PDA

View Full Version : Goede upgrade voor Forcusrite Scarlett 2i2?



D3nnis
3 maart 2018, 14:53
Goedemiddag,

Al een aantal jaar gebruik ik voor het stil spelen van gitaar via de PC een Focusrite Scarlett 2i2 interface.

Al die tijd loop ik nogal te klooien met latency, en ook mijn sounds bevallen me niet.

Nu zal ik met een betere interface de latency wellicht een heel eind kunnen oplossen, maar wordt mijn geluid er ook substantieel beter van, of zit dit meer in de nuances?

Ik heb verder weinig eisen denk ik.
2 inputs en outputs, en een koptelefoon output, zoals op de 2i2, is genoeg voor mij.
De 2i2 heeft 2 inputs welke op instrument- of linelevel kunnen staan; waarbij instrument level voor geen meter werkt, omdat zelfs met mijn gitaren met de minste output, de 2i2 clipt bij minimale gain levels. Daarom ga ik altijd via een pedaal en/of andere buffer de interface in, die ik dan op line level heb staan, en dat werkt op zich prima.
Ik denk dus niet per se een instrument level optie nodig te hebben.

Misschien eventueel een midi aansluiting (wellicht dat ik dan met een midi controller dingen in plugins en/of DAW kan aansturen?? geen idee of dat zo werkt)?

Ik heb een windows 10 pc, alleen USB inputs (waarvan 1 USB 3.0), maar ik zou natuurlijk altijd een PCI express kaartje in mijn pc kunnen stoppen.

Iemand enig idee of het geluidstechnisch nut heeft om te upgraden, en zo ja, naar wat?
Budget heb ik nog niet zo over nagedacht; maar laten we het houden op sowieso <€500,-.

Ernest01
3 maart 2018, 15:05
Hi Dennis, ik gebruik de Steinberg UR22mkII en denk dat deze voor jou prima is, als ik het zo lees.
Geluid is beter dan dat van de M-Audio die ik hiervoor gebruikte in ieder geval.

D3nnis
4 maart 2018, 08:59
Ah, die heb ik al eens vaker voorbij zien komen.
Qua functionaliteit prima, en heel erg betaalbaar.
Thanks!

guitarkid2
4 maart 2018, 12:09
let wel je zit met die steinberg in de zelfde prijsklasse als die focusrite

maar ik moet zeggen dat ik de opnames van ernest altijd zeer goed vind klinken

maxdb
4 maart 2018, 12:33
Ik heb dezelfde ervaring als Ernest, van M-audio naar Steinberg gegaan en echt een beter geluid én direct monitoring.

D3nnis
5 maart 2018, 19:34
let wel je zit met die steinberg in de zelfde prijsklasse als die focusrite


Dat is natuurlijk wel waar.
Toch wordt de Steinberg vaak boven de focusrite verkozen, alhoewel dat met name met stabiliteit van drivers te maken heeft als ik zo eens rondgoogle.

Bates15
6 maart 2018, 08:10
2e hands Apollo twin?

Shaggy
29 maart 2018, 11:05
Klein beetje off topic.. Moet de midi aansturing per se via de interface verlopen? Kan het niet rechtsreeks in je pc?

Fusion
29 maart 2018, 11:07
Ik heb een hele oude Steinberg Yamaha MR816 en stapte ook over van M-Audio, veel betere preamps, D/A etc, klinkt goed, super stabie, nog nooit noemenswaardige issues gehad.

Shaggy
4 april 2018, 21:49
Na wat in depth research (en mijn eigen onbeantwoord n00b vraag).. Adviseer ik je focusrite 2i4 gen 2.. Wss heb jij 1e generatie.
Met direct monitor is je probleem opgelost., tenzij je de focusrite als verkapte multi effect gebruikt.

D3nnis
5 april 2018, 17:54
Bedankt voor je reactie;
Mijn 2i2 is inderdaad de eerste generatie.
Die heeft overigens ook direct monitoring, maar dat lost niks op als je amp en speakersim via de pc gebruikt.

Charlie McD
5 april 2018, 22:08
Sinds meer dan een jaar gebruik ik de Roland Octacapture. Heel veel de revue laten passeren, maar dit werd ‘m uiteindelijk. En daar heb ik geen seconde spijt van gehad. Geen latencyproblemen. Misschien wat meer dan je nodig hebt, maar kijk ook eens naar die serie.

LesPas89
14 mei 2018, 20:40
Heb je inmiddels al een nieuwe interface gekocht D3nnis? En bevalt het? :)

Ik wilde eigenlijk min of meer dezelfde vraag stellen, vandaar geen nieuw topic. Ik speel ook al een hele tijd over een Scarlett 2i2 (eerste generatie) en wil ook upgraden. Ik herken ook het gedoe met de input. Ik heb het e.e.a. gelezen over de RME Babyface Pro en de Apollo Twin's van Universal Audio. Deze zijn fors duurder en ik vraag me toch af waar dit dan echt in zit. Natuurlijk sowieso in de latency en de nodige plugins die meegeleverd worden.

Maar in hoeverre ga je het ook merken aan je sound? Heeft iemand daar ervaring mee?

D3nnis
14 mei 2018, 21:02
Heb je inmiddels al een nieuwe interface gekocht D3nnis?


Nee, nog niks gekocht.
Enerzijds omdat ik de laatste tijd niet echt veel bij mijn pc in de buurt ben en anderzijds omdat ik op deze vraag:


Maar in hoeverre ga je het ook merken aan je sound?
nog niet echt een bevredigend antwoord heb gevonden om er zomaar €700,- voor zo'n apollo twin tegenaan te gooien.

Verder heb ik nu, door gebruik van een freeware lepou ampsim, in combinatie met een kalthallen + een splawn nitro IR een redelijk acceptabel geluid.

Ik denk dat er in de (nabije) toekomst nog wel wat anders komt, maar ik denk dat ik het eerder in de helix/gt1000/kemper/axe fx hoek ga zoeken ipv dat gejojo via de pc.