PDA

View Full Version : Hotter bridge pickup



Sonny
6 december 2017, 21:23
Ik kan een set linkshandige Klein Jazzy Cats pickups kopen. Deze zijn te vergelijken met wat er in de Black one stratocaster van John Mayer zitten. Alleen nu liet de verkoper mij weten dat het brug element "hotter" is. Waardoor ik toch twijfel, want het schijnt zo te zijn dat het standaard brug element van de Jazzy Cats al heel erg goed klinkt. Wat weten jullie over deze pickups en van "hetere" brugelementen voor een strat

pasqual
6 december 2017, 23:41
Ik ken beide pickups niet uit eigen ervaring maar wat ik wel iedere keer bemerk: Als ik in mijn Strat een "hotter" brugelement monteer, ik er iedere keer weer op terug kom omdat het simpelweg geen verbetering is gebleken. Om een of andere reden mis ik het open, cleane geluid van een low output SC. En zeer zeker ook met gain. Maar zoals met alle elementen: Je zult het moeten uitproberen om erachter te komen of je het mooi vind of niet want zoals je waarschijnlijk al weet hangt het ook af van meerdere factoren hoe een element klinkt in een gitaar ( gebruikte onderdelen zoals potmeters, caps, etc... ).

Sonny
7 december 2017, 20:37
Daar ben ik dus ook bang voor dat ik het open geluid van de brug pickup ga missen. Waardoor in positie 2 de combinatie van de brug en midden pickup ook anders zal gaan klinken.

Uitproberen zoals jij zegt, ga ik niet doen. Ze zijn 240 euro, dus uitproberen is net iets te kostbaar. Ik heb met Chris Klein zelf wat heen en weer gemaild. Hij liet weten dat er met die hotter bridge maar 3-4 % meer output is... 0.2k OHM. Dit komt overeen met een stalen plaatje onder de brug pickup monteren

Terminus
7 december 2017, 21:30
Je hebt hotter en je hebt hotter. Een Seymour Duncan SSL-5 zoals bij David Gilmour is een flinke hap meer output, maar dat zie je tegenwoordig niet veel. Een kleine beetje overwound is daarentegen standaard geworden.

Wat bij vrijwel alle moderne Strat setjes wordt gedaan is dat het brugelement heter is om het gelijk te trekken met de twee andere elementen. Het brugelement staat vaak verder weg van de snaren en pakt door de positie minder trillingen op. Omdat bij een Stratocaster alle drie de elementen hetzelfde zijn is je nekelement luider dan het toch al vrij slappe brugelement. Door het brugelement 10% meer windingen te geven compenseer je daarvoor. Bij een Telecaster heeft het brugelement immers ook meer output dan het nekelement.

3-4% lijkt me daarentegen wel heel weinig verschil. Ik betwijfel of je het verschil gaat merken.

Tabula Rasa
7 december 2017, 21:34
Terminus, het brug element staat dichter bij de brug. Daar slaan de snaren minder ver uit. Da's het probleem voor zover ik weet. Niet de hoogte.

gepost met Tapatrut.

Orpheo
9 december 2017, 15:05
ja, bij een brug heb je niet alleen een kleinere uitslag maar ook gewoon een heel ander tonaal spectrum. sla maar eens aan dichtbij de brug en dan dichtbij de hals; je hoort 't direct.

de ssl5 is geen goed vergelijk. die is niet hot gewonden puur door meer wikkelingen er omheen te jagen maar door een dunnere draad te maken. dunnere draad -> zo meer wikkelingen -> hogere inductie -> verlies van tophoog en meer winst in power.

Als je dus een brugpup hebt met 42awg en je wikkelt 'm tot 6.5K en je wikkelt een pickup met die draad, alles identiek maar dan tot 6.7K, dan heb je iets meer power, iets meer compressie, iets minder hoog. Wikkel je 'm echter met 43AWG tot 6k, dan klinkt het weer helemaal nergens naar: dun, iel, krasserig.

ergo: zonder specs kan je geen correct oordeel vellen behalve via installeren en luisteren.

Terminus
10 december 2017, 22:52
Terminus, het brug element staat dichter bij de brug. Daar slaan de snaren minder ver uit. Da's het probleem voor zover ik weet. Niet de hoogte.

gepost met Tapatrut.

Ai, goed punt. Ik kan het blijkbaar niet aanpassen, maar wat je zegt klopt wel.

En Orpheo: begrijp ik goed dat een SSL-5 dus niet overwound is omdat de draad dunner is? Want hij dus wel meer windingen.

Orpheo
12 december 2017, 08:41
Het ligt aan wie je het vraagt. De gemiddelde gebruiker ziet een hogere DC en denkt dus overwound. Ik stel van niet omdat de de ssl5 gewonden is rond de Sweet spot van dat type draad.

De Sweet spot mbt windingen en draad is het punt (gebied) waar je met extra windingen geen extra output meer krijgt die echt merkbaar is.500 windingen meer of minder maken dan voor de tone veel uit maar minder voor de output.

Voorbeeld.

De sh5 heeft 43 awg draad. Per spoel 7k ohm, +-5000 windingen. De SH12 heeft hetzelfde draad maar is gewonden tot 5k per spoel (+-4500 windingen geloof ik). Vergelijk dat met de custom5. Zelfde draad en magneet, alleen minder draad. Qua output scheelt het weinig maar tonaal een groot verschil.

Over en underwinding is dus minder eenvoudig dan het lijkt en wordt dus niet altijd gedaan voor output.

Fusion
12 december 2017, 08:46
Wat Orpheo zegt. Uh-huh

Brum
12 december 2017, 09:21
Ik kan een set linkshandige Klein Jazzy Cats pickups kopen. Deze zijn te vergelijken met wat er in de Black one stratocaster van John Mayer zitten. Alleen nu liet de verkoper mij weten dat het brug element "hotter" is. Waardoor ik toch twijfel, want het schijnt zo te zijn dat het standaard brug element van de Jazzy Cats al heel erg goed klinkt. Wat weten jullie over deze pickups en van "hetere" brugelementen voor een strat

Ik kan niet heel veel zeggen over 'hetere' elementen, maar waarom eigenlijk linkshandig? Mocht het duurder zijn, bespaar je de moeite en koop een gewoon regulier setje. Het enige verschil is dat het draadje aan de andere kant van het element eruit komt en verder niks. Zo'n draadje kan prima onder zo'n element door, ruimte zat. Ik ben zelf linkshandig en heb echt nog nooit gekeken naar linkshandige elementen. Zonde van je geld/energie. Bij linkshandige productiegitaren zitten er ook nooit 'linkshandige' elementen in.

Orpheo
12 december 2017, 11:13
Single coils voor lefties hebben een andere magnet stagger.

Tabula Rasa
12 december 2017, 11:19
Single coils voor lefties hebben een andere magnet stagger.Soms wel soms niet. Wel handig om rekening mee te houden wanneer je bijvoorbeeld een Hendrix strat wil maken. (Of wanneer je lefty bent)

gepost met Tapatrut.

Brum
12 december 2017, 11:23
Zou je het element niet omdraaien dan...

Oh ja, dat kan ook nog!

Tabula Rasa
12 december 2017, 11:26
Zou je het element niet omdraaien dan...

Oh ja, dat kan ook nog!Bij singlecoils gaat dat vaak niet vanwege de "driehoek" waar de twee aansluitdraden zitten.

Bovendien heeft ts het duidelijk over singlecoils en lijk jij er ineens humbuckers bij te halen. (Draadje aan de andere kant)

gepost met Tapatrut.

Brum
12 december 2017, 11:38
Ik heb het nergens over humbuckers gehad hoor. Ik heb ook singlecoils in gitaren, gehad en nog en kan me echt niet herinneren dat het enig probleem oplevert met een regulier setje. Maar met het hoekje heb je inderdaad wel een punt, maar iets in mij zegt dat dat ook gewoon meedraait en kan me ook daar niets van herinneren dat ik daar ooit problemen mee heb ondervonden.

Ik ga het in ieder geval zo 's even checken, voor ik daar iets over ga roepen! Ik kom er op terug, ook als ik fout zit.

Tabula Rasa
12 december 2017, 11:42
Humbuckers dacht ik omdat dan de kabel ineens uit een hele ander hoek komt en onderdoor moet lopen. Bij singelcoils zit de aansluiting al in het midden (behalve bij wat wazige Hondo elementjes.

gepost met Tapatrut.

Brum
12 december 2017, 11:47
Daar heb je gelijk in inderdaad. Het is ook al weer even geleden dat ik single coils heb vervangen, maar die kabeltjes zitten meestal in het midden van het element. Maar Orpheo heeft wel gelijk. Het is alleen een dingetje bij staggered magneetjes. Voor de rest zou het niks uitmaken en zou je gewoon een rechtshandig setje kunnen omdraaien. Ik heb die Klein elementen 's bekeken en die zijn wel staggered, dus mijn verhaal gaat in deze dus niet op.

Plant
12 december 2017, 18:51
Als je 1 grote uitgehakte rechthoek (badkuip) onder de slagplaat hebt kun je de sc'tjes omdraaien zonder dat iets de aansluitingen in de weg zit.

Heb je deze routing onder de slagplaat dan past het niet na omdraaien:

http://jacksinstrumentservices.com/shared/images/pickup-fitting/pickup-routing.jpg

Tabula Rasa
12 december 2017, 19:02
Ohja, dat soort strats zijn er natuurlijk ook nog.

gepost met Tapatrut.

Brum
12 december 2017, 19:47
De routing zou echt niet uit moeten maken, maar wel het staggered verhaal van Orpheo. Da's het enige waar je als linkshandige rekening mee moet houden. Orpheo heeft 100% gelijk. Ik kan me dat niet meer herinneren van het verwisselen single coils, maar ik zal ongetwijfeld dan toch ook wel degelijk linkshandige setjes hebben aangeschaft, want ik heb ook zeker wel staggered elementen gehad.

Hier staat het netjes uitgelegd:

http://www.lollarguitars.com/blog/2010/07/left-handed-guitar-pickups-for-left-handed-guitar-players/

Erik de Perik
12 december 2017, 20:22
Staggered pole pieces kun je aanpassen:



https://www.youtube.com/watch?v=1D31TGgcBPo&t=331s

Tabula Rasa
13 december 2017, 09:10
Staggered pole pieces kun je aanpassen:



https://www.youtube.com/watch?v=1D31TGgcBPo&t=331sVoorzichtig met die tip: sommige singlecoils hebben een bobbin, andere alleen een boven en onderplaat en zijn gewikkeld om de magneten heen. Ook die kan je naar beneden of boven persen, maar niet zonder risico's. Je kan de binnenkant van de spoel meetrekken en beschadigen.

Zelf doe ik dit in de kolomboormachine met een omgekeerd boortje.

gepost met Tapatrut.

Terminus
16 december 2017, 13:46
Ik ben zelf linkshandig en heb echt nog nooit gekeken naar linkshandige elementen. Zonde van je geld/energie. Bij linkshandige productiegitaren zitten er ook nooit 'linkshandige' elementen in.

De single coils in mijn linkshandige Squier Pro Tone Stratocaster zijn linkshandig gestaggerd. Dat is dan wel de meest luxe Squier die je destijds kon krijgen. Het is ook een vintage stagger, dus je hoort wel dat de B-snaar ietsje zachter is dan de G-snaar.

De stagger gaat echter niet een wereld van verschil maken, dus een 'rechtshandig' element zou ik prima aandurven. Zeker bij vlakkere, moderne staggers.

Da Vinci
22 december 2018, 13:35
Iemand bekend met de Bare knuckle cobra?
De brugpup in mijn strat vind ik niet prettig, heb het over het algemeen niet zo met brugpups in een strat. Iets te schel/dun.
Een single sized humbucker is natuurlijk een optie maar vind ik vaak weer meteen erg heftig. Dit (blijkt ondanks de twee blades toch een single coil) zou een best of both worlds kunnen zijn voor toch die extra uitput en warmte.

Zijn weinig (goede) demo’s van te vinden maar dit klinkt wel erg lekker.

https://youtu.be/39frjQvDEdk


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Erik de Perik
23 december 2018, 01:01
Ik zou in zo'n geval toch ook wel benieuwd zijn naar hoe hij clean klinkt, of doe jij niet aan clean? :seriousf:

telerocker
23 december 2018, 02:32
Iemand bekend met de Bare knuckle cobra?
De brugpup in mijn strat vind ik niet prettig, heb het over het algemeen niet zo met brugpups in een strat. Iets te schel/dun.
Een single sized humbucker is natuurlijk een optie maar vind ik vaak weer meteen erg heftig. Dit (blijkt ondanks de twee blades toch een single coil) zou een best of both worlds kunnen zijn voor toch die extra uitput en warmte.

Zijn weinig (goede) demo’s van te vinden maar dit klinkt wel erg lekker.

https://youtu.be/39frjQvDEdk


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ik ken ze alleen van Youtube. Midscooped, ceramisch, high outout, geen idee hoe dat kakclean klinkt. Zeker niet als de Irish Tours die ik heb. De bridgepickup klinkt me Van Halen-esque in de oren, maar nogmaals, enige referentiekader is Jijbuis.

raabje
23 december 2018, 09:45
De brugpup in mijn strat vind ik niet prettig, heb het over het algemeen niet zo met brugpups in een strat. Iets te schel/dun.


Heb je een tone pot op je brug element? Schelle kan je er dan wel uitdraaien. Bij mij zit de brug en midden PU op dezelfde no load pot.

D3nnis
23 december 2018, 09:47
Heb je een tone pot op je brug element? Schelle kan je er dan wel uitdraaien.

Ik heb altijd dat de toonknop dan nét anders in het spectrum werkt als datgene waar ik me aan irriteer. Ben ik daar de enige in?

Da Vinci
23 december 2018, 10:49
Idd. Het wordt er minder schel van, maar het blijft iel.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

guitarkid2
23 december 2018, 12:02
Heb dat filmpke gehoord
Klinkt goed ........op m'n tablet
Beginen altijd wat kerst bellen te rinkelen als dit soort filmpjes goed klinken op een tablet
2 1 tiende inch fullrange luidesprekers ??