PDA

View Full Version : Gitaar naar MIDI



Bates15
24 november 2017, 20:25
Zijn er mensen op gn die goede ervaringen hebben met gitaar naar MIDI? Ik heb nu een redelijk goed klinkende virtual Keys setup met apple mainstage (aangestuurd vanuit een masterkeyboard) en wat goede pads en geluiden en wil wel eens kijken hoe dat werkt vanuit een gitaar. De Roland GK moet eerste naar een pedaal van Roland als ik het goed heb gelezen. Zijn er andereen opties? Hoe is de tracking?

roger
24 november 2017, 21:17
Voor de Mac is er een Appje midimorphosis in de Appstore. Werkt redelijk. Je moet wel precies en niet te snel spelen...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Fusion
24 november 2017, 21:51
Ik heb een GK die zowel naar Roland apparaten als naar een Terratec Axon kan. Die laatste heeft redelijk goede tracking.

Brad
24 november 2017, 23:01
Als ik eerlijk ben heb ik nooit goede ervaringen gehad met guitar to midi. Ik heb de volgende systemen gehad:
Yamaha G10
Roland Gr-20
Axon AX-100
The Baby Z van Z tar.

De Axon is mij nog het meest bevallen maar vond ik toch ook niet echt om over naar huis te schrijven. Als je van de reactiesnelheid van een keyboard uitgaat en ook de algehele bespeelbaarheid in ogenschouw neemt dan heeft elk systeem zijn makke. De Axon trackt het best en je hoeft je techniek minder aan te passen.

O ja en als je hem gebruikt om via midi partijen in een sequencer in te spelen geeft hij niet allemaal van die onbedoelde ghost notes. Verder heb je dat Fishmann systeem. Maar programmeren kan alleen via de pc dus moet je een krachtige pc hebben voor al die software. Wil je hem zonder PC aansluiten op een hardware synth/sampler of module dan heb je weer een extra apparaat nodig van 265 euro. Ik geloof dat Fred Dons dat ding heeft. Ik heb bij bax Jennifer Batten dat spul zien demonstreren en het werkte goed.

Brad
24 november 2017, 23:48
O ja Bates, die Axon is nog alleen 2e hands te krijgen en is erg gewild. En je je hebt geen garantie als je er eentje te pakken krijgt...... Als je alleen met een pc gaat werken en je hebt al eentje die krachtig genoeg is, is die Fishmann toch wel het overwegen waard.

Het element met stick zit tussen de 300 en 400 euro, de software downloaden is gratis.

Bates15
25 november 2017, 08:34
Bedankt voor de reacties.

De midimorphosis zal het niet snel worden. De Axon is inderdaad niet te vinden maar met een beetje geduld misschien ooit wel.

De fishman is iets waar ik me in ga verdiepen. Qua computer maak ik me niet druk. Maar aangezien daar de soft synths op draaien is het misschien slimmer om dat traject over te slaan en de contoller ook in het onderzoek mee te nemen. Nogmaals bedankt :)

Midwolda
25 november 2017, 08:43
In de categorie "andere opties": er zijn toch ook hardware synthesizers met een Hi-Z in en MIDI out, of USB.

obiwanjacobi
26 november 2017, 11:12
Ghost-notes komen veelal doordat je niet netjes speelt. Ik heb jaren mijn ideeen vastgelegd met een Casio MG510 en daar heb ik echt cleaner van leren spelen. De plopjes en bijgeluidjes hoor je bij normaal geluid niet zo, maar de MIDI converter pakt "alles" op en maakt daar een MIDI noot van.

Ander belangrijk punt is de dynamiek. Hoe weinig analoog signaal is er voor nodig om een note te triggeren (en wat is dan de latency) en welk dynamisch bereik kan je bereiken in je MIDI noten? Sommige converters hebben geen lineair verloop iig. Soms heb je een heel analoog bereik dat steenvast keiharde MIDI noten uitspuugt.

Heb nu zelf een Yamaha D50 en een Roland VG-99 die het voor mij allebei leuk doen voor mijn 'studio' werk.
Heb ook even een Roland G-10 gehad maar die vond ik niet zo goed - is ook al wat ouder.

[2c]

Brad
26 november 2017, 11:24
Obi wan is back and the force is with him. Op het punt van die ghost notes ben ik het niet helemaal met je eens. Met verschillende systemen krijg je die dingen altijd ongeacht hoe netjes je speelt. Nou hoeft dat geen probleem te zijn omdat je die noten vaak niet hoort. Ze hebben vaak een hele lage velocitywaarde.
Wanneer je een oude hardware sequencer gebruikt (en er zijn veel mensen die dat liever hebben dan die software) dan kan zo'n ding in de war raken, je moet dan noot voor noot die ongewenste nootjes verwijderen. Ook wanneer je partijen inspeelt in Cubase of zo om later uit te draaien in notenschrift is het wel vervelend, je moet dan al die ghost notes verwijderen.

Maar vaak is het ook zo dat het wel degelijk ten koste gaat van wat je hoort. Het is niet zo dat je die ghost notes werkelijk goed hoort maar de partij klinkt hier en daar wat rommelig. Ik ken veel gitaristen met bepaalde systemen voor wie het verwijderen van ghost notes part of the job is geworden.

Fusion
26 november 2017, 11:33
Goede techniek + goede interface * goede instellingenen = zo goed als geen ghowr notes

showband
27 november 2017, 09:35
+1 voor fishman systeem

eveneens eigenaar geweest van G10 en nog steeds van GM-70

Guuz
27 november 2017, 13:05
Midi Guitar 2 (https://www.jamorigin.com/)
van Jam Origin is misschien ook een optie!?

the sure thing
27 november 2017, 19:32
Was MIDI niet uitgevonden door Hitler?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Brad
6 december 2017, 11:19
En Bates heb je al iets aan de haak geslagen?

Groeten.

Bates15
6 december 2017, 14:11
Wel al besloten dat het de fishman wordt maar nog niet aangeschaft. Kerst komt er aan dus kan nog lobbyen met mijn wederhelft :)

Overigens stikt het van de filmpjes op yt en alhoewel het gaaf is dat er een pak geluiden bij de fishman zit zal ik 90% van de tijd mijn eigen pads en strings gebruiken omdat ik die al gebruik en ken.

Fusion
6 december 2017, 14:45
Misschien net de verkeerde filmpjes gezien maar ik vond die Fisherman bout tracken. Vond de Sonuus G2M V2 dan wel weer heel impressive.

Brad
6 december 2017, 21:29
Maar die is monofoon dacht ik.

Midwolda
25 december 2017, 13:22
Soms struikel je ergens over (https://www.kickstarter.com/projects/1873003291/onemanband-a-new-way-to-play-guitar) op het wereldwijdeweb. :)

Brad
25 december 2017, 17:06
He nee dan moet je weer Smart phone hebben. Geen zin in.

Dirk_Hendrik
26 december 2017, 10:15
Soms struikel je ergens over (https://www.kickstarter.com/projects/1873003291/onemanband-a-new-way-to-play-guitar) op het wereldwijdeweb. :)

Volgens mij heeft zo ongeveer elke gitarist geen los-uit-de-pols slagpartijtjes aan het spelen is geleeerd z'n hand op de brug te leggen om z'n snaren rustig te houden. En dat verhinderd dit ding nou net volledig.

Midwolda
26 december 2017, 10:38
Volgens mij heeft zo ongeveer elke gitarist geen los-uit-de-pols slagpartijtjes aan het spelen is geleeerd z'n hand op de brug te leggen om z'n snaren rustig te houden. En dat verhinderd dit ding nou net volledig.

Verderop in het filmpje laten ze zien dat het systeem ook werkt zonder rechterhand...

Los daarvan, ook nog even hier noemen: de Godin Multiac.

dml
26 december 2017, 16:17
Volgens mij heeft zo ongeveer elke gitarist geen los-uit-de-pols slagpartijtjes aan het spelen is geleeerd z'n hand op de brug te leggen om z'n snaren rustig te houden. En dat verhinderd dit ding nou net volledig.

En ook nog "Ontworpen voor professionals", aan te sluiten middels mini-USB connector.......