PDA

View Full Version : Marshall mod,ervaringen ivm uitvoer



shredneck
1 augustus 2003, 22:42
Ik ga een "gainmod" uitvoeren op mijn jcm800 2204 en nu vroeg ik mij af, weet iemand het resultaat? Is het aan te horen?
Hieronder de modificatie.
-------
In het preamp schema van de 2204 (schematicheaven) zit een 100k weerstand aangeduid als r4. Als je deze vervangt door 0.5 watt weerstand van 220K met een tolerantie van 5% of minder, dan krijg je een enorme bak gain. De basweergave gaat ook omhoog zegt men, bijna "mesalike".

Als je de r4 vervangt door een weerstand met een lagere waarde dan standaard wordt de toon meer "Fenderlike" zegt men.
----------

Ik ben niet heel erg technisch,maar dit lijkt me een makkelijke mod,ook makkelijk weer ongedaan te maken etc.

Iemand al eens zoiets gedaan bij een 800?

mathe
2 augustus 2003, 10:10
Als je meer gain wilt kun je ook nog wat andere dingen doen.
Neem twee elco's van 1uF/25V en plaats deze (met de - naar 0 = Z in het schema) over de weerstanden R6 en R9.

Marc

shredneck
2 augustus 2003, 10:36
Mja, er zijn talloze gainmods,maar de door mij genoemde is het makkelijkst en het goedkoopst.

Ik wilde ff weten of iemand deze al eens had gehoord....

Ik ben een electronicaleek, althans, op versterkergebied wel.

FragDaddy
2 augustus 2003, 12:31
Mja, er zijn talloze gainmods,maar de door mij genoemde is het makkelijkst en het goedkoopst.

Ik wilde ff weten of iemand deze al eens had gehoord....

Ik ben een electronicaleek, althans, op versterkergebied wel.

deze mod nooit gehoord, maar lijkt me niet zoveel werk om even dat weerstandje te vervangen en te luisteren. als het niets is soldeer je het originele weerstandje weer terug.

wel vind ik het eng dat je zelf al aangeeft dat je een leek bent. is het dan wel slim om in een buizenversterker te gaan klooien? voor je het weet lig je half gefrituurd op de grond. de condensatoren in een buizenbak houden nog heel lang nadat de stekker uit het stopcontact is getrokken, hun lading nog vast en kunnen je zelf dagen later nog met hun hoogspanning electrocuteren.

shredneck
2 augustus 2003, 14:00
Dat is waar, maar ik ga wel met geisoleerde gereedschappen aan de slag en een kennis van me moet ik nog ff vragen hoe ik de elco's "leegmaak" zodat ik echt veilig aan de slag kan.

Ik ben wel een leek, maar ben niet a-technisch gelukkig! :P

Ik ben met name benieuwd of het algehele transparante karakter van de amp blijft of dat ie juist dichtgesmeerd gaat klinken....ik hou van die open sound....maar een tikje meer gain zou perfect zijn. Tubescreamer heb ik, maar wil eigenlijk van de pedalen af.

EdJ
2 augustus 2003, 21:06
Ik denk dat Mathe`s mod makkelijker is maar dat zul je zelf moeten beslissen.Waarom gebruik je voor de weerstand niet een (eventueel tijdelijke)potmeter?Als je `m tijdelijk gebruikt hoef je niet te boren en als je dan het geluid hebt gevonden wat je zoekt haal je `m er weer tussenuit,meet `m en vervangt `m door een vaste weerstand van die waarde.Als je meerdere standen van de pot te gek vind kun je een gat boren en hem vast zetten,zo maar een ideetje hoor 8-)

shredneck
2 augustus 2003, 22:24
Cool idee! Ik wist niet dat dat kon.

Thanx EdJ! :cool:

nicoverduin
2 augustus 2003, 22:48
Ik zou echter niet de potmeter alleen er tussen zetten. De kans bestaat dat als je hem dicht draait, de volle spanning op de anode komt te staan. Als de B+hoger als 300 volt is, kan je de buis verknallen.
Daarnaast is er geen gain meer als de weerstandswaarde gelijk wordt aan 0. Immers V=i*r. Dus als R=0 dan is V ook 0.

Wel zorgt een andere weerstand voor een andere instelling van de buis = andere klank.

Wel kun je een potmeter (zeg 250k) in serie zetten met de 100k weerstand en dan gaan instellen. Dan kun je ook zien wat de gewenste waarde moet zijn. Weerstand waarde + potmeterwaarde wordt nieuwe waarde.
Nico

shredneck
2 augustus 2003, 23:28
Dus Nico, ik hoef in principe alleen maar een pot te kopen, zet die in serie met de bestaande 100k weerstand (in dit geval r4 op het schema) stel de gewenste hoeveelheid gain/klankverandering in en meet dan de waarde.Dan de 100k vervangen door die van de gemeten waarde en klaar.


Toch?

Als dat klopt, dan doe ik het zo.

Ff een bevestiging want ik is leek, en dan post ik mijn bevindingen na de "operatie".

nicoverduin
3 augustus 2003, 06:06
r4 is neem ik aan een anode weerstand. Maak de waarde niet te hoog. Je kan niet eindeloos doorgaan. Realiseer je ook dat door een hogere waarde van R, het instel punt lager komt. De gain wordt tevens groter dus je hebt kans dat geluid aan een kant gaat clippen.
Nico