PDA

View Full Version : Versterker en pedalboard op hetzelfde stopcontact



Sonny
3 december 2017, 22:00
Ik wil er voor gaan zorgen dat mijn versterker en mijn pedalen via hetzelfde geaarde stopcontact stroom krijgen doormiddel van een stekkerdoos. Dit lijkt me op zich erg handig, omdat ik dan alleen de schakelaar op de stekkerdoos hoef om te zetten.

Ik heb het zelf nog niet kunnen uitproberen, omdat ik nog geen goede stekkerdoos heb. Zijn er hier mensen die ook op deze manier voeden of zal dit misschien voor ruis/brom gaan zorgen?

tschrama
3 december 2017, 22:35
Goed idee... het kan de brom van een groundloop voorkomen. Ik doe ook al mn apparatuur, inclu DAW , op éen schakelbaar stekkerblok.

Sonny
4 december 2017, 01:23
Goed idee... het kan de brom van een groundloop voorkomen. Ik doe ook al mn apparatuur, inclu DAW , op éen schakelbaar stekkerblok.

Wat bedoel je precies met de brom van een groundloop? En wat is een DAW...

Erik de Perik
4 december 2017, 05:38
Wat bedoel je precies met de brom van een groundloop? En wat is een DAW...

Als een systeem op meerdere punten geaard is en er is een potentiaalverschil tussen die aardpunten ontstaat er brom, dat wordt een aardlus genoemd. DAW is opnamesoftware zoals bijv. Logic Pro.

Dutch66
4 december 2017, 08:56
Tezamen op één stekkerdoos is eerder regel dan uitzondering, doen dus ...

the sure thing
4 december 2017, 09:21
Ik doe al jaren niet anders?!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

The Lo Lands
4 december 2017, 10:11
Als alle wandcontactdozen met randaarde in je speelruimte op dezelfde groep in de meterkast zitten dan delen ze nog steeds dezelfde aarde (ground). Vaak in oude huizen kun je nog wel eens problemen ondervinden met de randaarde. Maar als je ze op dezelfde wandcontactdoos of stekkerdoos met randaarde kan plaatsen dan zeker doen! Let op: je versterker dien je altijd aan te sluiten op een wandcontactdoos met randaarde!

Kim Wilson
4 december 2017, 10:15
De meeste pedalen zijn niet geaard. Een 1-spot heeft geen randaarde. Ik denk dus dat het wel mee zal vallen met aardlussen. :)

The Lo Lands
4 december 2017, 14:44
De meeste pedalen zijn niet geaard. Een 1-spot heeft geen randaarde. Ik denk dus dat het wel mee zal vallen met aardlussen. :)

De pedalen en losse adapters misschien niet maar de meeste multi-voedingen weer wel.

D3nnis
4 december 2017, 15:49
Als alle wandcontactdozen met randaarde in je speelruimte op dezelfde groep in de meterkast zitten dan delen ze nog steeds dezelfde aarde (ground).

Sterker nog, ook de aarde van andere groepen is dezelfde aarde. Aarde heeft geen groepen. Wellicht ten overvloede, maar wilde het toch even benoemen.

Dat gezegd hebbende...ik heb in de thuissituatie nooit een groundloop op kunnen lossen door 2 snoeren in 2 stopcontacten te vervangen door 2 snoeren naar een stekkerdoos en die in 1 stopcontact. Theoretisch al het best wat schelen door (minder) spanningsval over de (aarde) kabel, maar in de praktijk heeft het me nog maar bar weinig geholpen.

The Lo Lands
4 december 2017, 22:15
Sterker nog, ook de aarde van andere groepen is dezelfde aarde. Aarde heeft geen groepen. Wellicht ten overvloede, maar wilde het toch even benoemen.

Dat gezegd hebbende...ik heb in de thuissituatie nooit een groundloop op kunnen lossen door 2 snoeren in 2 stopcontacten te vervangen door 2 snoeren naar een stekkerdoos en die in 1 stopcontact. Theoretisch al het best wat schelen door (minder) spanningsval over de (aarde) kabel, maar in de praktijk heeft het me nog maar bar weinig geholpen. Mijn punt was hetzelfde, dat het in principe niet veel zal uitmaken, maar je hebt gelijk, de aarde van alle groepen komt uit op hetzelfde punt. En nu lekker muziek maken allemaal ;-)

the sure thing
4 december 2017, 23:55
We hebben allemaal toch dezelfde aarde 😝


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Sonny
5 december 2017, 06:18
En maakt het qua ruis of brom nog uit of de stekkerdoos zich in de buurt van de versterker en pedalboard bevind? Het mooiste voor mij zou zijn, als ik de stekkerdoos op ongeveer 50 cm van de versterker en pedalboard plaatst. Maar als dit voor problemem kan gaan zorgen, kan ik beter een stekkerdoos met een langer snoer kopen.

Erik de Perik
5 december 2017, 07:46
Nee dat maakt niets uit.