PDA

View Full Version : Eko EVC10??? Help!



Amp
1 augustus 2003, 13:51
Hallo,

Vorige week heb ik een tweedehands Eko EVC10 buizenversterker gekocht, die door een vorige eigenaar is ingebouwd in een zelfbouw-combo, met een 12" Celestion K12T-200 200W speaker. Het heeft even geduurd voor ik uberhaupt een typenummer van de versterker kon achterhalen, de zelfbouwer had de kast namelijk zwart gespoten, en die heeft de faceplate ook maar meegenomen. Maar ja, terpentine en schuursponsjes doen wonderen :)
Nu ben ik aan het proberen aan zoveel mogelijk gegevens over dit ding te komen, ik kan op internet namelijk helemaal niets vinden. De versterker maakt in elk geval gebruik van 2 (momenteel Philips) ECC83 preamp-buizen. Er zitten twee eindtrapbuizen in, maar daar staat verder helemaal geen typenummer o.i.d. op, geen idee wat het is dus. Verder heb ik mijn twijfels of de elektronica wel origineel is, oorspronkelijk zat er ook vibrato op de amp, en een tweede kanaal, maar dit is er allemaal uitgesloopt. Ik heb ook al naar Eko gemaild, nog geen reactie mogen ontvangen.

Ohja, de versterker klinkt erg cool, beetje Vox-achtig, alleen moet ik de aard-brom er nog even uit zien te halen..
Ik hoop dat iemand me kan helpen!

PeeVee
1 augustus 2003, 14:03
Zijn het relatief kleine eindbuizjes? Dus ong. even dik als die preamp buisjes maar dan iets langer? Dan zijn het vast en zeker EL84's. Leuk crunchy buisje. Dan heb je trouwens goed gehoord dat het VOX-achtig klinkt want die EL84's maken dat typische cruncy VOX AC30 soundje!!

Ik heb een EKO Viscount topje gehad, dat was gewoon een AC30 (achtig) circuit. "Viscount" was een knipoog naar VOX want dat was de export merknaam van VOX voor USA (blijkbaar in Europe niet beschermd). Geloof zelfs dat mid 70's VOX bij / door EKO werden gemaakt.

Als het "dikkere" eindbuizen zijn, dan vermoed ik EL34's, maar ik denk eerlijk gezegd een duetje EL84's.

Twee EL84's zijn ong. goed voor 15W
Twee EL34's zijn ong. goed voor 40 - 60W

Leuk ampje!! Het zou me niet verbazen als het een AC15 clone is. Heb je ook zo'n hippe basregeling die als je 'm vanuit het midden opdraait meer bas en mid dip geeft, en als je 'm terugdraait een soort mid boost geeft? Hele grappige VOX toonregeling...

Amp
1 augustus 2003, 14:13
Het klopt inderdaad dat de eindbuizen ongeveer net zo dik zijn als de preamp buizen, maar een centimeter of 2 langer. Ik heb zojuist wat foto's gemaakt, die zal ik zo even ergens online zetten.

Waarschijnlijk dus EL84's, ik vermoed ook dat, gezien het volume, het totale vermogen inderdaad op zo'n 15W ligt.

Zijn er eventueel nog dingen die ik aan deze versterker zou kunnen doen? Zou het lonen er een minder-vermogen speaker in te zetten? En kan ik 1 van de eindbuizen eruit halen om het vermogen te halveren, zodat het een prachtig oefen- en opneemversterker wordt? En zou het vibrato-circuit nog te herstellen zijn?

Foto's volgen spoedig.

PeeVee
1 augustus 2003, 14:36
Zijn er eventueel nog dingen die ik aan deze versterker zou kunnen doen?
TUURLIJK!! JOIN THE CLUB!!


Zou het lonen er een minder-vermogen speaker in te zetten?
Nou en of... Zo'n "overpowered" speaker is veeeeeeeel te stug voor dat vermogen. Probeer eens een Celestion Vintage 30 of een G12H30... Moet jij eens opletten wat een wereldsound jij straks hebt.


En kan ik 1 van de eindbuizen eruit halen om het vermogen te halveren
Nee, want ik denk dat het een zgn. push-pull versterker is. De ene buis duwt en de andere trekt. Dat moet mooi in balans zijn.

Als je één buis uitrekt, is ie heel erg in onbelans. Je kunt het overigens gerust eens proberen, dat kan (op laag volume) nog wel klinken. Heb eens iets gelezen dat doordat trafo minder belast wordt, dat ene buisje gewoon de hele golf gaat versterken, dan is het dus één in klasse A. Zou je eigenlijk toch ook weer ander output trafootje moeten hebben. Enfin, ik denk geen succes maar proberen kan geen kwaad. Je kunt pentode eindbuizen wel vrij gemakkelijk naar soort triode stand schakelen (zijn EL84's eigenlijk wel pentodes vraag ik me nu af?), houdt dan ong. 65% van je vermogen over, eigenlijk alleen maar merkbaar door wat eerdere cruch. Zou dan ong. 10W zijn ofzo...


En zou het vibrato-circuit nog te herstellen zijn?
Tuurlijk, dat kan niet veel zijn, misschien rot buisje of rotte LDR/LED cel?

Amp
1 augustus 2003, 14:42
De foto's:
http://www.woost.nl/images/eko/

Verder zitten er nog twee buisvormige dingen in (een gelijkrichter misschien?), met metalen kapsels. Dit staat erop:

1. Philips AC5310/15+16, 450/500V, 70 grad C, 478
2. Made in Italy Ducati Centrolyt 50+50 muF, 450/500 V, -20/+70 grad C

En het vibrato-circuit, nou dat is wat lomper gesloopt denk ik, zie foto's.
En alvast hartelijk bedankt voor alle hulp!

Amp
1 augustus 2003, 15:12
Hoe kom ik er trouwens achter welke impedantie speaker ik moet hebben? Het lijkt me dat het 8 ohm is, maar er staat niks vermeld op de speaker voor zover ik kan zien..

SteavisSmokin
1 augustus 2003, 16:16
die metalen dingen zijn de filtercaps. Leuk ampie trouwens, is zeker wat van te maken denk ik. Buizen lijken mij zo te zien oude Philips buizen.

sash
1 augustus 2003, 16:33
De versterker maakt in elk geval gebruik van 2 (momenteel Philips) ECC83 preamp-buizen


Dat zegt ie dus ook :D

SteavisSmokin
1 augustus 2003, 17:45
ach jah boeien, denk ik es interessant te kunnen doen komt sas d'r weer tussen.....*zucht* :-D

nicoverduin
1 augustus 2003, 18:17
Hoe kom ik er trouwens achter welke impedantie speaker ik moet hebben? Het lijkt me dat het 8 ohm is, maar er staat niks vermeld op de speaker voor zover ik kan zien.
[/quote]

Effe met een trafo de verhouding van de wikkelingen bepalen en dan kan je zo de impedantie bepalen. Als volgt:

Op de secundair een lage wisselspanning zetten (ik doe meestal 10 Volt). Meet vervolgens de uitgangspanning over de anode draden. De spanning op de primair (de eindbuizen) gedeeld door de ingangspanning is de verhouding.
Deze verhouding kwadrateren geeft de impedantie bij 1 ohm.
Daar waar de impedantie in de buurt komt van de 8000 ohm heb je de juiste secundaire impedantie.

Voorbeeld (uit de praktijk):

Inganspanning (op de speaker aansluiting) = 10V
Uitgangspanning (op de anode draden) = 322V
de Verhouding is dus 322/10 = 32.2
Deze in het kwadraad = 1036,8. Maw. 1 ohm sec. heeft een u
ingangsimpedantie van 1037 ohm (afgerond).
8 ohm geeft een impedantie van 8236 ohm.

Dit komt dicht genoeg in de buurt van de 8k nodig voor een PP el84 schakeling.

Nico

nicoverduin
1 augustus 2003, 18:21
Je kan ook effe de speaker loshalen en deze gewoon met een ohmmeter meten. Zit de waarde boven de 8ohm, dan hij waarschijnlijk 16 ohm. Tussen de 4 en 8 ohm waarschijnlijk 8 ohm of in de buurt. Kleiner dan 4 dan is hij waarschijnlijk 4 ohm.
Deze meting hoeft echter geen garantie te zijn voor een correcte impedantie op de trafo. Je weet immers niet of dit de originele speaker was.
Nico

PeeVee
1 augustus 2003, 21:44
Ahum... het was een 200W Celestion speaker... Ik denk niet dat die origineel is Nico, dan had ik toch eerder een Celestionio verwacht :wink:

nicoverduin
1 augustus 2003, 22:49
excusez moi!!!!
Nico

shredneck
2 augustus 2003, 01:45
mooi man!


leuke amp, ben benieuwd naar je bevindingen met een andere speaker!

Amp
2 augustus 2003, 12:42
leuke amp, ben benieuwd naar je bevindingen met een andere speaker!

Ja, daar ben ik zelf ook benieuwd naar! Ik moet alleen wel eerst een andere speaker zien te vinden (en dus ook nog achter de juiste impedantie zien te komen), ik heb helaas niks liggen verder. Iemand enig idee wat ik voor de huidige speaker kan vragen als ik die verkoop?

Amp
2 augustus 2003, 13:06
Ik ga denk ik in elk geval straks eerst maar eens aan de gang met het proberen te verwijderen van de aardbrom die momenteel nog in de versterker zit (ik DENK dat ik ook heb gevonden waar dat 'm in zit).

Dan ga ik vervolgens eerst op de makkelijke manier de impedantie van de speaker meten (dus direct de ohmmeter erop), zodat ik de speaker in elk geval te koop kan aanbieden. Verder klinkt de uitgebreide methode die Nico uitlegt wel nuttig, maar ik begin net pas een beetje met electronica, dus voor ik daar aan begin wil ik het verhaal even goed snappen (ik kom al wel een heel eind, het klinkt erg logisch namelijk allemaal).

Dan wil ik even kijken of ik enig inzicht kan krijgen in wat er allemaal mist in het vibrato-circuit, kijken of dat nog enigszins te fiksen valt. Had daar iemand n.a.v. de foto's nog enige ideeën over toevallig?

Ik hou jullie op de hoogte! In elk geval nogmaals bedankt voor alle hulp.

mathe
2 augustus 2003, 21:38
Als je één buis uitrekt, is ie heel erg in onbelans. Je kunt het overigens gerust eens proberen, dat kan (op laag volume) nog wel klinken. Heb eens iets gelezen dat doordat trafo minder belast wordt, dat ene buisje gewoon de hele golf gaat versterken, dan is het dus één in klasse A. Zou je eigenlijk toch ook weer ander output trafootje moeten hebben. Enfin, ik denk geen succes maar proberen kan geen kwaad.

Peevee,
Weet je zeker dat het geen kwaad kan?

Stel: je hebt een balanseindtrap welke gebruik maakt van een enkele kathodeweerstand om de buizen hun ruststroominstelling te geven. Hier loopt dus de kathodestroom van beide eindbuizen door. Gevolg is een bepaalde spanningsval (bepaald door beide kathodestromen) welke de negatieve roosterspanning bepaald en dus de ruststroom van beide buizen instelt. Zeer aannemelijk in klasse AB.
Als je nu één eindbuis wegneemt zal de voedingsspanning toenemen, en de stroom door de kathodeweerstand afnemen met een factor twee (circa, maar dat verwaarloos ik even voor het gemak). Hierdoor neemt de negatieve roosterspanning af met een factor twee en zal de eindbuis dus meer in geleiding komen. Sterker nog, je hebt een grote kans dat je boven de maximaal toelaatbare anodedissipatie uit gaat komen. En je weet vast dat dat in klasse A niet echt aan te raden is.
Tevens gaat er van alles mis met de belasting van de eindbuis daar een klasse A (ik noem het maar zo voor het gemak) schakeling een wat hogere primaire impedantie van de uitgangstrafo wil zien.

Ik ben benieuwd hoe jij hierover denkt.

Marc

Al
3 augustus 2003, 18:00
Als je één buis uitrekt, is ie heel erg in onbelans. Je kunt het overigens gerust eens proberen, dat kan (op laag volume) nog wel klinken. Heb eens iets gelezen dat doordat trafo minder belast wordt, dat ene buisje gewoon de hele golf gaat versterken, dan is het dus één in klasse A. Zou je eigenlijk toch ook weer ander output trafootje moeten hebben. Enfin, ik denk geen succes maar proberen kan geen kwaad.

Peevee,
Weet je zeker dat het geen kwaad kan?

Hooooo!

Klopt! Buis trekken bij cathodebias amps kan niet zomaar vanwege de gedeelde cathodeweerstand. Dat is de reden waarom je bij een AC30 NIET twee buizen kan trekken, je blaast je buizen op.

Al

Amp
3 augustus 2003, 18:01
Hmm, zo te horen maar goed dat ik dat nog niet geprobeerd had :)
Ben trouwens gisteren uiteindelijk niet aan klooien toegekomen, toch zo maar eens aan beginnen..