PDA

View Full Version : Vox met risky PSU-caps



caliban
5 december 2017, 11:42
Recent viel me het volgende op, zie layout pagina 5:

http://el34world.com/charts/Schematics/files/Vox/Vox_AC15HTVH1_handwired.pdf

Vox gebruikt blijkbaar power supply condensatoren rated voor 350 volt, direct achter de rectifier. Power transformator zou 300-0-300V moeten geven (zo zegt pagina 4). Speelt men hier niet met vuur? Eens dat alle buizen warm zijn, valt de spanning eventueel laag genoeg, maar tijdens de eerste seconden na het inschakelen, zou ik niet bepaald gerust zijn.

Heeft iemand ervaring met deze amps? Ooit metingen kunnen uitvoeren op spanningen?

cluseau
5 december 2017, 12:48
Recent viel me het volgende op, zie layout pagina 5:

http://el34world.com/charts/Schematics/files/Vox/Vox_AC15HTVH1_handwired.pdf

Vox gebruikt blijkbaar power supply condensatoren rated voor 350 volt, direct achter de rectifier. Power transformator zou 300-0-300V moeten geven (zo zegt pagina 4). Speelt men hier niet met vuur? Eens dat alle buizen warm zijn, valt de spanning eventueel laag genoeg, maar tijdens de eerste seconden na het inschakelen, zou ik niet bepaald gerust zijn.

Heeft iemand ervaring met deze amps? Ooit metingen kunnen uitvoeren op spanningen?


Is idd een beetje risky maar vergeet niet dat de voeding ook vertraging heeft en ongeveer gelijktijdig in bedrijf is met de eindtrap. Bovendien is er een aanzienlijk spanningsverlies in de gelijkrichter wat dan redelijk dicht bij de werkspanning van de elco´s komt. Zie dit soort dingen wel vaker hoor, 450V elco´s waar bijna 500V op staat. Zelf zou ik dat risico niet nemen maar het schijnt toch te kunnen.

nico verduin
5 december 2017, 12:56
Recent viel me het volgende op, zie layout pagina 5:

http://el34world.com/charts/Schematics/files/Vox/Vox_AC15HTVH1_handwired.pdf

Vox gebruikt blijkbaar power supply condensatoren rated voor 350 volt, direct achter de rectifier. Power transformator zou 300-0-300V moeten geven (zo zegt pagina 4). Speelt men hier niet met vuur? Eens dat alle buizen warm zijn, valt de spanning eventueel laag genoeg, maar tijdens de eerste seconden na het inschakelen, zou ik niet bepaald gerust zijn.

Heeft iemand ervaring met deze amps? Ooit metingen kunnen uitvoeren op spanningen?Toch gek dat die voxen het al meer dan een halve eeuw het volhouden......

caliban
5 december 2017, 13:43
Toch gek dat die voxen het al meer dan een halve eeuw het volhouden......

Bedankt voor jullie reacties.

Het gaat hier over een reissue. Voor vintage versies zie ik 450V op de schema's staan.

Voedingscaps van de fasedraaier of preamp, tot daar aan toe, maar die eerste na de gelijkrichter... Ik meet in een vergelijkbaar circuit binnen de paar seconden toch tegen de 400V, dewelke daarna wel snel onder de 350V valt, maar toch.

fredjuh
5 december 2017, 13:44
De levensduur van elco's is nogal afhankelijk van de spanning die er werkelijk meestal overheen staat, en is heel erg afhankelijk van de temperatuur. De spanning waarmee de isolatie wordt opgebouwd is vaak 35% hoger dan de opgegeven werkspanning. Elco's kunnen vrij goed tegen korte overspanning. Zolang de temperatuur niet teveel oploopt kunnen ze heel wat hebben. Hoge spanning en/of temperatuur heeft vaak tot gevolg dat de elco minder goed gaat werken (verhoogde ESR) maar voordat ie volledig de geest geeft...

Dit haal ik overigens allemaal uit het volgende document:

http://www.cde.com/resources/catalogs/AEappGUIDE.pdf

Ik heb gegoogled op 'electrolytic capacitor voltage derating'.

caliban
5 december 2017, 14:56
Bedankt voor de link! Had er recent wat over opgezocht, maar heel wat informatie leek tegenstrijdig. Las ook over horrorgevallen van elco's die uit elkaar spatten.

nico verduin
5 december 2017, 15:56
Bedankt voor de link! Had er recent wat over opgezocht, maar heel wat informatie leek tegenstrijdig. Las ook over horrorgevallen van elco's die uit elkaar spatten.Meestal als je echt ver onder de specs zit of verkeerd om aansluiten... Wel mooi effect trouwens (zolang je het niet zelf hoeft op te ruimen....)

caliban
5 december 2017, 18:24
Meestal als je echt ver onder de specs zit of verkeerd om aansluiten... Wel mooi effect trouwens (zolang je het niet zelf hoeft op te ruimen....)

En je eigen amp niet is...

Plant
5 december 2017, 19:08
Meestal als je echt ver onder de specs zit of verkeerd om aansluiten... Wel mooi effect trouwens (zolang je het niet zelf hoeft op te ruimen....)

Een echte vintage amp die al decennia geen lichtnet meer heeft gevoeld -> gedeformeerde elco's en dan hup ineens de prik erop.
Het is bijna oudejaarsavond: verlengsnoertje uitrollen, middernacht op straat amp inschakelen en gelukkig nieuwjaar! :grouphug:

nico verduin
6 december 2017, 11:22
En je eigen amp niet is...Ach ja.... kan gewoon gebeuren....