PDA

View Full Version : OCD zoek de verschillen!



Dutch66
17 december 2017, 12:18
Leuk filmpje over de 8 (?) verschillende versies van de OCD


https://www.youtube.com/watch?v=txHlJKghD0k

Ik heb versie 1.6 (denk ik), hij is inmiddels wel een beetje in onmin geraakt ...

BamBuFan1
17 december 2017, 22:36
Leuk filmpje over de 8 (?) verschillende versies van de OCD.

Er zijn veel meer dan acht versies. Kijk alleen maar eens op Aliexpress!

Dutch66
18 december 2017, 11:03
Psies, vergeet ook de Freekish Blues Alpha Drive niet ... ;)

Kim Wilson
18 december 2017, 11:06
Er zijn veel meer dan acht versies. Kijk alleen maar eens op Aliexpress!
Het gaat hier alleen om de versies van Fulltone zelf. :)

vulvasonic
19 december 2017, 02:45
Het gaat hier alleen om de versies van Fulltone zelf. :)
NO SHIT, SHERLOCK!!! :D

Ik heb dit filmpje uiteraard al eeuwen geleden eens gezien, want zo ben ik (o, ik ben jullie er eentje!), maar ik verbaasde me serieus over de grote verschillen. Ik heb lang gedacht, in al mijn goedgelovigheid, dat zo'n OCD een retegoed pedaal was (want waarom zou je 'm anders op ieders bordje zien?) en dat is ie ook wel, maar ik kan moeilijk beweren dat het ding er beter op geworden is in de loop der jaren. Ik zou op dit moment geen nieuwe hoeven. :eek:

Erik de Perik
19 december 2017, 03:00
Allemaal gelul..... doe mij maar een HB Ultimate Drive

https://www.thomann.de/pics/bdb/256803/7256052_800.jpg

the sure thing
19 december 2017, 07:29
De OCD heeft ook op mijn board gestaan.... het is ook een geweldig veelzijdig instelbaar pedaal.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Erik de Perik
19 december 2017, 08:04
De OCD heeft ook op mijn board gestaan.... het is ook een geweldig veelzijdig instelbaar pedaal.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

En staat niet meer op jouw board.........

Brum
19 december 2017, 09:12
Van 1.3 tot 1.5 hoor ik nauwelijks verschillen als stand alone overdrive. De versies daarna lijken meer gain te hebben en 1.6 heeft wat meer midhoog. Wat me wel echt opvalt is dat wat als stand alone overdrive lekker klinkt, voor het gain booster gedeelte weer heel anders kan werken. Als stand alone vind ik aan de hand van het filmpje de 1e het beste klinken, maar als booster 1.7.

Blijft niet zo mijn smaak, OCD's. Ik snap de vraag naar transparante overdrives. Maar ik heb persoonlijk al niet zo veel met alleen wat crunch uit een pedaal, dat haal ik wel uit m'n versterker en vind ik ook echt beter klinken uit een versterker. Als booster vind ik ze ook niet zo heel erg interessant, omdat ik helemaal niet perse een transparante gain booster wil. Juist een beetje meer jus en sustain door o.a. de compressie die je krijgt met een overdrive pedaal voor al een oversturende versterker en de boel mag een beetje strakker worden. Persoonlijk vind ik daar de aloude tubescreamer en z'n vele varianten veel beter in. Maar smaken verschillen gelukkig.:) Stand alone wint de OCD het wel van een tubescreamer.

jan7
19 december 2017, 11:22
HB Ultimate Drive heeft een bijkomende buffer, is niet true bypass, heeft een ietsje andere toonregeling en heeft de (Ge) clipping diode verkeerd* om gesoldeerd, maar ik heb hem hem zelf dus ook (gemod).

* http://www.freestompboxes.org/viewtopic.php?f=1&t=25443

rozh
19 december 2017, 12:11
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170220/c89d2f581444e314d8128700ca1934bc.jpg
ik heb zelf een ocd gesoldeerd met wat mods waaronder 18v charge pump; dus met een 9v voeding kan je het pedaal op 9v of op 18v laten werken. Clipping diode switch, kan je uit 3 soorten diodes kiezen en de hp/lp kan je bypassen indien nodig bij mijn pedaal.

Klinkt echt lekker en 'cleaned beter op bij t afrollen van je volume ten opzichte van een tubescreamer. van standje 10 naar 7 heb je t verschil tussen vrijwel helemaal clean op 7 en flinke crunch op 10.
Heb laatst een beetje gelezen en gehoord over ''gainstacken'' en dat is opzich ook wel iets wat lekker klinkt, eerst de ocd en dan de tubescreamer in je signalchain. beide niet te heftig qua settings en je hebt een mooi vol en complex geluid.