PDA

View Full Version : Welke monitormixer?



JanVrm
13 november 2017, 13:41
Beste GN'ers

Met onze 4-koppige band gaan we volledig over op in-ears (geen wireless)
Onze gitaar- en basversterkers gaan we thuislaten.
We treden ca. 15-20 keer per jaar op waarvan in ca. 80% van de gevallen al een mixer/PA in de zaak aanwezig is (maar je weet niet altijd welke) of dat er een professioneel PA-bedrijf wordt ingehuurd.

Voor die keren dat het wel nodig is willen wij dus een (passieve) mixer aanschaffen die het volgende kan ondervangen:

3 microfoons voor zang
7 microfoons voor drums, waarvan 2 condensatormicrofoontjes
1 of 2 kanalen (stereo) voor gitaar via Boss GT-100
1 kanaal voor basgitaar
1 of 2 kanalen (stereo) voor sample pad
1 kanaal voor akoestisch gitaar (evt. fantoomvoeding, maar evt. kunnen we een Boss GT-8 gebruiken als voorversterker

Voor een mixer willen we maximaal 600,- uitgeven.
Her en der zijn er tweedehandsjes voor 200-300 te koop, maar daar ben ik een beetje huiverig voor.

We hebben ook een Jamhub waarmee we nu nog repeteren. Technisch gezien zouden we die kunnen inzetten maar die is qua EQ en compressie nogal beperkt.

Iemand met een goed advies qua type mixer, welk merk e.d.
Ook een goede alternatieve opzet is welkom.

Alvast bedankt voor de belangstelling en reacties.

HaroldA
13 november 2017, 13:46
Ik zou voor de Behringer X-Air XR18 mixrack (https://www.bax-shop.nl/digitaal-mengpaneel/behringer-x-air-xr18-mixrack) gaan.

Kim Wilson
13 november 2017, 13:50
Wij hebben tegenwoordig de beschikking over de Behringer X32. Ideaal, kun je met je iPad je eigen monitorkanaal instellen.

JanVrm
13 november 2017, 13:57
Heb ik ook gezien, is een overweging.

En deze: https://www.bax-shop.nl/digitaal-mengpaneel/behringer-x18-digitale-mixer ?

Is een afgeleid van de X32. Ja sorry Kim Wilson, maar die X32 is natuurlijk veel te duur voor ons doel.

Kim Wilson
13 november 2017, 14:09
Snap ik, die X32 is best duur. Wij zijn best verwend met een geluidsman die zijn hobby graag goed voor elkaar wil hebben.

Erik de Perik
13 november 2017, 15:34
Heb ik ook gezien, is een overweging.

En deze: https://www.bax-shop.nl/digitaal-mengpaneel/behringer-x18-digitale-mixer ?

Is een afgeleid van de X32. Ja sorry Kim Wilson, maar die X32 is natuurlijk veel te duur voor ons doel.

Bedoel je eigenlijk niet dat je een zaalmixer nodig hebt voor die keren dat die niet aanwezig is?
Volgens mij moet je nog een iPad optellen bij de kostprijs van die X18.

showband
13 november 2017, 17:03
wij gebruiken de XR18.
Je kunt alles aan je telefoon of pad hangen. (zowel android als apple)
.
Goedkoopste betrouwbare manier:
Zoek een oud computerscherm en USB-keyboard+muis.
Koop een Raspberry Pi (paar tientjes) met wat cat-kabel.

En draai daarmee het freeware linux programma van behringer.
Werkt prima, rocksolid.

Als je als bandleden met je telefoon wil inloggen moet je ergens een routertje opzoeken.

Kun je binnen budget blijven.
16 kanalen input
stereopaar voor pausemuziek
6 monitor uitgangen

JanVrm
16 november 2017, 13:58
wij gebruiken de XR18.
Je kunt alles aan je telefoon of pad hangen. (zowel android als apple)
.
Goedkoopste betrouwbare manier:
Zoek een oud computerscherm en USB-keyboard+muis.
Koop een Raspberry Pi (paar tientjes) met wat cat-kabel.

En draai daarmee het freeware linux programma van behringer.
Werkt prima, rocksolid.

Als je als bandleden met je telefoon wil inloggen moet je ergens een routertje opzoeken.

Kun je binnen budget blijven.
16 kanalen input
stereopaar voor pausemuziek
6 monitor uitgangen

Mooie tip. Alleen met Linux en zo'n Raspberry Pi heb ik nog nooit gewerkt. Nu heb ik een iPhone en een Samsung Galaxy tablet dus ik kan daar voorlopig wel mee aan de slag hoop ik? Maar op langere termijn zeker een optie...

JanVrm
16 november 2017, 14:02
Bedoel je eigenlijk niet dat je een zaalmixer nodig hebt voor die keren dat die niet aanwezig is?
Volgens mij moet je nog een iPad optellen bij de kostprijs van die X18.

Deels. Het gaat vooral om de inear monitoring goed mogelijk te maken. Sommige zaalmixers hebben niet genoeg AUX Sends en als je het een café vraagt duurt het een hele tijd voor je antwoord op gedetailleerde vragen krijgt. We gaan de mixer verder ook gebruiken voor repeteren.

Bates15
17 november 2017, 11:59
Ik zou even doorsparen voor een x32 of vergelijkbaar spul zoals yamaha tf of midas m32 (eventueel rack versie) en alles in 1 rack bouwen. Paar oefeningen proef draaien en tweaken. Dan heb je altijd dezelfde monitor mix en iedereen kan on the spot bijstellen

Bates15
17 november 2017, 12:01
Ik zou voor de Behringer X-Air XR18 mixrack (https://www.bax-shop.nl/digitaal-mengpaneel/behringer-x-air-xr18-mixrack) gaan.

Dit werkt ook prima en met een losse wirelessrouter prima te bedienen. Wel even kijken of je alle kanalen kwijt kan qua inputs.

HaroldA
17 november 2017, 12:04
Ik zou even doorsparen voor een x32 of vergelijkbaar spul zoals yamaha tf of midas m32 (eventueel rack versie) en alles in 1 rack bouwen. Paar oefeningen proef draaien en tweaken. Dan heb je altijd dezelfde monitor mix en iedereen kan on the spot bijstellen

Midas M32: € 2799,- :seriousf:

Kim Wilson
17 november 2017, 12:56
'Even' doorsparen. We zijn niet allemaal beroeps!

Tabula Rasa
17 november 2017, 13:56
'Even' doorsparen. We zijn niet allemaal beroeps!Al zou ik het bij elkaar krijgen, dan nog mag ik een maand op de bank slapen(in de winter, in de zomer mogelijk nog langer)

gepost met Tapatrut.

showband
17 november 2017, 14:03
Ik zou even doorsparen voor een x32 of vergelijkbaar spul zoals yamaha tf of midas m32 (eventueel rack versie) en alles in 1 rack bouwen. Paar oefeningen proef draaien en tweaken. Dan heb je altijd dezelfde monitor mix en iedereen kan on the spot bijstellen

sowiso heb je die functionaliteit al bij een soundcraft of behringer minimixertje.
Ik koos voor de XR18 omdat de uitbereidingsmogelijkheden groter en goedkoper zijn.
Je kan voor een relatief laag bedrag een P16 ding bij een drummer of toetsenist zetten. Dat kost je bij andere merken het dubbele. ALS ze die dingen al ondersteunen.

En het ding draait vrijwel alle externe apparaten linux, windows, apple, android enz
Goed ondersteund met freeware die goed werkt.

Dat scheelt behoorlijk veel geld. Met andere merken moet misschien de halve band een andere smartphone aanschaffen....

Bates15
17 november 2017, 17:29
Ok ok... Die midas was misschien een beetje over the top lol.

JanVrm
19 november 2017, 13:56
Ondertussen zijn er wat punten van twijfel gerezen.

Bij een aanschaf van X16 is blijkbaar ook hoofdtelefoonversterking nodig. Hoewel Bax Shop beweert dat dit niet nodig is, is volgens een geluidstechnicus dit niet toereikend bij een live optreden.

Ik heb een berekening gemaakt dat na aanschaf van de X16, allerlei kabels, drummics, hoofdtelefoonversterking en ik kom uit op een bedrag net onder de 1000,- euro.

Diezelfde geluidstechnicus is enthousiast over de mogelijkheden van de X16 maar stelt ook de vraag "waarom"?.

En daar wringt de schoen: wij hebben geen vaste eigen geluidsman en eigen PA. Meestal zijn er bij de optredens die we hebben voldoende faciliteiten of wij huren op kosten van de organisator een PA-bedrijf in die goed is voorzien. In die situaties moeten we kunnen vertrouwen op de in-ear mix die we aangeleverd krijgen.
In die situaties lijkt me de X16 overbodig. Voor het repeteren hoeven we het niet te doen. Daar hebben we een Jamhub voor.

Maar het gaat net om die 1 tot 3 optredens per jaar waar men niet zo goed voorzien. Binnenkort zijn alle (gegoten zachte) inear setjes binnen en laat het nu net zo zijn dat het eerstvolgende optreden is in een gelegenheid waar ze een powered mixer (Samson TXM 16) hebben met 3 aux sends, terwijl we er 4 nodig hebben. En soms zijn er situaties dat er maar 12 kanaals mixertjes staan met 2 aux sends, gekoppeld aan een actieve PA set bijvoorbeeld.

Misschien is het ook een idee om de monitormixen uit de mixer (stel dat het er 2 of 3 zijn) met 2, 3 of 4 XLR kabels naar de Jamhub te laten lopen en de Jamhub als monitormixer te gebruiken? Dan zou je evt. de gitaar, basgitaar e.a. ook nog apart de Jamhub in laten lopen zodat ik toch nog on stage iets aan kan passen.

Ik neem aan dat met een signaal uit een passieve mixer naar een Jamhub toe geen probleem zal zijn. Maar hoe zit dat met een powered mixer die voorzien is om een powered signaal naar passieve wedges te sturen?
Of kan dat op een of andere manier wel?

Wat is wijsheid??

Erik de Perik
19 november 2017, 16:33
Ik zou voor die paar optredens huren.

JanVrm
20 november 2017, 09:26
Ik zou voor die paar optredens huren.

Huren is niet de eerste keus.

showband
20 november 2017, 11:49
je hebt ALTIJD bij in-ears hoofdtelefoonversterking nodig.
Dus de mixer maakt niet uit.
De goedkoopste goede oplossing:
https://www.thomann.de/nl/millenium_hpa_in_ear.htm

wij gebruiken er drie voor de blazers.
draadgebonden. full stereo. Prima geluid en goedkoop.
Behriger P1 kan ook als je het aan je broeksband wil hangen...

JanVrm
21 november 2017, 11:21
je hebt ALTIJD bij in-ears hoofdtelefoonversterking nodig.
Dus de mixer maakt niet uit.
De goedkoopste goede oplossing:
https://www.thomann.de/nl/millenium_hpa_in_ear.htm

wij gebruiken er drie voor de blazers.
draadgebonden. full stereo. Prima geluid en goedkoop.
Behriger P1 kan ook als je het aan je broeksband wil hangen...

Ik neem dat in beide gevallen ik vanuit mijn Boss GT-100 headphones line out een signaal kan invoegen op input 1 en de monitormix van de geluidsman op input 2 en vervolgens naar behoefte balanceren?
Geen probleem als dit beide stereo signalen zijn?

JanVrm
23 november 2017, 14:11
Ik neem dat in beide gevallen ik vanuit mijn Boss GT-100 headphones line out een signaal kan invoegen op input 1 en de monitormix van de geluidsman op input 2 en vervolgens naar behoefte balanceren?
Geen probleem als dit beide stereo signalen zijn?

De monitor mixer is gekozen. Maar i.v.m. dit komt er een meer specifieke vraag, waarvoor ik een nieuwe topic zal openen.

Da Vinci
29 november 2017, 19:27
Wat is het uiteindelijk geworden?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

JanVrm
30 november 2017, 18:30
Wat is het uiteindelijk geworden?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Als koptelefoonversterker heb ik een Boss Xenyx mini mixer. Voor het eerste optreden (met primitieve powermixer van de zaak) doen we de monitormix met de Jamhub. Daarna komen er een zes tot zeven optredens waar we moeten kunnen vertrouwen op de PA-bedrijven.
Op de langere termijn kijken we uit naar een tweedehandse Allen & Heath WZ3 12M, of anders komt er een digitale mixer met losse splitters. Maar eerst maar even kijken hoe het uitpakt.

Gisteren voor het eerst met Jamhub i.c.m. in-ears gerepeteerd en dat ging best lekker. Eerste dagen thuis was even wennen aan de in-ears, maar ik denk als je eenmaal gewend bent, dat je dan niet anders meer wilt.
Wordt wel even wennen om de buizenbak thuis te gaan laten. Mijn rug en mijn oren zijn er blij mee.....:)

Da Vinci
1 december 2017, 09:43
Oke, die tafel ken ik niet zo goed. Zoals gezegd werken wij met een Mackie DL1608, de X16 equivalent van Mackie. Dat gaat tot nu toe echt top. Ik vind het een groot voordeel aan dat ding dat die digitaal is en daardoor geen fysieke knoppen heeft én dat iedereen via z'n ipad een eigen mix kan maken. We hebben dat ding ingebouwd in een 19" rack met de zenders voor IEM monitoring erin. Dus het is een kwestie van in mijn geval Kemper inpluggen en spelen. In kleine zaaltjes waarin backline de zaalversterker is en zang via een zangsetje gaat laten we de zang terug komen (bij voorkeur in losse lijntjes) en dan speel je hetzelfde als in de repetitieruimte. Voor spreiding kunnen we daar zelf een beetje gitaar mee laten lopen over de foh.

In grotere tenten hebben we nog niet gespeeld sinds we deze opstelling hebben. Plan is de bas splitten via DI naar Mackie en FOH, mijn Kemper heeft tig uitgangen dus die kan sowieso naar beide en de rest willen we afhankelijk van de mogelijkheden laten terugkomen.
Bij voldoende lijnen alle zang (3) apart en een mix van de overheads van drums (is in de praktijk voldoende). Dan heeft nog steeds iedereen de mogelijkheid on the fly iets aan z'n mix aan te passen zonder steeds de geluidsman te moeten aanspreken.

JanVrm
1 december 2017, 18:32
Oke, die tafel ken ik niet zo goed. Zoals gezegd werken wij met een Mackie DL1608, de X16 equivalent van Mackie. Dat gaat tot nu toe echt top. Ik vind het een groot voordeel aan dat ding dat die digitaal is en daardoor geen fysieke knoppen heeft én dat iedereen via z'n ipad een eigen mix kan maken. We hebben dat ding ingebouwd in een 19" rack met de zenders voor IEM monitoring erin. Dus het is een kwestie van in mijn geval Kemper inpluggen en spelen. In kleine zaaltjes waarin backline de zaalversterker is en zang via een zangsetje gaat laten we de zang terug komen (bij voorkeur in losse lijntjes) en dan speel je hetzelfde als in de repetitieruimte. Voor spreiding kunnen we daar zelf een beetje gitaar mee laten lopen over de foh.

In grotere tenten hebben we nog niet gespeeld sinds we deze opstelling hebben. Plan is de bas splitten via DI naar Mackie en FOH, mijn Kemper heeft tig uitgangen dus die kan sowieso naar beide en de rest willen we afhankelijk van de mogelijkheden laten terugkomen.
Bij voldoende lijnen alle zang (3) apart en een mix van de overheads van drums (is in de praktijk voldoende). Dan heeft nog steeds iedereen de mogelijkheid on the fly iets aan z'n mix aan te passen zonder steeds de geluidsman te moeten aanspreken.

Uiteindelijk denk ik dat er bij ons ook een digitale mixer komt, maar eerst maar eens kijken hoe het de eerstvolgende optredens gaat.