoon. Ze stemde hem even en sloeg vervolgens een E akkoord aan. Ik kon direct horen dat hij helderder en luider klonk als de sunburst versie... Ingepakt en meegenomen.'
(Aankoop Sigma) (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?173645-GAS!-Sigma-GJA-SG200/page3)

Het zal me wellicht een levenslange fascinatie blijven hoe we onze zintuigen laten leiden door wat we zien en weten, oftewel: hoe we luisteren met onze ogen. Of is het écht toeval dat een 'juist' merk of mooie gitaar zoveel beter klinkt?

... in een verloren hoekje bij Keymusic in Rotterdam (enorme zaak) hing een laatste model van Washburn. Ik, kraai die ik ben, was gelijk geimponeerd door het uiterlijk. Mooi afgewerkt. De kop was versierd, hout mooi gelakt en het gat schitterend afgewerkt. En spelen dat dat ding deed! Klank en gevoel, alles klopte.

Niks mis mee, trouwens, alleen erg treffend om telkens weer bevestigd te zien hoe makkelijk we onze zintuigen laten bedotten.


Tee.

Geitekaas
1 april 2018, 12:13
Ik weet niet of het bedotten is. In partnerkeuze doe je toch het zelfde? En valt de persoon tegen, loopt de relatie meestal ook kapot.
Met auto’s, huizen en dan andere kleinere gebruiksartikelen is het ook zo. Dus waarom niet met een gitaar? Let wel, voor mijn dagelijkse speelgitaar zocht ik eerst de bouwer die mij beviel. Dan het model. En dan de kleine dingen. Mijn Selmer (model) is helemaal niet versierd. Is zelfs sober. Maar prachtig in klank.
De Washburn had nu juist wel een mooi uiterlijk en daarnaast een prachtige klank. De Martins waren ietwat saai. Maar prachtig in spelen en geluid. Ik bedoel maar, soms klopt alles. Uiterlijk, speelgenot, geluid én prijs! Dat is wat anders dan bedotten van je zintuigen, toch?