PDA

View Full Version : Probleem met zelfbouw Fuzz Face



basswasp
2 augustus 2003, 16:33
Goedendag iedereen, zojuist heb ik m'n zelfbouw Fuzz Face in elkaar gezet, maar het ding werkt niet naar behoren. Waarschijnlijk ligt het probleem bij m'n nog niet subliem ontwikkelde soldeerkunsten, maar laat ik hier eens vragen wat het kan zijn.

Voor een Fuzz Face-schema heb ik het NPN-schema op Fuzz Central (http://fuzzcentral.tripod.com) gebruikt. De onderdelen komen allemaal van de lokale electronicawinkel. De transistoren zijn BC109's, de volume-potmeter is een 470K log geworden. Voor de rest heb ik het schema aangehouden.
Het hele zaakje heb ik op een testboard in elkaar gesoldeerd met losse draadjes naar de potmeters en in- en output.

1) Wanneer ik deze Fuzz inplug, geeft het ding een enorme brom, heel zacht daaronder door hoor ik m'n cleane gitaarsignaal. De volumepot werkt daarbij zoals hij hoort te werken (de brom harder en zachter zetten). De Fuzz-pot doet niets. In alle onwaarschijnlijkheid vraag ik of iemand dit eerder mee heeft gemaakt en wat de oplossing is.

2) Hoe ik de in- en output moest solderen heb ik naar logica gegokt. Ze zijn zo gesoldeerd dat het langste pinnetje in het schema overeenkomt met de langste pin op de in- en output en dat maakt dan contact met het voorste puntje van van de stekker. Klopt dit?

Waarschijnlijk komt het erop neer dat ik het ding weer los moet halen om alle verbindingen nog eens te controleren en eventueel opnieuw te solderen, maar even vragen kon geen kwaad, dacht ik zo.

Alvast bedankt iedereen.

EdJ
2 augustus 2003, 21:30
Kijk eerst ff op www.diystompboxes.com
als je naar het forum gaat zie je links de faq en als ik het zo lees staan alle antwoorden op je vragen daarin inclusief de in en uitganggeheimen :D Waarom heb je trouwens 109`s gebruikt?stond dat erbij?of heb je er eeen idee bij?
Succes!

basswasp
3 augustus 2003, 00:30
Bedankt voor de link.

Eerst vroeg ik overigens om germanium's maar die moesten ze bestellen. Dus dan maar vragen wat ze verder nog hadden, dat waren de 109's. Ik bouw dat ding dan ook niet om een goed gitaargeluid te krijgen, ik wil gewoon wat electronica solderen dat werkt. M'n transistoren zijn ook niet op elkaar afgesteld enzo...

DOLBY
3 augustus 2003, 12:56
ik denk dat je de in en output verkeerd hebt aangesloten
kijk op het schema waar de "ground" (aarde)(dit is een streepje met daaronder weer een kleiner streepje) zit. Die moet zowel bij de input als de output zodanig dat ze met het lange gedeelte van de jack-plug (dus niet het puntje) contact maakt.
Als je nog niet zo bedreven bent met de soldeerbout kun je beter de transistoren niet direct vast solderen, maar gebruik maken van een voetje, dat je soldeert en waarin je de transistor kan klikken. Anders bestaat het risico dat de transistor te heet wordt en stuk gaat.

basswasp
3 augustus 2003, 14:27
Ik heb nog even gekeken, maar die inputs zitten wel goed gesoldeerd. Wel ben ik erachter gekomen dat ik de potmeters verkeerd heb gesoldeerd (de buitenste 2 pinnetjes omgewisseld), maar dit zou alleen betekenen dat de potmeter de andere kant op werkt, toch?

Erg bedreven met solderen ben ik nog niet. Inmiddels kan ik wel snoeren solderen en is het me ook gelukt een 3.5 watt versterker bouwpakketje op een potmeter aan te sluiten. Vooral met het laatste had ik moeite omdat ik steeds de potmeter te warm soldeerde. Met het solderen van de transistoren heb ik het, voor m'n gevoel, redelijk kort gehouden. Misschien was zelfs dat nog te lang...

MADdie86
5 augustus 2003, 18:31
Evn een paar vraagjes aan je :$

Ok je hebt BC109 gebruikt uhm ik raad je aan om even te kijken wat voor soort BC109 de B o C? (BC109C)

Heb je als ingang de meest linkse kant op het schema en output de rechter kant?

Zijn je cap's, condensatorren aan de ingang en bij de fuzz potmeter goed aangesloten dus met de plus kant de goede kant op?

Ik zie dat in het schema de batterij met de plus kant naar de massa loopt dit hebben ook dod, vox en boss effekten heb ji dat ook gedaan?

Meet het voltage op de emmitor op de laatste transistor, dus emmitor en massa komt dit zo op de 7,2 volt uit? (dus na de 8k2?)

Ik denk dat je anders die 470 Ohm moet veranderen in een 500 Ohm of een 640 Ohm.

Ik denk namenlijk ik heb niet alle info thuis maar ik denk dat de gebruikte transistorren in het schema een andere Bias waarde en Hfe waarde hebben.
Je hebt ook kans dat je eerste tor(transistor) kapot is.

basswasp
6 augustus 2003, 13:44
Transistoren: BC108 :oops: (geen BC109 of BC109C dus)
In- en Uitgang: klopt
Plussen en Minnen: klopt
Batterij: wat bedoel je hier precies mee? De batterij zit aan één kant van aan de input en de andere kant aan 2 weerstanden.
Voltage: voltage komt uit op 0.00 Volt

Ik vermoed nu ook dat ik de eerste transistor heb gefrituurd. Deze zal ik gaan vervangen en dan post ik nieuwe info...

Bedankt in ieder geval :)

EdJ
6 augustus 2003, 17:03
De meest voorkomende vergissing bij het bouwen van een fuzzface is de aansluiting van de batterij.probeer `m eens andersom.

basswasp
6 augustus 2003, 17:18
Die fout had ik al eens gemaakt, gelukkig had ik 'm door voordat ik aan het testen ben geslagen. Met een omgekeerde batterij is het mogelijk onderdelen te vernielen, toch?