PDA

View Full Version : Strat: wat te doen met het midden element?



telecastermaster
2 december 2017, 16:36
Mensen, het een gegeven dat strat-spelers het midden element maar weinig gebruiken; meestal eigenlijk alleen maar voor de tussenstandjes (2 en 4). Heeft er iemand misschien nog creatieve ideeën voor wat anders? Kan er misschien op een andere manier geschakeld worden die meer potentie heeft?

groet,

Peter

Pepe
2 december 2017, 16:54
Dat het een gegeven is weet ik niet hoor.
Bij mij is het doorgaans de keuze voor slide en verder ALLES wat niet roept om bell bottom of nergens door hoeft te snijden.
Bij mijn Yamaha SGIII hebben ze het anders aangepakt, je hebt een drie standen switch met een schakelaar die het midden in fase of tegen fase met de brug schakelt voor al je Peter Green moods.
Op mijn JM jaguar zit een 4 standen schakelaar die beide pickups humbucker schakelt met een extra schakeling die daar dan weer tegenfase van maakt, iets wat je ook met een vijf standen kan doen.

heinz3110
2 december 2017, 17:03
Gewoon het middenelement op zichzelf gebruiken? Nu kun je zeggen dat het een vleesch-noch-visch positie/geluid is, maar persoonlijk vind ik het een beste-van-beide geluid, absurd goed bruikbaar voor cleane slagpartijen en solopartijen met een randje. De tussenstandjes, die vind ik dan weer te laf en te zouteloos. ;)

jutter
2 december 2017, 17:06
Middenstand gebruik ik juist vaak voor slagpartijen. Fijn element hoor!

Pepe
2 december 2017, 17:10
Ja, tussenstandjes... de naam zegt al genoeg.
Soort kama sutra variant tussen missionaris en doggy in waar we toch toevallig langskomen tijdens het wisselen.
De schuld van Knopfler, die begon er mee.
Dat was nog te overzien totdat SRV er per ongeluk op stuitte. Hij zei nog, kut.... ik zat in een tussenstandje maar de producer zei, maakt het uit, niemand hoort dat.
Maar ja, toen kwam Gear Page waarin de mores heerst dat je alles precies zo nadoet als het ooit gedaan was.

Tabula Rasa
2 december 2017, 18:51
Vergeet Hendrix niet Pepe!

gepost met Tapatrut.

mountainman
2 december 2017, 18:56
Nu ben ik slechts een casual strat speler maar de enkele keer dat ik naar mijn strat grijp dan is het voor de typische strat quack. En laat die nu juist in de tussenstanden heel goed naar voren komen. Die standen hebben nog als bijkomend voordeel dat ze de hum opheffen. Meer verlang ik eigenlijk niet van een strat.

Pepe
2 december 2017, 19:12
Vergeet Hendrix niet Pepe!

gepost met Tapatrut.

Ik ken geen nummer waar ie in tussenstand zit?

Maar ik ben niet serieus he, mag wel duidelijk zijn.
Gebruik het zelf nooit maar alles is bruikbaar aux principe.

Mijn eerste strat die ik liet bouwen had zelfs geen neck pup en de mid was enkel voor dat quack soundje van Steve van Zandt ten tijde dat ie zijn eigen band nog had.
Maar 3 maanden later stond ik weer op de drempel: frees er toch maar een neck cavity bij pleez.

maxdb
2 december 2017, 19:19
Ik heb geen toon regeling op het midden element van Strat 1, (zo gekocht met 2xJoe Barden en 1xSD rails pickups) en dat vond ik best verrassend als ik 'm in mijn enthousiasme cq onbeheerstheid per ongeluk aan flipte en ben hem dan ook bewust gaan gebruiken voor als je niet die typische Strat belletjes sound hoeft te hebben.

D3nnis
2 december 2017, 19:21
Ik gebruik het middelste element nooit op zichzelf, ik heb het liefst dat de middelste stand van de vijfstandenschakelaar het brug + neckelement pakt.

Duhsjaak
2 december 2017, 19:30
Volgens de overlevering, van die country knakker die nog niet zo lang dood is en die in de Crickets heeft gezeten, speelde Buddy Holly vrijwel alles op zijn midden element.

Ik heb een bloedhekel aan die tussenstandjes en op de mijne zit een drie standen schakelaar.
Van de paar gitaren die nog wel tussenstandjes hebben in de zin van strat quack, moet ik nog eens uitzoeken hoe ik dat geluid verander.

Maar op je vraag terugkomend. Brugelement gebruik ik dan weer vrijwel nooit. Of het moet zijn met een hele berg piep en knor.
Middenelement rules. Vrijwel alle slagpartijen speel ik op het middenelement. Best of both Worlds.
Mijn mening maar.
Vriendelijke groet, Gus

arjanb01
2 december 2017, 19:49
Ik ken geen nummer waar ie in tussenstand zit?

Maar ik ben niet serieus he, mag wel duidelijk zijn.
Gebruik het zelf nooit maar alles is bruikbaar aux principe.

Mijn eerste strat die ik liet bouwen had zelfs geen neck pup en de mid was enkel voor dat quack soundje van Steve van Zandt ten tijde dat ie zijn eigen band nog had.
Maar 3 maanden later stond ik weer op de drempel: frees er toch maar een neck cavity bij pleez.

Doe je huiswerk maar eens ff, señor Pepe.
Castles made of sand? Tussenstandje.
If six was nine? Tussenstandje.
Little wing? Tussenstandje.

En zo kan ik wat Hendrix betreft doorgaan.
Middelste element standalone? Srv haalde daar echt te gekke rauwe sounds uit. Vind alle element standen op een strat te gek eigenlijk.

Midwolda
2 december 2017, 19:59
Tsja.. het kan verkeren, ik vind alle element standen op een strat kut klinken,
maar soms is dat precies wat je nodig hebt in een song.

Pepe
2 december 2017, 20:02
Ben je daar zeker van Arjan? Ik hoor het niet.
Was er niet bij dus kan niks zeggen over wat ie in de studio allemaal uitvroot.
Maar live heb ik hem nooit zien pielen met die schakelaar. Dat was pielen, vijf standen was nog niet uitgevonden.
Ik ken het verhaal van Dan Erlewine, de tech van Buddy Guy, die zei dat Buddy zijn switch vuil hield om dat standje enigszins te kunnen gebruiken.
Maar dat is Buddy. Ik heb niet het idee dat Hendrix met dat soort wissewasje bezig was.

Tabula Rasa
2 december 2017, 20:04
Ik dacht het ook hoor Pepe, heel veel van dat spul met die typische Hendrix frasering is op standje 4 (technisch gezien tussen 2 en 3) voor zover ik weet.

gepost met Tapatrut.

Brad
2 december 2017, 20:04
Toen ik nog op een pick-up configuratie speelde van drie single-coils was ik blij dat dat midden element erop zat. Die stand waarmee je hem combineert met het brug element vond ik altijd de meest bruikbare stand.

Ik ben blij dat ik nu met humbuckers speel en dan vooral wanneer ik uitsluitend het brugelement gebruik. Als ik weer eens op een gitaar speel met 3 single-coils denk ik van, wat is daar toch mis mee?

arjanb01
2 december 2017, 20:09
Ben je daar zeker van Arjan? Ik hoor het niet.
Was er niet bij dus kan niks zeggen over wat ie in de studio allemaal uitvroot.
Maar live heb ik hem nooit zien pielen met die schakelaar. Dat was pielen, vijf standen was nog niet uitgevonden.
Ik ken het verhaal van Dan Erlewine, de tech van Buddy Guy, die zei dat Buddy zijn switch vuil hield om dat standje enigszins te kunnen gebruiken.
Maar dat is Buddy. Ik heb niet het idee dat Hendrix met dat soort wissewasje bezig was.

Speel little wing maar eens op standje 2, samen met de studio opname van dat nummer op axis bold as love. Dan hoor je het...

Pepe
2 december 2017, 20:16
Ik dacht het ook hoor Pepe, heel veel van dat spul met die typische Hendrix frasering is op standje 4 (technisch gezien tussen 2 en 3) voor zover ik weet.

gepost met Tapatrut.

Ik denk dat ik een van de weing ben die daadwerkelijk met die driestanden nog gespeeld heb.
Dat tussenstandje was tricky. Het kon maar enorm gepiel en je hoefde er maar naar te kijken en floep, schoot weer terug.
De Japanners deden het anders, die hielden de 3 switch maar brachten een klein sleuvje in zodat dat standje een beetje bleef steken als je voorzichtig was.
Het kan trouwens ook met de tele's waar die cap in zat. Weet bijna niemand, geloof dat Fender niet eens meer de moeite doet om die standaard te monteren in de '52 ri?
Enniewee, dat was de reden waarom Fender die 5 switch destijds monteerde, met de driestanden was het niet te doen.

jutter
2 december 2017, 20:22
Doe je huiswerk maar eens ff, señor Pepe.
Castles made of sand? Tussenstandje.
If six was nine? Tussenstandje.
Little wing? Tussenstandje.

En zo kan ik wat Hendrix betreft doorgaan.
Middelste element standalone? Srv haalde daar echt te gekke rauwe sounds uit. Vind alle element standen op een strat te gek eigenlijk.

Zo is het!

jutter
2 december 2017, 20:27
Toen ik nog op een pick-up configuratie speelde van drie single-coils was ik blij dat dat midden element erop zat. Die stand waarmee je hem combineert met het brug element vond ik altijd de meest bruikbare stand.

Ik ben blij dat ik nu met humbuckers speel en dan vooral wanneer ik uitsluitend het brugelement gebruik. Als ik weer eens op een gitaar speel met 3 single-coils denk ik van, wat is daar toch mis mee?

Alleen echte gitaristen kunnen op een strat spelen....

Midwolda
2 december 2017, 20:38
Alleen echte gitaristen kunnen op een strat spelen....

Nah, op een Les Paul speel ik net zo slecht als op een Strat.
Maar 't klinkt wel stukken beter.

:mmmm:

vulvasonic
3 december 2017, 02:34
Alleen echte gitaristen kunnen op een strat spelen....
Ook kutgitaristen kunnen op een strat spelen. Klinkt alleen kut.

En ach, het middelste standje lijkt vaak het vergeten standje. Niet alleen bij de strat. Ook bij gitaren met twee elementen (HBs en SCs) is het middelste standje een ondergeschoven kindje. Behalve bij dingetje van 10CC. Kan even niet op zijn naam komen, maar die gozer vond bij al zijn favoriete gitaren het middelste standje het lekkerst. Heb ik ooit gelezen uit een interview in De Gitarist, of de Music Maker. Ik heb het niet van hem persoonlijk. Ik ken hem niet persoonlijk. Hij mij ook niet. Hij weet niet eens hoe ik heet. Maar ja, ik weet op dit moment ook even niet meer hoe hij heet.

Onkelpazuzu
3 december 2017, 08:34
Toen ik een paar jaar terug dan eindelijk een Fender USA strat kocht (met Custom Shop Fat 50s), was ik aangenaam verrast door het geluid uit het middenelement. Ik verwachtte er inderdaad (door eerdere ervaringen met goedkopere stratklonen en andere gitaren) weinig gebruik van te zullen maken, maar inmiddels is het één van mijn favorieten. Helder en strak genoeg voor ritmepartijen, vol genoeg voor lead. En dan ook nog eens voldoende eigen karakter.

De tussenstand brug+midden vind ik overigens ook prima, vooral als het een beetje Richard Thompson-achtig moet klinken. De tussenstand midden+nek is er daarentegen één waar ik vrijwel niets mee kan. Vlees noch vis, in mijn oren tenminste. Zo zie je maar weer.

Brad
3 december 2017, 11:17
Ook kutgitaristen kunnen op een strat spelen. Klinkt alleen kut.


Waar het mij om gaat is dat het basisgeluid van een gitaar je inspireert. Nu ik humbuckers gewend ben vind ik single coils een blikken geluid geven. En dan vooral bij de goedkopere strats. En om een bepaalde sound te krijgen hoef je ook niet op single coils te spelen. Dat cleane Shine on you crazy diamond geluid krijg ik prima met een humbucker in de brugpositie.
Gilmour gebruikte daarvoor het halselement van een strat.

hefke
3 december 2017, 15:23
Ik gebruik het middelste element in combinatie met kanaal 3/4 van mijn Invader regelmatig voor solo's.
Voller dan het brugelement.
Ik denk een kwestie van smaak.

von haulshoven
3 december 2017, 15:56
in het midden is een lekker standje.

Plant
3 december 2017, 16:14
In het midden? Wat een onzin...

O nee, dat was Bose.

guitarkid
3 december 2017, 17:11
Blackmore heeft de middelste pu in ieder geval niet nodig...! :) Wel een dummy coil geloof ik. Iets vanwege brom. Weet het fijne er niet van. Iemand?

hefke
3 december 2017, 17:26
Blackmore heeft de middelste pu in ieder geval niet nodig...! :) Wel een dummy coil geloof ik. Iets vanwege brom. Weet het fijne er niet van. Iemand?

klopt, maar hij heeft dan ook niet de fat 50's, maar een Seymour Duncan Quarter Pound Flat en een SSL-4 single-coil. middelste stand was dacht ik beide pu's.

Midwolda
3 december 2017, 17:28
Loop ik net de trap af, kijk even naar m'n Frankencaster die op z'n vaste plekkie in dat trapgat hangt, en verrek! Stacked humbucker bij de brug, P90 bij de hals, en een singlecoil in het midden. Ik kan me herinneren dat ik toendertijd heel veel pickups heb uitgeprobeerd, op alle posities, en het zal om de klank zo gebouwd zijn.
Dus: +1!

apekop
3 december 2017, 21:16
Wat noemen jullie standje 1? Brug of nek?

apekop
3 december 2017, 21:21
Verder vind ik alle standen bruikbaar. Maar het middelste element het minst karakteristiek. Ik zou eigenlijk geen enkel nummer kunnen opnoemen dat nu een 'typisch strat midden element geluid' heeft. Iemand?

Ook vind ik tussenstandjes zeer tof met inderdaad het bijkomende voordeel van geen hum.

Eko
3 december 2017, 21:56
Tijd lang een Jimmy Vaughan gebruikt. Toonregeling op hals en brug element. Daarvan geleerd hoe goed een open midden pick-up kan klinken. Eye opener geweest.

jutter
3 december 2017, 22:22
Tijd lang een Jimmy Vaughan gebruikt. Toonregeling op hals en brug element. Daarvan geleerd hoe goed een open midden pick-up kan klinken. Eye opener geweest.

Net zoals op de Eric Johnson strat. Ik zou het niet willen missen.

Pepe
3 december 2017, 22:48
Verder vind ik alle standen bruikbaar. Maar het middelste element het minst karakteristiek. Ik zou eigenlijk geen enkel nummer kunnen opnoemen dat nu een 'typisch strat midden element geluid' heeft. Iemand?
.

Robin Trower speelt bijna alles op de mid en soms op neck. Alles wat ie bij Procul Harum speelde was Les Paul, moest ie de strat nog ontdekken.
Zijn signature strat heeft wel 3 pickups, dat dan wel.

apekop
4 december 2017, 12:13
Toch zou ik in een blinddoek test niet snel ergens een middenelement van een strat kunnen uithalen. Het heeft geen echt eigen sound, wat bijvoorbeeld het nek element of de tussenstandjes wel hebben.

Pepe
4 december 2017, 12:40
Ja, is generieker.
Nou hoor je sowieso tegenwoordig nauwelijks nog specifieke strat tones met al die pedalboards en "upgraded" pickupjes.
De laaste keer dat ik een echt vintage brug pickupje hoorde was... even denken...
John Mayer doet zijn best de fakkel hoog te houden in de hitparade, voor de rest moet je het zoeken in club roots Americana.

steeferdesteef
4 december 2017, 16:06
http://www.tdpri.com/attachments/paul_simon_grammy_2001-jpg.699/

Toch geen kleine jongen dacht ik zo..;)

Philippe
4 december 2017, 16:58
Jongens, die middelste pickup is gewoon hier voor gemaakt ;)

http://www.azquotes.com/picture-quotes/quote-i-figured-out-how-to-get-the-guitar-to-rumble-i-put-it-on-the-middle-pickup-turn-the-stevie-ray-vaughan-69-63-86.jpg

Duhsjaak
4 december 2017, 17:01
http://www.tdpri.com/attachments/paul_simon_grammy_2001-jpg.699/

Toch geen kleine jongen dacht ik zo..;)

Heeeeeeeeel kleine jongen. Hij is met Edie. En die is toch behoorlijk minder lang dan mijn 1.77m.
Maar ik Gloof dat ik snap wat je bedoelt.

Ik ben geen specifieke strat man, maar voor de strat geldt ongeveer wat geldt voor al mijn gitaren:
- hals pup? Heel fijn
- midden pup? Dito
- hals en midden? Mits geen Donald duck quack? Fijn
- brug en midden? No, thanks
- brug alleen? Nooit.

Het gebeurt dus dat ik van de 5 standjes er twee gebruik. En als dat maar mooi genoeg is, rechtvaardigt dat de aanwezigheid en gebruik van de gitaar.
In short? Pro midden pup, als er maar twee op zitten, dan samen. Vinnik meestal ook heel mooi. Wordt door veel gitaristen zowiezo weinig gebruikt.
Alleen maar doen wat iedereen doet maakt mij niet blij.
Vriendelijke groet, Gus

D3nnis
4 december 2017, 18:01
Ik heb een gitaar met 3 P90's. Een P90 in de middelste positie vind ik dan nog wel lekker. Aanrader eigenlijk wel, zelfs.

apekop
4 december 2017, 19:13
- brug en midden? No, thanks
- brug alleen? Nooit.


Frappant hoe smaken verschillen. Juist mijn twee favoriete standjes. Ik speel voor 80% van de tijd met alleen de brug pickup (single coil) en dan de toon op 70% of zo. De brug pickup heeft de meeste boventonen en duidelijkheid vind ik.

Tupelo
4 december 2017, 21:25
Ledjes erin he.

Noid
5 december 2017, 17:24
Ligt voor mij aan het soort singlecoil. Licht overwound singlecoils vind ik lekkerder klinken in de midstand, dan pups die niet overwound zijn. De brug pup vind ik voor clean gebruik dan vaak weer net te scherp/bijtend, dus die gebruik ik alleen als ik echt door de mix heen moet snijden (als de drummer veel op z'n crash bekken zit te rossen enz.). Dat die brug wat te schel klinkt komt mogelijk omdat ik een versterker (of ampsimulatie) bij voorkeur zo afstel dat een les paul goed klinkt, voor een strat/tele brugpup zou het hoog dan wat weggedraaid mogen worden.