PDA

View Full Version : Solar Guitars (Ola Englund)



almarvk
27 november 2017, 13:45
Ola Enlgund, o.a. bekend van Youtube en The Haunted/Feared, had jarenlang een deal met Washburn. Nadat die deal afliep heeft hij er voor gekozen de deal niet te verlengen, maar zelf met een eigen lijn gitaren te komen onder eigen naar. Solar Guitars dus. Vandaar is het merk + site gelanceerd.

https://www.solar-guitars.com

Hij geeft zelf aan dat het volledig zelf is opgebouwd. Dus niet via Washburn of zoals Zakk Wylde via Schecter. De eerste 4, van de uiteindelijk totaal 11, modellen staan op de site. Die overigens aardig plat nu ligt. Ik ben dan wel weer benieuwd waar ze gebouwd worden.

Als de site het weer doet, zal ik wat foto's plaatsen. Vind het zelf er wel gaaf uitzien, niet te gek/bijzonder maar doeltreffend. Beetje zoals Chapman dat doet, alleen dan zonder kleurtjes :).

Fusion
27 november 2017, 13:54
Ola Enlgund, o.a. bekend van Youtube en The Haunted/Feared, had jarenlang een deal met Washburn. Nadat die deal afliep heeft hij er voor gekozen de deal niet te verlengen, maar zelf met een eigen lijn gitaren te komen onder eigen naar. Solar Guitars dus. Vandaar is het merk + site gelanceerd.

https://www.solar-guitars.com

Hij geeft zelf aan dat het volledig zelf is opgebouwd. Dus niet via Washburn of zoals Zakk Wylde via Schecter. De eerste 4, van de uiteindelijk totaal 11, modellen staan op de site. Die overigens aardig plat nu ligt. Ik ben dan wel weer benieuwd waar ze gebouwd worden.

Als de site het weer doet, zal ik wat foto's plaatsen. Vind het zelf er wel gaaf uitzien, niet te gek/bijzonder maar doeltreffend. Beetje zoals Chapman dat doet, alleen dan zonder kleurtjes :).
Ligt plat idd haha. Ben niet zo benieuwd. Ken de doelgroep. Zal vast best okaye gitaren uitpoepen.

Fusion
27 november 2017, 13:54
Ah site doet ut wel hoor. Beetje jatwerk allemaal. Maar vast goed gedaan en vast goed klinkende.

almarvk
27 november 2017, 14:13
S1 - € 1.299,-
https://solar-guitars.com/wp-content/uploads/2017/08/Solar-S1.6ETQOB-LTD-front.png

V2 - € 749,-
https://solar-guitars.com/wp-content/uploads/2017/08/Solar-V2.6C-front.png

A1.6 Artist - € 1.199,-
https://solar-guitars.com/wp-content/uploads/2017/08/Solar-A1.6Artist-LTD-front.png

E2 - € 749,-
https://solar-guitars.com/wp-content/uploads/2017/08/Solar-E2.6C-front.png

En zo staat er nog wel meer op de site.

Uiteraard niet in een winkel te koop, alleen via de site. Dat vind ik dan altijd weer lastig; je kan 'm nooit uitproberen en dus ook nooit de gitaar eruit pikken die perfect bij je past. Het is maar op de gok. Verzending is € 15,-. Niet gek dus.

Eko
27 november 2017, 23:06
Kan me voorstellen dat hij ze niet via een winkel verkoopt. Die vragen marge en bijna iedereen koopt hem toch online.....

Rogueny
27 november 2017, 23:22
Niet mijn ding, maar zien er wel strak uit!

Remork1970
27 november 2017, 23:43
Niet mooi en teveel lijkend op de producten van een bekende Japanse massaproducent van gitaren.

Remork sluiten.

vulvasonic
28 november 2017, 02:19
Van mij mag ie ze houden.

herrieman
28 november 2017, 22:34
Voorzover het juist is uit de Cort fabriek in Idonesië waar tevens een hoop andere gitaartjes vandaan komen.

almarvk
29 november 2017, 09:24
Wat mij opvalt is dat de gitaren niet echt afwijken van de serie die hij bij Washburn had. Dan vraag ik me af; had hij deze gitaren zelf ontworpen en daarmee het 'recht' op het ontwerp? Wat vindt Washburn daar zelf nu van dat er gitaren op de markt komen met alleen (op het oog) een ander logo?

Dutch66
29 november 2017, 09:26
En mogelijk een wat ander verdienmodel ...

Jasper.
5 maart 2018, 13:19
Ik zit zwaar t GASsen op die Solars. Nu had ik een meevallertje met de belasting dus grote kans dat ik een bestel. De zwarte explorer en de witte strat met floyd lijken me wel wat.
Heeeel misschien bestel ik ze beide wel, doe ik mijn Ibanez RG550 ervoor weg :p

pasqual
5 maart 2018, 15:05
Ik zit zwaar t GASsen op die Solars. Nu had ik een meevallertje met de belasting dus grote kans dat ik een bestel. De zwarte explorer en de witte strat met floyd lijken me wel wat.
Heeeel misschien bestel ik ze beide wel, doe ik mijn Ibanez RG550 ervoor weg :p

Zeer mooie gitaren! Vraag me wel af of zoiets weer goed verkoopbaar is mocht het niet helemaal je "cup of tea" zijn. Eigenlijk mag dit niets uitmaken maar je zal maar blijven zitten met zo'n gitaar omdat ie niet opbrengt wat je zou mogen verwachten gezien de nieuwprijs.
Maar nogmaals, erg mooi met mooie specs!

Fusion
5 maart 2018, 15:25
doe ik mijn Ibanez RG550 ervoor weg :p
Ik vind jou dan niet meer aardig. Nu nog wel. Neem dat mee in je beslissing.

HaroldA
5 maart 2018, 15:27
Ola heeft vriendjes bij de grote Zweedse bands, dus o.a. At The Gates speelt al op Solar. Ik denk dat zijn merk daarmee meteen zijn bestaansrecht heeft verkregen.

Jasper.
5 maart 2018, 16:11
Ik vind jou dan niet meer aardig. Nu nog wel. Neem dat mee in je beslissing.

Als ik hem weg doe mag je hem wel kopen? :D

Ik heb nooit veel met mijn RG550 gehad. De enige gitaar waar ik totaal geen moeite mee heb om hem weg te doen. Het enige dat me zeer zou doen is dat ik dan geen bestemming meer heb voor de gifgroene knoppen die ik er bij heb besteld via ebay.

Jasper.
5 maart 2018, 16:11
Ola heeft vriendjes bij de grote Zweedse bands, dus o.a. At The Gates speelt al op Solar. Ik denk dat zijn merk daarmee meteen zijn bestaansrecht heeft verkregen.

En dit.
Het is me trouwens totaal niet om Ola te doen. Heb hem nooit heel actief gevolgd en zijn tones zijn niet zo mijn ding. Maar deze gitaren zijn zo enorm vet imo.

D3nnis
5 maart 2018, 16:35
Die witte neckthrough (of setneck?) met Floyd heb ik ook al eens naar zitten kijken, lijkt me ook wel iets.
Zijn die halzen flinterdun, of niet?

Jasper.
5 maart 2018, 16:40
Van wat ik gelezen heb zijn ze wat ronder en ietsje dikker dan een ibanez wizard hals. Ik dacht ergens te lezen dat het iets meer richting ESP halzen ging. Maar dan weer ietsje dunner. Zoiets.

D3nnis
5 maart 2018, 16:45
Hmm, ok.
Op een scheurijzer moet de hals niet te dik zijn vind ik, maar heel dun wordt 'm niet voor mij.

Jasper.
5 maart 2018, 17:30
Ik heb het geluk dat ik zo brak gitaar speel dat ik toch niet het maximale uit een hals kan halen haha. Afgaande op de beschrijving lijkt de Solar hals denk ik wel wat op mijn Mayones hals, die ik heel fijn vind.

D3nnis
5 maart 2018, 17:34
Ik nog vele malen brakker!
Maar goed, de gitaren die ik had met dunne hals heb ik allemaal niet meer, dus blijkbaar krijg ik daar minder binding mee of zo.

Fusion
5 maart 2018, 17:46
Ik heb nooit veel met mijn RG550 gehad. De enige gitaar waar ik totaal geen moeite mee heb om hem weg te doen. Het enige dat me zeer zou doen is dat ik dan geen bestemming meer heb voor de gifgroene knoppen die ik er bij heb besteld via ebay.Oké jij staat nu officieel op de GFLVSM (Grote Fusion Lijst Van Stomme Mensen). Zo. Als ik je hier als GN forumvriendje ingesteld zou hebben, had ik je nu geunfriend. Zo!

D3nnis
5 maart 2018, 18:19
Haha, aangezien er meer mensen niet op een Ibanez spelen dan wel, zal het een verdraaid lange lijst worden!

Jasper.
5 maart 2018, 18:24
Oké jij staat nu officieel op de GFLVSM (Grote Fusion Lijst Van Stomme Mensen). Zo. Als ik je hier als GN forumvriendje ingesteld zou hebben, had ik je nu geunfriend. Zo!

Toegegeven, ik heb er niet ontzettend veel bespeeld. Maar de ibanez gitaren die ik in handen heb gehad vond ik allemaal karakterloze, ietwat dooie planken. En vooral de neck ligt me niet helemaal. Maar ieder zijn meug. Laten we het maar weer over Solars hebben.

D3nnis
5 maart 2018, 18:28
Toegegeven, ik heb er niet ontzettend veel bespeeld. Maar de ibanez gitaren die ik in handen heb gehad vond ik allemaal karakterloze, ietwat dooie planken.

Veel RG's hadden (of misschien zelfs hebben) een basswood body, ik geef die altijd de schuld.
De JEM 7 heeft een alder body, en die vind ik wel behoorlijk ok.

Die 30th anniversary JEM's die >3k kosten klinken naar mijn mening ook weer nergens naar, en die blijken dus ook weer een basswood body te hebben.
Toeval?

Fusion
5 maart 2018, 19:52
Jasper staat op mijn shit list. Ik ben uitjes. Boeh. Bah.

D3nnis
5 maart 2018, 20:36
Geintje hoop ik, Fusion? :dance:

Brum
5 maart 2018, 20:55
Mijn bandmaatje heeft er eentje gekocht voor een metal projectje van hem, zo'n puntige superstrat met vaste brug. Ik word er zelf niet warm van, maar ik moet eerlijk zeggen dat het wel erg hoge kwaliteit is. Vanuit de doos al prima afgesteld, signature SD elementen en erg goed afgewerkt en gebouwd. Als je op de metal tour bent en voor weinig erg veel kwaliteit wil, dan zou ik geen moment twijfelen in ieder geval.

Fusion
5 maart 2018, 21:23
Geintje hoop ik, Fusion? :dance:
Dude, ik weet niet hoe ik t er nog dikker boven op kan leggen :(

D3nnis
5 maart 2018, 21:34
Ik heb er alle vertrouwen in dat je dat kunt!

Jasper.
5 maart 2018, 21:59
Ja probeer het nog 1 keer! Je kan het! :D

Napoje
5 maart 2018, 22:03
Gibson en fender voor de vintage spelers, alle andere merken voor de metalheads lijkt t ondertussen.

Beetje een vechtmarkt die harder-dan-ik-hebben-kan-gitaren

Duhsjaak
6 maart 2018, 08:29
Wat mij dan weer opvalt, is dat meer dan de helft van de modellen uitverkocht is, een aantal modellen van af 20 maart of zo weer te bestellen en precies 1 model uit voorraad leverbaar is.
Iets vertelt mij dat een relatief nieuw bedrijf een probleem heeft de inkomende en uitgaande stromen een beetje op elkaar afgestemd te krijgen.

En lukt dat niet goed, dan heb je ook steeds een cash flow probleem.
Dan kan je wel weer vreselijk stoer naar de tattoo shop, maar als je je hoofd niet gebruikt, blijft het kloten in de marge. Mijn idee maar.
Vriendelijke groet, Gus

D3nnis
6 maart 2018, 08:57
Inderdaad idioot, ales sold out. En ook niet maar een weekje of zo, maar gewoon al best lang.

Jasper.
6 maart 2018, 18:04
Ja inderdaad. Ik denk dat iig de eerste run wat harder loopt dat hij had verwacht. In een video legde hij ook uit dat hij het wat kleinschalig wil houden gecontroleerd wil laten groeien. Het is een passie project. Maarja, dat zal ook allrmaal wel wat hype creeren zijn

D3nnis
6 maart 2018, 18:05
Kan allemaal zijn Jasper, maar die witte floyd rose gitaar (en die andere ook wellicht allemaal?) heeft glow in the dark dots las ik!
GAS :rockon:

Jasper.
6 maart 2018, 18:07
Ja en niet te zuinig ook hahaha. Als ik 1 koop, koop ik denk ik de explorer. Maar eigenlijk moet ik mijn vriendin even zover krijgen dat ik zonder oorlog beide kan bestellen :seriousf:

D3nnis
6 maart 2018, 18:18
Ik denk dat het beter is om er 2 te bestellen.
1 voor jou, 1 voor haar.
Problem solved!

Jasper.
6 maart 2018, 20:21
En dan nog een V of een Explorer? Ik vind de explorer wat vetter qua looks denk ik, hoewel de V ook erg vet is. Maar de V heeft 24 frets en de explorer 22. Maarja, hoe vaak gebruik ik die laatste 2 nou? En 24,75 vs 25,5 inch scale lenght. Maar ook daar heb ik niet echt een voorkeur in.

D3nnis
6 maart 2018, 20:45
Voor jou de explorer, voor haar de V, zoiets?

Gelukkig ben ik te oud/dik/introvert om over dat soort modellen na te denken :)

Jasper.
6 maart 2018, 21:03
Haha, nee. Het idee was sowieso de V óf de E. Maar dan icm de witte floyd rose strat. Als ik de ibby weg doe wil ik er wel een gitaar met floyd voor terug.

Ik heb trouwens een bestelling geplaatst na overleg met vriendin. Ik houd denk ik nog even voor me welke gitaar precies.

almarvk
8 maart 2018, 16:25
Ik ben erg benieuwd Jasper. Laat je het ff weten wanneer je 'de' gitaar binnen hebt.

De V heeft, zeker qua vorm, mijn voorkeur. En over het verhaal van leveringsproblemen is het eigenlijk een heel simpel verhaal. Voor bedrag x heeft Ola als bedrijf een batch gitaren laten bouwen in Indonesië. Waarschijnlijk de Cort fabriek. Oftewel; je koopt een productieslot. En pas een paar maanden later, als alles goed zou lopen, kwam de volgende optie voor het produceren. Uiteraard draait het volledig om de hype. Waarom verkochten de Washburn modellen (die precies gelijk zijn) een stuk minder goed?

Jasper.
8 maart 2018, 17:50
Ja is goed! Je bent uiteraard ook welkom om eens te komen testen dan.
En wat kinderachtig van mij om het niet te vertellen eigenlijk. Heb de explorer besteld. Die vond ik zelf qua vorm net wat vetter (en mijn vriendin ook, ook belangrijk).

Oh ja, ook de witte strat met floyd heb ik besteld :D dus als iemand nog een Ibanez RG550 wil...

D3nnis
8 maart 2018, 19:31
Da's geen half werk, gefeliciteerd!

Ik ben erg benieuwd naar de hals van de floyd superstrat!

Jasper.
8 maart 2018, 20:01
Nou vooruit, jij mag hem ook komen proberen :p

D3nnis
8 maart 2018, 20:44
Hahaha, nou, een beschrijving van de neck zou ik al zeer fijn vinden :)

almarvk
9 maart 2018, 10:38
Nou vooruit, jij mag hem ook komen proberen :p

Ik voel een mini-meeting opkomen.

Jasper.
12 maart 2018, 13:02
Dat lijkt me best een leuk idee! Als we dan ook nog iemand kunnen vinden met chapman gitaren zou het helemaal mooi zijn. Beetje hetzelfde verhaal als de Solars en ben ik ook wel benieuwd naar.

Bartrock
1 mei 2018, 13:13
Ik vind mijn Destroyer toch mooier,maar ik ben dan ook al oud.En ik ben er erg aan gehecht,maar ben wel benieuwd naar dit spul.En die twee andere Ibanezjes blijven ook hier.Maar die V zou er wel bij kunnen.

Jasper.
1 mei 2018, 15:25
Ik heb de laatste tijd niet heel veel tijd om gitaar te spelen maar ik heb gisteren de explorer in E gezet (had ze eerst beide in C staan om ze met mijn Mayones te kunnen vergelijken) en nog wat beter afgesteld en ook die vind ik nu echt heel erg fijn. In C vond ik hem wat donker ten opzichte van mijn Mayones en de S1.6FR. De pickups bevallen met ook erg goed in beide gitaren eenmaal afgesteld. Ik heb nog nooit eerder met Seymour Duncans gehad dat ze me steeds beter gaan bevallen.

Justinschut
5 juli 2018, 13:32
Ik zat al heel lang te GASsen op die rode "superstrat". Uiteindelijk toch maar besteld van mn vakantiecentjes. Ziet er heel vet uit, hals voelt heel fijn (goede vorm en lekkere satin finish). Ik moet hem alleen nog een beetje afstellen.

Ben nu super lage actie gewend op mn RG (daar zit 09-42 op) en deze krijg ik nog niet zo laag zonder dat het aanloopt. Waarschijnlijk de hals een klein beetje bijstellen (hij is van Indonesie naar Spanje naar NL gereisd dus mag ook wel). Komt standaard met D'addario NYXL 09-46 snaren ipv de gewone D'addario 09-42 die ik gewend ben. Als afstellen niet het gewenste resultaat levert, kan ik er altijd mn standaard snaren nog op gooien.

In conclusie is het een zeer mooie solide goed afgewerkte gitaar, maar jammer dat het (nog) niet mn lekkerst spelende gitaar is (al heeft hij ook wel redelijk wat concurrentie :p) maar dat ga ik nog even fixen. Ik had ook het idee dat de low end wat minder strak/gedefineerd is dan bij mn RG met EMGs, maar ik heb tot nu toe alleen maar even op mn Spider gejamd thuis. Ik moet hem maar eens door mn Fireball laten blazen :) Anders heb ik altijd nog een Dimarzio X2N liggen.

PS. Mijn angst was dat de tekening op het hout niet zo mooi zou zijn als op de stock foto, want bij home made foto's van mensen die hem hebben besteld zag je helemaal niet zoveel tekening in het hout. Gelukkig is hij wel echt heel mooi met mooie houtnerven, die ik zelf ook niet goed op de foto krijg dus ik denk dat dat aan het gebrek aan echt goede camera ligt.

https://medias.audiofanzine.com/images/normal/solar-guitars-a2-6-2066832.jpg

https://medias.audiofanzine.com/images/normal/solar-guitars-a2-6-2066830.jpg

(niet mijn foto's)

Fusion
5 juli 2018, 13:38
Nais hoor! Veel plezier ermee. Mp3s or it didn;t happen!

Justinschut
5 juli 2018, 13:42
Thanks! Als ik hem lekker heb afgesteld zal ik eens een filmpje maken.

PS. Ik heb wel spijt van de verkoop van mijn RG550, maar heb sinds kort (eindelijk) een PGM301 ;)

Fusion
5 juli 2018, 13:59
Vind de Paul Gilberts niet zo mooi, gek genoeg (en ik ben mega Ibanez fanboi, heb ook alleen maar Ibaneze mijn hele leven lang). Die RG550 is wel heel vet hoor!

Jasper.
5 juli 2018, 15:12
Ik heb nog geen moment aan mijn RG550 teruggedacht haha. Pickups zijn wat low output voor een metal gitaar. Ik dacht dat ze op een custom 5 waren gebaseerd. Ik zou even tijd steken in het afstellen van de elementen, ik vond ze eerst ook niet geweldig maar na afstellen wel erg goed.

Justinschut
5 juli 2018, 18:13
Zal ik ook naar kijken, thanks voor de tip. Hij zal bij mij waarschijnlijk wisselen tussen Eb en drop C#