PDA

View Full Version : Impro op shine on you crazy diamond op mijn nieuwe strat



koella
31 januari 2018, 16:18
Rechtstreeks opgenomen, dus geen topkwaliteit, maar toch.

https://m.youtube.com/watch?v=PWaHstf00S4

mountainman
6 februari 2018, 12:06
Mooie solo. Ik vind het erg prettig dat je nergens probeert om de originele melodie na te spelen. Ook je sound is aangenaam anders.

Toch nog een puntje van kritiek: Ik mis een beetje een opbouw. Misschien toewerken naar een iets hogere notendichtheid en feller spel in het midden en dan weer afzakken naar het einde toe. Dat zou zo'n solo nog een stuk interessanter kunnen maken.

koella
6 februari 2018, 12:19
Dank je.
goed punt trouwens.
hou ik rekening mee volgende keer.

Fusion
6 februari 2018, 12:54
Smaakvol, mooie noten, gaat te lang door om interessant te blijven voor mij persoonlijk.

koella
6 februari 2018, 13:14
Ja vond ik zelf ook wel.
was ook meer bedoeld als demo’tje.
verschillende standjes en zo ... just noodling around.

Pepe
6 februari 2018, 13:28
Je blijft vooral in die ene pentaton heen er weer fietsen. Dan mis je bijvoorbeeld de F# op de vijfde trap, iets wat Gilmour dus juist nadrukkelijk dan wel doet. Ik mis ook opbouw, zit er niet in. En iets spectaculairs, zo'n ding wat je verrast.
Voor de rest zeker niet onaardig.

koella
6 februari 2018, 13:42
Gebruik ik wel ergens. Luister maar.
niet vaker nee, vind ik zo cheesy.
de 9 gebruik ik ook. zit niet in de standaard min. penta, zoals je ongetwijfeld weet.
dus ontbreekt alleen de 6 nog.
dus ja ... sorry anders.;)

Pepe
6 februari 2018, 13:53
Jaja, ik hoorde hem de eerste keer, nog een restje Gilmour dacht ik haha
je kan het cheesy noemen om de juiste noten te spelen maar wat je dan doet op 3.09 als alternatief... niet mijn keuze
maar soit
als je zo'n lange tijd moet soleren over iets min of meer lineair dan kan je alle beetje gebruiken zou je zeggen
ik schiet dan al vrij snel in dubbel stops, gooi er triolen doorheen, losse snaren enz.
Zo heeft iedereen zijn truken om dingen interessant te houden lijkt me.

koella
6 februari 2018, 14:13
Klopt.
als een bus.

Duhsjaak
6 februari 2018, 14:55
Tsja, ik zal weer eens niet wat hebben.
Had m bijna overgeslagen in verband met een hoge mate van comfortably numb en crazy Diamond vermoeidheid. Toch geluisterd.

Ik snap de argumenten van de anderen. Ik zeg ook niet dat het niks voorstelt, maar zou die graag onder de kleine gebreken scharen.
Als ik de standaard Still got the blues slapback buiten beschouwing laat (mijn reden om maar een bonuspunt toe te kennen) vind ik m plezierig anders. En de gitaar klinkt ook nog eens fijn.

Ik heb de Chris Spedding slapback geprobeerd, maar die vond ik met 140 of 160 mS toch wat onrustig. Maar even goed bedankt voor de suggestie, Pepe.
Mijn knoppie staat momenteel weer op 210. Niet dat jij daar wat mee moet, maar misschien een aanmoediging om daarmee eens te experimenteren.
We gaan niet allemaal slaafs achter de heer Goudvis aan hè. En maar happen naar lucht, nou ja...., dat doet ie nu ook niet meer.

Laat ik met een samenhangende zin eindigen: blij dat je m hebt gepost.
Vriendelijke groet, Gus

koella
6 februari 2018, 17:05
Dank je.
de delay is trouwens getimed op de groove van de backingtrack ( in kwartnoten ).

Duhsjaak
7 februari 2018, 16:00
Dank je.
de delay is trouwens getimed op de groove van de backingtrack ( in kwartnoten ).

Aha, Ja ik ken de instructiefilmpjes over het timen van je echo en zo. Prachtig al die dingen.
Mijn tape echo(WEM copy cat) gromt, rammelt, en kent een plok bij de tape las.
Dat systeem trekt zich geen flikker aan van de vraag wat de backing track wel of niet doet.
Dat je er zo veel aandacht aan geeft vind ik persoonlijk heel netjes. Als ik echo of slapback (eigenlijk altijd dat laatste) gebruik blijft mijn geluid schoner dan met tape mogelijk geweest zou zijn. Dat vind ik al zoveel gewonnen, dat ik me om de rest van alle verfijningen niet zo druk meer maak.

Volgens een technicus van de Abby Road studio’s:
Ik zou ook alles onder de 600hZ moeten wegfilteren en alles boven de 15.000. Dat laatste doen mijn oren al, dus je snapt, ik geloof die pias van de Abby Road wel.

Maar kwart noten of niet. Ik persoonlijk vind het een heel aardig stuk muziek geworden en ik hoop op iets met wat meet originaliteit de volgende keer. Laten we zeggen, volgende week of zo.
Ok, da’s dan afgesproken.
Vriendelijke groet, Gus

koella
7 februari 2018, 16:40
Dat timen doet ie automatisch hoor.
is gewoon een logicx plugin.
was gewoon een preset die aanstond.
wem copicat ! Heb ik ook nog gehad in mijn genesis steve hacket tijd.

koella
7 februari 2018, 16:43
De beroemde Lexicon galmen worden trouwens zelfs tot 2000hz afgekapt.

koella
7 februari 2018, 19:09
Ik zal kijken of ik nog iets kan bedenken.
wensen mijnheer sjaak ?

Duhsjaak
7 februari 2018, 20:37
Dank je wel maar née, geen wensen.
Je hebt meer dan genoeg kwaliteiten om iets meer van de plat getreden paden af te gaan.
Misschien is dat al wel een wens.

-hou het licht
- hou het speels
- en hou het zo, dat je de week erna weer fluitend je gitaar pakt en iets heel lekkers gaat spelen

De mooiste dingen gaan je mondhoeken van krullen.
Hoe langer ik er over nadenk, hoe meer het toch op een verzoekje neerkomt.

When all’s said and done: iets wat jij leuk vindt.....
Daaaaaank!
Vriendelijke groet, Gus



Editje
Hieraan dacht ik:


https://youtu.be/vGc_6sUz1_c

koella
7 februari 2018, 21:00
Ok, komt in orde.jij ook bedankt.

Han S
7 februari 2018, 21:40
Mooi hoor!

maxdb
7 februari 2018, 22:12
Geweldig om eens te horen.
Toch net niet helemaal uitgeluisterd, het ergste wat je een muzikant kan zeggen. Maar gelukkig vond je het zelf ook al wat lang.
Toch nog steeds wel heel erg goed hoor.

koella
8 februari 2018, 09:51
Dank je.
han.S ouwe bekende.

USofguitar
8 februari 2018, 13:08
Smakvolle noten en geluid. Zeer David Gilmour-achter... dus ik twijfel niet aan je invloeden. Hehe Bewust gekozen backing track.

Ik mis een opbouwing, maar die zijn de nadelen van een backing track. En op dit gebied vraagt de muziek van Pink Floyd ook geduld. Maar dit van achter het scherm is moelijk te hebben. :) ...Zap zap!

Mooi gespeeld.

Kapteijns strat? Wat is dit? Zelf-gemaakt gitaar?

koella
8 februari 2018, 13:15
Kapteijns guitars.
heeft een website.
hij bouwt nog niet zo lang, maar wel ok vind ik.
ze klinken beter dan de fenders die ik had iig.

telerocker
8 februari 2018, 13:32
Ik vind het helemaal niet verkeerd hoor. En het is een momentopname. Speel je hem morgen in, dan komt er vast iets anders uit. De kunst is los te komen van patroontjes, de muziek zo intens te voelen, dat je plots iets speelt wat je niet van jezelf had verwacht. Dat mis ik nog een beetje, een stukje emotie. En je hebt voldoende techniek om buiten de lijntjes te kleuren. Maar nogmaals, echt niet verkeerd hoor.

Brad
8 februari 2018, 13:50
Improviseren zit mij in het bloed. Toch zou ik persoonlijk op Shine on niet gaan improviseren. De kracht van dat nummer is het arrangement. De juiste rake noten op de juiste plaats. Maar iedereen zal daar weer anders over denken.

Pepe
8 februari 2018, 14:00
Tis gewoon een blues schema hoor Brad. Ik geloof niet dat Gilmour dat anders bekeek.
Alleen... Gilmour denkt vanuit de oude bluesmannen, vraag & antwoord. Verhaaltje.
Je kan dat nafluiten uiteindelijk.
Dat gaat bij 99% van de youtubers verloren, die denken, I, IV, V, pentatoon, hatsikidee, hebbes.
De vraag is dan, ok, en wat maakt jouw versie zo bijzonder van die 99%?
Als je daar een goed antwoord op hebt heb je een goed filmpje wat mij betreft.

koella
8 februari 2018, 14:05
Tsja, emotie in mijn spel is ongeveer het enige waar ik mee bezig ben in mijn spel. Mensen raken. Met de goeie toon en de goeie riffs.
maar blijkbaar komt dat niet bij iedereen binnen.
en verder, spontaniteit.
ik probeer mer er juist in te trainen alleen maar dingen te spelen die ik zo bedoel.
de scheidslijn tussen spontaniteit en het kiezen van riffs die werken.
hoewel op het podium de spontaniteit meer de overhand heeft, omdat je dan de vibe van publiek hebt.

nee, zomaar doen wat mijn vingers willen, daar ben ik niet (meer) van.

improviseren op shine ? Gilmour en snowy white doen niet anders...

overigens vind ik het wel leuk dat er zoveel gekletst kan worden over ...idd. Een moment opname.

Brad
8 februari 2018, 19:18
Interessant vind ik dit. Als je naar de live opnames van de jaren 70 van Floyd luistert dan wijkt het allemaal behoorlijk af van de studio tracks. Toen Floyd in de jaren 80 weer actief werd zonder Waters hadden Gilmour, Mason en Wright het gevoel dat ze zich extra moesten bewijzen. Bij de tournee die op het destijds nieuwe album volgde speelden de heren opvallend strak en hielden zich meer dan ooit aan de arrangementen van de studio tracks.
Persoonlijk vind ik de live optredens van die tour het beste wat Floyd live heeft gedaan, juist omdat ze zich zo aan de arrangementen van de studio tracks hielden. Vijf jaar later bij de Division Bell tour was dat gevoel van zich te moeten bewijzen zonder Waters al een stuk minder en er was op die tour dan ook veel meer sprake van een losse aanpak en improvisatie. En wat mij betreft was het ook een stuk minder. Delicate sound of thunder vind ik dan ook veel beter dan Pulse.

@Koella
Dit is geen kritiek op jouw improvisatie hoor, ik vind het prima wat je doet.

koella
8 februari 2018, 20:09
Nee snap ik.
maar je hebt toch gelijk.
nu bedenk ik me zo dat geen een live cd van floyd me ooit heeft kunnen bekoren.
de arrangementen en opnames waren zo goed uitgekiend.
met de studio opnames was alles wel gezegd denk ik.

en verder vind ik amused to death de beste floyd cd.
en jeff beck op die cd “a religious experience” zoals waters zegt.

koella
8 februari 2018, 20:15
En nu heb ik genoeg van dit topic.:)

lets move on.