PDA

View Full Version : Buizenversterker mist volume



luuk engel
1 maart 2018, 10:41
Beste forumleden,
Mijn laney ironheart 60watt head mist ineens heel veel volume. Heb verschillende kabels enzo geprobeerd, maar het lijkt echt in de versterker zelf te zitten. Het lijkt alsof het vermogen ineens gehalveerd is. Weet iemand wat het probleem is. Mischien een defecte eindbuis?(ze gloeien nog wel)

arjanb01
1 maart 2018, 10:59
Kan van alles zijn. Ook al getest om de gitaar zonder effecten direct aan te sluiten in de amp?
Ff idd alle buizen doormeten is niet verkeerd denk ik.

luuk engel
1 maart 2018, 12:03
Heb daar zelf de apparatuur helaas niet voor. De amp heeft een auto bias. Heb ook al zonder effecten geprobeerd, maar het probleem blijft. De amp maakt ook meer herrie dan normaal. Wat kan ik het best doen?(behalve naar een tech brengen, want dat vind ik te duur voor zo'n goedkope versterker:)

tschrama
1 maart 2018, 12:32
Als je in Leiden in de buurt bent, breng hem eens langs om te repareren; dan mats ik je: geen uurloon, alléén eventuele onderdelen kosten.

www.sgravenmade.nl

langestraat 65, Leiden
sgravenmade@outlook.com

arjanb01
1 maart 2018, 12:54
Heb daar zelf de apparatuur helaas niet voor. De amp heeft een auto bias. Heb ook al zonder effecten geprobeerd, maar het probleem blijft. De amp maakt ook meer herrie dan normaal. Wat kan ik het best doen?(behalve naar een tech brengen, want dat vind ik te duur voor zo'n goedkope versterker:)

Goedkoop??? Die head is nieuw 666 eu, dan is hij het toch waard hem naar een techneut te brengen?
Voor en eindbuizen vervangen kost je hooguit een euro of 100-120.
En ik lees net dat er iemand het voor bijna niks wil doen. Wat een heerlijk behulpzaam forum toch.

luuk engel
1 maart 2018, 15:17
Nou ja, heb m 2e hands voor 480 gekocht, en vervangen kan ik zelf, omdat hij self bias is.

luuk engel
1 maart 2018, 15:19
Hartstikke bedankt voor je aanbod! , of ik binnekort in de buurt ben weet ik nu niet, maar ik hou het in mijn achterhoofd.

Eko
1 maart 2018, 15:52
Voor iedere gebruiker van buizen amps is het slim om een paar preamp buizen zelf in huis te hebben. Ze kunnen zo maar kapot gaan en vervangen is kinderspel.

luuk engel
1 maart 2018, 16:01
Ik weet dat internet er waarschijnlijk vol mee staat, maar wat is nou de beste manier om te checken of mn buizen kapot zijn( zowel eind als voorbuizen) en ik heb geen spanningsmeter.

luuk engel
1 maart 2018, 16:37
Ik weet dat internet er waarschijnlijk vol mee staat, maar wat is nou de beste manier om te checken of mn buizen kapot zijn( zowel eind als voorbuizen) en ik heb geen spanningsmeter.
Ik zie trouwens nu dat het topje van een van de preamp buizen wit is. Zegt dit iets?

cluseau
1 maart 2018, 17:25
Ik zie trouwens nu dat het topje van een van de preamp buizen wit is. Zegt dit iets?


Dat zegt heel veel hoor, hij is namelijk luchtlek. Vervangen en je probleem zal wel over zijn.

tschrama
1 maart 2018, 19:38
Meestal betekent dat. dat het vacuum niet meer intact is. Verbaast me dat hij dat uberhaupt nog geluid geeft. Zou hem vervangen!

luuk engel
2 maart 2018, 13:01
Heb net de preamp tubes vervangen. Helaas is het probleem niet verholpen. De amp maakt nog steeds veel ruis en mist veel volume/output. Ook klinkt ie een beetje fizzy.

cluseau
2 maart 2018, 13:41
Als je in je profiel je lokatie vermeldt kunnen we je adviseren voor een tech.

cluseau
2 maart 2018, 13:42
Heb net de preamp tubes vervangen. Helaas is het probleem niet verholpen. De amp maakt nog steeds veel ruis en mist veel volume/output. Ook klinkt ie een beetje fizzy.


Als je in je profiel je lokatie vermeldt kunnen we je adviseren voor een tech want daar gaat het toch wel op lijken.

luuk engel
2 maart 2018, 13:49
Ik woon in zeist. Ik ben zelf 17 en heb voor lange afstand geen vervoer. En heb dus ook geen groot budget voor een reparatie.

cluseau
2 maart 2018, 13:55
ACDC zit in utrecht, voor jouw redelijk dichtbij en zover ik weet een goed adres. Wat ze rekenen ga ik niet over, sorry.

luuk engel
2 maart 2018, 14:08
Voor ik naar een tech ga wil ik nog een ding proberen. De amp mist volume/ output en is fizzy. Duid dit niet op defecte eindbuizen??. De buizen zelf zien er nog goed uit en niet wit of roodbgloeiend.

cluseau
2 maart 2018, 15:32
Voor ik naar een tech ga wil ik nog een ding proberen. De amp mist volume/ output en is fizzy. Duid dit niet op defecte eindbuizen??. De buizen zelf zien er nog goed uit en niet wit of roodbgloeiend.

Kan maar hoeft niet. Het is op 60km afstand niet te zeggen waar het aan ligt zonder maar enige meetgegevens. Je kan de buizen niet visueel beoordelen muv totaal niet gloeien of een wit uitgeslagen koppie, in dat geval werken ze gewoon niet. Verder moet je echt met meetapparatuur aan de slag. Je leest op het wereldwijde fabeltjesnet vaak verhalen dat zwager van een nicht van de kaasboer precies hetzelfde had en verder de meest wilde verhalen waar je niets aan hebt. Niet elk geval heeft dezelfde oorzaak maar wel vaak hetzelfde symptoom.

ErikE
2 maart 2018, 16:16
Puur omdat het nog niet gevraagd is; je hebt niet toevallig de "watts" knop helemaal dichtgedraaid? ;)

luuk engel
2 maart 2018, 16:24
Puur omdat het nog niet gevraagd is; je hebt niet toevallig de "watts" knop helemaal dichtgedraaid? ;)

Hahaha, nee. Was het maar waar. 😝

cluseau
2 maart 2018, 17:25
Je hebt toch niet toevallig een FX loop die je nooit gebruikt he?

luuk engel
2 maart 2018, 18:16
Je hebt toch niet toevallig een FX loop die je nooit gebruikt he?
Nee, mn effectsloop word zeker gebruikt. Wattan?

Agent_Smith
2 maart 2018, 20:25
Nee, mn effectsloop word zeker gebruikt. Wattan?

Als ie nooit gebruikt wordt, worden de jacks vaak vies = slecht contact = wegvallend signaal

cluseau
2 maart 2018, 22:11
Precies wat very special agent smith zegt. Voor de zekerheid zou je even de FXloop kunnen door lussen om dit mogelijke verschijnsel uit te sluiten. Is het dat ook niet dan kan ik je echt niet verder zonder informatie.

luuk engel
8 maart 2018, 13:58
Acdc repair heeft het probleem helaas niet kunnen vinden:( ik Denk dat het met laney zelf geregeld moet worden.

cluseau
8 maart 2018, 14:04
wtf, zo moeilijk kan dat toch niet zijn? Heb je de fout constant of treed het maar eens in de vier dagen even op?

luuk engel
8 maart 2018, 14:08
wtf, zo moeilijk kan dat toch niet zijn? Heb je de fout constant of treed het maar eens in de vier dagen even op?

Inderdaad raar, het probleem is constant. Had niet verwacht dat het zo'n moeilijk probleem zou worden. Kan nog een duur klusje worden om hem maar laney te sturen als het moet

7ender
8 maart 2018, 16:38
..."kan het niet vinden" ,..... tjeetje marijntje zeg ! :dontgeti:

breng 'm maar gauw naar Frans ! ( cluseau ) ,....komt 't allemaal in orde

Gearjunkie
8 maart 2018, 17:12
Weet je hoeveel vermogen de versterker nu geeft?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

luuk engel
8 maart 2018, 18:04
Weet je hoeveel vermogen de versterker nu geeft?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Nee, zou het niet weten. Maar als ik alles opendraai zit ik rond de 80db, dus ik denk niet zoveel.

Gearjunkie
23 maart 2018, 19:26
Nee, zou het niet weten. Maar als ik alles opendraai zit ik rond de 80db, dus ik denk niet zoveel.

Meten is weten, anders blijft het gissen.
Misschien langsbrengen bij een echte reparateur?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Misery Signals
26 maart 2018, 00:35
Als het allemaal zo moeilijk niet is kunnen al die techs die enkel vintage ptp spul repareren toch allemaal gewoon PCB bakken als die Laney accepteren? 😀
De fout valt vast wel op te sporen hoor, het is geen raket technologie...? Al heb ik nu zelf wel nog nooit van ACDC repair gehoord...

MS

cluseau
26 maart 2018, 10:55
Als het allemaal zo moeilijk niet is kunnen al die techs die enkel vintage ptp spul repareren toch allemaal gewoon PCB bakken als die Laney accepteren? 
De fout valt vast wel op te sporen hoor, het is geen raket technologie...? Al heb ik nu zelf wel nog nooit van ACDC repair gehoord...

MS

Modern spul is zeker niet zo eenvoudig als een full tube. Hier onderscheid zich dan ook de tech met de buizenprikker, zo noemden we die mensen vroeger. Als het geen buisje was dan moest hij mee naar de werkplaats pffff :chicken:.

Maar een ander punt is de marktwaarde vs reparatietijd. Vaak is een transistorbak niet zo veel waard en moet je onevenredig veel tijd stekken in het loshalen van ontoegankelijke printen om vervolgens geen metingen meer te kunnen verrichten. Pas nog een Yamaha compleet moeten slopen omdat er een SMD torretje defect was wat onder op de print was geplakt. Torretje vier cent en twee uur arbeidsloon. Hier gaan moderne apparaten vaak op los.