PDA

View Full Version : Wat doet ie?



Han55
17 maart 2018, 22:03
Hallo Gitaarvrienden,

Onlangs keek ik naar een live concert van Muse.
Bij het nr "Plug in Baby", viel mij op dat de gitarist met zijn rechterhand iets deed boven aan de hals, terwijl hij met zijn linkerhand halverwege de hals een serie pull-off's deed.
De armen waren dus gekruist.
Weet iemand wat voor techniek dit is en wat is het effect hiervan?

Met vriendelijke groet,
Han

Erik de Perik
17 maart 2018, 22:25
Bedoel je hier...?

https://youtu.be/XCUZSS54drI?t=123

Gewoon pull-offs waar hij met z'n linkerhand de grondtoon verandert.

Brad
18 maart 2018, 00:34
Wat doe je, wat doe je? :D Ik denk dat hij pull offs deed op een open snaar en tussendoor noten indrukt met zijn rechterhand. Kan ook zijn dat hij terwijl hij die pull offs op een open snaar met zijn linkerhand deed, en tegelijkertijd met zijn rechterhand achter de topkam de snaar op en neer drukt waardoor je een vibrato effect krijgt.

Van dat laatste heb je hier een voorbeeld:

https://www.youtube.com/watch?v=REiedNgbL3o

Han55
18 maart 2018, 01:57
Ja, alleen doet Bellamy het in dit geval niet achter de topkam, maar tussen de linkerhand en topkam in.
Trouwens een fantastische gitarist en zanger.

Gr. Han

Erik de Perik
18 maart 2018, 02:12
Ja, alleen doet Bellamy het in dit geval niet achter de topkam, maar tussen de linkerhand en topkam in.
Trouwens een fantastische gitarist en zanger.

Gr. Han

Achter de topkam zou een beetje raar zijn..... toch....???

D3nnis
18 maart 2018, 08:57
Volgens mij zag ik in het muse (op 2:10) dat ie daar met de rechterhand een snaar indrukt, zodat ie met links geen hele grote spreiding hoeft te doen (als dit al haalbaar is).
Het kruislings van de handen/armen zie je ook nog weleens gebruikt worden om af te dempen, zoals bij The Mystical Potatoe Head Groove Thing van Joe Satriani.

Duhsjaak
18 maart 2018, 09:39
Achter de topkam zou een beetje raar zijn..... toch....???

Waarom raar? Als ik een flageolet wil laten ‘zingen’ doe ik dat achter de topkam op die gitaren waarop geen jankzwengel zit.
Maar, eens, dat doet Bellamy niet.
Vriendelijke groet, Gus

Fabrieksinstellingen
18 maart 2018, 09:41
Veel lesjes op youtube met zoiets, finger tapping van Halen.

MikeD
18 maart 2018, 19:29
Achter de topkam zou een beetje raar zijn..... toch....???


ik denk dat Jimmy Page dat niet met jou eens zou zijn.. want die deed dat jaaaaren geleden al....

Han55
19 maart 2018, 12:58
Hallo gitaarvrienden.

Bedankt voor jullie reacties.
Ik denk dat D3nnis gelijk heeft m.b.t. dempen. Heb het zelf uitgeprobeerd en de pull-off's klinken 1dd veel beter als je met je rechterhand de snaren erboven dempt. Je voorkomt ermee dat ze blijven nagalmen.

Groet,

Han

Erik de Perik
19 maart 2018, 16:15
ik denk dat Jimmy Page dat niet met jou eens zou zijn.. want die deed dat jaaaaren geleden al....

Ja en Hendrix speelde met z'n tanden maar dat was de vraag niet hier.


Hallo gitaarvrienden.

Bedankt voor jullie reacties.
Ik denk dat D3nnis gelijk heeft m.b.t. dempen. Heb het zelf uitgeprobeerd en de pull-off's klinken 1dd veel beter als je met je rechterhand de snaren erboven dempt. Je voorkomt ermee dat ze blijven nagalmen.

Groet,

Han

Op het YT filmpje dempt hij niets af met z'n rechterhand maar gebruikt deze gewoon voor het gemak, omdat hij dan met links hetzelfde kan blijven doen en hij ook nog een beetje moet zingen..... gok ik ;)