PDA

View Full Version : Boutique clones van de Boss SD-1 (buiten de Waza Craft dan)



dejohan
6 november 2017, 19:47
Ik ben gek op het karakter van de overdrive van de Boss SD-1.
Alleen mis ik er iets in, het karakter van de overdrive is perfect, alleen voel je dat dit, ivg meer boutique pedalen, een budget pedaal is. De geluidskwaliteit is niet perfect.

Dus mijn vraag: zijn er, buiten de WAZA CRAFT serie, nog andere hogere kwaliteit clones van de SD-01?

(En p.s.: ik weet dat de tubescreamer er dicht bij ligt, maar ik verkies toch de assymetrische clipping en het iets minder mid-focussed geluid).

Tabula Rasa
6 november 2017, 19:51
Dus jij hoort verschil tussen boutique en non-boutique?

gepost met Tapatrut.

Kakihara
6 november 2017, 19:55
Euh... SD-1 met een Keeley- of Analogman-mod?

Midwolda
6 november 2017, 20:15
Ah, leuk, nog een SD-1 liefhebber. Heb zelf zo ongeveer alle Boss overdrive pedalen gehad (bijna alle andere ook trouwens) en de SD-1 komt op P1, als nipte winnaar van de OD-3. Mijn reserve-bordje ziet er zo uit...

https://avando.home.xs4all.nl/images/Boss-spare.jpg

... en nou weet je gelijk het geheim van een SD-1 die alles doet wat je wilt: zet er een EH-2 achter.
Kan geen waza huppelepup dinges tegenop.

(edit: let niet op de settings van de knoppen, is zo weggezet)

jutter
6 november 2017, 20:34
Ah, leuk, nog een SD-1 liefhebber. Heb zelf zo ongeveer alle Boss overdrive pedalen gehad (bijna alle andere ook trouwens) en de SD-1 komt op P1, als nipte winnaar van de OD-3. Mijn reserve-bordje ziet er zo uit...

https://avando.home.xs4all.nl/images/Boss-spare.jpg

... en nou weet je gelijk het geheim van een SD-1 die alles doet wat je wilt: zet er een EH-2 achter.
Kan geen waza huppelepup dinges tegenop.

(edit: let niet op de settings van de knoppen, is zo weggezet)

Wat doet precies die EH2?

Pepe
6 november 2017, 20:36
Wat een wazig verhaal, karakter van het geluid is perfect maar de kwaliteit van geluid niet.
Ik kan me er niks bij voorstellen.

Midwolda
6 november 2017, 20:46
Wat doet precies die EH2?

Ik noem het altijd maar een aanslaggevoelige para EQ.
Minder moeilijk gezegd: haalt het dekentje van je amp. :)

De combinatie met de SD-1 werkt wonderwel, het lijkt alsof picking en drive en EQ allemaal "enhanced" worden. Gebruik met mate, dat wel, en even wennen, maar dan wordt het ook bijna vanzelf een always-on pedaal.

telerocker
6 november 2017, 22:51
Ga eens een middagje pedalen vergelijken bij een muziekzaak. Neem je eigen pedaal mee en doe een A-B-test. Kun je een SD1 Keeley naast de jouwe horen.

D3nnis
7 november 2017, 06:50
Wat een wazig verhaal, karakter van het geluid is perfect maar de kwaliteit van geluid niet.
Ik kan me er niks bij voorstellen.

Waarom niet?
Ik vind de SD-1 ook geinig, maar wat klinkt dat ding kut als ie uit staat.
Die waza versie vind ik leuk (in custom setting met name) maar die is wel heel veel duurder tov een gewone SD-1.

the sure thing
7 november 2017, 07:10
Wel eens de OD-1 geprobeerd? Klinkt toch echt stukken beter dan de SD-1


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Pepe
7 november 2017, 10:05
Ik ken ze niet maar zijn de "X" versies niet de next step van de OD-1 en SD-1?

dml
7 november 2017, 17:16
Heren, heren, jullie kunnen wel alle andere Boss pedaaltjes opnoemen, al dan niet met een "boutique" mod, het blijven voor de TS budget pedalen, ben ik bang.

Midwolda
7 november 2017, 17:46
Heren, heren, jullie kunnen wel alle andere Boss pedaaltjes opnoemen, al dan niet met een "boutique" mod, het blijven voor de TS budget pedalen, ben ik bang.

:seriousf:
Waarschijnlijk wel ja, hier helpt alleen nog een godsgruwelijk dure WAZA CRAFT dinges.

the sure thing
7 november 2017, 17:55
De originele OD-1 klinkt stukken beter dan de SD-1 en is volgens mij ook de voorloper van de SD-1. Ik hoor duidelijk het verschil, ik heb ze beiden naast elkaar getest.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

The Lo Lands
7 november 2017, 22:10
Is de MXR ZW-44 van Zakk Wylde geen SD-1 'clone' of gebaseerd op drive pedaal? Geen boutique maar misschien wel beter ook daar boutique het niet persé mooier gaat maken ;-)

mountainman
8 november 2017, 00:39
Deze pedalen worden op het Gearpage forum ook vaak genoemd als SD-1 clones ter sprake komen.

Fulltone Fulldrive
CMATmods Signa Drive

Ik ken ze zelf niet maar ik heb van CMATmods wel 2 andere pedaaltjes die altijd op mijn pedalboard staan.

Dutch66
8 november 2017, 10:57
Het 'probleem' is dat er zo ongelooflijk veel drives gebaseerd zijn op het TS808/SD-1 concept, dat een advies voor een betere SD-1 wel erg lastig wordt. Assymetrical clipping en een wat mindere mid-focus, (of beter wat minder laag-af) zijn opties die bij een heel scala aan TS-achtige pedalen (ook non-boutique) vaak schakelbaar zijn. Een short listing van mogelijke kandidaten wordt daarmee zo mogelijk nog moeilijker ...

Ik gebruik zelf o.a. een Truetone VSXO, waarbij de eerste drive op dit concept gebaseerd is, maar waarbij je de clipping stage kunt aanpassen (symmetrie of asymmetrie), laag-af in 3 gradaties, alsmede een mix om de drive met het droge signaal te kunnen mixen. Hiermee kan ik feitelijk alle DS/TS geluidjes (en meer!) wel maken. Maar goed, zoals altijd, zijn de meningen over dit pedaal nogal 'verdeeld', maar je zou 'm een kans kunnen geven ...

EDIT.: de Fulldrive is een (nagenoeg) 1:1 kopie van de TS, maar mist de in dit geval benodigde schakel opties.

Dirk_Hendrik
8 november 2017, 17:55
Een stapje dikkere snaren heeft veel meer effect op je klank dan any vorm van "verboetieken" van je SD1.

Tabula Rasa
8 november 2017, 18:00
Een stapje dikkere snaren heeft veel meer effect op je klank dan any vorm van "verboetieken" van je SD1.Hier krijg ik zo'n dikke grijns van op m'n bakkes! Zo waar!

gepost met Tapatrut.

BamBuFan1
8 november 2017, 22:23
Een stapje dikkere snaren heeft veel meer effect op je klank dan any vorm van "verboetieken" van je SD1.

Welk merk dikkere snaren is het beste? En hoeveel dikker moeten ze zijn? Welke invloed heeft de metaalkeuze op het geluid? Is het verstandig om per snaar de ideale dikte en metaalsoort te tunen?

Erik de Perik
8 november 2017, 23:33
Welk merk dikkere snaren is het beste? En hoeveel dikker moeten ze zijn? Welke invloed heeft de metaalkeuze op het geluid? Is het verstandig om per snaar de ideale dikte en metaalsoort te tunen?

En verandert dan het karakter, de geluidskwaliteit of allebei....?

dejohan
9 november 2017, 09:25
Anders spelen, een andere amp, een andere gitaar geven ook een ander geluid. Heck, zelfs een ander plectrum.

Ik wil geen andere klank, ik heb een basisklank uit de SD-1 die ik goed vind, maar wil eens kijken of er iemand iets aan verbeterd heeft. Een SD-1 blijft een pedaaltje van 60 euro, met een schema van bijna 40 jaar oud. Best mogelijk dat daar nog dingen aan te verbeteren zijn.

En daarom wil eens kijken naar SD-1 clones.

Of dit nu boutique of Behringer is, kan me geen hol schelen.

Maar je zou er grofweg van kunnen uitgaan dat als je wil testen, je beter eerst de duurdere pedalen beluistert, voor naar de Behringers te grijpen. Kans is bij de eerste groter dat er een verbetering is.

Al weet ik ook dat dit geen garantie is.

Dat ik door mijn vraag blijkbaar het afgeragde mantra "boutique is hype" over me heen krijg zal ik er maar bij nemen.

Gelukkig zijn er ook mensen die zinvolle antwoorden hebben. Waarvoor dank.

Tabula Rasa
9 november 2017, 10:20
Maar wat mis je dan aan die SD-1? Waar doet dat ding (of juist niet) dat je op zoek bent?

gepost met Tapatrut.

no 1 hops
9 november 2017, 10:55
Een stapje dikkere snaren heeft veel meer effect op je klank dan any vorm van "verboetieken" van je SD1.en dan lees ik net vanmorgen een interview met Billy Gibbons die juist zijn 'tone' haalt met .007 setje ;-)
https://www.gitarrebass.de/stories/billy-gibbons-ueber-gitarren-gear-und-den-sound-von-zz-top/2/

dejohan
9 november 2017, 10:55
Is natuurlijk moeilijk uit te leggen. Ik test het liever. Alleen weet ik dus niet welke pedalen SD-01 clones zijn.

no 1 hops
9 november 2017, 10:58
Anders spelen, een andere amp, een andere gitaar geven ook een ander geluid. Heck, zelfs een ander plectrum.

en vergeet je oren niet, leeftijd, gehoorverlies spelen ook mee in de geluidsbeleving van iedereen die met muziek bezig is en daarmee ook de meningen over apparatuur en hun 'sound'
het blijft een zoektocht voor iedereen

NLF
9 november 2017, 11:17
Ik wil geen andere klank, ik heb een basisklank uit de SD-1 die ik goed vind, maar wil eens kijken of er iemand iets aan verbeterd heeft. Een SD-1 blijft een pedaaltje van 60 euro, met een schema van bijna 40 jaar oud. Best mogelijk dat daar nog dingen aan te verbeteren zijn.

Aan de ene kant ben ik geneigd je gelijk te geven. De ontwikkeling van pedalen heeft niet stil gestaan, dat betekent dat er betere kwaliteit gebouwd wordt met betere onderdelen dan 30 jaar terug (en dat er tegenwoordig ook juist goedkopere kwaliteit wordt gebouwd met budget onderdelen). Aan de andere kant: volgens mij is het een misverstand dat een goedkoop ding niet zou kunnen klinken. Als het ding doet wat ie moet doen dan is het goed en heeft het geen zin om er een super dure versie van te bouwen (economen noemen dat "goldplating"). Een schroevendraaier of een hamer hoeft ook geen boutique te zijn.

Welke pedalen er allemaal kopieen zijn van de SD weet ik niet (ben zelf niet zo heel erg goed thuis in de pedalen).

Brad
9 november 2017, 11:29
Maar wat is beter? Een een combinatie van onderdelen klinkt zoals het klinkt. En een combinatie van goedkope onderdelen kan mooier klinken dan van dure onderdelen. Zit dat betere niet meer in minder ruis en true bypass bijvoorbeeld?

The Lo Lands
9 november 2017, 12:51
Is natuurlijk moeilijk uit te leggen. Ik test het liever. Alleen weet ik dus niet welke pedalen SD-01 clones zijn.

Post #15 t/m 17 geven enkele 'clones' of 'gebaseerd op' de SD1 pedalen aan! Er valt dus genoeg uit te proberen...

dejohan
9 november 2017, 13:31
Ja, heb ik gezien, waarvoor dank aan de posters.

NLF
9 november 2017, 14:21
Maar wat is beter? Een een combinatie van onderdelen klinkt zoals het klinkt. En een combinatie van goedkope onderdelen kan mooier klinken dan van dure onderdelen. Zit dat betere niet meer in minder ruis en true bypass bijvoorbeeld?

Beter in de zin van klinkt beter is subjectief. Beter in de zin van betere kwaliteit is denk ik (minder) subjectief. Het gaat dan inderdaad om minder ruis, true bypass, geen volume verlies, onderdelen die langer mee gaan, switches die je minder snel kapot trapt, kabeltjes en draadjes die beter vastzitten, betere chips etc. De oorspronkelijke germanium treble boosters zijn destijds bijvoorbeeld vervangen door de silicium versies omdat die betrouwbaarder waren (temperatuur en vochtigheid) en geen radiosignalen oppikten. Maar ja, zo'n germanium klinkt anders (beter?). Scott Henderson heeft als hobby het nabootsen van de sound van zijn helden en benadrukt dat voor Jimi's sound je per se een ouderwets snoer moet gebruiken omdat je daarmee veel hoog van je sound wegsnoept en geen modern spul wat van betere kwaliteit is (klinkt namelijk veel te scherp). Wil je Randy Rhoads dan moet je zo'n mxr distortion pakken, die ruisen als een gek en ze geven (dacht ik) ook een volumedip. Dus het klopt wel wat je zegt; het is maar wat je zoekt.

telerocker
9 november 2017, 15:30
Er is zoveel goed spul te koop dat je oneindig veel tips kunt geven. Ga zelf maar eens wat testen. Ik beperk mijn advies tot de pedalen waarmee ik veel ervaring heb: Emma Reezafratzitz, Suhr Riot en de Brunetti MB2, als ook een ouwe TS9 en een BD-2. Ik licht er eentje uit: de Suhr Riot doet het op elke amp fantastisch, ook op een kakclean kanaal.

Dirk_Hendrik
9 november 2017, 18:41
Er is zoveel goed spul te koop dat je oneindig veel tips kunt geven. Ga zelf maar eens wat testen. Ik beperk mijn advies tot de pedalen waarmee ik veel ervaring heb: Emma Reezafratzitz, Suhr Riot en de Brunetti MB2, als ook een ouwe TS9 en een BD-2. Ik licht er eentje uit: de Suhr Riot doet het op elke amp fantastisch, ook op een kakclean kanaal.

Duss...
De TS vraagt om boetiek clones van de SD1 en da's voor jou een mooie trigger om maar eens een paar willekeurige drivepedalen op te gaan noemen? Ongeacht of ze ook maar iets anders met een SD1 gemeen hebben behalve dat het toevallig distortionpedalen zijn?

telerocker
9 november 2017, 20:01
Duss...
De TS vraagt om boetiek clones van de SD1 en da's voor jou een mooie trigger om maar eens een paar willekeurige drivepedalen op te gaan noemen? Ongeacht of ze ook maar iets anders met een SD1 gemeen hebben behalve dat het toevallig distortionpedalen zijn?

Nou ja, ze zijn boetiek en verbreden misschien de horizon. Er is een grote wereld buiten de SD1-gemeenschap. Maar als het per se een SD1 boetiekclone moet zijn, dan denk ik direct aan Keeley of een Analogman. Zo goed?

dml
10 november 2017, 07:39
Scott Henderson heeft als hobby het nabootsen van de sound van zijn helden en benadrukt dat voor Jimi's sound je per se een ouderwets snoer moet gebruiken omdat je daarmee veel hoog van je sound wegsnoept en geen modern spul wat van betere kwaliteit is (klinkt namelijk veel te scherp).

Het is een andere discussie maar ik vraag me bij dit soort statements altijd af, als Jimi nog zou leven, zou hij dan ook nog steeds met die ouwe doffe meuk spelen? Vast niet.

apekop
10 november 2017, 09:10
Het is een andere discussie maar ik vraag me bij dit soort statements altijd af, als Jimi nog zou leven, zou hij dan ook nog steeds met die ouwe doffe meuk spelen? Vast niet.

Echt wel. Als je eenmaal doffe meuk gewend bent wil je niks anders meer.

Dirk_Hendrik
10 november 2017, 09:25
Het is een andere discussie maar ik vraag me bij dit soort statements altijd af, als Jimi nog zou leven, zou hij dan ook nog steeds met die ouwe doffe meuk spelen? Vast niet.

Da's ook goed te rijmen met die lui die je een 30 jaar ouwe wah willen verkopen en stellen dat je met dat ding "instant" als Jimi klinkt. Ga er maar rustig van uit dat die wah 30 jaar terug een stuk helderder klonk dan nu. Veroudering heet dat.

En als Jimi nog zou leven zou hij wss 1 van de grootste autotune gebruikers zijn...

Fabrieksinstellingen
10 november 2017, 11:54
En als Jimi nog zou leven zou hij wss 1 van de grootste autotune gebruikers zijn...

Dat is bijzonder ongegronde speculatie, u durft.

Brad
10 november 2017, 13:37
Die pedalenbouwer waar Hendrix nauw mee samenwerkte is er van overtuigd dat hij met zijn tijd mee was gegaan. Roger Mayer is dat.

dejohan
10 november 2017, 13:56
Ja, Jimi was nu al lang DJ op Tomorrowland.

Pepe
10 november 2017, 14:07
Iedereen gaat met zijn tijd mee, of je wil of niet.
Waar Hendrix naar toe wilde gaan, daar heeft Eddie Kramer wel een idee over, iig was het absorberen van tijdsgeesten een onderdeel van het proces.
Maar zelfs Hank Marvin is niet blijven steken gezien zijn avonturen, die haakte toch maar mooi aan met een dd3!
Hendrix had geen bijzonder spectaculaire toon en inderdaad, een tuner (voor zijn gitaar) had niet misstaan. Ik wed dat ie graag zijn collectie fuzz faces had ingeruild voor die Korg tuner toen die verscheen.
Het is ook wel een beetje treurig voor Jimi, iedereen zit zich blind te staren op zijn pickups, speakers en pedaaltjes en dan is er geen tijd meer voor zijn techniek.

D3nnis
10 november 2017, 14:24
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de SD-1 als soort van gekleurde booster te gebruiken, zoals de halve metalwereld met tubescreamers doet (drive dicht, volume open)?

Pepe
10 november 2017, 14:43
Je kan het truukje met elke midhup drive uithalen. Dat iedereen daar de ts voor gebruikt is de srv link, meer is het toch niet?

D3nnis
10 november 2017, 14:46
Geen idee of de tubescreamer daar daarom zo veel voor gebruikt wordt; ik was vooralsnog niet in de veronderstelling dat de gemiddelde cradle of filth fan helemaal idolaat is van SRV, maar ik kan me vergissen.

Pepe
10 november 2017, 14:57
Nee, srv is daar los van gaan staan, de meeste zullen niet eens weten waarom ze juist die ts gebruiken en waarom die en die chip dan nou zo gewenst is.
Ergens, eind tachtig, vertelde srv dat hij die tubescreamers helemaal niet voor zijn drive gebruikte, enkel om meer gain uit zijn buizen te persen. Daarmee was het kwaad geschied.
Het werkte in zijn geval, scooped Fender/Dumble amps die mogen blazen.
Dat het een beetje onzin is voor multi channel master amps is totaal verloren gegaan, men doet elkaar gewoon na zonder aanziens des persoon. En waarom niet, tis rock'n roll, geen Beethoven.

NLF
10 november 2017, 16:41
Het is een andere discussie maar ik vraag me bij dit soort statements altijd af, als Jimi nog zou leven, zou hij dan ook nog steeds met die ouwe doffe meuk spelen? Vast niet.

Nee natuurlijk niet :-) Er was destijds van alles en nog wat op al die spullen aan te merken, die gitarist van Jethro Tull ergerde zich bijvoorbeeld bont en blauw aan die treble boosters die als maar radiosignalen oppikten. Maar waar het mij om ging: er is een groot verschil tussen "beter" in de zin van betere kwaliteit spullen en "beter" in de zin van smaak. Als je iets mooi vindt klinken of als het goed werkt voor je (kan dus ook een goedkope Boss SD zijn) waarom zou je het dan veranderen? Als jij het geluid van een ouderwets krulsnoer mooi vindt waarom dan een "beter" snoer pakken?

The Lo Lands
10 november 2017, 17:30
Ik heb de Boss SD-1W (waza) even gehad en ik vond de nieuwe setting gaver klinken dan de standaard setting. Uiteindelijk toch teruggestuurd daar het niet mijn smaak en stijl complementeerde. De kwaliteit van de Boss Waza pedalen is overigens erg goed en voor TS misschien toch wel het beste alternatief als hij de standaard SD-1 niet goed genoeg vind. Verder, smaak, smaak en nog eens smaken verschillen :-)

Dirk_Hendrik
10 november 2017, 22:24
Die pedalenbouwer waar Hendrix nauw mee samenwerkte is er van overtuigd dat hij met zijn tijd mee was gegaan. Roger Mayer is dat.

Jep..

En als er iemand in jaren-70 technologie is blijven hangen is het Roger Mayer wel. Je zou bijna zeggen dat hij moeite doet om niet met z'n tijd mee te hoeven gaan.

The Lo Lands
10 november 2017, 22:38
Jep..

En als er iemand in jaren-70 technologie is blijven hangen is het Roger Mayer wel. Je zou bijna zeggen dat hij moeite doet om niet met z'n tijd mee te hoeven gaan.

Ik heb een paar jaar een Roger Mayer Voodoo Vibe Jr. op mijn pedalboard gehad en dat was/is imo toch wel de lekkerste Univibe die ik gehad heb. Naast true bypass- tevens een aparte input met een top buffer, niet zoals die crappy Boss buffers uit de jaren 80. Daarnaast diverse extra uitgangen. Echt wel een doordacht en oerdegelijk design waar weinig op aan te merken is. Als iets goed is waarom het wiel opnieuw willen uitvinden. Daarvoor hebben we Strymon toch ;-)

Pepe
10 november 2017, 22:55
Als iets goed is waarom het wiel opnieuw willen uitvinden. Daarvoor hebben we Strymon toch ;-)

Haha, je had een hele hoop companies kunnen opnoemen wat wat betreft wiel opnieuw uitvinden maar Strymon dan weer juist niet.

apekop
11 november 2017, 09:41
Haha, je had een hele hoop companies kunnen opnoemen wat wat betreft wiel opnieuw uitvinden maar Strymon dan weer juist niet.

Ongeveer 80% van pedalenland is het wiel opnieuw uitvinden. De zoveelste tubescreamer variant of analoge delay met drie knoppen etc. Sommigen zoals Mooer zijn er groot mee geworden. Gelukkig zijn er nog wat kleinere bedrijfjes die wel wat origineels verzinnen.

Dirk_Hendrik
11 november 2017, 10:39
Ik heb een paar jaar een Roger Mayer Voodoo Vibe Jr. op mijn pedalboard gehad en dat was/is imo toch wel de lekkerste Univibe die ik gehad heb. Naast true bypass- tevens een aparte input met een top buffer, niet zoals die crappy Boss buffers uit de jaren 80. Daarnaast diverse extra uitgangen. Echt wel een doordacht en oerdegelijk design waar weinig op aan te merken is. Als iets goed is waarom het wiel opnieuw willen uitvinden. Daarvoor hebben we Strymon toch ;-)

Dus,
Een wat betere ingangsbuffer dan een Boss (noem er dan ook specifieke bij. bij Boss kom je nogal wat variatie tegen in de buffering) en een paar extra uitgangen maken het ding doordacht? En bij elk boetiekpedaal wordt geklaagd als de jacks of pots op de PCB zitten maar bij Mayer is het "oerdegelijk design" terwijl de gehele print aan de pots hangt? (in de door jou genoemde vibe maar daarna ook van toepassing op al die zwarte doorsjes van Mayer) Nog los van het ysieke formaat van die vibe dingen... Met alle respect maar Mayer heeft z'n hoogtijdagen in de jaren 60 en 70 gehad en heeft daarna alleen nog maar geteerd op oude successen en het eindeoze herbruik ervan, surfend op het geluk een van een paar dingen die hij voor Hendrix heeft mogen doen. Maar doorontwikkelen... nope. Nieuw gebouwde ouwe en gedateerde meuk.

The Lo Lands
11 november 2017, 11:09
Dus,
Een wat betere ingangsbuffer dan een Boss (noem er dan ook specifieke bij. bij Boss kom je nogal wat variatie tegen in de buffering) en een paar extra uitgangen maken het ding doordacht? En bij elk boetiekpedaal wordt geklaagd als de jacks of pots op de PCB zitten maar bij Mayer is het "oerdegelijk design" terwijl de gehele print aan de pots hangt? (in de door jou genoemde vibe maar daarna ook van toepassing op al die zwarte doorsjes van Mayer) Nog los van het ysieke formaat van die vibe dingen... Met alle respect maar Mayer heeft z'n hoogtijdagen in de jaren 60 en 70 gehad en heeft daarna alleen nog maar geteerd op oude successen en het eindeoze herbruik ervan, surfend op het geluk een van een paar dingen die hij voor Hendrix heeft mogen doen. Maar doorontwikkelen... nope. Nieuw gebouwde ouwe en gedateerde meuk.
Je zal het allemaal beter weten maar als iets dag-in-dag-uit goed werkt, klinkt en als een tank gebouwd is maak ik mij persoonlijk niet druk om potmeters of jacks die op een PCB gesoldeerd zijn of wat het type buffer circuit van een X-Boss pedaal is, het was één van hun overdrives. Boss had gewoon nooit ieder pedaal moeten voorzien van een buffer, of had deze als de RM schakelbaar mogen maken of met een aparte buffered en true bypass aansluiting, maar goed als we het hebben over een merk dat zijn legacy aan het uitmelken is dan mag Boss ook wel genoemd worden, mijn mening he! Ik heb het vibe pedaal destijds tweedehands gekocht en zelf ongeveer 7 jaar zonder problemen gehad en weer doorverkocht aan een nieuwe gitaar enthousiast. Je bent overigens uitgesproken over Jimi en Roger en dat mag ;-)

Brum
11 november 2017, 11:14
Nee, srv is daar los van gaan staan, de meeste zullen niet eens weten waarom ze juist die ts gebruiken en waarom die en die chip dan nou zo gewenst is.
Ergens, eind tachtig, vertelde srv dat hij die tubescreamers helemaal niet voor zijn drive gebruikte, enkel om meer gain uit zijn buizen te persen. Daarmee was het kwaad geschied.
Het werkte in zijn geval, scooped Fender/Dumble amps die mogen blazen.
Dat het een beetje onzin is voor multi channel master amps is totaal verloren gegaan, men doet elkaar gewoon na zonder aanziens des persoon. En waarom niet, tis rock'n roll, geen Beethoven.

Wat is dan het grote verschil tussen het boosten van een enkelkanaal of meerkanaals versterker, behalve dan dat een meerkanaals versterker op z'n minst een cleaner en een gain/lead kanaal heeft?

D3nnis
11 november 2017, 11:26
Dus,
Een wat betere ingangsbuffer dan een Boss (noem er dan ook specifieke bij. bij Boss kom je nogal wat variatie tegen in de buffering)

Waarom heeft boss (zo veel) verschillende buffers eigenlijk?
Ik vind de PS-6 bijvoorbeeld waardeloos in bypass, maar met de DM-2W heb ik geen enkele moeite.
De SD-1 is hem ook niet in bypass.
Ik zag straks op ebay een printje met een relais dat aangestuurd wordt door de standaard schakelaar in het boss pedaal; soort "soft switch true bypass". Lijkt me wel interessant.

Pepe
11 november 2017, 12:44
Wat is dan het grote verschil tussen het boosten van een enkelkanaal of meerkanaals versterker, behalve dan dat een meerkanaals versterker op z'n minst een cleaner en een gain/lead kanaal heeft?

De non master single channel als twin, Hi watt en plexi moeten jezus hard om een beetje te clippen. De cascading multi channels niet.
En met een dedicated channel tonestack heb je in feite al een ingebouwde ts.
Natuurlijk kan je altijd ergens een booster voor zetten volgens het Spinal Tap principe This one goes to eleven.
Heb je natuurlijk wel een FX loop nodig anders worden je reverb en delays appelmoes.

Goh, had het idee dat jij dit soort basics wel wist?

Brum
11 november 2017, 15:39
De non master single channel als twin, Hi watt en plexi moeten jezus hard om een beetje te clippen. De cascading multi channels niet.
En met een dedicated channel tonestack heb je in feite al een ingebouwde ts.
Natuurlijk kan je altijd ergens een booster voor zetten volgens het Spinal Tap principe This one goes to eleven.
Heb je natuurlijk wel een FX loop nodig anders worden je reverb en delays appelmoes.

Goh, had het idee dat jij dit soort basics wel wist?

Ik denk dat ik de basics wel al aardig ken ja, redelijk wat gear versleten ook. Vandaar ook juist de vraag waarom een meerkanaals versterker anders zou werken op bijv. een ts. Een versterker kan gebouwd zijn om strakker te laten klinken in het laag. Maar dat staat toch helemaal los van een meerkanaals versterker? Ik ken namelijk ook meerkanaals versterkers die juist zo opgebouwd zijn dat ze meer vintage klinken en dus niet zo strak, evenals inderdaad wel kneiterstrakke meerkanaals bakken. Maar ook even zo goed versterkers met maar één kanaal en kneiterstrak en vice versa. Een ts of ander meer middige overdrives gebruik je ook echt niet alleen maar om een high gain kanaal strak te krijgen. Dat dat trucje erg goed werkt is weer een ander verhaal. Ik voelde me niet perse aangevallen, maar keek wel een beetje raar op dat juist jij zegt dat het eigenlijk maar onzin is om een ts voor een multi bak te zetten. Wellicht omdat ik juist van jou had verwacht dat juist jij ook die andere kant van het verhaal kent, ondanks dat het niet jouw kopje thee is. Ik persoonlijk ben wel een tubescreamer liefhebber, maar helemaal niet alleen maar om het strak trekken en zet dat ding ook voor een tweekanaals versterker. In mijn geval is het ook om te kleuren, eigenlijk als een soort eq. Want een ts doet nou eenmaal iets met het midhoog. Iets wat ik persoonlijk erg fijn vind, bijna bij elke high gain bak. En ja, ik gebruik inderdaad de fx loop voor m'n delay. Maar dat zou ik ook doen als ik over een éénkanaals bak zou spelen met een scheurpedaal ervoor, om exact dezelfde reden. Mits er een fx loop aanwezig is. Het drive laag/level hoog verhaal is ook maar een benadering. Je kunt ook je drive wel wat open zetten en de level juist wat terug en wat minder gain op je high gain versterker instellen. Maar ook de tone knop doet nog 's best veel. Iets wat ik inderdaad een beetje heb afgekeken van bijv. een Doug Rappoport, waardoor ik zelfs een bepaald type ts heb aangeschaft. Maar da's me nou niet bepaald te doen om het nadoen, maar omdat dat een benadering is die mij erg bevalt. Het wiel is al tienduizend keer uitgevonden in gitaarland. Je zou ook kunnen zeggen dat vasthouden aan de basics met bijv. een tele, kabeltje, hooguit drie pedalen (da's al heel wat hoor) en, ik zeg maar wat, een tweedje nog veel meer nadoen is. Want dat wiel is nog véél vaker gebruikt. Maar wat kan mij dat rotten, zolang iemand er maar gelukkig mee is. Ik ga daar in ieder geval niet minderwaardig over doen, of betweterig. En het werkt toch? Dus waarom ook niet.

Pepe
11 november 2017, 15:51
Wow, verhaal.
Ik zeg niet veel meer dan, amps die on board al een ingebouwde ts hebben (in de vorm van een extra kanaal met volume boost, tonefilter & clipping) hebben in principe dus geen ts meer nodig voor die taak.
Maar dat niemand je tegenhoud daar toch nog weer een ts voor te zetten, wat ook veel gebeurd.

Wat je persoonlijk wel of niet gebruikt, al zet je 10 ts'n achter elkaar voor je Quad rec stealth double barrel deluxe, als dat gewoon je geluid is, God speed.

NLF
11 november 2017, 17:28
Wat is dan het grote verschil tussen het boosten van een enkelkanaal of meerkanaals versterker, behalve dan dat een meerkanaals versterker op z'n minst een cleaner en een gain/lead kanaal heeft?

Als je bijvoorbeeld een ouwe AC 30 pakt dan kun je 'm (zeker met een stratje met single coils) helemaal open zetten voordat ie (een klein beetje) vervormt. Met een booster erbij (bijvoorbeeld ts) geeft ie meer vervorming en duw je 'm over de rand. Een moderne meerkanaals amp met een gain/lead kanaal heeft al heel veel vervorming en met je master volume kun je 'm instellen zoals je wilt. De ts heeft dan meer de functie van een wat vollere klank of andere eq kleuring maar is niet per se noodzakelijk om de amp aan de praat te krijgen.

Brum
11 november 2017, 17:49
Als je bijvoorbeeld een ouwe AC 30 pakt dan kun je 'm (zeker met een stratje met single coils) helemaal open zetten voordat ie (een klein beetje) vervormt. Met een booster erbij (bijvoorbeeld ts) geeft ie meer vervorming en duw je 'm over de rand. Een moderne meerkanaals amp met een gain/lead kanaal heeft al heel veel vervorming en met je master volume kun je 'm instellen zoals je wilt. De ts heeft dan meer de functie van een wat vollere klank of andere eq kleuring maar is niet per se noodzakelijk om de amp aan de praat te krijgen.

Zet daar 's een Marshall JMP/JCM800 2203 tegenover. Ook één kanaals, maar met een heel ander principe en tamelijk veel gain. Hele volksstammen zetten er een drive voor en echt niet alleen maar om de boel strakker te trekken. Mesa's, ook de modernere staan nou niet echt bekend om hun strakheid. Zoveel keus, zoveel smaken. Ik snap ook wel dat Pepe dat niemand ontneemt, maar het multi-kanaal verhaal icm een ts afdoen als nadoen en overbodig vind ik te kort door de bocht. Maar ook het multi-kanaal = al strak van z'n eigen gaat echt niet altijd op.

Dat wat je zegt over vollere klank en/of kleuring is ook mijn verhaal. Helemaal eens. Dat bedoelde ik ook met het ts verhaal, dat die echt niet alleen als straktrekker gebruikt worden, wat ik uit het verhaal van Pepe proefde. In mijn geval zelfs andersom. Mijn Splawn is retestrak. Maar juist, in mijn geval, een Maxon VOP-9 (feitelijk een gemodde OD820 en dus tubescreamer-achtige) doet een beetje meer jus geven. Want ook je mutes en dergelijke worden minder steriel cq strak en dikker. Eigenlijk precies andersom dan het principe van het straktrekken middels een ts. Dat en het midhoog, wat voor mij een wat woody feel meegeeft (toch mooi, die gitaristen termen:)) en je door de mix snijdt als een mes door de boter.

Pepe
11 november 2017, 21:09
Je leest gewoon te veel Brum.
Mijn hele verhaal vertel ik vanuit het principe waarin SRV de ts gebruikte. Dat had ik nog expres duidelijk ingeleid dacht ik.
Blijkbaar niet duidelijk genoeg.
Laat onverlet dat je DAARNAAST je ts ook voor andere doeleinden kan gebruiken.
Als stand alone overdrive bijvoorbeeld, waar Ibanez hem voor bedacht had.
Maar ook als boekensteun en onderzetter.
Heel veel mogelijkheden, daar heb je helemaal gelijk in. :D
(grapje he!)

Erik de Perik
11 november 2017, 21:48
Met de gain van een OD boost je je voorversterker, waardoor de eindversterker eerder gaat vervormen. Gooi je er de vervorming van het pedaaltje in, dan kun je op lager volume vervormen, doe je dit bij een hogere gain dan wordt het meestal smeriger en minder strak. Prik je 'm voor een preamp met gain stages..... dan kun je zelf wel uitrekenen wat er gebeurt. Niks moeilijks aan toch?

Maxon.... was dat niet de fabrikant van de IBZ TS?

Brum
11 november 2017, 22:55
Maxon was de fabrikant van de Ibanez tubescreamers inderdaad. Wil je een vintage correcte 808, neem dan een Maxon. Then again, ik denk niet dat je immense verschillen gaat horen.

@Pepe: We praten nu een beetje langs elkaar heen geloof ik.:)

dml
12 november 2017, 10:36
Als je iets mooi vindt klinken of als het goed werkt voor je (kan dus ook een goedkope Boss SD zijn) waarom zou je het dan veranderen? Als jij het geluid van een ouderwets krulsnoer mooi vindt waarom dan een "beter" snoer pakken?

Helemaal prima als het op smaak gebaseerd is. Maar velen onder u gebruiken het argument "Want Jimi gebruikte het ook".
O ja, natuurlijk is die smaak met name bij gitaristen beïnvloed door gitaar"goden" uit een ver, grijs en stoffig verleden, zoals ene Jimi. M.a.w. het circeltje is rond, we zijn weer terug bij af.
Gitaristen? Het zijn net amateur wielrenners die zondagochtend in groepjes de fietspaden onveilig maken, met allemaal een Rabobank tenue aan. Vraag ze maar eens waarom ze een Rabobank shirt dragen :)

NLF
12 november 2017, 12:18
Helemaal prima als het op smaak gebaseerd is. Maar velen onder u gebruiken het argument "Want Jimi gebruikte het ook".
O ja, natuurlijk is die smaak met name bij gitaristen beïnvloed door gitaar"goden" uit een ver, grijs en stoffig verleden, zoals ene Jimi. M.a.w. het circeltje is rond, we zijn weer terug bij af.
Gitaristen? Het zijn net amateur wielrenners die zondagochtend in groepjes de fietspaden onveilig maken, met allemaal een Rabobank tenue aan. Vraag ze maar eens waarom ze een Rabobank shirt dragen :)

Ik ben zelf niet zo'n heel erg groot Hendrix fan (behalve de eerste plaat, die vind ik echt heel erg goed). Wat betreft grijs en stoffig verleden: tsja, ik hoor de afgelopen 20 a 30 jaar eigenlijk niet veel gebeuren waar ik ook maar enigszins warm of koud van wordt dus dan draaien we de oude platen maar. De meeste leuke dingen werden gedaan in de tijd dat de electrische gitaar nog jong was, zoals nu de electronische dance muziek springlevend is.