PDA

View Full Version : Taylor V-bracing sustain test



Picker
27 februari 2018, 17:04
Jamie Dickson (Guitarist Magazine) plaatste gisteren de eerste A/B vergelijking van Taylor's X-bracing versus V-bracing op JijBuis. Zie hier:


https://www.youtube.com/watch?v=WgivbrQ_lyg.

Aan de hand van de audio van deze clip heb ik eens de sustain vergeleken van de drie gitaren: een Taylor 914ce X-braced, 914ce V-braced en K14ce V-braced.

Ik heb daarvoor 8 seconde clipjes gebruikt van Jamie's video, steeds van hetzelfde akkoord tijdens het uitklinken (op 6:11 (https://www.youtube.com/watch?v=mIMSZeMxJoQ&t=371s), 6:38 (https://www.youtube.com/watch?v=mIMSZeMxJoQ&t=398s) en 7:08 (https://www.youtube.com/watch?v=mIMSZeMxJoQ&t=428s)). Alle clipjes begonnen steeds op hetzelfde moment en zijn genormaliseerd op hetzelfde beginvolume. Vervolgens heb ik twee keer een mix gemaakt:

1. X-braced 914 links, V-braced 914 rechts, en
2. X-braced 914 links, V-braced K14 rechts.

Door vervolgens simpelweg naar de stereo-volume indicator te kijken, kun je direct zien welke gitaar een langere sustain heeft.

Nu weten we inmiddels dat Taylor claimt dat V-bracing de sustain verlengt. Wie schetste dus mijn verbazing: de X-braced 914 heeft een betere sustain dan de V-braced 914! Bij de K14 maakte het amper wat uit, misschien dat de K14 heel iets langere sustain heeft, maar dat kom dan duidelijk niet door de V-bracing.

Zo zie je maar weer... Grappig te zien dat er desondanks vele reviewers lopen te jubelen dat de sustain van V-braced gitaren zo lang is... ;-)


https://www.youtube.com/watch?v=mIMSZeMxJoQ.

gitaargerrit
28 februari 2018, 12:50
wat een onzin!
verschil, als dat er al is, is slechts meetbaar.
kennelijk is dit bedacht om de taylor gitaren weer es onder de aandacht te brengen vanwege de tanende populariteit
ze worden immers steeds vaker te koop aangedoden, en dalen rap in waarde.
neem gewoon een Gibson.

Picker
28 februari 2018, 18:02
http://images.gibson.com/Files/0847b4a2-6430-4c18-b049-d3dc253b589e.jpg

Eko
28 februari 2018, 21:38
Gitaargerrit . We zouden het hoogstens kunnen waarderen dat een merk als Taylor probeert te innoveren. Ze doen dit vanaf dag 1. Of iets lukt hangt van publiek af. Dat er veel te koop worden aangeboden kan kloppen. Ze worden in grote aantallen verkocht. Het is niet mijn merk, ik speel fanatiek ColeClark en Martin, maar kan pogingen wel waarderen. Gibson doet op dut moment niet veel meer dan uitbrengen van reissues. Mag ook, ze zijn mooi, maar vernieuwend is het niet echt.

gitaargerrit
1 maart 2018, 09:48
klopt, niet vernieuwend nee.
maar waarom zou je een goed product, wat zich al 10tallen jaren bewezen heeft, proberen te vernieuwen?
meestal gaat dat fout, zeker bij een tradtioneel product als een gitaar.

HaroldA
1 maart 2018, 10:06
En hebben ze dan de bracing veranderd op die ene gitaar, of zijn het twee verschillende gitaren? In dat geval is de test natuurlijk complete onzin.

Duhsjaak
1 maart 2018, 11:02
Precies. Daarom vond ik reageren op een onzinnige test onzinnig.
Geen enkele reden waarom die geringe verschillen niet exemplarisch zouden kunnen zijn.

Als het al een serieus verschil oplevert, snap ik niet waarom ze die geweldige nieuwe techniek niet gelijk in alle gitaren toepassen. Dat zou de concurrentie mooi het nakijken geven.
Kortom: Mooi verhaal. Mijn mening maar.
Vriendelijke groet, Gus

Picker
1 maart 2018, 11:50
En hebben ze dan de bracing veranderd op die ene gitaar, of zijn het twee verschillende gitaren? In dat geval is de test natuurlijk complete onzin.

Het zijn natuurlijk twee verschillende gitaren, identiek gebouwd, behalve dat eentje V-bracing heeft en de andere X-bracing. Taylor beweert dat V-bracing langere sustain geeft. De test laat zien dat dit niet altijd het geval is - in dit geval is de sustain van V-bracing zelfs korter!

HaroldA
1 maart 2018, 12:16
in dit geval is de sustain van V-bracing zelfs korter!

Dan zal de rest van de gitaar wel dempend werken. Het testen van de bracing kan alleen als alle andere factoren 100% identiek zijn, en aangezien gitaren bouwen handwerk is met een natuurproduct kan dat nooit.

Harald
1 maart 2018, 13:07
Je moet dus, om een objectief verschil te vinden, daadwerkelijk gaan meten...

Dit lijkt misschien off topic (nou ja, dat stukje over iets warms drinken is het wel), maar is het niet... David Mitchell (de man van de angry logic) heeft wel een punt...


https://youtu.be/8t2oM6majlI?t=73


and you can't tell by looking

barno
1 maart 2018, 13:56
Je moet dus, om een objectief verschil te vinden, daadwerkelijk gaan meten...

Dit lijkt misschien off topic (nou ja, dat stukje over iets warms drinken is het wel), maar is het niet... David Mitchell (de man van de angry logic) heeft wel een punt...


https://youtu.be/8t2oM6majlI?t=73

funny clip

bovendien heersen in gitaarland heel rare wetten: eentje daarvan is: als je denkt dat een gitaar beter klinkt dan een andere, dan is dat gewoon ook zo. Dus je kan proberen gitaarvolk te beinvloeden met een wazig verhaal over betere sustain vanwege Vbracing, als je het maar belangrijk doet lijken, en mensen gaan ook werkelijk een betere sustain horen. Ik denk dat Picker vooral daarmee een probleem heeft, nl hoe Taylor een (zogezegde) innovatie in de etalage zet.

Harald
1 maart 2018, 14:39
Yep, als die gitaar voor jou te gek is, dan is ie dat. Resultaat is dat jij lekkerder speelt en blijer bent.

Heb ik met mijn Maton. Er zijn echt wel akoestisch betere gitaren, maar ik speel gewoon lekker op dat ding. En op het podium is het behoorlijk hassle free. Gewoon inpluggen en gaan als het moet. Daar staat tegenover dat, zeker on de lage A, het geluid niet spectaculair is. Middengebied is dan weer heerlijk. Works for me. Een ander speelt liever op een Taylor. En als geld geen bezwaar was zou ik iig een wat oduere Taylor 714 erbij willen hebben. Een 614 ook wel, als het de goede is.

Eko
1 maart 2018, 16:50
Net als Harald zijn Maton heeft,heb ik iets met ColeClark. Voor live gebruik heb ik een FL1 en een FL2. Ik vind het gewoon het allerlerbeste livemateriaal samen met AER. Al jaren en niets anders komt in de buurt. Gewoon mijn stijl, gevoel en geluid. Thuis heb ik echter heel graag mijn HD-35 van Martin op schoot. Al jaren willen hebben en eindelijk in bezit.
Dat neemt niet weg dat ik bewondering heb voor Taylor die het bouwen en versterken toch redelijk veranderd hebben de laatste jaren. Niet mijn stijl, maar toch......ze hebben wel lef.

Picker
1 maart 2018, 16:59
Het testen van de bracing kan alleen als alle andere factoren 100% identiek zijn, en aangezien gitaren bouwen handwerk is met een natuurproduct kan dat nooit.Strikt genomen heb je gelijk natuurlijk, maar ik denk dat de variabiliteit tussen twee Taylors, zeker in het topsegment (6k en meer) redelijk klein is. Ze hebben hun Quality Control goed onder controle daar in El Cajun. Als ze dus twee 914ce's bouwen met identieke houtsoorten maar alleen een andere bracing, dan vertrouw ik erop dat de niet-bracing gerelateerde verschillen verwaarloosbaar zijn ten opzichte van de bracing-gerelateerde verschillen.

Dat moet ook wel, anders kunnen ze nooit de claim maken de een andere bracing structureel de klank verandert.

In elk geval is Taylor's claim dat V-bracing de sustain verlengt door mijn test de grond in geboord, in elk geval bij de twee gitaren die Dickson getest heeft. Maar misschien was dat toeval, en hebben alle andere V-braced Taylors inderdaad een véééééééél langere sustain... ;-)

Zodra ik een V-braced Taylor heb ga ik ook zeker het volume eens testen. Want ook dat is, volgens Taylor, hoger bij V-bracing, samen met de langere sustain. De Wet van Behoud van Energie wordt door Taylor met voeten getreden, maar... meten is weten.

Harald
1 maart 2018, 17:04
Eén van de dingen waardoor ik uiteindelijk indertijd een Maton besteld heb, ipv een 614 of 714 van Taylor te kopen was nu juist de enorme verschillen tussen de verschillende Taylors die ik geprobeerd heb. Op een gegeven moment bij Benelly twee Doyle Dykes modellen (met de kortere mensuur, wat wel fijn is) naast elkaar in het testhok. Zelfde model, alleen andere kleur lak. Het klankverschil was een beetje alsof je een AB test tussen een Fender Stratocaster en een Gibson Les Paul deed.

De 614 spraken me toen zelden aan, maar één van mijn leerlingen heeft er eentje die ik direct zou willen hebben. Fantastisch spelend en klinkend exemplaar.

Picker
1 maart 2018, 18:32
Zelfde model, alleen andere kleur lak. Het klankverschil was een beetje alsof je een AB test tussen een Fender Stratocaster en een Gibson Les Paul deed.
Aha, het woord klankkleur krijgt voor mijn ineens een heel nieuwe betekenis! :-D

Maar sinds jij je Maton hebt gekocht is er bij Taylor wel een hoop veranderd...

Harald
1 maart 2018, 19:07
Ongetwijfeld. En niet alleen ten goede, krijg ik het idee.

Picker
1 maart 2018, 20:31
Ongetwijfeld. En niet alleen ten goede, krijg ik het idee.

Inderdaad niet... met het aanstaande pensioen van Bob en Kurt hebben een stelletje yuppen een paar jaar terug het bewind overgenomen, en hebben de MBS (Marketing Bullshit Strategy) ingezet. Sindsdien komen ze dus met allerlei klinkklare onzinverhalen waarbij ordinaire bezuinigingsmaatregelen als 'revolutionary new paradigm shift' worden verkocht. Mijn tenen krullen er steeds weer van. Het ES2 is daar een fraai voorbeeld van. "Upgrade", yeah right.

De laatste is de 'silent finish', een halfmatte finish op hun topmodellen, zogenaamd om 'haptic noise' (zeg maar: geknoerp) in de studio te voorkomen. In werkelijkheid is zo'n matte finish veel makkelijker en goedkoper aan te brengen, en verbergt het bovendien allerlei onvolkomenheden in de houtnerf. Sunburst is ook erg in bij Taylor, zo kun je de rotte plekken in de hoeken verbergen, en met de 'silent finish' zie je er niets meer van. Je betaalt een beetje meer, maar gegarandeerd geen houtrot meer te zien in je gitaar!

Ik krijg altijd een hoop inside info van mijn producer in LA, die vroeger goede vrienden was met de Taylor crew, maar sinds het nieuwe management het T-woord niet meer uit zijn strot krijgt.

Charlie McD
8 maart 2018, 13:58
Je hebt wel wat teweeg gebracht op de (internationale) akoestiek fora, Picker. Overigens met geheel terechte kritiek op dit door Andy P. bedachte achtste wereldwonder. Ik kon je vanaf je eerste 'draadje' geheel volgen. Sterker nog, toen ik onlangs de Wood and Steel in de bus kreeg die werkelijk van voor naar achter overliep van V-brace gezemel, kon ik 'm niet anders dan ongelezen bij het oud papier gooien. Ik kreeg er een soort onpasselijk gevoel bij toen ik er doorheen bladerde. Doodzonde!

Picker
8 maart 2018, 21:27
Je hebt wel wat teweeg gebracht op de (internationale) akoestiek fora, Picker.
Zekers. Twee keer een ban gekregen door de moderator van het AGF wegens 'brand bashing'. Terwijl ik toch al mijn feiten netjes onderbouwde en altijd open stond voor tegenargumenten. De zaak ligt erg gevoelig.


Sterker nog, toen ik onlangs de Wood and Steel in de bus kreeg die werkelijk van voor naar achter overliep van V-brace gezemel, kon ik 'm niet anders dan ongelezen bij het oud papier gooien. Ik kreeg er een soort onpasselijk gevoel bij toen ik er doorheen bladerde. Doodzonde!
Sorry daarvoor! :-)