PDA

View Full Version : The BOSS strikes back



herrieman
24 januari 2018, 10:51
NAMM GAS
https://www.boss.info/global/products/gt-1000/
(https://www.boss.info/global/products/gt-1000/)
https://www.youtube.com/watch?time_continue=3&v=YHaSkrK_tAU

Fusion
24 januari 2018, 11:01
Ik heb t helemaal gehad met BOSS multi fx. COSM is echt zoooooo ruk. Ik kan me niet voorstellen dat dit product wél interessant is. Ik heb momenteel een GT-100 voor live (thuis een Fractal) maar echt nooit meer. Het is dat de horrorverhalen over footswitches me tegen houden, maar anders was ik gisteren nog op Line6 overgestapt.

Sander-H
24 januari 2018, 11:24
Heeft het bluetooth?
Yep.... pass.

Ik zit al een groot deel van de dag achter een PC, als ik gitaar speel wil ik gewoon simpel aan analoge knopjes draaien als een neanderthaler :)
Ugh, tubes good, bluetooth bad ;)

Maar er zal zeker een markt voor zijn anders kwam niet elk bedrijf met deze dingen uit. Als ik al voor zoiets zou gaan dan heb ik liever iets wat 5 dingen goed doet dan 500 redelijk.

Sjtevel
24 januari 2018, 12:26
Volgens mij hebben ze het uiterlijk van de helix gekopieerd en er een boss stickertje op geplakt.

Pepe
24 januari 2018, 12:26
Als het filmpje vol zit met ultra, mega, groundbreaking, industry leading en ultimate's dan weet je dat jij niet bij de doelgroep zit maar het zal best megavette dope zijn.

arjanb01
24 januari 2018, 12:29
Klinkt prima deze unit.
Cols of niet, ik zou hem gebruiken als pure fx unit in de loop aangezien ik de scheur en crunch sounds uit mn amp haal.
Is hij ook MIDI gestuurd of heb je een aparte MIDI switcher nodig om kanalen te schakelen ?

Fusion
24 januari 2018, 12:51
Ja klinkt prima, zo'n professioneel gemixt en gemasterd mp3tje. Maar hoe klinkt ie ook in t echt? Over een FFR versterker bijvoorbeeld? Standalone in je huiskamer of direct in? Zijn deze sounds 100% BOSS GT1000 of toch via een amp opgenomen? Enzovoorts.

Ze spreken over AIRD als vervanger van COSM. COSM zuigt, echt. Is dit een beetje een opgevijzelde COSM met ook wat IR erbij, of is t eindelijk BOSS die meeloopt met de huidige ontwikkelingen? Ik hou een slag (of twee) om de arm tot ik standalone, 100% GT1000 only sounds hoor.

My 2cts

Brad
24 januari 2018, 13:34
Die twee effect loops zijn ook een goede zaak.

Erik de Perik
24 januari 2018, 19:01
Als het filmpje vol zit met ultra, mega, groundbreaking, industry leading en ultimate's dan weet je dat jij niet bij de doelgroep zit maar het zal best megavette dope zijn.

Werkelijk geen geluid gehoord wat ik zou willen hebben.


Klinkt prima deze unit.
Cols of niet, ik zou hem gebruiken als pure fx unit in de loop aangezien ik de scheur en crunch sounds uit mn amp haal.
Is hij ook MIDI gestuurd of heb je een aparte MIDI switcher nodig om kanalen te schakelen ?

Connectors:
INPUT jack, MAIN OUTPUT (L/MONO, R) jacks, SEND1 jack, RETURN1 jack, SEND2 jack, RETURN2 jack: 1/4-inch phone type
SUB OUTPUT (L, R) connectors: XLR type
PHONES jack: Stereo 1/4-inch phone type
CTL4, 5/EXP2 jack, CTL6, 7/EXP3 jack, AMP CTL1, 2 jack: 1/4-inch TRS phone type
USB COMPUTER port: USB B type
DC IN jack
MIDI (IN, OUT) connectors

Midwolda
24 januari 2018, 19:49
'k Ga m'n ME-80 d'r ook niet op inruilen nee.

:soinnocent:

denis.hermans
24 januari 2018, 20:35
Ik heb zelf een ME 70 die ik telkens meeneem naar de gitaarles en al spelende met de me 70 in een boss cube vind ik de klank daarvan zo slecht nog niet..
Toegegeven wel niet te vergelijken met m'n kemper maar er is dan ook wel ern serieus prijsverschil.

Deze demo vind ik ook niet geweldig maar de meeste boss demo's vind ik vreselijk dus dit is dan een verbetering.

Ik merk wel op geen aux in ..

herrieman
11 april 2018, 14:39
Zoals de ammies zeggen: heb geen paard in de wedstrijd.
Hier een Floeptroep filmpje. Wat blijkt ook deze kan straks IR-tjes laden.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=fb6HFyZGIho

Fusion
11 april 2018, 15:49
Zoals de ammies zeggen: heb geen paard in de wedstrijd.
Hier een Floeptroep filmpje. Wat blijkt ook deze kan straks IR-tjes laden.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=fb6HFyZGIhoIk heb er vertrouwen in dat ze dat zelfs nog verneuken. BOSS en amp/cab modeling is gewoon een mislukte combi, helaas. Ik heb de hoop i.img. opgegev3n

Fusion
11 april 2018, 15:53
Maat als je weer zo betaalbaar wordt is t een gaaf ding hoor. Maar als ze qua prijs richting de Helix LT enzo gaan, zijn ze niet goed wijs. Vibd ik.

The Lo Lands
12 april 2018, 10:14
Mooi apparaat en netjes geprijsd als je bedenkt dat alle drie de high end effect pedalen van Boss hierin zijn verwerkt. Goed te zien dat Boss zich juist meer gaat richten op high end kwaliteit ipv alleen degelijk, robuust en laag geprijsd. Mijn Boss ES-8 gaat nog steeds hard dus ik verwacht dat de GT-1000 het ook prima gaat doen. Ik ben zelf in mijn nopjes met mijn UAD OX box die iedereen ook aan de prijs vind, ik heb dus geen interesse in IR of AIRD meer. Als je dergelijke producten niet kan betalen dan houd het gewoon op maar kwaliteit en innovatie mag geld kosten wat mij betreft.

telerocker
12 april 2018, 12:01
Mooi apparaat en netjes geprijsd als je bedenkt dat alle drie de high end effect pedalen van Boss hierin zijn verwerkt. Goed te zien dat Boss zich juist meer gaat richten op high end kwaliteit ipv alleen degelijk, robuust en laag geprijsd. Mijn Boss ES-8 gaat nog steeds hard dus ik verwacht dat de GT-1000 het ook prima gaat doen. Ik ben zelf in mijn nopjes met mijn UAD OX box die iedereen ook aan de prijs vind, ik heb dus geen interesse in IR of AIRD meer. Als je dergelijke producten niet kan betalen dan houd het gewoon op maar kwaliteit en innovatie mag geld kosten wat mij betreft.

Zo zit ik er ook in. Liever wat meer spenderen aan iets wat klinkt dan compromissen sluiten. Ik heb bijv. onlangs een Suhr Eclipse gekocht. Een pedaaltje voor 300 pietermannen, maar dat hoor je er aan af.

The Lo Lands
12 april 2018, 17:11
Zo zit ik er ook in. Liever wat meer spenderen aan iets wat klinkt dan compromissen sluiten. Ik heb bijv. onlangs een Suhr Eclipse gekocht. Een pedaaltje voor 300 pietermannen, maar dat hoor je er aan af.
Dat is ook meteen een goede vergelijking :-) Koop 4 á 5 kwaliteitseffecten in pedaalvorm of één multi-effect met misschien wel 50 kwaliteitseffecten aan boord. Ik heb vanaf mijn beginjaren (begin jaren 90) van spelen ongeveer 15 jaar lang gespeeld op de Boss GT-5 die meen ik zo'n 1200 gulden nieuw koste, dat was toen best veel geld. Deze GT-1000 is qua digitale specs superieur aan de GT-5 en bevat veel meer keuze aan classic- en moderne effecten en mogelijkheden. Ik zou het wel weten als ik nog geen pedalenplank of andere effecten had en nu een keus moest maken, dan zou het of de Helix of de GT-1000 worden :-) En als je geen goed geluid uit dergelijke multi-effect producten kunt halen dan ligt dit toch vaak echt aan de gebruiker!

denis.hermans
12 april 2018, 20:53
Vind dit voor een boss demo erg goed klinken. Gewoonlijk blijft men daarbij hangen in volkomen foute jaren 80 "hair -m'n spandex broek is te smal -rock".

telerocker
12 april 2018, 21:41
Dat is ook meteen een goede vergelijking :-) Koop 4 á 5 kwaliteitseffecten in pedaalvorm of één multi-effect met misschien wel 50 kwaliteitseffecten aan boord. Ik heb vanaf mijn beginjaren (begin jaren 90) van spelen ongeveer 15 jaar lang gespeeld op de Boss GT-5 die meen ik zo'n 1200 gulden nieuw koste, dat was toen best veel geld. Deze GT-1000 is qua digitale specs superieur aan de GT-5 en bevat veel meer keuze aan classic- en moderne effecten en mogelijkheden. Ik zou het wel weten als ik nog geen pedalenplank of andere effecten had en nu een keus moest maken, dan zou het of de Helix of de GT-1000 worden :-) En als je geen goed geluid uit dergelijke multi-effect producten kunt halen dan ligt dit toch vaak echt aan de gebruiker!

Ik ben nog niet om, alhoewel die apparaten steeds intuitiever te bedienen zijn zoals de Akai Headrush. Of dat dan on stage ook allemaal zo lekker klinkt als thuis, is nog een vraag voor mij. Je moet dan ook investeren in een FRFR-cab, denk ik. En op de bühne is er meestal geen tijd om allerlei parameters bij te stellen. Ik ben niet vies van dit soort units hoor, maar als plug 'n play speler nog wel een beetje beducht voor de live-toepassingen. Niettemin worden de floorunits steeds beter en steeds goedkoper.

maxdb
12 april 2018, 21:45
Als ie over een jaar of vijf op MP staat voor €400 zal ik m zeker aanschaffen!
Tot die tijd red ik het wel met de GT-10.

dml
12 april 2018, 21:57
En op de bühne is er meestal geen tijd om allerlei parameters bij te stellen. Ik ben niet vies van dit soort units hoor, maar als plug 'n play speler nog wel een beetje beducht voor de live-toepassingen.

.....staat behoorlijk haaks op...........


En op de bühne is er meestal geen tijd om allerlei parameters bij te stellen. Ik ben niet vies van dit soort units hoor, maar als plug 'n play speler nog wel een beetje beducht voor de live-toepassingen.

Wat zijn de parameters die jij live snel toegankelijk wil hebben, zonder allerlei menu's door te spitten?

Brad
12 april 2018, 22:20
Ik heb er vertrouwen in dat ze dat zelfs nog verneuken. BOSS en amp/cab modeling is gewoon een mislukte combi, helaas. Ik heb de hoop i.img. opgegev3n

Amp en cab modeling is tot nog toe sowieso niet geslaagd te noemen. Ik kan mij overigens herinneren dat je met een modeling apparaat van Boss hebt opgetreden en vooral bij het crunchgeluid erg tevreden was over het randje.

Erik de Perik
13 april 2018, 00:09
.....staat behoorlijk haaks op...........



Wat zijn de parameters die jij live snel toegankelijk wil hebben, zonder allerlei menu's door te spitten?

Boss heeft dat wel eens gedaan. Ik heb deze in een FOH rack gehad van een band en het is wellicht een van de meest onderschatte reverbs. Bepalende parameters zijn direct on the fly aan te passen met 1 van de 4 potmeters rechts. Blind vergeleken met een of andere LXP van Lexicon en daar viel alleen het verschil in sound op, niet de kwaliteit.

https://tonereport.com/uploads/img/rv70.jpg

telerocker
13 april 2018, 01:32
Ik kan me voorstellen dat een bepaalde thuis geprogrammeerde preset op podiumvolume/andere ruimte ineens anders klinkt. Te veel bas of te veel delay, etc. In dat geval moet je gaan tweaken. Even je amp bijstellen gaat iets makkelijker, denk ik.

Fusion
13 april 2018, 07:16
Ik kan me voorstellen dat een bepaalde thuis geprogrammeerde preset op podiumvolume/andere ruimte ineens anders klinkt. Te veel bas of te veel delay, etc. In dat geval moet je gaan tweaken. Even je amp bijstellen gaat iets makkelijker, denk ik.
Ja dat gaat iets makkelijker maar bij de meeste multi fx units can de nieuwe stempel gaat dat echt ook héél makkelijk en snel. Ik heb dat bijv toen ik de BOSS GT100 een maand of wat heb gehad en nu de Line6 Helix LT ook een paar keer in t begin live over de PA gedaan, gaat net zo snel als een amp en een fx rack of fx pedalenbatterij. Misschien zelfs wel sneller omdat nu alles op één plek zit en op uniforme wijze bediend wordt.

dml
13 april 2018, 07:36
Ja dat gaat iets makkelijker maar bij de meeste multi fx units can de nieuwe stempel gaat dat echt ook héél makkelijk en snel. Ik heb dat bijv toen ik de BOSS GT100 een maand of wat heb gehad en nu de Line6 Helix LT ook een paar keer in t begin live over de PA gedaan, gaat net zo snel als een amp en een fx rack of fx pedalenbatterij. Misschien zelfs wel sneller omdat nu alles op één plek zit en op uniforme wijze bediend wordt.

Inderdaad. Bij de GT-1000 kun je namelijk aan de 6 draaiknoppen, in performance modus, een bepaalde functie toewijzen. Bijv. je volledige toonregeling (al dan niet Global), maar ook zaken als hoeveelheid galm en delay. De Kemper heeft sowieso dedicated draaiknoppen voor toonregeling, modulatie en delay en reverb, dus werkt live in principe net zo snel als een versterker en losse effecten, misschien zelfs sneller, want alles op één plek :)

dml
13 april 2018, 07:38
Amp en cab modeling is tot nog toe sowieso niet geslaagd te noemen. Ik kan mij overigens herinneren dat je met een modeling apparaat van Boss hebt opgetreden en vooral bij het crunchgeluid erg tevreden was over het randje.

Klopt, daarom zijn er vele pro's die op een Axe FX of Kemper spelen. Gaat tegenwoordig geen liveshow meer voorbij waarbij je één of beide op het podium ziet staan. En dat zal vast zijn omdat amp en cab modeling niet geslaagd is......

maxdb
13 april 2018, 08:44
Die 4 toewijsbare knoppen zitten ook op de GT-10, plus dat je het voet pedaal kan toewijzen aan alles wat je maar wil. Heel fijn !

Brad
13 april 2018, 11:25
Ik kan me voorstellen dat een bepaalde thuis geprogrammeerde preset op podiumvolume/andere ruimte ineens anders klinkt. Te veel bas of te veel delay, etc. In dat geval moet je gaan tweaken. Even je amp bijstellen gaat iets makkelijker, denk ik.

Je bedoelt dat er in de zaal al sprake is van galm en dat je geluid dan verzuipt?

telerocker
13 april 2018, 11:37
Je bedoelt dat er in de zaal al sprake is van galm en dat je geluid dan verzuipt?

Elke zaal, café of feesttent klinkt weer anders.

telerocker
13 april 2018, 11:43
Ik heb gisteren nog eens wat video's van Brett Kingman bekeken van de Akai Headrush. Qua bedieningsgemak lijkt die aardig foolproof en voor zover je dat op YT kan beoordelen, klinkt hij ook best natuurlijk. Het is nog wachten op vids van de Headrush FRFR cab.

arjanb01
13 april 2018, 11:59
Nog ff een filmpje van de Helix:

https://youtu.be/HqlRpy60NQ4

Flexibel, ja je kan er alle stijlen mee spelen. En als je pro bent en in verschillende bands speelt wellicht zeer praktisch.
Goed klinkend: nee.
Geen 1400 euro waard i.m.o.
Met zulke units doe je altijd concessies in je geluidskwaliteit. Voor opnames leuk, live: neuh....

dml
13 april 2018, 13:14
Nog ff een filmpje van de Helix:

https://youtu.be/HqlRpy60NQ4

Flexibel, ja je kan er alle stijlen mee spelen. En als je pro bent en in verschillende bands speelt wellicht zeer praktisch.
Goed klinkend: nee.
Geen 1400 euro waard i.m.o.
Met zulke units doe je altijd concessies in je geluidskwaliteit. Voor opnames leuk, live: neuh....

Dus als je pro bent en in verschillende bands speelt (??) mag het niet goed klinken?

Voor opnames leuk, en voor live niet.... Leg eens uit.

Fusion
13 april 2018, 14:31
Nog ff een filmpje van de Helix:

https://youtu.be/HqlRpy60NQ4

Flexibel, ja je kan er alle stijlen mee spelen. En als je pro bent en in verschillende bands speelt wellicht zeer praktisch.
Goed klinkend: nee.
Geen 1400 euro waard i.m.o.
Met zulke units doe je altijd concessies in je geluidskwaliteit. Voor opnames leuk, live: neuh....
Helix LT helft van de prijs, alleen wat minder digitaal uit en in, en niet van die LED schermpjes per footswitch. Totaal bang for your buck.

Fusion
13 april 2018, 14:32
Dus als je pro bent en in verschillende bands speelt (??) mag het niet goed klinken?

Voor opnames leuk, en voor live niet.... Leg eens uit.
Snap t ook niet. Opnames luisteren qua geluidskwaliteit juist nauwer dan live

herrieman
13 april 2018, 17:35
Ach, ieder zijn ding en mening. Gewoon lekker gitaren jongens! :blast:

arjanb01
13 april 2018, 17:38
Inderdaad! Speul’n💪

herrieman
26 april 2018, 15:32
Zo te horen is voor de mensen die geen GAP willen de Boss GT1000 de holy grail... :rockon:
Start op 1:30

https://www.youtube.com/watch?time_continue=139&v=KJCKOyv6u8Y

dml
27 april 2018, 12:58
Zo te horen is voor de mensen die geen GAP willen de Boss GT1000 de holy grail... :rockon:
Start op 1:30

Had 'm ook gezien, hebben ze slim gedaan. Zodra hij uit is, ga ik 'm bestellen.

D3nnis
27 april 2018, 19:20
Zodra hij uit is, ga ik 'm bestellen.

Hmm, ik zag dat ie €1000,- kost?
Dat is duurder dan de helix lt...kweenie...

dml
28 april 2018, 07:57
Hmm, ik zag dat ie €1000,- kost?
Dat is duurder dan de helix lt...kweenie...

Dat 'ie een stuk compacter is dan de Headrush en de Helix (LT) is me ook wel wat waard.
En je kan er van tevoren al van uitgaan dat de bouwkwaliteit dik in orde is.

Fusion
28 april 2018, 15:56
Helix ook hoor. Al heeft Line6 toegegeven een geschiedenis met slechte switches

dml
28 april 2018, 17:23
Helix ook hoor. Al heeft Line6 toegegeven een geschiedenis met slechte switches

Precies, heb dat zelf meerdere malen ondervonden.

Fusion
28 april 2018, 17:30
Precies, heb dat zelf meerdere malen ondervonden.
Ik hoop dat ze hun lesje hebben geleerd. Moet er niet aan denken live brrrr

dml
29 april 2018, 11:50
Ik hoop dat ze hun lesje hebben geleerd. Moet er niet aan denken live brrrr

Dat is mij dus wel gebeurd. Vandaar dat ik enigszins sceptisch sta tegenover Line6 footswitches.

Fusion
29 april 2018, 12:14
Snap ik. Als ik zo n beetje Google tsjek gaat een stuk beter. Niet perfect maar volgens mij net zo goed/slecht als een ander merk bijv BOSS

dml
29 april 2018, 12:48
Heb veel Boss producten gehad, waaronder nagenoeg alle GT's, nooit maar dan ook echt nooit enig issue mee gehad. Helemaal niets.

arjanb01
29 april 2018, 13:16
Eens. Ik ben met multi fx begonnen met een gt3 en nu sindskort een gt6 voor 8 tientjes van Mp geplukt, nagelnieuw. Afgelopen vrijdag eerste gig mee gehad, superfijne unit. Gewoon rechttoe rechtaan in de fx loop, en alleen delay, chorus en reverb gebruikt. Je ampgeluid blijft verbazingwekkend goed overeind. En gewoon echt praktisch live.

Fusion
29 april 2018, 13:32
Heb veel Boss producten gehad, waaronder nagenoeg alle GT's, nooit maar dan ook echt nooit enig issue mee gehad. Helemaal niets.
Same heren. Maar t kan uiteraard wel. En t gebeurt ook.

dml
3 mei 2018, 08:51
GT-1000 incoming :rockon:

Fusion
3 mei 2018, 09:09
Naaaaaaaais! Gefeli. Mp3s or it didn't happen! Maar niemand geeft daar ooit gehoor aan :(

dml
3 mei 2018, 09:38
Naaaaaaaais! Gefeli. Mp3s or it didn't happen! Maar niemand geeft daar ooit gehoor aan :(

Wil ik best wel doen, is met een GT-1000 ook een fluitje van een cent, maar dan moet ik 'm eerst wel hebben en ook voorzien van mijn sounds. Dus geef me wat tijd :)

ateng
3 mei 2018, 10:17
Ben benieuwd Dennis!

Fusion
3 mei 2018, 11:14
Wil ik best wel doen, is met een GT-1000 ook een fluitje van een cent, maar dan moet ik 'm eerst wel hebben en ook voorzien van mijn sounds. Dus geef me wat tijd :)
Uiteraard :) help je tzt wel herinneren hehe

herrieman
3 mei 2018, 13:13
Top Dennis.

Waar heb je hem gekocht en mogen we het prijsje ook weten?

Proficiat natuurlijk

dml
3 mei 2018, 17:34
Top Dennis.

Waar heb je hem gekocht en mogen we het prijsje ook weten?

Proficiat natuurlijk

Gewoon bij Thomann, € 999,-.

dml
11 mei 2018, 10:50
Gisteren voor het eerst de GT-1000 live gebruikt. Had m'n Kemper nog wel stand by staan, voor het geval dat.
Thuis snel een paar patches gemaakt zodat ik de GT zonder teveel gedoe toch het hele optreden kon gebruiken.
Nou, dat viel verre van tegen, was eigenlijk zeer aangenaam verrast. Wat meteen opviel was de dynamiek bij de (hi) gain sounds. Ik heb nog wel eens de neiging keihard aan te slaan en dat vertaalde zich moeiteloos naar de GT. Veel, heel veel OEMPFFF, beetje teveel, dat moet ik nog even aanpassen (vreemd genoeg doe je dat met de parameter SAG en niet met de parameter RESONANCE), kleinigheidje.
Ook de drive sounds zijn gewoon erg goed. Clean evenzo. Deze GT lijkt in niets op zijn illustere voorgangers, deze kunnen wat mij betreft niet eens in de schaduw staan van de GT-1000.
Het editen van de GT via de GT zelf (Win/ Mac editor komt deze maand uit, Bluetooth editor is al wel beschikbaar) doet misschien wat spartaans aan, geen fancy iconen of flitsende kleurtjes, maar is daardoor wel superduidelijk en laat niets aan het toeval over. Het scherm zelf is al behoorlijk groot waardoor namen en nummers heel duidelijk zijn. Ik zag overigens op een ander forum dat de leesbaarheid bij veel licht of direct zonlicht van de GT-1000 t.o.v. de Helix en Headrush het beste is.
"Nadeel" is dat de GT-1000 maar 10 footswitches heeft. Dus voor inschakelen van de tuner en voor tap tempo heb ik er een FS-7 bij gelegd. Daar komt nog een tweede bij die bank up/down gaat regelen. Op die manier heb ik 5 patches en 5 IA's tot mijn beschikking wat voldoende is. Of heel misschien een Tech21 Midi Mongoose wat dan in één keer 10 IA's oplevert, maar daar ga ik nog even rustig over nadenken......
Tot zover ben ik behoorlijk positief over de GT-1000.

D3nnis
11 mei 2018, 11:25
Gisteren voor het eerst de GT-1000 live gebruikt. Had m'n Kemper nog wel stand by staan, voor het geval dat.

Ben je van plan de kemper te vervangen voor de boss (voor live dingen)?
Wauw...dat had ik niet verwacht.

dml
11 mei 2018, 13:42
Ben je van plan de kemper te vervangen voor de boss (voor live dingen)?
Wauw...dat had ik niet verwacht.

Ja, hoor. Sterker nog, één van mijn twee KPA's staat al te koop. Dus sla uw slag!!

FNaRK
11 mei 2018, 14:33
Ja, hoor. Sterker nog, één van mijn twee KPA's staat al te koop. Dus sla uw slag!!

wat kost dat voor je forum-vriendjes ?

herrieman
11 mei 2018, 14:59
Wat meteen opviel was de dynamiek bij de (hi) gain sounds. Ik heb nog wel eens de neiging keihard aan te slaan en dat vertaalde zich moeiteloos naar de GT. Veel, heel veel OEMPFFF, beetje teveel,

Teveel snaardynamiek en oomph of chugga chugga? Bij modelers? Is dat te bewijzen ;-)? Of krijgen we weer zo'n beter dan het orgineel geouwehoer ;-)

Pter
11 mei 2018, 19:57
https://www.youtube.com/watch?v=GO4Y3JAMVMc

Pter
11 mei 2018, 19:59
Deel 2

https://www.youtube.com/watch?v=5cZDFpli37U

Fusion
11 mei 2018, 20:20
Zo die BOSS klinkt weer vanouds kut zo out of the box zeg.

Erik de Perik
11 mei 2018, 20:29
Ik hoor sounds die ik nooit zou willen..... maar zijn dit dan ook processors die ik nooit zou willen...??

dml
12 mei 2018, 08:01
Teveel snaardynamiek en oomph of chugga chugga? Bij modelers? Is dat te bewijzen ;-)? Of krijgen we weer zo'n beter dan het orgineel geouwehoer ;-)

Bewijzen? Kom maar een keer naar een optreden.

Beter dan het origineel geouwehoer? Waar haal je dat dan vandaan?

dml
12 mei 2018, 08:06
Ik hoor sounds die ik nooit zou willen..... maar zijn dit dan ook processors die ik nooit zou willen...??

De spijker op z'n kop.
Neem Kemper, ruim 12.000 beschikbare profiles waarvan ik 99,5% nooit zou gebruiken en/ of gewoonweg ruk klinkt. Is het daardoor een slechte processor? Neem Fractal, meer dan 250 ampmodels en meer dan 2200 cabmodels, hele grote kans dat maar een handjevol mijn smaak is. Maakt dat dan ook dat het een slechte processor is?

D3nnis
12 mei 2018, 08:38
https://www.youtube.com/watch?v=GO4Y3JAMVMcNiet het hele filmpje beluisterd, en nog op mijn telefoon, en daarom onder voorbehoud, maar met die eerste riff prefereer ik de sound van de boss!

Midwolda
12 mei 2018, 08:58
Ik vind dat maar een rare shoot-out. Er worden verschillende gitaren gebruikt, en nergens zie je de instellingen van de apparaten. Zo vind ik de Helix vaak het lekkerst klinken maar dat kan dus ook aan de gitaar liggen? Of aan andere instellingen? Dit zegt toch helemaal niets?

herrieman
12 mei 2018, 10:40
Bewijzen? Kom maar een keer naar een optreden.

Beter dan het origineel geouwehoer? Waar haal je dat dan vandaan?

Het was grappig bedoeld jonguh. Daarom herhaaldelijk de ;-)

D3nnis
12 mei 2018, 10:56
Ik vind dat maar een rare shoot-out. Er worden verschillende gitaren gebruikt, en nergens zie je de instellingen van de apparaten. Zo vind ik de Helix vaak het lekkerst klinken maar dat kan dus ook aan de gitaar liggen? Of aan andere instellingen? Dit zegt toch helemaal niets?Hetzelfde fenomeen heb je bij zo'n beetje elke pedaal of amp shootout. Blijft lastig.

dml
12 mei 2018, 11:16
Het was grappig bedoeld jonguh. Daarom herhaaldelijk de ;-)

Jaja, grappig.......

Midwolda
12 mei 2018, 11:24
Hetzelfde fenomeen heb je bij zo'n beetje elke pedaal of amp shootout. Blijft lastig.

Nou ja, twee drive pedalen met allebei drive-tone-level kun je met "alles op 12 uur" goed vergelijken natuurlijk. Gaat met deze multi's wat lastiger.

telerocker
12 mei 2018, 12:44
Nou ja, twee drive pedalen met allebei drive-tone-level kun je met "alles op 12 uur" goed vergelijken natuurlijk. Gaat met deze multi's wat lastiger.

Ook dat is geen eerlijke vergelijking. Bij het ene pedaal zit je wellicht op de sweet spot, bij het andere met alle potmeters op 12 uur juist niet. Dan doe je dat laatste pedaal te kort in zo'n warentest.

Pter
12 mei 2018, 15:43
Ik vind dat maar een rare shoot-out. Er worden verschillende gitaren gebruikt, en nergens zie je de instellingen van de apparaten. Zo vind ik de Helix vaak het lekkerst klinken maar dat kan dus ook aan de gitaar liggen? Of aan andere instellingen? Dit zegt toch helemaal niets?
Wordt in deel 2 uitgelegd, daar gebruikt hij dezelfde gitaar voor het vergelijk omdat er meer van zulk commentaar op is geweest.

herrieman
16 mei 2018, 20:31
Als dat "Augmented" echt een verbetering op het speel en snaar GEVOEL is. Dan mot dat ding tzt maar eens getest worden.


https://www.youtube.com/watch?v=OluZm3_EJe8

herrieman
26 mei 2018, 12:00
Leuk verhaal.
https://www.thegearpage.net/board/index.php?threads/boss-gt-1000-day-one-review-and-ramble.1945080/#post-26501559

D3nnis
26 mei 2018, 12:16
Leuk verhaal.
https://www.thegearpage.net/board/index.php?threads/boss-gt-1000-day-one-review-and-ramble.1945080/#post-26501559

Lekker kort ook :D

JanVrm
5 december 2019, 11:39
Even inhaken op deze, iets gedateerde, topic:

Je wordt als gitarist toch altijd geprikkeld om je spulletjes te vernieuwen. Daar zorgen de fora en advertenties anders wel voor. De laatste jaren speel ik live met een combinatie die me uitstekend bevalt: Boss GT-100 i.c.m. Xotic EP Booster (die altijd aanstaat op laag gain-niveau in de FX-loop vlak voor de preamp) en 2 Palmer PDI-09's als DI's met cabsimulatie. Iedereen in-ears en rechtstreeks de mixer in. Krijg ik altijd complimentjes voor, hoewel je wel eens last hebt van volume- en EQ-verschillen tussen presets (is met iedere mixer anders). Dus waarom veranderen?

Tja, je leest zo vaak dat die Helix (en Kemper) zo goed zijn. En dan ken ik gitaristen die een Helix hebben en live best wat "shrill" klinken...en je dan toch tot een aankoop laten verleiden.

Dus is een dag of 8 geleden hier een Helix LT in huis gekomen. Rondje presets doorgelopen, echt wat een eerste tegenvaller. Mag Boss dan last hebben van een vleugje "deken erover-geluid" (daarom die Xotic), de Helix is echt aan de schelle en schrale kant. Dus dan maar gaan tweaken, want ja die Helix is toch zo makkelijk te bedienen? Nou, geef mij de Boss maar, niet dat je die in 1 dag doorhebt, maar vind ik toch stukken makkelijker. En als je live moet ingrijpen, gaat dat met de GT-100 nog vrij makkelijk met het rijtje knoppen.

Een tiental uren verder het apparaat speelklaar gemaakt met een aantal presets voor op de repetitie. De eerste vraag van de bandleden: "Waarom? Jouw geluid is toch altijd prima?". Goed ja, wat zeg je daarop want zoveel last van GAS hebben die gasten niet? Helix aangesloten en spelen. Jeetje, wat was het verschil tussen thuis en oefenruimte ENORM GROOT. Dergelijke verschillen heb je met Boss niet. In de oefenruimte is er geen tijd om lang te tweaken (dat doe je je medebandleden toch niet aan). Maar als de verschillen zo groot zijn, kun je onmogelijk een betrouwbare patch maken, want als het op het podium ook weer anders is ben je nog verder van huis.
Dus na een uurtje, Helix terug in de auto, gelukkig had ik mijn oude setup intact gelaten en meegenomen (voorgevoel). Iedereen was erover eens dat de GT-100 het gewoon beter deed...behalve dan die cleane Trinity chorus-delay-reverb combinatie. Dat hele sprankelende heeft de GT-100 niet.

Is er niks goed aan die Helix? Jawel: ik vind die Trinity Chorus geweldig, delays en reverbs zijn prima.
In combinatie met een cleane amp model klinkt dat echt fantastisch. Als er een reden zou zijn dat ik de Helix zou houden is het daarvoor.

Snapshots is ook handig. Er is maar 1 amp model wat ik echt lekker vind klinken en dat is de bovenste van het lijstje, het Hiwatt-model.

Maar zo gauw er een randje aan moet komen, drive van een amp, distortion e.d., dan komt de Helix in de problemen. Fizzy, shrill, schel, knisperig...hoe je het wilt noemen, gewoon kut met peren! Ik vermoed dat zo'n Tech 21 FlyRig of die Chinese ripoffs in al hun simpelheid waarschijnlijk dit beter doen.
Aan de IR's in de Helix heb je weinig, ik heb geen externe IR's geimplementeerd.

Dus nu thuis de Helix ook even met de Xotic booster verbonden. Net zoals met de Boss een aanzienlijke verbetering. Maar eigenlijk vind ik gezien de prijs dit niet nodig zou moeten zijn. Plus in de Helix zit een ervan afgeleide "Kinky Boost", maar die geeft toch niet die warmte die het echte pedaaltje wel geeft.
Ondanks deze verbetering, vertrouw ik de Helix gewoon (nog) niet om er live mee te gaan spelen.
Plus al het werk wat in tweaken gaat steken, daar ben ik toch een beetje huiverig voor geworden.

Dus, kiezen tussen:

a) op zoek naar de gouden tip die me overtuigt de Helix aan te houden en voor live (zonder echte amp) een betrouwbare setting kan geven. Iemand?
b) Helix terugsturen en gewoon bij de oude situatie blijven.
c) Helix inruilen voor een Boss GT-1000 (hoeveel verbetering zou dat zijn)? En de Xotic blijft natuurlijk.

Om misverstanden te vermijden: ik ben me bewust dat bij de reguliere multi-effecten de preamps nooit zoals een echte amp zullen klinken. Ik heb wel geleerd met de Boss dat je met 2 verschillende versterkermodellen in stereo best lekker combi's kunt maken. In de Helix lukt me dat niet, daar vind ik 1 enkel model dan net wat minder slecht.

Tips welkom!

Sjtevel
5 december 2019, 14:47
Tja, ieder zijn ding. Als het niet werkt voor jou, zou ik voor iets anders gaan.

arjanb01
5 december 2019, 15:12
Ik zou je oude gear blijven gebruiken. De GT 1000 zal meer mogelijkheden hebben maar als jij en je band tevreden zijn over je sound, laten zo.

apekop
6 december 2019, 00:39
Ik zou eerst nog wat verder experimenteren met de Helix en niet meteen opgeven. Lijkt me sterk dat daar niet niet een betere sound uit te halen valt dan uit de Boss. Het is gewoon dat je de Boss gewend bent en beter kent en er daarom sneller resultaat mee hebt. Met bijna iedere nieuwe gear zal het eerst een stapje terug zijn als je je oude presets wil namaken. Vaak zijn de bestaande presets ook niet geweldig of gemaakt voor een bepaalde versterker of gitaar en kun je die niet zomaar zonder tweaken in de je eigen setup gebruiken.

Ik zou ook even wachten en er thuis eerst even meer mee klooien totdat je hem wat beter kent voordat je hem mee neemt naar een band repetitie.

Succes in ieder geval! wat je ook beslist...

JanVrm
6 december 2019, 09:56
Heb gisteren nog het e.a. geprobeerd. Wat me ook opvalt is dat met de Helix ook het verschil tussen de gitaren (Fender Stratocaster en PRS) alleen nog maar uitvergroot wordt. Waar de GT-100 met de Strat nog redelijk goed wegkomt met stevigere sounds, valt dat op de Helix LT vies tegen, dan ontkomt je er niet aan om de PRS daarvoor te pakken.

Het geluid van Boss is wat meer compressed, de Helix is open. Dat laatste is heel fraai bij ultracleane sounds, maar onprettig in de oren bij randjes of scheur. Ik ben zeker niet onhandig met tweaken e.d., maar ik heb toch wel het gevoel dat ik nog een cursus geluidstechniek moet gaan volgen op het gebied van combinaties EQ/high-low filter e.d. om uit de Helix een smeuïgere sound te krijgen.

Daar heb ik dus geen zin in: zojuist het retourformulier van Bax ingevuld. Voorlopig houd ik het even bij de GT-100, al overweeg ik wel de GT-1000 te gaan proberen. Met zowel de GT-8 en GT-100 heb ik jaren met de 4 kabelmethode gespeeld wat prima werkte en de laatste 2 jaar dus met de GT-100 direct naar de mixer. Nooit de behoefte gehad om die terug te sturen, alleen maar om te verkopen in geval ik mijn sound aanzienlijk kan verbeteren voor redelijke prijs/kwaliteitverhouding.

dml
16 december 2019, 11:57
Heb gisteren nog het e.a. geprobeerd. Wat me ook opvalt is dat met de Helix ook het verschil tussen de gitaren (Fender Stratocaster en PRS) alleen nog maar uitvergroot wordt. Waar de GT-100 met de Strat nog redelijk goed wegkomt met stevigere sounds, valt dat op de Helix LT vies tegen, dan ontkomt je er niet aan om de PRS daarvoor te pakken.

Het geluid van Boss is wat meer compressed, de Helix is open. Dat laatste is heel fraai bij ultracleane sounds, maar onprettig in de oren bij randjes of scheur. Ik ben zeker niet onhandig met tweaken e.d., maar ik heb toch wel het gevoel dat ik nog een cursus geluidstechniek moet gaan volgen op het gebied van combinaties EQ/high-low filter e.d. om uit de Helix een smeuïgere sound te krijgen.

Daar heb ik dus geen zin in: zojuist het retourformulier van Bax ingevuld. Voorlopig houd ik het even bij de GT-100, al overweeg ik wel de GT-1000 te gaan proberen. Met zowel de GT-8 en GT-100 heb ik jaren met de 4 kabelmethode gespeeld wat prima werkte en de laatste 2 jaar dus met de GT-100 direct naar de mixer. Nooit de behoefte gehad om die terug te sturen, alleen maar om te verkopen in geval ik mijn sound aanzienlijk kan verbeteren voor redelijke prijs/kwaliteitverhouding.

Voor wat het nog waard is, zoals hierboven werd aangegeven ben je blijkbaar gewend aan (het gebrek aan) de dynamiek van de GT-100. Als de Helix je in dat opzicht "tegenvalt", zal dat met de GT-1000 niet anders zijn. Qua dynamiek kan de GT-1000 met gemak de vergelijking met Helix en Kemper aan, dus als je een Strat aansluit, hoor je ook echt een Strat.

Dus cursus geluidstechniek? Mwah, lijkt me wat over the top.
Wennen aan steeds verbeterde dynamiek? Jazeker!

JanVrm
16 december 2019, 13:29
Voor wat het nog waard is, zoals hierboven werd aangegeven ben je blijkbaar gewend aan (het gebrek aan) de dynamiek van de GT-100. Als de Helix je in dat opzicht "tegenvalt", zal dat met de GT-1000 niet anders zijn. Qua dynamiek kan de GT-1000 met gemak de vergelijking met Helix en Kemper aan, dus als je een Strat aansluit, hoor je ook echt een Strat.

Dus cursus geluidstechniek? Mwah, lijkt me wat over the top.
Wennen aan steeds verbeterde dynamiek? Jazeker!

Klopt deels: dynamiek van GT-100 is minnetjes. Daarom staat mijn Xotic booster altijd op low gain aan.
Maar mijn bandleden konden de Helix ook niet waarderen. Ik had kunnen overwegen een pakket van Glenn Delaune aan te kopen en vanuit die presets te werken, maar dat is nu geen optie meer.


Op diverse fora wordt de GT-1000 behoorlijk afgezeken (vnl. door de Line 6-fans), al wordt er her en der wel geschreven dat de versterkermodellen realistischer overkomen dan die van de Helix. Dus als er weer een GAS-lek aanstaande is, wil ik hem toch wel proberen...misschien is er dan ondertussen weer een GT-2000.

@DML, waar speel je dan nu zelf op live?

D3nnis
16 december 2019, 18:46
Klopt deels: dynamiek van GT-100 is minnetjes. Daarom staat mijn Xotic booster altijd op low gain aan.


Maar als de gt-100 niet dynamisch is / veel compressie heeft, lost een pedaal ervoor dat tóch niet op? Dat is toch gewoon een klankkleur dingetje dan?

maxdb
16 december 2019, 19:02
Dan moet je dus een compressor in de Helix aanzetten, de Studio doet het goed aan het eind van de keten zegt Glenn.(en ik)

dml
17 december 2019, 01:07
Klopt deels: dynamiek van GT-100 is minnetjes. Daarom staat mijn Xotic booster altijd op low gain aan.
Maar mijn bandleden konden de Helix ook niet waarderen. Ik had kunnen overwegen een pakket van Glenn Delaune aan te kopen en vanuit die presets te werken, maar dat is nu geen optie meer.


Op diverse fora wordt de GT-1000 behoorlijk afgezeken (vnl. door de Line 6-fans), al wordt er her en der wel geschreven dat de versterkermodellen realistischer overkomen dan die van de Helix. Dus als er weer een GAS-lek aanstaande is, wil ik hem toch wel proberen...misschien is er dan ondertussen weer een GT-2000.

@DML, waar speel je dan nu zelf op live?

Speel nu zo'n anderhalf jaar met een GT1000, live. Daarvoor twee jaar op Kemper, daarvoor GT100 en GP10 en daarvoor Line6 POD hd pro.

Ach, al die "kampen" zeiken elkaars spullen af maar uiteindelijk hebben een Helix, Kemper, Fractal en zelfs een GT1000 kwalitatief meer dan genoeg goede geluiden aan boord, of bieden in ieder geval alle mogelijkheden daartoe, om een goede sound neer te zetten. Dan komt het toch echt neer op het kunnen van de gebruiker en juist daar gaat het meestal mis.
Gezien de geschiedenis van Roland / Boss zal het wel weer 10 jaar duren voordat ze met een compleet nieuwe processor komen. De opvolger van de GT1000 over nu nog zo'n 3 a 4 jaar maar daar zal dezelfde CPU in zitten. (Binnenkort komt de SY-1000 uit....... over GAS gesproken :) )

arjanb01
17 december 2019, 06:49
Gaaf ding die GT1000! 👍
Staat bovenaan mijn GAS lijstje. Mooi afgewerkt ding en mooi display wat goed leesbaar is.
Heb al een aantal YouTube demo’s gekeken en zelfs de eerste 5 factory presets zijn zeer goed en zeker bruikbaar live.

apekop
18 december 2019, 10:21
Ach, al die "kampen" zeiken elkaars spullen af maar uiteindelijk hebben een Helix, Kemper, Fractal en zelfs een GT1000 kwalitatief meer dan genoeg goede geluiden aan boord, of bieden in ieder geval alle mogelijkheden daartoe, om een goede sound neer te zetten. Dan komt het toch echt neer op het kunnen van de gebruiker en juist daar gaat het meestal mis.


Mee eens, meestal ligt het aan de gebruiker. Er is overal een goed geluid uit te halen. Alleen ligt het eraan wat je wil, met een Axe fx kun je veel meer dan een GT1000 qua routing en effecten tegelijk etc. bijvoorbeeld. Als je dat nodig hebt dan heb je aan zo'n Boss waarschijnlijk niet genoeg. Iemand die het simpel wil en maar een paar effecten gebruikt is misschien beter af met een Roland GT1000 of 100 (ik ken al die verschillende versies niet) of een Helix stomp. Dus voor ieder apparaat is weer een andere doelgroep.

dml
18 december 2019, 17:21
Mee eens, meestal ligt het aan de gebruiker. Er is overal een goed geluid uit te halen. Alleen ligt het eraan wat je wil, met een Axe fx kun je veel meer dan een GT1000 qua routing en effecten tegelijk etc. bijvoorbeeld. Als je dat nodig hebt dan heb je aan zo'n Boss waarschijnlijk niet genoeg. Iemand die het simpel wil en maar een paar effecten gebruikt is misschien beter af met een Roland GT1000 of 100 (ik ken al die verschillende versies niet) of een Helix stomp. Dus voor ieder apparaat is weer een andere doelgroep.

Interessant. Je zou dan denken dat de Axe expliciet ontworpen is om de (ik denk zeer beperkte) door jou genoemde doelgroep te bedienen. Ik denk niet dat dat zo is, al zullen er vast wel een handvol Axe-bezitters zijn die 'm hebben aangeschaft vanwege de routingmogelijkheden. Vergis je overigens niet in wat de GT1000 qua routing en gelijktijdigheid allemaal kan, wat dat betreft is er geen enkel apparaat wat ongelimiteerde mogelijkheden heeft.

apekop
18 december 2019, 17:40
Interessant. Je zou dan denken dat de Axe expliciet ontworpen is om de (ik denk zeer beperkte) door jou genoemde doelgroep te bedienen. Ik denk niet dat dat zo is, al zullen er vast wel een handvol Axe-bezitters zijn die 'm hebben aangeschaft vanwege de routingmogelijkheden. Vergis je overigens niet in wat de GT1000 qua routing en gelijktijdigheid allemaal kan, wat dat betreft is er geen enkel apparaat wat ongelimiteerde mogelijkheden heeft.

Misschien niet alleen daarvoor ontworpen, maar van alle multi effecten die ik heb gehad is op de Axe fx wel veruit het meeste mogelijk qua interne routing. Meer als op een Helix en een GT1000 denk ik...
Voor mij was dat de voornaamste reden om voor de Axe fx te gaan, en natuurlijk de kwaliteit van de effecten etc.

Als je maar 1 versterker model en twee of drie effecten gebruikt heeft het weinig nut om een Axe fx aan te schaffen bijvoorbeeld.

dml
18 december 2019, 18:59
Misschien niet alleen daarvoor ontworpen, maar van alle multi effecten die ik heb gehad is op de Axe fx wel veruit het meeste mogelijk qua interne routing. Meer als op een Helix en een GT1000 denk ik...
Voor mij was dat de voornaamste reden om voor de Axe fx te gaan, en natuurlijk de kwaliteit van de effecten etc.

Als je maar 1 versterker model en twee of drie effecten gebruikt heeft het weinig nut om een Axe fx aan te schaffen bijvoorbeeld.

Niet om te kijken wie de langste piemel heeft (ik geef me meteen gewonnen, hebben we dat gehad) maar ben wel benieuwd welke routing jij gebruikt, die het meest complex is. Gewoon om te zien hoe ver de GT1000 kan gaan, even los van de sound.

Da Vinci
18 december 2019, 19:42
Als je maar 1 versterker model en twee of drie effecten gebruikt heeft het weinig nut om een Axe fx aan te schaffen bijvoorbeeld.

Als die significant beter klinken dan het alternatief is dat toch nut genoeg?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

JanVrm
19 december 2019, 10:32
Maar als de gt-100 niet dynamisch is / veel compressie heeft, lost een pedaal ervoor dat tóch niet op? Dat is toch gewoon een klankkleur dingetje dan?

Grotendeels de klankkleur, beetje extra dynamiek. Let wel: de booster zit in FX chain voor de preamp, niet voor de input van de GT-100. Verder heb ik (dat is er per ongeluk in beetje ingeslopen) mijn live presets wel wat harder in de output levels dan de standaard Boss presets. Op een of andere manier werkt dit wel goed.


Dan moet je dus een compressor in de Helix aanzetten, de Studio doet het goed aan het eind van de keten zegt Glenn.(en ik)
Misschien was dit de "gouden tip" die ik nodig had, maar helaas te laat. In de GT-100 gebruik ik de compressor soms, maar dan vaker voor de preamp.

x-x-x

Voordat ik de Helix probeerde heb ik overwogen een Kemper Stage en een Fractal FX8/AX8 te proberen maar groot minpunt vind ik i.c.m. hogere prijs er niet eens een volume/expressiepedaal op zit.

Ik heb ook overwogen een Mooer Preamp Live aan te schappen met een Helix Stomp. Ik vind de Mooer op YouTube tenminste erg overtuigend klinken. Maar dan had ik ook nog een volumepedaal, een expressiepedaal en een midicontroller erbij gewild. Dus daarom maar die Helix LT geprobeerd.

Misschien is het niet eens zo gek de GT-100 als midicontroller voor de Mooer en voor losse effecten te gebruiken, zonder Boss' preamps? Dan hoef ik alleen de preamps uit de presets te halen, behoud dan alle fx- en CTL-instellingen, maar heb dan misschien wel betere preamps?

guitarkid2
19 december 2019, 11:05
Wss spuit 11 reactie
Maar bij mooer moest ik aan deze denken
De ge 300 als in 1 keer klaar aktie
https://m.thomann.de/nl/mooer_ge_300.htm

Of is dat heel iets anders dan dat pre amp ding van ze ?

apekop
19 december 2019, 11:24
Niet om te kijken wie de langste piemel heeft (ik geef me meteen gewonnen, hebben we dat gehad) maar ben wel benieuwd welke routing jij gebruikt, die het meest complex is. Gewoon om te zien hoe ver de GT1000 kan gaan, even los van de sound.


Het gaat er mij niet alleen om dat je een preset zo vol mogelijk plempt met allerlei effecten. Maar ook om de afstel mogelijkheden binnen de effect blocks, het werken met scenes, effect modifiers etc. Qua betreft deze zaken en routing zijn er in de Axe fx weinig beperkingen (zeker bij de Axe fx III), zolang de CPU het toelaat. In dit opzicht is de Axe fx gewoon de meest uitgebreide gitaar multi-effect/modeller voor zover ik weet. Nu weet ik niet exact hoe het bij de Helix en GT1000 zit.

apekop
19 december 2019, 11:26
Als die significant beter klinken dan het alternatief is dat toch nut genoeg?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Wellicht. Maar als je met een zeer simpelere setup speelt en weinig verschillende versterker models en/of effecten gebruikt is een Axe fx wel erg overkill en duur (en wellicht complex) voor het geen je nodig hebt. Dan kun je net zo goed losse pedalen kopen of een Helix Stomp of zo. Je koopt ook geen iPhone X als je alleen maar wilt bellen.

JanVrm
19 december 2019, 18:27
Wss spuit 11 reactie
Maar bij mooer moest ik aan deze denken
De ge 300 als in 1 keer klaar aktie
https://m.thomann.de/nl/mooer_ge_300.htm

Of is dat heel iets anders dan dat pre amp ding van ze ?

Ja de GE-300 is een multi-effect processor. Preamp Live kun je misschien meer vergelijken met BluGuitar AMP1 e.d., alleen heeft die laatste een eindversterker en de GE-300 niet.

dml
20 december 2019, 07:47
Het gaat er mij niet alleen om dat je een preset zo vol mogelijk plempt met allerlei effecten. Maar ook om de afstel mogelijkheden binnen de effect blocks, het werken met scenes, effect modifiers etc. Qua betreft deze zaken en routing zijn er in de Axe fx weinig beperkingen (zeker bij de Axe fx III), zolang de CPU het toelaat. In dit opzicht is de Axe fx gewoon de meest uitgebreide gitaar multi-effect/modeller voor zover ik weet. Nu weet ik niet exact hoe het bij de Helix en GT1000 zit.

EN


met een Axe fx kun je veel meer dan een GT1000 qua routing en effecten tegelijk etc.

Ben nog steeds benieuwd in hoeverre de GT1000 de Axe kan benaderen dan/ wel evenaren, wat dat betreft.

apekop
20 december 2019, 08:32
Als ik alleen al naar de specs kijk dan zie ik al dat de Axe fx uitgebreider is. Meer patch opslag op de Axe, meer EXP ingangen. Meer parameters bij effecten en amp models etc. Kan je bij de GT1000 4 rijen met effecten gebruiken? Niet dat ik het erg belangrijk vind, maar jij wil het weten.

JanVrm
20 december 2019, 12:53
Als ik alleen al naar de specs kijk dan zie ik al dat de Axe fx uitgebreider is. Meer patch opslag op de Axe, meer EXP ingangen. Meer parameters bij effecten en amp models etc. Kan je bij de GT1000 4 rijen met effecten gebruiken? Niet dat ik het erg belangrijk vind, maar jij wil het weten.

Mmmm...laat die Axe dat allemaal hebben, ze zijn wel vergeten er een volume/-expressiepedaal eraan toe te voegen. Dat had toch wel gemogen voor de prijs die ze vragen. Sterker, als er weer eens een multi-fx komt met 2 voetpedalen, zoals ooit de Vox Tonelab SE, ben ik bijzonder geïnteresseerd. Als hij maar niet groter is dan bijv. mijn GT-100. Ook een nadeel van die Helixen trouwens, groot en zwaar terwijl de GT-1000 iets kleiner is t.o.v. de GT-100.

apekop
20 december 2019, 13:01
Mmmm...laat die Axe dat allemaal hebben, ze zijn wel vergeten er een volume/-expressiepedaal eraan toe te voegen. Dat had toch wel gemogen voor de prijs die ze vragen.

Dat is puur de keuze van de gebruiker. De 1 wil een expressie pedaal de ander niet. De andere wil er drie. Dan vind de 1 dat expressie pedaal wat erbij zit niet groot genoeg etc. Je kan het nooit goed doen wat dat betreft. Zo laat je de keuze aan de gebruiker. Zelf vind ik een ingebouwd expressie pedaal (liefst 3) ook fijn. En je hebt het nu over de AX-8 of over de nieuwe FM-3, want de Axe fx II en III zijn 19".

dml
22 december 2019, 09:29
Als ik alleen al naar de specs kijk dan zie ik al dat de Axe fx uitgebreider is. Meer patch opslag op de Axe, meer EXP ingangen. Meer parameters bij effecten en amp models etc. Kan je bij de GT1000 4 rijen met effecten gebruiken? Niet dat ik het erg belangrijk vind, maar jij wil het weten.

Ja, dat kan.

Volgens mij vind je dat wel belangrijk want het was voor jou een USP om voor de Axe te kiezen, toch?

tnijland
25 december 2019, 12:17
Het is mooi om te zien dat Boss zichzelf heeft toegevoegd aan het rijtje met modelers. Welke nou beter is, dat blijft toch allemaal speculatie. Laatst woonde ik een interessante workshop bij van de Meulendijk Kemper profiles en dat klonk fantastisch. Vervolgens ging ik de winkel in en klonk de demo Kemper unit heel erg dun en scherp over een Friedman monitor. Mijn ervaringen met een unit uitproberen in een winkel is dat de presets vaak matig zijn. Toch maar weer even gewacht met het vervangen van de AX8...

De basis van mijn AX8 is namelijk redelijk goed en ik kan er bruikbare presets mee maken die moeten passen bij ons pop/rock repertoire. We spelen sinds een tijdje in-ear, met name cover muziek waarbij het de sport is om het zo exact mogelijk na te spelen. Voor iedere song maak ik een eigen preset. Bij het creëren van presets valt het me op dat er soms verrassende keuzes uitkomen m.b.t. het type versterker of cabinet. De factory presets zijn vaak teveel van het goede.

Ik schat dat de Boss nu ook een mooie stap heeft gemaakt. De effecten zullen ongetwijfeld erg goed zijn. Ik ben wel benieuwd of ze het COSM versterker modeling verlaten hebben want die vond ik vroeger veel te compressed klinken waardoor er een typische Boss sound ontstond (referentie VG99/GT10).

D3nnis
25 december 2019, 13:37
Vervolgens ging ik de winkel in en klonk de demo Kemper unit heel erg dun en scherp over een Friedman monitor.

Ik heb in 2011 voor het eerst Kemper getest, en ik was er toen niet zo van overtuigd, met name als "amp in the room" sound.
Maar inmiddels lijkt het erop dat er zo'n goede profiles zijn (of updates aan het apparaat?) dat ik toch al meerdere keren heel erg goede sounds gehoord heb, en zelfs al eens verbaasd dat ik een Kemper hoorde en geen echte amp.

Ik ben momenteel een beetje aan het dubben of ik mijn 19" rack ga voorzien van een torpedo cab, of toch in de richting van volledig modelling.

In het geval van de gt-1000, die had ik liever ook in een rack variant gezien, zoals dat met bv helix, kemper en axe fx wel is.

arjanb01
25 december 2019, 13:48
Die GT 1000 staat als serieuze optie op m’n lijstje. Ze hebben in dat model niet meer de cosm technologie en dat is, te horen aan alleen al de factory presets een hele verbetering.
De eerste 5 factory presets zijn zo plug en play en klaar om via een PA te gebruiken.
Wellicht voor mij een serieuze optie als back up. Goeie prijs/kwaliteit verhouding zoals eigenlijk alle Boss gt units!

tnijland
25 december 2019, 18:47
Ik heb zelf teveel rack spullen en ik weiger categorisch om ze weg te doen ;-)

Noem het maar nostalgie maar ze winnen het imo in kwaliteit ook nog steeds van de modelers. Maar een goede modeler is net een zwitsers zakmes en dat werkt in de huidige tijd veel handiger, zeker nu we allemaal electronisch en naar in-ear toe willen.

Gewoon uitproberen dus. Soms heeft een apparaat net dat speciale waardoor het goed werkt. Ik heb dat zelf met de VR Pedalpro en de Lex Bos spullen. Maar eerlijk is eerlijk, de AX8 wordt momenteel wel het meest gebruikt voor de cover-band. En de AX8 zou zo maar een keer een Boss of Kemper kunnen worden...

tnijland
25 december 2019, 19:25
Ik ben momenteel een beetje aan het dubben of ik mijn 19" rack ga voorzien van een torpedo cab, of toch in de richting van volledig modelling.

Ik heb een tijdje geëxperimenteerd met de Torpedo CAB in combinatie met een pedalboard. Het vereist veel uitzoekwerk. Uiteindelijk was de combi met een Reussenzehn BlackFace als preamp en de LB Superdrive en een Torpedo een hele mooie combi. Maar je basissound wordt dan toch voornamelijk door het preamp circuit bepaald en uiteindelijk klinkt alles als een variatie met eenzelfde overdrive klankkleur. Ik bleef een beetje zoeken wat natuurlijk ook leuk was ;-)

In dit geval zou ik zelf voor een losse modeler gaan (dus zonder integratie met de andere apparatuur). en met uitproberen bedoel ik minimaal 3-6 maanden...

D3nnis
25 december 2019, 20:37
In dit geval zou ik zelf voor een losse modeler gaan (dus zonder integratie met de andere apparatuur).

Ook vwb betrouwbaarheid niet zo'n gek idee op zich. Met mijn rack toch al wel wat akkefietjes gehad; kleine dingetjes, maar komt nooit gelegen.

Da Vinci
27 december 2019, 12:40
Ik heb in 2011 voor het eerst Kemper getest, en ik was er toen niet zo van overtuigd, met name als "amp in the room" sound.

Dat ligt ook grotendeels aan hoe je me uitversterkt. Bij Guitarfactory waar ik dinsdag ff was staat ie op een Bluguitar fatcab, wat ik eigenlijk helemaal niet zo’n fijn cabinet vindt, maar dat is alsnog een hele verbetering t.o.v. onze PA in de oefenruimte qua amp om the room sound.
Daarom speelde ik in mijn vorige band altijd door een Engl cab.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

D3nnis
27 december 2019, 12:43
Dat ligt ook grotendeels aan hoe je me uitversterkt.

Sowieso, maar destijdsheb ik 'm getest over een Bogner 4x12 met V30's, zoals ik zelf ook gebruik.
Veel eerlijker kon ik niet vergelijken.

Eko
30 december 2019, 14:31
Volgens mij mag ik blij zijn dat ik rockabilly/rock n roll speel. Gitaar-echo-amp. Hele avond lol en geen geklooi.
Het leuke is dat ( voorzichtige schatting) meer dan de helft van het publiek het niet hoort waar je op speelt, hoe je iets speelt, zolang ze maar mee kunnen zingen. Iets goed kunnen op je instrument is dan beter dan weten over welke amp of met welke delay....
Ben geen purist hoor. Ook bij mij staat een amp met alle effecten op mijn muziekkamer. Altijd leuk om mee te klooien.
Maar live loop ik naar de amp als ik iets harder wil, of meer bas.
ja, ik ben een oude zak. Alleen met meer dan 40 jaar podiumervaring ben ik gewoon terug naar eenvoud. De weg er naar toe was wel leuk hoor.

dml
30 december 2019, 19:29
Volgens mij mag ik blij zijn dat ik rockabilly/rock n roll speel. Gitaar-echo-amp. Hele avond lol en geen geklooi.
Het leuke is dat ( voorzichtige schatting) meer dan de helft van het publiek het niet hoort waar je op speelt, hoe je iets speelt, zolang ze maar mee kunnen zingen. Iets goed kunnen op je instrument is dan beter dan weten over welke amp of met welke delay....
Ben geen purist hoor. Ook bij mij staat een amp met alle effecten op mijn muziekkamer. Altijd leuk om mee te klooien.
Maar live loop ik naar de amp als ik iets harder wil, of meer bas.


Ik speel live dus met alleen maar een modeler (de genoemde GT-1000) en bij mij is het niet anders: gitaar -> modeler -> PA. Klaar.
Hele avond lol en ook geen geklooi. Als ik iets harder wil en/ of meer bas loop ik naar het in-ear rack of ik buk even want de vijf draaiknoppen onder het scherm heb ik ingesteld op Global low, Global mid en Global high. Maar 9 van de 10 keer is het niet nodig ook maar iets te veranderen.

Ben het absoluut met je eens dat het publiek, denk wel meer dan de helft, het geen enkele zak uitmaakt waar je over speelt of over welk model dan ook.

Erik de Perik
30 december 2019, 19:57
Sowieso, maar destijdsheb ik 'm getest over een Bogner 4x12 met V30's, zoals ik zelf ook gebruik.
Veel eerlijker kon ik niet vergelijken.

Ik vraag me af of een Kemper gebaat is bij zo'n cab.

dml
30 december 2019, 20:09
Ik vraag me af of een Kemper gebaat is bij zo'n cab.

Back in the days zeker niet. Tegenwoordig heb je aardig wat "merged" profiles, waarbij de speakercab los van de rest wordt geprofiled, dan kan je prima je vertrouwde gitaarcab gebruiken. Maar vroegah bestond dat niet.

Da Vinci
30 december 2019, 20:20
Back in the days zeker niet. Tegenwoordig heb je aardig wat "merged" profiles, waarbij de speakercab los van de rest wordt geprofiled, dan kan je prima je vertrouwde gitaarcab gebruiken. Maar vroegah bestond dat niet.

Mwa... toch vond ik het nooit verkeerd om mijn speakersim uit te zetten en een vertrouwd cabinet als monitor te gebruiken. Ook niet bij de standaard profiles.

D3nnis
30 december 2019, 23:36
Ik vraag me af of een Kemper gebaat is bij zo'n cab.Ligt eraan wat je doel is.
Als je doel totale flexibiliteit is natuurlijk niet.


Back in the days zeker niet. Tegenwoordig heb je aardig wat "merged" profiles, waarbij de speakercab los van de rest wordt geprofiled, dan kan je prima je vertrouwde gitaarcab gebruiken. Maar vroegah bestond dat niet.

In 2011 waren er al profiles verkrijgbaar van amps zonder cabinet.

Bij een profile van amp + cab en dan de cabsim uit zetten zal wel min of meer een compromis zijn maar dat heb ik destijds eigenlijk niet geprobeerd.

Erik de Perik
30 december 2019, 23:43
Een Kemper levert een complete sound af dus amp, effects en cab. Die kun je alleen maar met een fullrange speaker weergeven. Iedere gitaarspeaker zal tekort schieten.

D3nnis
30 december 2019, 23:55
Een Kemper levert een complete sound af dus amp, effects en cab.

Kan, maar hoeft dus niet.

Eko
31 december 2019, 14:02
Gewoon uit oprechte interesse: hoeveel verschillende amps en cabinetten gebruiken jullie een hele avond? Gebruiken jullie verschillende amps met verschillende drives? Ik heb diverse films op YT zitten kijken met alle mogelijkheden van de Kemper en voor mij is het allemaal veel te veel. Als ik dan ook nog de hele chain moet ontwerpen met delays, drives, compressor en andere zaken dan zakt bij mij de moed in de schoenen.

Da Vinci
2 januari 2020, 08:53
Een Kemper levert een complete sound af dus amp, effects en cab. Die kun je alleen maar met een fullrange speaker weergeven. Iedere gitaarspeaker zal tekort schieten.

Tekort schieten is nogal subjectief op dit gebied. Ik denk dat het prima mogelijk moet zijn voor een gitaarspeaker om gitaargeluid weer te geven. Zelf vind ik het karakter van een speakercabinet wel prettig. In mijn vorige was onze eigen versterking vaak ook zaalversterking (kleine kroegjes). Dan hangt daar eoa brak zangsetje dat het maar net trekt en met een frfr monitor kwam ik niet heel fijn door de mix voor mijn gevoel. Ik gebruikte daar altijd mijn Engl 2x12 voor de zaal met cabsim uit en had de cabsim aan op de output die naar mijn IEM ging. Dat was in die situatie voor mij persoonlijk het fijnst.

Da Vinci
2 januari 2020, 09:05
Gewoon uit oprechte interesse: hoeveel verschillende amps en cabinetten gebruiken jullie een hele avond? Gebruiken jullie verschillende amps met verschillende drives? Ik heb diverse films op YT zitten kijken met alle mogelijkheden van de Kemper en voor mij is het allemaal veel te veel. Als ik dan ook nog de hele chain moet ontwerpen met delays, drives, compressor en andere zaken dan zakt bij mij de moed in de schoenen.

Ik heb twee banken van 5 presets. Volgens mij zitten hier 3 of 4 versterkers in. Alle presets hebben de mogelijkheid met een van slag naar lead te gaan (traploos met een expressiepedaal of dmv een footswitch) waarbij gain, eq en volume veranderen en compressor en delay aan gaan (dan staat bij slag de mix op 0 en die loopt dan op).
Op één van de twee banken staan de delays standaard al aan, ook voor de rythmpartijen. Op de eerste twee kanalen zit een chorus.

'Een hele chain ontwerpen', tja, zo laat je het nogal zwaar klinken. Als je met een traditionele setup werkt heb je ook een versterker met bepaalde instellingen en een pedalboard waar je voor alle effecten een pedaaltje hebt liggen die me moet instellen. Het is niet dat je ineens heel veel meer of minder parameters in te stellen hebt ofzo. Het zit alleen in één apparaat ipv in verschillende maar daar wordt het mi eenvoudiger van en niet moeilijker. Ik had altijd een enorme schijthekel aan die pedaaltjes. De ene helft voor de versterker, de andere in de effectloop, voeding, volgorde, zijn de instellingen weer gewijzigd in de koffer, kraakt er weer een kabeltje. En dan heb je voor dat ene nummer een keer een flanger oid nodig en die heb je dan weer net niet. Doe mij maar een alles-in-één oplossing.

apekop
2 januari 2020, 12:31
Gewoon uit oprechte interesse: hoeveel verschillende amps en cabinetten gebruiken jullie een hele avond? Gebruiken jullie verschillende amps met verschillende drives? Ik heb diverse films op YT zitten kijken met alle mogelijkheden van de Kemper en voor mij is het allemaal veel te veel. Als ik dan ook nog de hele chain moet ontwerpen met delays, drives, compressor en andere zaken dan zakt bij mij de moed in de schoenen.

Ik ben het eens met Da Vinci. Het hoeft echt niet zo moeilijk te zijn. Maar voor sommige mensen is het gewoon niet weggelegd. Als je al afknapt op zo'n filmpje en alle mogelijkheden is het waarschijnlijk niet voor je weg gelegd en ben je meer een 'amp en pedalen-man". Niks mis mee. En wat ik eerder al schreef; als je maar een paar effecten en 1 amp geluid nodig hebt is een Kemper, Axe fx of Helix waarschijnlijk ook overkill.

Hansie
2 januari 2020, 16:49
Gewoon uit oprechte interesse: hoeveel verschillende amps en cabinetten gebruiken jullie een hele avond? Gebruiken jullie verschillende amps met verschillende drives? Ik heb diverse films op YT zitten kijken met alle mogelijkheden van de Kemper en voor mij is het allemaal veel te veel. Als ik dan ook nog de hele chain moet ontwerpen met delays, drives, compressor en andere zaken dan zakt bij mij de moed in de schoenen.

ik gebruik voor mijn coverband normaal gesproken 4 basis geluiden op mijn Headrush Gigboard, die allemaal op dezelfde basis setup gebaseerd zijn en die sowieso allemaal dezelfde Impulse Response (cabinet) gebruiken. Voor mij meer dan voldoende, waarbij wel de opmerking dat mijn Gigboard erg goed reageert op mijn gitaar. Elke aanpassing van element, volume of toon hoor je ook echt, waardoor veel verschillende/complexe toestanden niet nodig zijn.

D3nnis
2 januari 2020, 19:22
Ik heb diverse films op YT zitten kijken met alle mogelijkheden van de Kemper en voor mij is het allemaal veel te veel.

Ik denk dat de valkuil van velen (en vooral die van mij) is dat je alles wat-ie kan ook wilt gebruiken. Maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet.

tnijland
2 januari 2020, 21:05
Ach, het is toch ook wel leuk om uit te zoeken hoe al die interessante gitaarsounds ooit tot stand zijn gekomen. Ik hou van techniek en mijn modeling experimenten beperken zich dan ook niet alleen tot de software oplossingen... Ben bijvoorbeeld weer bezig met het uitproberen van een Egnater M4 modulaire buizen preeamp (Twin/Deluxe/Rectifier/Marshall SL en Vox). Het blijft gewoon fascinerend om te beluisteren hoe verschillende preamps uitpakken qua sound. En het leuke is dat ik het zelfs tegenwoordig ook kan combineren met modeling (preamp buizen, cabinet en effecten uit de AX8). Het experimenteren geeft me in ieder geval wel wat aardige referentie kaders. En je krijgt er volgens mij ook alleen verstand/gevoel voor door het zelf te proberen.

En voor mijn band gebruik ik tijdens optreden gewoon voor het gemak de AX8 met een actieve monitor of voor de eenvoud mijn Lex Bos Buddy amp, een Eventide H9 en de Superdrive. Want dat is gewoon praktischer.

Eko
3 januari 2020, 13:25
Ik vroeg het omdat ik eerder met Line 6 de ervaring opdeed. Uiteindelijk speelde ik op maar 1 of 2 presets. De enige verandering die ik af en toe toepaste was een boost voor solo`s. Sinds ik draadloos speel, en over een podium of door de zaal wandel, gebruik ik gewoon mijn volumeknop op de gitaar.
Veel mensen kopen zoiets met enorm veel mogelijkheden en gebruiken uiteindelijk maar heel weinig. Ik vond de films op YT wel indrukwekkend qua techniek. Dat vond ik trouwens ook van de Blu guitar amp.

Da Vinci
3 januari 2020, 14:24
1 preset is natuurlijk wel heel weinig.
Maar zou die preset bestaan uit bijvoorbeeld een versterker met iets voor de loop, iets in de loop wat ik via een microfoon in mijn IEM moet krijgen zou ik alsnog lekker m'n Kemper meenemen ;)

Ik voel ook niet zo de druk om 128 banken aan presets met tientallen verschillende versterkers te maken puur omdat het kan. Ik rijd ook niet elke dag harder dan 130 km/u in mijn auto omdat ik alles wat ie kan ook wil doen.

JanVrm
8 april 2020, 23:01
Heb vandaag de GT-1000 binnen gekregen. Nu staan er zoals gewoonlijk een hoop onzinnige overdreven presets in, maar ik moet zeggen dat er flink wat tussen zitten die direct goed bruikbaar zijn. En klinkt direct gewoon goed, niet de teleurstellende ervaring die ik met de Helix had. Ben zeker dat ik hier nog wel plezier aan ga beleven, zodra ik er helemaal aan gewend ben.

Voordat ik begon met spelen heb ik de nieuwste versie software geinstalleerd op de GT.

Een probleem is er wel: ik vermoed de driver. Meespelen op een audiobestand vanuit je laptop naar de GT-1000 gaat niet goed, de audio vanuit de laptop hapert constant. Dit probleem had ik niet met de GT-100. Ik heb daarna de update nog een keer geïnstalleerd, maar helaas maakte dat niets uit. Enig idee hoe dit op te lossen?

Erik de Perik
8 april 2020, 23:08
Ik heb 'm verschillende malen op YT beluisterd en ik kan mij goed voorstellen dat het voor veel doelen ruim voldoende is. Verder vond ik het niet echt interessant al kan het goed zijn dat ik op een andere manier dezelfde sound krijg. Vaak houden we onszelf voor de gek.

arjanb01
9 april 2020, 06:35
Wat vond je er niet interessant aan?
Als ik je audio van je band beluister, ondanks de crappy opnames, hoor ik veel crunch en lead sounds met wat delays en choruses. Gain niet al te hoog. Dat lukt de GT1000 makkelijk, en klinkt ook nog eens behoorlijk dynamisch als je met volume pot van je gitaar werkt.
Rechtstreeks de FOH in, geen gekut met plaatsing van mics of gezeik met bandleden dat je te hard staat.
Ik wist het wel als ik weer 1000 euro moest uitgeven aan gear 😁

Da Vinci
9 april 2020, 14:19
Rechtstreeks de FOH in, geen gekut met plaatsing van mics of gezeik met bandleden dat je te hard staat.


Nou Arjan, je mening over modeling is aardig aan het bijdraaien of zie ik 't verkeerd?

dml
9 april 2020, 17:02
Ik heb 'm verschillende malen op YT beluisterd en ik kan mij goed voorstellen dat het voor veel doelen ruim voldoende is. Verder vond ik het niet echt interessant al kan het goed zijn dat ik op een andere manier dezelfde sound krijg. Vaak houden we onszelf voor de gek.

Nou, da's toch mooi? Ik krijg uit de GT min of meer dezelfde sound die ik ook uit een Kemper krijg. Mijn sound haal ik ook uit een Fender Twin met een Carl Martin Plexitone ervoor, of één of andere cleane buizenbak met een Boss DS-1 ervoor. Ofwel het cliché: toon zit in je vingers :)
Wanneer is het voor jou wel interessant?

dml
9 april 2020, 17:06
Voordat ik begon met spelen heb ik de nieuwste versie software geinstalleerd op de GT.

Een probleem is er wel: ik vermoed de driver. Meespelen op een audiobestand vanuit je laptop naar de GT-1000 gaat niet goed, de audio vanuit de laptop hapert constant. Dit probleem had ik niet met de GT-100. Ik heb daarna de update nog een keer geïnstalleerd, maar helaas maakte dat niets uit. Enig idee hoe dit op te lossen?

Typisch, in dit soort gevallen is het meestal alles of niets. Met 3.1 geen gedoe. Ik zie nu dat net versie 3.11 uit is, ga 'm wel even installeren en testen of ik dat ook heb.

EDIT:
Versie 3.11 geïnstalleerd, geen enkele hapering in audio!

JanVrm
9 april 2020, 21:16
Typisch, in dit soort gevallen is het meestal alles of niets. Met 3.1 geen gedoe. Ik zie nu dat net versie 3.11 uit is, ga 'm wel even installeren en testen of ik dat ook heb.

EDIT:
Versie 3.11 geïnstalleerd, geen enkele hapering in audio!

Ik ben ook even teruggegaan naar de 3.02 versie, maakte geen verschil. Nu weer terug bij 3.1.1.
Het leek een bufferprobleem. Ik ben via het configuratiesysteem in het stuurprogramma van de GT gegaan en daar met de buffer gaan variëren (staat standaard op 6). Meer of minder, maakt niets uit. Geluidsinstellingen nagelopen, klopt allemaal. De driver reageert goed wanneer je de USB aansluit, ook allemaal geen probleem.
Dit ook op het GT-1000 forum op Facebook aangekaart. Alleen suggesties gehad die ik allang gecontroleerd had, nu is het er stil....

Ik wil dit apparaat graag houden, klinkt goed en bediening prima te doen. Maar er zit geen audio input jack meer in. Nu kan ik audio inbrengen via de loop van de GT, maar die wil ik in mijn pedalboard voor andere toepassingen gebruiken. Dan zou ik weer een mini mixertje moeten inschakelen om te oefenen.

Naast het feit dat het nog steeds met een adapter gaat i.p.v. een netsnoer is dit wel het grootste minpunt van de GT-1000/software.

Met de GT-100 heb ik overigens dit probleem nooit gehad.

JanVrm
9 april 2020, 21:22
Probleem waarschijnlijk opgelost. USB-kabel van mijn printer verwisseld...en nu werkt het wel.
Wel raar dat het overbrengen van data tussen de pc en GT wel goed ging, evenals programmeren via Boss Tone Central.....

Erik de Perik
10 april 2020, 01:05
Wat vond je er niet interessant aan?
Als ik je audio van je band beluister, ondanks de crappy opnames, hoor ik veel crunch en lead sounds met wat delays en choruses. Gain niet al te hoog. Dat lukt de GT1000 makkelijk, en klinkt ook nog eens behoorlijk dynamisch als je met volume pot van je gitaar werkt.
Rechtstreeks de FOH in, geen gekut met plaatsing van mics of gezeik met bandleden dat je te hard staat.
Ik wist het wel als ik weer 1000 euro moest uitgeven aan gear ��

Een deel van die opnames zijn direct van een kuttafel op een cassetterecorder, ja echt!! en een deel met een tweesporen digitaal ding dat ergens in de oefenruimte lag.

Wat jij op de cassette opnames hoort was een 4x12 stereo kast met gemodificeerde Beyma speakers, twee Marshall 100 watt plexi's (geen reissues) een gemodificeerde KH Quattro en een Alessis Quadraverb GT. Op latere opnames geen Alessis maar en Boss GX700 en de preamp is een H&K Access.
Dat spul heb ik allemaal en nog een beetje meer en een GT1000 zou ik moeten kopen. Speel nu op een Fender SuperSonic met wat pedaaltjes en ga terug naar rack maar dan wat lichter. Kast wordt waarschijnlijk wel een 4x12.

JanVrm
16 april 2020, 12:51
Ben nu een aantal dagen bezig met de GT-1000 en mij bevalt het prima.
Niet alle versterkermodellen zijn bruikbaar (tenzij je misschien andere IR's laadt) maar vooral de X-amps zijn erg goed, net zoals de effecten.

Minpunt blijft die adapter (waarom geen netsnoer?) en de Boss Tone Central software. Vooral dat je de patches niet eenvoudig in de juiste volgorde kunt slepen en dat je ouderwets de patches daarvoor moet omwisselen vind ik niet van deze tijd.

Maar verder, prima apparaat. Nu nog hopen dat we ooit nog op een podium mogen staan ….:supercool:

D3nnis
16 april 2020, 13:14
Minpunt blijft die adapter (waarom geen netsnoer?)

Haha, dat zou ook mij eerste gedachte zijn, maar DML alhier heeft daar toch een andere mening over waar ook wel iets voor te zeggen is.


Nu nog hopen dat we ooit nog op een podium mogen staan ….:supercool:

Daar ben ik ook wel benieuwd naar, maar deze "leegte" is wel ideaal om je zo'n apparaat eigen te maken.

Hoe maak jij je patches eigenlijk?
Ik zit in het digitale domein steeds met koptelefoon te klooien, maar ik heb totaal geen idee hoe dit dan over een PA zal gaan. Natuurlijk kun je opnames als referentie gebruiken, maar toch...

JanVrm
16 april 2020, 22:42
Haha, dat zou ook mij eerste gedachte zijn, maar DML alhier heeft daar toch een andere mening over waar ook wel iets voor te zeggen is.



Daar ben ik ook wel benieuwd naar, maar deze "leegte" is wel ideaal om je zo'n apparaat eigen te maken.

Hoe maak jij je patches eigenlijk?
Ik zit in het digitale domein steeds met koptelefoon te klooien, maar ik heb totaal geen idee hoe dit dan over een PA zal gaan. Natuurlijk kun je opnames als referentie gebruiken, maar toch...

Inderdaad, de "leegte" was eigenlijk ook wel een reden om de stap van GT-100 naar 1000 te maken.

Voor het maken van patches inventariseer ik eerst de fabriekspatches waarvan ik direct hoor dat ik er iets mee kan en diegenen die ik absoluut wil overschrijven. Er is een patch met "double amp" die ik vaak gebruik. Ik pas dan per preset van alles aan, specifiek aan wat het nummer vraagt. Ik merk wel dat je soms zo een half uur kwijt bent per patch (ligt niet aan de GT hoor) voordat ik er tevreden over ben.

Direct over de PA deed ik al een paar jaar met de GT-100, eigenlijk alleen maar complimenten over gehad. Ben niet bang dat de GT-1000 niet zou klinken live.

Oh ja, wel jammer dat de ACCEL-knop/functie niet in de GT-1000 is gehandhaafd, maar met een beetje prutsen kom je via-via ook wel tot iets wat erop lijkt.

GT-100 houd ik wel als back up, je weet maar nooit.

JanVrm
22 april 2020, 18:46
@DML en andere ervaringsdeskundigen...

Ik lees her en der (o.a. Glenn Delaune) dat de XLR outputs van de GT-1000 zo luid zijn dat je die het best naar -10 dB en level 22 afstelt indien je rechtstreeks naar de PA gaat.

Hoe doen jullie dat?

dml
22 april 2020, 19:59
@DML en andere ervaringsdeskundigen...

Ik lees her en der (o.a. Glenn Delaune) dat de XLR outputs van de GT-1000 zo luid zijn dat je die het best naar -10 dB en level 22 afstelt indien je rechtstreeks naar de PA gaat.

Hoe doen jullie dat?

Klopt, staat bij mij inderdaad op -10 db en level heb ik meestal op 25 tot 30 staan. Uiteraard afhankelijk van je patchvolume. Mijn patchvolumes zijn over het algemeen een stuk harder dan de fabriekspatches, maar met -10 db stuit hij in ieder geval op de XLR’s niet te hard uit.

JanVrm
22 april 2020, 23:10
Klopt, staat bij mij inderdaad op -10 db en level heb ik meestal op 25 tot 30 staan. Uiteraard afhankelijk van je patchvolume. Mijn patchvolumes zijn over het algemeen een stuk harder dan de fabriekspatches, maar met -10 db stuit hij in ieder geval op de XLR’s niet te hard uit.

Dank je. Ik merk inderdaad, al programmerend, dat mijn eigen patches ook wat harder uit gaan komen dan de fabriekspatches. Die hebben trouwens ook niet altijd hetzelfde volume.

RoryVDW
2 oktober 2020, 11:24
Ik heb mijn Boss ME80 omgewisseld voor een Boss GT1000.
Dit gaat rechtstreeks naar PA (geen gesleur meer van versterkers live).
Wat een wereld van verschil... Wel een paar weekjes zoek en programmeerwerk om de perfecte sound te verkrijgen.
In coronatijd ideaal om de wissel uit te voeren.
Maar eens de GT1000 onder de knie...is het nu kinderspel.
Ondertussen al 2x maal mee opgetreden. DE MAKS gewoon..
Waarom had ik dit niet eerder.

Midwolda
3 oktober 2020, 20:28
Het vervolg: de Boss GT-1000 Core.


https://www.youtube.com/watch?v=S8-n6P23vnk

RoryVDW
20 mei 2021, 09:23
Ne keer deze discussies terug gelezen..is wel grappig om die vroegere commentaren te lezen en vooroordelen van mensen die de GT1000 live nooit hadden gezien of gehoord...
Wel ik gebruik hem nu een jaar..live rechtstreeks op PA..( corona weinig live tegenwoordig) maar na een jaar wil ik toch meegeven...de beste koop ooit..wat hier allemaal geschreven wordt door de expers...wanneer je er een jaartje ervaring mee hebt..dan besef je dat hier gezeverd werd..😜😂🤭