PDA

View Full Version : Eastman sb59 ervaringen ?



Barloef
9 maart 2018, 15:16
Ik heb onlangs 2 gitaren verkocht en heb nu dus weer wat te besteden voor iets nieuws.
Ik ben aan het kijken voor een Les Paul. Ik heb in het verleden een studio (1995) gehad die wel beviel, maar het veld moest ruimen voor iets anders. Enige jaren geleden heb ik in een winkel meerdere Gibson LP's naast elkaar kunnen testen. Er was er 1 die er meteen uitsprong. Dit betrof een bepaald VOS model die me toen net even te duur was. Maar dat was een non-chambered/non-weight relief model met classic 57 pickups. Hierom zit ik een beetje in de Traditional hoek te kijken. Liefst tweedehands, dus hou al een tijdje marktplaats in de gaten.

Maar nou viel mn oog laatst ook op een Eastman SB59. Deze kosten nieuw ongeveer net zoveel als een Gibson tweedehands. Ik heb wel een akoestische Eastman (AC320CE) die waanzinnig klinkt, maar solid bodies van Eastman heb ik nog niet in mn handen gehad. Over het algemeen krijgt hij wel positieve reviews.Uiteraard zit er maar 1 ding op en het ding gewoon ergend gaat testen.
Maar ik vroeg me af, heeft iemand al ervaring met de eastman SB59 ?

Masod
9 maart 2018, 15:32
zelf geen ervaring mee... maar het lijken me wel waanzinnige gitaren..
Zullen wel minder waardevast zijn.
Misschien ook eens kijken naar Maybach, Kauffmann of iets in die geest? Geen idee waar je die SB59 kan testen!

arjanb01
9 maart 2018, 15:56
Ik zou zeggen: testen. Dijkman en Max guitarstore hebben ze. En kaj’s guitarstore heeft de sb59 ook.

Barloef
9 maart 2018, 20:56
Ok. Ik ga morgen even kijken bij Max guitar.

the sure thing
10 maart 2018, 10:07
Keep us posted!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Barloef
10 maart 2018, 16:09
Net terug van een paar uurtjes gitaren testen in Keymusic Utrecht. Diverse telecastertjes en natuurlijk Gibson Les Pauls geprobeerd. Maar geen 1 had voor mij de "wauw" factor. Zelfs een custom van ruim 6.000,00 deed me niets. Daarna naar Max guitar voor de Eastman SB59. Tja wat kan ik zeggen, wat een waanzinnige gitaar. Mooi en goed afgesteld en klinkt in mijn oren gewoon als een "goede" LP. Ze hadden er maar eentje. Binnenkort ga ik terug om opnieuw te testen en te vergelijken met de nieuwe SB59 die ze binnenkort verwachten. Die hebben Lollar pickup ipv Seymour Duncans. Ik verwacht dan wel iets mee naar huis te kunnen nemen :)

Barloef
18 maart 2018, 22:32
http://i408.photobucket.com/albums/pp162/barloef/div/eastman/th_IMG_20180318_202458863.jpg (http://s408.photobucket.com/user/barloef/media/div/eastman/IMG_20180318_202458863.jpg.html)

http://i408.photobucket.com/albums/pp162/barloef/div/eastman/th_IMG_20180318_202541488.jpg (http://s408.photobucket.com/user/barloef/media/div/eastman/IMG_20180318_202541488.jpg.html)

http://i408.photobucket.com/albums/pp162/barloef/div/eastman/th_IMG_20180318_202637015_HDR.jpg (http://s408.photobucket.com/user/barloef/media/div/eastman/IMG_20180318_202637015_HDR.jpg.html)


http://i408.photobucket.com/albums/pp162/barloef/div/eastman/th_IMG_20180318_202558027.jpg (http://s408.photobucket.com/user/barloef/media/div/eastman/IMG_20180318_202558027.jpg.html)

arjanb01
18 maart 2018, 22:56
Nice, gast, errug mooie lp!
Dus toch de versie met de Seymour Duncans genomen ?
Nu sound clips graag!

Barloef
18 maart 2018, 23:20
Zo hehe, was eindelijk gelukt om die foto's te posten. maar het is gelukt.

Ik kon toch niet meer langer wachten dus heb gekeken waar ze deze gitaar nog meer hadden.
Naast Dijkman in Amsterdam en TFOA in verweggistan. ook bij Kees Dee in Amerfoort, wat niet zo ver van Almere is. Daar hadden ze een hele boel Les Pauls. Naast veel Gibsons ook een Maybach en dus diverse Eastmans. Ik kon daar rustig mn gang gaan en goed vergelijken. Wederom vielen de Gibsons me tegen.
Niet echt iets op aan te merken, maar imho niets spectaculairs. De Maybach had dit overigens wel. Ook een te gekke gitaar. Het viel me op dat hij erg licht was in vergelijking met alle andere. Sound/feelwise top, echter de verouderde look sprak mij niet zo aan. Bovendien was deze weer 400 euries duurder dan de Eastmans.

Dan de Eastmans SB59. Er stonden er totaal 4. 2 duurdere met speciale Antique Varnish finish (wat mij minder aansprak) en twee met normale finish. Deze hadden qua uiterlijk mijn voorkeur en waren ook nog eens 400 euries goedkoper. Allen klonken en speelden trouwens top, maar hadden onderling toch kleine verschillen in geluid. Uiteindelijk moest ik kiezen tussen de Goldburst en Sunburst finish. Ik neigde qua looks iets meer naar de sunburst, maar vond de Goldburst net iets mooier klinken. Hierom toch op zeker gespeeld en voor de Goldburst gekozen die mij bij de eerste aanslag direct overtuigd had.

De eigenaar was trouwens erg aardig en behulpzaam. Nog even lekker relaxt mee gekletst. Helemaal niet opdringerig oid en liet me verder lekker mn gang gaan. Helemaal top! Hij gaf me nog spontaan 100 euro korting en stond erop, nadat de deal al beklonken was, om nog wat extra's uit te kiezen. Zodoende ook nog een mooie lederen band erbij gescoord .

Dus vooralsnog helemaal happy en zou iedereen die een LP zoekt de tip willen geven om zeker de Eastmans en Maybachs te gaan testen.

telerocker
19 maart 2018, 00:04
Gave Eastman, gefeliciteerd!

Rogueny
19 maart 2018, 00:37
Zo hehe, was eindelijk gelukt om die foto's te posten. maar het is gelukt.

Ik kon toch niet meer langer wachten dus heb gekeken waar ze deze gitaar nog meer hadden.
Naast Dijkman in Amsterdam en TFOA in verweggistan. ook bij Kees Dee in Amerfoort, wat niet zo ver van Almere is. Daar hadden ze een hele boel Les Pauls. Naast veel Gibsons ook een Maybach en dus diverse Eastmans. Ik kon daar rustig mn gang gaan en goed vergelijken. Wederom vielen de Gibsons me tegen.
Niet echt iets op aan te merken, maar imho niets spectaculairs. De Maybach had dit overigens wel. Ook een te gekke gitaar. Het viel me op dat hij erg licht was in vergelijking met alle andere. Sound/feelwise top, echter de verouderde look sprak mij niet zo aan. Bovendien was deze weer 400 euries duurder dan de Eastmans.

Dan de Eastmans SB59. Er stonden er totaal 4. 2 duurdere met speciale Antique Varnish finish (wat mij minder aansprak) en twee met normale finish. Deze hadden qua uiterlijk mijn voorkeur en waren ook nog eens 400 euries goedkoper. Allen klonken en speelden trouwens top, maar hadden onderling toch kleine verschillen in geluid. Uiteindelijk moest ik kiezen tussen de Goldburst en Sunburst finish. Ik neigde qua looks iets meer naar de sunburst, maar vond de Goldburst net iets mooier klinken. Hierom toch op zeker gespeeld en voor de Goldburst gekozen die mij bij de eerste aanslag direct overtuigd had.

De eigenaar was trouwens erg aardig en behulpzaam. Nog even lekker relaxt mee gekletst. Helemaal niet opdringerig oid en liet me verder lekker mn gang gaan. Helemaal top! Hij gaf me nog spontaan 100 euro korting en stond erop, nadat de deal al beklonken was, om nog wat extra's uit te kiezen. Zodoende ook nog een mooie lederen band erbij gescoord .

Dus vooralsnog helemaal happy en zou iedereen die een LP zoekt de tip willen geven om zeker de Eastmans en Maybachs te gaan testen.

Top service zeg, zo zie je het graag! :)

Barloef
19 maart 2018, 09:03
Nice, gast, errug mooie lp!
Dus toch de versie met de Seymour Duncans genomen ?
Nu sound clips graag!

Ja inderdaad pickups zijn: Seymour Duncan Classic 59. Ik zal van de week een kijken of ik wat kan opnemen.

Masod
19 maart 2018, 16:57
Mooie plank! Ebony toets toch? Merkte je daar nog veel verschil in tov rosewood?
Mijn akoestische eastman heeft ook een ebben toets, speelt voor mij soepeler dan rosewood maar ik ben bij de LP benieuwd naar verschillen in toon die uitversterkt is.

Barloef
19 maart 2018, 20:22
Ik merk zelf geen verschil tussen rosewood en ebben. Ook in geluid niet. Ik dacht altijd dat in het algemeen ebben iets helderder klinkt. Maar ik denk dat meer tussen de oren zit.
Wel vind ik een donkere toets mooier staan, da's natuurlijk ook belangrijk :)