PDA

View Full Version : Stemmechanieken Les Paul vervangen?



Jasper.
9 januari 2018, 13:06
Sinds ik dunnere (008, ja ik weet het maar ik vind het erg lekker spelen) snaren op mijn Studio heb gelegd ontstemt de gitaar mij echt veel te makkelijk. Het valt me nu op dat de tuners ook erg makkelijk draaien als er wat tegen aan komt (er zit natuurlijk ook minder spanning op nu). Er zitten gewoon de standaard kluson stijl tuners van Gibson op.
Er zit al een graphtech topkam op en de sleuven lijken me niet te nauw aangezien ik er ook al eens zonder problemen een 010 setje op gehad heb.
Gaan wat stevigere tuners dit oplossen? Ik zal aan locking tuners te denken, heb ik ook geen windingen meer.
Iemand tips? Wel graag weer tulpjes (plastic of metaal maakt dan weer niet veel uit) en een direct fit. Heb geen zin om te boren.
Ik had zelf al de Gotoh SD90mg en de schaller keystone locking tuners in mijn hoofd.

pasqual
9 januari 2018, 20:39
Locking tuners draaien net zo makkelijk als "gewone" tuners. Verschil is dat je de snaren kunt opsluiten zodat je nauwelijks windingen nodig hebt. Ik weet niet of er tuners zijn die je ook kunt vastzetten zodat je ze niet meer kunt verdraaien, dat is volgens mij wat je zoekt.

telerocker
10 januari 2018, 01:18
Ik vind het knap om uit een 008-set een dikke toon te halen. Ik speel 010 of 011, afhankelijk van de gitaar. Qua tuners: Gotohs, Tonepros?

MoonlandMenace
10 januari 2018, 05:30
Eens een gitaar proberen die wel degelijk ontworpen is, blijft veel beter op stemming :soinnocent:
Naar mijn ervaring ontstemmen de meeste Gibsons sneller vanwege het design van de headstock. Als je ziet wat voor een hoek de snaren maken om bij de stemsleutels te geraken...
Die dunne snaren genereren waarschijnlijk te weinig druk op de nut met stemmingsproblemen tot gevolg.

Orpheo
10 januari 2018, 07:08
Hipshot locking tuners zijn imho verreweg de beste.

En dikke tone kan prima met 008. Iommi en gibbons krijgen t ook voor elkaar.

Agent_Smith
10 januari 2018, 09:05
En dikke tone kan prima met 008. Iommi en gibbons krijgen t ook voor elkaar.

Precies, en ik heb in bijna 25 jaar echt nog nooit stemmingsproblemen gehad met mij Les Pauls (stuk of 10) met 009's.

Orpheo
10 januari 2018, 11:38
Ach, Locking tuners Helpen net dat beetje extra. Ik had een gitaar die niet op stemming te houden was. Bleek dat ik in mijn haast de snaren zo crappy op heb gelegd dat ze uit de tuner slipten... Tja. Dat heb je absoluut niet met Locking tuners.

mrweird
10 januari 2018, 11:51
Ik speel ook met 008 op een LP. Klinkt prima en speelt heerlijk. De niet omwikkelde snaren moet ik wel veel windingen geven en goed rekken maar dan gaat 't prima qua stemming. Geen verschil met andere diktes.

Jasper.
10 januari 2018, 11:53
Thanks Orph. Weet jij een goed adresje voor de hipshots? Ik zie ze zo gauw alleen op thomann voor €22 p/s. En weet jr of ze een direct fit zijn? Gaatje voor een schroefje boren is nog niet zo erg als het moet. Maar de gaten opboren waar ze doorheen gaan doe ik het liefst niet.

Als ik eenmaal aan het spelen ben valt het ontstemmen best wel wat mee.
Maar ik hoef de gitaar maar op/in de gigbag te leggen en hij is al ontstemt. Heb ik de gigbag nog niet eens dicht. En ik kan hem nergens even snel tegenaan zetten. Dat is meer het probleem. Bij elke kleine aanraking draait het stemmechaniek terug. Ik vind ze vrij gammel als ik ze met andere mechanieken vergelijk.

fred dons
10 januari 2018, 11:59
draai het schroefje op de button een (heel) klein beetje aan, dan zal hij stroever gaan lopen

Jasper.
10 januari 2018, 12:01
Ik kan nu even niet controleren maar volgens mij hebben die gibson deluxe tuners dat niet :(

Agent_Smith
10 januari 2018, 12:13
Ik kan nu even niet controleren maar volgens mij hebben die gibson deluxe tuners dat niet :(

Nee, klopt

Mijn Gibsons kunnen makkelijk weken of langer in de koffer zitten en totaal niet ontstemd. Locking tuners heb ik niet. Sommigen hebben de originele; sommigen Grovers of Schallers ofzo. Echt nooit problemen, ook niet met nieuwe snaren.

Bartrock
10 januari 2018, 12:25
draai het schroefje op de button een (heel) klein beetje aan, dan zal hij stroever gaan lopen
Ja,dat wil ik net zeggen,en LPīs en gigbags zijn nooit een goede combinatie,mijns inziens.Maar met Klusons werkt het niet nee.

rozh
10 januari 2018, 13:28
nut uitvijlen om schuren met de rand te verminderen helpt ook, alsmede wat potloodvijlsel, dat doet echt wonderen.
Speel zelf wel met .11 though :P

fred dons
10 januari 2018, 13:31
Ik kan nu even niet controleren maar volgens mij hebben die gibson deluxe tuners dat niet :(

fuk, je hebt gelijk :D , dan nee zonder de behuizing open te maken is er weinig tegen te doen

Jasper.
10 januari 2018, 15:02
nut uitvijlen om schuren met de rand te verminderen helpt ook, alsmede wat potloodvijlsel, dat doet echt wonderen.
Speel zelf wel met .11 though :P

Ik had nergens last van tot ik aan de dunnere snaren ging. En er zit een graphtech nut op, volgens mij lopen de snaren er op zich goed doorheen.

Orpheo
10 januari 2018, 16:31
Jasper: als je nu tuners hebt ala ouderwetse Kluson: nop past niet.

mrweird
10 januari 2018, 17:48
Jasper: als je nu tuners hebt ala ouderwetse Kluson: nop past niet.

Daar bestaat toch ook een locking variant van?
http://www.kluson.com/images/kedpl_3801n_a-u4541.png?crc=120123234
Kluson revolution.

Tabula Rasa
10 januari 2018, 17:53
Geniaal, lelijk, maar geniaal!

Tapabitch!

Jasper.
10 januari 2018, 18:19
Jasper: als je nu tuners hebt ala ouderwetse Kluson: nop past niet.

Ik heb er ff een tuner uit geschroefd. Heb geen schuifmaat maar ik meet met lineaal grofweg 10mm. Griplocks zijn 9.8 dacht ik te lezen. Bedoel je het schroefgaatje?

Jasper.
10 januari 2018, 18:23
Daar bestaat toch ook een locking variant van?
http://www.kluson.com/images/kedpl_3801n_a-u4541.png?crc=120123234
Kluson revolution.

Thanks. Ik zag al soortgelijke tuners. Is misschien ook wel een optie. Wil ff kijken of de hipshots te doen zijn. Vind ze wel tof.

Orpheo
10 januari 2018, 18:57
Zitten de tuners met een busje vast dat je moet aandraaien of met een busje in de kop ingeslagen? Bij eerste past Hipshot. Bij tweede niet :p

Kluson locking gebruik ik ook vaak. Ook fijne tuners maar niet zo rock solid als hipshot.

D3nnis
10 januari 2018, 19:06
Jasper: als je nu tuners hebt ala ouderwetse Kluson: nop past niet.


Daar bestaat toch ook een locking variant van?
http://www.kluson.com/images/kedpl_3801n_a-u4541.png?crc=120123234
Kluson revolution.



Kluson locking gebruik ik ook vaak.


Zijn de kluson locking tuners dan niet onderling uutwisselbaar met de gibson deluxe tuners (en vice versa)?

Jasper.
10 januari 2018, 20:21
Zitten de tuners met een busje vast dat je moet aandraaien of met een busje in de kop ingeslagen? Bij eerste past Hipshot. Bij tweede niet :p

Kluson locking gebruik ik ook vaak. Ook fijne tuners maar niet zo rock solid als hipshot.

Ik heb de eerste. Het moertje dat eigenlijk een busje is. Weet jij of de schroefgaatjes dan ook overeen komen?

Erik de Perik
10 januari 2018, 20:47
Ik snap het niet..... op mijn 149 eur nep LP zitten nep Klusons die alleen in het begin erg verstemden maar nu totaal niet. Wellicht moet je gewoon een tijdje wachten. Die op m'n echte SG verstemmen overigens ook niet. Beide met .010 trouwens.

Agent_Smith
10 januari 2018, 22:12
Ik heb de eerste. Het moertje dat eigenlijk een busje is. Weet jij of de schroefgaatjes dan ook overeen komen?

De eerste heeft 10mm gaten in de kop en de tweede 8mm (ongeveer want het zullen wel engelse maten zijn).

Jasper.
10 januari 2018, 22:15
Wellicht moet je gewoon een tijdje wachten.

Tot ie weer terug ontstemt? :D

Jasper.
12 januari 2018, 16:27
Heb een set Hipshots besteld. Van ebay. Zo heb ik er de plaatjes bij waarmee je ze zonder schroeven kan bevestigen (mocht het niet echt passen qua schroefgaatjes) en nu heb ik er toch de tulp knoppen bij. Misschien maak ik ook nog wel nieuwe schroefgaatjes mochten ze niet passen, maar dat moet ik nog even zien.

Erik de Perik
12 januari 2018, 16:34
Tot ie weer terug ontstemt? :D

Natuurlijk, wat dacht jij dan...? :seriousf:

Jasper.
24 januari 2018, 22:41
http://i68.tinypic.com/e1506o.jpg

Vandaag binnengekregen. De tunerposts mochten ietsje langer maar het kan net zo.

fred dons
25 januari 2018, 09:16
nice ! en blijft tie ook gestemt ?

Jasper.
25 januari 2018, 23:22
Jup. Tuners voelen veel degelijker met draaien. En de hogere ratio vind ik ook wel prettig. Het lijkt zelfs of ze meer sustain geven, maar dat zal wel tussen de oren zitten.

D3nnis
28 januari 2018, 13:14
Het lijkt zelfs of ze meer sustain geven, maar dat zal wel tussen de oren zitten.

Nou....dat is misschien niet eens onwaar.
Als deze mechanieken wat minder speling hebben kan het zijn dat er minder trillingsenergie "opgeslokt" wordt.
En wellicht hebben deze meer massa?

rozh
28 januari 2018, 16:15
mooi! heb je een foto van de achterkant?