PDA

View Full Version : Topkam invijlen



Brad
14 december 2017, 21:31
Dag mensen,

Ik ben van plan om de topkam van een goedkoop klassiek gitaartje dat ik heb voor erbij, in te vijlen omdat de snaren aan het begin mij wat te hoog staan. Moet je daar speciale vijlen voor aanschaffen of kan het ook met iets dat je doorgaans in huis hebt.

Groeten

cluseau
15 december 2017, 12:21
Dag mensen,

Ik ben van plan om de topkam van een goedkoop klassiek gitaartje dat ik heb voor erbij, in te vijlen omdat de snaren aan het begin mij wat te hoog staan. Moet je daar speciale vijlen voor aanschaffen of kan het ook met iets dat je doorgaans in huis hebt.

Groeten

Niet mijn vakgebied maar een fijngetand junior zaagje lijkt me goed werken.

Little Jay
15 december 2017, 12:25
Ik heb een set topkam vijlen aangeschaft (je hebt ze voor 30 euro) maar in het verleden heb ik prima resultaten geboekt met figuurzaagjes.

barno
15 december 2017, 13:50
figuurzaagjes kan maar is niet ideaal. zeker niet voor de tweede smalste slots. goedkoopste is een set voelermaten voorzien van kleine, botte tandjes met een dremelslijpschijfje. bedoeling is dat het een smooth en vooral goed passend kanaaltje wordt

tschrama
15 december 2017, 13:52
Voor een elektrisch gitaar zijn vijltjes op maat echt nodig.... maar voor een klassieke nylon snaar?

Brad
15 december 2017, 15:18
Dank voor het advies tot nu toe. Die speciale topkamvijltjes lijken me wel wat maar 30 euro om een gitaar van 50 euro aan te passen is wat veel.

D3nnis
15 december 2017, 17:02
Als alle topkamgleuven even veel te hoog zitten, is het misschien nog een optie om de topkam los te maken en wat van de onderkant af te halen?

jutter
15 december 2017, 20:21
Misschien een nagelvijltje vragen bij één van je vele vriend(inn)en?

pasqual
15 december 2017, 20:49
Als alle topkamgleuven even veel te hoog zitten, is het misschien nog een optie om de topkam los te maken en wat van de onderkant af te halen?

Dit is de makkelijkste tip dusver ( mits je topkam makkelijk loslaat ).

Brad
16 december 2017, 00:53
Als alle topkamgleuven even veel te hoog zitten, is het misschien nog een optie om de topkam los te maken en wat van de onderkant af te halen?

Wordt lastig Dennis, dat ding zit vastgelijmd. Ik denk dat ik het maar met een figuurzaagje ga proberen, en als het niet helemaal lekker uitpakt nou ja, het is geen gitaar van 2000 euro. Het hoeft alleen bij de lage E en A snaar en een beetje bij de D.

Dutch
15 november 2019, 13:00
Ik heb een set topkam vijlen aangeschaft (je hebt ze voor 30 euro) maar in het verleden heb ik prima resultaten geboekt met figuurzaagjes.

Een beetje een oude thread, maar waar vind ik een set voor 30 euro? Is dat een set hele vijlen of van die ronde vijltjes voor het schoonmaken van lasapparaten? Ik zie ze alleen voor minimaal 70. Ik moet maar een paar kammen vijlen.

raabje
15 november 2019, 17:54
Ik heb dat ooit met schuurpapier gedaan, dubbelvouwen, en dan heel licht schuren in de groef, langzaam werken. Gitaar was een goedkope Squier, als het mis was gegaan was het geen ramp geweest.

mrweird
15 november 2019, 22:16
Ik heb 't een keer gedaan met een aliexpress vijl. Zoeentje:
https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1OJyzQVXXXXcWXpXXq6xXFXXXz/Guitar-Nut-Bridge-File-Set-Luthiers-Tool-Box-13-Sizes-of-Files-1-Flat-File-for.jpg_q50.jpg

't is gelukt maar die vijl kon daarna bij 't vuilnis..

Erik de Perik
16 november 2019, 01:43
In het verleden vaak gedaan met schuurpapier.

Eigenlijk moet ik het weer gaan doen, want een paar gitaren hebben het nodig.

BamBuFan1
16 november 2019, 16:18
Goedkoopste optie die heel aardig werkt en je vijltjes in iedere mogelijke maat oplevert. (https://www.tdpri.com/threads/nut-files-from-a-feeler-gauge.65805/)

Little Jay
16 november 2019, 19:46
Een beetje een oude thread, maar waar vind ik een set voor 30 euro? Is dat een set hele vijlen of van die ronde vijltjes voor het schoonmaken van lasapparaten? Ik zie ze alleen voor minimaal 70. Ik moet maar een paar kammen vijlen.

Ik had ze van ebay volgens mij.... ik zal eens zoeken in mijn history

Little Jay
16 november 2019, 19:53
Een beetje een oude thread, maar waar vind ik een set voor 30 euro? Is dat een set hele vijlen of van die ronde vijltjes voor het schoonmaken van lasapparaten? Ik zie ze alleen voor minimaal 70. Ik moet maar een paar kammen vijlen.

Yup Ebay, tijdje terug al weer:
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191116/28d1d099620895eb8933b0529bf2f015.jpg

Zijn vast niet de allerbesten maar ze doen het prima. Twee gauges op één vijl (hetgeen wel opletten geblazen is en dus niet heel handig).

Meer recent deze nog erbij gekocht:
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191116/59d50766603c6d10f5a0269cb2d5eae6.jpg

crazylay
16 januari 2020, 08:12
Voor de gitaar die je aan wilt pakken niet te veel geld aan uit geven. Alleen als je het vaker wilt gaan doen.

Figuurzaagblad of een oud setje snaren pakken met de zelfde dikte en daarmee de kam in vijlen. Later met een nagelvijl de zijkanten wat bij vijlen zodat de snaren niet te strak in de kam lopen. Zorg er wel voor dat je de juiste hoek aan houd met vijlen.. ander heb je kans op o.a een 'dode' snaar.