PDA

View Full Version : Keeley compressor plus voor blues solo's



Sonny
30 november 2017, 19:06
Zijn er hier mensen die een compressor gebruiken voor hun blues solo's? Ik heb de Keeley compressor plus op het oog. Alleen vraag ik me af of dit wel een pedaal is om voornamelijk blues solo's mee te spelen.

Ik kijk uit naar jullie reacties.

Kim Wilson
30 november 2017, 21:45
Blues moet je IMO met zo min mogelijk rommel in je keten spelen. Een drive of booster, eventueel een delay, maar juist in de blues maak je gebruik van de dynamiek van je setup en de compressie van een opengedraaide amp.

Brad
30 november 2017, 22:41
Alleen een compressor niet. Wel een compressor in combinatie met overdrive. Als je één pedaal gebruikt voor een cleane versterker zou ik eerder een milde overdrive nemen in plaats van een compressor.

Een compressor voor een licht overstuurde versterker zal ook werken. Het maak je toon egaler maar het gaat wel wat ten koste van de dynamiek.

Erik de Perik
30 november 2017, 23:58
Ik zou het voor de sound toch vooral in je gitaar en versterker zoeken. Met een compressor probeer je vaak iets te bereiken wat eigenlijk met je versterker zou moeten gebeuren en dan ook natuurlijker klinkt. Bepaalde effecten zoals een booster, om je inputsignaal op te peppen waardoor je versterker eerder gaat flippen cq compressen zijn dan handiger.
Wat voor versterker en gitaar gebruik je?

Sonny
1 december 2017, 05:59
Ik zou het voor de sound toch vooral in je gitaar en versterker zoeken. Met een compressor probeer je vaak iets te bereiken wat eigenlijk met je versterker zou moeten gebeuren en dan ook natuurlijker klinkt. Bepaalde effecten zoals een booster, om je inputsignaal op te peppen waardoor je versterker eerder gaat flippen cq compressen zijn dan handiger.
Wat voor versterker en gitaar gebruik je?

Ik speel met een fender '57 strat een epiphone sheraton en een Epiphone Joe Pass op een fender blues junior laquered tweed.

arjanb01
1 december 2017, 06:21
Voor driekwart opendraaien, drive kanaal op een kwart, 10 uur en booster in de fx loop.
GEEN compressor. Puur mijn mening, maar ik vind een compressor het meest nutteloze effect wat er bestaat. Ja, het trekt de noten die je speelt strak, maar wil je dat: werk aan je plectrum techniek. Toch?

Kim Wilson
1 december 2017, 08:21
Zo'n ding heeft volgens mij helemaal geen FX-loop of drivekanaal. Wel een mastervolume, dat scheelt al wel een stuk.

Tabula Rasa
1 december 2017, 08:52
Ik sluit me aan bij Erik en doe gooi een rare stelling op:

Als je uit je versterker geen lekkere bluessound krijgt en denkt een compressor nodig te hebben, dan speel je te zacht of heeft je versterker te veel vermogen.

gepost met Tapatrut.

Brum
1 december 2017, 09:01
Een booster in je fx loop geeft eigenlijk vrijwel alleen maar meer volume. Ik zou 'm sowieso voor je versterker zetten, meer als gain booster. Een cleane booster dan wel te verstaan, geen overdrive. Zoiets als een MXR Micro Amp bijv. Hele puike booster. Een overdrive zou ik persoonlijk sowieso nooit in een fx loop zetten.

Er zijn overigens wel compressor pedalen die ook prima als gain booster te gebruiken zijn. Een DOD 280 kan dat trucje, of een Maxon CP9 Pro+ bijv. (wat me er aan doet denken dat ik nog een DOD 280 heb liggen waar ik tot nu toe nog geen flikker mee gedaan heb...). Dat kan best goed werken met ook een klein beetje compressie, die je soms niet kunt bereiken door het volume en dus werkende eindbuizen, ook voor net even wat meer sustain. Of de Keeley dat trucje ook kan weet ik niet. Ik heb wel 's iets gelezen over elektro optische compressors, maar nou begeef ik me op heel erg glad ijs en moet er bij zeggen dat ik niet door enige kennis op dat vlak gehinderd word. Misschien dat de kenners er meer over kunnen vertellen?

Ik begrijp overigens wel wat men hier bedoelt met dynamiek, kan er ook inkomen, maar soms is een beetje compressie door of wel een compressor, of wel een cleane booster voor je versterker die je buizen wat meer laten werken best wel 's wenselijk. Omdat je niet altijd op vol volume kan brullen en dus weinig compressie uit je versterker terug krijgt. En da's toch ook wel een trucje van veel blues gitaristen. It's all in the eye of the beholder.:)

Bij blues denk ik ook meteen 'tubescreamer', maar dat denk ik zo'n beetje bij alles, hehe...

NLF
1 december 2017, 10:59
Ik zou dat nooit doen. Voor blues heb je een prima combinatie van amp en gitaar. Probeer anders ook even een andere gitaar. Mensen zijn tegenwoordig geneigd om bij werkelijk alles meteen de oplossing te zoeken in allerlei pedalen. In mijn ogen moet je eerst kijken naar snaren, gitaar/pcikups, versterker, speakers. Booster kun je natuurlijk proberen, zeker in combinatie met een strat wel eens handig om de amp wat meer te laten brullen.

Kim Wilson
1 december 2017, 11:13
Ik begrijp overigens wel wat men hier bedoelt met dynamiek, kan er ook inkomen, maar soms is een beetje compressie door of wel een compressor, of wel een cleane booster voor je versterker die je buizen wat meer laten werken best wel 's wenselijk. Omdat je niet altijd op vol volume kan brullen en dus weinig compressie uit je versterker terug krijgt. En da's toch ook wel een trucje van veel blues gitaristen. It's all in the eye of the beholder.:)

Bij blues denk ik ook meteen 'tubescreamer', maar dat denk ik zo'n beetje bij alles, hehe...
Een goeie dynamische overdrive kan het inderdaad ook doen. Geeft ook een beetje compressie.

Ik heb overigens jaren in een bluesband gespeeld, maar ik heb de Tubescreamer nooit lekker gevonden. Die werkt vooral lekker op een amp die al over de zeik gaat. Dat is met cleane Fenders bijna nooit het geval.

The Lo Lands
1 december 2017, 13:35
Zijn er hier mensen die een compressor gebruiken voor hun blues solo's? Ik heb de Keeley compressor plus op het oog. Alleen vraag ik me af of dit wel een pedaal is om voornamelijk blues solo's mee te spelen.

Ik kijk uit naar jullie reacties.

Hangt van de overdrive en gitaar af. Bij een redelijk transparante overdrive met weinig gain en dus minder compressie en een strat met single coil pickups wil ik soms voor extra body en sustain wel eens een beetje compressie met boost toevoegen. De solo qua stijl maakt hier uiteraard geen verschil mee, dus blues, jazz, pop of rock, soms kan een beetje extra compressie handig zijn!

NLF
1 december 2017, 13:42
O ja, was ik nog vergeten en is eigenlijk het meest voor de hand liggend en belangrijkst: wat ook wel eens wil helpen als je weinig sustain uit je amp haalt is aan je vibrato werken. De toon blijft namelijk niet vanzelf klinken, ook niet bij angus, stevie ray en paul kossoff enzo.

Brum
1 december 2017, 13:42
Een goeie dynamische overdrive kan het inderdaad ook doen. Geeft ook een beetje compressie.

Ik heb overigens jaren in een bluesband gespeeld, maar ik heb de Tubescreamer nooit lekker gevonden. Die werkt vooral lekker op een amp die al over de zeik gaat. Dat is met cleane Fenders bijna nooit het geval.

Ik ben zelf geen groot Fender kenner, maar heb wel 's begrepen dat tubescreamers het vooral goed schijnen te doen (smaakkwestie even daargelaten) op blackface Fenders, omdat die een beetje een dip hebben in het midgebied. Alleen van horen zeggen hoor, ik heb er echt geen ervaring mee. Een tubescreamer gebruik ik voornamelijk om te blenden met het geluid van je versterker. Stand-alone zijn ze wel wat saai. Op het punt van opbreken of verder doen ze het wat mij betreft het beste.

Tabula Rasa
1 december 2017, 13:53
Ik ben zelf geen groot Fender kenner, maar heb wel 's begrepen dat tubescreamers het vooral goed schijnen te doen (smaakkwestie even daargelaten) op blackface Fenders, omdat die een beetje een dip hebben in het midgebied. Alleen van horen zeggen hoor, ik heb er echt geen ervaring mee. Een tubescreamer gebruik ik voornamelijk om te blenden met het geluid van je versterker. Stand-alone zijn ze wel wat saai. Op het punt van opbreken of verder doen ze het wat mij betreft het beste.Zelf vind ik tubescreamers juist niet lekker werken omdat ze die dip vlak trekken volgens mij. Als lichte boost voor een beetje crunch vind ik ze zelf wat minder geschikt.

gepost met Tapatrut.

Kim Wilson
1 december 2017, 13:53
Fender heeft over het algemeen een behoorlijke mid-dip, ook de silverface amps. Ik heb mijn Vibrolux niet voor niks verkocht. Punt is dat je met een Fender 9 van de 10 keer superclean staat te spelen (ik wel iig, volume niet hoger dan een kwart), en dan zijn er pedalen die bruikbaarder zijn dan een Tubescreamer.

Pepe
1 december 2017, 14:16
Maar ja, wat is een blues tone. Tussen Freddie King en Bonamassa zit een wereld van verschil.
Hoewel Bonamassa de laatste tijd weer op het spoor van King zit, alleen zijn tuner en wah mogen blijven.
De oude blues jongens kwamen uit de states, geen britse amp te zien want die waren er niet.
Andersom, rond de britse blues explosion zag je vooral veel Engelse amps uit die tijd.
Ik bedoel maar te zeggen, men gebruikte gewoon wat voor handen was.
Voor mij heeft blues veel meer met intentie en benadering te maken dan een pedaal of amp circuit.
Gewoon een Epiphone, een Peavey Bandit en een Bad Monkey en je bluest tot de koeien weer naar stal komen.

NLF
1 december 2017, 16:52
Fender heeft over het algemeen een behoorlijke mid-dip, ook de silverface amps. Ik heb mijn Vibrolux niet voor niks verkocht. Punt is dat je met een Fender 9 van de 10 keer superclean staat te spelen (ik wel iig, volume niet hoger dan een kwart), en dan zijn er pedalen die bruikbaarder zijn dan een Tubescreamer.

Een (silverface) fender is niet clean - hoe goed ik ook snap wat je bedoelt. Dat lijkt misschien zo omdat je oversturing associeert met een Tweed of een Marshall of met de klank van een fuzzbox of wat dan ook, maar als je (vooral met humbuckers) over een sf fender speelt komen er (aldus arjen kool) wanneer je 'm hard zet gewoon blokgolven uit hoor. Hij overstuurt alleen anders dan een vox of marshall of een fender tweed (bas is strak, bijvoorbeeld peter green bij fleetwood mac of jerry garcia met sg over twins, hoewel meestal een blackface in zijn geval dus wat rauwer). Hoe hoog het volume staat hangt natuurlijk af van het podium en hoe groot de amp is (dus princeton kan verder open dan een dual showman of twin). Wat betreft de mids en mid dip: voor tweed fenders geldt dat (in mijn optiek) beslist niet. Het is allemaal maar net wat je wilt. Ik vind de silverface fenders heel erg mooi klinken (vooral zonder pedalen) maar het moet net zijn wat je zoekt en passen bij hoe je wilt klinken.

NLF
1 december 2017, 16:55
Voor mij heeft blues veel meer met intentie en benadering te maken dan een pedaal of amp circuit.
Gewoon een Epiphone, een Peavey Bandit en een Bad Monkey en je bluest tot de koeien weer naar stal komen.

iets met spijker en kop ....

Pepe
1 december 2017, 17:07
Wat Fender amps betreft
Leo stond vooral pedal steel voor ogen en probeerde zijn leven lang versterkers cleaner, meer hifi, te krijgen wat basically betekent dat ie die midhump probeerde recht te trekken. Die lijn kan je vanaf zijn eerste tweed amps doortrekken naar zijn laatste Music Man amps.
Jim Marshall probeerde zijn amps vanaf het begin vooral luider te krijgen dus die speelde een beetje vals door juist te pieken in gebieden waar de decibelmeter mee uit te slaan was.
Goed beschouwd is het allemaal de schuld van Bob Wills Playboys en Pete Townshend.

schizo910
1 december 2017, 17:41
Voor driekwart opendraaien, drive kanaal op een kwart, 10 uur en booster in de fx loop.
GEEN compressor. Puur mijn mening, maar ik vind een compressor het meest nutteloze effect wat er bestaat. Ja, het trekt de noten die je speelt strak, maar wil je dat: werk aan je plectrum techniek. Toch?

Als je alleen met plectrum speelt valt daar wat voor te zeggen. Ik gebruik een compressor bij sommige fingerpicking stukken waar ik het dan ook echt als effect gebruik. Je hoort het echt pompen, waardoor de delays en reverb ook zo'n lekkere attack krijgen. Bijna ieder pedaal heeft zo zijn toepassing wat voor de een wel, maar voor de ander niet werkt.
Ook kan een compressor voor je oversturing net ff wat meer gain geven. Ik heb op mijn board een fuzz en twee overdrives, samen met de compressor enorm veel oversturings mogelijkheden.

Kim Wilson
1 december 2017, 19:05
Een (silverface) fender is niet clean - hoe goed ik ook snap wat je bedoelt. Dat lijkt misschien zo omdat je oversturing associeert met een Tweed of een Marshall of met de klank van een fuzzbox of wat dan ook, maar als je (vooral met humbuckers) over een sf fender speelt komen er (aldus arjen kool) wanneer je 'm hard zet gewoon blokgolven uit hoor. Hij overstuurt alleen anders dan een vox of marshall of een fender tweed (bas is strak, bijvoorbeeld peter green bij fleetwood mac of jerry garcia met sg over twins, hoewel meestal een blackface in zijn geval dus wat rauwer). Hoe hoog het volume staat hangt natuurlijk af van het podium en hoe groot de amp is (dus princeton kan verder open dan een dual showman of twin). Wat betreft de mids en mid dip: voor tweed fenders geldt dat (in mijn optiek) beslist niet. Het is allemaal maar net wat je wilt. Ik vind de silverface fenders heel erg mooi klinken (vooral zonder pedalen) maar het moet net zijn wat je zoekt en passen bij hoe je wilt klinken.
Ik heb acht jaar lang een silverface Fender met 2x6L6 gehad, en die klonk bijna altijd clean. Hij gaat namelijk bijna nooit hard genoeg om blokgolven uit te sturen, zeker niet met single coils zoals de topicstarter. Als je het volume op 5 of hoger zet gaat ie inderdaad oversturen, maar dat heb ik niet vaak kunnen doen.

Pepe
1 december 2017, 20:15
Daarom hebben ze al die verschillende amps he.
De silverface is in principe 1 amp die begint met 6 watt en eindigt bij 180 watt, allemaal for your convenience.

Kim Wilson
1 december 2017, 20:29
Ja, in principe (of beter: in theorie) wel. Maar zo werkt het niet helemaal...

Sonny
2 december 2017, 16:48
Ik heb hem voordat ik dit topic opende al besteld, maar gaat waarschijnlijk nog wel ff duren voordat ik hem binnen heb. Als ik jullie reacties zo lees, heb ik er met blues eigenlijk niet zo heel veel aan. Misschien even kort uitproberen en weer retour doen. Ik geloof dat een setje Klein Jazzy cats pickups in combinatie met mijn blues junior, mij precies de sound kunnen geven die ik zoek. Dan kan ik beter daar mijn geld aan spenderen

vulvasonic
3 december 2017, 02:41
Misschien is het juist wel wat voor jou. Ook als je alleen blues speelt. Doe eens gek en koop er een dikke glazen bottle neck bij en leer een beetje slide on the side. Perfect voor de blues. En voor slide is een compressor juist wel weer erg prettig. :)

NLF
8 december 2017, 12:07
Ik heb acht jaar lang een silverface Fender met 2x6L6 gehad, en die klonk bijna altijd clean. Hij gaat namelijk bijna nooit hard genoeg om blokgolven uit te sturen, zeker niet met single coils zoals de topicstarter. Als je het volume op 5 of hoger zet gaat ie inderdaad oversturen, maar dat heb ik niet vaak kunnen doen.

Ik snap wat je bedoelt hoor. Ik had mijn SF Twin vroeger tijdens repetities altijd helemaal open staan omdat ik anders niet boven de drummer en toetsenist (leslie) uitkwam (wij speelden hard, goeie super high energy drummer) maar kreeg met mijn jaguar en/of strat ook niet de overstuurde toon die je wel uit een Marshall, Hiwatt of Vox (met booster) kunt trekken. Je kunt een silverface ook niet echt lekker pushen met een booster lijkt het wel. De SF werkte ook niet lekker met distortionpedalen (hoog wordt doorgegeven, sf amp als een marshall laten klinken die ontworpen is om nu juist niet zo te klinken etc.) en klonk altijd 100x beter (mooier, transparanter) als je het pedaal uitschakelde en er een beetje reverb bij mixte. Maar goed, met humbuckers of met p 90's kun je 'm toch echt wel aan de praat krijgen (filmpje vanaf 19.05 minuten):


https://www.youtube.com/watch?v=vqhoPqDR47c

Pepe
8 december 2017, 13:11
Bonamassa heeft het hier over tweed, dat is een heel ander beestje.
Freddie King, Albert Collins (Quad), Peter Green (twin) en Buchanan (Vibrolux) haalden hun bluesy sound uit high power silverfaces zonder pedalen.

NLF
8 december 2017, 13:22
Bonamassa heeft het hier over tweed, dat is een heel ander beestje.

Ja, in het begin. Maar hij speelt hier in de dressing room op een sf champ. Daarom heeft ie het ook over silverface fenders (bij 19 minuten).

Pepe
8 december 2017, 13:38
I know, ik dacht dat het over de high power 6l6 ging.
De 6v6 Fendertjes geeft geen problemen om op 10 te zetten.
De silverface champ klinkt wel erg ratty vind ik, zou ook geen plaat kunnen noemen waar die op gebruikt wordt.

NLF
8 december 2017, 15:11
Het gaat (zoals ik het begreep) over de silver face dual showman en de twin, maar hij speelt op de sf champ terwijl hij het uitlegt en de voorbeelden bespreekt (Oh well etc.). En qua klankeigenschappen lijkt de sf champ toch vrij veel op de grotere broers. Die zet je tegenwoordig inderdaad niet zo snel hard zonder problemen met de geluidsman te krijgen. Maar met humbuckers krijg je die toch ook vrij snel aan de praat. Overigens klinken ze met sc's te gek vind ik (tele voor de country sound enzo).