PDA

View Full Version : Het tegenvallend trage Mr.Fingers' Les Paul Kit restauratiehersteldinggedoe-topic



Mr.Fingers
19 november 2017, 19:12
Ik heb dus een LP-kitje op de kop getikt, en het is de schuld van MrsFingers, want die had zin in een knutselproject. Ik kwam vanmorgen een LP-kitje tegen, louter gebruikt als oefenbasis voor het leren spuiten & vullen van gaten. Gewicht droog aan de haak: 2.79 kg.

De toestand nu:

https://i.imgur.com/IWEnxjG.jpg

The good:
- degelijk hout. Mahonie body, 1-piece mahonie hals, volgens de verkoper een maple top.
- rechte hals, geen schade aan het fretwerk
- geen breuken, scheuren of kieren.
- hals zit er recht en onder de juiste hoek in.

The bad:
- er zijn twee gaten gevuld in de top, daar waar de studs voor het staartstuk zijn verplaatst. Scheelt toch een 4 mm. Dat maakt een burst misschien minder geschikt. Maar ik sta niet afzijdig tegen een goldtop.
- er zijn wat gaten opgevuld met plastieken stoppen. Dus die moet ik terug uitboren.
- de cavity voor de schakelaar is tot de rand opgevuld met een epoxy-achtige gel. Taai en stug. Ik hoop maar dat die niet is doorgelopen in het kanaal voor de bedrading van/naar de control cavity.

The ugly:
- lelijke gouden laklkaag. Degelijk aangebracht, daar niet van, maar niet echt goed afgewerkt aan de binding. En te goud, het is alsof BA Baraccus overgegeven heeft op de gitaar. En overal goud: top, back, achterkant hals, zijkanten,...
- Een cheesy "Lesty" headstock logo. Dat gaat dus ook verdwijnen.

Stap 1: inlezen op fora hoe ik dit het beste tot een goed einde kan laten komen
Stap 2: advies inwinnen van Fred Dons
Stap 3: zien dat ik het gouden goedje eraf krijg, zonder het onderliggende hout te beschadigen/verkleuren.


Termijn: ik ben er bijna 30... Als mevrouw 'm tegen de midlifecrisis afkrijgt, dan is dat in orde!

Tabula Rasa
19 november 2017, 19:32
Cool! Ik ga binnenkort ook met een lp kitje aan de slag. Zal dit topic volgen.

gepost met Tapatrut.

Midwolda
19 november 2017, 19:54
Ah mooi. Ben gek op Les Pauls maar niet op goldtops. Goed bezig, Mr. & Mrs. Fingers!

barno
19 november 2017, 20:02
Goldtop is de enige LP die mij kan bekoren, maar dit goud is fout ja. lijkt wat op montgomery ward gold dat ik gebruik voor mijn H44's. Die lak ga je er volgens mij gemakkelijk afkrijgen. half uurtje schuren schat ik.

st.robot
19 november 2017, 20:04
... makker toch, de vrouw wil knutselen en gij kunt lak beginnen schuren. Nuja, al een geluk da ge een vrouwtje hebt want na al dat schuren is uwe rechterarm waarschijnlijk te lam voor andere bezigheden..

Stap 1: ik denk dat jij al aardig wat hebt gelezen op fora :)
Stap 2: altijd een goed idee
Stap 3: is het geen mogelijkheid de boel op te schuren en er over te lakken? Of moet het “zo dun mogelijk zijn want anders klinkt het niet” voor the misses?

Termijn: ge zijt al 10 jaar te laat begonnen met bouwen dus spoei u maar

Veel succes en plezier W. ;)

Grtz


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Mr.Fingers
19 november 2017, 20:05
Àls het een goldtop wordt, gaat het eerder "shoreline gold" zijn, een wat grauwere variant.

Ben al op het eerste probleem gestoten, de cavity voor de switch in de bovenste "hoorn" is volledig opgevuld met een soort van epoxy-gel. Helemaal tot aan de rand.

@Robot: ja, ik loop al 15 jaar te orakelen dat ik nooit of te nimmer aan de Les Paul wil, en dan nu dit... Volgende stap: actieve electronica!

Stap 1: correct, maar niet echt over de LP, of Gibsonoïdes in het algemeen.
Stap 2: dat dacht ik ook, maar ter zijner tijd.
Stap 3: Die hele gouden achterkant staat me al lelijk tegen. En eronder zou mooi effen mahonie zitten. Dus beitsen naar roodbruin. En als de top het toestaat, wil ik me aan een burst wagen (met beitsen). Opschuren had gekund, maar ik weet niet welke lak er nu opzit, en dat kàn wel eens faliekant aflopen als je twee niet-compatibele lakken mengt.

Duhsjaak
19 november 2017, 20:18
Je weet hoe groot mijn bewondering voor jou is.
En die is onverminderd.

Je zult er denk ik begrip voor hebben, dat ik verrast was dat je de freule van dit project de schuld geeft.
Moet ik er een bak smilies bij plakken? Nee hè.

Veel plezier met jullie blingblingding.
Vriendelijke groet, Gus

Mr.Fingers
19 november 2017, 20:23
Je zult er denk ik begrip voor hebben, dat ik verrast was dat je de freule van dit project de schuld geeft.

De freule speelt zelf (verdienstelijk) gitaar ;). Het is dus voornamelijk haar instrument, ik hou me toch vooral op in het lagere octaaf.

Erik de Perik
19 november 2017, 22:02
Kun je die cavity niet uitboren met een gatenzaag.... nahja uitzagen dan dus?

Mr.Fingers
19 november 2017, 23:24
Het is sanitaire kit, dus flexibel en taai. Een boor bijt zich vast en loopt vol met prut. Het is los steken met een mes, en wegscheuren met een tang.

Duhsjaak
20 november 2017, 07:01
Uitgaande van de gedachte dat de pups die hier in gaan humbuckers zijn....?
Als de pups te splitten zijn, kun je overwegen een tone pot op te offeren om daarmee traploos van beide pups de tweede erbij of eruit te draaien.

Ik heb dat in mijn enige LP kloon en maakt dat ie breder inzetbaar is.
Voor het werken van de brom onderdrukking is het helemaal niet nodig om beide delen even hard te laten klinken. Wat het inderdaad vaak een beetje modderig maakt.

Single coil met een heel klein randje van het tweede deel erbij gedraaid geeft eeen hoop rust in het geluid en houdt het geluid veel helderder. Maar misschien dat mevrouw nou juist dat geluid zoekt. Da ken ook vezelluf.

Als het handig is voor je zend ik je wat foto’s.
Vriendelijke groet, Gus

Buxtra
20 november 2017, 08:59
Cool! Ik ga binnenkort ook met een lp kitje aan de slag. Zal dit topic volgen.

gepost met Tapatrut.

Tab, jij bouwt toch zelf gitaren? Telecaster en LP Juniors? Nu een kit? Tijdgebrek?

fred dons
20 november 2017, 09:39
mocht ik met dit kitje aan de slag gaan dan zou ik 1 van de volgende routes Kiezen; verfafbijt (niet mijn favoriet vanwege de binding en het punt je dat nog steeds moet schuren) of optie 2; met de concentrische schuurmachine en dan met 100 grit waarbij je gelijk de topcarve wat meer vintage correct maakt. ik zou dan de studs opnieuw uitboren en opvullen met houten duvels
mochten de gaten van de studs te zichtbaar zijn voor een burst dan is een brede ABR brug met rollerzadels + een bigsby ook een optie
voor het "rubber" in de cavity; eerste met een kleine Boor allemaal gaatjes boren zodat het gatenkaas wordt, en dan pas met een goedkope gatenboor de rommel verwijderen

Mr.Fingers
20 november 2017, 10:17
@Gus: Er zijn hier al 10 gitaren, gaande van Starfire over Jazzmaster tot Telecaster, dus ik denk dat ik de bedrading heel erg klassiek & saai ga laten. Een echte humbuckergitaar ontbreekt hier nog, dus deze gaat dat gat moeten opvullen. Maar ik heb wel interesse in dat bedradingsschema, "for future reference".

@Fred: dank voor de reactie.
Verfafbijt had ik ook voor 30 seconden overwogen, maar het is smeerlapperij, dus ik ga inderdaad voor de mechanische verwijdering gaan met een schuurmachine. Gelukkig heeft de schoonvader ongeveer het equivalent van een halve Karwei/Gamma/Brico/Hubo in zijn stallingen wat betreft machinerie, dus er kan altijd eens geleend worden. De topcarve mag inderdaad wel wat meer uitgesproken zijn, dus ik ga me eens goed inlezen in hoe en wat en op welke manier. Les Pauls zijn gitaren waar ik het allerminst van afweet, dus het is een beetje een sprong in het duister.

Studs opvullen was ik ook aan het denken. Moet ik wel ergens maple deuvels vandaan zien te halen. Heb hier nog wel ergens een blok maple liggen, dus misschien iemand zoeken die zo een snijkop heeft voor rondhout te maken. En anders de modelbouwwinkel eens bezoeken.

De gaten voor de brug zitten goed, het zijn de gaten voor het staartstuk die verplaatst zijn, en daar valt weinig aan te camoufleren. Misschien dat ik er gewoon een Bigsby op zet.

De siliconen-prut is ondertussen verwijderd. Gisterenavond voor de televisie met een kort stug mesje in aan het krabben geweest, en dan met een platte tang de stukken loswrikken. MrsFingers is op dat gebied een beetje een koppige pitbull, want toen ik al gaan slapen was, was zij nog rustig voor de televisie aan het pulken en snijden. Zo ergens rond de klok van 00.30h had ze de laatste prop eruit kunnen trekken, dus de cavity voor de schakelaar is terug vrij. Gelukkig heeft de persoon die dat ding dichtgekit heeft de tegenwoordigheid van geest gehad om het kanaal voor de kabels af te plakken, dus er zit geen kit daarin.

Tabula Rasa
20 november 2017, 10:33
Tab, jij bouwt toch zelf gitaren? Telecaster en LP Juniors? Nu een kit? Tijdgebrek?Ja, normaal bouw ik alles zelf. Nu na de verhuizing geen fatsoenlijke werkruimte. (Huurhuis, tijdelijk, klein propvol schuurtje). We zijn wel rustig aan op zoek naar wat anders maar de keus is wat beperkt, dus we wachten geduldig af.

De kit is volgens mij al zo goed als af, krijg hem van iemand die hem niet gebruikt, dus alleen nog de hardware erbij zoeken en afbouwen volgens mij. (Mogelijk schade repareren en opnieuw lakken).

Kwam toevallig ter sprake toen we het over Gibsons hadden en ik er in de toekomst wel eentje zou willen. Heb in die 41 jaar wel humbucker gitaren gehad, maar nog nooit een les Paul (Explorer, tele met humbuckers, een superstrat, gewone strat met hsh en had opstelling, maar nog nooit een 24.75 inch, 2 humbuckers, 4 pots gitaar.
Laatste anderhalf jaar hoofdzakelijk op een junior gespeeld, nu weer meer op een strat, ben echt benieuwd hoe een lp zou bevallen
Ik heb ook niet echt voorbeelden met een lp (ben meer van Hendrix, srv, Popa Chubby, Clapton (heeft wel af en toe op een lp gespeeld), Hiram Bullock, John Mayer.

Ik gok erop dat je met een lp mogelijk ook wat anders gaat proberen te spelen .

gepost met Tapatrut.

Midwolda
20 november 2017, 10:44
Nou, ter inspiratie dan maar? ;)

http://archive.gibson.com/Files/aaFeaturesImages2008/jimiHendrixLespaul.jpg

Mr.Fingers
20 november 2017, 11:23
MrsFingers leerde me net van het bestaan af van FabLab. Een gratis werkplaats voor KULeuven personeel en het grote publiek waar vele machinerie staat. Gratis in gebruik, met als enige voorwaarde dat je het eindresultaat moet delen op het internet, en dat het niet voor commercieel gebruik is.

En daar hebben ze "alles voor houtbewerking". Meevaller dus! Als de top dus lelijk is, kan ik er eventueel een fineer op vacuumpersen.

no 1 hops
20 november 2017, 14:16
Verfafbijt
Studs opvullen was ik ook aan het denken. Moet ik wel ergens maple deuvels vandaan zien te halen.
in plaats van verfafbijt misschien een verfbrander, voor de achterkant misschien wel een oplossing omdat je daar de binding niet vernield/smelt?
en zou je ook voor het vullen van de gaten vogelstokjes kunnen gebruiken?
is een lichte, harde houtsoort en in diverse diktes te krijgen.
leuk project trouwens ;-)

dejohan
20 november 2017, 15:15
Ik ken niks van kitjes maar deze ga ik volgen.

Duhsjaak
20 november 2017, 15:46
Ik ken niks van kitjes maar deze ga ik volgen.

Ach jawel joh, zeurkous. Jezelf naar beneden halen.
Kolenkit, sileconenkit, vul zelf maar aan.
Moed houden hoor.
Vriendelijke groet, Gus

Buxtra
20 november 2017, 17:31
Ja, normaal bouw ik alles zelf. Nu na de verhuizing geen fatsoenlijke werkruimte. (Huurhuis, tijdelijk, klein propvol schuurtje). We zijn wel rustig aan op zoek naar wat anders maar de keus is wat beperkt, dus we wachten geduldig af.

De kit is volgens mij al zo goed als af, krijg hem van iemand die hem niet gebruikt, dus alleen nog de hardware erbij zoeken en afbouwen volgens mij. (Mogelijk schade repareren en opnieuw lakken).

Kwam toevallig ter sprake toen we het over Gibsons hadden en ik er in de toekomst wel eentje zou willen. Heb in die 41 jaar wel humbucker gitaren gehad, maar nog nooit een les Paul (Explorer, tele met humbuckers, een superstrat, gewone strat met hsh en had opstelling, maar nog nooit een 24.75 inch, 2 humbuckers, 4 pots gitaar.
Laatste anderhalf jaar hoofdzakelijk op een junior gespeeld, nu weer meer op een strat, ben echt benieuwd hoe een lp zou bevallen
Ik heb ook niet echt voorbeelden met een lp (ben meer van Hendrix, srv, Popa Chubby, Clapton (heeft wel af en toe op een lp gespeeld), Hiram Bullock, John Mayer.

Ik gok erop dat je met een lp mogelijk ook wat anders gaat proberen te spelen .

gepost met Tapatrut.

Ben benieuwd hoe het is vs LEs Paul Junior, vraag ik me ook al jaren af maar dan andersom!

Tabula Rasa
20 november 2017, 17:44
Ben benieuwd hoe het is vs LEs Paul Junior, vraag ik me ook al jaren af maar dan andersom!Vraag ik me ook af met 2x lp junior sc en 1x lp junior dc in huis


gepost met Tapatrut.

fred dons
20 november 2017, 17:59
ach eigenlijk is er niets veranderd met beide in huis, ik merkte wel toen ik een strat kreeg ik veel meer in mijn kracht ging staan en ook veel dichter bij mijzelf kwam maar met LP's heb je dat eigenlijk helemaal niet ;)

(sorry het ging een beetje op Libelle praat lijken :D )

Tabula Rasa
20 november 2017, 18:12
Oh, je kent de Libelle. Leuk, neem ik binnenkort ff een paar Margrieten voor je mee.

gepost met Tapatrut.

Mr.Fingers
20 november 2017, 21:03
Vandaag kon MrsFingers zich niet meer bedwingen, en gingen we eens kijken wat er op bepaalde plekken onder de gouden laag zat.

Veel putten en deuken, maar ook wel een flamed maple top (LIJKT massief, ofwel een behoorlijk dikke fineer). Met restanten van een burst.

https://i.imgur.com/iIodKGt.jpg
(de lichte plek aan het opgevulde gat voor de schakelaar zat er al, blijkbaar iemand wat te enthousiast aan het schuren geweest).
De gehele top is trouwens voorzien van een enorm dikke transparante sealer, bijna een epoxy-achtige pel. En daar is ook behoorlijk in gehamerd geweest.

Dus... Schuren gaat waarschijnlijk de top beschadigen, dus dan toch afbijt proberen, en uit de buurt van de binding proberen blijven?

En de prut uit de holte voor de schakelaar

https://i.imgur.com/CY0PvIv.jpg

pietjeekes
20 november 2017, 21:36
Die prut doet mij denken aan een isolerende gel dat elektriciens gebruiken voor aftakdoosjes op te vullen Enzo. Zodat de schakeling beschermt is tegen water. Raar dat dat in een gitaar zit.

Verstuurd vanaf mijn EVA-L09 met Tapatalk

Mr.Fingers
21 november 2017, 10:07
Een vorige eigenaar zal dat gebruikt hebben om de volledige cavity op te vullen (want het zat volledig tot de rand). Smeerlapperij tot en met, maar het is er al bij al nog wel vlot uitgekomen. Uurtje of vier krabben en wrikken.

fred dons
21 november 2017, 10:14
de sealer laag krijg je er zeer waarschijnlijk niet af met afbijt (of je moet de industriele versie hebben maar dan smelt de rest van je gitaar ook weg :D)
het is heel irritant maar schuren is hier toch het beste, je kunt proberen (als het een fineer laag is ) om hem proberen te behouden maar je zult zien dat de sealer behoorlijk ver intrekt en waar de sealer zit zal een eventuele stain niet pakken

Mr.Fingers
21 november 2017, 10:24
Ja, ik had me eens ingelezen over soorten verfafbijt, en dan vooral de versies met methyleenchloride. Fijn spul voor tussen de boterham :dontgeti:

Hetgene ik "sealer" noem is misschien niet echt sealer. Het is echt een dikke pel van een bijna glas-achtig materiaal, misschien een dikke polyurethaan-laag? De butsen en deuken die in de gitaar geslagen zijn zitten allemaal in die dikke laag, het hout eronder is vrijwel onbeschadigd. Zou een verfbrander op lage temperatuur werken?

Tabula Rasa
21 november 2017, 10:41
Ik denk dat je met een föhn een eind komt. Begin bij een schroefgaatje oid, vaak laat het daar makkelijker los en kan je mogelijk gaan pellen als een sinaasappel.

gepost met Tapatrut.

flatline
21 november 2017, 13:22
Ja, ik had me eens ingelezen over soorten verfafbijt, en dan vooral de versies met methyleenchloride. Fijn spul voor tussen de boterham :dontgeti:

Hetgene ik "sealer" noem is misschien niet echt sealer. Het is echt een dikke pel van een bijna glas-achtig materiaal, misschien een dikke polyurethaan-laag? De butsen en deuken die in de gitaar geslagen zijn zitten allemaal in die dikke laag, het hout eronder is vrijwel onbeschadigd. Zou een verfbrander op lage temperatuur werken?
Misschien polyester ?
dan werkt alleen "mechanische" beschadiging of een verfbrander en een open raam of overdekt terras.
Soms craqueleert het, soms wordt het een pap.
F.

Mr.Fingers
22 november 2017, 09:04
Gisterenavond eens gezien wat de combinatie "haardroger + plamuurmes" gaf. Een transparante laag die zachter wordt (denk aan de structuur van een plak kaas). Helaas blijkt het hout eronder toch wat versplintert te zijn onder de deuken, want dat kwam gewoon mee met de lak.

Dat wil dus zeggen dat er waarschijnlijk een fineertje over de top moet komen. Of een totale rebuild en een volledig nieuwe top.

Duhsjaak
22 november 2017, 17:08
da’s niet top.
Ik duim.
Vrindelijke groet, Gus

Tabula Rasa
22 november 2017, 17:14
Voor een goldtop kan je gewoon plamuren .

gepost met Tapatrut.

Mr.Fingers
22 november 2017, 17:14
Maar ik wil een burst (als dat mogelijk is) ;)

barno
22 november 2017, 17:20
Maar ik wil een burst (als dat mogelijk is) ;)

doe es gek: antigua
you are a Fender chap after all :)

Mr.Fingers
22 november 2017, 17:22
Wildwood IV (http://brunostonerguitars.com/fender-kingman/fantasy-ebay/fantasy4-t.jpg)

Tabula Rasa
22 november 2017, 17:26
Maar ik wil een burst (als dat mogelijk is) ;)Fineerje? Je hebt toegang tot een vacuümpers. Nadeel is dat ie dan boven de binding uit komt, dus moet de binding ook opnieuw.

gepost met Tapatrut.

Mr.Fingers
22 november 2017, 17:29
Ja, fineer was ik ook al over aan het denken. Dat de bindings dan opnieuw moeten is voor mij geen ramp. De huidige zijn spierwit, dus ik zou die dan vervangen door meer creme-kleurig.

Er zou daar een vacuumpers moeten zijn, maar geen idee of die groot genoeg is voor een volledige gitaar. Ik heb wel gelezen dat er mensen zijn die zo'n fineer-job al gedaan hebben met een zak voor kleren, en een stofzuiger.

Moet ik juist ergens fineer vandaan zien te toveren. Iemand tips?

mrweird
22 november 2017, 17:42
Maar ik wil een burst (als dat mogelijk is) ;)

Creatief met beetje vloeibaar hout en accepteren dat 't een relic look burst gaat worden is niet mogelijk?

mrweird
22 november 2017, 17:49
Fineerje? Je hebt toegang tot een vacuümpers. Nadeel is dat ie dan boven de binding uit komt, dus moet de binding ook opnieuw.

gepost met Tapatrut.

https://www.plakfoliewebshop.nl/plakfolie-hout-esdoorn misschien? Dunner dan fineer dus dan kan 't met de binding? Plakfolie. 't is maar een idee. :???:

Mr.Fingers
22 november 2017, 17:54
Da's plastiek hé... Kan dus niet gebeitst worden, en ik vrees ook een beetje dat die niet plastisch genoeg is om over de curves getrokken te worden.

Voxhumana heeft precies wel fineer, 0.5mm dik.

Tabula Rasa
22 november 2017, 18:26
Probeer ook Rick Koorman eens.

gepost met Tapatrut.

barno
22 november 2017, 19:45
met stofzuigerzak kan het, maar het is niet echt simpel klusje. Best ook geen gewone Titebond gebruiken (te nat). Zelfs gewoon vlak fineren vind ik al lastig.

Mr.Fingers
22 november 2017, 19:52
Neenee, speciale fineerlijm, anders pakt de beits niet meer. Heb dit filmpje (https://www.youtube.com/watch?v=cCwlIxwp8vs) gevonden op de youtubez, beetje NSFW-intro wel.

barno
22 november 2017, 21:53
Neenee, speciale fineerlijm, anders pakt de beits niet meer. Heb dit filmpje (https://www.youtube.com/watch?v=cCwlIxwp8vs) gevonden op de youtubez, beetje NSFW-intro wel.

ah ja, mister arrogant prick himself maar hij legt het wel goed uit.

loose-fur
23 november 2017, 09:10
Zou eerst maar eens gaan schrapen (schraapstaal) en schuren (vanaf korrel 80). Eventuele deuken kun je daarna (wanneer alle lak verwijderd is) met vochtige doek en strijkbout proberen 'op te zwellen'. Mocht dit niet lukken, of je gaat bij dit alles alsnog door het fineer, lijm er dan een nieuw fineertje op met contactlijm.

Werkt iets praktischer en goedkoper dan een vacuumzak en de café parlé omtrent speciale fineerlijm..


Tee.

Mr.Fingers
23 november 2017, 09:49
lijm er dan een nieuw fineertje op met contactlijm.

Tee.
Enige tips hoe dit aan te pakken zonder vacuumzak? Gewoon met een rolletje aanduwen?

Tabula Rasa
23 november 2017, 09:54
Contramal maken van een kist met purschuim en de gitaar in plastic folie?

gepost met Tapatrut.

loose-fur
23 november 2017, 14:03
Contactlijm is een ideaal middel voor eerder kleine(re) verlijmingen ter plaatse en/of bij gebogen werkstukken (toonbanken, werkbladen,..)

Enige oefening is aan te raden, dus best even repeteren, Mr. Fingers..

Smeer met een schildersborstel de body en het fineer in met contactlijm (tix/gel lijm laat zich daarbij makkelijker uitsmeren -betere laagverdeling en minder 'draden'- doch uit ervaring gemerkt dat de 'normale' vloeibare variant toch sterker hecht).

Beide vlakken 10 tot 15 minuten laten drogen (laag mag niet meer nat aanvoelen)

Zijden van de body afdekken met karton of iets dergelijks, zodat ingesmeerde delen elkaar niet kunnen raken.

Fineer precies op de middellijn positioneren en zorgvuldig aandrukken.

Karton langzaam van tussen de twee gelijmde oppervlakken schuiven en terwijl het fineer zorgvuldig aandrukken, vanuit het midden naar de buitenkanten.

Goed aandrukken, -rollen of -kloppen waar mogelijk.

Voordeel van contactlijm is dat je geen (vacuum)pers nodig hebt en dat het weinig vocht (geen water) bevat, en dat het fineer dus weinig of niet gaat uitzetten/bollen, zoals bij 'gewone' houtlijm wel het geval is. Nadeel is dat schuiven bij het verlijmen onmogelijk is; vast is vast.

De honderden gefineerde panelen die ik de voorbije dertig jaar -met gebruik van een 'ordinaire' witte houtlijm- uit de pers haalde, lieten zich tot nu toe moeiteloos kleuren en afwerken, zowel met kleur op water-, alcohol- of synthetische basis..


Tee.

barno
23 november 2017, 15:25
Contactlijm is een ideaal middel voor eerder kleine(re) verlijmingen ter plaatse en/of bij gebogen werkstukken (toonbanken, werkbladen,..)

Enige oefening is aan te raden, dus best even repeteren, Mr. Fingers..

Smeer met een schildersborstel de body en het fineer in met contactlijm (tix/gel lijm laat zich daarbij makkelijker uitsmeren -betere laagverdeling en minder 'draden'- doch uit ervaring gemerkt dat de 'normale' vloeibare variant toch sterker hecht).

Beide vlakken 10 tot 15 minuten laten drogen (laag mag niet meer nat aanvoelen)

Zijden van de body afdekken met karton of iets dergelijks, zodat ingesmeerde delen elkaar niet kunnen raken.

Fineer precies op de middellijn positioneren en zorgvuldig aandrukken.

Karton langzaam van tussen de twee gelijmde oppervlakken schuiven en terwijl het fineer zorgvuldig aandrukken, vanuit het midden naar de buitenkanten.

Goed aandrukken, -rollen of -kloppen waar mogelijk.

Voordeel van contactlijm is dat je geen (vacuum)pers nodig hebt en dat het weinig vocht (geen water) bevat, en dat het fineer dus weinig of niet gaat uitzetten/bollen, zoals bij 'gewone' houtlijm wel het geval is. Nadeel is dat schuiven bij het verlijmen onmogelijk is; vast is vast.

De honderden gefineerde panelen die ik de voorbije dertig jaar -met gebruik van een 'ordinaire' witte houtlijm- uit de pers haalde, lieten zich tot nu toe moeiteloos kleuren en afwerken, zowel met kleur op water-, alcohol- of synthetische basis..


Tee.

Tee, heb je dit al es gedaan op een gebogen oppervlak ? gebogen in de zin van carved top. Volgens mij erg lastig om dat manueel in een keer juist aan te drukken ("vast is vast"). ik vraag het omdat ik dat nog nooit gezien heb in de vele filmpjes die ik daarover heb gezien.

loose-fur
23 november 2017, 16:17
Toegegeven, Barno, heb al veel gebogen stukken beplakt, maar nog nooit zo'n carved top. Op de paar foto's die hier te zien zijn lijkt de carve mee te vallen, waardoor het me haalbaar lijkt het fineer stapsgewijs aan te drukken.

Ik kan me uiteraard best vergissen. Maar alleen al de kans dat het kan mislukken is in wezen reeds een erg aantrekkelijke uitdaging! (of waarom zou je anders te moeite nemen om aan zo'n project te beginnen?)


Tee.

Mr.Fingers
23 november 2017, 20:58
Top is inderdaad zeer mild qua carving, dus... Tee, als je eens zin hebt in een uitdaging ;)

Fineertje zou ineens het probleem van de fout geboorde gaten van het staartstuk oplossen.

loose-fur
24 november 2017, 08:24
Het is maar dat Heverlee hier niet direct in de buurt ligt, Mr. Fingers..

Is er een mogelijkheid om een foto te plaatsen die de gradatie van de welving nog duidelijker maakt (vanaf zij- of achterkant)?


Tee.

fred dons
24 november 2017, 09:23
ik heb 1 keer (en meer met geluk dan met wijsheid) met een vacuum zak van tell sell op een losse body met carve top fineer verlijmt, dat werkt echter niet met contact lijm omdat het fineer zeker schuift tijdens het verlijmen

Mr.Fingers
24 november 2017, 12:08
Is er een mogelijkheid om een foto te plaatsen die de gradatie van de welving nog duidelijker maakt (vanaf zij- of achterkant)?

Die is er. Het is nogal een "fletse" welving. Geen extreme hoogteverschillen, en een geleidelijke gradiënt. Langsfoto, dwarsfoto ter hoogte van de achterzijde van de halspickup, en dwarsfoto ter hoogte van de brug.

https://i.imgur.com/jURNVkp.jpg

https://i.imgur.com/kyNGe13.jpg

https://i.imgur.com/NZvgd2z.jpg

loose-fur
24 november 2017, 20:29
De welving in lengterichting lijkt mee te vallen, die ter hoogte van de brug eerder aan de pittige kant.

Vraag me af wat het verschil maakt wanneer je aan de slag gaat met een vacuumzak. Zorgt het water van de houtlijm misschien voor een iets soepeler/rekbare houtvezel?

Blijft boeiende materie..


Tee.

Mr.Fingers
24 november 2017, 21:32
Van hetgene ik gelezen heb is het "voorbereiden" van het hout wel nodig. Inderdaad nat maken (met water, of "windex"), zodat het wat flexibel wordt.

Mr.Fingers
3 december 2017, 12:39
Extreme verfafbijt gekocht, die zelfs componentenlak afbijt, op deze lak na 6h inwerken nog geen krasje... dan maar de mechanische manier: industriële schuurmachine...

https://i.imgur.com/cCPukQt.jpg

Sander-H
3 december 2017, 12:54
Die "extreme" verfafbijt die je hier kan kopen kun je net zo goed als tandpasta gebruiken. Waardeloos spul.
In America verkopen ze nog spul waarmee je echt alles oplost in een paar minuten. Denk dat het hier allemaal errug veilig geregeld is.

Maar na het schuren ziet het er wel een stuk beter uit!

Mr.Fingers
3 december 2017, 16:47
Nu nog de top (zucht), zijkanten (dubbelzucht) en de kop.

Sander-H
3 december 2017, 19:21
Ach joh, tis lekker weer om achter in de tuin te zitten met een schuurpapiertje ;)

st.robot
4 december 2017, 15:20
Ik kan niet zoveel bijdragen over de lak Mr. Fingers, ik kan wel beamen dat het tot nu toe tegenvallend traag gaat. Dus qua titelkeuze alvast +1.

verder: eigenlijk nog wel een mooi stuk hout dat er vanachter op zit.
good luck!

Mr.Fingers
4 december 2017, 15:41
Kwaliteit laat zich niet (echt) haasten. *ahum*

Het is een écht "tussen de soep en de patatten"-soort van project hoor. Ik ben wel erg benieuwd naar hoe het allemaal gaat uitdraaien, maar aangezien een LP vrij laag op de GAS-lijst staat, is die benieuwdheid niet van die aard die me doet nopen tot snel(ler) werken. En met 10 gitaren hier ten huize is er speelgoed genoeg om me mee bezig te houden.

En mijn familiariteit met LP-oides is zo goed als onbestaande, en door de gelijmde hals, de bindings, de halshoek, de carved top,... is er toch een behoorlijke dosis inleeswerk en "oogje steel" van échte bouwers nodig om te zien hoe ik vooruit kan geraken zonder brokken te maken. Het ontlakken van de top is iets wat me al een goede week milde hoofdbrekens doet bezorgen (wegens de carve, maar ook de taaie & dikke laklaag, dat laatste iets dat niet echt in het voordeel van handschuren pleit.

Inderdaad wel een fraaie plak hout. Hals is ook mooi.

Als alle lak eraf gehaald is, en de ondergrond mooi geprepareerd, ga ik normaalgezien Stijnkenens eens met een bezoekje verblijden. Hij heeft een meubelpers, wat interessant kan zijn voor de fineer.

Als het nu allemaal vierkant draait, maak ik er gewoon een 1960 Blackburst (http://www.vintageguitar.com/wp-content/uploads/BLACKBURST_02.jpg) van.

st.robot
4 december 2017, 16:18
wat betreft fineerpersen heb ik het plan voor een volgend project (hollowbody met laminated top/back) om het eens met onderstaande te proberen. 's wel manueel vacuum te trekken maar als het voor skateboarden lukt (toch min of meer dezelfde mate van curve als een top) dan zou het wel moeten lukken. en op zich niet zó kostelijk.

http://www.roarockit.com/skateboard-building/thin-air-press/tap-bags/thin-air-press-bag-26x28/#.WiVmwFXiZ9M

grtz

Mr.Fingers
4 december 2017, 16:30
Die zakken ben ik ook al tegengekomen, en die grijze "stop" is de exacte stop die je in de Colruyt kunt kopen voor wijnflessen mee vacuum te trekken, dewelke ik al een tijd gebruik. Heb ook een bijhorende pomp erbij. Als stop houdt het zijn vacuum erg goed (gisteren een fles Chateau Migraine die al 5 weken in de koelkast stond met zo'n stop terug geopend, en die was nog mooi vacuüm getrokken. In principe kun je met vinylcement en folie van de bouwmarkt zo iets ook wel zelf maken.

Ik overweeg om eens met twee teststukjes esdoorn fineer te testen of ik de fineer top eerst kan krommen door er een "veneer softener" op aan te brengen (dan kun je het zelfs gewoon oprollen (https://www.joewoodworker.com/veneering/images/supersoft2-sample.jpg) blijkbaar), dan in te spannen tussen de gitaartop en een zandzak, en dan aanduwen met een metsersschoor die ik tussen de zandzak en het plafond van de (betonnen) garage klem. Daarmee zou ik de top al voor een groot deel kunnen voorvormen, en zou de spanning in het fineer wat minder zijn bij de eigenlijke verlijming...

Erik de Perik
4 december 2017, 17:32
Er zijn ook kledingzakken in de handel die je semi-vacuum kunt zuigen met een handpompje of zelfs met de stofzuiger. Wellicht is dat wat?

Mr.Fingers
5 december 2017, 08:47
Die had ik inderdaad ook al gezien. Probleem daarbij is het vinden van een zak die groot genoeg is. Voor een body alleen is dat geen probleem, maar bij mij hangt er nog een hals aan ook.

RUIS
5 december 2017, 18:38
Kan je niet beter gewoon klemmen? De gitaar tussen twee platen piepschuim die wat groter zijn dan de body (die bij de top zo'n 10 cm dik, die eronder mag dunner), dan onder en boven een stuk stevig multiplex en dan alle lijmklemmen die je kunt vinden erop. Het piepschuim wordt dan helemaal geplet en volgt de vorm van de body. Ik heb op deze manier iemand een plaat formica op een massieve vioolbas zien plakken, ging perfect.

barno
5 december 2017, 18:45
Kan je niet beter gewoon klemmen? De gitaar tussen twee platen piepschuim die wat groter zijn dan de body (die bij de top zo'n 10 cm dik, die eronder mag dunner), dan onder en boven een stuk stevig multiplex en dan alle lijmklemmen die je kunt vinden erop. Het piepschuim wordt dan helemaal geplet en volgt de vorm van de body. Ik heb op deze manier iemand een plaat formica op een massieve vioolbas zien plakken, ging perfect.

Ik geloof dat fingers niet van plan is de hals los te maken. in dat geval is het geen kattenpis om de top te voorzien van fineer, moet namelijk ook strak tegen de toets aanzitten. Denk dat je dan best gaat voor methode waarbij je ziet wat er gebeurt tijdens het klemmen/vacuumzuigen. Dus, Fingers, toch maar hals losmaken? gedoe maar weer een ervaring rijker ofzo ? :)

Mr.Fingers
5 december 2017, 18:54
Hals losmaken heb ik ook al overwogen... Maar als die ingelijmd is met iets dat dezelfde sterkte heeft als de lak, tsja... no way dat die hals er ooit nog uit komt.

Vandaag was het een beetje een off-day. Met de kleine schuurmuis de headstock zijkanten en bovenkant (open book) van lak & grondlaag ontdaan). Schuurmuisje oververhit nogal snel als ik de dikke lak op de top wil aanvallen, dus daar zal de industriële schuurmachine van de schoonvader nog eens voor moeten aangesproken worden.

Mr.Fingers
5 december 2017, 21:11
https://i.imgur.com/uajybsh.jpg

https://i.imgur.com/EOrwIUx.jpg

We zijn nog niet aan de nieuwe patatten. Slowly but steady, met de kleine schuurmuis, want ja, ik zit niet bij de schoonvader.

barno
5 december 2017, 22:16
zalig plekske om te schuren, de binnenkant van de horn. :) ....

Mr.Fingers
5 december 2017, 22:41
Het is al goed, Satan! Dat plekje zal met de hand moeten vrees ik...

no 1 hops
6 december 2017, 08:36
je zou ook stukken vensterglas in vorm kunnen snijden en gebruiken als schraper, daar heb ik in het verleden veel dingen kaal mee gekregen.
verder heb je nog de flex schuurschijf die gaat wel (heel) hard, maar meer om door de eerste dikke harde laag te komen.

Tabula Rasa
6 december 2017, 08:49
Voor die horn gebruik ik een deegroller van de action. Stang eruit gehaald en beplakt met grof schuurpapier. Gitaar vastzetten en de rol met de hand draaien.

gepost met Tapatrut.

Mr.Fingers
6 december 2017, 09:12
@No1Hops: een schraapstaal heb ik, maar dat haalt weinig uit op deze lak, dat schuift er gewoon over zonder echt materiaal weg te nemen. Schuren gaat dan sneller

@Tabula: was ik ook aan het denken. Gebruik je de rol-rol, of de as zelf?

st.robot
6 december 2017, 11:26
alleen voor dat godverlaten plekje op een gitaar heb ik een spindelschuurmachine gekocht... veel succes :D

Mr.Fingers
6 december 2017, 11:38
Als ik nog eens bij de ouders ben, en het is tegen dan nog niet opgelost, kom ik je -tegen wil & dank- verblijden met een bezoekje :D

Duhsjaak
6 december 2017, 14:02
Ik weet dat mail een seniorendingetje is, daarom dat ik het maar even onder je aandacht breng. Ik heb je dus een mailtje gestuurd.
Je weet wel, iets waarop wij trots waren (fier waren) en dat wij iedere dag deden.
En jij, als jonge God, zal daar niet vrijwillig vaak kijken.

Vriendelijke groet, Gus

Tabula Rasa
6 december 2017, 14:40
@No1Hops: een schraapstaal heb ik, maar dat haalt weinig uit op deze lak, dat schuift er gewoon over zonder echt materiaal weg te nemen. Schuren gaat dan sneller

@Tabula: was ik ook aan het denken. Gebruik je de rol-rol, of de as zelf?De rol. Gewoon de as eruit trekken.

gepost met Tapatrut.

Mr.Fingers
10 december 2017, 14:58
Nog wat meer geschuurd. Duidelijk een fineer topje.

https://i.imgur.com/ojnMZJY.jpg

no 1 hops
10 december 2017, 17:42
het fineer eraf, misschien dan toch nog een mooi stukje hout?

Mr.Fingers
10 december 2017, 19:54
Ik zit sowieso “vast” met die gevulde gaten voor het staartstuk.

st.robot
11 december 2017, 14:46
wat ik mij dan afvraag. Zijn die gaten dan allemaal in de fabriek al fout geboord een daar dan hersteld of had hier al eens iemand aan zitten knoeien?

Mr.Fingers
11 december 2017, 15:40
Ik denk dat in de fabriek de achterste gaten geboord zijn, en dan iemand de gaten geboord heeft op de meer correcte plaats. Maakt niet uit als je een dekkende top hebt, voor een burst of een transparante top zit je natuurlijk met de gebakken peren.

Tabula Rasa
11 december 2017, 16:03
Ik zeg: relic goldtop over burst!

gepost met Tapatrut.

no 1 hops
11 december 2017, 20:20
Ik zeg: relic goldtop over burst!

gepost met Tapatrut.
de topic begon met dit

Ik heb dus een LP-kitje op de kop getikt, en het is de schuld van MrsFingers, want die had zin in een knutselproject.

misschien MrsFingers daar maar eens op los laten?
decoratieve verftechnieken, decoupage, lettering etc.

en anders helemaal eens met TR, laat transparant los nu je niet veel mooi houtwerk overhoud

Mr.Fingers
11 december 2017, 20:27
't wuf wil ook een burst, is niet zot van zwart & goud, en al helemaal niet van pastels en andere metallics...

Erik de Perik
11 december 2017, 20:44
Wat zit er dan onder het fineer.... plakje esdoorn?

almarvk
12 december 2017, 14:10
Het dan tenminste wel een echte vrouw. Heeft een leuk project en wie mag al het werk doen...

Kim Wilson
12 december 2017, 14:14
Laat het haar dan ook lekker uitzoeken inderdaad! :hide:

D3nnis
12 december 2017, 19:24
't wuf wil ook een burst, is niet zot van zwart & goud, en al helemaal niet van pastels en andere metallics...

Dus een silverburst wordt het zeker niet?

Mr.Fingers
26 december 2017, 17:44
Die ochtend in de “stille” Kempen, het geloei van een schuurmachine. Polyurethaan is taai, maar 3000W aan vermogen is taaier!

https://i.imgur.com/BO6gNeB.jpg

https://i.imgur.com/2H0pTFm.jpg
En neen, ik doe niet alles alleen. Als er gespeeld wil worden, moet er eerst gewerkt worden, verdulleme!!!

Alles behalve de binnenkant van de hoorn is nu ontdaan van alle lak & filler.

st.robot
26 december 2017, 18:12
Altijd welkom voor die binnenkant e mr. F ... (juffrouw F ook trouwens)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

no 1 hops
30 december 2017, 16:31
kwam net wat tegen op tdpri dat misschien een oplossing bied voor jullie dilemma.
lijkt mij een optie die goed te doen is zonder veel extra apparatuur en financiën.

http://www.tdpri.com/attachments/1514387614681-jpg.477421/


http://www.tdpri.com/threads/sunburst-over-gold-sparkle.792670/