PDA

View Full Version : echte drums aan je computer hangen



showband
2 januari 2018, 16:03
ok drummergrappen hieronder graag


https://www.youtube.com/watch?time_continue=3&v=VWq5lMKPWXc


https://www.youtube.com/watch?v=tOXJWcyupvA


uitleg: https://www.youtube.com/watch?v=mKu_SUsy4O8

Brad
2 januari 2018, 17:28
Een prima oplossing voor bandjes die het liefst met zo weinig mogelijk mensen werken maar die wel van echte akoestische drums houden, zowel live als in de studio.

showband
2 januari 2018, 17:52
Een prima oplossing voor bandjes die het liefst met zo weinig mogelijk mensen werken maar die wel van echte akoestische drums houden, zowel live als in de studio.

ik verwachte hier de eerste "maar als je met drummers werkt werk je toch niet met mensen" en "dit is niet echt want een computer kan nadenken" grap....

http://i.fok.nl/s/nopompom.gif

Duhsjaak
2 januari 2018, 19:47
Rond 1985 is er uitgebreid geëxperimenteerd met computer gestuurde drums. Echte drums dus, die servo aangestuurd werden en dus programmeerbaar. Voordeel? Ze zopen je bier niet op als je effe pissen was.
Nadeel: een echte drummer droeg zijn eigen ketels. Nou mocht je dat als gitarist of bassist ook nog doen.

Naar mijn smaak waren de Lynn drums veruit de beste. Zeer minutieus te programmeren.
Zal morgen even kijken, want ik heb wel een paar tracks op het oog waar die Lynn drums op zijn gebruikt.

En natuurlijk de beste:
Wanneer kwijlt een drummer uit beide mondhoeken? Als ie waterpas staat.
Zo, een vliegende start voor dit grappige draadje. En dan ben ik nog bescheiden. O ja, eerlijk is eerlijk. Ik ben ook drummer geweest.
Vriendelijke groet, Gus

Erik de Perik
2 januari 2018, 20:59
Hoe noem je iemand die met muzikanten omgaat.......?





Een drummer.

Hendrik1970
4 januari 2018, 10:35
Hoe noem je iemand die niet met mensen kan omgaan?............

erik de perik.

Fusion
4 januari 2018, 10:39
Een prima oplossing voor bandjes die het liefst met zo weinig mogelijk mensen werken maar die wel van echte akoestische drums houden, zowel live als in de studio.
Ik zie er geen brood in. Drumsamples en evt grooves zijn veel betaalbaarder, veel makkelijker mee te nemen, te installeren, makkelijker op te nemen etc dan dit apparaat met een goed klinkend en derhalve duur drumstel.

Plant
4 januari 2018, 19:36
Ik zie er geen brood in. Drumsamples en evt grooves zijn veel betaalbaarder, veel makkelijker mee te nemen, te installeren, makkelijker op te nemen etc dan dit apparaat met een goed klinkend en derhalve duur drumstel.

Kun je als argument tegen een echt Hammond orgel met mechanische lesliebox ook zeggen. Maar dat Goddelijke geluid in een mooie akoestische ruimte krijg je niet uit een sample-doosje.

Nu zal in het geval van het drumstel alsnog niet 'organisch' klinken, je hebt dan wel een echte drumstel-sound maar de drummer is een robot. Iedere slag en tik is hetzelfde en het is onnatuurlijk strak allemaal.

Overigens zijn zo alle instrumentalisten te vervangen zoals bij Compressorhead;


https://www.youtube.com/watch?v=WqE9zIp0Muk

Alleen de zang is nog niet onder de knie, dat komt nog even van teletekst :D

Fusion
4 januari 2018, 19:57
Maar dat Goddelijke geluid in een mooie akoestische ruimte krijg je niet uit een sample-doosje.Ehm... dus wel. Wat denk je dat die samples zijn? Idd dat goddelijke geluid opgenomen in een mooie akoestische ruimte met belachelijk dufe microfoons, met bleed, room, alles drop en draan.



Nu zal in het geval van het drumstel alsnog niet 'organisch' klinken, je hebt dan wel een echte drumstel-sound maar de drummer is een robot. Iedere slag en tik is hetzelfde en het is onnatuurlijk strak allemaal.Ehm... dus niet ;) Je programmeert onstrakheid gewoon mee, humanizing functie voor velocity variatie etc etc. Luister maar eens wat demo's van de bekende drum sample libraries, verschil horen jij en ik niet. En waarom ook wel, het is immers precies hetzelfde als wat een echte drummer doet met precies dezelfde geluiden en zelfde mics etc.


Overigens zijn zo alle instrumentalisten te vervangen zoals bij Compressorhead;


https://www.youtube.com/watch?v=WqE9zIp0Muk

Alleen de zang is nog niet onder de knie, dat komt nog even van teletekst :DAndere instrumenten zijn veel moeilijker te vervangen. Sommige lenen zich beter ervoor dan de andere. Denk aan piano, drums etc. Waarom denk je dat er al hele albums, film scores etc met deels of zelfs helemaal louter sample libraries worden opgnkem? Omdat t werkt en men t verschil niet kan horen.

showband
5 januari 2018, 08:50
wat betreft: "Iedere slag en tik is hetzelfde en het is onnatuurlijk strak allemaal"
Deze set is bijzonder omdat het kennelijk dus wel een dynamisch bereik heeft en houten kloppers en dergelijke.

En een drumcomputerpartij "net zo onstrak als een echte drummer krijgen" is natuurlijk niet moeilijk. ;)

Duhsjaak
5 januari 2018, 09:52
https://www.youtube.com/watch?v=XPknzf9Eb5A


https://www.youtube.com/watch?v=hs6V91LgdKs

Dit was wat ik bedoelde. Natuurlijk heb ik de LP gekocht, want blindelings alles vanaf 1968 of zo. Dit de 1e solo LP, heeft me altijd een beetje geërgerd door het gebrek aan bas. Toch staat ie nog wel eens op.

Zitten genoeg leuke ideetjes in. EN alles Lynn drums, want daar ging het om.
Vriendelijke groet, Gus

Brad
5 januari 2018, 10:24
wat betreft: "Iedere slag en tik is hetzelfde en het is onnatuurlijk strak allemaal"
Deze set is bijzonder omdat het kennelijk dus wel een dynamisch bereik heeft en houten kloppers en dergelijke.

En een drumcomputerpartij "net zo onstrak als een echte drummer krijgen" is natuurlijk niet moeilijk. ;)

Wat je wilt is een drumpartij uit de computer strak maar toch menselijk laten klinken.

Fusion
5 januari 2018, 11:25
Wat je wilt is een drumpartij uit de computer strak maar toch menselijk laten klinken.
Allemaal makkelijk te doen. En gebeurt dus ook allemaal allang.

showband
5 januari 2018, 11:35
tja, ze maken ook nog steeds draaiorgels, muziekdozen en pianola's.

terwijl je telefoon gewoon MP3's kan afspelen. Dat zou wonderbaarlijk moeten zijn als de theorie klopt.....

Brad
5 januari 2018, 11:40
Ja maar dat staat niet wanneer je met je telefoon aangesloten op een soundbox op straat met een centenbakje gaat lopen rinkelen.:D Met een draaiorgel wel.

Kim Wilson
5 januari 2018, 11:42
Allemaal makkelijk te doen. En gebeurt dus ook allemaal allang.
Om het echt natuurlijk te laten klinken is wel een kunst, hoor. In het topic wat je startte, van één van je favoriete bands, klinkt de drums erg kunstmatig. Daar hebben ze het in elk geval niet gebruikt. :)

Ik ben er bijna van overtuigd dat een echte drummer een drumcomputer altijd zal herkennen. De kleine nuances zal een drumcomputer namelijk nooit kunnen nabootsen.

Fusion
5 januari 2018, 13:51
Waarom niet? Natuurlijk kan een computer dat wel, immers, hij wordt door een mens geprogrammeerd. Nogmaals, beluister de demo's maar en denk even na wat een drummer doet en wat t verschil is met bijv een drummer die een drumtrack programmeert. Helemaal niets.

Kim Wilson
5 januari 2018, 14:22
Ik weet wat een drummer doet, ik ben het zelf jaren geweest. ;)

Het maakt best uit of je een snare zachtjes aanslaat, of dat je een sample zachtjes laat klinken. Zelfs bij een dubbele klap op de kick klinkt op een akoestische kit de tweede anders dan de eerste. Of bij een bekken, een echt bekken klinkt twee keer kort achter elkaar nooit hetzelfde. Het aansturen van samples is iets anders dan het echt spelen. :)

Brad
5 januari 2018, 14:33
Als je sommige platen hoort uit de jaren zeventig die door studiomuzikanten zijn ingespeeld dan klinkt dat zo eng perfect en ook helaas steriel dat je de drums in elk geval net zo goed door een computer had kunnen laten spelen. Maar dat hadden ze niet voorhanden destijds. Zeker niet eentje met natuurlijk klinkende samples.

showband
5 januari 2018, 15:48
vergelijk een drummer of zo een mechanische arm zijn drumroffeltje op hihats maar eens met samples.

Bij pianosampels denken mensen ook "als je gewoon die noot helemaal sampeld en op een grote harddisk zet klint het toch hetzelfde als een echte piano.

Maar als je de zelfde noot een tweede keer aanslaat terwijl je pedaal openstaat dan hoor je al dat het nep is. Zelfs met de modernste "sypathetic string resonace-emulationsoftware" hoor je gewoon het verschil direct.

Hoe erg dat is mag je zelf bepalen. Maar het verschil tussen een roffel op een snare die gaat resoneren en doorklinken en een reeks samples van losse slagen op zo een trommel hoor je ook zo.
Niet voor niets heb je losse sampels van snare roffels..... die bij lang gebruik ook weer direct als nep te herkennen zijn.

Alleen met kickdrums heb je er vrijwel geen last van. Omdat dat sowiso al een mechanische klopper is die zelden de trommel alweer raakt voor de vorige klap al is uitgedooft.

Fusion
5 januari 2018, 17:19
Alleen met bekken roffels (op dezelfde bekken) hoor je t duidelijk en voegen ze dus samples van complete cymbal swells toe. Oftewel: probleem opgelost. Voor snares hebbe ze speciale samples voor de snelle tussenslagjes geïsoleerd dus ook geen probleem.

Kim Wilson
5 januari 2018, 19:57
Ja, ghost notes. Daar zijn inderdaad tegenwoordig ook aparte samples voor. Maar toch, een echte drummer kan meer nuances uit een drumkit halen dan je ooit met een computer of elektronische kit zult halen. Niet altijd nodig, want als je de hele drumkit platproduceert hoor je al die nuances niet meer, maar in alle andere gevallen kun je zeker verschil horen.

Fusion
5 januari 2018, 21:45
Ik denk dat jij en ik t verschil niet horen tussen een echte drummer en een goed geprogrammeerd drumtrack, bijvoorbeeld met 62 stacked velocity samples per type hit, meerdere type hits per instrument, ghost notes, room samples etc etc en geprogrammeerd door bijv een drummer of andere skilled persoon. Ook als t niet helemaal platgeproducerd is maar hele dynamische funky jazzy whatever pop is

Kim Wilson
5 januari 2018, 23:28
Ik zou de uitdaging wel aan willen gaan. En ik denk dat er dan zoveel tijd in gaat zitten dat je net zo snel akoestisch kunt opnemen. Ik hoef niet zozeer gelijk te hebben, maar de claim dat er geen verschil is tussen een computer en een drummer klopt niet.

Fusion
5 januari 2018, 23:41
Het verschil ga je niet horen. Waarom zou je? Je kunt welje mening blijven herhalen, maar je komt met alle respect alleen met vage omschrijving als "nuance". Of ik heb erover heen gelezen. Shiwband gaf als enige een solide argument. Daar heeft ie ook gelijk in. Daarom leveren ze cymbal swells mee. Maar er zelf eentje precies maken lukt idd niet goed. Maar hoe vaak gebruik je die nou en wat heb je meer nodig dan een cymbal swell van ieder bekken waarvan je zelf de lengte kunt bepalen? Voor pop rock metal etc meer dan voldoende.

Kim Wilson
6 januari 2018, 00:04
Jij blijft net zo hardnekkig herhalen. En ik gaf geen vage omschrijving, ik gaf aan dat twee keer kort achter elkaar op een bekken slaan anders klinkt. En twee klappen op een tom klinken ook anders. Ik heb zelf jarenlang gedrumd, ik weet hoe het werkt. Waarom geloof je me niet?

Kim Wilson
6 januari 2018, 00:05
Je kunt zoveel geluiden uit alleen een snare halen, dat lukt je niet elektronisch. Of je het wil is een tweede natuurlijk.

Frits van Mourik
6 januari 2018, 00:25
Jongens toch...
Het gros van de luisteraars naar "eigentijdse muziek" hoort deze muziek via oortjes in MP3-formaat.
En ik schrijf met opzet "hoort", want ècht luisteren komt nog maar zelden voor...
Nuances, zo ze al van het bestaan ervan op de hoogte zijn, zal ze sowieso vette worst wezen.
Jammer, maar helaas.

Brad
6 januari 2018, 00:47
Het verschil ga je niet horen. Waarom zou je? Je kunt welje mening blijven herhalen, maar je komt met alle respect alleen met vage omschrijving als "nuance". Of ik heb erover heen gelezen. Shiwband gaf als enige een solide argument. Daar heeft ie ook gelijk in. Daarom leveren ze cymbal swells mee. Maar er zelf eentje precies maken lukt idd niet goed. Maar hoe vaak gebruik je die nou en wat heb je meer nodig dan een cymbal swell van ieder bekken waarvan je zelf de lengte kunt bepalen? Voor pop rock metal etc meer dan voldoende.

Ik weet niet hoe dat nu zit. Maar de Earring heeft in de jaren 80 of 90 de drumpartijen van een bepaald album in de sequencer van de Atari computer ingespeeld. Zuiderwijk heeft daarbij pads gebruikt met een raster. Dat wil zeggen dat wanneer je in de buurt van de rand slaat van een tom pad hij net zo klinkt als wanneer je op een echte tom slaat op die plek.

Wat er momenteel te verkrijgen is op dat gebied weet ik niet maar je zou verwachten dat het alleen maar nog beter is geworden.

Hoe dan ook, voor drumpartijen is de computer verdomde handig.

Han S
6 januari 2018, 00:58
Wel eens geluisterd naar Steve Gadd? Dat kan een computer met samples niet.
Wel eens geluisterd naar Buddy Ritch? Dat kan een computer met samples niet.
Wel eens achter een Steinway concertvleugel gezeten? Dat kan een computer met samples niet.
Wel eens achter een Hammond met Leslie gezeten? Dat kan een computer met samples niet.

Zullen we verder gaan?

Frits van Mourik
6 januari 2018, 01:06
Je bedoelt waarschijnlijk "on the grid"
De drumpartij wordt opgenomen met een grid-gesyncte clicktrack, waarna alle drumhits worden gekwantiseerd naar The Grid.

Dutch66
6 januari 2018, 09:37
Niemand over de (creatieve) interactie met de drummer als muzikant?

Arme jongen ... :seriousf:

Fusion
6 januari 2018, 11:18
Jij blijft net zo hardnekkig herhalen. En ik gaf geen vage omschrijving, ik gaf aan dat twee keer kort achter elkaar op een bekken slaan anders klinkt. En twee klappen op een tom klinken ook anders. Ik heb zelf jarenlang gedrumd, ik weet hoe het werkt. Waarom geloof je me niet?
Ik geef argumenten. Ik heb blijkbaar de jouwe over thoofd gezien. Excuus. Ik dacht dat ze bij Shiwband vandaan kwamen. Ik hoef ook geen gelijk. Blijkbaar behoor jij tot de kleine groep mensen die en van drummen weet en de laatste stand van zaken van drum sampling en t verschil wel hoort. Als ik echt eens tijd te verspillen heb maak ik n blonde test voor je. Kijjen hoe je scoort. Ik zal je niet aandoen drums in een mix maar gewoon kaaal.

Fusion
6 januari 2018, 11:22
Je kunt zoveel geluiden uit alleen een snare halen, dat lukt je niet elektronisch. Of je het wil is een tweede natuurlijk.
Natuurlijk lukt dat wel. Wat is volgens jou t verschil tussen al die geluiden maken en opnemen enerzijds en maken en samplen (oftewel opnemen) en triggeren en dan opnieuw opnemen?

Fusion
6 januari 2018, 11:24
Wel eens geluisterd naar Steve Gadd? Dat kan een computer met samples niet.
Wel eens geluisterd naar Buddy Ritch? Dat kan een computer met samples niet.
Wel eens achter een Steinway concertvleugel gezeten? Dat kan een computer met samples niet.
Wel eens achter een Hammond met Leslie gezeten? Dat kan een computer met samples niet.

Zullen we verder gaan?

Joh... Verder ook gelezen dat ik expres pop rock en metal noemde en dus expres geen jazz? Maar zelfs dat zou kunnen, het zou alleen extreem veel moeite kosten.

Brad
6 januari 2018, 11:33
En als een jazz drummer met een elektronische kit zoals bij dat voorbeeld van Zuiderwijk zou spelen zou het denk ik ook prima klinken. Wel goede samples gebruiken. Dat is ook veel handiger. De partij inspelen in de sequencer of gelijk opnemen kan ook . Als je het in de sequencer inspeelt kun je later nog van sounds wisselen ook mocht je dat willen.


In elk geval veel makkelijker dan dat geklooi met microfoons.

Fusion
6 januari 2018, 12:15
En als een jazz drummer met een elektronische kit zoals bij dat voorbeeld van Zuiderwijk zou spelen zou het denk ik ook prima klinken. Wel goede samples gebruiken. Dat is ook veel handiger. De partij inspelen in de sequencer of gelijk opnemen kan ook . Als je het in de sequencer inspeelt kun je later nog van sounds wisselen ook mocht je dat willen.
V9ovens mij bestaan er geen kits

In elk geval veel makkelijker dan dat geklooi met microfoons.volgens mij verstaan er geen kits en sample libraries die een goede jazz drummer echt gaan laten klinken. Te veel variabelen. Programmeren zou nog wel kunnen maar dat is bijna onbegonnen werk.

Han S
6 januari 2018, 14:37
Het wordt denk ik niet goed begrepen, je hebt muziek en andere zaken.

Voorbeeld:


https://www.youtube.com/watch?v=vmDDOFXSgAs

Jaren 50, muziek.

Probeer dat eens met samples en een sequencer.

Ik heb snelle computers, prachtige sax samples, geweldige piano samples en duizenden drum samples.

Ik ga het niet eens proberen wat dat gaat niet lukken, het wordt een karikatuur.

Eens Hans? (KW)

Fusion
6 januari 2018, 16:19
Ook jij mag aan de blinde rest meedoen :D

Kim Wilson
6 januari 2018, 18:23
Eens, Han. Maar ik geloof het wel allemaal. Ik heb niet zo’n zin meer om weer een zelfde soort discussie te voeren. Of het nou aan mij ligt weet ik niet, maar Fu is erg overtuigd van zijn gelijk en alle andere argumenten doen er niet meer toe of vallen in een uitzonderingssituatie. En wij zijn stom dat we het niet snappen. Showband heeft het allang opgegeven hier in dit draadje.

Erik de Perik
6 januari 2018, 20:15
Eens, Han. Maar ik geloof het wel allemaal. Ik heb niet zo’n zin meer om weer een zelfde soort discussie te voeren. Of het nou aan mij ligt weet ik niet, maar Fu is erg overtuigd van zijn gelijk en alle andere argumenten doen er niet meer toe of vallen in een uitzonderingssituatie. En wij zijn stom dat we het niet snappen. Showband heeft het allang opgegeven hier in dit draadje.

Let it flow........

guitarkid2
6 januari 2018, 20:39
vellen en stokjes
snaren en plectra
flow
bv
zijn maar 3 van de tig maal tig factoren die invloed hebben op...................

Fusion
6 januari 2018, 21:10
Eens, Han. Maar ik geloof het wel allemaal. Ik heb niet zo’n zin meer om weer een zelfde soort discussie te voeren. Of het nou aan mij ligt weet ik niet, maar Fu is erg overtuigd van zijn gelijk en alle andere argumenten doen er niet meer toe of vallen in een uitzonderingssituatie. En wij zijn stom dat we het niet snappen. Showband heeft het allang opgegeven hier in dit draadje.
Oh je gaat op die tour. Wat een slappe hap zeg. En ik maar moeite doen om een blinde test te regelen voor je, ik maar denken dat we gewoon een discussie hebben, waarbij in je tot 2x aan toe vraag wat t verschil tussen een opname en samples etc... ga je lopen janken opeens. Met je irritante mij woorden in de mond leggen.

Dan niet.

Han S
6 januari 2018, 21:35
Hans begrijpt het wel hoor, maar ik ben bang dat jij het punt mist.

We hadden hier lang geleden ook iemand die in recording beweerde dat je digitaal alles kan wat analoog kan.

En idd, als je muziek maakt zoals Armin van Buren, dan werkt de computer met samples voorbeeldig. Maar ga eens luisteren naar Steve Gadd in Fifty ways to leave your lover. Dat ga je met samples niet redden en ik weet echt wel dat we tegenwoordig geweldige samples hebben die er dichtbij kunnen komen, maar je krijgt nooit dezelfde feel.

Ga eens achter een Steinway zitten van 3.20 m of een Fazioli, trap het sustain pedaal in en sla een groot accoord aan. Je valt van verbazing van je kruk als je dat nog nooit hebt meegemaakt en ga je dat opnemen met dure microfoons, dan blijft er ook niet veel van overeind omdat het resultaat uit luidsprekers moet komen.

Maar er gaat toch echt niets boven the real thing.

Han S
6 januari 2018, 21:36
En als een jazz drummer met een elektronische kit zoals bij dat voorbeeld van Zuiderwijk zou spelen zou het denk ik ook prima klinken. Wel goede samples gebruiken. Dat is ook veel handiger. De partij inspelen in de sequencer of gelijk opnemen kan ook . Als je het in de sequencer inspeelt kun je later nog van sounds wisselen ook mocht je dat willen.


In elk geval veel makkelijker dan dat geklooi met microfoons.

Brad, ik begrijp dat je wilt meedoen met de grote jongens, maar je snapt er helemaal geen biet van.

Geklooi met microfoons, hoe bedenk je het.

Brad
6 januari 2018, 21:44
Om akoestische drums op te nemen heb je geen microfoons nodig en een geschikte ruimte? Voor de thuisopnemers die een echte drummer dingen wil laten inspelen is een elektronische kit een prima alternatief.

Han S
6 januari 2018, 22:03
Nee Brad, dat is geen prima alternatief en een opnametechnicus neemt het liefst echte drums op met echte microfoons want dat is zijn vak.

Ik heb rond de duizend bands en orkesten opgenomen en de meeste met echte drums. Ik heb geloof ik een keer gewerkt met een band die elektronische drums had en dat klonk kut. Niet dat die samples slecht klinken, maar het voelt gewoon niet goed.

Maar een echt drumstel opnemen is wel vrij ingewikkeld, maar dat is lekker neuken ook.

barno
6 januari 2018, 22:06
Het punt is helemaal niet of men digitaal tegenwoordig kan imiteren wat analoog is. Muziek is een groepsgegeven in de meeste gevallen. De dynamiek tussen verschillende menschen met al hun skills, pro's en con's, hun humeur, hun enz... Dat doet muziek leven: interactie, halve of hele fouten, die klote snare omdat de goeie gestolen is, enz. Take Five is een goed voorbeeld. dat nummer bestaat au fond uit één lange drumsolo en dat kwam omdat brubeck aanvoelde dat hij zijn drummer iets verschuldigd was. zet een computer tussen een hoop menschen en weg onvoorspelbaarheid. Niks zo saai als foutloosheid

en nee brad, je snapt er geen hol van. Spelen op een electronische kit (door een mensch dus) is iets helemaal anders dan een geprogrammeerde drumpartij. Een electronische drumkit hoeft ook helemaal niet te klinken als een echte drumkit. different ballgame, maar wel een echt instrument.

Brad
6 januari 2018, 22:18
Zuiderwijk dacht er destijds ook zo over en het resultaat klinkt als een echte kit. Ik zeg ook helemaal niet dat een drumpartij programmeren en een partij via een elektronisch drumstel inspelen hetzelfde is Je kunt het ook combineren. De basis programmeren en fills door een drummer laten inspelen via een elektronische kit. Gewoon via midi/usb in de sequencer inspelen.

Gewoon op een kleine etage woning zonder dat de buren er last van hebben. Het is dus allebei superhandig en het resultaat mag er zijn wat mij betreft. Wel goede natuurlijke samples gebruiken of juist niet als dat is wat je wilt.

Han S
6 januari 2018, 22:20
Wat Barno zegt, maar je kunt net zo goed tegen een boom lullen.

Brad
6 januari 2018, 22:57
Dit is natuurlijk geen Jazz, maar dit is inmiddels lang geleden in 1984 opgenomen met een inmiddels antieke Linn drumcomputer. Veel mensen dachten dat het echte drums was.


https://www.youtube.com/watch?v=gb1wYslTBk8

Han S
7 januari 2018, 00:46
Doe mij een lol Brad en bemoei je er niet mee.

Fusion
7 januari 2018, 10:12
Hans begrijpt het wel hoor, maar ik ben bang dat jij het punt mist.

We hadden hier lang geleden ook iemand die in recording beweerde dat je digitaal alles kan wat analoog kan.

En idd, als je muziek maakt zoals Armin van Buren, dan werkt de computer met samples voorbeeldig. Maar ga eens luisteren naar Steve Gadd in Fifty ways to leave your lover. Dat ga je met samples niet redden en ik weet echt wel dat we tegenwoordig geweldige samples hebben die er dichtbij kunnen komen, maar je krijgt nooit dezelfde feel.

Ga eens achter een Steinway zitten van 3.20 m of een Fazioli, trap het sustain pedaal in en sla een groot accoord aan. Je valt van verbazing van je kruk als je dat nog nooit hebt meegemaakt en ga je dat opnemen met dure microfoons, dan blijft er ook niet veel van overeind omdat het resultaat uit luidsprekers moet komen.

Maar er gaat toch echt niets boven the real thing.
Fusion begrijpt t wel hoor, maar ik ben bang dat jij t punt mist.

Ik ga t nog één keer herhalen:

a) voor pop, rock, sommige metal, sommige latin, zelfs sommige jazz etc etc is t verschil niet te horen. Solo al bijna niet, in een mix ik zeker niet. Ik beperkte me dan ook al expres tot een aantal genres toen ik ze noemde.

b) en waarom zou je ook? Het is uiteindelijk *bijna* hetzelfde: ipv een drummer die met individueel en ambient gemicde instrumenten drumt, ga je nu los alle instrument individueel en ambient opnemen. Ook aparte velocities, aparte soorten aanslagen (op de centre, aan de randen etc) etc. Dus is er nagenoeg geen verschil. Het feit dat Kim Wilson ubehtuapt al praat over een sample zacht afspelen geeft al aan dat ie waarschijnlijk niet op de hoogte is van de moderne drum sample technologie. Uiteraard neem je alle aanslagvolumes apart op. Dat heb ik nu al 3x gezegd. En ja, er zijn situaties waarbij t met losse samples moeilijk wordt komt perfect na te bootsen. Roffels, swells etc. Die kun je dan ook samplen, of met goede techniek programmeren en in de mix hoor je t dan meestal niet zo.

c) als je programmeert heb je dus de beschikking over GB en GB aan samples met al die verschillende velocities, verschillende plekken op t instrument, verschillend aanslagtechnieken etc etc. In close mix, bleed op alle kanalen, overheads etc etc. Dan kun je dus op bovengenoemde situaties na met ca 99% nauwkeurigheid alles doen.

Brad
7 januari 2018, 10:42
Maar luister ook eens naar een plaat als Atlantic Crossing van Rod Stewart of De platen van de Eagles. Een afgeplakte snare zodat er later nog van alles mee gedaan kan worden met galm en EQ. Zeker in de studio kun je dan toch nauwelijks nog spreken van een spontaan product waarbij interactie tussen muzikanten een rol speelt.

En dan live. Hoe beter de drummer en dat zijn jazzdrummers over het algemeen, die zullen uit een geavanceerde elektronische kit live een bevredigend resultaat halen. En dan heb ik het wel over een goede responsieve elektronische kit.

En die kun je gewoon in de mengtafel pluggen.

Brad
7 januari 2018, 10:52
Ik wil alleen maar zeggen dat het zeker voor de thuiswerker ideaal is. Je kunt een zelf een partij programmeren zoals jij dat beschrijft Fusion. Maar je kunt ook een bevriende drummer voor een fles Chivas Regal langs laten komen om de drumpartij met een elektronische kit in te spelen op de pc. In de sequencer of gewoon direct opnemen.

Doe dat eens met een echt drumstel, dan wordt je door de woningbouwvereniging het huis uit gezet.

Ikzelf geef voor mijn pop/rock whatever muziek de voorkeur aan een gequantizde partij uit de sequencer maar wel met zo natuurlijk mogelijk klinkende samples. Het resultaat vind ik prima. Ik heb niet zo een behoefte aan een echte drummer.

Brad
7 januari 2018, 11:07
Doe mij een lol Brad en bemoei je er niet mee.

Waarom luister je niet gewoon even naar dat nummer van Henley en zegt wat je daar van vindt in plaats van zo te reageren?

Han S
7 januari 2018, 11:38
Omdat ik schijtziek van je word. Je bemoeit je overal mee en wordt niet gehinderd door twee miligram relevante kennis.

Ik laat dit topic ook voor wat het is, drummers begrijpen waarom.

Brad
7 januari 2018, 12:05
Nou, nou, nou.......... ik mag dan geen opname technicus zijn maar mijn muzikale kennis is behoorlijk groot. En ik mag dan fysiek niet kunnen drummen, een doordachte ingewikkelde drumpartij op de computer programmeren is geen probleem.
Het is maar wat je onder relevant schaart.

Pter
7 januari 2018, 12:44
Laat ik dan afsluiten met een leuke dame.

https://www.youtube.com/watch?v=YegApdf2j4g

Speeddemon
7 januari 2018, 12:56
Waarom luister je niet gewoon even naar dat nummer van Henley en zegt wat je daar van vindt in plaats van zo te reageren?
6 hi-hat tikjes van "Boys" en je hoort al dat 't geen echte kit is of door een mens ingespeeld. Einde discussie.

Brad
7 januari 2018, 13:03
Laat ik dan afsluiten met een leuke dame.

En nog met blote voeten ook!:D

Fusion
7 januari 2018, 13:18
maar mijn muzikale kennis is behoorlijk groot.Wat dan precies? In ieder gevAl niet muziektheorie daar sla je altijd de plank nét edoch cruciaal mis ;)

Brad
7 januari 2018, 13:31
Ik heb alleen maar een jaartje of tig les gehad van verschillende gediplomeerde leraren en schrijf al jaren muziek uit. Ook is op de computer andere instrumenten arrangeren geen probleem. En dan niet alleen arrangeren op intuitie maar ook doordacht. En sorry, dat van die plank cruciaal mis slaan als het om theorie gaat, dat vind ik nou juist van jou.


Vaak een beetje van de klok en de klepel.

barno
7 januari 2018, 13:40
Nou, nou, nou.......... ik mag dan geen opname technicus zijn maar mijn muzikale kennis is behoorlijk groot. En ik mag dan fysiek niet kunnen drummen, een doordachte ingewikkelde drumpartij op de computer programmeren is geen probleem.
Het is maar wat je onder relevant schaart.

zalig voorbeeld van een contradictie in terminis: je kent veel van muziek en denkt dat je als niet drummer een complexe drumpartij kan programmeren. you are officially ... how shall I put it gently ...
niet de slimste.

zappa kon dat wel, maar was ten eerste een volstrekt genie en bovendien begonnen als drummer.

Brad
7 januari 2018, 13:48
Ken je die uitspraak van Confusius? En gelukkig bepaal jij niet wat officieel is.

Ik zeg ook niet zo geniaal te zijn als Zappa. Die zat gewoon partijen in de hal van de vlieghaven neer te pennen zonder instrument als hulpmiddel. Wel kan ik analyseren wat drummers doen. Herkennen wanneer een drummer een kwintool speelt bijvoorbeeld.

Speeddemon
7 januari 2018, 14:43
Herkennen wanneer een drummer een kwintool speelt bijvoorbeeld.
Muziektheorie is niet hetzelfde als (opname)technisch bekend zijn met een drumstel.

ghostnotes, flams, rimshots, choke, etc. zijn allemaal drumtechnieken, waar menig drumcomputer heel snel mee door de mand valt bij
-drummers
-opnametechnici
-producers

Maar goed, dat jij de drums van Henley's "Boys of Summer" al best realistisch vond klinken, zegt genoeg. :seriousf: :soinnocent:

Kim Wilson
7 januari 2018, 16:49
In theorie kun je ook een gitaar in een programmaatje uitschrijven en met goeie samples laten afspelen.

Dutch66
7 januari 2018, 17:49
Brad, doe mij nog maar zo'n koetje man!

Fusion
7 januari 2018, 17:57
Ik heb alleen maar een jaartje of tig les gehad van verschillende gediplomeerde leraren en schrijf al jaren muziek uit. Ook is op de computer andere instrumenten arrangeren geen probleem. En dan niet alleen arrangeren op intuitie maar ook doordacht. En sorry, dat van die plank cruciaal mis slaan als het om theorie gaat, dat vind ik nou juist van jou.


Vaak een beetje van de klok en de klepel.
Gast je lult met alle respect vaak uit je nek qua akkoorden, cadenzen, ladders en modi. Dat jij dat van mij vind zegt me dan ook niet zo veel. Ik ga er verder geen discussie over aan. Je antwoorden in de diverse relevante topics spreken voor zich :D

Fusion
7 januari 2018, 17:58
Maar goed, dat jij de drums van Henley's "Boys of Summer" al best realistisch vond klinken, zegt genoeg. :seriousf: :soinnocent:Idd. Ik rust mijn koffer

Speeddemon
7 januari 2018, 18:06
Idd. Ik rust mijn koffer

Dit is ook een goeie voor Brad...
Superzuivere samples en wat een feel en flow hè?

Hoor die gecandensde kwart-triolen toch eens op die splash. En dan dat contrapunt met de kick.


https://www.youtube.com/watch?v=FYH8DsU2WCk

:seriousf:

Brad
7 januari 2018, 19:37
Gast je lult met alle respect vaak uit je nek qua akkoorden, cadenzen, ladders en modi. Dat jij dat van mij vind zegt me dan ook niet zo veel. Ik ga er verder geen discussie over aan. Je antwoorden in de diverse relevante topics spreken voor zich :D

Dan zou ik me toch eens wat meer in de theorie verdiepen. En dat is een welgemeend advies.

Fusion
7 januari 2018, 22:47
Dan zou ik me toch eens wat meer in de theorie verdiepen. En dat is een welgemeend advies.
Brad ik weet niet of ik moet lachen of huilen. Ik sta bijna op t punt de diverse posts van je waarin je onzin lult aangaande muziektheorie te gaan verzamelen etc, maar ik houd t maar bij meewarig mijn hoofd schudden.

Fusion
7 januari 2018, 23:00
Toch even een pareltje van je:


Nou, wanneer een akkoord progressie in Ebmaj staat en vervolgens transponeert naar Am dan is het wel handig om in elk geval de Ebmaj ladder te kennen en Am aeolisch. Binnen die kaders weet je in elk geval dat je geen valse noten speelt. En om een vergelijking te trekken met die Duitse naamvallen. Wanneer het er zo ingesleten is dat het een tweede natuur is geworden en je er niet meer over na hoeft te denken ben je waar je wezen wilt.

Dan kun je echt muziek gaan maken.
Transponeren? Je bedoelt moduleren. Am Aeolisch? Je bedoelt A Aeolisch. Valse noten? Je gitaar is ontstemd? En zo ga je maar door.

Gast hou op. Je kent wat termen maar weet echt verdraaide weinig van muziektheorie.

Han S
7 januari 2018, 23:46
Hij doet me denken aan Scali.

Han S
8 januari 2018, 00:33
https://www.youtube.com/watch?v=UvOm2oZRQIk

Stukkie theorie en voorbeeldjes.


Edit: wel ff goed kijken en luisteren naar dit fillumpie Brad.

Brad
8 januari 2018, 00:58
Toch even een pareltje van je:


Transponeren? Je bedoelt moduleren. Am Aeolisch? Je bedoelt A Aeolisch. Valse noten? Je gitaar is ontstemd? En zo ga je maar door.

Gast hou op. Je kent wat termen maar weet echt verdraaide weinig van muziektheorie.

Ik haal even twee termen door elkaar, waarschijnlijk een beetje gaar van het uitschrijven in Guitar pro 6. En daar maak jij gelijk uit op dat ik helemaal niets van muziektheorie weet? Jammer.

Ik zie jou nogal eens wat spelfouten maken, maak ik daar gelijk uit op dat jij de Nederlandse taal niet beheerst?

En lees eens verder. Als een nummer in Es staat kun je de ladder van Es majeur toepassen. Moduleert het stuk naar A mineur dan kun je inderdaad de aeolische ladder toepassen. En je kunt er een welles/nietes discussie over voeren maar A mineur aeolisch kun je gerust zeggen in de spreektaal. Men heeft het ook over de A mineur ladder.

Hoe dan ook Je probeert me te pakken op details. Ik beloof je, wanneer ik een lesboek ga schrijven zal ik die fouten niet maken.

Overigens aan die solo's die ik op dat stuk van Kaufmann stratje heb gespeeld waarbij ik niet zuinig ben met noten kan je wel horen dat ik de noten op de hals wel weet te vinden. Zonder mijzelf op de borst te kloppen hoor. Ik wil alleen niet dat nieuwe mensen een verkeerd beeld van me krijgen.

He doet me een beetje denken aan die overdreven heisa met Henk Krol die per ongeluk WAO zei in plaats van AOW. Flauw.

Tabula Rasa
8 januari 2018, 07:06
Ik wil alleen niet dat nieuwe mensen een verkeerd beeld van me krijgen.



Als je nou eens begint met op te bokken uit dit topic. Laatste 40 posts kunnen wel weg.

Het WAS interessant.



Tapabitch!

Fusion
8 januari 2018, 08:02
Ik haal even twee termen door elkaar, waarschijnlijk een beetje gaar van het uitschrijven in Guitar pro 6. En daar maak jij gelijk uit op dat ik helemaal niets van muziektheorie weet? Jammer.

Ik zie jou nogal eens wat spelfouten maken, maak ik daar gelijk uit op dat jij de Nederlandse taal niet beheerst?

En lees eens verder. Als een nummer in Es staat kun je de ladder van Es majeur toepassen. Moduleert het stuk naar A mineur dan kun je inderdaad de aeolische ladder toepassen. En je kunt er een welles/nietes discussie over voeren maar A mineur aeolisch kun je gerust zeggen in de spreektaal. Men heeft het ook over de A mineur ladder.

Hoe dan ook Je probeert me te pakken op details. Ik beloof je, wanneer ik een lesboek ga schrijven zal ik die fouten niet maken.

Overigens aan die solo's die ik op dat stuk van Kaufmann stratje heb gespeeld waarbij ik niet zuinig ben met noten kan je wel horen dat ik de noten op de hals wel weet te vinden. Zonder mijzelf op de borst te kloppen hoor. Ik wil alleen niet dat nieuwe mensen een verkeerd beeld van me krijgen.

He doet me een beetje denken aan die overdreven heisa met Henk Krol die per ongeluk WAO zei in plaats van AOW. Flauw.
Gast hou op met jezelf voor schut te zetten. Daar vind ik je te aardig voor. Ik kan gerust nog een paar posts gaan zoeken waar je weer laat zien geen kaas van theorie te hebben gegeten, je haalt van alles hopeloos door elkaar. En je spel past ook niet bij je grote mond.

Han S
8 januari 2018, 21:49
Okay, let nou goed op:



https://www.youtube.com/watch?v=x9XdPjxReDc

Als je dit kunt uitschrijven en kunt programmeren en net zo kunt laten klinken, met dezelfde dynamiek, dan heb je mij om en zijn we waar we wilden komen.

Maar dat zie ik never gebeuren.

Fusion
8 januari 2018, 22:07
Ik ga mezelf niet herhalen Han :)

Han S
8 januari 2018, 22:10
Ik neem aan dat je niet de moeite hebt genomen om het hele filmpje te bekijken?

Kim Wilson
8 januari 2018, 22:28
En wat vind je dan van geprogrammeerde gitaren, Fu, wat ik eerder aangaf? Dat kan theoretisch ook.

Fusion
8 januari 2018, 22:42
Ik neem aan dat je niet de moeite hebt genomen om het hele filmpje te bekijken?
Geen tijd, beetje gespoeld, machtig mooi. En niet te programmeren met de huidige stand van zaken. Zoals ik al een paar keer heb aangegeven, dus ik snap niet zo goed waar je naar toe wilt.

Fusion
8 januari 2018, 22:44
En wat vind je dan van geprogrammeerde gitaren, Fu, wat ik eerder aangaf? Dat kan theoretisch ook.
Als t goed klinkt, waarom niet. Niet in verdiept, wel n paar dingen het en der voorbij horen komen maar die klonken erg matig tot afgrijselijk. Bas heb ik dan wel weer héle mooie dingen van gehoord. Heel overtuigend.

Kim Wilson
8 januari 2018, 22:50
Misschien lopen we een beetje uit elkaar wat betreft muziek maken. Mij gaat muziek maken veel meer om de chemie tussen de muzikanten, zoals Barno ook heeft aangegeven. De menselijke factor is niet te programmeren. Maar als je veel met home recording bezig bent en je eigen gitaarriffs van muziek wil voorzien snap ik heus wel de keuze voor geprogrammeerde drums. Het is alleen niet hetzelfde. :)

Duhsjaak
9 januari 2018, 08:50
Tenzij je met home recording bedoelt wat Han S (!!!) heeft gedaan, vroeger met die bunker achter de dijk.
Met normale home recording in steden of dorpen, kan ik me geen situatie voorstellen waarom je de nadelen van programmeren van drums, zou combineren met de nadelen van de herrie van echte drums.

Het maakt het in mijn ogen een beetje tot een academische discussie.
Maar niet minder interessant.
Vriendelijke groet, Gus

Fusion
9 januari 2018, 09:13
Misschien lopen we een beetje uit elkaar wat betreft muziek maken. Mij gaat muziek maken veel meer om de chemie tussen de muzikanten, zoals Barno ook heeft aangegeven. De menselijke factor is niet te programmeren. Maar als je veel met home recording bezig bent en je eigen gitaarriffs van muziek wil voorzien snap ik heus wel de keuze voor geprogrammeerde drums. Het is alleen niet hetzelfde. :)
Eens. Liever een echte drummer uiteraard.

Schrevel
13 januari 2018, 04:32
Zeven jaar onderzoek wijst uit dat de mannelijke zwarte kaketoes...
vergelijkbaar zijn met drummers in rockbands
De dieren stampen niet zomaar wat in het rond...


https://www.youtube.com/watch?v=2PblQzQLokc

beck
23 januari 2018, 22:57
Gast je lult met alle respect vaak uit je nek qua akkoorden, cadenzen, ladders en modi.

Hij lult tenminste nog ergens over.
Wat jij lult gaat echt nergens over.
Het is toch ook zo simpel dat zielige lage trappen.

Duhsjaak
24 januari 2018, 07:49
Reuze bedankt Guys/girls mods/admins. Raar om deze post hier te zetten, maar nu valt t op op dit moment. Pfffff. Jammer, maar fijn. Bestaat zo’n gevoel? Reken maar!
Vriendleijke groet, Gus