PDA

View Full Version : Optreden / versterken. Wat is wijsheid?



vulvasonic
16 december 2017, 03:03
Men zou het niet snel denken, maar deze jongen loopt al een tijdje mee en ik weet donders goed waar Abraham de mosterd haalt. Tenminste, als het om elektrische gitaren gaat.

Echterrrrr...., ondanks het feit dat ik al een tijdje meedraai, heb ik nog nooit echt serieus opgetreden met een akoestische gitaar. Ik heb er twee. Een Gibson J-45 en een Epi The Dove Pro. Beide gitaren hebben een simpel piezo element en een volumeknoppie. De Epi heeft ook nog een echte 'tone control'. Geweldig.
Nou, dat gaat vrij snel kut klinken natuurlijk.

Mijn probleem:
Het gaat er toch een keer van komen dat ik met die gitaren ga optreden. In mijn uppie. Althans, dat is mijn eerste zorg. Voor alle duidelijkheid, ik zing er ook nog bij.
Het kan zijn dat er enkele musici bij gaan komen. En het zou ook gigantisch lollig zijn als ik mijn akoestische gitaar in kan zetten voor wat begeleidingswerk in wat steviger bandjes.
Welnu, het ding moet worden uitversterkt. Op een goede wijze. Voor optredens in mijn uppie kan ik me voorstellen dat ik een akoestisch gitaarversterkertje gebruik. Versterkertje kan dan dienen als stand alone applicatie, of als monitor en veredelde DI, terwijl ik ook nog een microfoon voor de gitaar laat zetten die rechtstreeks naar de PA/zanginstallatie gaat..., of....
Nou, het een en ander zou ook best kunnen werken voor optredens met een klein akoestisch combo. Of niet natuurlijk, jullie mogen het zeggen, ik heb geen idee!
En dan de steviger bandsituatie. Microfoon weg uiteraard, maar waar plug ik op in? En waarom dat? Waarom een Fishman Stage Analog Pre-amp en waarom niet?

Kortom, wat is wijsheid?

Voor alle duidelijkheid, ik heb, behalve die twee gitaren en een tunertje, dus nog helemaal niets voor mijn akoestische gitaren. Niets!
En (toch een lastig ding), ik ga absoluut voor ok, waarmee ik wil zeggen dat het goedkoop en slim zal moeten. Kom dus niet met oplossingen van duizenden euro's, want dat gaat het sowieso niet worden. Ik wil slimme, goedkope oplossingen. Ik moet 'ja' kunnen zeggen voor een optreden in een klein kroegje waar geen PA, of zanginstallatie is (en ja, misschien betekent dit dat ik wat steviger zal moeten onderhandelen, dit is jullie feestje), maar ik moet ook gewoon kunnen inpluggen en gaan!

Wat is wijsheid, heren? Wat is wijsheid?

Alvast bedankt voor het meedenken. :)

Erik de Perik
16 december 2017, 04:19
Sorry, kan je daar niet mee helpen mate.

apekop
16 december 2017, 09:43
Voor een piezo zou ik in ieder geval een preamp gebruiken zodat je geen ohmage mismatch krijgt. Verder kan het gewoon over de PA. Als die er niet is zul je zelf een versterker moeten meenemen uiteraard. Mocht je het in een band gebruiken wellicht een klankgat ring om feedback te voorkomen.

barno
16 december 2017, 09:50
ik heb zo'n acoustisch Roland ampje AC40 of 60 geloof ik. gitaar en stem erdoor in kleine club werkt prima. groter: gebruik het als gitaar en (eventueel zang )monitor en dan line out naar de PA. Zelf met klankgat pu (LR Baggs bij voorkeur). Met piezo werkt dat zeker (klinkt uiteraard wat minder mooi maar qua hogere volumes gemakkeijker)

arjanb01
16 december 2017, 10:50
Ik zou deze pakken, misschien icm een Bax kortingscode voor 300 euro:

https://www.bax-shop.nl/akoestische-gitaarversterker/fishman-loudbox-mini-akoestische-gitaarversterker-combo/product-details.html?gclid=CjwKCAiApdPRBRAdEiwA84bo33gd_jQ 9mh430s_l0A77U_adZXoS9nYHcdkCHR5LrrecB6N93GBlmhoCW oEQAvD_BwE

En uitversterkt via xlr de zaal in en je kan ook grotere gigs aan.

munkie
16 december 2017, 12:09
+1 Barno. Roland AC90 in mijn geval. Mini PA voor je piezo elektro-akoestische gitaar. Shure SM58 in het andere kanaal en zingen maar. Looper pedaal met backing tracks via de lijningangen achterin. (De wereld wil bedrogen worden...) Tevens personal monitor als je toch met PA gaat werken.

Alternatief: Boss VE-8 Acoustic Singer. Uitermate lollig pedaal. Heel, heel veel mogelijkheden, Google maar even. Bijv. je eigen monitorgeluid maken met de VE-8 via de jack outs. En via de XLR outs de PA man in de zaal gewoon droog je gitaar en je zang geven. Effecten apart voor gitaar en zang. Looper. Enz. enz.

Ik denk dat je akoestisch solo wel kan werken met een full body gitaar met piezo. Klankgat desnoods dichtmaken met een bierviltje ofzo. In een elektrische band zou ik kiezen voor een (semi) solidbody met piezo. Bijv. Godin of anders Crafter ofzo.

Pepe
16 december 2017, 12:35
Ik sleep al 25 jaar een akoestische gitaar mee, grote en kleine podia, tv/radio en studio's: nooit iets extra mee.
Snoer in de DI, that's it.
Ja, en een tuner zet ik er tussen, fungeert gelijk als mute want zo'n mixer heeft ook vaak niet in de gaten wanneer je speelt of het ding in een standaard gaat feedbacken.
Maar goed, er is altijd een pa of zanginstallatie waar ik op in prik, nooit een uitzondering mee gemaakt. Als de zang niet versterkt wordt is dat voor een akoestische gitaar ook niet nodig.

Ik heb ooit een Boss acoustic pre amp mee gesleept. Onzin eigenlijk.
Een akoestische gitaar moet eerlijk en knaldroog, rare fx liflafjes is voor pussy's.

Brad
16 december 2017, 12:45
He Mario, ik denk er weleens over na wat ik zou doen tijdens akoestische nummers en passages als ik nog zou optreden. En ik maak echt geen grapje. Ik zou echt mijn acoustic simulator pedaal van Boss inzetten(AC-3). Je kan hem rechtstreeks op de PA aansluiten via de line out of op een transistor versterker bijvoorbeeld.
Het klinkt wat minder maar ik denk dat het publiek er weinig van zal merken.

En voor steviger nummers heb je een speciale stand op het pedaal zodat je toch er doorheen prikt. En je kunt de relatief kwetsbare akoestische gitaren veilig thuis laten.

arjanb01
16 december 2017, 12:55
Een akoestisch simulator pedaal vind ik als droog neuken. Die Gt-serie van boss had zo’n effect ook in zn units. Klinkt verre van akoestisch, eerder blikkerig.
Vulv geeft verder aan dat hij ook gaat zingen in die akoestische setting, dus dan is sowieso een 2-kanaals akoestische amp een optie, 1 kanaal voor gitaar en 1 kanaal voor zang.
Ikzelf gebruik alleen een di en dan de zaal in als het akoestisch moet.
Gister tijdens optreden ook gedaan. Handig en nog iets, ik kan iedereen de K&k fantastic aanraden, een piezo die passief is maar echt natuurlijk klinkt, niet dat blikkerige. Geen gekut met batterijen en geen geboor, gewoon een Jack input aan een piezo strip, die onopvallend onder de brug wordt geplaatst. Aanrader!

Brad
16 december 2017, 13:42
Dat pedaal kan je dan prima aansluiten op dat kanaal voor gitaar op de akoestische amp. Op een akoestische amp klinkt dat pedaal juist erg goed. Het losse pedaal(AC-3) klinkt overigens beter dan de geluiden in de GT units.

Het is maar een suggestie voor een makkelijke oplossing. Wat ik zal zeg, het publiek zal het verschil nauwelijks merken.

munkie
16 december 2017, 13:47
Boss VE8 zit idd een Acoustic Simulator in. Geeft toch meer resonantie zeg maar dan een kale piezo. Verder, nog vergeten. Een compressie pedaal bijv. Boss CS-3. Haalt de pieken er wat uit en geeft je gitaar meer sustain.

micrub
16 december 2017, 15:30
Ik heb zelf de boss ve-8 ideaal bij optredens.
Zeker de acoustic resonance functie werkt bij mij ideaal.
En klinkt in mijn beleving zekers beter als recht in de pa.
Plus voor de zang goed te gebruiken, verwacht van de zang effecten niet alles maar ook daar zit wel bruikbaar tussen.
Misschien ook gek maar ik heb er "nog" geen compressor tussen zitten.


Ik gebruik bij al mijn speelspulletjes op het board wel een eigen akoestische versterker.
Moet ik erbij zeggen dat ik bij begeleiding in kerkbandje gewoon ook vaak recht in pa vanuit m'n boss ging zonder problemen.
Maar bij wat luidere bands is het toch fijn om een monitor te hebben.

guitarkid
16 december 2017, 16:12
Ik sleep al 25 jaar een akoestische gitaar mee, grote en kleine podia, tv/radio en studio's: nooit iets extra mee.
Snoer in de DI, that's it.
Ja, en een tuner zet ik er tussen, fungeert gelijk als mute want zo'n mixer heeft ook vaak niet in de gaten wanneer je speelt of het ding in een standaard gaat feedbacken.
Maar goed, er is altijd een pa of zanginstallatie waar ik op in prik, nooit een uitzondering mee gemaakt. Als de zang niet versterkt wordt is dat voor een akoestische gitaar ook niet nodig.

Ik heb ooit een Boss acoustic pre amp mee gesleept. Onzin eigenlijk.
Een akoestische gitaar moet eerlijk en knaldroog, rare fx liflafjes is voor pussy's.

Amen.....!!!!!

RoryVDW
16 december 2017, 23:47
Ik heb op mijn acoustische gitaar een humbucker element in het klankgat gebouwd. Deze is ingeplugd op een boss ME25 en vandaar naar mengpaneel 2 ingangen. Voor de gitaar zet ik een micro ook naar derde ingang mengpaneel. De twee ingangen van de humbucker zet ik heel zacht en via pedaal Boss ME25 laat ik altijd een heel lichte delay. De micro ingang op mengpaneel staat sterker. Heel mooi effect en kun je heel wat experimenteren !!! (ik speel wel graag met geluiden)

vulvasonic
17 december 2017, 03:44
Dank iedereen!

Pepe's oplossing is uiteraard de handigste, maar Pepe zingt niet in z'n uppie in een kleine kroeg. Maakt niet uit. Ik lees enkele dingen die bevestigen wat ik al dacht. Dus ik gooi alles via een DI-boxje in de PA (wel zo makkelijk) en voor de 'in mijn uppie in een kleine kroeg-tour' zou het lekker zijn als ik een twee-kanaals akoestisch gitaarversterkertje kan meenemen. Tof.
Ik heb he-le-maal NIETS met effecten over de akoestische gitaar. Tuurlijk, een beetje eq is wel zo handig en een beetje reverb wel lekker (mocht de PA lul vergeten dat beetje galm op mijn gitaartje te zetten).

Mijn voorzichtige schreden naar een gedeeltelijke conclusie:
Ok, klein twee-kanaals versterkertje dus voor het kleinste werk.
Maar voor de rest gebruik ik dus gewoon een DI-boxje.

Maar is het dan handig om zélf een DI aan te schaffen die gemaakt is voor de akoestische gitarist (zoals die Fishman Stage Analog Pre-amp die ik al noemde - feitelijk toch niet veel meer dan een chique DI, of zie ik dat verkeerd?), of pak ik dan gortdroog de door het PA-bedrijf meegenomen DI-doosje? Mis jij nooit iets, Pepe?
Nogmaals, effecten boeien me niet. Ook geen compressor. Ik snap waarom sommige mensen kiezen voor een lichte compressie, maar dat is niet iets voor mij. En een humbucker op mijn gitaar schroeven (sorry RoryVDW), dat is natuurlijk de wereld op z'n kop. Chorus, flanging, allemaal geweldig voor de elektrische gitaar, maar i.m.o. moet je het geluid van een akoestische gitaar zo puur mogelijk houden. En toch heb ik het gevoel dat ik iets mis wanneer ik de gitaar rechtstreeks door een willekeurige DI gooi.
Vraag ik toch weer aan Pepe, "mis jij nooit iets?" Ik hecht veel waarde aan jouw ervaring en ik denk dat we m.b.t. akoestisch werk dezelfde ideeën er op na houden. Ik ben dus zeer van de nieuwsgierige (om maar eens met Kluk Kluk te spreken).

Geinig hè? Dat werken met kleur.... :D

Pepe
17 december 2017, 04:27
De pa jongens hebben altijd di's bij zich, dat zijn gewoon standaard dingen. Maakt ook niet uit of er een goedkope piezo of actieve electronica in gaat, doet het altijd. Als je stemapparaat het er mee kan doen kan een di dat zeker.

Ik moet eerlijk zeggen, ik heb geen idee of ik wat mis, ik wil mijn akoestische gitaar hard en droog op de monitor voor mij maar ik heb geen controle over de zaal mix. Ik kan me voorstellen dat er wel eens wat reverb op komt maar het ligt ook heel erg aan de wens van de band.
Als je het geluid hoort waar Al Dimeola tegenwoordig mee optreed... shimmer galms alsof je in de Sint Pieter zit en soms loopt er een pog of ander octaaf ding mee. hij gaat daar helemaal loos mee.
Maar ja, die verveelt zich natuurlijk, probeert het een beetje interessant voor zichzelf te houden. Ik heb daar geen tijd voor, snelle runs op een akoestiek luistert veel nauwer dan op een elektriek.

vulvasonic
17 december 2017, 05:24
Bedankt voor de info!
Al Dimeola, altijd het gevoel gehad dat ie nooit goed wist wat ie wilde. Hetzelfde heb ik met John McLaughlin, met dit verschil dat Al soms nog lekker klonk. McLaughlin heeft nog nooit goed geklonken. Maar daar zal hij zelf vast heel anders over denken.

Pepe
17 december 2017, 11:39
Heb je al enig idee kwa repertoire?

barno
17 december 2017, 12:22
+1 flanger, chorus of meer van die grappen, op een acoustische gitaar vind ik afschuwelijk. verder zelfde ervaring als Pepe, gewoon droog in de DI van de PA en hoogstens een snuifje reverb. klankgewijs liefst geen piezo maar voor grotere dingen is het wel heel handig en er zijn tegenwoordig zowaar piezo's die niet volkomen klote klinken.

Plant
17 december 2017, 13:31
De pa jongens hebben altijd di's bij zich, dat zijn gewoon standaard dingen. Maakt ook niet uit of er een goedkope piezo of actieve electronica in gaat, doet het altijd. Als je stemapparaat het er mee kan doen kan een di dat zeker.

Het altijd doen is nog niet hetzelfde als altijd goed klinken ;) Met actieve elektronica in een gitaar is het minder kritisch wat voor DI je gebruikt. Een standaard passieve DI met inwendig alleen maar een transformatortje heeft een ingangsimpedantie van 50kΩ en dat werkt dan prima.

Als je een passief element hebt (of dat nou magnetisch of piëzo zonder ingebouwde preamp is) stelt dat wel eisen aan een DI. je kunt dan het beste een actieve DI met Hi-Z input hebben. Een piëzo 'moet' hoogohmig (≥1MΩ) worden afgesloten anders verlies je toch wel signaal / tone. Het werkt op zich wel op 50kΩ, maar het kan veel beter.

Klankgatelementen zijn als elektrische gitaar elementen en die sluit je ook hoogohmig af, anders krijg je ook hier de welbekende tonesuck (geen hoog), dus ook die sluit je voor het beste resultaat aan op een actieve DI met Hi-Z input.

Ik heb wel wat keren op locaties gespeeld waar de DI van de geluidsman klaar lag en als ik daarop inplugde was er wel geluid maar dat was niet om over naar huis te schrijven. Legde ik dan mijn eigen actieve DI in de plaats neer, dan ging er toch wel een deken van het geluid af en stonden toch wel mensen te kijken wat een verschil dat maakt.

De ene DI is dus zeker de andere niet en het hangt van het element en elektronica in je gitaar i.c.m. een type DI af of het wel of niet lekker gaat klinken.

Pepe
17 december 2017, 14:38
Ik weet het, als je je er in gaat verdiepen dan zijn er 1000+1 dingen waar je rekening mee moet houden. Bij twijfel, Radial heeft een di speciaal voor akoestische gitaren, dat moet GODDELIJK klinken zegt de WC eend.
Ik zie meestal van die brede di's liggen met van die rubber stootranden er om heen met zo'n klein schakelaartje (voor impedantie?) dat nooit verschil schijnt te maken.

Je hoort het al, mij kan je van alles wijsmaken over di's, het enige wat ik er mee doe is er op inprikken.

Plant
17 december 2017, 15:35
Ik weet het, als je je er in gaat verdiepen dan zijn er 1000+1 dingen waar je rekening mee moet houden.

Nou, haal die 1000 er maar af, 1 ding om in dit geval rekening mee te houden is wel voldoende.


Bij twijfel, Radial heeft een di speciaal voor akoestische gitaren, dat moet GODDELIJK klinken zegt de WC eend.
Ik zie meestal van die brede di's liggen met van die rubber stootranden er om heen met zo'n klein schakelaartje (voor impedantie?) dat nooit verschil schijnt te maken.

Dat schakelaartje is meestal een attenuator, een schakelbare verzwakker (0dB / -20dB / -40dB) om de ingangsgevoeligheid op de signaalsterkte van de bron aan te passen. Dat doet ook wel iets met impedantie, omdat die verzwakking nou eenmaal met weerstanden wordt bewerkstelligd, maar een echt hoogohmige input krijg je er niet mee.

DI's heb je in alle prijsklassen en natuurlijk is het zo dat hoe hoger de prijs is, hoe goddelijker het klinkt ;)
Zo'n Radial Stage Bug SB-1 (EUR 85,-) zou volgens de specs de job al moeten doen qua input maar Radial heeft ze ook van EUR 235,- waarin ik niet die meerwaarde zie.


Je hoort het al, mij kan je van alles wijsmaken over di's, het enige wat ik er mee doe is er op inprikken.

:ok:

vulvasonic
17 december 2017, 16:49
Heb je al enig idee kwa repertoire?
Nog te schrijven. Voor het grootste deel althans. Eigen werk. Het moet eenvoudig, direct en Nederlandstalig. Een enorme uitdaging voor mij. Ik heb nog nooit Nederlandstalig gezongen, maar ik vind dat de teksten wel een stuk meer diepgang moeten hebben dan 'ik hou van jou en ik blijf je trouw'. Ik vind het doodeng. Het is iets waar ik totaal niet mee bekend ben. Ik heb maar twee keer in mijn leven in mijn uppie met een akoestisch gitaartje voor een klein publiek opgetreden. Was enorm lollig, zenuwen had ik nooit. Maar nu? Ik eis misschien teveel van mezelf, maar het is serieus iets wat ik echt heel graag wil gaan doen.

Van het gitaarwerk moet je je niet teveel voorstellen. Het is vooral akkoordjes rammen, tokkelintrootjes, gespeeld met het plectrum. Ik experimenteer wel wat met vingerplectra e.d., maar je kunt een oude hond niet makkelijk iets leren (merk je hoe ik hier een bekend Nederlands spreekwoord naar eigen hand zet door het glashard te wijzigen in mijn voordeel?).
Wel, kun je er inmiddels een voorstelling bij maken?

Ik zoek alleen nog iemand die voor mij een piratenpoot kan maken. Het uiterlijk vertoon zal een grote rol gaan spelen. Ik overweeg de naam Dwayne Bain (vat je 'm?). Ik vond Piraat Minimaat te plat. Ik sta open voor suggesties. :D

barno
17 december 2017, 17:14
Nog te schrijven. Voor het grootste deel althans. Eigen werk. Het moet eenvoudig, direct en Nederlandstalig. Een enorme uitdaging voor mij. Ik heb nog nooit Nederlandstalig gezongen, maar ik vind dat de teksten wel een stuk meer diepgang moeten hebben dan 'ik hou van jou en ik blijf je trouw'. Ik vind het doodeng. Het is iets waar ik totaal niet mee bekend ben. Ik heb maar twee keer in mijn leven in mijn uppie met een akoestisch gitaartje voor een klein publiek opgetreden. Was enorm lollig, zenuwen had ik nooit. Maar nu? Ik eis misschien teveel van mezelf, maar het is serieus iets wat ik echt heel graag wil gaan doen.

Van het gitaarwerk moet je je niet teveel voorstellen. Het is vooral akkoordjes rammen, tokkelintrootjes, gespeeld met het plectrum. Ik experimenteer wel wat met vingerplectra e.d., maar je kunt een oude hond niet makkelijk iets leren (merk je hoe ik hier een bekend Nederlands spreekwoord naar eigen hand zet door het glashard te wijzigen in mijn voordeel?).
Wel, kun je er inmiddels een voorstelling bij maken?

Ik zoek alleen nog iemand die voor mij een piratenpoot kan maken. Het uiterlijk vertoon zal een grote rol gaan spelen. Ik overweeg de naam Dwayne Bain (vat je 'm?). Ik vond Piraat Minimaat te plat. Ik sta open voor suggesties. :D

cool plan man! love het 1man/1acoustische gitaar gegeven. heel fijn om te doen. in't Nederlands: da's idd ambitieus, zou ik zelf ook het lastigste vinden. Heb veel Nederlandse songs geschreven maar was bijna altijd parodie of stijloefening. the real deal is heel wat lastiger denk ik

vulvasonic
17 december 2017, 17:36
cool plan man! love het 1man/1acoustische gitaar gegeven. heel fijn om te doen. in't Nederlands: da's idd ambitieus, zou ik zelf ook het lastigste vinden. Heb veel Nederlandse songs geschreven maar was bijna altijd parodie of stijloefening. the real deal is heel wat lastiger denk ik
Zo is dat. Mijn probleem is ook altijd een beetje dat ik mijn teksten ga vergelijken met de allerbeste taalkunstenaars van de Nederlandse taal, zoals Kees Torn of Maarten van Roozendaal (en ach, als ik dan toch bezig ben, laat me dan meteen maar even Jeroen van Merwijk en Theo Nijland erbij noemen - De Bende van Vier). En dat is gewoon een onmogelijke opgave. Ik moet en ik mág me daar helemaal niet mee vergelijken.
Eigenlijk moet ik me met niemand vergelijken, maar da's haast ondoenlijk. Ik ben ook doodsbang voor de reacties. :nervous:

Pepe
17 december 2017, 17:40
Je weet dat wij Nederlands doen, op onze clubavonden hebben wij van alles maar relatief veel gasten die in de moerstaal zingen. Niet alleen de bekende namen maar veel jong aanstormend, bandjes, singer/songwriters en slam poets. Ik heb het idee dat humor en zelfspot wat eerder voor de hand ligt als je in je eigen taal zingt, in het Engels liggen pretentieuze platitudes op de loer, dunno.
Anyhow, als je teksten belangrijk zijn hoeft het niet allemaal van je gitaar of stem te komen wat een voordeel kan zijn.
Idealiter heb je prachtige teksten, verbazingwekkend songs, een stem als een engeltje EN je ziet er nog goed uit ook maar ik tik niet elke vakje aan dus alle beetjes helpen en in Nederlands zingen is daar 1 van.

Grappig he, met van Roozendaal hebben we samengewerkt en voor van Merwijk heb ik wat gitaar ingespeeld (maar Nederland is klein he, je komt elkaar voortdurend tegen)

apekop
17 december 2017, 22:22
Als je het geluid hoort waar Al Dimeola tegenwoordig mee optreed... shimmer galms alsof je in de Sint Pieter zit en soms loopt er een pog of ander octaaf ding mee. hij gaat daar helemaal loos mee.


Roland VG-88 om precies te zijn. Hij gebruikt die ook niet altijd hoor, met name op zijn Ovation en ik vind het wel wat toevoegen die galm en soms ook die octaver. Blijft toch een held. Net als Mc Laughlin die ik op nylon snarig meestal wel lekker vind klinken.

denis.hermans
17 december 2017, 22:56
Ik heb wel eens wat filmpjes gezien van het tc electronic bodyrez pedazl. Dat klonk niet verkeerd. Staat bij Bax voor 99 EUR.

vulvasonic
18 december 2017, 01:27
Je weet dat wij Nederlands doen, op onze clubavonden hebben wij van alles maar relatief veel gasten die in de moerstaal zingen. Niet alleen de bekende namen maar veel jong aanstormend, bandjes, singer/songwriters en slam poets. Ik heb het idee dat humor en zelfspot wat eerder voor de hand ligt als je in je eigen taal zingt, in het Engels liggen pretentieuze platitudes op de loer, dunno.
Anyhow, als je teksten belangrijk zijn hoeft het niet allemaal van je gitaar of stem te komen wat een voordeel kan zijn.
Idealiter heb je prachtige teksten, verbazingwekkend songs, een stem als een engeltje EN je ziet er nog goed uit ook maar ik tik niet elke vakje aan dus alle beetjes helpen en in Nederlands zingen is daar 1 van.

Grappig he, met van Roozendaal hebben we samengewerkt en voor van Merwijk heb ik wat gitaar ingespeeld (maar Nederland is klein he, je komt elkaar voortdurend tegen)
Dat is bijzonder grappig. Je bent een benijdenswaardig mens. Ik vertel je dat voor het geval je dat zelf niet zo voelt. Ik meen het ook nog. :)
Maar de scene, zo er al sprake is van een scene, die jij beschrijft, is er eentje die ik niet terugzie in steden als Nijmegen. Hier moet je het Nederlandstalige gedoe met een loep zoeken. Als er hier, of in het oosten des lands, Nederlandstalig gezongen wordt, dan is dat óf een toneelstukje, waarbij levensliederen met een knipoog gezongen worden (vaak schijtlollig en mateloos irritant, want al duizenden keren eerder gedaan), óf het zijn gasten die zich de nieuwe Jannes, of Frans Bauer wanen, óf ze doen bruiloften- en partijenwerk, óf het gaat om 'dialectrock' en 'langlevedelolfeestbands'. Het is zelden of nooit serieus.

Voor wat betreft je vakjes, de prachtige teksten..., ik denk niet dat ik ooit van mezelf zal kunnen zeggen dat ik een prachtige tekst heb geschreven. Dus da's kut. Het tweede vakje ligt me beter. Ik dicht mezelf slechts twee kwaliteiten toe. Eén van die twee betreft mijn capaciteit om goede songs te schrijven. Het idiote is dat ik bij een dergelijke bewering meteen voel dat mensen denken dat ik het een beetje hoog in de bol heb. Hoe durf ik dat van mezelf te zeggen?!?! Wel, ik durf dat te zeggen omdat ik denk dat het zo is. En nogmaals, verder heb ik maar één andere kwaliteit, dus gun me dit plezier, ok?
Derde vakje, wéér mis! Ik heb námelijk de stem van een verlepte graftak. Het zit me niet mee.
Vierde vakje, uiterlijk. Ja hallo, zo kan ik mezelf net zo goed vandaag nog cremeren. :eek: Gelukkig ben ik het niet helemaal eens met dat vierde vakje (zo eigenwijs ben ik dan ook wel weer). Als ik kijk naar mijn grootste voorbeelden, dan zijn dat niet per sé de knapste. Niet qua uiterlijk althans. Dus wellicht maak ik daar nog een kans. :D




Ik heb wel eens wat filmpjes gezien van het tc electronic bodyrez pedazl. Dat klonk niet verkeerd. Staat bij Bax voor 99 EUR.
Ik heb in het recente verleden ook redelijk veel filmpjes over de bodyrez bekeken. Ik vond het niet heel erg goed. Hoewel, dat bedoel ik niet zo zwart-wit. Ik vind de bodyrez best overtuigend, maar ik vind dat ze er meer uit hadden moeten halen. Een paar knoppies erbij voor wat meer controle over de eq zou leuk zijn. En ja, daar zou je inderdaad ook gewoon een eq-pedaaltje voor bij aan kunnen schaffen, maar toch, 100 pegels vind ik ook niet misselijk voor zo'n dingetje. :)

Pepe
18 december 2017, 02:26
Jaja, een leuke kop is mee genomen maar ik bedoel eigenlijk, mensen moeten graag naar je kijken. Gun factor.
Dat zit bij jou wel goed gok ik dus dat vakje mag je van mij aan vinken.

Ik heb 10 jaar in Nijmegen gewoond en inderdaad, weinig liefde voor de eigen taal. Frank Boeijen kwam ik wel eens tegen en je had Tedje en de Flikkers in een ver verleden. Niet veel. Terwijl die stad moet uitpuilen van Neerlandici.
We hebben een paar keer Thomas Verbogt op bezoek gehad, als je aan hem zou vragen of ie een paar teksten voor je wil schrijven doet ie dat zo, weet ik zeker.
Nijmegen had Pe Hawinkels, dat weer wel.

Dat van de gebroeders Van Halen is bekend maar wist je dat Nina Simone een tijd in Nijmegen gewoon heeft? Ze keek uit over de Keizer Traianus rotonde!

Oh, ik lees net dat Verbogt tegenwoordig in Amsterdam woont, zijn columns voor de Gelderlander zette mij op het verkeerde been.

vulvasonic
18 december 2017, 03:38
Nina Simone schreef anders maar knap beroerde Nederlandse teksten. En Nijmegen gaat er zooooo prat op dat ze in Nijmegen heeft gewoond (ik heb haar huisarts redelijk goed gekend :D) dat ze een straat naar haar hebben vernoemd. Ze vergeten dan voor het gemak even dat ze hier nog geen jaar heeft gewoond, in een hotel nota bene, en dat ze gedurende die periode veelvuldig in het buitenland verbleef en als ze dan wel in haar hotelkamer te vinden was, dan kwam ze haar kamer nauwelijks af. Dus om daar nou zoveel heisa over te maken. :D

Maar goed. Eigenlijk zou ik nu een optreden moeten regelen voor over 8 maanden of zo. Een uur spelen, helemaal alleen. Dan móet ik wel. Voor mij werkt die druk het best. Niet te lang nadenken over de teksten, gewoon gaan. Kwaliteit komt er alleen met kwantiteit. Eng man. :eek:

BorisA
18 december 2017, 07:40
(on topic, sorry:)
Een jaar terug zocht ik ook zoiets en in plaats van de standaard akoestische versterkers uitgekomen bij de tc helicon fx 150. Gaat niet super hard, maar bij pa gebruik is het je monitor en heb jij de controle over (een groot deel van) het geluid en de mix.

Pepe
18 december 2017, 15:29
. Een uur spelen,...:eek:

Ambitieus. Ook wel lang om de aandacht als singer songwriter vast te kunnen houden.
Meestal zie je dat ze met iets meeliften en dan 20 min, half uurtje hoogstens, heb je het vaak ook wel gezien als publiek zijnde.
Of je moet Neil Young of John Cale zijn maar dan huren we Vredenburg voor je af.
Of iemand als Arthur Ebeling maar die gooit zijn gitaar en een belletje in de strijd.
Maarten van Roozendaal nam Egon Kracht mee, is dat niet een optie? Een sideman? Ook niet zo eng en toch flexibel.
Maar ach, dat soort dingen wijzen zich vanzelf. Een dozijn nummers heb je wel nodig denk ik. Ik zou ook een verrassende cover vertalen. Eigenlijk wil IK dat heel graag, ideeën te over.

Ik ben een zanger van niks maar ik heb TOCH een playlist in mijn spotify van nummers die ik in mijn repertoire als solist zou KUNNEN hebben. Soms probeer ik wat stiekum uit tijdens een soundcheck. Dan denken ze dat ik dat achteloos uit mijn mouw schudt. Niet verder vertellen!, ik wil dat graag zo houden.

barno
18 december 2017, 15:47
heb wel es een aantal solo gigs gedaan. Deed een set van ongeveer 40 minuten, maar ik zorgde er wel voor dat er 'toevallig' steeds een muzikant in de zaal was die een drietal nummers meespeelde op mijn backup gitaar. Had het wel nodig om daar naar uit te kunnen kijken.

vulvasonic
19 december 2017, 02:35
Beide helemaal gelijk. Dat uur is bedoeld om me de druk op te leggen dat nodig is om een half uur te kunnen spelen. Inderdaad liefst een beetje meeliften en uiteraard het liefst met een extra manneke. Vooral dat laatste is iets waar ik steeds vaker aan denk. Om meerdere redenen trouwens. Je hebt meteen veel meer mogelijkheden in muzikaal opzicht. Maar ook in praktisch opzicht is het handiger, als gehandicapte zijnde. En gedeelde lol is halve lol. O nee, zo ging ie niet.

BorisA, bedankt voor je input. Ik zal er naar kijken. Maar ik vind de rest van het 'gelul' net zo goed on-topic, hoor. En ik kan het weten, want ik heb 'm aangemaakt. :D

Erik de Perik
19 december 2017, 03:04
Ik wil wel wat mime-on-the-side doen (of mime-on-site)...... maareh is het dan nog een one-man gig?


Ik denk trouwens niet dat het antwoord in hardware te vinden is Mario.

vulvasonic
19 december 2017, 04:33
Mwoah, ik twijfel nog steeds. Aan de ene kant lijkt me een versterkertje wel lekker, want daarmee kun je alle kanten op. Aan de andere kant, waarschijnlijk ben ik in de meeste gevallen klaar met een ordinaire DI. Alleen denk ik dat ik iets meer controle zou willen houden op de klank. En in dat geval zou zo'n bodyrezz icm een grafische eq een betaalbare uitkomst kunnen zijn.
Ik ben er nog niet uit. Hoeft ook nog niet. Ik heb nog een (klein?) jaar. :)

vulvasonic
19 december 2017, 04:48
Ja kut, en dan kom je ZO'N FILMPIE (https://youtu.be/oS2lOUTJzHM)tegen!

Maar dit krijg ik nooit in een jaar bij elkaar. :seriousf:

Geen idee waarom ik (?) zo sta te lachen trouwens.

Erik de Perik
19 december 2017, 04:56
Nahja kut..... je krijgt het op de een of andere manier sowieso voor elkaar je maakt je druk.
Totaal dus
delijk

petpas
19 december 2017, 08:22
Wat ik heb gedaan toen ik mn akoestische gitaar live wilde gebruiken is een Fishman elementje aanschaffen. (Ik ga er even vanuit dat je gitaar geen pickup bevat.) Deze in de gitaar hangen, snoertje ff met wat tape langs de body afplakken en de akoestische gitaar in een clean 5w ampje (fender champion) geplugd. En voila genoeg volume voor een live optreden. Rest van je sound komt uit je vingers en je plektrum. Gitaar moet ook niet te luid zijn en je zang overstemmen.

Erik de Perik
19 december 2017, 08:26
Heftig..........

miyaru
21 december 2017, 00:17
Ik speel niet op een podium, alleen maar thuis, en daar gebruik ik deze: https://www.thomann.de/nl/radial_engineering_sb_1.htm

Op het werk hebben we gewone all purpose DI's die we voor akoestische gitaren gebruiken, het merk ben ik even kwijt. Als ik zou gaan optreden (waarop niemand wacht trouwens) zou ik een Fishman Loudbox Mini nemen, alle mogelijkheden, goede kwaliteit en betaalbaar.....

Ik wil nog wel even kwijt, dat ik je dapper vind, zowel met dit project - alswel hoe jij in het leven staat met jouw handicap!

vulvasonic
21 december 2017, 01:46
Ik wil nog wel even kwijt, dat ik je dapper vind, zowel met dit project - alswel hoe jij in het leven staat met jouw handicap!
Dank je. Maar ik ben niks dapper hoor. Dat project vind ik doodeng, maar muziek is en blijft mijn leven. En dat leven moet ik sinds 3,5 jaar doorlopen (hier allemaal even lachen graag) zonder rechter onderbeen. De meeste mensen bij wie iets dergelijks overkomt, kunnen hier beter mee omgaan dan ik. Ik sta dus eigenlijk juist helemáál niet goed in het leven met mijn handicap. De meeste die ik persoonlijk ken (en dat zijn er best veel) gaan hier veel beter mee om dan ik. Maar uiteindelijk moet ik het er toch maar gewoon mee doen. Er zal heus geen nieuw been meer aangroeien. Ik ben geen axelotl. :eek:
Maar toch bedankt. :)

Eko
23 december 2017, 10:13
Voor uitversterken van acoustische gitaar en zang gebruik ik al jaren een AER compact 60. Zit alles op wat je nodig hebt. Incl. Fantoomvoeding voor microfoon mocht je dat nodig hebben. Line in en out , DI out , tuner out , effecten enz. Gaat met zijn 60 watt echt knetterhard dus zelfs met band inzetbaar. Ook als monitor te gebruiken. AER past in de bijbehorende tas Incl. Kabels en microfoon. Super draagbaar en schier onverwoestbaar. Top klasse geluid.

vulvasonic
24 december 2017, 03:35
En niet te goedkoop ook. Ik ken het spul trouwens redelijk goed. Mijn voormalig werkgever had twee complete AER setjes. In de tijd dat ik voor hem werkte heb ik er regelmatig over gespeeld. Na zijn dood is het spul overgegaan naar zijn vrouw en die zingt nu in 'mijn' bandje. Die AER setjes (type weet ik niet. Het duurste type iig - als je het breed hebt laat je het breed hangen) gebruiken we nu regelmatig met dat groepje. Ook als veredelde zangset overigens.

Het klinkt misschien niet aardig, maar ik heb nooit zo warm kunnen lopen voor het geluid van die AER dingen. Daar moet ik dan wel weer aan toevoegen dat ik nooit echt de moeite heb genomen om er het beste uit te halen. Het lijkt ook wat bizar om aan te nemen dat ik met een relatief goedkoop versterkertje betere resultaten zou kunnen boeken, dus misschien ben ik wel achterlijk. Dat sluit ik helemaal niet uit. :)

johanb
24 december 2017, 09:56
Je hebt tegenwoordig ook van die aktieve PA sets van boven de 100watt rms met echo en meerdere mogelijkheden om van alles in te pluggen van ongeveer 200 euro. Ik heb zelf een set 12 inch gekocht en het geluid en volume valt mij reuze mee. Super licht van gewicht Het is een aktieve speaker met een passieve speaker erbij. Het merk is ibiza. Voor de puristen onder ons denk ik rommel, maar ik ben er mee gered en tevreden over

Pepe
24 december 2017, 10:55
Ja dat klopt.
Wij hebben ook zo'n soort setje voor wanneer we niet op volle oorlogssterkte moeten uitrukken.
Laatste tijd best vaak. Te vaak zelfs.
Anyhow, de bassist regelt dat allemaal, kwam laatst met de tram, de hele installatie als ware het een koffer op wielen achter zich aan slepend, basgitaar om de schouders.
Ik roep bij het minste wissewasje om een taxi maar het is mooi om te zien dat er nog mensen zijn die wel op de kleintjes letten.
Niettemin, ik ben erg voor het model om anderen een probleem te laten oplossen dus ik beperk graag de mogelijkheden. Nou ben ik alleen maar lui maar in het geval van Mario zou ik zeker zorgen dat ik niet meer mee hoef te nemen dan strikt noodzakelijk.

apekop
24 december 2017, 10:57
Voor uitversterken van acoustische gitaar en zang gebruik ik al jaren een AER compact 60. Zit alles op wat je nodig hebt. Incl. Fantoomvoeding voor microfoon mocht je dat nodig hebben. Line in en out , DI out , tuner out , effecten enz. Gaat met zijn 60 watt echt knetterhard dus zelfs met band inzetbaar. Ook als monitor te gebruiken. AER past in de bijbehorende tas Incl. Kabels en microfoon. Super draagbaar en schier onverwoestbaar. Top klasse geluid.

Inderdaad en fijne versterker, maar helaas wel erg duur. De effecten die erin zitten vind ik echter wel minimaal. Je kan maar zeer beperkt de reverbs instellen en bij de delay ook de delaytijd niet regelen, voor zover ik weet. Ik heb wel niet op de allernieuwste versie gespeeld. Maar een delay zonder instelbare delaytijd is onbruikbaar voor mij.

Eko
24 december 2017, 13:51
Mijn versie is de tweede en ca 10jaar oud. Inmiddels meer dan 500 gigs mee gedaan en hij laat je nooit in de steek. De effecten zijn inderdaad beperkt en je deelt ze met gitaar en microfoon. De verdeling kun je wel regelen. Ik heb een rode limited edition met een metalen ( Chrome ) grill wat hem apart maakt. Heb ondertussen ook een grotere gehad ( Domino ) maar die is weer weg vanwege zijn omvang en gewicht. Deze Compact heeft gewoon alles wat een gitarist op een gig gebruikt. Gewoon stopcontact nodig en je hebt je eigen geluid in de hand. Als mensen als Tommy Emanuel er al jaren mee op treden dan kan het geluid toch niet zo slecht zijn......

apekop
24 december 2017, 14:50
Hij klinkt ook zeker goed en het is een handig ding om mee te nemen. Maar voor dat geld hadden ze er best een delay tijd functie of tap tempo op kunnen maken. Zelfs budget oefen versterkertjes hebben dat.

Eko
24 december 2017, 15:34
Apekop hij is niet gebouwd als effectenbak, maar als versterker. Gewoon om een acoustische instrument zo goed mogelijk te versterken. Dat doet hij als een van de allerbeste. Daar heb ik hem voor gekocht. Alle goedkope amps ten spijt is het gewoon top klasse. Denk ook eens aan een Schertler Unico. Gewoon gebouwd om dag in dag uit meegesleept te worden en te presteren.
Ik begrijp best dat er mensen zijn die minder willen uitgeven aan een amp en toch alle effecten willen hebben. Dan is een Roland een alternatief, misschien met een multieffect. Alleen , als je heel veel live speelt en reist , is zo’n AER iets wat je enorm gaat waarderen.

apekop
24 december 2017, 15:46
Begrijp ik. Ik hoef ook niet alle effecten maar een bruikbare delay is wel het minste. De reverb van de aer daar kun je nog wel wat mee, alhoewel die ook minimaal is qua afstelling. Maar geen instelbare delay tijd vind ik vrij waardeloos. Zet er dan geen delay in. Maar verder alle lof voor deze versterker.

barno
24 december 2017, 16:57
Delay op een acoustische gitaar? Lijkt me iets wat je net niet wil, tenzij het cheesy moet klinken natuurlijk.

apekop
24 december 2017, 17:16
Haha..kan heel mooi zijn hoor. Zeker niet cheesy.

vulvasonic
25 december 2017, 00:57
Kazige versterkers? Hmmmm....
Pepe heeft ook wel weer een puntje hoor. Ik zal te allen tijde afhankelijk blijven van anderen als het om sjouwen gaat. Dat is ook een van de redenen waarom mijn 4x12 nooit mee mag als we met mijn huidige bandje spelen. Ik hoop dat ik voor mijn nieuwe projectje nieuwe gasten weet te regelen die minder snel iets te zeiken hebben als ze voor mij moeten sjouwen, want ik sluit niet uit dat ik ook zo nu en dan de electrische gitaar wil laten brullen. Je kunt het volume misschien uit de vulva halen, maar de vulva niet uit h.... :eek:
Nee sorry, dit werkt niet helemaal geloof ik. :nervous:

Erik de Perik
25 december 2017, 01:00
Mensen sjouwen niet voor jou....??

vulvasonic
25 december 2017, 01:14
Wel, ach... ik heb het nu over de mensen in mijn band. En die zijn best bereid iets te tillen, maar het moet niet te gek worden.
Tsja, toen ik nog gezond was werd alles gewoon voor me opgebouwd. Twee AC30's (waarvan 1 in een flightcase), een 4x12 kastje in een flightcase, een pedalenbak die ik zelf niet eens kon tillen (ik lieg niet) en een flightcase dat als workstation diende en waar meteen 4 gitaren en 2 bassen in zaten. Ik hoefde geen reet te doen. Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat men voor al dat gesjouw betaald werd. :D
Nu is mijn poot gecremeerd en nu loop ik zelf te sjouwen met mijn AC15. Blijkbaar moest er een keer een eind aan komen. Maar als ik daadwerkelijk weer iets op poten kan krijgen (allemaal even lachen), dan zal ik de mensjes die met me mee moeten toch weer gaan betalen. Waarschijnlijk de volledige gage. Ik mag toch niks verdienen. :D

Erik de Perik
25 december 2017, 01:35
Da's triest Mario, maar het zal wellicht meevallen. M'n broer (daar istie weer) heeft ook een handicap waardoor hij weinig mag tillen. Vaak doen bandleden niet moeilijk, maar de vraag ligt wel vaak op de loer. Spul op rolletjes maakt het sowieso lichter en veder rekenen op je maten..... die heb je vast nog wel toch?

vulvasonic
25 december 2017, 02:12
Mijn beste maten wonen niet in de buurt. Toch lastig. Blijft ook moeilijk om mensen er van te overtuigen dat het heel lastig is om steeds vanaf je kruk naar de grond te moeten om je pedalen af te stellen (dat moet, ivm de volumeverschillen per optreden en de manier waarop de pedalen dan openbreken en op elkaar reageren). Als ik dat twee keer gedaan heb ben ik kapot. Als ik vraag of iemand even op mijn commando aan wat knopjes kan draaien krijg je enkele weken later te horen dat je wat lui van aard ben. En dus sjouw ik regelmatig met de AC15 over een podium dat bezaaid ligt met snoeren. Als ik op zo'n snoer ga staan staat meteen mijn hele been uit het lood. De kans dat ik met versterker en al op mijn plaat ga is levensgroot.
Ach, meestal komt iemand me wel helpen hoor. Het is alleen zo jammer dat je iedere keer opnieuw moet uitleggen waarom je het ene wel en het andere niet kunt doen. Ook naar het publiek toe trouwens. Die snappen er geen kloten van dat je op een kruk zit. Sommige gasten denken dat het een soort act is. Andere vermoeden dat er vast wel iets zal zijn, maar wat?
Vandaar dat ik echt serieus graag, HEEL graag, iemand weet te vinden die voor mij een piratenpoot kan maken. Dan is het meteen voor iedereen duidelijk en dan heb ik er meteen een act aan. :)

miyaru
25 december 2017, 08:28
Klote is dat man! Wellicht dat de toekomst wat verbetering brengt qua band/gage/etc zodat je weer lekker kan spelen zonder al dat gedoe en er gewoon mensen zijn die je dan helpen tegen betaling......

Wil je echt een houten been? Lijkt me helemaal zo confronterend.... Sterkte man, houd je taai!

Eko
25 december 2017, 13:10
De AER heb ik leren waarderen toen ik met iemand in een Mazda Demio door heel Nederland reed naar optredens. Weinig kunnen meenemen maakt creatief. Tegenwoordig met 2 bands is er meer ruimte, maar de kleine amp blijft. AER met ColeClark blijft voor mij een killer combinatie.

apekop
25 december 2017, 17:37
Welke Cole Clarke heb je? Ik heb ooit op een 12snarige gespeeld. Spijt van dat ik die toen niet heb gekocht. Je ziet ze niet vaak meer te koop.

Eko
26 december 2017, 10:49
Heb er 2. Een FL1a Queensland maple zij en achterkant met een bunya top. De tweede is een FL2 A-C met bunya top en blackwood zij en achterkant. Beiden zijn behoorlijk gebruikt en vertonen de sporen die daar bij horen. Geeft niks , ze zijn toch niet te koop...... beiden hebben de eerste elektronica aan boord. Facebrace sensor en piëzo . Het gekke is dat de FL1 een iets hogere output heeft. Ik gebruik thuis , lees acoustisch , een Martin HD-35 om muziek te schrijven en om met anderen te jammen. Live nooit anders dan de beide ColeClarks.

apekop
27 december 2017, 22:02
Vind je de Cole Clarkes dan akoestisch niet zo goed klinken dat je toch naar de Martin grijpt?

Eko
27 december 2017, 22:42
De ColeClarks heb ik puur en alleen voor live gebruik. Ook is de combinatie van de houtsoorten en bracing bij de HD-35 anders. Het volle geluid van de rosewood met maple top is acoustisch net iets mooier. Heb er zelfs al aan bedacht om een keer een FL2 bij te bestellen met rosewood en bunya of maple top. Maar op dit moment andere prioriteiten........

Pepe
27 december 2017, 23:22
In mijn perceptie zijn gitaren als de Cole Clark, Ovation, Takamine en Maton uitstekend geschikt voor stage, enigszins overbuilt en een goede pickup.
Bij de Martin HD35 denk ik aan de Cash American recordings, precies het geluid wat je je voorstelt als je aan een akoestische gitaar denkt.
Moet je wel een microfoon voor hangen, een pickup inbouwen is een beetje zonde.

vulvasonic
28 december 2017, 00:57
Hij heeft een Martin HD35 om muziek op te schrijven, puh! Ruilen tegen mijn Epiphone? Die schrijft briljante liedjes, al zeg ik het zelf.
En Pepe, niet verder vertellen, maar als ik die deal beklonken heb flikker ik er met het grootste gemak een elementje in, al was het maar om te jennen (ik zou niet durven)!!! :D

Pepe
28 december 2017, 01:49
Nah, er iets inbouwen is geen enkel punt maar dan wil je dat toch niet gebruiken om er mee op te nemen.

Plant
28 december 2017, 01:54
Hij heeft een Martin HD35 om muziek op te schrijven, puh! Ruilen tegen mijn Epiphone? Die schrijft briljante liedjes, al zeg ik het zelf.
En Pepe, niet verder vertellen, maar als ik die deal beklonken heb flikker ik er met het grootste gemak een elementje in, al was het maar om te jennen (ik zou niet durven)!!! :D

Als het om te jennen is, verneuk dan je Martin zo:

https://www.billboard.com/files/styles/article_main_image/public/media/kurt-cobain-nirvana-unplugged-billboard-1548.jpg

Pepe
28 december 2017, 02:12
Volgens mij is die Martin met die dearmonds fabrieks af zo. Gibson deed hetzelfde met een J45, schroefden ze een P90 op, daar had een bandje uit Liverpool nog een paar hits mee.
Ik ken trouwens een filmpje waar die Martin echt een waanzinnige sound heeft. Ff zoeken...

gevonden....


https://www.youtube.com/watch?v=F5XhhavAo3I

Plant
28 december 2017, 02:30
Whoah, die feedback :p
Een D-18E, geen huisvlijt from Seattle maar een bestaand model dus...

vulvasonic
28 december 2017, 03:28
Sjee, ik dacht inderdaad dat Kurt weer eens was wezen stoeien met de soldeerbout en wat houtboortjes. Weer wat geleerd.
Heeeeeeel lang geleden, toen ik nog een puberend vulva'tje was, kwam er eens in het jaar een bij ons zeer populair Frans bandje spelen in het OJC, een paar straten verderop. De zanger-gitarist speelde ook elektrisch op zijn akoestische gitaar. Klonk waanzinnig! :)

Pepe
28 december 2017, 05:07
Ik ken wel The Alarm, soort van new wave bandje. Dat beide gitaristen op akoestische gitaren spelen heb je pas door als je ze ziet.
Maar ook iemand als Yan Pechin sluit rustig zijn akoestische gitaar op zijn immense pedalboard aan terwijl achter hem zijn Les Paul, 335, Silvertone, strat en Firebird zuur moeten toekijken. Ik vroeg aan hem, waarom? Omdat het goed klinkt, zei hij.

Hier vanaf 1.35.00... en helemaal niks mis met dat soundje.


https://www.youtube.com/watch?v=j0ZKEcrKf80

apekop
28 december 2017, 10:34
Bij de Martin HD35 denk ik aan de Cash American recordings, precies het geluid wat je je voorstelt als je aan een akoestische gitaar denkt.
Moet je wel een microfoon voor hangen, een pickup inbouwen is een beetje zonde.

Waarom eigenlijk? Het is zonde om je favoriete gitaar alleen op de bank te bespelen. Als het live wat harder moet dan met een mic. Bouw er een AER AK15 in en je hebt een prima gitaar voor live. Je ziet er niks van en het gaat niet ten koste van de sound.

Pepe
28 december 2017, 12:40
Zie post 68.

apekop
28 december 2017, 18:16
Het ging hier om live geluid, niet om opnemen.

Pepe
28 december 2017, 20:35
Ja, precies.
Vandaar dat ik zeg, pickupje inschroeven is geen enkel punt.
Schrijf ik nou zo cryptisch?

Ik speel zelf over een Martin D35 (zonder HD) waar een simpele piezo ingezet is, klinkt fantastisch.
Maar toch maar een microfoon er voor in de studio.

apekop
28 december 2017, 20:45
Ja, je schreef eerst een pick-up inbouwen is zonde. Vandaar mijn reactie v:)

Erik de Perik
28 december 2017, 20:53
Ja, precies.
Vandaar dat ik zeg, pickupje inschroeven is geen enkel punt.
Schrijf ik nou zo cryptisch?

Ik speel zelf over een Martin D35 (zonder HD) waar een simpele piezo ingezet is, klinkt fantastisch.
Maar toch maar een microfoon er voor in de studio.

Micro klinkt altijd beter..... nahja laat ik dan zeggen "meer zoals het origineel." :harmony:

Pepe
28 december 2017, 21:01
De zanger van Cake speelt over een oude Goya spaanse gitaar en dat gaat in een klein transistor dingetje.
Klinkt van geen kant naar klassiek.
Maar precies goed voor wat het moet zijn in die band.
Een dure pickup of microfoon zou zijn hele sound om zeep helpen.

Ik heb een 00 gitaartje, speciaal gekocht voor een lofi Tom Waits geluid. Je zou er eigenlijk een Dearmond in moeten zetten maar die zijn best prijzig en ik dacht, in de gedachte van lofi koop ik het goedkoopste pickupje wat ik kan vinden. Iets van 20 euro.
Klinkt als delta blues lofi TOTAAL kut.
Toch best moeilijk, een MOOI lofi geluid.

Erik de Perik
28 december 2017, 21:24
Cake is vet....!

barno
28 december 2017, 21:46
De zanger van Cake speelt over een oude Goya spaanse gitaar en dat gaat in een klein transistor dingetje.
Klinkt van geen kant naar klassiek.
Maar precies goed voor wat het moet zijn in die band.
Een dure pickup of microfoon zou zijn hele sound om zeep helpen.

Ik heb een 00 gitaartje, speciaal gekocht voor een lofi Tom Waits geluid. Je zou er eigenlijk een Dearmond in moeten zetten maar die zijn best prijzig en ik dacht, in de gedachte van lofi koop ik het goedkoopste pickupje wat ik kan vinden. Iets van 20 euro.
Klinkt als delta blues lofi TOTAAL kut.
Toch best moeilijk, een MOOI lofi geluid.

ik heb es in een threestring tin can slide gitaartje een chinese ceramisch strat pu gezet: idem: prutsgeluid maar door een kleine warme buizenamp ook instant Centerville Texas anno 1935 ofzo

Pepe
28 december 2017, 22:02
Misschien moet ik die gitaar gewoon 's mee nemen, kijken wat het doet op een stage.
Hier thuis krijg ik er ook niet echt een goed idee van, moet allemaal zo zacht dat je altijd de gitaar zelf er doorheen blijft horen.
Maar ook, TB speelt meer in het Dylan idioom waar lofi niet echt welig in tiert, da's toch meer dreadnought & jumbo.

Nou moet Mario weer wat roepen want het is zijn topic.

vulvasonic
29 december 2017, 01:35
Ja uuuuuh, ik zit vooral even te denken dat ik het ook allemaal niet meer weet. Ik herinner me ernstig vaak een concert van ene Scott H. Biram, die helemaal in zijn eentje op een podium zit en op weinig subtiele wijze zichzelf begeleid door op 1 van zijn 3 stokoude Gibson ES-150's (denk ik), of een Gibson Explorer (het is een aparte jongen met punk en blues roots) te raggen. Is ook leuk.

We hadden laatst een akoestisch optredentje. Maar dan echt extreem klein. Letterlijk een huiskamerconcertje om een feestje op te leuken. 10-jarig bestaan van de toko waar ik wat vrijwilligerswerk verricht. En omdat ze mij er op aan zouden kijken als het kut zou zijn, vond ik dat we eerst maar eens moesten repeteren. Het moest beslist niet hard, maar voor de balans en zo wilde ik het toch uitversterken. Ik was een weinig nerveus. Dus ik wilde repeteren met de spullen waarmee we zouden optreden. Vraagt een zangeresje waarom ik niet gewoon mijn akoestische gitaar in mijn AC15 prik. Ik kon haar wel schieten. Ik probeerde haar nog uit te leggen waarom dat niet goed zou klinken, maar ze begreep er geen kut van. Uiteraard had niemand gehoor gegeven aan mijn verzoek om het AER setje mee te nemen en dus mopperde ik mijn gitaar, vies kijkend de Vox in...

... en dat vond ik eigenlijk best wel ok klinken. O, de schaamte...

Maar dat moet natuurlijk wel een keer ophouden!

Pepe
29 december 2017, 02:52
Ik denk dat wanneer ik, wat niet gaat gebeuren, een akoestische set in elkaar zou draaien juist misschien voor een ampje zou kiezen, gewoon om een ander geluid te hebben en de boel zelf in de hand te houden.
Ik heb een digitech pedaaljte wat je six string als een 12 string doet klinken, dat zou van pas kunnen komen. En wat overdrive voor wanner ik iets met een slide zou doen. Geen typisch singer/songwriter stuff denk ik. Beetje gruizige sound.

vulvasonic
29 december 2017, 04:00
Gruizig is goed. Die Digitech vind ik op YouTube niet heel overtuigend klinken. Voel ik toch meer voor jouw eerder geopperde idee om er een manneke naast te hebben. Iemand die toevallig ook een 12-string heeft, of een doos in Nashville tuning, omdat ik heb gemerkt dat ik dat stiekem nog mooier vind icm een normaal gestemde gitaar, ipv een 12-string. Maar misschien weet ik nog wel een geinig ding te scoren en, ach we zien wel... Het is ook de gezelligheid van het samen optreden. En hij (of zij) kan dan hopelijk ook rijden en het een en ander sjouwen en aansluiten. Ik moet vooral zorgen dat ik een houten poot krijg. Tank ik zelfvertrouwen uit.
Uiteindelijk moet ik gewoon maar ergens beginnen en dan zie ik wel wat het wordt. Korte, goed lopende setjes van een half uur tot drie kwartier, beetje interactie met het publiek, maximaal drie glazen whiskey tijdens het optreden..... Ja, dat tweede manneke is belangrijk. En ik weet ook al wie ik daarvoor probeer te strikken. Ik heb 'm alleen nooit horen zingen. Kan dus nog een puntje van aandacht worden.

Ik ik denk dat ik best iets opgestoken heb door met ons allen te bomen. Da's goed. En het hoeft hier niet te stoppen. Het is ook wel eens lekker om met enkele lieden te bespreken hoe zoiets aan te pakken. :)

MikeD
29 december 2017, 09:41
nou je hebt weer voor een leuk lezenswaardig topic gezorgd.
Hoewel ik jou als ouwe rot eigenlijk niets hoef te zeggen; wanneer ik jouw posts hier lees dan denk ik dat je best wel tot goede teksten kunt komen zonder dat het kazig wordt; beetje sarcastische zwartgallige humor hier en wat autobiografisch daar (tap vooral lekker uit het vaatje 'ervaringen en aanvaringen met d'n andere sexe'). En als je geen geweldige stem hebt.. ach, de heer L. Cohen zong ook niet als een koorknaapje… blijf vooral binnen je vocale bereik en desnoods ga je declameren en scanderen ….. (ken je Drs. P nog?) en als je toch een maatje mee wil nemen.. (akoestisch basje?) laat die dan harmonietjes doen.. wordt het vast heel gezellig. De aandacht een uur lang vasthouden? Probeer interactie met het publiek (ook niets nieuws).

Eko
29 december 2017, 12:25
Voor live gebruik zijn de ColeClarks perfect vanwege de elektronica en regelmogelijkheden. Je kunt gewoon altijd je geluid maken zoals je het hebben wilt. Ik gebruik ze als semi Bas , half drumstel enz. Ze zien er ook niet meer uit......
De HD-35 was mijn droomgitaar en die wordt bijna elke dag bespeeld vanwege zijn mooie acoustische klank. Groot plezier om op schoot te hebben en inspireert met zijn klank om muziek en teksten te schrijven. Ik heb zelfs respect voor het instrument vanwege het vakmanschap wat er in is gaan zitten en de klank die het levert. Ja, ik weet het, ik heb een paar steken los......

vulvasonic
6 januari 2018, 06:05
nou je hebt weer voor een leuk lezenswaardig topic gezorgd.
Hoewel ik jou als ouwe rot eigenlijk niets hoef te zeggen; wanneer ik jouw posts hier lees dan denk ik dat je best wel tot goede teksten kunt komen zonder dat het kazig wordt; beetje sarcastische zwartgallige humor hier en wat autobiografisch daar (tap vooral lekker uit het vaatje 'ervaringen en aanvaringen met d'n andere sexe'). En als je geen geweldige stem hebt.. ach, de heer L. Cohen zong ook niet als een koorknaapje… blijf vooral binnen je vocale bereik en desnoods ga je declameren en scanderen ….. (ken je Drs. P nog?) en als je toch een maatje mee wil nemen.. (akoestisch basje?) laat die dan harmonietjes doen.. wordt het vast heel gezellig. De aandacht een uur lang vasthouden? Probeer interactie met het publiek (ook niets nieuws).

Dank. Kijk, stiekem weet ik heus wel het één en ander, maar ik merk dat ik het prettig vind om topics te openen waar iedereen lekker op in kan haken, zonder bang te zijn dat het teveel 'off-topic' wordt. Het forum is ervoor om mensen die dezelfde passie delen met elkaar te laten bomen over alles en nog wat. En dat gebeurt te weinig. Er moet weer wat peper in. :D

Drs. P is voor mij, met mijn almaar ellendig voelende en mezelf kleinerende persoonlijkheid, juist zo'n man die mijn teksten zo schril laat afsteken t.o.v. zijn genialiteit, dat het me weerhoudt om enkele noodzakelijke stappen te maken in de richting van iets waarmee ik me op z'n minst kan spiegelen aan andere, ook geweldige, edoch beduidend minder vaardige schrijvers in vergelijking met de meester zelf. Ik zal mijn zelfvertrouwen moeten leren tanken bij een ander station. :)

Maar nu even wat anders!
Ik heb dit ding hier gekregen. Is dat toevallig, of doet dat alsof? :D
Het is een Aphex Aural Exciter. Ik meen me te kunnen herinneren dat de oorspronkelijke eigenaar hier bijzonder blij mee was en dat het ook geen lullig ding was. Hij was ook geen type die rotzooi kocht. Integendeel.
Maar kent iemand van jullie dit ding? Is er hier iemand die er wellicht ooit mee heeft gewerkt?

Hier is het plaatje (hoop ik):

http://media.musiciansfriend.com/is/image/MMGS7/Acoustic-Xciter-Pedal/150130000000000-00-500x500.jpg

Erik de Perik
6 januari 2018, 11:22
Ik ken de 19" versie. Die zat in de jaren '90 in ieder studiorack en je zag ze live ook vaak. Gooit je geluid wat meer open en geeft een voller laag.

Pepe
6 januari 2018, 12:00
Ik herinner me de Tokai exiter uit de jaren tachtig, deed iets met de fase en de ruis van het signaal zou als harmonischen worden toegevoegd aan het oorspronkelijke signaal. Volgens mij een clone van de Apex.
Mijn Boss AD-5 had iets soortgelijks, noemden het resonance of body... dat zou totaal anders kunnen werken maar voor het oor deed het hetzelfde, je geluid wordt er anders door.
Ik ben aux principe niet wild van gadgets die je gitaar "beter" doen laten klinken maar misschien is het voor een ander superduper.

vulvasonic
7 januari 2018, 03:58
Ik heb niet veel filmpjes van de model 1401 op YouTube gevonden en wát ik vond was al oud en weinig hoopgevend. Maar ach, ik kan het 'exciting' gedeelte ook by-passen en dan heb ik iig nog een DI. :D