PDA

View Full Version : 14de, 15de en 17de fret hardere bass



Sonny
15 maart 2018, 19:38
Het is me opgevallen dat ik op de lage E snaar op de 14de, 15de en 17de fret hardere bass heb dan op de andere frets van die snaar. Dus terwijl het op de andere frets gewoon aangenaam klinkt qua volume, gaat het op de 14de, 15de en 17de fret er qua bass een stuk harder aan toe.

Ik dacht eerst dat het aan mijn Epiphone Sheraton lag, maar op mijn Fender stratocaster 57 reissue heb ik hetzelfde probleem.

Herkend iemand dit probleem?

De versterker waar ik trouwens op speel is een Fender Blues Junior laquered tweed model. En daarnaast gebruik ik geen effectpedalen.

Erik de Perik
15 maart 2018, 19:54
Misschien wat minder bas erin draaien?

Sonny
15 maart 2018, 20:06
Misschien wat minder bas erin draaien?

Maar dan wordt de bas toch ook minder van volume op de frets waar het nu wel goed klinkt?

jan7
15 maart 2018, 20:23
Op die frets is de snaar een stuk dichter bij de pickup dan als open snaar of bij lagere frets.
Als je pickups heel laag of heel hoog staan is dat verschil nogal groot.

cluseau
15 maart 2018, 21:31
Heb niet veel verstand van gitaren dus bemoei me daar ook niet mee maar.....

Zeg ik iets geks als ik denk aan de resonantie frequentie van de speaker of zelfs de ruimte waar je speelt.

Je kan dat proberen door (indien mogelijk) een andere amp te pakken, geen effect dan pak je een andere gitaar. Zo moet je uit zien te vinden waar het probleem ligt.

Duhsjaak
16 maart 2018, 06:54
Precies Clu.
Twee heel verschillende bassen hetzelfde probleem?
Dan ligt het probleem buiten de bas.
Lastig uitzoeken. Heb (à la belastingen) mijn oor al tegen het beeldscherm aangedrukt....: No such luck.
Je zult het zelf moeten uitzoeken.
Vriendelijke groet, Gus

Ernest01
16 maart 2018, 11:41
[QUOTE=Duhsjaak;3360476Lastig uitzoeken. Heb (à la belastingen) mijn oor al tegen het beeldscherm aangedrukt....: No such luck.
[/QUOTE]

In lijn met bovenstaande suggesties het probleem met de bas op te lossen :

Probeer het met jouw andere oor. Werkt dat niet, dan een ander beeldscherm....:soinnocent:

Kim Wilson
16 maart 2018, 11:55
Ik denk inderdaad ook de frequentiepiek van je versterker.

Erik de Perik
16 maart 2018, 12:56
Maar dan wordt de bas toch ook minder van volume op de frets waar het nu wel goed klinkt?

Dan kun je merken of het je versterker is. Ik zou ook de versterker eens verplaatsen, echt naar een andere ruimte.

Sonny
16 maart 2018, 19:08
Op die frets is de snaar een stuk dichter bij de pickup dan als open snaar of bij lagere frets.
Als je pickups heel laag of heel hoog staan is dat verschil nogal groot.

Maar dan zou ik het probleem toch helemaal moeten hebben als ik op de 20ste of 21ste fret zou spelen? En daar hoor ik het niet. Het is echt op de 14de, 15de en 17de fret

Sonny
16 maart 2018, 19:21
Ik zal inderdaad eens proberen om diezelfde noten op de lage E snaar op een andere versterker te spelen. Eens kijken wat dat doet.

De versterker verplaatsen of in een geheel andere kamer zetten, is misschien ook een goed idee. Hij staat nu met met de achterkant naar een haakse hoek toe. Maar niet precies over het midden verdeeld van die hoek. Wat dan misschien weer voor een onbalans zou kunnen zorgen in de geluidsgolven.

Bedoelen jullie dit ook met "resonantie frequentie" en frequentiepiek"?

Fusion
16 maart 2018, 19:30
Ik herken dit wel n beetje. Had een gitaar die met metal oversturing op de dikke É snaar op de 7e en 8e fret echt helemaal in t rood piekte, voor de rest nergens. Lag niet aan versterking of effecten, was echt specifiek die gitaar. Iets met resonantie oid?

Erik de Perik
16 maart 2018, 19:52
Een luidspreker in een hoek zetten is vragen om akoestische ellende. Haal 'm maar eens een eindje van een rechte muur af of zet 'm naast een bank.... het meubelstuk dan hè ;)

Dirk_Hendrik
17 maart 2018, 11:17
Als het probleem zich op 1 snaar voordoet en niet als diezelfde noten op een andere snaar worden gespeeld moet je het probleem gaan zoeken in het instrument. Zoals Fusion ook al suggereert. Niet in de versterker of plaatsing daarvan. Bassisten zijn overigens veel bekender met dit probleem wat je kan beschouwen als het tegenovergestelde van "dead spots".

cluseau
17 maart 2018, 14:51
Ik denk ook dat de reply over versterker verplaatsen cynisch bedoeld is. Is natuurlijk klinklare onzin omdat een amp zich in elke ruimte hetzelfde gedraagt.

Een cabinet een paar graden draaien of een meter verplaatsen kan enorme gevolgen hebben. Zo werd er al over een hoek gesproken en dat klopt als een bus. Een hoek van een ruimte heeft voorkeur voor een bepaalde reflectie waardoor een frequentie er extra uit zal springen. Maar ook de resonantie frequentie van speaker en cabinet zijn erg bepalend net zoals de ruimte. zo kan het ook zijn dat je setup fijn klinkt in de oefenruimte maar in een andere ruimte klinkt als een drol. Met name lage tonen zijn daar super gevoelig voor.

telerocker
17 maart 2018, 15:41
Ik denk ook dat de reply over versterker verplaatsen cynisch bedoeld is. Is natuurlijk klinklare onzin omdat een amp zich in elke ruimte hetzelfde gedraagt.

Een cabinet een paar graden draaien of een meter verplaatsen kan enorme gevolgen hebben. Zo werd er al over een hoek gesproken en dat klopt als een bus. Een hoek van een ruimte heeft voorkeur voor een bepaalde reflectie waardoor een frequentie er extra uit zal springen. Maar ook de resonantie frequentie van speaker en cabinet zijn erg bepalend net zoals de ruimte. zo kan het ook zijn dat je setup fijn klinkt in de oefenruimte maar in een andere ruimte klinkt als een drol. Met name lage tonen zijn daar super gevoelig voor.

Zo kan je amp als een keutel klinken als je in een feesttent (letterlijk 'tent') speelt, terwijl je de week daarvoor in de concertzaal nog een heerlijk geluid had.

guitarkid2
17 maart 2018, 18:34
Zo kan je amp als een keutel klinken als je in een feesttent (letterlijk 'tent') speelt, terwijl je de week daarvoor in de concertzaal nog een heerlijk geluid had.

daarom gebruiken bandjes als zz top, gnr,kiss ect ook iso-boxes

telerocker
17 maart 2018, 22:55
daarom gebruiken bandjes als zz top, gnr,kiss ect ook iso-boxes

Helaas heb ik dat level nog niet bereikt. ;-)

guitarkid2
18 maart 2018, 01:33
iso-boxje bouwen is toch niet zo moeilijk ?

Kim Wilson
19 maart 2018, 08:15
Nee, maar wereldtournee's wel. :D

Sonny
22 maart 2018, 20:35
Ik heb het getest en het blijkt inderdaad iets met de hoek waarin de versterker staat te maken te hebben. Als ik er als het ware schuin naast zit op 2 meter afstand, dan is dus op die bepaalde frets de bas veel te hard. Ga ik er recht voorzitten (op dezelfde afstand) terwijl ik de versterker wel op dezelfde plek laat staan, dan blijft de bas over heel de hals gelijk. Het wordt dus of die versterker uit die hoek of er recht voor gaan zitten..