PDA

View Full Version : A Fairytale of New York (the Pogues) Fingerstyle gitaar



Harald
17 december 2017, 21:54
https://www.youtube.com/watch?v=9venXQmJ7-g

Happy Holidays, and best Wishes for 2018!





For this years seasons greetings I worked out a request I got last year, for A Fairytale of New York. A tale of Drinking, Drugs & Desilusion by Irisch folkpunkband the Pogues. Given the, or despite the subject matter (who can tell?) a Christmas favourite of many!




The preamble in the beginning was shot during a performance at the Glazen Huis in Heerde, for local radio and TV. The action cam footage comes from that performance. Making use of the snow we had this week, I recorded the other video, before the actual audio was done.




And all this comes with tablature, and a free Air Guitar! For your convenience the Air Guitar has allready been tuned to DADGAD, so grab it, and whack it!




Enjoy!




En lang leve Google Translate... :D




Fijne feestdagen en de beste wensen voor 2018!




Voor de begroetingen van dit jaar heb ik een verzoek uitgewerkt dat ik vorig jaar kreeg voor A Fairytale of New York. Een verhaal over drinken, drugs en desillusie door de Ierse volkspunkband de Pogues. Gezien de, of ondanks het onderwerp (wie kan het zeggen?) Een favoriete kerst van velen!




De preambule in het begin werd opgenomen tijdens een optreden in het Glazen Huis in Heerde, voor lokale radio en tv. De actiekamerbeelden komen uit die uitvoering. Gebruikmakend van de sneeuw die we deze week hadden, nam ik de andere video op, voordat de daadwerkelijke audio klaar was.




En dit alles komt met een tablatuur en een gratis Air Guitar! Voor uw gemak is de Air Guitar al afgestemd op DADGAD, dus grijp hem, en mep hem!




Genieten!

PS De tab loopt op een gegeven moment wat voor... ivm het feit dat de filmpjes eerder gemaakt zijn dan de audio-opname (die sneeuw was te mooi om te laten gaan) moest ik iets als click track aanhouden. Dat was het origineel van de Pogues. Zo goed mogelijk geprobeerd dat synchroon te krijgen, maar ook geen zin om dertig verschillende metronoomsnelheden in Guitar Pro te gaan instellen... Voor wie het wil spelen, de hele partij is in beeld. Al speel ik het ws. niet honderd procent zoals ik het had opgeschreven. Het slag gedeelte is hoe dan ook sterk vereenvoudigd genoteerd.

pasqual
17 december 2017, 22:46
Mooi Harald! En jij en je familie ook de beste wensen:)

Plant
17 december 2017, 23:09
Chapeau! Erg leuk filmpje ook :)

Fijne Kerst en een muzikaal 2018 :ok:

guitarkid2
18 december 2017, 01:43
heel erg mooi

beste wensen

Harald
18 december 2017, 10:25
Thanks! :)

Pepe
18 december 2017, 14:30
Top man!....

Harald
18 december 2017, 18:25
Dank je! :)

Ernest01
18 december 2017, 18:51
Goed gespeeld.
En een mooie setting, zo in de sneeuw...
De hond als final touch.... mooi beest.

Fijne dagen en alvast een goed 2018 !

Harald
18 december 2017, 21:54
Dank je! Ach, mooie setting... die sneeuw was een buitenkansje, ook omdat ik het dit keer het arrangement al redelijk ver klaar had. Daardoor kon ik er gebruik van maken. Maar mijn respect voor U2 (weet niet meer welk nummer dat was, met die clip in de sneeuw) is toch wat gegroeid. Playbacken in de sneeuw is geen lolletje. En die fles drank staat er alleen voor de show :seriousf: Moest toch iets doen met het feit dat de tekst begint met "It's Christmas Eve Babe, in the drunk tank"

De hond was een mooi toeval. Kwam net terug van een wandeling in het bos. Gelukkig waren mijn dochters sociaal genoeg om niet in beeld te lopen toen...

Plant
18 december 2017, 23:07
...Maar mijn respect voor U2 (weet niet meer welk nummer dat was, met die clip in de sneeuw) is toch wat gegroeid. Playbacken in de sneeuw is geen lolletje...

Dat was New Year's Day.

Andere voorbeelden zijn:


https://www.youtube.com/watch?v=7v2GDbEmjGE


https://www.youtube.com/watch?v=uyd6OLyhPJo&index=20&list=PLeoBVKHKNsGriWnBb7u2FrwRC-izVytZg

mountainman
19 december 2017, 22:25
Bedankt. In jouw uitvoering hoor ik voor het eerst hoe melodieus dit nummer eigenlijk is. Shane MacGowan wist dat altijd aardig te verbloemen met zijn "gezang".

Harald
19 december 2017, 22:56
Dank je! Het grappige is dat ik me meer en meer realiseer dat ik enerzijds bij instrumentalisten het waardeer als ze hun instrument beheersen, terwijl ik bij zangers doorgaans meer voor de "kaputte" stemmen ga. My funny valentine door Barbara Streisand lijkt me een eternity in hell. Dat nummer wil ik van Chet Baker of Herman Brood horen. Tom Waits mag ook, en misschien dat Ry Cooder, als hij Flaco Jiminez meeneemt er ook nog mee weg komt. Shane Gowan, technisch geen goede zanger, maar dit doet hij goed... kunst... in the drunk tank, dat is hem op het lijf geschreven :D Tegelijkertijd is er een live opname met een andere zangeres, die simpelweg niet goed genoeg zingt hiervoor.

Aw fuck, lang verhaal, en ik ben lang niet zo boeiend als Vulvasonic...

Joost de Ruijg kwam vorig jaar met dit verzoek, ik kende het nummer toen nog niet. Het was idd. bij het arrangeren, en spelen dat ik merkte dat het gewoon een heel leuk dingetje is. Instrumentaal is het gewoon een leuk Irish deuntje. Stuk zit mooi in elkaar, met een paar verschillende delen. De instrumentale versie heeft een heel andere sfeer dan de zangversie. Dat maakte het een leuk project. Zou dit zomaar in Juni live kunnen spelen. Moet ik er maar niet bij vertellen dat het een kerstliedje is :D

Plant
19 december 2017, 23:40
... Zou dit zomaar in Juni live kunnen spelen. Moet ik er maar niet bij vertellen dat het een kerstliedje is :D

Het verbaast me dat je dit niet kende want het is in mijn herinnering toch wel een grote Kersthit geweest. Mogelijk wordt het nu niet zoveel meer gedraaid op de radio. Nu zit ik zelf muzikaal meer in de Irish folk-hoek, en daar herkent zeker iedereen het.

Prachtig duet, zangeres Kirsty MacColl uit het liedje is al jong gestorven terwijl beroepsalcoholist Shane MacGowan niet stuk te krijgen is.

Harald
23 november 2018, 14:19
Bump! Op deze was ik zelf nooit gekomen. En het wordt geen makkie om deze te toppen dit jaar...

Als iemand goede suggesties heeft voor een kerstnummer voor dit jaar, hoor ik het graag.

Beloof niets, moet het zelf tenslotte ook leuk vinden, maar wie weet!

Plant
23 november 2018, 18:30
Tja... Kerstmuziek leeft hier dacht ik niet echt.
En 'Christmas was a friend of mine' en 'Stop the Cavelry' heb ik hier ook al gezien (toch ook van jou? Er was hier nog iemand die muzikale Kerstgroeten deed, Picker heet ie dacht ik).

Wat is leuk om te doen... Home for Christmas (Maria Mena)? Blue Christmas (Elvis met koortje, maar je zingt niet)? 2000 Miles (Pretenders)? Misschien is er van Merry Christmas everybody (Slade) nog best een aardig akoestisch arrangement te maken.

Cageman
24 november 2018, 09:42
Als Zappiaan en liefhebber van NL prog moet je gaan voor Christmas Devil van Schizoid Lloyd.

Harald
24 november 2018, 16:34
:seriousf: Ja, dat gaat werken op akoestische gitaar! De link met Zappa hoor ik niet echt trouwens... Misschien dat die op andere tracks duidelijker is, maar hier niet. Hierdoor kom ik wel deze tegen... kende ik nog niet. Maar goed, herkenbaarheid is wel zo fijn voor die kerstdingen.


https://www.youtube.com/watch?v=KneOdEDwDEc

Die staart! Eat your heart out, Gene Simmons :D Enne, hebben ze nu weer een andere drummer?