PDA

View Full Version : Tweede gitaar voor down tuning



dacide
8 december 2017, 11:57
Beste forumbroeders,

Ik heb nu 10 lessen gehad en heb echt veel plezier in het gitaar spelen. Ik gebruik hiervoor een Fender American Special Stratocaster. Bevalt me goed (alhoewel veel last van fret buzzing. Daarom dit jaar nog dikkere snaren erop en laten afstellen).

Ik wil echter een tweede gitaar voor erbij om beetje het zwaardere werk te leren. Dus Drop D en lager (denk aan Metal/Nu-metal).

Nu heb ik van een vriend een wijnrode Ibanez te leen. Dit is een Les Paul kloon uit 1978 als ik me niet vergis (de Pf100). Deze heeft zgn. Super 70's pickups. Mij zegt dat niet zo veel.

Is deze gitaar geschikt om aan te laten passen voor lagere tunings? Kan me voorstellen dat er dan wat dikkere snaren op moeten en af laten stellen?

Misschien ook andere pickups? Gewone humbuckers ofzo? Of wat raden jullie mij aan?

Indien ik beter een andere gitaar kan kopen.. Wat is dan wijsheid? (max eurootje of 300)

Dit is de Ibanez (van internet geplukt):
https://images.reverb.com/image/upload/s--x3y6IRE_--/a_exif,c_limit,e_unsharp_mask:80,f_auto,fl_progres sive,g_south,h_620,q_90,w_620/v1481237092/htg3u9h6lqt0kl2swihg.jpg

guitarkid2
8 december 2017, 12:05
setje snaren kost niet zoveel
dus.................
trial and error zou ik zeggen

Erik de Perik
8 december 2017, 12:09
Mooi dat je met zulke grote stappen vooruitgang maakt..... na 10 lessen al toe aan een tweede gitaar....!!!

dacide
8 december 2017, 12:42
Haha, toe aan een tweede gitaal. Tis maar hoe je het ziet.
Het verzamelen is natuurlijk ook een hobby an sich.

Fusion
8 december 2017, 12:47
Mooi dat je met zulke grote stappen vooruitgang maakt..... na 10 lessen al toe aan een tweede gitaar....!!!
Nee inderdaad want iedere keer snaren wisselen en weer terugstemmen en evt afstellen is véél logischer als je nog pas 10 lessen hebt gevolgd.

Fusion
8 december 2017, 12:48
@dacide zou moeten kunnen. Koop idd een setje snaren dat bij de mensuur en gewenste stemming past en de kans is erg groot dat t zonder afstellen lukt.

dacide
8 december 2017, 12:52
Nee inderdaad want iedere keer snaren wisselen en weer terugstemmen en evt afstellen is véél logischer als je nog pas 10 lessen hebt gevolgd.

Dat was precies de gedachte van mijn gitaarleraar ja.
Hij zei al, zoek gewoon een goedkoop tweede gitaartje. Maar ik had die ibanez nog staan, en dan doe ik het daar gewoon me.

guitarkid2
8 december 2017, 14:06
btw
E flat E sharp en drop D kun je gewoon nu meteen op je stat proberen
heeft niet zoveel afsteling nodig imo

dacide
8 december 2017, 14:30
Ik heb nu nog het standaard setje snaren erop (009-042) lijkt me niet ideaal.
Maar ik zal het eens proberen op de ibanez. Die heeft sowieso dikkere snaren erop liggen (geen idee welke)

guitarkid2
8 december 2017, 15:11
luister
soms is het handig om dingen gewoon te proberen
daar leer je van

een gitaar is niet eng

Fusion
8 december 2017, 17:45
luister

ja

D3nnis
8 december 2017, 17:57
btw
E flat E sharp en drop D kun je gewoon nu meteen op je stat proberen
heeft niet zoveel afsteling nodig imo

Bij een zwevend afgestelde trem is dat toch niet fijn, zeker niet als je af wilt kunnen wisselen.
Ik vind die tweede gitaar niet gek, zeker niet als die tweede gitaar niet duur of zelfs voor niks is.

guitarkid2
8 december 2017, 18:06
Bij een zwevend afgestelde trem is dat toch niet fijn, zeker niet als je af wilt kunnen wisselen.
Ik vind die tweede gitaar niet gek, zeker niet als die tweede gitaar niet duur of zelfs voor niks is.

nikss tegen den aanschaf van een 2de
maar mocht den trem zweeefteef zijn, leer je met een beetje mazzel ook nog veren afstellen bij de genoemde stemmingen
duurt het stemmen 5 min ivp 1 minuut ?

Fusion
8 december 2017, 20:14
En snaren verwisselen? Duurt dat ook nog 5 minuten?

guitarkid2
8 december 2017, 20:55
eflat esharp drop d testing ??? snaren wissel ??

ach ja ........

Fusion
8 december 2017, 21:00
Geen idee wat eflatesharpdropdtesting is, maar ja, ik zou voor lagere stemmingen idd wel dikkere snaren gebruiken ja. Zeker als je metal speelt, dan is precisie in spanning en dikte etc vrij belangrijk. Luistert best nauw

mrweird
8 december 2017, 21:05
Hi Dacide. Dat is iets wat gitaristen noemen GAS. https://en.wikipedia.org/wiki/Gear_Acquisition_Syndrome
Je heb het eigenlijk niet echt nodig, maar je wilt 't toch hebben want dan lukt volgens een of andere logica (die niet logisch is) iets waarschijnlijk vééééél beter. Gewoon doen...

guitarkid2
8 december 2017, 23:00
Geen idee wat eflatesharpdropdtesting is, maar ja, ik zou voor lagere stemmingen idd wel dikkere snaren gebruiken ja. Zeker als je metal speelt, dan is precisie in spanning en dikte etc vrij belangrijk. Luistert best nauw

echt waar ?
heb een gitaarke downgetuned naar D setje
.10 46 intonazie 100%
valt perfect mee te metallen imo
moet alleen wat netter spelen

holy jezus shit, zomaar iets gedaan zonder na te denken en uitgebreid internet onderzoek
en dat alleen omdat ik geil was en het intro van.......wilde spelen
ik lijk wel gek...........beter ik ben gek............... het risicooooo....................wow met m'n leven gesplielert

apekop
9 december 2017, 01:18
Voor D stemming zou ik naar 012 gaan. Intonatie zul je dan ook wat bij moeten stellen en misschien de hals ook een beetje. Gewoon even wegbrengen naar een gitaarreparateur.

guitarkid2
9 december 2017, 12:16
probeer net duidelijk te maken
dat beetje crea initiatief nemen niet dodelijk is
en eventueel kan leiden tot het zelf kunnen afstellen van je gitaar
of erger nog..........je originele muziek gaat maken