PDA

View Full Version : Fishman Fluence



telecastermaster
28 november 2017, 17:05
Wat een suf forum is dit toch eigenlijk geworden, he!? Kom ik er gisteren achter dat Fishman 3 jaar geleden tamelijk revolutionaire nieuwe pickups op de markt heeft gebracht heeft niemand daar over geschreven hier!

Anyway, de vraag is dus heeft er iemand ervaring met Fishman Fluence pickups? Het betreft een nieuwe, actieve pickup zonder koperwikkelingen maar met een massieve kern. Ze schijnen erg goed en helder te klinken. Bovendien kun je schakelen tussen een normal wound en een overwound sound. En natuurlijk zonder ruis...

Anyway, zie hier verder:

https://www.bax-shop.nl/nieuws-items/fishman-fluence-elementen.html

https://www.premierguitar.com/articles/20082-unwound-fishman-rethinks-the-electric-guitar-pickup


https://i0.wp.com/ajournalofmusicalthings.com/wp-content/uploads/fishman-fluence-9.jpg?w=529


http://www.ivormairants.co.uk/media/wysiwyg/fluence_description.jpg




http://youtu.be/tu9kPD5sYGA

fred dons
30 november 2017, 09:34
de kern is niet echt solid maar een geprinte kern geloof ik

toen ze voor het eerst geintroduceerd werden in Frankfurt (na namm) waren er berichten over te vinden maar het duurde geloof ik meer dan een jaar om productie op te starten en waren ze gewoon niet te krijgen.
De prototypes waar ik heb kunnen spelen werd ik erg blij van (de humbuckers en de sc's). Grek Koch demonstreerde ze op de beurs en die kan alles goed laten klinken maar in een 1 op 1 sessie klonken ze ook in mijn handen erg goed :D

telecastermaster
30 november 2017, 12:15
Mooi. En was dat geen reden voor jou om een setje aan te schaffen?

Ik heb in ieder geval de trekker overgehaald en een setje besteld. Ben erg benieuwd. Ik heb nu ook al actieve elementen in mijn strat zitten (GFS Redactives - waar ik erg tevreden over ben) maar ik ben benieuwd hoe deze het doen. Ik ben actieve elementen zeer gaan waarderen de laatste paar jaren.

fred dons
30 november 2017, 13:01
als ze direct te koop waren geweest dan had ik ze zeker besteld, nu is het meeste GAS wel weggezakt + ik heb nog veels te veel onderdelen liggen die een gitaar in moeten en dat wil toch eerst maar eens gaan doen :D

wat ik overigens wel jammer vind is die bliksem schicht over de humbuckers (bij de sc valt het minder op) dat voorkomt zowieso al dat ik zo'n set in een les Paul zou gooien



Mooi. En was dat geen reden voor jou om een setje aan te schaffen?

Ik heb in ieder geval de trekker overgehaald en een setje besteld. Ben erg benieuwd. Ik heb nu ook al actieve elementen in mijn strat zitten (GFS Redactives - waar ik erg tevreden over ben) maar ik ben benieuwd hoe deze het doen. Ik ben actieve elementen zeer gaan waarderen de laatste paar jaren.

telecastermaster
30 november 2017, 13:22
Ja, helemaal mee. Die schicht lijkt me een misser. Bij de single coils kun je het kapje gelukkig eenvoudig vervangen. Dat dus maar..

mountainman
3 maart 2018, 12:41
Fishman heeft nu ook open fluence pickups. Nog wel met bliksemschicht maar je moet echt goed kijken om die te kunnen zien.


https://www.youtube.com/watch?v=4XFTDUe-MSo

In een andere video zag ik ook een HSS strat in de Fishman NAMM booth staan. Nu slaat het GAS toch wel een beetje toe.

telerocker
3 maart 2018, 13:42
Greg Koch speelt met een teleset van Fishman.


https://www.youtube.com/watch?v=IHtyLMZ6kh8

YannickH
1 april 2018, 15:45
Ik heb sinds donderdag de fishman fluence moderns.
God wat een heerlijke pickups.
Voicing 1 is full blast modern sound. Voicing 2 heeft iets minder bass en is een beetje dunner.
Coilsplit over de neckpickup en je hebt een heerlijke clean.

Ze zitten in een strandberg boden6 metal.
Kleine chambered basswood body en ze klinkt als mijn oude 87 gibson lp custom die ik had. De strandberg heeft zelfs iets meer ballen!
Dat ding weegt 2kilo en de gibson woog 5,3kilo...
Ik wil ze in al mijn gitaren! :D

Orpheo
7 april 2018, 16:02
ik ben eigenlijk ook behoorlijk om, zeker binnen het segment van actieve pickups. de mogelijkheden zijn gigantisch. Het is niet perse 'luider', maar 'meer', alles is beter, helderder, preciezer.

Fusion
7 april 2018, 16:34
Ik ben de grote topic hijacker. Ik ga binnenkort eens een IronGear setje doen. Schijnt ook erg goed te zijn. Voor weinig doekoe.

Agent_Smith
12 april 2018, 20:02
Ik heb even op de nieuwe Satchel Charvel gespeeld en de fishman fluence classics klinken idd lekker. Slechts een beetje op laag volume gespeeld, dat klonk lekker maar kan er dus nog niet echt heel veel over zeggen

D3nnis
12 april 2018, 21:54
Ik heb even op de nieuwe Satchel Charvel gespeeld

Hoe vond je die gitaar?

Signatures zijn altijd nogal duur, maar hier is het verschil wel erg groot tov de normale pro mods.

Agent_Smith
12 april 2018, 22:33
Hoe vond je die gitaar?

Signatures zijn altijd nogal duur, maar hier is het verschil wel erg groot tov de normale pro mods.

Tsja, ik vind m eigenlijk niet heel bijzonder. Ja de finish is bijzonder. Maar verder speelt en voelt hij exact zoals elke Charvel, EVH strat of Adrian Smith Jackson die ik de laatste paar jaar nieuw heb vast gehad. In mijn beleving zijn ze echt exact gelijk allemaal. En dat speelt absoluut lekker, maar ook weer niet bijzonder op 1 of andere manier. Misschien voelen ze gewoon nog te nieuw aan ofzo.

D3nnis
12 april 2018, 23:18
Goed om te weten, thanks!

Soms hoeft een goede gitaar niet bijzonder te zijn :)

Orpheo
15 april 2018, 21:14
Ik ben heel erg fan van de fluences. de abasi en classic vind ik echt heel, heel erg goed. De Moderns prima. de rest ken ik niet goed genoeg :)

telecastermaster
22 april 2018, 09:20
Oke. Hier is (eindelijk) mijn review van deze pickups. Het heeft even geduurd doordat ik een fout had gemaakt in de bedrading waardoor het ding het niet deed en ik het project een tijd (4 maanden) heb laten sloffen.:roll:
Enfin, voor jullie informatie: ik speel eigenlijk alleen met cleane geluiden en heb ervaring met actieve elementen van EMG en GFS. De set betreft 3 single coil strat elementen in een strat.

Het goede:
Het zijn zeer helder en transparant klinkende elementen. Bij akkoorden is elke noot te onderscheiden en elke nuance hoorbaar. Het geluid wordt nooit modderig. Ook met veel effecten (tape echo bv) blijft het geluid strak klinken. Heerlijk vind ik dat. De tweede stand is te bedienen via de push pull toonknop. Ik vond de overwonden 'texas special' stand eigenlijk het lekkerst klinken.

Het minder goede:
De elementen klonken onmiddellijk als actieve elementen in mijn oren. Dat wil zeggen met een zekere shrill- en harshness (ik zeg het maar even in het Engels). Het is wat lastig te omschrijven maar het komt erop neer dat het geluid eigenlijk niet heel warm en analoog klinkt maar 'transistor-achtig' (als dat je iets zegt). Dat gezegd hebbend moet ik wel zeggen dat het minder is dan bij EMG's of mijn GFS Red actives.

Verder vond ik de elementen veel treble hebben en daardoor ook 'modern' klinken. Mijn vermoeden is dat de ronkende reviews op internet vooral van humbucker gebruikende metalspelers zijn. Die kunnen al die treble wel waarderen, maar de vintage-geluid man (of vrouw) misschien iets minder. Er zit nog een draadje voor een HF tilt schakelaar op die een beetje hoog weg kan nemen dus misschien moet ik die er maar aan solderen of wat experimenteren met de cap-waarde.

Verder: met staggered pole pieces maak je me ook niet echt gelukkig. Het ziet er lelijk uit, verminderd de pick ruimte terwijl ik toch grote radiussen gebruik. Maar goed.

Verder: de toonregeling deed het niet maar dat ligt misschien aan mijn soldeerkwaliteit. Daar moet ik nog even naar kijken.

Verder: het idee van twee geluiden uit 1 pickup is toch ook een beetje misleidend. De verschillen zijn niet erg groot. Eigenlijk is geluid 2 vrijwel identiek aan geluid 1, alleen iets harder. Het is een leuke bonus maar verwacht er niet te veel van. Matig hier dus je verwachtingen.

Samenvattend: het zijn hele goede elementen die hun geld zeker waard zijn. (Een veel betere investering dan het zoveelste overdrive pedaaltje in ieder geval). Voor opnames zou ik zeker deze elementen gebruiken vanwege hun helderheid en nuance. Maar ze missen wel wat 'warmte' ten opzichte van passieve elementen. Ik weet dan ook zeker dat er passieve elementen zijn die net zo goed klinken. Kortom, het is nog steeds niet de heilige graal maar voor voorlopig voor mij wel.

Ik heb nog wat zitten kijken naar die Greg Koch telecaster pickup en ik moet zeggen dat die set er wel echt heel tof uit ziet. 338 euro bij Thomann is natuurlijk best serieus geld maar dan heb je toch ook wel wat.

https://www.thomann.de/pics/bdb/383544/12715402_800.jpg

Orpheo
22 april 2018, 11:33
Ik herken wel wat je zegt wat die voices betreft. Sommige pups hebben heel erg overdreven verschillende sounds, anderen een pak minder. de Moderns, bijvoorbeeld, hebben een heel subtiel verschil. De Abasi's en de Classics al een heel stuk meer. De Single Coils hebben ook een klein verschilletje.

Die HF Tilt scheelt wel flink, vind ik zelf.

Dat de pickups heel 'schel' zijn, herken ik niet echt. maar goed, ik heb al die pickups gehoord in een Aristides en die planken zijn zo ongelooflijk consistent gitaar tot gitaar, met zo'n absurd egaal tonaal spectrum, dat de sound van de pickups echt heel precies te horen is en de effecten van de gitaar zelf te negeren zijn.

telecastermaster
22 april 2018, 11:57
Mooi dat die HF tilt echt lijkt te werken. Dan ga ik daar zeker mee aan de slag.

Ik wou nog even vermelden dat boventonen echt geweldig klinken met deze pickups. Ze spatten echt uit je gitaar.

telerocker
22 april 2018, 12:04
Dank voor deze gedetailleerde review. Daarmee komt ook Greg Koch's signature Koch amp in een iets ander daglicht te staan. Ik denk dat deze pickups een behoorlijke invloed hebben op de sound in zijn demo's.

Orpheo
22 april 2018, 12:10
Dank voor deze gedetailleerde review. Daarmee komt ook Greg Koch's signature Koch amp in een iets ander daglicht te staan. Ik denk dat deze pickups een behoorlijke invloed hebben op de sound in zijn demo's.
volgens mij heeft hij de fluence niet in die rooie tele customshop? Ik vind die The Greg overigens echt grandioos. Wil 'm dolgraag aan de tand voelen. Bedoel je dat die fluence de amp geen goed doen, of juist wel?


*toch wel

mountainman
22 april 2018, 17:14
Ik herken wel wat je zegt wat die voices betreft. Sommige pups hebben heel erg overdreven verschillende sounds, anderen een pak minder. de Moderns, bijvoorbeeld, hebben een heel subtiel verschil. De Abasi's en de Classics al een heel stuk meer. De Single Coils hebben ook een klein verschilletje.

Die HF Tilt scheelt wel flink, vind ik zelf.

Dat de pickups heel 'schel' zijn, herken ik niet echt. maar goed, ik heb al die pickups gehoord in een Aristides en die planken zijn zo ongelooflijk consistent gitaar tot gitaar, met zo'n absurd egaal tonaal spectrum, dat de sound van de pickups echt heel precies te horen is en de effecten van de gitaar zelf te negeren zijn.
De nieuwe open core classic humbucker heeft zelfs een derde voice. Dat zou moeten klinken als een "echte" single coil, dus zonder typische coil split klank. Alleen jammer dat Fishman die voice 3 niet laat horen in de demo filmpjes. Zouden ze dan toch twijfelen aan hun eigen verhaal?

Ik denk erover om op termijn een Aristides te bestellen met een Fluence HSS configuratie. Maar als ik dit schema van Fishman (https://www.fishman.com/wp-content/uploads/2018/04/Fluence_Classic_Bridge_Open_Core_HSS_1xV_1xT_9V.pd f) goed begrijp dan wordt voice 2 van de single coils op die manier helemaal niet gebruikt. Wat dat betreft is het goed om te weten dat voice 2 weinig verschilt van voice 1.
Verder vind ik het vreemd dat er in deze HSS configuratie een passieve Fishman neck pickup gebruikt wordt. Waarom dat dan? En hoe zou die klinken in verhouding tot de actieve pickups?

D3nnis
22 april 2018, 17:29
Topic hijack!



Ik denk erover om op termijn een Aristides te bestellen

Heb je weleens Aristides gitaren getest?
Ik ben wel benieuwd; een Parker Fly heeft veel carbon en klinkt totaal niet als een houten gitaar imo.
Met die Catalyst dingen was dat niet anders. Ik ben wel benieuwd hoe dat met Aristides is; ik houd wel van dit soort "nieuwe" technieken. Vooral bij made in Holland.
Moet het alleen nog klinken :)

mountainman
22 april 2018, 18:16
Topic hijack!



Heb je weleens Aristides gitaren getest?

Ik heb zelfs sinds kort al een Aristides. Die klinkt beter dan mijn Fenders en Gibsons.
Maar de vraag is meer hoe je het hout eigenlijk hoort bij een elektrische gitaar? Zo'n ding heeft immers geen klankkast! Het hout draagt m.i. bij aan de klank doordat het bepaalde materiaaleigenschappen heeft die worden overgedragen op de trilling van de snaren. Als je nu probeert om diezelfde eigenschappen te reproduceren in een ander soort materiaal dan kan een kunststof gitaar hetzelfde klinken als een houten gitaar maar dan zonder de inconsistenties van hout.
Aristides gebruikt een zelf ontwikkeld toonmateriaal dat arium heet. Of jij het vergelijkbaar vind met hout blijft natuurlijk een persoonlijke kwestie, maar ik vind deze poging zeer geslaagd.

D3nnis
22 april 2018, 18:26
Maar de vraag is meer hoe je het hout eigenlijk hoort bij een elektrische gitaar? Zo'n ding heeft immers geen klankkast! Het hout draagt m.i. bij aan de klank doordat het bepaalde materiaaleigenschappen heeft die worden overgedragen op de trilling van de snaren.

Mee eens, denk ik.
Maar de twee voorbeelden die ik noemde klinken -wat oneerbiedig gezegd, dat wel- gewoon naar plastic.
Dat zou ik op zich niet per se negatief willen noemen, maar wel "anders".

telecastermaster
22 april 2018, 19:21
Verder vind ik het vreemd dat er in deze HSS configuratie een passieve Fishman neck pickup gebruikt wordt. Waarom dat dan? En hoe zou die klinken in verhouding tot de actieve pickups?

In tegenstelling tot EMG, waar elke pickup zijn eigen preamp heeft, hebben Fishman elementen maar 1 preamp. Een SSS set heeft dus 2 passieve en 1 actieve pickup die ook het signaal voor de twee passieve elementen versterkt als die geselecteerd worden.

Orpheo
23 april 2018, 06:27
In tegenstelling tot EMG, waar elke pickup zijn eigen preamp heeft, hebben Fishman elementen maar 1 preamp. Een SSS set heeft dus 2 passieve en 1 actieve pickup die ook het signaal voor de twee passieve elementen versterkt als die geselecteerd worden.
alleen bij de single coils. Bij de humbuckers dus wel per pickup 1 preamp.

Het arium, in combinatie met de gelcoat, de hardware, de opbouw en precieze locatie van het carbon maakt dat een Aristides veel levendiger klinkt dan bijvoorbeeld een catalyst of zelfs de parker fly. Veel resonanter. De bodies zijn ook veel slimmer ontworpen, juist om meer resonant te zijn dan je zou verwachten van zo'n bak kunststof. Kom anders gewoon langs in Haarlem; er hangt echt zat om te proberen, van 6 snaar met singlecoils tot 8 snaar fanned fret.


@mountainman: ik snap je punt maar wil je even op 1 ding corrigeren. Body, hals en parts geven geen karakter mee aan de trilling van de snaar maar dempen juist uit. De snaar zelf trilt in principe helemaal puur met alle frequenties en bovenfreqenties etc. Al het andere dempt bepaalde frequenties. Zelfde uitkomt, alleen een iets andere benadering.

Fusion
23 april 2018, 07:09
Leerzaam leerzaam leerzaam

D3nnis
23 april 2018, 07:19
Het arium, in combinatie met de gelcoat, de hardware, de opbouw en precieze locatie van het carbon maakt dat een Aristides veel levendiger klinkt dan bijvoorbeeld een catalyst of zelfs de parker fly. Veel resonanter.


Kijk, dat is interessant, thanks!

telerocker
23 april 2018, 12:54
volgens mij heeft hij de fluence niet in die rooie tele customshop? Ik vind die The Greg overigens echt grandioos. Wil 'm dolgraag aan de tand voelen. Bedoel je dat die fluence de amp geen goed doen, of juist wel?


*toch wel

Yep, wel in die rode tele. Nou ja, Greg heeft altijd veel snap in zijn sound. Dat ligt ook aan zijn manier van picking.
Ik weet niet in hoeverre juist die tele/Fishman-combi invloed heeft op de sound van zijn signature amp, maar ik zou er graag een andere gitarist op horen spelen. Ik denk dat bijv. Niels van der Steenhoven er een ander palet uit tovert. Maar die haalt uit een pak melk nog een goede sound.

Orpheo
23 april 2018, 12:56
Ik corrigeerde mijzelf ook.

telerocker
25 april 2018, 01:08
Ik corrigeerde mijzelf ook.

Scuso, daar las ik overheen. ;-)