PDA

View Full Version : Verlate Kerstwens met technische tip



Picker
28 december 2017, 06:01
Beste Gitaarnetters,

Deze Kerstwens komt wat laat, maar de technische tip aan het begin is het hele jaar geldig. Een leuke truc, die een staalsnarige gitaar een nylon klankkarakter geeft. Hier kun je horen hoe het klinkt:


https://youtu.be/_Q4lJKvRS2A

Erik de Perik
28 december 2017, 10:05
Mijn kerstcadeau aan jou: een klikbare link.


https://www.youtube.com/watch?v=_Q4lJKvRS2A

Duhsjaak
28 december 2017, 10:23
Wat ben je toch een fijne gozert EdP.
Verder geloof ik graag dat deze heer goed over zijn winning formule heeft nagedacht.
Laat ik neutraal proberen te zijn en te zeggen, dat hij er zelf meer van onder de indruk lijkt dan dat ik dat ben.
@Picker: Heel mooie kerst!
Vriendelijke groet, Gus

mountainman
28 december 2017, 14:41
Eenvoudig en goedkoop. Het klinkt niet echt als nylon maar het geeft wel een wat warmere klank. Je kan ook experimenteren met ander materiaal. Touw of rubber geeft bijvoorbeeld een geluid dat doet denken aan palm mutes.

Eltjo, de beste wensen en een fijne kerst in 2018!

Plant
28 december 2017, 17:20
Inmiddels een jaarlijkse traditie van je.
Geen afgezaagd Kerstdeuntje maar iets Italiaans uit 1732 (ik heb het even opgezocht).

Fraai muziekje. Klank vind ik wat minder, maar dat zal de youtube-compressie zijn waardoor de wat schorre low-bitrate mp3 kwaliteit overblijft.
Een muzikaal 2018 toegewenst, iets zegt me dat dat wel gaat lukken :)

Picker
28 december 2017, 19:02
Klank vind ik wat minder, maar dat zal de youtube-compressie zijn waardoor de wat schorre low-bitrate mp3 kwaliteit overblijft.Je moet de video inderdaad even op HD zetten, anders krijg je een compressie van 1 op een miljard en dat klinkt of je onder water speelt in een bubbelbad.

De opname was sowieso een haastklus, want bij de eerste poging, na al het geluid- en camerawerk te hebben gedaan, formatteerde ik per ongeluk de chip met de geluidsopname :crazyhappy: dus toen kon alles weer opnieuw. Ach, je moet wat overhebben voor tradities...

Ook jij alvast de beste wensen voor 2018!

vulvasonic
29 december 2017, 01:48
De laatste strofe: "Which nobody ca-han deny!"
Blijft toch ernstig hangen. :D

Maar Eltjo, vraagje! Mijn ogen zijn niet meer zo best..., wat frunnik je onder de snaren? Het oogt als een stuk van een stalen snaar, of is het nylon? :)

Picker
29 december 2017, 18:32
De laatste strofe: "Which nobody ca-han deny!"
Blijft toch ernstig hangen. :D
:D:D:D Geloof je me als ik je zeg dat mij dat helemaal ontgaan was? Er ontbreekt dan ook 'Which' in de melodie, vandaar denk ik. :-)



...wat frunnik je onder de snaren? Het oogt als een stuk van een stalen snaar, of is het nylon? :)Een stukje G-snaar. Met andere snaren kan het ook natuurlijk, en dat klinkt net iets anders. Maar het grootste klankverschil krijg je door de afstand tussen het stukje snaar en het brugzadel. Ik zit typisch pal tegen het brugzadel bij de dikste drie snaren en dan ongeveer een millimeter bij de B en hoge E. Ja, je intonatie lijdt er iets onder, dus daar compenseer ik voor tijdens het spelen door de snaren te bewerken, indien nodig.

Merk ook mijn super-gesegmenteerde brugzadel op (gesegmenteerder kan bijna niet. :-)). Daardoor wordt het effect van het stukje snaar een stuk sterker.

apekop
30 december 2017, 00:00
Mooi stukkie! Ik vind alleen die galm heel vreemd klinken en afleiden van de muziek....

Picker
30 december 2017, 18:07
Mooi stukkie! Ik vind alleen die galm heel vreemd klinken en afleiden van de muziek....
Je bedoelt met 'galm' toch niet de YouTube compressie? Op een of andere manier speelt YouTube op heel lage kwaliteit af totdat je 'HD' selecteert. Veel galm zat er niet op.

Inderdaad een erg mooi melodietje, maar wel een verrekte lastig nummer om te spelen. Ik heb er althans weer flink voor moeten ploeteren. :-)

apekop
30 december 2017, 19:06
Heel vreemd, op mijn telefoon hoor ik een heel raar reverb-achtig geluid erbij, die hoorde ik niet bij andere filmpjes. Ik dacht dat je er een slechte galm op had staan. Maar nu ik hem nog eens luister op mijn laptop is dat ineens weg.

Picker
31 december 2017, 09:39
Heel vreemd, op mijn telefoon hoor ik een heel raar reverb-achtig geluid erbij, die hoorde ik niet bij andere filmpjes. Ik dacht dat je er een slechte galm op had staan. Maar nu ik hem nog eens luister op mijn laptop is dat ineens weg.Dat is de YouTube compressie, die is inderdaad zwaar overdreven bij lagere bandbreedte en soms ook zonder duidelijke reden.

apekop
31 december 2017, 10:26
Maar als ik andere filmpjes kijk op mijn telefoon hoor ik dat niet. En als ik laagste kwaliteit kies op mijn laptop hoor ik het ook niet. Ik vind het toch raar.

Picker
31 december 2017, 15:25
Maar als ik andere filmpjes kijk op mijn telefoon hoor ik dat niet. En als ik laagste kwaliteit kies op mijn laptop hoor ik het ook niet. Ik vind het toch raar.Misschien is het wel een wonder. :-)

Dirk_Hendrik
4 januari 2018, 20:32
Het "nylon" ding associeer ik hier er echt helemaal niet mee. Kan aan mij liggen.
Maar bedankt voor het stukje. Mooi uitgevoerd en gewaardeerd.

Plant
5 januari 2018, 18:29
Het "nylon" ding associeer ik hier er echt helemaal niet mee. Kan aan mij liggen.

Het enige dat gebeurt is dat de snaren iets worden gedempt en de toon na de aanslag wat sneller uitsterft. In die zin krijgt het wat van het nylon-karakter, klank blijft gewoon staal.

vulvasonic
6 januari 2018, 05:19
Maar toch, als ik niets had geweten., niets had gezien en alleen maar had geluisterd, zoals ik dat nu gedaan heb (dus inclusief de YouTube compressie en alles via een wat gemoffeld, dichtgeslibd speakertje van een zes jaar oude iPad), dan had ik het absoluut geloofd. Wellicht had ik op sommige momenten een weinig verwonderd opgekeken van het metalige karakter in het geluid van het vlekkeloos gespeeld stukje muziek (goeie kop zit er trouwens ook op mister Picker, keurig in het pak, topgozer!), maar ik zou geen enkele twijfel hebben gehad bij het aanhoren van de bewering dat het stuk op een klassieke gitaar met nylon snaren was gespeeld. Ik had hem geloofd. :)

Bij de weg, ik hoor toch overduidelijk tevens steeds het woordje 'which' voor 'nobody can deny'. Tuurlijk, dat 'which' wordt uiteraard lekker vroeg ingezet, maar dat doet de beschonken feestganger bij het zingen van deze verjaardagsklassieker net zo goed. Let er nóg maar eens een keer op. :D

Picker
6 januari 2018, 13:29
Het enige dat gebeurt is dat de snaren iets worden gedempt en de toon na de aanslag wat sneller uitsterft. In die zin krijgt het wat van het nylon-karakter, klank blijft gewoon staal.Nee, het ligt iets ingewikkelder dan dat. Omdat het stukje G-snaar gewoon aan de andere snaren vastzit, kan het geen energie absorberen. De demping valt dus reuze mee. Maar er treedt wel duidelijk 'kruisbestuiving' op, in de zin dat de snaren alle trillingen aan elkaar doorgeven via het stukje G-snaar. Het effect daarvan wordt nog eens versterkt door mijn brugzadel dat uit zes kleine stukjes bestaat. Het geeft een wat rasperig, flamenco-gitaar effect. De hele handel gaat ook enorm 'zingen', een beetje als een 12-string.

Maar waarschijnlijk hoor je dat allemaal beter als je zelf speelt. Of ik zou eens een side-by-side opname moeten maken in de studio.

Picker
7 januari 2018, 05:52
Bij de weg, ik hoor toch overduidelijk tevens steeds het woordje 'which' voor 'nobody can deny'. Tuurlijk, dat 'which' wordt uiteraard lekker vroeg ingezet, maar dat doet de beschonken feestganger bij het zingen van deze verjaardagsklassieker net zo goed. Let er nóg maar eens een keer op. :D
Inderdaad, je hebt gelijk. En ik weet ook waarom ik die associatie nooit kreeg. Tommy Emmanuel leerde mij om bij het schrijven van arrangementen altijd de originele tekst te leren en de melodie precies volgens die tekst te spelen (gouden tip overigens). En de “which” komt dan overeen met de tweede lettergreep van het woord “grot-ta”, wat het laatste woord is van de vorige regel:

Tu scendi dalle stelle
O Re del Cielo
E vieni in una grotta
Al freddo al gelo
E vieni in una grotta
Al freddo al gelo.

...dus dan hoor je de melodie heel anders.

vulvasonic
7 januari 2018, 14:32
Ik snap het. :)