PDA

View Full Version : Sunn versterker defecte eindversterker



Thiez
18 maart 2018, 19:57
Ik heb momenteel een sunn versterker staan van een vriend van mij met de vraag of ik daar eens naar wilde kijken. Als je de amp aansluit en speelt hoor je alleen maar bij aanslaan een berg fuzz op heel laag volume.

Nu heb ik even het e.e.a. opgezocht en de testpunten uit de service manual gemeten. Ik ben zelf niet zo bekend met transistor eindversterkers, dus hoop dat jullie me kunnen helpen. TP2 oogt niet in orde. Maar nu dus de vraag wat dit veroorzaakt.

Het schema:
https://myalbum.com/photo/ejrGL8AEoS4I/1k0.jpg

TP1:
https://myalbum.com/photo/fWw9Wo18EFw6/1k0.jpg

TP2:
https://myalbum.com/photo/moBwPHK2pYcj/1k0.jpg

TP3:
https://myalbum.com/photo/rlMIcNOntFFJ/1k0.jpg

Agent_Smith
18 maart 2018, 21:26
Ik vind dit interessant dus ga dit volgen. Ook omdat ik zelf ook altijd wat 'bang' ben om transistor eindtrappen te repareren.
En dan vooral wat de oorzaak is en hoe te werk gaan zonder dat er bij inschakeling weer meteen allerlei halfgeleiders sneuvelen.

cluseau
18 maart 2018, 21:36
Tja, dit is geen buizenbak he. Dan wordt het ineens lastig zeker. Toch is het eenvoudig als je het principe inziet. Om te beginnen is Q2 en Q3 hetzelfde als de bekende fasedraaier uit de buizenampjes. De voeding komt van de CCS Q1. Op beide transistoren moet je dezelfde spanning meten zonder signaal. Q3 kijkt naar de zogenaamde centerspanning die in jouw geval 0V moet zijn (tot 100mV vind ik acceptabel). Vergelijk die maar eens. De basis van Q2 moet ook rond de 0V liggen en de emmiters verwacht ik -0.7V. Het VERSCHIL tussen de collectors zou ideaal ook rond de 0V moeten zijn.

Frits van Mourik
19 maart 2018, 00:47
Tja... het zal me niet in liefde worden afgenomen, maarrehh... ik heb al een aantal transistorbakken met defecte eindtrap gerepareerd met : IRS2092 KLASSE D Eindversterker.
Van onze bekende chinese supplier...

Zolang je een symmetrische spanning van +/- 30 - +/- 50 Volt voorhanden hebt, levert dit lullige printje tot 200 W , zonder verdere koeling. Dat voor de belachelijke prijs van zo'n € 12,-
En... zéér belangrijk: klanten dik tevreden! Marshall SS-guitaramp, Yamaha basscombo (wel voeding aangepast..), Polytone, en nog zo 't een & ander. Overweeg het eens...

Thiez
19 maart 2018, 07:27
Tja, dit is geen buizenbak he. Dan wordt het ineens lastig zeker. Toch is het eenvoudig als je het principe inziet. Om te beginnen is Q2 en Q3 hetzelfde als de bekende fasedraaier uit de buizenampjes. De voeding komt van de CCS Q1. Op beide transistoren moet je dezelfde spanning meten zonder signaal. Q3 kijkt naar de zogenaamde centerspanning die in jouw geval 0V moet zijn (tot 100mV vind ik acceptabel). Vergelijk die maar eens. De basis van Q2 moet ook rond de 0V liggen en de emmiters verwacht ik -0.7V. Het VERSCHIL tussen de collectors zou ideaal ook rond de 0V moeten zijn.

Ik had inderdaad al de fasedraaier herkent. Ik zal er vanavond op mijn gemak nog eens aan meten.


Tja... het zal me niet in liefde worden afgenomen, maarrehh... ik heb al een aantal transistorbakken met defecte eindtrap gerepareerd met : IRS2092 KLASSE D Eindversterker.
Van onze bekende chinese supplier...

Zolang je een symmetrische spanning van +/- 30 - +/- 50 Volt voorhanden hebt, levert dit lullige printje tot 200 W , zonder verdere koeling. Dat voor de belachelijke prijs van zo'n € 12,-
En... zéér belangrijk: klanten dik tevreden! Marshall SS-guitaramp, Yamaha basscombo (wel voeding aangepast..), Polytone, en nog zo 't een & ander. Overweeg het eens...

Dat kan altijd nog. Voor mij is het een beetje hobby, dus de uitdaging om het origineel te repareren. Mocht dit echt niet lukken, dan is het aan hem om te beslissen of hij het op deze manier wilt repareren of niet.

Thiez
19 maart 2018, 14:16
Daarnaast nog even een vraag, weet iemand waar ik 3300uF minimaal 50v axiale elco's kan krijgen? Want in de sunn zijn ze een keer vervangen en daar zit nu een radiale elco in gebouwd terwijl de print is gemaakt op axiaal. Dus dat is met een draadje weer aan elkaar gesoldeerd. Functioneel voldoen het, maar gelijk even netjes maken.

Agent_Smith
19 maart 2018, 15:04
Tja, dit is geen buizenbak he. Dan wordt het ineens lastig zeker.

Ja sorry, dat vind ik idd lastiger ja. Ik kan het signaalpad altijd lastig volgen bij dit soort dingen. Zoveel torren ook,. En dan heb je NPN en PNP. En je hoort dan 'als er eentje defect gaat neemt hij vele anderen mee' etc.
Dus dat geeft altijd gewoon een gevoel van niet weten hoe het goed en verantwoord aan te pakken

cluseau
19 maart 2018, 17:23
Ja sorry, dat vind ik idd lastiger ja. Ik kan het signaalpad altijd lastig volgen bij dit soort dingen. Zoveel torren ook,. En dan heb je NPN en PNP. En je hoort dan 'als er eentje defect gaat neemt hij vele anderen mee' etc.
Dus dat geeft altijd gewoon een gevoel van niet weten hoe het goed en verantwoord aan te pakken

Klopt allemaal, leuk ook als je even uitschiet met met je meetpen. In een buizenpak spettert en knalt het even maar in een transistor apparaat kunnen de stukken letterlijk en figuurlijk om je oren vliegen waarna je opnieuw kan beginnen. Zo kan een reparatie al heel snel schadelijk uitpakken voor de techneut in spe.

Thiez
19 maart 2018, 17:34
Even het e.e.a. gemeten, er is een verschil met wanneer ik de amp net aan zet, en na een minuut.

net aan:
Q2: E=0.7, B=-0.06, C=7.3
Q3: E=0.68, B=-0.01, C=7.3

Na een minuut:
Q2: E=0.3, B=0.6, C=7.2
Q3: E=0.68, B=-0.01, C=9

cluseau
19 maart 2018, 18:11
Even het e.e.a. gemeten, er is een verschil met wanneer ik de amp net aan zet, en na een minuut.

net aan:
Q2: E=0.7, B=-0.06, C=7.3
Q3: E=0.68, B=-0.01, C=7.3


In het eerste geval twijfel ik daar een beetje aan om de volgende reden:

Q2 voeding is de plus en min 15V. Als op de collector 7,3V staat valt er over Rc dus 15 -7.3 = 7.7V. Dit gedeeld door 2k7 is 2.85mA. Deze 2.85mA loopt ook door Re (plus een klein beetje stroom uit de basis) Stel dat de basisstroom 10% (relatief veel) is dan kun je Ie op 3mA stellen. 3mA x 4700 = 14.1V. Trek je dit van die -15V af dan moet Ue -0.9V zijn.

Een andere conclusie is dat Ue = Ub - ~0.7V. Aangezien Ub 0.6V is moet Ue minder of gelijk aan -0.1V zijn.




Na een minuut:
Q2: E=0.3, B=0.6, C=7.2
Q3: E=0.68, B=-0.01, C=9

Ook in dit geval twijfel:

Van Q2 is Ube slechts 0,6V - 0.3V = 0.3V. Deze transistor kan nog niet in geleiding zijn volgens de data maar de gemeten collectorstroom zegt iets totaal anders.

Q3 is nog erger, Ue ligt 0,7V hoger dan Ub en dat zou net anderom moeten zijn voor de transistor ook maar iets gaat doen.

Thiez
19 maart 2018, 20:42
oke, de boel even goed schoongemaakt en nu is de meting stabieler, dus ga er vanuit dat deze waarden wel kloppen.

Voeding is ene kant 43.34V andere kant -43.46V.
Andere voeding is 14.9V andere kant -14V

Q2 is E=-92mV B=0.57V C=7.31V
Q3 is E=-0.65V B=-12mV C=9.03V

Dus hier zit nogal wat afwijking in. Vooral de emitters, aangezien deze hetzelfde zouden moeten zijn?

cluseau
19 maart 2018, 21:39
Dus hier zit nogal wat afwijking in. Vooral de emitters, aangezien deze hetzelfde zouden moeten zijn?
Nou dat is theoretisch hoor. De verschilversterker wordt namelijk ook beinvloed door een error amp (de opamp). Check even je centerspanning. Deze moet ideaal nul volt zijn. Zit er in de eindtrap iets mis dan probeert hij dat te corrigeren.


verder zien je gegevens er nu heel wat geloofwaardiger uit.

edit:
Daarmee bedoel ik dat Ub in alle gevallen ca 0.65V positiever is dan Ue. In voorgaande meting was dat niet zo. De schakeling is niet bepaald in balans en hangt een beetje scheef. Dit zou dus kunnen komen door een fout in de eindtrap wat hij probeert recht te trekken. Het mooiste is als je de loop kan onderbreken maar ik kan zo niet voorspellen wat de gevolgen zijn.

Thiez
20 maart 2018, 16:51
centerspanning meet -52,4mV. Betekend dus dat er ergens iets doorlaat?

cluseau
20 maart 2018, 21:40
centerspanning meet -52,4mV. Betekend dus dat er ergens iets doorlaat?


Nee, die spanning is acceptabel. De vraag is alleen of de error amp dit heeft gedaan. Lastig he?

Ik, ben ook niet zo ontevreden met de waarden die je nu hebt opgegeven. Heel wat anders dan de eerste opgave.


edit:
Wat meet je op pin7 van het IC (de opamp helemaal onderin het schema)?

Thiez
21 maart 2018, 16:37
Dit is idd lastig voor een transistor leek... gelukkig zitten er behulpzame mensen op dit forum! Haha

op pin 7 staat 0.84V.

cluseau
21 maart 2018, 17:20
Dit is idd lastig voor een transistor leek... gelukkig zitten er behulpzame mensen op dit forum! Haha

op pin 7 staat 0.84V.

Oke dan, lijkt er niet op dat er een fout in de eindtrap zit. Mogelijk een lek in een van de transistoren in die ingangstrap. Vooraf foto maken en een voor een er uit peuteren. Meet je geen afwijking dan kun je hem terug zetten of als je zeker genoeg ben (documenteren) dan kun je de volgende er ook uithalen. Je moet aan een transistor 6 metingen doen:

1 meten van b naar e
2 meten ven b naar c
3 meten van e naar b
4 meten van c naar b
5 meten van c naar e
6 meten van e naar c


Bij een NPN meet je met de minklem op de basis een lekweerstand van in de meg ohms.
Met de plusklem op de basis moet je de doorlaat van de diodes meten, ergens rond de 500 ohm maar......
Dit is sterk afhankelijk van het type meter. Heb je een diodestand gebruik die dan. Je meet dan direct de overgangsspanning van ongeveer 0.6V.

Daarna meet je 5 en 6. Ideaal meet je daar boven de ..meg naar beide kanten maar oneindig heeft de voorkeur. Dit omdat een klein lekje enorme gevolgen kunnen hebben met deze versterking.

Meet als de transistoren er uit zijn ook de omliggende weerstanden.

Thiez
21 maart 2018, 18:26
Transistoren van ingangstrap bedoel je Q4, 5, 12, 14?

cluseau
21 maart 2018, 21:42
Transistoren van ingangstrap bedoel je Q4, 5, 12, 14?

Q2, 3, 4 en 12. Die eerst maar, daarna zien we wel verder. Het is toch lastig oordelen op een schermpje en 300km afstand.

Thiez
22 maart 2018, 07:27
Het is toch lastig oordelen op een schermpje en 300km afstand.

Haha snap ik. Ik vind het al heel tof dat je helpt. Ik denk wel dat het de laatste transistor amp is, volgende keer als ik de vraag krijg van iemand of ik er eens naar wil kijken sla ik over.. Toch wel een andere tak van sport dan de buizenampjes.

Agent_Smith
22 maart 2018, 09:00
Ik denk wel dat het de laatste transistor amp is, volgende keer als ik de vraag krijg van iemand of ik er eens naar wil kijken sla ik over.. Toch wel een andere tak van sport dan de buizenampjes.

Nou, dat zie ik dan weer anders. Ik zou het proberen te leren en alle begin zal moeilijk zijn.
Het is dat ik geen stapeltje met kapotte transistor amps heb liggen anders zou ik er echt wel proberen helemaa in te duiken en eigen te maken. Mooiste is natuurlijk als het niet voor een 'klant' is (ik doe alleen 'vriendendiensten' of klusjes voor een krat bier ofzo) zodat er geen tijdsdruk achter staat en de amp in principe toch niet gerepareerd HOEFT te worden. Ik zie daar wel een uitdaging in :)

Thiez
22 maart 2018, 09:26
Nou, dat zie ik dan weer anders. Ik zou het proberen te leren en alle begin zal moeilijk zijn.
Het is dat ik geen stapeltje met kapotte transistor amps heb liggen anders zou ik er echt wel proberen helemaa in te duiken en eigen te maken. Mooiste is natuurlijk als het niet voor een 'klant' is (ik doe alleen 'vriendendiensten' of klusjes voor een krat bier ofzo) zodat er geen tijdsdruk achter staat en de amp in principe toch niet gerepareerd HOEFT te worden. Ik zie daar wel een uitdaging in :)

Zeker waar. Het is bij mij ook voor een vriendendienstje en heeft geen haast. Dus vind het bij deze wel leuk om het met behulp van Frans te gaan vinden. En het eigen maken zou ik ook leuk vinden, maar daar gaat veel tijd in zitten. En dan wil ik eerst het buizenspul nog meer eigen maken. Ik heb wel een beetje elektronica basis gehad, maar verder is het enkel hobby.

Agent_Smith
22 maart 2018, 09:36
Ja het is voor mij ook puur hobby. En ik heb veel teveel hobbies... :-|

Thiez
22 maart 2018, 15:17
Ja het is voor mij ook puur hobby. En ik heb veel teveel hobbies... :-|

haha bekend probleem ja... te veel hobbies of te weinig vrije tijd ;-) Versterkerbouw, gitaarbouw, een band ernaast, motor in de garage, opknapper auto in de garage, nog een platenkastje aan het bouwen, en ga zo maar door haha.

Agent_Smith
22 maart 2018, 16:09
haha bekend probleem ja... te veel hobbies of te weinig vrije tijd ;-) Versterkerbouw, gitaarbouw, een band ernaast, motor in de garage, opknapper auto in de garage, nog een platenkastje aan het bouwen, en ga zo maar door haha.

Die hobbies komen nogal ernstig overeen idd.... :)

cluseau
22 maart 2018, 22:57
Niet alleen bij jullie hoor, heel huis wat moet worden aangepakt, twee oldtimers van 48 en 45 jaar waar ik geen tijd voor heb, gitaar spelen wat er nauwelijks van komt, campingplaats waar veel tijd in gaat zitten, jam maken van de oogst etc etc. En daarnaast moet je nog werken slapen en eten. Dr is toch niks meer an he!

Owja, en die gasten van de fora wegwijs maken :hide:

Thiez
23 maart 2018, 08:03
Niet alleen bij jullie hoor, heel huis wat moet worden aangepakt, twee oldtimers van 48 en 45 jaar waar ik geen tijd voor heb, gitaar spelen wat er nauwelijks van komt, campingplaats waar veel tijd in gaat zitten, jam maken van de oogst etc etc. En daarnaast moet je nog werken slapen en eten. Dr is toch niks meer an he!

Owja, en die gasten van de fora wegwijs maken :hide:

haha vooral dat laatste gaat veel tijd in zitten ;-) hopelijk dit weekend weer tijd om weer het e.e.a. te meten aan de sunn.

Thiez
25 maart 2018, 19:02
Toch nog tijd gehad om even het e.e.a. te meten. Alles is gemeten met een fluke 115C:

Q2
B>E 7.7Mohm, 0.714V
B>C 7.5Mohm, 0,711V
E>B oneindig
C>B oneindig
C>E oneindig
E>C oneindig

Q3
B>E 7.0Mohm, 0.701V
B>C 6.7Mohm, 0,699V
E>B oneindig
C>B oneindig
C>E oneindig
E>C oneindig

Q4
B>E 6,75Mohm, 0.697V
B>C 6,45Mohm, 0,701V
E>B oneindig
C>B oneindig
C>E oneindig
E>C oneindig

Q12
B>E oneindig
B>C oneindig
E>B 6.28Mohm, 0,655V
C>B 5.56Mohm, 0,640V
C>E oneindig
E>C oneindig

cluseau
25 maart 2018, 21:46
Lijkt me miks mis mee zolang je de polariteit in acht neemt (npn pnp). Het wordt dan toch een kwestie van logisch nadenken en spanningen meten. Ben bang dat het te lastig wordt om je op afstand daar doorheen te loodsen.

Heb je een duidelijker schema want het is bijna niet te zien. Desnoods ff mailen.

cluseau
26 maart 2018, 11:10
Heb je een duidelijker schema want het is bijna niet te zien. Desnoods ff mailen.

Lamaar, heb m zelf in het archief :soinnocent:

Thiez
26 maart 2018, 19:18
Is Q16 op dezelfde manier te meten? Want die meet ik zojuist door en daar krijg ik:

B>E oneindig
B>C 1.3ohm
E>B oneindig
C>B 1.4ohm
C>E oneindig
E>C oneindig

cluseau
26 maart 2018, 19:22
Zal zo ff kijken. Op mijn 3310 zie ik helemaal geen moer.


laptop was op zijn bek gegaan, nu weer operationeel :hide:

Q16 is je driver voor de drie parallel geschakelde eindtorren. Is Q16 defect dan zal de eindtrap niet werken dus ik weet niet waar je last van hebt maar geluid kan er niet uitkomen. Hopelijk is Q16 een incident maar ik vrees het ergste. Check iig al je eindtorren en de emitterweerstanden.

Heb je de meting ook in diodestand gedaan want de weerstand meting van je meter komt niet boven de 0.6V en dan meet je oneindig. Het is een PNP tor en ik zie nergens de diode overgangen. Kan zijn dat die tor helemaal aan gort is geblazen en B-C volledig is kortgesloten maar dan is er vrijwel zeker meer aan de hand. Je maakt nu kennis met de eigenschap van transistorbakken, gaat er iets defect dan is meestal alles wat er achter hangt ook defect.

Stel dat van je buizenbak de 1e preamp buis kapot gaat en gelijk alle buizen kan vervangen, gekkewerk toch? Nou bij transistoren dus wel ;)

Thiez
26 maart 2018, 19:59
er komt niet veel sound uit de versterker. enkel als ik gitaar hard aan sla. en de sound die dan uit de versterker komt is net of je twee fuzz pedalen helemaal op max zet en achter elkaar schakelt.

Met diodestand meet ik op B>C 0.001v en op C>B ook 0,001V.

De eindtransistoren ook los solderen en meten?

Thiez
26 maart 2018, 20:34
Zoals ik eerder al vermeldde is door de vorige eigenaar een voedingscondensator vervangen van axiaal naar radiaal. Echter zie ik nu pas dat dit ook een 4700uf is ipv 3300uf. Er zit nu dus een 3300uf en een 4700uf in. Kan dit de reden geweest zijn dat er het eea kapot is gegaan?
Vriend van me die hem gekocht heeft, heeft er gewoon de nodige uren mee kunnen spelen en toen begon ineens volume weg te vallen en had hij enkel nog die hele fuzzy sound.

cluseau
26 maart 2018, 22:14
er komt niet veel sound uit de versterker. enkel als ik gitaar hard aan sla. en de sound die dan uit de versterker komt is net of je twee fuzz pedalen helemaal op max zet en achter elkaar schakelt.

Met diodestand meet ik op B>C 0.001v en op C>B ook 0,001V.

De eindtransistoren ook los solderen en meten?

Die tor is dan onvoltooidoverledentijd, ofwel deaud.

Verversen en eindtorren checken. Haal maar uit want je weet nooit waar je doorheen meet. Kijk goed wat waar zit want draai je iets om dan is het einde oefening.

Als de elco's in de voeding zitten is het risico klein dat dit de oorzaak is. Bij zware belasting kun je het misschien wel waarnemen maar de herrie zal dan overstemmen. Vervang ze ook gelijk door 2 x 4700u

Thiez
27 maart 2018, 20:57
Q8, 9 en 10 meten:
B>E rond de 2,6Mohm
B>C rond de 1,3Mohm
C>E rond de 7,2Mohm
De rest oneindig.

Is de 7,2M voldoende of lekken deze?

Andere kant meten alle 3 de transistorrn:
E>B rond de 2,7Mohm
C>B rond de 1,85Mohm
De rest oneindig.

cluseau
27 maart 2018, 21:06
Q8, 9 en 10 meten:
B>E rond de 2,6Mohm
B>C rond de 1,3Mohm
C>E rond de 7,2Mohm
De rest oneindig.

Is de 7,2M voldoende of lekken deze?

Andere kant meten alle 3 de transistorrn:
E>B rond de 2,7Mohm
C>B rond de 1,85Mohm
De rest oneindig.

Dit moet wel kunnen al zijn die lekkende niet ideaal. Waarschijnlijk zijn dat de PNP's en verschillend van opbouw.

Wat ik nog wel mis zijn de diode overgangen, die meet je in diodestand en zijn ergens rond de 0.7V
Check ook de <1 Ohm weerstanden aan E. Die gaan altijd onzichtbaar naar het hiernamaals.

cluseau
27 maart 2018, 21:19
Ook de drivers Q7 Q16 goed checken en paarsgewijs vervangen. De stuurtorren Q13 Q14. Bias regelaar Q12 ?? is ook belangrijk. Q8 en Q15 kun je missen, dit is de clipbegrenzer.

Thiez
29 maart 2018, 19:49
Ook de drivers Q7 Q16 goed checken en paarsgewijs vervangen. De stuurtorren Q13 Q14. Bias regelaar Q12 ?? is ook belangrijk. Q8 en Q15 kun je missen, dit is de clipbegrenzer.

Ik denk dat jij een ander schema hebt? Als ik me niet vergis is Q11 de bias regelaar toch?

De Q8, 9 en 10 meten overigens 0,5V ipv 0,7V op diode stand. Is dit acceptabel of beter vervangen?

Q11 meet trouwens ook 0,5V en een weerstand van 8,2Mohm van C>E.


De weerstanden meten 0,6 - 0,8 - 0,8 en 0,7 ohm. Zouden 0,33ohm moeten zijn, acceptabel? (weet niet hoe nauwkeurig mijn meter is op zulke lage weerstanden)

cluseau
29 maart 2018, 20:02
Ook mijn schema is slecht te lezen, doe daar nog een paar kippege ogen bij en je hebt een prima recept voor het maken van vergissingen.

De bias transistor zit ongeveer in het midden van de eindtrap en heeft een potmetertje aan de basis. Even rechts daarvan zie je twee torren met wat diode's er aan, dat zijn de anti clippers. De rest van je verhaal is geen probleem. De doorlaatspanning kan verschillen. Kleine torren zijn meestal rond de 0.7 maar de zwaardere jongens zijn lager. 0.5 is laag maar het kan wel. Tot nu toe heb je een echt defecte tor gevonden toch? Kwestie van de rest goed nameten voor gevolgschade en dan die defecte driver vervangen door een vergelijkbaar paartje. Let wel op dat je de biasregelaar op minimaal zet voor je er prik op zet. Als alles dan heel blijft kun je de bias langzaam opregelen.

Owjee, ik loop weer te hard van stapel.:hide:

Thiez
29 maart 2018, 20:43
Ook mijn schema is slecht te lezen, doe daar nog een paar kippege ogen bij en je hebt een prima recept voor het maken van vergissingen.

De bias transistor zit ongeveer in het midden van de eindtrap en heeft een potmetertje aan de basis. Even rechts daarvan zie je twee torren met wat diode's er aan, dat zijn de anti clippers. De rest van je verhaal is geen probleem. De doorlaatspanning kan verschillen. Kleine torren zijn meestal rond de 0.7 maar de zwaardere jongens zijn lager. 0.5 is laag maar het kan wel. Tot nu toe heb je een echt defecte tor gevonden toch? Kwestie van de rest goed nameten voor gevolgschade en dan die defecte driver vervangen door een vergelijkbaar paartje. Let wel op dat je de biasregelaar op minimaal zet voor je er prik op zet. Als alles dan heel blijft kun je de bias langzaam opregelen.

Owjee, ik loop weer te hard van stapel.:hide:

Dan zat ik ook fout, Q13 is dan de bias (uiteraard met de potmeter, had ik wel kunnen weten ook haha). Het is inderdaad een erg slecht leesbaar schema helaas. Dan heb ik in principe alles doorgemeten. Q16 is de defecte. Moet ik deze per paar vervangen dan?

Kun jij toevallig op jouw schema zien wat Q16 is? Op de transistor staat 2N5401, maar op het schema is het eerste getal na de N een 4. Dus is een ander type kan dat?

cluseau
29 maart 2018, 23:42
Dan zat ik ook fout, Q13 is dan de bias (uiteraard met de potmeter, had ik wel kunnen weten ook haha). Het is inderdaad een erg slecht leesbaar schema helaas. Dan heb ik in principe alles doorgemeten. Q16 is de defecte. Moet ik deze per paar vervangen dan?

Kun jij toevallig op jouw schema zien wat Q16 is? Op de transistor staat 2N5401, maar op het schema is het eerste getal na de N een 4. Dus is een ander type kan dat?

Ik kan wel zien wat de NPN is, nl 2N3440. De complementair daarvan is de 2N3439 maar waarschijnlijk zijn die lastig vindbaar. Dit zijn toch van die ronde dopjes? ca 7mm rond en ook zoiets voor de hoogte? Je kan daar ook iets anders voor bedenken hoor mocht je ze niet kunnen vinden.

Q7 en Q16 moet je dus paarsgewijs vervangen, moeten is een groot woord he maar tis wel verstandig.

Thiez
30 maart 2018, 11:58
Het zijn momenteel verschillende. Q7 is een rond metalen dopje idd, Q16 is een zwart kunststof transistor met pootjes onderaan.
Snap ook niet waarom deze anders zijn. Q16 zit ook in een voetje geschoven, terwijl Q7 direct op de print gesoldeerd is.

Edit: inmiddels gevonden dat Q16 een 2N4888 is. Nu zit er dus een 2N5401 in, dit is zover ik kan vinden een directe vervanger.

cluseau
30 maart 2018, 12:50
Het zijn momenteel verschillende. Q7 is een rond metalen dopje idd, Q16 is een zwart kunststof transistor met pootjes onderaan.



Is dus al eens vervangen. Hier zie je denk ik het belang van gelijke transistoren. Vervang ze gewoon per paar. Let op dat de vervangers een Vce hebben van ruim twee keer de voedingsspanning. Origineel zijn er torren toegepast welke 250V Vce hebben maar dat is helemaal niet nodig. 120V is voldoende.

Ennehhhh voetjes liever verwijderen. Contact is niet altijd betrouwbaar en heeft in dit geval grote gevolgen. Direct in de print solderen heeft verreweg mijn voorkeur.

Thiez
30 maart 2018, 16:55
Ik ga de onderdelen bestellen, to be continued! Bedankt in ieder geval zover Frans.

Ik heb trouwens net nog een betere versie van het schema gevonden. Het is wel van de Alpha series, maar tot op heden nog geen verschillen kunnen ontdekken. In ieder geval de types wat duidelijker leesbaar. http://music-electronics-forum.com/attachments/40035d1469741079-sunn-alpha-slave.gif

Thiez
4 april 2018, 07:18
Morgen hopelijk de componentjes binnen. Frans, nog even voor die bias. Hoe moet ik die inregelen bij een transistor amp?

cluseau
4 april 2018, 08:26
Na reparatie stel je de bias in op minimaal. In dit geval de potmeter op minimale weerstand. Als je zover ben komen we er op terug. Ik neem aan dat je geen scope hebt dus moeten ee uitgaan van de waarde in het schema. Ik zie alleen niet waar je dat moet meten. Een logische waarde is rond de 30mA maar ik houd niet van gissen dus straks ff uitzoeken.

In het schema zie ik geen voorziening voor temperatuur stabilisatie en die moet er eigenlijk wel zijn. Transistoramps hebben namelijk chronisch last van temperatuurdrift. In dat verband een vraag, zie jij ergens een kleine transistor tegen het koellichaam geplakt?

cluseau
4 april 2018, 13:46
In het schema zie ik geen voorziening voor temperatuur stabilisatie en die moet er eigenlijk wel zijn. Transistoramps hebben namelijk chronisch last van temperatuurdrift. In dat verband een vraag, zie jij ergens een kleine transistor tegen het koellichaam geplakt?

Ook dat is opgelost, Q13 zit in het bias regelcircuit en zit idd op het koelblok gemonteerd. Als deze transistor wordt verhit door oplopende temperatuur van het koelblok zal zijn geleiding toenemen. Het gevolg is dat de bias instelling zal dalen en de temperatuur gaat zakken.

Thiez
5 april 2018, 19:33
Componenten vervangen, aangezet en na 30 seconden hoofdzekering van de amp eruit. Vervangen voor 6,3 ipv 6A maar nu blijft hij er wel in...

Maar dit staat nu op uitgang, wordt niet beïnvloed door volume. Zaagtand van ongeveer 3v p-p.

https://myalbum.com/photo/1ZaS4Jee5Equ/540.jpg

cluseau
5 april 2018, 19:37
Vergeet nog te melden om eerste keer zonder speaker te testen. Dus geen load en dan spanning meten op de uitgang. Een paar mV is oke maar meer dan 1V is niet goed. Wat is dan de DC waarde van dat signaal? Meet maar gewoon met de multimeter maar het ziet er niet goed uit vrees ik.

Thiez
5 april 2018, 19:52
Vergeet nog te melden om eerste keer zonder speaker te testen. Dus geen load en dan spanning meten op de uitgang. Een paar mV is oke maar meer dan 1V is niet goed. Wat is dan de DC waarde van dat signaal? Meet maar gewoon met de multimeter maar het ziet er niet goed uit vrees ik.

-29v.... lijkt me dus niet helemaal goed. Een van de diodes naar centerspanning misschien?

Edit; ik heb ook maar 34 en -34v op de eind versterking transistoren. Ipv 45 wat in schema staat.
Ter info, ik heb ook condensatoren vervangen voor 4700uf zoals je aangaf eerder.

cluseau
5 april 2018, 20:48
-29v.... lijkt me dus niet helemaal goed. Een van de diodes naar centerspanning misschien?

Edit; ik heb ook maar 34 en -34v op de eind versterking transistoren. Ipv 45 wat in schema staat.
Ter info, ik heb ook condensatoren vervangen voor 4700uf zoals je aangaf eerder.

Elco is het punt niet.

Te lage voedingsspanning wijst op flinke sluiting of verkeerde instelling. Waarschijnlijk loopt er een bak stroom maar dan moet het ook lekker heet worden. Beetje moeilijk diagnose stellen vanaf een schermpje.

Laten we eens beginnen met de vervangen torren, wat zat er in en waarmee heb je het vervangen?

edit:
ik kijk even naar jouw schema van de alfa uitvoering.

Controleer even R47 - 15 ohm.
Wat zit er nu in Q16?

Thiez
5 april 2018, 21:02
Q7 was 2n3440 en vervangen met 2n3440 zoals op het schema. Q16 was 2n5401 en vervangen met 2n5401, wat de equivalent was van 2n4888 (origineel volgens schema) las ik op Google

cluseau
5 april 2018, 22:01
Q7 was 2n3440 en vervangen met 2n3440 zoals op het schema. Q16 was 2n5401 en vervangen met 2n5401, wat de equivalent was van 2n4888 (origineel volgens schema) las ik op Google

Daar ga je dus de mist in. Je hebt aangenomen dat je voorganger wist wat hij deed en ik vrees dat dit niet goed is. Elektrisch is de 2N5401 wel te gebruiken maar dan moet hij wel aangepast ingezet worden, de aansluitingen zijn namelijk anders. Als jij hem er nu hebt ingezet zoals je voorganger dat heeft gedaan zal hij weer defect zijn. Hoef je je niet voor te schamen hoor, het overkomt mij ook wel eens dat ik uit gemakzucht klakkeloos een onderdeel vervang. Je wordt vanzelf terug gefloten. ;)

edit:
Heeft even geduurd voor ik alle gegevens kon vinden. Het is niet moeilijk om aan te passen. De 2N4888 is e-b-c en de 2N5401 is c-b-e. Door hem 180 graden te draaien en het middenpootje (b) tussen e en c doorbuigt kan het werken. Wel eerst de tor goed doormeten want ik denk dat hij het niet overleeft heeft.

Thiez
5 april 2018, 22:13
Ah ok, ik had gezocht op een ander forum, en daar werd gezegd daar de 2n5401 equivalent was van de 2n4888. Een aanzien die er idd ook in zat was ik er van uitgegaan dat dit klopte. Maarrr, aangezien ze geen drol kosten, had ik er alvast naar 2 besteld, dus ik heb nog een poging.

cluseau
5 april 2018, 22:15
Oke, ga dan uit van de originele positie en draai hem 180 graden. Ik hoop dat er geen gevolgschade is.

Thiez
6 april 2018, 16:03
Oke, ga dan uit van de originele positie en draai hem 180 graden. Ik hoop dat er geen gevolgschade is.

Hij hangt nu met de Emitter aan R46, zoals op het schema. Dus als ik hem omdraai komt hij met de andere kant aan R46 te hangen, klopt dat dan?

EDIT; Q12 zit omgedraaid..... stom.. even omdraaien en kijken of het schade heeft veroorzaakt.

Thiez
6 april 2018, 17:00
Geen DC op de uitgang nu. -42 en +42 volt op de collectoren van de eindtransistoren, dus oogt normaal nu de voeding.

Krijg ook weer gewoon signaal op de output als ik toongenerator erop zet. dus alles lijkt weer te werken.

Nog dingen die ik nu af moet stellen of na moet meten?

cluseau
6 april 2018, 17:57
Zou je bijna kunnen feliciteren maar ben pas tevreden als je een stabile bias in kan stellen. Signaal op de uitgang zegt al veel natuurlijk. Laat eens een klein beetje signaal op de uitgang toe. Mogelijk zie je crossover vervorming.

Thiez
6 april 2018, 18:34
Heel klein beetje crossover, maar is minimaal. Overigens veranderd er niet als ik bias wijzig.

op het schema staat 90mV idle. Maar waar meet ik die? Is dat op de base van Q13?

cluseau
6 april 2018, 20:06
Heel klein beetje crossover, maar is minimaal. Overigens veranderd er niet als ik bias wijzig.

op het schema staat 90mV idle. Maar waar meet ik die? Is dat op de base van Q13?

Ja dat weet ik dus ook niet. Meestal kun je meten over de emitterweerstand, in dit geval 0.33 ohm. Bij voorkeur zou ik dan meten over de serieschakeling van R21+R50. Reken je dat uit kom je op 90mV/0.33=270mA. Het ontwikkelde vermogen is dan 42Vx270mA=11Watt per eindtransistor. Dit komt neer op een biasvermogen van 46Watt en dat is een beetje gortig naar mijn idee. Als je 10Watt in rust verstookt is het al veel. Ik zou ff uitgaan van 30mA per tak dus over de twee emitterweerstanden moet je meten 30mAx0.66=20mV. Dan moet hij vrij zijn van crossover.

Een andere manier is gewoon je scoop er aan en regelen tot de crossover verdwijnt. Neem daarvoor een zo klein mogelijk signaal, iets wat nog net lekker te zien is op de scoop en iig boven de ruis uitkomt. Als je aan R42 gaat draaien moet dat bij beide methoden te zien zijn. Dus bij methode 1 kijk je met de multimeter of je die 20mV kan halen en bij methode twee is het eenvoudig plaatjes kijken.


EDIT:

Volgens de text van het beta schema:
Daar hebben ze het over 1mV over R18 voor de biasinstelling. Dit zou betekenen een biasstroom van slechts 3mA. Ik vind dat erg laag maar houd je er maar even aan zolang je geen crossover waarneemt.

Thiez
6 april 2018, 21:28
ik meet over R18 0,3mV en dit veranderd helemaal niets als ik draai. Potmeters uitgesoldeerd maar die geeft netjes waarde, ook de 10k weerstand klopt. Kan het zijn dat Q13 kapot is en daardoor niets veranderd?

cluseau
6 april 2018, 21:33
Dat kan idd. Meet maar even de spanningen e b en c

Thiez
6 april 2018, 21:43
B>C en van C>B 35ohm en 0,03v. De rest meet oneindig. Dus ook een nieuwe 2N4250 bestellen lijkt me?
Zo zie je maar dat output niet gelijk staat aan een gerepareerde versterker?

Edit; ik kan de 2N4250 niet vinden. Welke equivalent kan ik hiervoor toepassen? op een ander forum vond ik "2N4250: alternates are 2N3906, 2N5087, 2N4401, 2N4125". Klopt dit?

cluseau
6 april 2018, 22:41
Hier kun je bijna alles voor gebruiken mits goed aangesloten. Heb je nog wat over?

Thiez
6 april 2018, 23:00
Heb die 2n5401 nog liggen.

cluseau
7 april 2018, 08:22
Heb die 2n5401 nog liggen.
Die kun je gebruiken maar let goed op de aansluitingen. Als je van beide de datasheet opzoekt kun je dat vergelijken.

Thiez
12 april 2018, 19:12
Nou weer een hoop geklooi en nog geen steek verder.

Ik moest dinsdag toch in de stad zijn dus bij elektrazaak even transistortje gehaald. Een 2N3906, volgens hun een goede vervanger voor een 2N4250. Net even erin gesoldeerd, maar bias blijf 0,23V over R18 ongeacht de stand van biaspot. Dus ik dacht even signaal erop kijken wat hij doet. Nu geeft hij ineens een output signaal met heel afgevlakte bovenkant (ongeveer 1v). Zelfs als ik het signaal op de line in van de poweramp zet. Wat suggereert dat het echt in de eindversterking zit.
Staat ook ineens weer 0,2VDC op de output. en als ik de amp uitschakel schiet dit naar 0,55VDC op output en loopt hij daarna langzaam terug naar 0V.

Ander iets wat me ineens opvalt, is dat het groen ledje van kanaal B continu brand. Terwijl ledje van kanaal A enkel aan gaat als je er een input in steekt.

Ik heb geen idee meer wat ik er mee moet, is een transistor amp altijd zo frustrerend Frans?

Edit: Net heel even tussendoor gaf hij ineens weer goed signaal en gelijk daarna viel hij weer op het zelfde afgetopte signaal als vooraf.

Edit2: Net even input losgehaald van het chassis en nu is het groen ledje uit. Input terug gezet en groene ledje blijft nu uit, tot je er jack in steekt. Dus is weer zoals het hoort. Maar nu de vraag wat er mogelijk weer kapot is dan...

cluseau
13 april 2018, 09:54
Nou weer een hoop geklooi en nog geen steek verder.

Ik moest dinsdag toch in de stad zijn dus bij elektrazaak even transistortje gehaald. Een 2N3906, volgens hun een goede vervanger voor een 2N4250. Net even erin gesoldeerd, maar bias blijf 0,23V over R18 ongeacht de stand van biaspot. Dus ik dacht even signaal erop kijken wat hij doet. Nu geeft hij ineens een output signaal met heel afgevlakte bovenkant (ongeveer 1v). Zelfs als ik het signaal op de line in van de poweramp zet. Wat suggereert dat het echt in de eindversterking zit.
Staat ook ineens weer 0,2VDC op de output. en als ik de amp uitschakel schiet dit naar 0,55VDC op output en loopt hij daarna langzaam terug naar 0V.

Ander iets wat me ineens opvalt, is dat het groen ledje van kanaal B continu brand. Terwijl ledje van kanaal A enkel aan gaat als je er een input in steekt.

Ik heb geen idee meer wat ik er mee moet, is een transistor amp altijd zo frustrerend Frans?

Edit: Net heel even tussendoor gaf hij ineens weer goed signaal en gelijk daarna viel hij weer op het zelfde afgetopte signaal als vooraf.

Edit2: Net even input losgehaald van het chassis en nu is het groen ledje uit. Input terug gezet en groene ledje blijft nu uit, tot je er jack in steekt. Dus is weer zoals het hoort. Maar nu de vraag wat er mogelijk weer kapot is dan...


Man man wat een geklungel. Ik hoop dat ze je dan wel alle informatie meegegeven hebben want de aansluitingen zijn ook in dit geval niet gelijk. De 2N3906 is c-b-e. De originele tor is e-b-c zoals zoveel europese torretjes die je per kilo koopt. BC 107 108 109 337 548 547 549 etc etc. Allemaal direct inzetbaar.

Transistor amps zijn lastiger omdat je heeeeel secuur tewerk moet gaan. Deze amp is relatief eenvoudig hoor, tegenwoordig kun je flink op je bek gaan met de huidige generatie amps.

Zie je iets over het hoofd kan dat heel je net herstelde amp volledig verwoesten en kun je opnieuw beginnen. Na een aantal jaren krijg je de kneepjes door om hem te manipuleren en te beschermen voor herhaalde explosies ;) Vooral aansluitingen en grenswaardes in de datasheet goed bekijken als je andere type's moet toepassen. Kwestie van veel doen dan komt het vanzelf. Inmiddels ben ik daar zo'n 45 jaar mee bezig. Kom je er niet meer uit gooi het chassis dan in een doos en breng hem naar de post.

Thiez
13 april 2018, 12:02
Ik heb met het inzetten wel gelet op emitter en collector.

Alles maar weer een keer losmaken en doormeten dan.. haha

cluseau
13 april 2018, 12:05
Ik beweer ook niet dat je het niet goed gedaan heb, alleen dat de aansluitingen weer anders zijn ;)

cluseau
15 april 2018, 11:00
Thijs, ik zat nog even naar het schema te koekeloeren en zie dat je bias ook niet regelen wil als C13 flink lek is. Long shot maar niet onmogelijk.

Thiez
16 april 2018, 08:25
Gisteren nog even zitten prullen aan de versterker. Het bleef een raar verhaal, de ene keer deed hij het niet, dan ineens tijdens het meten was hij weer wel goed. Dus dacht ergens misschien een los contact, alle soldeerverbindingen die los geweest waren nog een keer nagelopen. Toch ergens een slecht contact denk ik, nu lijkt hij het te doen. Inderdaad ook netjes de bias in kunnen stellen met scope, het punt waar net de crossover distortion weg is.

Dus hopen dat hij goed blijft, tot dusver geen problemen. Gaat woensdag terug naar zijn eigenaar. Bedankt voor de adviezen en het geduld Frans!

cluseau
16 april 2018, 14:00
.......Toch ergens een slecht contact denk ik, nu lijkt hij het te doen. .....

Nu heb je de eindtrap kunnen repareren maar er zit nog steeds een intermittent probleem in. Gegarandeerd dat je hem binnenkort terug ziet. Als je maar een keer iets constateert moet je daar naar blijven zoeken want het is een kwestie van tijd voor de klacht zich zal herhalen. Garantie op een ontevreden klant.

fredjuh
16 april 2018, 15:02
Dan is het altijd tijd voor eetstokjes en de föhn, toch Frans? :crazyhappy:

cluseau
16 april 2018, 15:10
Haha, dus vanavond eten we snees :crazyhappy:

obiwanjacobi
17 april 2018, 12:25
"Problems that go away by themselves, come back with friends"

;-)

Thiez
19 april 2018, 07:23
Ik had er zelf ook een twijfelachtig gevoel bij, dus gisteren eerst maar even zelf meegepakt naar repetitie om te testen.
En inderdaad, same problem again. Gisteren avond nog even de amp open getrokken.
En met toeval iets raars geconstateerd, toen ik aan het meten was, kwam ik bij Q5 met meetpen gelijktijdig tegen emitter en base en daar was het signaal weer. huh? eerst maar nachtje over slapen. Vanmorgen toch even snel de amp aan, weer zelfde probleem. Toch even proberen, Q5 even aantikken op E en B. en wederom krijg ik weer signaal.. even ingeplugd en hij klinkt in het begin dan nog wat fuzzy, maar na wat spelen gaat het fuzzy eraf en klinkt hij gewoon clean.


Dus iemand ideeen?

cluseau
19 april 2018, 15:16
Ik had er zelf ook een twijfelachtig gevoel bij, dus gisteren eerst maar even zelf meegepakt naar repetitie om te testen.
En inderdaad, same problem again. Gisteren avond nog even de amp open getrokken.
En met toeval iets raars geconstateerd, toen ik aan het meten was, kwam ik bij Q5 met meetpen gelijktijdig tegen emitter en base en daar was het signaal weer. huh? eerst maar nachtje over slapen. Vanmorgen toch even snel de amp aan, weer zelfde probleem. Toch even proberen, Q5 even aantikken op E en B. en wederom krijg ik weer signaal.. even ingeplugd en hij klinkt in het begin dan nog wat fuzzy, maar na wat spelen gaat het fuzzy eraf en klinkt hij gewoon clean.


Dus iemand ideeen?


Met jouw actie gaat Q5 volledig uit geleiding. Wat dat voor gevolgen heeft zie ik zo even niet maar geef even de spanningen rond Q4 e-b-c en Q5 e-b-c. Dit natuurlijk wel als de fout er in zit anders is het zinloos.

Thiez
19 april 2018, 19:47
Het was nu ineens moeilijk om de fout er weer terug in te krijgen....

Maar metingen zijn gelukt:

Afgevlakte sinus op uitgang (fout):
Q4:
E 10,6v
B 11,0v
C 40,5v

Q5:
E 43,25v
B 43,0v
C -6,8v

mooie sinus (goed):
Q4:
E 9,3v
B 10,0v
C 41,6v

Q5:
E 42,7v
B 41,8v
C 1,6v

De meest verdachte is collector van Q5 denk ik, die gaat van positief naar negatief.

cluseau
19 april 2018, 20:25
Het was nu ineens moeilijk om de fout er weer terug in te krijgen....

Maar metingen zijn gelukt:

Afgevlakte sinus op uitgang (fout):
Q4:
E 10,6v
B 11,0v
C 40,5v

Q5:
E 43,25v
B 43,0v
C -6,8v

mooie sinus (goed):
Q4:
E 9,3v
B 10,0v
C 41,6v

Q5:
E 42,7v
B 41,8v
C 1,6v

De meest verdachte is collector van Q5 denk ik, die gaat van positief naar negatief.

Ik ga alleen uit van de foutsituatie omdat alleen daar een afwijking moet zijn.

Kijk je in het schema dan zie je dat Q4-c aan Q5-b vast zit. Hoe kun je daar dan verschillende spanningen meten. In dat spoor zit dus een onderbreking in het laswerk of een scheurtje in de printbaan. De rest is up to you :ok:

Thiez
19 april 2018, 21:16
Zondag maar weet even print eruit vissen om het nader te bekijken.

Thiez
22 april 2018, 10:33
Printspoortje heb ik niets aan kunnen ontdekken. Weerstand meet laag, voor zekerheid even doorverbonden met draadje maar probleem blijft.

De emitter van Q5 heeft het meeste invloed. Als ik hier de meetpin tegenaan zet, vlakt de piek van signaal af. De ene keer hersteld hij zichzelf zonder dat ik de pin eraf haal. Soms hersteld hij als ik pin eraf haal. En soms blijft het signaal afgevlakt tot ik dus Q5 e en b even kortsluit.

cluseau
22 april 2018, 11:08
Vervang ff die twee torretjes voor de zekerheid. Soms onderbreken ze inwendig maar dat is met wat trucjes wel te tackelen door heel lokaal te verwarmen. Als je een stukje koperdraad om je soldeerbout maakt kun je met het uiteinde de transistoren per stuk verwarmen en kijken of hij daar op reageerd.

Maar...... je kan aan de uiteinde van een printspoor niet zulke grote verschillen meten, punt.

Thiez
22 april 2018, 22:23
Vervang ff die twee torretjes

Maar...... je kan aan de uiteinde van een printspoor niet zulke grote verschillen meten, punt.

Ik ga ze idd gewoon even vervangen. Zo duur zijn transistoren ook niet.

De grote verschillen snap ik dat raar is aan beide zijde van en printspoor. Misschien is de 'afwijking' dat hij het wel of niet doet, niet altijd gelijk. Is er tussen het meten van Q4 en Q5 iets veranderd.

cluseau
23 april 2018, 09:02
Ik ga ze idd gewoon even vervangen. Zo duur zijn transistoren ook niet.

De grote verschillen snap ik dat raar is aan beide zijde van en printspoor. Misschien is de 'afwijking' dat hij het wel of niet doet, niet altijd gelijk. Is er tussen het meten van Q4 en Q5 iets veranderd.

Tja, ik ga ook uit van de gegevens zo jij die opgeeft en dat is in foutsituatie een groot verschil. Maar natuurlijk kan het zijn dat hij tijdelijk van toestand veranderde. Dat moet je ook bewaken om op je meetgegevens te kunnen vertrouwen anders kun je niet zeker van je zaak zijn. Hoort er allemaal bij ;)

Thiez
24 april 2018, 07:55
Misschien even te snel willen meten inderdaad.

Ik zit nu te kijken naar vervangende transistoren, maar nog best lastig te vinden. BC107 is niet te vinden, wel de A, B, C versie. Maar daar zitten onderling kleine verschillen in voltage en Hfe, kan dit kwaad of is bijvoorbeeld de BC107B of C goed te gebruiken?

cluseau
24 april 2018, 09:29
BC107 is antiek en zou ik niet meer gebruiken. Een goede vervanger is een ruis armere BC547 (https://www.eoo-bv.nl/bc-serie/6149-bc547b.html) en nog goedkoper ook.

Thiez
24 april 2018, 11:55
BC107 is antiek en zou ik niet meer gebruiken. Een goede vervanger is een ruis armere BC547 (https://www.eoo-bv.nl/bc-serie/6149-bc547b.html) en nog goedkoper ook.

Ok ga ik die bestellen. Waar moet je precies op letten bij het zoeken van een alternatieve transistor? Uiteraard de maximale voltages etc, maar is er een eenvoudige manier om een alternatief te selecteren? Want bijvoorbeeld die 2N4888 was ook niet meer verkrijgbaar, daar heb ik toen een 2N5401 voor besteld als alternatief wat ik had gevonden op internet. Maar ook daar heb ik niet verder gecontroleerd of dit de juiste keuze is.

cluseau
24 april 2018, 12:07
Ok ga ik die bestellen. Waar moet je precies op letten bij het zoeken van een alternatieve transistor? Uiteraard de maximale voltages etc, maar is er een eenvoudige manier om een alternatief te selecteren? Want bijvoorbeeld die 2N4888 was ook niet meer verkrijgbaar, daar heb ik toen een 2N5401 voor besteld als alternatief wat ik had gevonden op internet. Maar ook daar heb ik niet verder gecontroleerd of dit de juiste keuze is.


Je wil natuurlijk dat de vervanger net zo functioneert als het origineel. Welke grootheden belangrijk zijn zal per toepassing verschillen. Zo maakt het geen donder uit of de vervanger maar tot 100Mhz gaat ipv de 300Mhz van het origineel als deze in een preamp wordt toegepast waar 20kHz het max is. De versterkingsfactor is ook niet zo spannend omdat de schakeling voor het grootste deel bepalend is. Je ziet ook in de data sheets dat de versterking makkelijk tussen 100 en 500 kan liggen voor hetzelfde type. Maak je daar dan ook niet al te druk over. Het belangrijke is dat de spannings en stroomwaarden niet worden overschreden. Natuurlijk moet ook de toepassing een beetje kloppen. Je gaat geen 2N3055 powertor op de plaats van een BC107 inzetten ondanks dat het best wel zal werken.

Zo is het ook wel fijn als de aansluitingen hetzelfde zijn, scheelt je een hoop gepruts en kans op fouten.

cluseau
24 april 2018, 12:39
........die 2N4888 was ook niet meer verkrijgbaar......
Nou, ik heb even een en ander voor je opgezocht.

De 2N4888 is 0.1A max maar wel een Vce toepassen van minimaal de dubbele voedingsspanning. In jouw geval dus 80V. Zoek je dus iets van Vce 80v x Ice 100mA of meer. Bij voorkeur met dezelfde aansluitingen.

Deze aansluitingen bekijk ik altijd met de pootjes naar boven dan is dit cw vlnr e-b-c. Dit is bij de meeste europa torren zo toegepast. de 2N5401 (https://www.eoo-bv.nl/2n-serie/13096-2n5401.html) is ruimschoots toepasbaar voor jouw, complementair is de 2N5551 (https://www.eoo-bv.nl/2n-serie/13095-2n5551.html). Vervang die dan ook gelijk om de eigenschappen gelijkwaardig te houden. Dit kan je vergelijken met een gematchte set eindbuizen met dit verschil dat die torren geen drol kosten.

Jammer genoeg zijn de aansluitingen van deze vervangers 180 graden gedraaid dus je moet ze aangepast in solderen. Geen onoverkomelijk probleem als je goed oplet. Kijk het zelf ook nog ff na en vertrouw niet blindelings op wat anderen zeggen.

Thiez
24 april 2018, 12:58
Nou, ik heb even een en ander voor je opgezocht.

De 2N4888 is 0.1A max maar wel een Vce toepassen van minimaal de dubbele voedingsspanning. In jouw geval dus 80V. Zoek je dus iets van Vce 80v x Ice 100mA of meer. Bij voorkeur met dezelfde aansluitingen.

Deze aansluitingen bekijk ik altijd met de pootjes naar boven dan is dit cw vlnr e-b-c. Dit is bij de meeste europa torren zo toegepast. de 2N5401 (https://www.eoo-bv.nl/2n-serie/13096-2n5401.html) is ruimschoots toepasbaar voor jouw, complementair is de 2N5551 (https://www.eoo-bv.nl/2n-serie/13095-2n5551.html). Vervang die dan ook gelijk om de eigenschappen gelijkwaardig te houden. Dit kan je vergelijken met een gematchte set eindbuizen met dit verschil dat die torren geen drol kosten.

Jammer genoeg zijn de aansluitingen van deze vervangers 180 graden gedraaid dus je moet ze aangepast in solderen. Geen onoverkomelijk probleem als je goed oplet. Kijk het zelf ook nog ff na en vertrouw niet blindelings op wat anderen zeggen.

Top bedankt voor de extra info. Overigens gebruiken ze in het schema niet dezelfde complementair overal, de ene keer staat er een BC107 tegenover de 2N4888, dan een MPS A43 en later in het schema een 2N3440. Is het beter om deze gelijkmatig te vervangen in setjes (dus Q4 & Q12, Q5 & Q14, Q6 & Q15, Q7 & Q16)?

cluseau
26 april 2018, 09:44
Top bedankt voor de extra info. Overigens gebruiken ze in het schema niet dezelfde complementair overal, de ene keer staat er een BC107 tegenover de 2N4888, dan een MPS A43 en later in het schema een 2N3440. Is het beter om deze gelijkmatig te vervangen in setjes (dus Q4 & Q12, Q5 & Q14, Q6 & Q15, Q7 & Q16)?


Ik dacht dat ik deze al beantwoord had maar schijnbaar mis gegaan.

Ik zou niet opnieuw het ding gaan ontwerpen of proberen de fabrikant te verbeteren. Die jongens zullen best weten waarom ze verschillende type's tegenover elkaar hebben staan. De ontwerper zal er een goede reden voor hebben dus zoek in dit geval een zo goed mogelijke vervanger. Als je gedwongen wordt een vervangende tor te gebruiken is het normaal gesproken gebruikelijk deze gemachted te vervangen maar als het verder goed werkt laat je de andere kant toch gewoon zitten.