PDA

View Full Version : Welke functies zou jouw signature-versterker hebben?



Thiez
8 februari 2018, 08:47
Ik had laatst met iemand een discussie over de nuttige- en niet nuttige functies op versterkers. Echter is dit uiteraard een heel smaakgebonden discussie en heel verschillend per gitarist wat hij wel en niet handig vind. Op versterkers die je koopt zitten altijd wel functies die je niet gebruikt of die je juist mist. Stel dat een ampbouwer een signature amp voor je zou ontwerpen en je dus helemaal kon bepalen wat er wel en niet op zou zitten, wat zou hij dan moeten bevatten?

Voor mij:
- 2 kanaals (ritme en lead)
- Elk kanaal eigen gain, EQ, volume
- EQ voorzien van highmid en lowmid (als ENGL steve morse) of variabele midrange (te bepalen op welke frequentie de mid knop invloed heeft)
- 50 watt
- Variabele terugkoppeling in eindversterking (zodat je de 'feel' van de amp kan beinvloeden)
- FX loop, switchbaar via footswitch
- Goede mastervolume

Tabula Rasa
8 februari 2018, 09:08
Een jaar of 4 a 5 geleden zo'n lijstje gemaakt, na heel veel testen en hem toen zelf gebouwd (met wat hulp van het forum voor het ontwerp).

Schakelbare gelijkrichter (diode en buis (GZ34)). Schakelbare hoogspanning (1, 6 en 12 watt) een volumepot, een 3 standen brightswitch, een fatswitch. Achterop een vox-achtige cutcontrol en een regelbare negatieve feedbackloop.

Qua waardes is ie helemaal gebaseerd op mijn favoriete strat.


Er zit niets op wat ik niet gebruik en er is niets dat ik mis op dat ding en dat gaat nu al jaren goed.

Gepost met Tapaworst

showband
8 februari 2018, 09:15
1) aan/uit
2) standby

switchable
chan 1
3) volume
4) gain
chan 2
5) volume
6) gain

dan ben ik er wel

Useless
8 februari 2018, 12:14
2 x mastervolume of aparte regelbare soloboost ( volume )

Agent_Smith
8 februari 2018, 12:31
Ik heb een JVM410 en ik heb weinig features te wensen die de JVM niet heeft. De belangrijkste voor mij:

-schakelbare MV
-midi
-higain maar wel transparant blijven (mijn JCM800 doet dat dus niet; die wil nog wel eens dichtslibben)
-3 kanalen is zat (een 'crunch'-kanaal wat er vaak op zit is voor mij iets totaal overbodigs/nutteloos)
-goede, schakelbare FX loop

telerocker
8 februari 2018, 13:22
Voor mijn coverbands: een twee- of driekanaals met onafhankelijke toonregeling, twee mastervolumes, powerscaling, keuzeschakelaar tussen BF en tweed op het cleane kanaal en schakelbare boost op elk kanaal. Graag ook springreverb of tubedriven reverb. Zoveel mogelijk schakelfuncties op de voetschakelaar.
Voor mijn classic rock-band: een plexi-achtige met mastervolume, drie bright-standen en een FX-loop. En vooral heel veel toon

Brad
8 februari 2018, 13:54
Een volumeknop, een bas en hoogregelaar, meer niet. En gewoon transistor vanwege de degelijkheid en betrouwbaarheid. Gewoon een goede basis om je gitaar en effecten op los te laten.

Rick trodat
8 februari 2018, 14:58
Een superlichte ( qua kg) 1 kanaals american blackface gevoicde 6l6 amp ( 30 watt) met buizenreverb met een celestion Gold 10.

Rick trodat
8 februari 2018, 15:00
Een volumeknop, een bas en hoogregelaar, meer niet. En gewoon transistor vanwege de degelijkheid en betrouwbaarheid. Gewoon een goede basis om je gitaar en effecten op los te laten.

Dat is nou de reden waarom ik altijd buizen gebruik. Transistor versterkers reageren soms heel raar op pedalen. KEihard soms, met extreem veel hoog en ze zijn vaak heel zwaar.

dml
8 februari 2018, 15:04
Alles wat een Mesa Roadster of Triple Rectifier heeft. Of Diezel D-Moll, ook goed. En de cab het liefst als een Mesa Thiele met EVM12L.
Dus ach, signature of custom is niet eens nodig :)

Fusion
8 februari 2018, 15:23
Hij moet koffie kunnen zetten en een vrouwelijke AI interface hebben.

Remork1970
8 februari 2018, 16:56
Een 'dummy-input', naast de gewone input uiteraard.
Gewoon een 1/4" input jack die nergens op aangesloten is en volledig geïsoleerd is van de behuizing.
Handig om je snoer in te douwen als je 'm uit je gitaar trekt, ligt ie niet op de grond waar ie vuil kan oppikken, hoef je niet bukken om 'm op te rapen etc.

Remork sluiten.

Erik de Perik
8 februari 2018, 17:33
Een 'dummy-input', naast de gewone input uiteraard.
Gewoon een 1/4" input jack die nergens op aangesloten is en volledig geïsoleerd is van de behuizing.
Handig om je snoer in te douwen als je 'm uit je gitaar trekt, ligt ie niet op de grond waar ie vuil kan oppikken, hoef je niet bukken om 'm op te rapen etc.

Remork sluiten.

Of een dummy bovenkant waar je je snoer overheen kunt hangen.....

Remork1970
8 februari 2018, 18:59
Ja, handig! Ga je op je snoer staan en dan pleurt ie alsnog op de grond!
Goed idee!

Remork sluiten.

Erik de Perik
8 februari 2018, 19:37
Ja, handig! Ga je op je snoer staan en dan pleurt ie alsnog op de grond!
Goed idee!

Remork sluiten.

Jij gaat liever op je snoer staan als 'ie in je versterker zit...?

Maar goed, het is jouw signature versterker, met een input voor dummies dus.

tmms
8 februari 2018, 19:45
Volume plus een rattekanker-filter.:D

Midwolda
8 februari 2018, 20:38
Knoppen die tot elf gaan, duh.

tmms
8 februari 2018, 20:39
Tegenkoppeling met een keelklank-eq:seriousf:

tmms
8 februari 2018, 20:49
Sorry, overdosis proleten-kul.
Variabele en uitschakelbare tegenkoppeling, schakelbare (paralelle) effectlus, 1-kanaal dat tot twee derde clean blijft.

dejohan
8 februari 2018, 23:24
Klein buizenbakje (=gewicht van een champ) waarmee de de sweet spot ('het randje') op elk volume kunt krijgen.
Dus niet alleen 'de buren bellen de politie" en ook niet "ik ben al lang voorbij de sweet spot maar anders hoort de drummer me niet".
Slikt pedalen goed.
Lichtgewicht maar "grote" sound.

the sure thing
8 februari 2018, 23:24
Volledig buizen, gelijkrichtersbuis, en..... een contourknop!!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

pasqual
8 februari 2018, 23:45
2 kanalen: clean en gain, met gain boost én volume boost, effectsloop, reverb, buizen. (H&K Statesman el34 head)

dml
9 februari 2018, 02:50
Blauwe ledjes.

Brad
9 februari 2018, 02:51
Ja ja mooie lichtjes. Dat is zeker niet onbelangrijk.

Thiez
9 februari 2018, 08:27
Voorop een grote mastervolume knop die nergens op aangesloten is. Zodat je hiermee de geluidsman tevreden kan stellen ;-)

Kim Wilson
9 februari 2018, 08:44
Voorop een grote mastervolume knop die nergens op aangesloten is. Zodat je hiermee de geluidsman tevreden kan stellen ;-)
Goeie instelling! :ok:

Als ik het voor het kiezen had zou ik een tuner laten inbouwen, die je met footswitch kunt bedienen, maar ook met alleen een knoppie op de amp. Mijn huidige amp voldoet op bijna alle vlakken voor mij, zeker voor wat kleinere en minder veeleisende gelegenheden, maar ik moet altijd nog los een tuner meenemen. Dus gaat het hele pedalboard mee, want alles zit daarop vast, en dus ook twee kabels en een adapter. Wat in de praktijk betekent dat ik mijn hele koffer met alle shit aan boeken, pedalboard, kabels en alle reservesnaren weer meesleep. Hoe makkelijk is het dan om alleen je gitaar met kabel in een tas en je amp mee te nemen? Scheelt een hoop sjouwen.

showband
9 februari 2018, 10:06
ingebouwde https://cdn.shopify.com/s/files/1/0284/1698/products/talent_booster2.jpg?v=1386995785
al voorbijgekomen?

stratokai
9 februari 2018, 14:34
Dat is nou de reden waarom ik altijd buizen gebruik. Transistor versterkers reageren soms heel raar op pedalen. KEihard soms, met extreem veel hoog en ze zijn vaak heel zwaar.

Heb het laatste even onderstreept. Tegenovergestelde ligt dichter bij de werkelijkheid.

Kim Wilson
9 februari 2018, 16:54
Ja, dat is het voordeel van transistorversterkers, dat ze niet zo ontzettend zwaar zijn. Minder grote trafo’s en zo.

macwilliams
9 februari 2018, 21:36
Een amp van 50kg met blauwe leds, heul veul kippe kop knòp'n waarvan minstens een punch heet.
En hij moet als een Duitse sergeant klinken die net met z'n luger in z'n eigen voet heeft geschoten.

Erik de Perik
9 februari 2018, 21:56
Ik zie veel in een combo met een bbq optie.

dejohan
9 februari 2018, 22:57
Een amp van 50kg met blauwe leds, heul veul kippe kop knòp'n waarvan minstens een punch heet.
En hij moet als een Duitse sergeant klinken die net met z'n luger in z'n eigen voet heeft geschoten.

Hahahaha!

Ik zie het voor me, je slaat een akkoord aan, en uit een amp komt keihard SCHEISSE!!!

macwilliams
10 februari 2018, 10:11
Hahahaha!

Ik zie het voor me, je slaat een akkoord aan, en uit een amp komt keihard SCHEISSE!!!

Hij is dan ook niet voor mietjes:)

Eko
10 februari 2018, 11:00
Fender Blackface circuit. 2 x 12 inch. 30-40 watt. 6L6 met buizen gelijkrichter. ‘63 Tremelo system , ‘63 reverb, bass treble mid regeling, regelbare boost, volledig point to point, massieve vingergelaste kast ( gesloten) ,long spring reverb, footswitch voor Tremelo, reverb en boost, tweed covering, tiltback legs, wieltjes met rem.

onrust nv
10 februari 2018, 11:54
Een 63er fender bassman met een buizen 2pole low en highpass filer naar het vroege korg ms20 filter gemodelleerd. En een buizen parametrisch EQ.

tmms
10 februari 2018, 21:44
Heb hier een Guyatone 50W bassman-achtige. Buisje erin als gelijkrichter lijkt me wel wat. Maareh, wat is een filer?

Tabula Rasa
10 februari 2018, 22:24
Filter natuurlijk

Gepost met Tapaworst

telerocker
11 februari 2018, 13:16
Ik zie veel in een combo met een bbq optie.

Dat bestaat al. ;-D Een vriend van me wilde in de jaren tachtig zijn vol opengedraaide Champ iets dempen tijdens een huiskamerrepetitie. Hij kwam op het lumineuze idee een dekentje half over de amp en dus ook de achterkant te draperen. Na niet al te lange tijd hadden we een bbq. Nog nooit zoveel rook uit een amp zien komen.... ;-)

beruk
15 februari 2018, 14:48
Een 30 watter die klinkt als het kind van Hiwatt Little D en Fender custom 68 princeton reverb met alleen Tone, Volume en Gain instelknoppies. De rest is toch onzin.
Ga der maar aanstaan.

arjanb01
15 februari 2018, 15:00
Een 1x12, 50 watt el 34 of 6l6 combo met 1 volume en 1 tone knop. Volume op 10 en voor clean je gitaarvolume terugdraaien.

Midwolda
15 februari 2018, 15:15
Ja, 'k ben er ook wel uit: Silverface Champ in een zelfgebouwde 12" kast, oldskool specs.

https://avando.home.xs4all.nl/images/12inchcombo.jpg

En de rest van wat je nodig denkt te hebben plak je d'r gewoon voor.

purplejohn
15 februari 2018, 17:20
Hoeven voor mij maar 3 knoppen op. Aan/Uit, Volume en eentje waar de Voorgeprogrammeerde BackingVocals in zitten (PRB-knob)

Erik de Perik
15 februari 2018, 21:39
Ja, 'k ben er ook wel uit: Silverface Champ in een zelfgebouwde 12" kast, oldskool specs.


En de rest van wat je nodig denkt te hebben plak je d'r gewoon voor.

En daarom kocht je een Novanex...?

Midwolda
15 februari 2018, 21:46
En daarom kocht je een Novanex...?

Werkpaard en sierpaard, Erik.
Zo'n transistor zet je aan en die doet 't en die slijt niet. Klinkt zacht net zo goed als als hard.
Buizen moeten opwarmen en hebben meer onderhoud nodig. Hoe harder, hoe mooier.
Dus vaak is het klik de Novanex aan en speule maar, soms is het de Champ aan en dan even serieus genieten.

Heb trouwens twee Novanexen en twee Champs en een CMW en nog een Mustang en ben nog met een zelfbouw bezig (al jaren) dus keuze zat hier. :)

Erik de Perik
15 februari 2018, 22:06
Werkpaard en sierpaard, Erik.
Zo'n transistor zet je aan en die doet 't en die slijt niet. Klinkt zacht net zo goed als als hard.
Buizen moeten opwarmen en hebben meer onderhoud nodig. Hoe harder, hoe mooier.
Dus vaak is het klik de Novanex aan en speule maar, soms is het de Champ aan en dan even serieus genieten.

Heb trouwens twee Novanexen en twee Champs en een CMW en nog een Mustang en ben nog met een zelfbouw bezig (al jaren) dus keuze zat hier. :)

Dat vind ik net zoiets als plastic hoezen over een bankstel.

Midwolda
15 februari 2018, 22:07
Dat vind ik net zoiets als plastic hoezen over een bankstel.

Jij vindt wel meer. :D

arjanb01
15 februari 2018, 22:10
....en wat je vindt moet je naar de politie brengen 😂😉

telerocker
15 februari 2018, 23:17
Dat vind ik net zoiets als plastic hoezen over een bankstel.

Excuus gents, maar ik moest er hier toch ff om :D

Kim Wilson
16 februari 2018, 08:14
Jij vindt wel meer. :D
Maar hij heeft wel gelijk, deze keer iig. :)

Midwolda
16 februari 2018, 08:20
Maar hij heeft wel gelijk, deze keer iig. :)

Fijn voor hem. Ik ben blij dat er iets als keuze bestaat. ;)
Als er maar één versterker hier mocht staan, ja, dan werd het de 12" Champ.

Kim Wilson
16 februari 2018, 08:24
Tuurlijk. Maar als je iets moois hebt, wil je dat toch ook gebruiken, en niet één of andere surrogaatoplossing? Althans, dat is mijn idee. Mijn Vox modeling ampje klinkt best leuk, en is hartstikke licht en superhandig met die line-out en zo, maar ik sleep toch liever mijn 30 kg zware AC30 mee.

YannickH
20 februari 2018, 22:30
Een 2 kanaals mesa dual rectifier(6l6) met een serie fx loop. Ingebouwde mxr gt-od
Footswitch met: clean, dirty, aan/uit voor de gt-od en aan/uit fx loop

Looks: zoals de originele rev C. Zwarte tolex, zwarte traanplaat vooraan. Chrome frontplaat met zwarte knoppen

En het belangrijkste: aan/uit lampje van de amp zelf MOET groen zijn :p

JGD
15 juni 2018, 14:54
en een luikje waar bitterballen uitkomen!

JGD
26 oktober 2018, 15:29
en een luikje waar bitterballen uitkomen!

Wahahaha, wat vind ik dit zelf nog steeds grappig, hahahaha

Pepe
26 oktober 2018, 15:59
Deze amp heeft Guggs voor me gemaakt, wilde graag iets met de 6973 eindbuizen.
Verder vrij simpele amp, pine/birch cabinet, hw & ptp (logisch), aan/uit, volume, toon...
Speaker was lastig, ik heb uiteindelijk gekozen voor de Warehouse reaper HP om het laag meer body te geven want die kleine combo's hebben aan mids geen gebrek
Hij gaat regelmatig mee, vorige jaar zijn de 6973's vernieuwd en dat zegt toch wel iets.

https://i.pinimg.com/originals/4f/d5/95/4fd59522b5e0e5e50210e26169bbdca1.jpg

https://i.pinimg.com/originals/1f/8d/57/1f8d57ee087103102d2c71adf504e62c.jpg

raabje
26 oktober 2018, 16:16
het Xotic EP Boost circuit moet standaard in elke amp zitten, knappen een hoop versterkers van op denk ik.

NLF
26 oktober 2018, 19:34
400 watt Hiwatt zonder volumeknop, gewoon aan/uit is genoeg :rockon:

Tupelo
27 oktober 2018, 21:37
Fijn voor hem. Ik ben blij dat er iets als keuze bestaat. ;)
Als er maar één versterker hier mocht staan, ja, dan werd het de 12" Champ.Ik ga ook voor de champ.
Ze hadden 'm nog een reverb kunnen geven, maar qua klank, eigenschappen en wattage zit 'ie precies goed.
Donot need allerlei boosts en toonregeling, niet op mijn amp.
Begrijp in general niet dat ze die dingen niet gewoon zijn blijven producten naar oude specs.
Moet toch markt voor zijn...

Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk

Bolkedebeer
28 oktober 2018, 13:32
Fender pro junior.
Ook soort champ.
1 knop minder.
Celestion g10 30watt erin.

Mijn ideale versterker voor repetities en kleine gigjes.
Crazy tube splash reverb ervoor ivm extra flexibiliteit.