PDA

View Full Version : Squier Bullet Mustang open akkoorden vals?



raabje
14 maart 2018, 18:51
Hallo Forum,

Vandaag heb ik een Squier Bullet Mustang gekocht voor mijn zoontje. Scale is 24 inch. Ik merk dat open akkoorden vals klinken. De gitaar is wel geintoneerd, dat heb ik zelf gecontroleerd, en is ook in de winkel gecontroleerd.

Barre akkoorden en licks en ladders klinken wel goed, maar open akkoorden klinken vreemd. Op mijn stem apparaat zie ik dat als ik op de dikke E snaar een A indruk, de meter ver doorslaat, bijna halve noot hoger, en dit is op alle snaren zo, noten klinken hoger. Action is medium, niet hoog.

Is dit typisch een short scale probleem? Bij open akkoorden is dan een deel van de noten hoger, de open snaren klinken dan wel goed, de ingedrukte snaren klinken hoger?

Of is er meer aan de hand? Short scale lijkt me wel handig voor kleine handen, maar lekker klinkt het nu niet.

D3nnis
14 maart 2018, 18:58
De niet open snaren klinken te hoog, terwijl je zegt dat de gitaar wél geintoneerd is.
Dat is toch vreemd, of druk je te hard?
Of zoiets als topkam te hoog, waardoor je rond de 12e fret wel goed zit, maar lager op de hals je te veel in moet drukken door die topkam (ik noem maar wat)?

raabje
14 maart 2018, 19:03
Intonatie heb ik gecontroleerd met een open snaar, en dan flageolet op de 12e fret. Is dan misschien de verkeerde methode....?

D3nnis
14 maart 2018, 19:20
Ik denk het wel, want nu vergelijk je twee "open" noten met elkaar, als ik het goed begrijp.
Je zou de flageolet bij twaalfde positie moeten vergelijken met de gefrette noot in twaalfde positie.
Is de gefrette noot hoger, zadel naar achter (snaar langer), is de gefrette noot lager, zadel naar voor (snaar korter).

Dat zou het probleem een heel eind moeten tackelen.

raabje
14 maart 2018, 19:28
Okee bedankt, 12e fret indrukken, dat ga ik dan goed checken vanavond.

Wat ik net even snel heb geprobeerd, met hard drukken op de snaar, uit gewoonte, dan is de afwijking groter. En bij heel licht indrukken is de afwijking kleiner. Dat is nog best gevoelig merk ik, daar was ik me niet van bewust.

pasqual
14 maart 2018, 20:08
Als je gitaar goed is geïntoneerd en hij klinkt nog steeds vals, dan is hoogstwaarschijnlijk de topkam te hoog. Als je snaren nameljjk te hoog liggen bij de eerste frets, moet je de snaren veel te ver indrukken waardoor de afwijking groter wordt. Dan kun je intoneren wat je wilt maar wordt het nooit iets.

(Sorry Dennis, zie nu pas dat je ongeveer hetzelfde zegt:hide:)

Pepe
14 maart 2018, 20:24
Je open posities kunnen nooit vals klinken als je op losse snaren stemt en als de gitaar daarbij goed -flageolet- geïntoneerd is, zoals je zegt, MOET het probleem wel bij de frets gezocht worden.
Zegt de logica.
Maar ik ken het probleem, dan wordt het tijd voor nieuwe snaren.
De scale heeft er natuurlijk niks mee te maken, dat zien we maar als een grapje.

raabje
14 maart 2018, 21:22
Nou ik heb geintoneerd voor zover dat lukt, maar helemaal zuiver worden de open akkoorden niet, tenminste niet allemaal.

Action is ook redelijk hoog merk ik, en die topkam zal niet super zijn. Gelukkg heb ik er een service beurt bij gekregen, die heb ik nu al nodig.

En misschien dikkere snaren erop voor hogere snaar spanning. Ik had begrepen dat short scale lage snaarspanning heeft en daardoor gevoeliger is voor hoe je indrukt, dat je onbewust de snaren bend.

Vader jakob oefenen gaat er wel op, maar ik merk goed dat ie goedkoop is.

JVGM-music
14 maart 2018, 22:28
https://www.youtube.com/watch?v=GZVRCMJLnm4

Gebruik nieuwe snaren!

Duhsjaak
15 maart 2018, 10:16
Iemand een gitaar (nieuwe) gitaar meegeven waarop niet te spelen valt?
Ligt het aan mij dat ik dat een beetje vreemd vind?
Waaraan het ligt zou mij persoonlijk jeuken. De bakker zou zo’n aktie niet in zijn harses halen. En terecht.
Maar dat komt natuurlijk omdat broden veel duurder zijn. Dan mag je ook verwachten dat de eindcontrole niet bij de klant komt te liggen.

Ik zou zeggen, terug met dat ding.
Vriendelijke groet, Gus

benwave
15 maart 2018, 11:30
Je open posities kunnen nooit vals klinken als je op losse snaren stemt en als de gitaar daarbij goed -flageolet- geïntoneerd is, zoals je zegt, MOET het probleem wel bij de frets gezocht worden.
Zegt de logica.
Maar ik ken het probleem, dan wordt het tijd voor nieuwe snaren.
De scale heeft er natuurlijk niks mee te maken, dat zien we maar als een grapje.

Je kunt een flageonet wel gebruiken om te intoneren maar alleen als eerste toon.
Dus eerst een losse snaar of de flageonet op de 12 de positie, en dan de noot op de 12de positie
Hij deed dus losse snaar en dan de flageonet tja dat gaat niet werken.

Brad
15 maart 2018, 11:31
Ik heb er eentje als oefengitaar en die doet het prima. Het zal exemplarisch zijn.

Kim Wilson
15 maart 2018, 11:42
Mijn dochter heeft een 3/4 Jackson Randy Rhoads, daar moeten dikkere snaren op dan normaal om hem niet vals te maken. Met dunne snaren zijn ze veel gevoeliger voor te hoge noten bij hard aanslaan en te hard indrukken van de snaren.

Persoonlijk denk ik dat de topkam niet diep genoeg is gevijld. Laat daar maar eens goed naar kijken.

Fabrieksinstellingen
15 maart 2018, 12:39
Is het een aanrader die gitaar? De prijs is bijna belachelijk zo laag. En oogt leuk, ook wel van belang.

Brad
15 maart 2018, 13:16
Weinig elektrische gitaren tot pakweg 800 euro zijn aanraders en daarboven is het ook niet altijd goed. Qua sound en feel zeker een aanrader. Maar zoals zoveel (goedkope) gitaren laat het op stemming blijven te wensen over.
Maar goed ik heb eens gitaren van 700 euro getest die nog geen 5 seconden op stemming bleven, en dan overdrijf ik niet. Overigens dat was bij de niet integere verkoper waar ik het eens over gehad heb. Die vertelde dat je er minstens 011 op moet zetten want dan zou het opgelost zijn. Als het al zo is, geen trek om op staalkabels te spelen.


Verder hangt het sterk van het exemplaar af. Ik heb de mijne eerst rustig kunnen testen want die hing gewoon in het rek. Er was er nog een en die klonk minder en een snaar liep behoorlijk aan. Ook was er iets met een zadeltje geloof ik.

Kim Wilson
15 maart 2018, 13:19
Die Jackson Minion? Ja, voor het geld is het zeker een heel leuk gitaartje. Klinkt goed, stemmen is wel een ding. Of het door de korte mensuur komt of door de stemmechanieken weet ik niet, maar het komt nogal gevoelig dat stemmen. Een kleine draai levert een groot toonhoogteverschil op. En dus een beetje dikke snaren erop. Maar hij klinkt echt heel goed en voor iemand van 8 een stuk leuker om mee te beginnen dan de gemiddelde Spaanse van dezelfde prijs.

raabje
15 maart 2018, 13:45
Ik ben bij de winkel geweest, morgen wordt de gitaar alsnog afgesteld. Ik had de gitaar niet mee moeten nemen gisteren, maar ik had een beetje haast gisteren, ik heb het probleem onderschat, ik dacht dat het de snaren waren die nog teveel rek hadden.

Die gitaar is voor mijn zoontje van 8 om mee te beginnen. Gitaar is goedkoop, lekker licht, korte platte hals, weinig knoppen, simpele brug. Geluid is nog heel aardig. Alleen de tuners zijn wat gammel, die ga ik nog wel een keer vervangen, alleen zijn het geen standaard tuners, maat is kleiner.

Pepe
15 maart 2018, 13:51
Er bestaat niet zoiets als "standaard" tuners dus bezint eer ge besteld.
Alle goede adviezen ten spijt, de winkel het probleem laten oplossen was ook het beste (Gus) advies.
Maar wel even aan de winkel vragen waarom & hoe en dat dan hier weer terug rapporteren, misschien leren we dan allemaal wat.

Pepe
15 maart 2018, 14:05
Je kunt een flageonet wel gebruiken om te intoneren maar alleen als eerste toon.
Dus eerst een losse snaar of de flageonet op de 12 de positie, en dan de noot op de 12de positie
Hij deed dus losse snaar en dan de flageonet tja dat gaat niet werken.

Geen idee of je hetzelfde bedoelt maar soit:

Strikt genomen zegt een flageolet je helemaal niks behalve de stemming van de topkam. Het kan je wel iets zeggen over de absolute plaatsing van de 12 fret.
Intoneren wil ook niets meer zeggen dan dat de plaatsing van de topkam, brug en 12 fret relatief aan elkaar kloppen.
Dat zegt dan weer niks over de absolute plaatsing van de frets.
Dus, het enige wat je weet wanneer je topkam gestemd is maar een open akkoord vals dat je frets relatief aan de topkam niet zuiver is.
Dat kan aan de fret liggen of aan de snaar. Is bijna altijd de snaar.
Vandaar mijn advies, nieuwe snaren.
Ik gok dat de winkel niks anders zal doen, setje nieuwe snaren er op.
Maakt niet uit, als het maar werkt maar handig om te weten voordat je bij elke versleten setje naar een winkel loopt.

steeferdesteef
15 maart 2018, 15:24
Alle gitaren ontstemmen bij gebruik, zelfs bij niet gebruiken. Ook de duurste. Goed afstellen, en intoneren lost heel veel problemen op. Even de schroefjes in de tuners een beetje aandraaien en zorgen dat de snaren goed zijn en niet klemmen in de topkam. Een goed ingevijlde en gesmeerde (grafietpoeder, potlood) topkam neemt heel veel stemmingsproblemen weg. De topkam is vaak een probleem bij de goedkope gitaren. Puur theoretisch kan een gitaar nooit 100% zuiver een toon produceren. Voor ons gehoor wel, daar gaat het om. ik vind die Squier Mustang dingen echt leuk en het geld zeker waard. Veel plezier ermee!

raabje
16 maart 2018, 17:53
En weer opgelost. Nieuwe snaren, setje 010 ipv 09, topkam gesmeerd, en nu wel goed geintoneerd. Stem mechanieken draaien wat strakker, zijn nu minder gammel.

Wat blijft is dat als ik een open akkoord hard indruk dicht bij de kam, vooral de E, dan wordt het vals, daar moet ik dan op letten. Mijn zoontje zal hier helemaal geen last van hebben.

En verder is het een leuk klein gitaartje, speelt lichter dan mijn stratocaster, benden, licks, het gaat allemaal wat gemakkelijker. De sound is wat “honky” , wat 1 dimensionaal, zal het basswood zijn en de simpele humbuckers.

Iedereen bedankt voor de reacties.

TobyW
16 maart 2018, 18:08
Vooral het laatste denk ik. Met Lindenhout is niets mis, o.a. de Music Man EVH/Axis gebruikt het als bodyhout.

D3nnis
16 maart 2018, 18:35
Toch herken ik dat 1-dimensionale wel bij lindenhouten body's.
Oa mijnn MM Morse heeft dat ook. Is niet per se slecht, het dient ook wel een bepaald nut bij high gain.

raabje
16 maart 2018, 20:41
Deze Mustang klinkt ook onversterkt wat honky vind ik, vanuit de brug die meetrilt.

Tupelo
16 maart 2018, 21:06
Squier Bullet Mustang heeft toch geen traditionele Mustang brug, en ook geen tremelo..?
Kan me niet voorstellen dat de brug een rol speelt eigenlijk, stabiele topload lijkt mij.

raabje
16 maart 2018, 22:21
Het is geen klacht hoor, alles in de juiste verhouding, dit is een 130 euro studie gitaar. Ding klinkt wat hol, ook onversterkt. Dat is alles.

En een edit, een dag later: je kan dus enorm goed punk rocken op deze Mustang, met alles open (gain, boost) op een Pathfinder 15R, en alles op de gitaar open, klinkt prima, en die 24 inch hals speelt heel vloeiend.

raabje
28 maart 2018, 22:26
De update is dat het echt een fijne gitaar is, blijft goed op stemming, en lekkere hals. Alleen de schroeven om de zadels mee te stellen zijn te lang, deze staan nu bij ca. 3 zadels echt tegen de snaren aan. Die moet ik korter zagen.

En ik ga er een setje Dimarzio Breed pickups inzetten, die matchen goed met een basswood body, dan wordt het helemaal een lekkere scheur gitaar. PU’s kosten meer dan de gitaar zelf, nog even wachten.

Brad
28 maart 2018, 22:35
Het is geen klacht hoor, alles in de juiste verhouding, dit is een 130 euro studie gitaar. Ding klinkt wat hol, ook onversterkt. Dat is alles.

En een edit, een dag later: je kan dus enorm goed punk rocken op deze Mustang, met alles open (gain, boost) op een Pathfinder 15R, en alles op de gitaar open, klinkt prima, en die 24 inch hals speelt heel vloeiend.

Zo is dat. Leve de 24'' gitaren. Een ander positief punt van die gitaar vind ik dat hij niet van die dunne fretjes maar medium jumbo frets. Die frets zijn lekkerder dan die van die Fender offset serie.

raabje
5 mei 2018, 12:25
Er zitten nu 011 snaren op, Ernie Ball Power Slinky. En ik heb de gitaar zelf afgesteld, met 011 snaren werd de action groter. Ik heb gitaar afgesteld volgens deze instructie

http://www.donhofstee.nl/zelf%20afstellen.php

Ik heb alles gedaan, hals kromming wat minder, kam met wat schuurpapier dieper gemaakt, action lager gezet, 12inch radiusboog gemaakt van karton. G snaar geintoneerd, rest was nog goed. Ik moet alleen nog de bovenkant van de kam vijlen, zodat de snaren er half op liggen ipv helemaal erin. Elementen ook een stuk naar beneden gezet, mijn zoontje had geen ruimte voor zijn plectrum. Stock pickups hebben hoge outout, stuk lager zetten kan prima.

De gitaar is nu redelijk stabiel met open akkoorden. Open E akkoord klink niet helemaal fris, beetje dof, maar ik begrijp dat meer gitaren hier last van hebben. En als ik een open A pak met drie vingers, op de (smalle) 2e fret, dan klinkt de D snaar niet helemaal lekker, druk ik te ver van de stalen fret in met mijn wijsvinger. Druk ik drie snaren met 1 vingen in, dan klinkt het goed, dat is dus vooral techniek.

Pickups laat ik maar zo, setje SD 59 lijkt me wel mooi, maar heeft geen haast, het is mijn eigen gitaar niet.

Lang verhaal weer, sorry daarvoor, maar ik ben wel benieuwd of anderen dit ook hebben met een short scale, open E akkoord die een beetje mat klinkt.

Shredder Mike
5 mei 2018, 12:53
Leuk verhaal om te lezen. Je bent lekker bezig voor jullie twee. Wat is de muzieksmaak van je zoon ?

Plant
5 mei 2018, 13:25
Open E akkoord klink niet helemaal fris, beetje dof, maar ik begrijp dat meer gitaren hier last van hebben.

Als dat vooral de open snaren zijn lijkt de topkam me niet helemaal fris. Worden snaren door niet juist invijlen wat gedempt of is gewoon het plastic de tonesucker. Dan zou je nog een Tusq of echt benen topkam kunnen overwegen.

raabje
5 mei 2018, 13:51
Muzieksmaak heeft hij nog niet echt. 1e album van Van Halen vond ie mooi, dat is een begin :-)

Op gitaarles leert hij leuke liedjes, hij oefent de Blues Brothers (Peter Gunn, Gimme some lovin), MC Hammer (can’t touch this), U2 (Vertigo), Santana (Oye Como Va), een soulnummer (I’ll take you there), CCR (Down on the corner), Michael Jackson (Beat it). Leuke leraar, begint meteen met lekker rocken ipv toonladders en suffe liedjes.

En die kam, dat is echt een dik plastic blok. Die moet idd vervangen worden, of een 0-fret. Ik zal de gitaar een keer wegbrengen naar Ferns gitaar in A’dam, lijkt me echt een klusje voor hem.

Ik zie nu ook dat er een groene te koop is via Thomann, Fender special run FSR, lekker kleurtje.

https://www.thomann.de/nl/fender_squier_fsr_bullet_mustang_hh_s.htm