PDA

View Full Version : Geluid thuis vs repetitie



NRJay
31 januari 2018, 22:11
Hebben jullie dat soms ook, dat tijdens de repetitie met een drummer, bassist en andere gitariste, je licht crunchy geluid eigenlijk veel cleaner klinkt dan dat je het thuis alleen hoort?

Dat valt me echt elke keer zo hard op, en ik snap niet waarom.
Op repetitie draai ik dan een beetje meer gain in, maar als je gaat boosten voor de intensere stukken krijg ik wat teveel compressie waardoor het wat te zompig aanvoelt en er een stuk definitie verloren gaat.

Laat ik mn amp staan zoals thuis dan zegt iedereen zo van "dat mag wat dirtier joh"... terwijl het thuis wel goed klonk.

Dit is mijn ervaring, bij dezelfde volumes, dus luid genoeg om een drummer te volgen.
Enige ervaringen of tips?

Brad
31 januari 2018, 22:22
Als je met een band speelt valt dat rauwe grotendeels weg. Ook in de mix van een druk en stevig nummer bij opnames gebeurt dat.
Een heel vies sologeluid kan in de mix ook erg mooi en schoon klinken.

Sjtevel
31 januari 2018, 23:26
Minder bas, meer mids!

the sure thing
2 februari 2018, 11:26
Ja het is een bekend fenomeen! Amps en instellingen klinken thuis anders dan in een repetitiehok of op het podium. Dat maakt het instellen van multi effects zo lastig: heb je thuis een uur zitten pielen en op het podium klinkt het ruk.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Kim Wilson
2 februari 2018, 11:36
Het slechtste wat je kunt doen is er meer gain indraaien. In een live situatie is definitie al een issue, meer gain gaat daar zeker niet bij helpen. Als je thuis de juiste hoeveelheid korrel hebt, zou dat op het podium eigenlijk ook genoeg moeten zijn. Ik denk dat het dan vooral hoorbaarheid is waar het op misgaat. Sjtevel gaf het al aan, meer mids en minder bas. Zorg dat je in je eigen frequentiegebied blijft, daarbuiten gaat ten koste van de definitie en je hoorbaarheid.

the sure thing
2 februari 2018, 15:50
Welke versterker heb je?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

NRJay
2 februari 2018, 22:14
Een Orange AD30 dual channel head, en een zilla 2x12, met een creamback en een v30 speaker.

Heb nog een ocd en een sho van zvex voor meer gainage.
Mn main gitaar is een Hanson Cigno met 3 p90's en bigsby.

the sure thing
2 februari 2018, 23:15
Dan ligt het IMHO zeker niet aan je gear. De V30 speaker prikt door alles heen.
Je hebt last waar zovelen last van hebben en dat is dat in repetitiegeweld/livegeweld alles anders kan klinken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Erik de Perik
3 februari 2018, 00:50
Maakt al uit waar je je versterker neerzet tov muren etc. Ik heb allang opgegeven om me er druk over te maken dat je omgeving bepaalt hoe je versterker klinkt.... op podia heb je dit namelijk ook. Kon bij m'n oude stereo set het altijd goed krijgen door de presence en volumes op de eindversterker aan te passen.

telerocker
3 februari 2018, 02:09
Wat Erik zegt: het ene of die keer in het andere repetitiehok maakt al dat je je amp moet bijregelen. Je moet leven met de omstandigheden.

Erik de Perik
3 februari 2018, 02:12
Psies.... dat maakt het juist leuk...! Je kunt ook ineens ergens spelen waar het helemaal te gek klinkt, waardoor jij weer inspiratie krijgt om te gek te spelen. :crazyhappy:

NRJay
3 februari 2018, 14:18
Ik gebruik eigelijk alleen het cleane kanaal met de ocd en de boost omdat ik het drive kanaal te fel vond klinken thuis.

Volgende repetitie ga ik het drive kanaal eens gebruiken en dan de ocd als boost. Dat klinkt hier al een stuk bijtender, dus op repetitie mss net wat ik nodig heb.

Overigens, als ik thuis de ocd boost met de sho, klinkt dat feller een meer verzadigd, doe ik dat op repetitie, dan ben ik gewoon weg, onverstaanbaar!

Hoe positioneren jullie je amps?
Wij staan nu in een cirkel met de 2 gitaarversterkers naast elkaar, ik schuin rechts ervoor, 2e gitarist er schuin links voor...

Rick trodat
3 februari 2018, 19:37
Pedalen kan je doorgaans beter niet op een drive kanaal instellen. Want als jouw "cleane" geluid al net iets meer heeft dan een randje en je trapt een zware overdrive aan dan krijg je te veel compressie. En hoe meer compressie hoe minder dynamiek. Cleaner is bijna altijd beter. Als je met een 30 watt amp jezelf niet hoort, moet de rest zachter. Ik oefen met een 15 watt 10 inch amp op half volume.

Eko
4 februari 2018, 09:52
Je versterker is net zo goed een instrument als je gitaar. Hij reageert anders bij laag volume of bij hoog. Je speakers net zo. Dat houd in dat je zult moeten leren hoe hij werkt en reageert. Master open en gain dicht is heel anders dan andersom. Verander een van de twee en de amp reageert ook anders. Net zo goed als het veranderen van single coils naar humbucker op de dezelfde amp. Het geluid van je amp kun je hetzelfde houden als je werkt met een powersoak. Dat laat dan nog de speakers over.
Veel simpeler is het om je versterker te leren gebruiken. Zet je master op het gewenste volume en draai de gain naar de drive die je zoekt. Gebruik een boost als je die nodig hebt.

the sure thing
4 februari 2018, 14:12
Mijn beste oplossing voor dit probleem en werkt al langer dan 10 jaar:

De beamblocker!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Eko
4 februari 2018, 14:26
Beamblockers werken ook. Alleen is een versterker anders van karakter als je hem open schroeft of als je hem op huiskamer niveau gebruikt. Buizen vol open of maar net, is een heel ander geluid. Leer gewoon je geluid te maken onder diverse omstandigheden en je bent een eind verder. Of maak het op huiskamer niveau en zet er bij repetities/optreden een microfoon voor.....

catab
6 februari 2018, 21:29
Minder bas, meer mids!

Ik heb met gitaar spelen in oefenruimtes niet zo veel ervaring.
Maar dit is mij ook al opgevallen thuis vaak meer bas en hoog. Maar in een ruimte met meer omgeving geluid juist mids meer open.

ateng
12 februari 2018, 19:15
Je geluid thuis maken zou ik echt afraden als je ook nog optreedt. Werd hier al gezegd... je versterker klinkt anders op hogere volume en vooral buizenversterkers. .Of je dealt ermee dat je thuis een ander sound hebt of je koopt voor thuis een ander versterker.

Erik de Perik
12 februari 2018, 21:46
Beamblockers werken ook. Alleen is een versterker anders van karakter als je hem open schroeft of als je hem op huiskamer niveau gebruikt. Buizen vol open of maar net, is een heel ander geluid. Leer gewoon je geluid te maken onder diverse omstandigheden en je bent een eind verder. Of maak het op huiskamer niveau en zet er bij repetities/optreden een microfoon voor.....

Ik miste ze al, die beamblockers...... maar goddank zijn ze er weer om alle problemen op te lossen.