PDA

View Full Version : Smooth, open, dynamisch, low gain, rond, vol, niet agressief



Nellyrocks
30 november 2017, 10:56
Hoi,

Ik ben benieuwd naar jullie input.

Ik gebruik al jaren een Weehbo Dumbledore. Geen idee of het lijkt op een Dumble zoals de naam impliceert maar super tevreden mee. Heel smooth en heel vol terwijl het behoolijk low gain is. Fantastisch pedaal voor mij als ik, en dat is 99 van de 100 keer zo, als enige gitarist met een toetsenist speel en moet blenden met alle rhodes, wurlitzer en hammondsounds. Speel ik met een andere gitarist samen werkt ie niet echt maar dan heb ik nog een OCD en een BB+ die ik kan gebruiken met aanzienlijk meer ballen.

Hartstikke leuk en ik wil hem qua sound ook niet kwijt. Het enige probleem is dat het een dubbel pedaal is waarvan ik de tweede kant helemaal niet gebruik. Zou het een enkel pedaal zijn heb ik nog plek voor mijn Lovepedal amp50 die ik ook op mijn board wil.

Ik zoek dus iets vergelijkbaars, smooth, open, dynamisch, low gain, rond, vol, niet agressief, makkelijk met toetsen maar dan in een standaard enkel pedaaltje formaat. Voor de mid en de ballen heb ik er nog een RC booster en Tubescreamer voor en Lovepedal Eternity achter dus veelzijdig hoeft het niet te zijn. Het moet heel goed de sound hebben die ik beschrijf. Mijn go to rythm crunch zeg maar. Niet te veel in het mid en lekker, hoe zal ik het zeggen, romig.

Qua gear gebruik ik standaard teles en een strats, de overdrives hierboven (met wat andere niet relevante meuk) in een JTM45 reissue met KT66s op een 2x12 met Heritage G12Ms.

Uiteraard al langer ook op Youtube op zoek en ben uiteraard eea tegengekomen maar ben dus wel benieuwd of jullie ideeën hebben die overeen komen met mijn beschrijving qua sound of de situatie waarin ik het gebruik. Gewoon om me een richting te geven, lekker een 75.6247.951ste draadje over overdrives te hebben en eventueel de GAS aan te wakkeren.

Tabula Rasa
30 november 2017, 11:05
Kijken of je het schema kan vinden en dan de andere helft laten vervallen bij het nabouwen.

Heb hetzelfde met de Lovepedal Les Lius gedaan (oké, daarna verder doorgemod, maar in eerste instantie was het gewoon een halve les lius.)

gepost met Tapatrut.

Pepe
30 november 2017, 11:47
Ik heb een Mad Professor Simble die dat doet.
Vond ik beter werken voor mij dan een Zendrive en Menatone Howie, wat neutraler, minder dat typische D hifi karakter.

Ik heb nog een MI audio tube zone, klinkt als de HAO rumble mod met meer bas, dat zit meer op het spoor van David Lindley's slide sound, wat agressiever in het mid hoog maar nog steeds tons of wollig laag en tweeter hoog. Beide pedalen zijn enkel breder dan standaard en bovendien niet meer te krijgen.

Als uit de box tip, de Harley Benton American sound, met die toonregeling kan je alle kanten op maar DIE sound zit er wel in.

Kim Wilson
30 november 2017, 12:00
Heb je de Brunetti Mercury Box al geprobeerd?

MarkS
30 november 2017, 19:16
Heb je de Brunetti Mercury Box al geprobeerd?

Mijn eerste gedachte..
Hoewel niet echt dynamisch en open vind ik... maar de rest van de tickboxes voldoet ie wel aan..

the sure thing
30 november 2017, 20:41
De MB is idd niet dynamisch en open... is een J. Rocket Archer wat voor jou?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Kim Wilson
30 november 2017, 21:26
Omschrijvingen zijn altijd wat subjectief. Smooth en vol staat IMO haaks op dynamisch en open. De MB is smooth en vol, en biedt nog behoorlijk wat definitie. Je kunt nog best goed de afzonderlijke snaren horen, het wordt niet direct een brij. Dus voor een smooth en vol pedaal vind ik hem wel open. Hij is alleen niet echt dynamisch nee. Maar zoals ik zei, smooth vind ik ook niet-dynamisch.

Pepe
30 november 2017, 23:24
Smooth zegt voor iets over de korrel, zo zie je maar weer.
Die Simble waar ik het over had heeft een fijne bijna liquid achtige structuur met veel compressie maar toch dynamisch in de zin dat het aanslag gevoelig is.
"Open" heeft meer met de eq voicing te maken, neutrale Eq.

Volgens mij is de Mercury heel middy, meer Boogie Santana (als ik het goed begrijp)
Zo houd iedereen zijn eigen omschrijving er op na en producenten doen graag mee.
Ik moet de eerste fabrikant nog tegenkomen die een fatsoenlijk curve diagrammetje publiceert.
(Niet helemaal waar, mijn Xotic SL heeft er eentje)
Ik denk ook niet dat die markt daar überhaupt in geïnteresseerd is trouwens.

vulvasonic
30 november 2017, 23:46
Als uit de box tip, de Harley Benton American sound, met die toonregeling kan je alle kanten op maar DIE sound zit er wel in.
Bij gebrek aan pecunia ben ik, als pedalengek, helaas aangewezen op het goedkope spul. Ik heb enige tijd geleden om die reden zo'n HB American Sound gekocht en sindsdien lach ik me de ballen uit de broek. Drie tientjes! Ik kreeg 'm binnen, nam 'm mee naar de repetitie, alle knoppies op 12 uur en HOPPETEEEE, helemaal goed!!!
Ik ben nu nog steeds niet uitgelachen. :D

Pepe
1 december 2017, 01:14
Ja, lullig ding, belachelijk zo goed als dat werkt.
Die voice knop op 10 uur is classic twin, op 1 uur brown face en 3 uur is tweed en helemaal naar rechts is fuzzface.
En dan heb je nog niks gedaan met al die andere knoppen.
Het hoog werkt nietl op het laag dus je bassen worden zompig als je die voluit zet maar soit, zolang je geen bier met je pink omhoog gaat drinken....

Misschien wel het enige pedaal wat ik heb dat werkelijk, met bijna alles in het midden, totaal ongekleurd is. Ook wel eens fijn.

Kim Wilson
1 december 2017, 08:15
Smooth zegt voor iets over de korrel, zo zie je maar weer.
Die Simble waar ik het over had heeft een fijne bijna liquid achtige structuur met veel compressie maar toch dynamisch in de zin dat het aanslag gevoelig is.
"Open" heeft meer met de eq voicing te maken, neutrale Eq.

Volgens mij is de Mercury heel middy, meer Boogie Santana (als ik het goed begrijp)
Zo houd iedereen zijn eigen omschrijving er op na en producenten doen graag mee.
Ik moet de eerste fabrikant nog tegenkomen die een fatsoenlijk curve diagrammetje publiceert.
(Niet helemaal waar, mijn Xotic SL heeft er eentje)
Ik denk ook niet dat die markt daar überhaupt in geïnteresseerd is trouwens.
Ja, zo kun je het ook omschrijven inderdaad. Daarom is het ook prima om pedalen te noemen die aan minstens 50% van de eisen voldoen, dan vang je het verschil in interpretatie op.

De MB is inderdaad een dikke smooth lead a la Carlos Santana.

Nellyrocks
1 december 2017, 09:28
He. Tanx voor de reacties zo ver.
Clipjes van die Mercury box kunnen me niet ech7 bekoren. Of althans, is niet de sound die ik zoek. Meer echt een leadsound heb ik het idee.
Ben wel benieuwd naar die Simble en zat van hun ook aan de Sweet Honey te denken. Iemand daar ervaring mee?

Kim Wilson
1 december 2017, 11:07
Mercury Box is inderdaad ideaal voor lead.

Ik zit ook te denken aan de T-rex Mudhoney, maar dat is op basis van hearsay. Ik heb hem zelf nog nooit gehoord.

The Lo Lands
1 december 2017, 11:12
Grappig, ik heb de Wheebo Dumbledore ook een jaartje gehad en vond juist het tweede kanaal uber vet voor solo's en net wat meer gain en power. Ik heb de Mad Professor Simble destijds naast de Wheebo getest en de Wheebo vond ik fraaier klinken maar dat is smaak. Misschien toch eens uitproberen...

Nellyrocks
1 december 2017, 12:30
Mercury Box is inderdaad ideaal voor lead.

Ik zit ook te denken aan de T-rex Mudhoney, maar dat is op basis van hearsay. Ik heb hem zelf nog nooit gehoord.

Ik heb hem gehad en die klink, geloof het of niet, heel dun tov de Dumbledore


Grappig, ik heb de Wheebo Dumbledore ook een jaartje gehad en vond juist het tweede kanaal uber vet voor solo's en net wat meer gain en power. Ik heb de Mad Professor Simble destijds naast de Wheebo getest en de Wheebo vond ik fraaier klinken maar dat is smaak. Misschien toch eens uitproberen...

Toch naar eens proberen. Wat was in jouw opinie het verschil?

Pepe
1 december 2017, 12:31
ook aan de Sweet Honey te denken. Iemand daar ervaring mee?

De SH heb ik een zwak voor maar is tegenovergesteld van een dikke milky toon.
Open & dynamisch, check. Probeer maar eens een pedaal te vinden dat beter op je volumepot reageert.
However, meer het geluid van een 10 inch vintage combo ampje, honky, bijterig en fuzzy.

De grap van de SH is dat het GEEN typische leadsound heeft maar zich veel meer mengt met de amp.

Pepe
1 december 2017, 12:41
Ik heb de Mad Professor Simble destijds naast de Wheebo getest en de Wheebo vond ik fraaier klinken maar dat is smaak. .

Nadeel van de Simble is dat ie niet echt opwindend is.
Soms haal ik hem van stal en dan denk ik, ja... doet het. Precies wat het moet doen.
En dan berg ik hem weer op.

The Lo Lands
1 december 2017, 13:41
Toch naar eens proberen. Wat was in jouw opinie het verschil?

Dat is al weer een lange tijd geleden maar ik denk wat Pepe zegt.

Nellyrocks
1 december 2017, 14:53
Ik denk ook dat voor mijn beschrijving van 'dik' niet helemaal duidelijk is. Misschien bedoel ik meer dat omvloerst en houtig. Houting is wel een goeie beschrijving. Zonder kurk.

Pepe
1 december 2017, 15:16
Haha, er zou een woordenboek voor moeten komen.
Een D sytle is voor mij omfloerst. Bij houterig grijp ik naar een Lovepedal Eternity, ook twee opposites.

Nellyrocks
1 december 2017, 21:29
Grappig. Mijn Eternity is idd ook houtig nu je het zegt. Maar totaal andere houtsoort.

Wampler Euphoria? Iemand die ooit geprobeerd? Ik heb iets tegen Wampler, weet niet, totaal nergens op gebaseerd.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Nellyrocks
1 december 2017, 21:45
Dit is trouwens mn plankje.
Zoals je ziet kan ik, met op de plek van de Dumbledore een enkel pedaaltje, nog net een kleintje kwijt. Amp50 in dit geval. Ik denk dat die dan op de plek van de RC komt en dat die verhuist achter de Eternity.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171201/17063b665d3f1e3060e1bc482db7dd44.jpg

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

The Lo Lands
1 december 2017, 23:32
Grappig. Mijn Eternity is idd ook houtig nu je het zegt. Maar totaal andere houtsoort.

Wampler Euphoria? Iemand die ooit geprobeerd? Ik heb iets tegen Wampler, weet niet, totaal nergens op gebaseerd.

Als Lovepedal hout is dan vind ik de Wampler pedalen karton :-) Diverse Wampler pedalen gehad en allemaal uiteindelijk weg gedaan. Ik ben er inmiddels achter gekomen dat de meer gangbare pedalen met bewezen houdbaarheid mij ook meer de toon hebben gegeven. Een goede Whiskey zeg maar :-) Er zitten prima pedalen tussen de Wamplers maar ik vond ze allemaal naar karton klinken, teveel lucht weinig body zeg maar. Het zal ook een smaak dingetje zijn vrees ik.

ps. knap plankje met leuke pedalen!

telerocker
2 december 2017, 00:19
Rockett Blue Note, als je tenminste de oude versie kunt vinden. Mij schoot ook de Jetter Helium en de Emerson EM Drive te binnen, dynamische pedaaltjes maar misschien zijn die net niet smooth genoeg voor jou.

Wat betreft de Brunetti MB(2). Dat is idd meer liquid Boogie. Vooral geschikt voor solowerk.

Nellyrocks
2 december 2017, 08:37
Die Blue note staat idd ook op mijn lijstje. Oude versie dus? Ga het checken.

Die Emerson pedalen zijn ook mooi. Had het idee dat die Paramounth ook wel tof was. Die EM drive ben ik ook al een tijd benieuwd naar.

Lastige altijd is dat je pas echt hoort wat een pedaal doet als je live speelt. Dus kopen, proberen en Marktplaats weer op. Ik post niet voor niets een draadje.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Brad
2 december 2017, 12:37
Dag Nellyrocks, die categorie pedalen waar jij het nu over hebt en die jij al hebt gehad of uitgeprobeerd, hoe houden die zich wanneer je vervormde akkoorden speelt? Wordt het een grote brij of blijf je de afzonderlijke noten goed horen?

Het klankkarakter van de pedalen waar jij het nu over hebt spreekt me in principe wel aan al zijn ze wel vrij duur.

Nellyrocks
2 december 2017, 13:32
Dag Nellyrocks, die categorie pedalen waar jij het nu over hebt en die jij al hebt gehad of uitgeprobeerd, hoe houden die zich wanneer je vervormde akkoorden speelt? Wordt het een grote brij of blijf je de afzonderlijke noten goed horen?

Het klankkarakter van de pedalen waar jij het nu over hebt spreekt me in principe wel aan al zijn ze wel vrij duur.Hai Brad.

Ik zoek juist wel naar pedalen die geen brei worden met akkoorden en waarbij je dus wel afzonderlijk de verschillende noten hoort. Dat heeft alleen niet per definitie iets met de prijs te maken. Te veel gain maakt meer kapot dan je lief is. Ik gebruik alles qua gain erg zuinig en stack graag.

En duur, ach, wat is duur. Kinderen zijn duur. Ik vind €300,- voor een overdrive betalen waarbij je elke keer dat je speelt geniet van je eigen sound niet duur. Het is wel veel geld. Dat is wat anders.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Nellyrocks
5 december 2017, 11:34
Iemand ervaring met de J Rockett 'the Dude'?

Brum
5 december 2017, 15:05
Ik las over dit pedaal, zelf ook totaal geen ervaring mee, maar dacht aan dit topic. Ik weet niet of het helemaal in de richting is waarin je zoekt, maar misschien is het wat voor je:

http://www.one-control.com/honey-bee-bjfe.html

Outrage
9 december 2017, 11:30
Het is natuurlijk maar een naam in het lijstje maar ik gebruik de Bogner Ecstasy Blue. Die vind ik echt heel erg goed.

Nellyrocks
10 januari 2018, 10:17
Ik ga een J-Rockett the Dude proberen. Is het niets, gaat ie MP weer op.
YouTube filmpjes klinken heel goed. Wel de smooth sound die ik zoek denk ik, inderdaad Dumble pedaal nummer 12599876, maar niet zo focused als een Zendrive en naar wat ik kan bepalen, meet karakter en ballen als de Simble.

Ben heel benieuwd

vulvasonic
11 januari 2018, 01:13
Is die Barber Direct Drive van The Sure Thing uit het Verkooptopic!! niks voor jou anders? Klinkt als iets wat jij zoekt, al kun je dat zelf uiteraard beter bepalen dan ik natuurlijk. :D

MarkV
13 januari 2018, 22:11
Ik ga een J-Rockett the Dude proberen. Is het niets, gaat ie MP weer op.
YouTube filmpjes klinken heel goed. Wel de smooth sound die ik zoek denk ik, inderdaad Dumble pedaal nummer 12599876, maar niet zo focused als een Zendrive en naar wat ik kan bepalen, meet karakter en ballen als de Simble.

Ben heel benieuwd

Heb de Dude en ook een Direct Drive. Zijn wel verschillend in karakter. Dude heeft duidelijk meer een Amerikaans accent en de DD meer Brits: meer mids en Brits klassieke clipping.

Dude heeft een eigen karakter wel, veel bass en mid-laag. Kan op sommige versterker wel erg veel worden (op een Fender bijv). Die bass kan je er niet uitdraaien met een tone control. Bass wordt ook prominenter als je de ratio opschroeft: pedaal heeft geen gain knop feitelijk, maar een soort fixed gain die je blend met je versterker. Daarnaast kan je met de deep knop het midden tweaken, waardoor je niet alleen Dumble achtige geluiden kan krijgen, dus wat veelzijdiger.
Dude heeft echt wel ballen: veel sustain en groots geluid zonder al teveel gain; ga je blij van worden als je dat je ding is.

Nellyrocks
16 januari 2018, 10:27
Heb de Dude en ook een Direct Drive. Zijn wel verschillend in karakter. Dude heeft duidelijk meer een Amerikaans accent en de DD meer Brits: meer mids en Brits klassieke clipping.

Dude heeft een eigen karakter wel, veel bass en mid-laag. Kan op sommige versterker wel erg veel worden (op een Fender bijv). Die bass kan je er niet uitdraaien met een tone control. Bass wordt ook prominenter als je de ratio opschroeft: pedaal heeft geen gain knop feitelijk, maar een soort fixed gain die je blend met je versterker. Daarnaast kan je met de deep knop het midden tweaken, waardoor je niet alleen Dumble achtige geluiden kan krijgen, dus wat veelzijdiger.
Dude heeft echt wel ballen: veel sustain en groots geluid zonder al teveel gain; ga je blij van worden als je dat je ding is.

Ik heb de Dude gisteren binnen gekregen en 's avonds even getest. Weliswaar alleen op de laptop met line6 meuk maar ik was erg onder de indruk. Hij heeft het zelfde karakter als de Dumbledore en lijkt me dus uitstekend voor wat ik wil. In mijn beleving iets vetter en voller. Ik merk wel dat die 'deep' kop vrij heftig is. Draai je terug klinkt het veel opener en minder dichtgesmeerd. Tubescreamer ervoor lijkt erg goed te werken.

Vanavond spelen dus we gaan het zien.

Shaggy
19 januari 2018, 23:19
Smooth, open, dynamisch, low gain, rond, vol, niet agressief

Allemaal container begrippen voor een drive pedaal.

Ik zou voor de fun in anti boutique shitzu modus zeggen een boss blues driver... Heerlak! Can't go wrong.

Maar als je echt serieus bent dan een bb preamp van xotic. Kijk of je een kan uitproberen ergens.

Jan Buurman
21 januari 2018, 10:28
The Dude is het toch niet geworden? Ik zag hem op MP staan...
Zo heb ik de SL-Drive van Xotic (Limited Edition + volt verdubbelaar) van MP geplukt. Na diverse filmpjes en reviews was ik overtuigd dat hij een kans zou maken. Thuis ook best hoopvol maar zodra ik hem op mijn live-rig aansloot voelde ik al na enkele akkoorden dat het hem niet zou worden. Ook ik heb de neiging om hem meteen op MP te zetten. Donderdag in de oefenruimte geef ik hem nog één kans...

Ik denk dat ik maar eens moet accepteren dat mijn gear goed is zoals hij is....

Pepe
21 januari 2018, 12:32
De SL drive heeft een stuk of 16 standen die allemaal anders klinken.
De default vind ik niks maar ik heb een modus gevonden waar ik hem heel bruikbaar in vind.
Nam hem mee naar een gig, dacht, verdomme, ga nou niet zeggen dat dat kleine kutding gewoon stiekem zijn plek aan het verdienen is!
Als clean boost vind ik hem zelfs beter werken dan de EP.
Heeft verder weinig te maken met de titel van dit topic maar ik vind het wel een geinig ding hoor, in je binnenzak of, voor de hiphoppers, met een ketting om je nek en altijd het heertje.
Om de real estate hoef je hem niet te verkopen.

oh kijk, heb nog pregig foto, kijk toch eens hoe schattig die rakkers met zijn tweetjes!

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/22384063_1652805958105094_138343125095398421_o.jpg ?oh=6b988df2e76eafd0726ef513505083a8&oe=5AE74D6F

Nellyrocks
22 januari 2018, 10:52
Maar als je echt serieus bent dan een bb preamp van xotic. Kijk of je een kan uitproberen ergens.

BB heb ik. althans, als de rechter helft van mn bb plus. heerlijk pedaal maar op een of andere manier altijd ruzie mee. heeft heel lang samen met die Dumbledore op mijn pedalboard bestaan. Misschien moet ik dat weer eens doen.


The Dude is het toch niet geworden? Ik zag hem op MP staan...

Ik denk dat ik maar eens moet accepteren dat mijn gear goed is zoals hij is....

Klopt, Er zat iets dat in niet prettig vond. Low gain was ie fantastisch mooi maar ik had iets meer nodig voor wat ik er mee wilde doen en dan gaat ie te dicht smeren. Die Dumbledore blijft veel opener ofzo.

Ik denk dat ik moet accepteren inderdaad dat het zo goed is. Heb mn RC booster nu verwisseld voor mn Lovepedal amp 50. Daar begon het mee, die wilde ik weer op mijn board.

koella
4 februari 2018, 18:56
De mercury heb ik juist weggedaan omdat ik hem te marhall achtig vond ( in vergelijking met xotic ocd en maxon od ).
sinds kort heb ik een zendrive. Echt goed voor crunch. En mooie sustain ondanks low gain. Maar vol, romig vind ik hem niet. Wel mooie mid compensatie voor mijn reverb deluxe.
die simble wil ik ook nog uitproberen annex hebben.