PDA

View Full Version : Boeken...



bon_jovi
19 februari 2018, 17:31
Welke boeken hebben jullie geholpen of wat bijgeleerd?

Van beginner tot gevorderde mag je hier posten (liefst erbij zetten bij welke categorie het hoort :) )

Struik
19 februari 2018, 17:55
in ieder geval hoort het niet in de categorie Electrische gitaren, maar er is en mooie afdeling geheten speeltechnieken en theorie http://www.gitaarnet.nl/forum/forumdisplay.php?20-Speeltechnieken-amp-Theorie

denis.hermans
19 februari 2018, 18:22
Beste gitaarboek voor beginners : Justinguitar.com Beginner's course. Samen met z'n songbooks en online video's een garantie voor veel gitaarplezier en een coherente start.

Voor blues : Blues you can use (John Ganapes) (meer intermediate)
Bluesguitar unleashed (Griff Hamlin) -meer downloadable video met pdf maar top in zijn genre.

Rock : Total Rock guitar Troy Stetina

denis.hermans
19 februari 2018, 18:25
Voor intermediate level vind ik de website met cursussen van van Truefire ook erg goed.
Maar er is ook wel wat voor beginners. Ik blijf er wel bij dat voor een brede beginnersbasis "justinguitar.com" gewoon the website to be is.

Brad
19 februari 2018, 18:41
Steve Tarshis-lead guitar van beginner tot gevorderd
Phil Capone-Exploring Jazz guitar gevorderd(maar niet heel erg gevorderd)

De eerste is denk ik niet meer te krijgen, de tweede misschien nog wel.

En vele tabulatuur boeken van veel bands. Naspelen wat goede gitaristen daadwerkelijk spelen is een goede leerschool.

Zender
19 februari 2018, 19:00
Troy Stetina series (Metal Rhythm 1 & 2, Metal Lead 1 & 2, Speed Mechanics, Fretboard Mastery)
Petrucci's "Rock Discipline"

Ja dan ben ik er eigenlijk wel denk ik alweer. Bij mn lessen nooit gebruikt, dit was (en is) allemaal zelfstudie naast gitaarlessen.

deefke666
19 februari 2018, 19:10
Voor jazzy style : Marcel Bossu - akkoordenreeksen.
Voor fingerpicking : Stefan Grossman's beginners' fingerpicking guitar.

Fabrieksinstellingen
20 februari 2018, 10:56
De Sacksioni methode voor fingerpicking.

munkie
23 februari 2018, 19:13
OT misschien maar ik vind de app Chord voor Ios of Android erg goed. Veel mogelijkheden, diverse stemmingen, akkoorden, toonladders.

http://getchord.com/

guitarkid
24 februari 2018, 11:36
Er zijn toch maar twee gitaarles-boekenschrijvers in de wereld? Frank Rich en Ilja Kroon! :seriousf:

the sure thing
25 februari 2018, 09:36
Frank Rich! Mijn eeuwige held


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Midwolda
25 februari 2018, 10:09
Ralph Denyer, who else?
"De Gitaar" was mijn eerste gitaarboek in de seventies, staat nu nog in de boekenkast.
Maar het is niet echt een lesboek ofzo.

Idem voor "Elektrische Gitaren" en "Gitaarversterkers" van Helmut Lemme. Allebei technische boeken.

Wel een lesboek: "Finger-picking Styles for Guitar" van Happy Traum.

En boeken met compleet uitgeschreven nummers natuurlijk: Beatles, Bowie, Young...

Heb zelf ooit eens het album "Harvest" geheel uitgeschreven op een typemachine. :chicken:

guitarkid
26 februari 2018, 10:30
En boeken met compleet uitgeschreven nummers natuurlijk: Beatles, Bowie, Young...

Heb zelf ooit eens het album "Harvest" geheel uitgeschreven op een typemachine. :chicken:

En daarna een maand niet kunnen spelen vanwege zere vingers...? :D

Midwolda
26 februari 2018, 10:35
En daarna een maand niet kunnen spelen vanwege zere vingers...? :D

Dat was het leuke ervan: iedere keer een regel tekst met het juiste akkoord op de juiste plek erboven typen, dus heel veel herhalingen op de akkoordenwisselingen en de timing. Toen het klaar was had ik het niet meer nodig want ik kende inmiddels het hele album uit m'n hoofd... is nu al wel weer wat weggezakt want dat was in de jaren tachtig, vòòr de pc, obviously. :)

Het ligt hier nog wel ergens, wilde je het even lenen? :D

guitarkid
26 februari 2018, 11:23
Het ligt hier nog wel ergens, wilde je het even lenen? :D

Ik ken Harvest uit mijn hoofd! :) En After the goldrush ook! Het zijn nog steeds geweldige platen!!! :ok:

Eko
26 februari 2018, 19:41
De gitaar van Ralph Denyer. Een van de betere boeken. Meer dan basiskennis.