PDA

View Full Version : Bizar: ik hoor de PA via mijn gitaar over mijn amp?



the sure thing
9 december 2017, 09:57
Laatst bij een repetitie hoorde ik de zang via mijn amp. Niets bijzonders... daar zijn diverse oorzaken voor. MAAR....
IK speelde met een strat. Met het gebruik van de tussenstandjes op de elementen hoorde ik de PA niét over mijn amp en als ik alleen het brug, midden of halselement gebruikte, dan weer wél!

Ligt dit nou wel of niet aan mn gitaar?

(Passieve elementen, enkelspoels, kwaliteitsmerk).


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

lcvanderhelm
9 december 2017, 11:02
De tussenstandjes zorgen voor humbucking en filteren deze signalen eruit.

the sure thing
9 december 2017, 11:43
Maar dat betekent dus dat mijn gitaar de signalen oppikt en niet mijn amp?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

NLF
9 december 2017, 11:58
blijkbaar :-)

the sure thing
9 december 2017, 15:55
En wat kan ik hier tegen doen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Erik de Perik
9 december 2017, 20:44
Een van de twee uitzetten ;)

Serieus, ik zou het eerst eens met een ander gitaarsnoer proberen.

Noid
10 december 2017, 01:21
Gebruikte je veel gain? (Heb zelf vroegah wel eens met single coils en flink veel fuzz radio Moskou of zoiets mogen ontvangen, dat lag toen aan de gain v d fuzz)

Plant
10 december 2017, 13:08
Zoals lcvanderhelm al aangeeft pikken de single coil elementen dit op en omdat de tussenstanden humbucking (spoelen uit fase) zijn, vallen brom maar ook andere (audio)signalen van buitenaf in die standen weg.

Een ander kabeltje gaat dus niet helpen.

De zang wordt door de lucht op elektromagnetische wijze opgepikt, dus er is iets in de zanginstallatie dat het signaal op deze wijze verspreidt.

Bij je gitaar kun je er niet zoveel aan doen, aangenomen dat deze goede shielding heeft, geaard is en alles meer. Dan heb je twee mogelijkheden over:

1) Je speelt altijd met humbuckers.
2) Je pakt het bij de bron aan, in dit geval de zanginstallatie. Er moet ook daar ergens iets met een spoel zijn waar de zang doorheen gaat en waarschijnlijk sta je daar ook nog eens dichtbij. Ik kan me zo voorstellen dat het de spreekspoel van een (monitor)speaker is, maar mogelijk is er ook nog iets van een audio-trafo (zoals een uitgangstransformator) die de zang als een elektromagnetisch veld verspreidt.

Je kunt als je de zang hoort eens met de gitaar gaan rondlopen, als de zang uit jouw versterker luider wordt ben je dichter bij de bron. Zo kun je vaststellen wat exact de bron is en daar òf meer afstand van nemen òf deze bron shielden.

Duhsjaak
10 december 2017, 13:24
Zoals lcvanderhelm al aangeeft pikken de single coil elementen dit op en omdat de tussenstanden humbucking (spoelen uit fase) zijn, vallen brom maar ook andere (audio)signalen van buitenaf in die standen weg.

Een ander kabeltje gaat dus niet helpen.

De zang wordt door de lucht op elektromagnetische wijze opgepikt, dus er is iets in de zanginstallatie dat het signaal op deze wijze verspreidt.

Bij je gitaar kun je er niet zoveel aan doen, aangenomen dat deze goede shielding heeft, geaard is en alles meer. Dan heb je twee mogelijkheden over:

1) Je speelt altijd met humbuckers.
2) Je pakt het bij de bron aan, in dit geval de zanginstallatie. Er moet ook daar ergens iets met een spoel zijn waar de zang doorheen gaat en waarschijnlijk sta je daar ook nog eens dichtbij. Ik kan me zo voorstellen dat het de spreekspoel van een (monitor)speaker is, maar mogelijk is er ook nog iets van een audio-trafo (zoals een uitgangstransformator) die de zang als een elektromagnetisch veld verspreidt.

Je kunt als je de zang hoort eens met de gitaar gaan rondlopen, als de zang uit jouw versterker luider wordt ben je dichter bij de bron. Zo kun je vaststellen wat exact de bron is en daar òf meer afstand van nemen òf deze bron shielden.

Ik had vroegah een voorloper van de walkman (effe kort door de bocht) waar een speaker inzat.
Zo kon ik door de speaker voor mijn element te houden Koningin Juliana 'Leden van de Ssssstaten Generaal' laten zeggen. Want zzzzze sssssliste een beetje.
En allerlei andere geluidsdingetjes.

Deed het heel aardig altijd. De meeste mensen konden daar de lol wel van inzien. Ik wel in ieder geval.
Hoe dan ook heeft Plant gelijk. Want dat is de fato zo. Maar je kunt dus ook gewoon je speakers oppikken. Want die zijn wel iets groter dan van mijn walkding.

Zoek het simplistisch op. Paniek is alleen gerechtvaardigd als ze heel lekker is (Vaderlijk advies).
Loop met het geluid van PA en gitaar aan, naar verschillende dingen toe en loop er vandaan. En dan wordt vanzelf duidelijk wat de bon van je 'overspraak' is. Loop je er naar toe en het geluid wordt harder, dan moet je daar zijn.
Vriendelijke groet, Gus

the sure thing
10 december 2017, 20:14
Ik realiseer mij nu dat ik de elementen heb gesoldeerd met dun speakerdraad. Zou dat het signaal kunnen oppikken?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

MarkS
11 december 2017, 00:04
]Never mind, pickupdraad is niet shielded, zijn ook 2 losse aders. [/B]

Speakerdraad? Dan gebruik je de ene ader voor het signaal en de andere ader voor aarde? Lijkt me niet voor niets dat bij een “normale” signaalkabel de buitenmantel niet alleen voor aarde wordt gebruikt, maar ook als shielding/isolatie van het signaal van de binnenmantel?

Duhsjaak
11 december 2017, 08:05
Ik realiseer mij nu dat ik de elementen heb gesoldeerd met dun speakerdraad. Zou dat het signaal kunnen oppikken?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ook hier weer proberen eerst simpele oplossingen te proberen. Het kan brom op pikken maar dat het geluid op pikt verwacht ik niet eerlijk gezegd.

Klein stukje aluminium folie uit de kast halen.
Vlot om je speaker draadje wikkelen.
Zorgen dat je geen signaal punten raakt (aarde is okmaar ‘heet’ niet - anders wordt het ineens heel stil die gitaar).
En proberen.

Mijn verwachting is dat je nog steeds je PA oppikt.
Als het je overkomt dat je iets moet solderen en je hebt het goede draad niet, twist dan je twee draadjes om elkaar heen. Dat is niet ideaal, maar scheelt veel bijgeluiden.

Probeer het maar. In vijf minuten weet je het.
Vriendelijke groet, Gus