PDA

View Full Version : Muff Fuzz zelfbouw probleem



crazylay
5 februari 2018, 06:36
Goedendag.

Enige tijd geleden heb ik een Muff Fuzz gebouwd. Ik kan deze helaas niet gebruiken door het volgende..

ik heb alleen maar highs... alleen treble dus. Totaal geen bass of kleur in je geluid.

Iemand enig idee? Dit schema heb ik destijds gebruikt: http://www.newtone-online.nl/downloads/MuffFuzz.pdf

mvg
marco

tschrama
5 februari 2018, 08:13
Er is weinig filtering gaande in dat kleine circuitje. Slecht 2 capaciteiten, beide 100nF die in combinatie met hun shunt weerstand ook de bassen zouden moeten kunnen doorlaten.

-Mis je de bassen op alle volume standen?

Kun je een fototje posten? of linken?

crazylay
5 februari 2018, 09:21
Ja totaal geen bassen. Foto heb ik nu niet

tschrama
5 februari 2018, 09:49
Ik zie het al... als je transistoren een hoge gain hebben, is de input een virtual earth door de toren hoge feedback.

De input cap, C2 = 100nF , kun je groter maken.. en wees hier dan niet te zuinig. Ga gelijk naar 1uF .

En / of/ zet er een serie weerstand in, begin bij 10K.. en ga hoger of lager. Dat zal wel ook je gain lager maken.

crazylay
5 februari 2018, 10:15
Tnx! Zal dat eens proberen ��

jan7
5 februari 2018, 11:08
De Muff Fuzz is een Fuzz Face.
Het is geen exacte kopie want er is een kleine aanpassing in de feedback tussen emitter van Q2 en base van Q1 en en er zijn diodes toegevoegd voor de output.
Deze minimale aanpassingen veranderen niks aan de fundamentele vereiste van een Fuzz Face: die wil een passieve gitaar(pickup) zien aan de input.

De Fuzz Face / Muff Fuzz heeft een extreem lage input impedantie die de resonance peak van een passieve gitaarpickup enorm naar beneden haalt. Vergelijk het met de pots in je gitaar vervangen door 10k ipv 250k of 500k. Hierdoor verlies je heel veel treble output maar dit wordt gecompenseerd in het circuit.

Plaats je een true bypass pedaal dat aanstaat of een niet true bypass pedaal dat aan of uit staat voor de Muff Fuzz dan heb je veel teveel treble (en veel te veel gain) want de lage input impedantie van een Fuzz Face / Muff Fuzz kan de lage output impedantie van een pedaal niet op dezelfde manier belasten / 'down loaden' (= treble wegnemen) zoals het dat bij een passieve gitaar pickup kan.

Een andere oorzaak kunnen actieve pickups zijn want ook die hebben een lage output impedantie en zijn te vergelijken met een 'actief buffer pedaaltje' maar dan in je gitaar.

Dus:

1) Sluit je gitaar rechtstreeks aan op de Muff Fuzz.

2) Draai het volume van de gitaar terug tot 5 of zo.
Door je gitaar rechtstreeks op de Fuzz Face / Muff Fuzz aan te sluiten wordt je gitaar volume pot een onderdeel van het Fuzz Face / Muff Fuzz circuit. Het bepaalt de input resistance en daarmee de gain. Afhankelijk van je pickups en pots (single coils, humbuckers, 250, 500, 1000k pots) zal je merken dat je full out fuzz hebt met je volume pot op 10 en sparkly cleans met je volume pot op 8 (of op 7 of 6 of 5 afhankelijk van de pickups of waarde van de volume pot)

3)Zorg dat de output van de Muff Fuzz niet naar een ultra clean klinkende amp gaat maar naar eentje die net wat opbreekt op dat gaat doen door de hogere output van dit pedaal, want anders zal dit pedaal nog steeds wat 'hard/scherp' klinken. In tegenstelling tot punt 1 en 2 is dit eerder een kwestie van smaak.


En / of/ zet er een serie weerstand in, begin bij 10K.. en ga hoger of lager. Dat zal wel ook je gain lager maken.
Ja, dat, maar dat doet je gitaar volume pot dus ook als je de gitaar rechtstreeks aansluit.

Het circuit is goed zoals het is en heeft eigenlijk geen aanpassingen nodig om goed te klinken, enkel een juist gebruik.
Maar mogelijk is dit pedaal/crcuit:
- niet geschikt voor jouw pedalboard omdat je dit niet als eerste pedaal in de keten wil
- of past het niet bij je speel- en muziekstijl omdat jij de gain/fuzz niet continue wil regelen via gitaar pot
- of past het niet bij je amp omdat deze ultra clean is en dus de harde distortion niet een beetje kan 'afronden'

Fuzz Faces en al de variaties erop, zoals de Muff Fuzz, zijn niet de doorsnee 'place, set and forget' distortion pedalen en zijn dus veeleisender in gebruik, maar net daarom ook zo leuk.

PS: Mocht je toevallig de opamp versie van de Muff Fuzz willen proberen, kijk dan eerst even naar mijn lange thread op diystompboxes (met heel veel foto's van originelen) want alle schema's (ja, echt allemaal!) die je online vindt zijn fundamenteel fout. Er is geen enkele juist! En dan heb ik het niet over een afwijkende cap of weerstand waarde maar echt over ontbrekende essentiële componenten.