PDA

View Full Version : verschil in onderlinge hoogte van de snaren



Megalodon
2 augustus 2003, 00:28
Ik heb een vraagje over de hoogte van de snaren op mijn gitaar (RG 550).

De drie dunne snaren staan een stuk lager dan de dikkere snaren. Vooral de 1e en 2e (E en B). Nu ben ik er inmiddels aan gewend, maar het lijkt me logischer dat alle snaren op gelijke hoogte liggen...niet? Hoe zit dat bij jullie gitaren? Ik ben bang dat als ik de zadels verplaats, dat ik de intonatie verstoor.[/b]

pimmetje
2 augustus 2003, 09:30
Er is altijd wel wat verschil tussen de hoogte van de dikste en die van de dunste snaar. Er zijn zelfs standaard afstanden waarop gitaren worden afgesteld, maar die hoeven natuurlijk niet per se overeen te komen met de action die jij wenst.

Die standaard afstanden ken ik ook alleen maar als indicatie aan de zijde van de lage E en een andere indicatie aan de zijde van de hoge E. Hoe je de snaren ertussen afstelt, wordt vaak een beetje in 't midden gelaten.

Eigenlijk raad ik je aan om juist wel lekker aan de zadels te gaan kloten en wat met verschillende actions te experimenteren. Dan leer je meteen ook om je intonatie zelf weer goed te krijgen en je zorgt dat je je gitaar fijner vindt spelen.

Het is wel slim om eerst ff wat erover te lezen en een paar stukjes gereedschap (een capo en een setje voelermaten) in huis te halen. Als je even naar de homepage van Moretel gaat, dan vind je wel wat leesvoer over het afstellen van je gitaar.

Megalodon
2 augustus 2003, 11:17
Ok thanks!

Megalodon
3 augustus 2003, 12:23
Suffe vraag misschien, maar wat is een capo? En met vloermaten bedoel je inbussleutels? Die inbussen heb ik al.

bert k
3 augustus 2003, 12:40
Een capo is zo'n klem over alle snaren. Die gebruik je normaal voor het spelen in een hogere positie, maar bij het afstellen zijn ze ook nuttig.
Voelermaten zijn metalen plaatjes an een bepaalde dikte die je kan gebruiken om de afstand tussen een snaar en een fret te meten.

wietse
3 augustus 2003, 13:10
juist , en voelermaten kan je in elke willekeurige doe het zelf zaak kopen.
zijn onmisbaar in de auto techniek.

MADdie86
3 augustus 2003, 19:01
De meeste "fabrieks" afstellingen laten de snaren oploopend in action zitten dus de E (hoog) heeft een lagere action en deze wordt hoger per snaar en da op het eind dat je een action verschil van ongeveer 1 mm tot 2 mm hebt.

daarom kan je wel met de zadels van je brug gaan kloten maar ook even kijken naar je top kam, kijken hoe deze is afgesteld.

Want als je namenlijk je action gelijk maakt bij je brug maar de action is nog oplopend bij de top kam dan staan je snaren "scheef" vergeleken met de hals. En dit kan problemen gaan geven bij de intonitatie. Wel bijna nihiel maar ach ik ben perfectionist 8-).