PDA

View Full Version : Danelectro longhorn bas



denis.hermans
24 februari 2018, 12:30
Uit de twee vorige topics die ik hier geopend heb, blijkt dus dat ik als gitarist op zoek ben naar een bas.
Als gitarist verkies ik een shortscale . Tevens ga ik voor een niet te zwaar en ergonomisch model gelet op een wat zwakkere rug.
Muziek : blues, surf, oude rock (stones, beatles), rock n' roll.
Bedoeling is om eenvoudige baslijnen te kunnen spelen voor hobby opnamen. Ik zou qua budget toch niet boven de 500 EUR willen gaan.

De suggestie van Duhsjaak wekte mijn bijzondere interesse : danelectro longhorn.
Dit lijkt me een ergonomisch goed doordacht basje te zijn : licht, stabiel in zitpositie. Bovendien ligt de hals diep in de body zodat je als gitarist niet het gevoel hebt dat je je arm wel heel erg moet strekken om te spelen. Looks zijn ook meer dan ok voor mij.

Vragen hierbij :
- is deze bas geschikt voor de genoemde stijlen ?
- hoe erg is het feit dat de brug niet dmv aparte zadels geïntoneerd kan worden ?
- vaak plaatsen bassisten hun duim vzn hun slaghand op een pickup als ankerpunt. Bij de dano lijkt dat moeilijker omdat de pu afgerond zijn. Is dit echt een nadeel of maak ik me zorgen om niets?
(Kan ik als het echt moet vb een klein blokje lijmen/vijzen op de top en dit dan gebruiken als anker ?
- hoe is de kwaliteit van de reissues ? Vooral dan stabiliteit nek en fretwerk, stabiliteit verbinding nek aan body .Potmeters kan je altijd vervangen.
-specifieke aandachtspunten ?

Alle reacties zijn welkom.

Duhsjaak
24 februari 2018, 16:47
Je zit met je berichten precies aan de 999.
Geef je antwoord, dan hang je voor een rondje in de kroeg, maar ik hou mijn mond wel.
Ik heb voor een net bedrag een longhorn te koop. Een Korea. En ik weet niet of dat voor de andere (latere) versies ook geldt, maar van de korea’s zijn de zadels gewoon te intoneren.

Was overigens niet de reden dat ik m noemde. De bas is kleiner dan een flink aantal van mijn gewone gitaren. Maar ja, het geluid wordt bepaald door de lipsticks en dat moet je wel liggen.

Woon groot Amsterdam, dus dat is wel een puntje.
Maar je zou rustig om je heen kunnen kijken.
Van de Korea productie heb ik de gitaar dus de 6 snaar gehad en nu dus nog de bas.
Ik heb daarmee geen issues gehad. Met geen van beide. Heel fatsoenlijk gebouwd.
De noorder gitaar dag is nog verder naar het noorden, dus daarvan word je ook niet blij.....

Zend maar een PM als ik met je mee moet denken, maar opsturen vind ik niet echt een geweldig plan.
Vriendelijke groet, Gus

MikeD
24 februari 2018, 19:22
hier een ondermaatse huiskamer gitarist die regelmatig de bas heeft beklommen. heb uiteindelijk een gibson thunderbird gekocht voor 700 plek (ja dat was even wachten en zoeken, maar het lukte.. een trans cherry red uit 2011 ...moest er wel voor naar Belgie rijden...) Voordeel van de thunderbird is de smalle hals en de 2011 heeft geen last van head dive (bij mij). je moet alleen 'anders ' spelen.. niet met de punt van de vinger topper maar met met de 'vinger afdruk'. en wat aanslaan betreft: gewoon met plectrum spelen en de rechterhand op de brug afsteunen. maak het jezelf niet te moeilijk . Een T-bird kan je voor alles en nog wat gebruiken. kwestie van de knoppen op de amp of EQ. En ik denk dat iedere bas in principe overal voor te gebruiken is... alleen 'Some are more equal than others... Overigens zijn zeker Precision en Jazz-bassen types heel veelzijdig. Schrik dus niet bij voorbaar af voor longscales. maar probeer vooral die Dano van Dushjaak.......Blijft een goed smoelende bas met een heel eigen geluid.

denis.hermans
24 februari 2018, 20:38
Nou daar gaan we dan voor de 1000e post : het leuke aan een danelectro is dat je voor een (bijna) budgetprijs geen budgetversie van een topmodel koopt maar ineens het "topmodel". Dat spreekt me wel aan. ( mooi toch voor de 1000e post!!!.)

Ondertussen heb ik gegoogled dat de meeste longhorn spelers wel kunnen leven met een niet-intoneerbare brug .

Ik ben steeds meer gewonnen voor dit instrument.

Amsterdam is toch een beetje er dus ik kijk even in de eigen omgeving rond.
Ik beloof je wel , Duhsjaak, dat als ik ooit goed genoeg bas speel om het op te nemen dat jij als eerste de opname te horen krijgt in ruil voor je stilzwijgen . (Maar stel je vooral niet te veel voor van mijn muzikale kwaliteiten en opname-deskundigheid !! ;-)))

skanky
25 februari 2018, 17:02
Ik heb een "nieuwe" Danelectro Longhorn. Klinkt te gek en speelt prima. Het speelt inderdaad anders dan een P of J-bass maar daar wen je snel genoeg aan. Voor surf en 60's basloopjes is ie te gek.


Nou daar gaan we dan voor de 1000e post : het leuke aan een danelectro is dat je voor een (bijna) budgetprijs geen budgetversie van een topmodel koopt maar ineens het "topmodel". Dat spreekt me wel aan. ( mooi toch voor de 1000e post!!!.)

Ondertussen heb ik gegoogled dat de meeste longhorn spelers wel kunnen leven met een niet-intoneerbare brug .

Ik ben steeds meer gewonnen voor dit instrument.

Amsterdam is toch een beetje er dus ik kijk even in de eigen omgeving rond.
Ik beloof je wel , Duhsjaak, dat als ik ooit goed genoeg bas speel om het op te nemen dat jij als eerste de opname te horen krijgt in ruil voor je stilzwijgen . (Maar stel je vooral niet te veel voor van mijn muzikale kwaliteiten en opname-deskundigheid !! ;-)))

Harry
26 februari 2018, 22:39
Is de jouwe in copperburst Gus? Ik moet er ook ooit een hebben, in navolging van Frank Kraaijeveld.....

Erik de Perik
26 februari 2018, 22:41
Is de jouwe in copperburst Gus? Ik moet er ook ooit een hebben, in navolging van Frank Kraaijeveld.....

Bintangs.....!!

Eko
27 februari 2018, 09:20
Volgens mij speelt de zanger/bassist van The Refreshments op zo’n ding. Al jaren. Een van de beste Europese rock N roll bands.

Duhsjaak
27 februari 2018, 16:41
Is de jouwe in copperburst Gus? Ik moet er ook ooit een hebben, in navolging van Frank Kraaijeveld.....

Hi Harry,
Nee. Die van mij werd surf blue genoemd.

https://goo.gl/images/ss5gC8

Ik heb een probleem even met het hosten van foto’s.
Zo ziet ie er wel uit. Dit is een Korea en die (ook deze kleur) heb ik ook. De hals is zwart overigens. Op iedere kleur uit Korea zat een zwarte hals.
Maar het is niet een foto van de mijne.
Ik zal het een andere keer nog proberen, maar nu lukt het niet.

Het nummer is 015336.
Vriendelijke groet, Gus

guitarkid
27 februari 2018, 17:44
Is de jouwe in copperburst Gus? Ik moet er ook ooit een hebben, in navolging van Frank Kraaijeveld.....

Ik zit met Frank op Facebook en deze poste hij een paar dagen geleden. Een iconische bas!!! :D

https://s18.postimg.org/uv318nzqx/Dan_E.jpg (https://postimg.org/image/cfikb9lmd/)

denis.hermans
27 februari 2018, 17:52
Dat is natuurlijke heavy relic !!

Basvarken
27 februari 2018, 18:22
Volgens mij heeft ie zijn handjes niet gewassen voor het spelen.

guitarkid
27 februari 2018, 18:36
Dat is natuurlijke heavy relic !!


Volgens mij heeft ie zijn handjes niet gewassen voor het spelen.

Gewoon pure slijtage. Prachtinstrument. Dit is wat hij er zelf over schrijft:

"Over deze bas is al veel geschreven. Het is mijn beeldmerk, mijn gezicht en mijn logo. Zeg je Frank dan zeg je Danelectro. Hij is redelijk gehavend, een echt werkpaard. Ik heb er van alles mee uitgehaald. Tijdens mijn bassolo heb ik hem mishandeld door er mee als een jekker over het podium te stuiteren. Goed geluid trouwens, een hels kabaal!! Ik heb de lipstick-elementen rechtstreeks op de uitgang gezet. De knoppen vastgelijmt. De transparante slagplaat die er op zit om beschadiging (ha, ha) te voorkomen, zat zo vol met zweet dat er onder gekropen was na een optreden, dat je dagen erna nog vloeistof-dia's zag als je er op drukte. Lekker verhaal! De elementen zijn door het vele gebruik en mijn geram er op, doorgesleten. Met P.A. tape heb ik geprobeerd de schade te beperken. Het goud op de randen is er in de loop der jaren compleet afgesleten, nadat het eerst groen werd. Die fase is nu achter de rug. Het is een organisch gegroeid landschap. Het gekke met deze bas is dat hij (of zij) geweldig klinkt. Beter dat alle Danelectro's die ik gehad heb. Hij is redelijk zuiver als je er mee om kunt gaan. De lage E moet je iets lager stemmen. De geboorte-datum is 1967."

Harry
27 februari 2018, 21:26
Ik ging voor een optreden van ze even gedag zeggen in de kleedkamer, en zag ik die bas in een hoek staan. Ik mocht hem even vasthouden, van dichtbij is ie nog mooier. Heb er maar niet aan geroken.... ��
50 jaar muziekgeschiedenis in de vorm van een ooit goedkoop basje....

guitarkid
27 februari 2018, 22:50
Ik ging voor een optreden van ze even gedag zeggen in de kleedkamer, en zag ik die bas in een hoek staan. Ik mocht hem even vasthouden, van dichtbij is ie nog mooier. Heb er maar niet aan geroken.... ��
50 jaar muziekgeschiedenis in de vorm van een ooit goedkoop basje....

Mooi man! In 1970 was ik 11 en mocht een LP kopen. Mijn 3 jaar oudere broer die dag ook. Hij kocht Deep Purple in Rock en ik eindelijk Traveling in the USA van de Bintangs. En maar meezingen zonder het te snappen: "hattolivonwanbukkadee......", mijn interpretatie van "Hard to live on one buck a day". :)

Duhsjaak
28 februari 2018, 07:35
Mooi man! In 1970 was ik 11 en mocht een LP kopen. Mijn 3 jaar oudere broer die dag ook. Hij kocht Deep Purple in Rock en ik eindelijk Traveling in the USA van de Bintangs. En maar meezingen zonder het te snappen: "hattolivonwanbukkadee......", mijn interpretatie van "Hard to live on one buck a day". :)

Fijne keus!
Live geweldenaren. Die gasten.
Bas ziet er uit als de keuken van de afhaalchinees, maar dat is wel waar de lekkerste happen vandaan komen.
Vriendelijke groet, Gus

guitarkid
6 maart 2018, 23:27
Fijne keus!
Live geweldenaren. Die gasten.
Bas ziet er uit als de keuken van de afhaalchinees, maar dat is wel waar de lekkerste happen vandaan komen.
Vriendelijke groet, Gus

En die plaat staat nog steeds in mijn platenkast. grijsgedraaid inmiddels, net als In Rock overigens. Vrij kort daarna was Fireball ook "in the house" (of blue light...!! :) )

Harry
16 maart 2018, 21:03
Mooi man! In 1970 was ik 11 en mocht een LP kopen. Mijn 3 jaar oudere broer die dag ook. Hij kocht Deep Purple in Rock en ik eindelijk Traveling in the USA van de Bintangs. En maar meezingen zonder het te snappen: "hattolivonwanbukkadee......", mijn interpretatie van "Hard to live on one buck a day". :)

Haha leuk! Heeft bij mij ook even geduurd voordat ik doorhad wat ze daar zongen.....