PDA

View Full Version : Brom in versterker



komopi
11 januari 2018, 08:39
Goededag,

Ik heb een nieuwe oefenversterker aangeschaft, Bugera 5V buizen. Prima versterker voor thuis. ik heb een fender stratocaster aangesloten. Echter hoor ik steeds een lichte brom. Als ik een boss pedaal ertussen zet ( met een adapter en nieuwe kabels ) wordt de brom echter alleen maar harder. Wat kan dit zijn ? de stekker is een "geaard "exemplaar en zit gewoon in een normaal stopcontact. Er zijn geen verdere apparaten aanwezig die m.i het signaal verstoren. Ligt dit dan nu aan de versterker ? :???:

Dirk_Hendrik
11 januari 2018, 08:56
- Staat dat boss pedaal waarmee je brom harder wordt aan (Dus niet in bypass)?
- Kun je de sterkte van de brom laten varieren door met je lichaam (en gitaar dus) te draaien?
- Is de brom er ook als je je volumeregelaar op je gitaar dicht draait?
- Is er een verschil in brom tussen je gitaar volledig los of wanneer je je snaren (of andere metalen onderdelen) aanraakt?

komopi
11 januari 2018, 09:15
ja..als ik de boss aandruk gaat de brom ook harder. Sterkte van de brom?? Dat moet ik even uitproberen. als de vlume regelaar dicht gaat wordt de brom ook minder. Maar normaliter is de brom licht aanwezig, wat kan komen door single coil. maar als ik een efeect pedaal aandruk wordt de brom echt een stuk luider.

MikeD
11 januari 2018, 09:31
intereferentie van (andere) elektrische apparaten in de buurt ?

komopi
11 januari 2018, 09:36
nee, niet dat ik weet..en zeker niet iets wat aanstaat....maar die "brom"is geen versterker fout ?

Dirk_Hendrik
11 januari 2018, 10:48
Het pedaal werkt ook als buffer. Dat betekent dat je elementen minder belast worden als het pedaal in de keten staat en de brom dus harder wordt. Met wat je beschrijft ben ik geneigd te concluderen dat je brom door je gitaar wordt opgepikt en niet van je versterker komt.

cluseau
11 januari 2018, 11:36
Goededag,

Ik heb een nieuwe oefenversterker aangeschaft, Bugera 5V buizen. Prima versterker voor thuis. ik heb een fender stratocaster aangesloten. Echter hoor ik steeds een lichte brom. Als ik een boss pedaal ertussen zet ( met een adapter en nieuwe kabels ) wordt de brom echter alleen maar harder. Wat kan dit zijn ? de stekker is een "geaard "exemplaar en zit gewoon in een normaal stopcontact. Er zijn geen verdere apparaten aanwezig die m.i het signaal verstoren. Ligt dit dan nu aan de versterker ? :???:


Lezen we hier met z'n allen nou overheen?

Als het door de gitaar wordt opgepikt moet de brom met de positie mee veranderen

komopi
11 januari 2018, 12:19
Ik ben nu aan het werk, zal dat vanavond eens testen...dacht er al aan de versterker weer terug te sturen naar Bax..maar het ligt dus niet aan de versterker ?

cluseau
11 januari 2018, 12:24
Ik ben nu aan het werk, zal dat vanavond eens testen...dacht er al aan de versterker weer terug te sturen naar Bax..maar het ligt dus niet aan de versterker ?

Nee, het ligt niet aan bax of aan de versterker maar aan de wijze van gebruik. Als je hem zoals het hoort op een randaarde stopcontact aansluit zou je probleem over kunnen zijn. Eerst maar proberen dan zien we verder.

komopi
11 januari 2018, 12:48
ok..dus een verlengsnoer naar mijn wandcontactdoos..verlengsnoer heeft randaarde en dan zou het over moeten zijn? OF denk ik nou echt te simpel? Ben geen electricieen

cluseau
11 januari 2018, 12:55
Zo simpel zou het kunnen zijn ;)

Dirk_Hendrik
11 januari 2018, 13:33
Lezen we hier met z'n allen nou overheen?


Nee. ;-)
Maar over die positie is nog niets gezegd en met een pedaal aan (ik neem even aan dat het een scheurpedaal is) wordt de brom harder. Dat gaat niet lukken als die brom niet van de gitaar afkomstig is.

En daarnaast heb ik meer bromspoken meegemaakt die niks met randaarde te maken hebben dan wel...

komopi
15 januari 2018, 11:38
Goed...versterker aan, geen brom. Aangesloten op randaarde. Gitaar inpluggen, lichte brom die niet veranderd met draaien van lichaam en gitaar. Snaren dempen, brom minder. Brom wordt luider naarmate het geluid op de gitaar wordt opengedraaid. Met overdrive pedaal is de brom luider. Ook met P90 elementen wordt het geluid niet minder..dus denkelijk ligt het aan het geluid wat de elementen van mijn gitaren oppikt??????????

cluseau
15 januari 2018, 14:18
Goed...versterker aan, geen brom. Aangesloten op randaarde. Gitaar inpluggen, lichte brom die niet veranderd met draaien van lichaam en gitaar. Snaren dempen, brom minder. Brom wordt luider naarmate het geluid op de gitaar wordt opengedraaid. Met overdrive pedaal is de brom luider. Ook met P90 elementen wordt het geluid niet minder..dus denkelijk ligt het aan het geluid wat de elementen van mijn gitaren oppikt??????????

Die conclusie lijkt me idd juist. Mogelijk iets mis met de afscherming in je gitaar. Zou wel zeggen dat verplaatsing van je gitaar effect moet hebben als het door de elementen wordt opgepikt.

Je kan ook nog eens de netstekker 180 graden draaien hoewel dat met gebruik van randaarde niet logisch is. Proberen kost niks.

Plant
15 januari 2018, 18:59
Je kan ook nog eens de netstekker 180 graden draaien hoewel dat met gebruik van randaarde niet logisch is. Proberen kost niks.

Ik heb vroeger een Polytone Mini Brute III of IV gehad, zoiets als deze.

http://guitar.antenna.work/wp-content/uploads/sites/5/2015/08/IMG_2640-e1439157714790.jpg

Die kon je vanuit de middenstand (uit) naar 2 kanten aan zetten, over de buitenste contacten van de lichtnetschakelaar links onder op de foto was de bedrading gekruist zodat je idd fase en nul omdraaide zonder de stekker fysiek om te draaien. De versterker had ook randaarde.

Nooit verschil gehoord, maar kennelijk kon je het treffen. Waarom zit deze feature er anders op?

komopi
15 januari 2018, 19:55
Maar goed.. Ligt dus absoluut niet aan de versterker?

Dutch66
16 januari 2018, 08:42
Misschien even een kort stukje (video) opnemen en posten?
(het wordt anders een beetje lastig te bepalen of je een normale (enkelspoels) brom niet met
een 'probleem' verward ...

Plant
16 januari 2018, 08:55
Die conclusie lijkt me idd juist. Mogelijk iets mis met de afscherming in je gitaar. Zou wel zeggen dat verplaatsing van je gitaar effect moet hebben als het door de elementen wordt opgepikt.

Kan dan ook een slecht afgeschermde kabel vanaf de gitaar zijn, steek daar maar eens een andere voor in de plaats.

no 1 hops
16 januari 2018, 10:20
ok..dus een verlengsnoer naar mijn wandcontactdoos..verlengsnoer heeft randaarde en dan zou het over moeten zijn? OF denk ik nou echt te simpel? Ben geen electricieeneen verlengsnoer, met randaarde, naar een wandcontactdoos met randaarde!!!!!.
(sorry dat ik het zo benoemd, maar er is al eens iemand geweest die een verdeeldoos met randaarde in een normaal stopcontact deed en dan dacht randaarde te hebben.. in de meeste nederlandse huizen zul je een stopcontact uit de keuken moeten gebruiken om daadwerkelijk te testen)

verder, als je brom niet verandert door draaien van je gitaar t.o.v. de versterker en andere apparatuur, is het misschien ook niet de afscherming van je gitaar, maar zoals eerder genoemd je kabel.
misschien kan je van iemand anders even een gitaar lenen om te horen of het effect verandert?
p90 zijn single coils en die zijn vanuit hun constructie alleen al gevoeliger voor brom