PDA

View Full Version : Advies gevraagd welke combo



nollen
5 november 2017, 18:48
Hallo allemaalikben op zoek naar een combo voornamelijk voor thuis gebruik. Speel een Gibson lp studio met Pedalboard (overdrive/whammy/delay)
Ik speel het liefst op de pedalen dus 1 kanaal zou voor mij voldoen. Zoek een warme sound (marshall is schel). Hou van het bluesy warme maar aangezien ik ook rock speel moet ie dat ook aan kunnen.. laten we zeggen black keys achtig:-)
Wie kan me wat aanbevelen budget 0-500 used?

NLF
5 november 2017, 19:31
Als je iets voor thuis zoekt moet je allereerst goed kijken naar hoeveel lawaai je thuis kunt maken.

nollen
5 november 2017, 19:40
Dat klopt ik woon halfvrijstaand, beetje herrie kan maar niet heel veel..
Is iets als een fender blues deville iets waarmee je ook met rock en een lespaul mee uit de voeten kan?
Of een een Fender champion of..?

Midwolda
5 november 2017, 19:46
Nou, met die eisen en met dat budget kun je wel heel erg veel kanten op.
Eénkanaals thuisvolume buizencombo's zijn rijkelijk voorradig, ook op Marktplaats.
Zie mijn onderschift hoe ik het doe: de Champ is een SF uit 1978 met een nieuwe Weber speaker.

Opties nieuw die ik zelf ook wel zou zien zitten:
Bugera V5 Infinium
Blackstar HT-5R
Laney Lionheart L5T-112

Tabula Rasa
5 november 2017, 20:11
Alle Marshalls zijn schel is wel heel erg kort door de bocht.

gepost met Tapatrut.

nollen
5 november 2017, 20:14
Ok ja het voordeel van een wat zwaardere versterker is dat je met gigs deze kan meenemen.
Bijvoorbeeld die Fender blues deville buizen 40watt moet je die echt op z’n donder geven om lekker te klinken? Maw op slaapkamer niveau te doen??


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

nollen
5 november 2017, 20:19
Alle Marshalls zijn schel is wel heel erg kort door de bocht.

gepost met Tapatrut.

Klopt dat is het niet, maar wel mijn ervaring van de laatste 2 (waren valvestates).


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

guitarkid2
5 november 2017, 20:22
https://www.youtube.com/watch?v=9wfOvHTy3Gc

Midwolda
5 november 2017, 20:29
Ik ken zelf de 40W Blues DeVille niet, maar voor thuis zou je een powerbrake tussen de amp en de speaker kunnen hangen. Het is altijd een beetje van het één of een beetje van het ander. Voor mijn Champ (en voor de lol) heb ik een combokast gebouwd met een 12" Eminence Texas Heat erin, scheelt toch al snel 5 dB SPL en als het dan nog harder moet dan zetten ze er maar een mic voor.

Tabula Rasa
5 november 2017, 21:21
maar wel mijn ervaring van de laatste 2 (waren valvestates).

Serieus?

Je mening baseren op rampzalige torren-bakken, die verder in niets op de buizen versterkers lijken, behalve het logo? (En dat ene 12ax7 buisje)


gepost met Tapatrut.

maxdb
5 november 2017, 21:41
Heb nog wel een Koch studiotone XL te koop staan, precies wat je zoekt.
Thuis een EQ met volume in de loop en scheuren maar, genoeg om te giggen.
Niet dat ik er vanaf moet hoor.

nollen
5 november 2017, 22:26
Ok die vox ac15 lijkt me ook interessant. Heb echter wel kort een vox nt15h gespeeld maar dat was t echt niet... ielig en flauw geluid en pakte pedalen niet lekker..
dus
vox ac15 vd Fender blues deville


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

ateng
5 november 2017, 22:47
Serieus?

Je mening baseren op rampzalige torren-bakken, die verder in niets op de buizen versterkers lijken, behalve het logo? (En dat ene 12ax7 buisje)


gepost met Tapatrut.

Hahaha zo dacht ik ook!! Valvestate als referentie voor hoe een Marshall klinkt... wtf.

Tabula Rasa
6 november 2017, 09:01
Ik ga je een tip geven die minder cool is, maar wel handig wanneer je nog op zoek bent:

Koop een goed clean-platform. Eentje die op jouw volume, met de volumeknop op de gitaar, met minimaal volumeverlies van clean naar crunch gaat en vul dat aan met een of meer goede trapdoosjes, waarmee je blijft experimenteren.

gepost met Tapatrut.

Brad
6 november 2017, 11:12
Ik zeg, vergeet die buizen. Koop een Orange crush pro 60 transistor bak. Prima voor thuis en op het podium.

https://www.youtube.com/watch?v=ZRKwRM0Ffes

Kim Wilson
6 november 2017, 12:47
Als je nu gaat zoeken, kun je nog wel een mooi SF Champje scoren van half jaren 70 voor €500. Die zijn lekker voor thuisgebruik, en worden alleen maar meer waard.

Tabula Rasa
6 november 2017, 13:01
Ik zeg, vergeet die buizen. Koop een Orange crush pro 60 transistor bak. Prima voor thuis en op het podium.

https://www.youtube.com/watch?v=ZRKwRM0FfesIk zeg, vergeet die Brad.

gepost met Tapatrut.

Tabula Rasa
6 november 2017, 13:02
Als je nu gaat zoeken, kun je nog wel een mooi SF Champje scoren van half jaren 70 voor €500. Die zijn lekker voor thuisgebruik, en worden alleen maar meer waard.Goeie tip! Gaan prima met pedalen.

gepost met Tapatrut.

Kakihara
6 november 2017, 13:34
Keuze zat eigenlijk, dat wordt vooral veel uitproberen (hoera!). Liefst met een open geest en niet beperken tot de Blues DeVille of AC15.

Je zou ook kunnen kijken naar:

Vox AC4 of AC10
Orange Rocker 15 (terug te schakelen naar 0,5w. Orange is wel wat kieskeuriger met pedalen, maar Vox is dat ook)
Fender Bassbreaker of (ben ik zelf niet zo zot van: ) Blues Jr.

En als je tweedehands een Peavey Delta Blues tegenkomt, zeker gaan kijken.

nollen
6 november 2017, 15:35
Goeie tip! Gaan prima met pedalen.

gepost met Tapatrut.

Welke bedoel je precies? Fender champion welk type?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

guitarkid2
6 november 2017, 15:35
500 euro zei u voor een silverface champ ??
btw die blijven niet lang clean 8 inch ??

http://www.maxguitarstore.com/products/fender-champ-1978-silverface/?utm_source=marktplaats&utm_medium=cpc&utm_campaign=admarkt

Tabula Rasa
6 november 2017, 15:56
Fender blues deluxe 1993
€ 500,00
http://link.marktplaats.nl/m1221620487?utm_source=android_social&utm_medium=android_social&utm_content=vip&utm_campaign=socialbuttons

Fender Blues Junior lacquered tweed
€ 475,00
http://link.marktplaats.nl/m1221241965?utm_source=android_social&utm_medium=android_social&utm_content=vip&utm_campaign=socialbuttons

Silverface!!!! Champje. (Net als de post hierboven, maar dan wel binnen budget )
fender Champ silverface 1978
€ 400,00
http://link.marktplaats.nl/m1220160874?utm_source=android_social&utm_medium=android_social&utm_content=vip&utm_campaign=socialbuttons



gepost met Tapatrut.

guitarkid2
6 november 2017, 16:03
alleen die junior zou ik als non tech durven scoren
(wel een hotplate erbij want wel willen toch allemaal als noel klinken ?)

die anderen...........pfffffff

nollen
6 november 2017, 16:18
Die blues deluxe had helaas geen volume regeling. En zou deze op slaapkamer niveau wel klinken?

De junior is mss een optie en die silverface?




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Midwolda
6 november 2017, 16:24
500 euro zei u voor een silverface champ ??
btw die blijven niet lang clean 8 inch ??

http://www.maxguitarstore.com/products/fender-champ-1978-silverface/?utm_source=marktplaats&utm_medium=cpc&utm_campaign=admarkt

Ja, bizar die prijzen, ik verbaas me er ook al weer een tijdje over.
Weet nog wel dat ik in 2009 een '78 SF VibroChamp voor 400 kocht en in 2011 een '78 SF Champ voor 350.

Kim Wilson
6 november 2017, 16:31
500 euro zei u voor een silverface champ ??
btw die blijven niet lang clean 8 inch ??

http://www.maxguitarstore.com/products/fender-champ-1978-silverface/?utm_source=marktplaats&utm_medium=cpc&utm_campaign=admarkt
Max is veeeel te duur. Tabula Rasa heeft een Champje gepost die €400 kost. Dat is momenteel wel echt goedkoop. En voor thuisgebruik blijft ie lang genoeg clean.

nollen
6 november 2017, 17:23
Fender blues deluxe 1993
€ 500,00
http://link.marktplaats.nl/m1221620487?utm_source=android_social&utm_medium=android_social&utm_content=vip&utm_campaign=socialbuttons

Fender Blues Junior lacquered tweed
€ 475,00
http://link.marktplaats.nl/m1221241965?utm_source=android_social&utm_medium=android_social&utm_content=vip&utm_campaign=socialbuttons

Silverface!!!! Champje. (Net als de post hierboven, maar dan wel binnen budget )
fender Champ silverface 1978
€ 400,00
http://link.marktplaats.nl/m1220160874?utm_source=android_social&utm_medium=android_social&utm_content=vip&utm_campaign=socialbuttons



gepost met Tapatrut.

Thanks maar wat is nou de eigenschap van een blues amp?

Verder is het belangrijk dat ie pedalen wel goed pakt.. vox zou dan wellicht afvallen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Midwolda
6 november 2017, 17:30
Silverface!!!! Champje. (Net als de post hierboven, maar dan wel binnen budget )
fender Champ silverface 1978
€ 400,00
http://link.marktplaats.nl/m1220160874?utm_source=android_social&utm_medium=android_social&utm_content=vip&utm_campaign=socialbuttons


Ik zeg Doen! Is het niet je ding dan verkoop je 'm toch weer voor diezelfde prijs?
Voor mij is het te ver weg, anders zou ik 'm zelf halen ook nog gndj.

nollen
6 november 2017, 18:00
Ik zeg Doen! Is het niet je ding dan verkoop je 'm toch weer voor diezelfde prijs?
Voor mij is het te ver weg, anders zou ik 'm zelf halen ook nog gndj.

S helaas ook niet in mijn buurt...

Ik denk dat ik als eerste naar een Fender blies junior ga kijken, niet te krachtig en vindt het wel een warm geluid hebben en schijnt pedalen lekker te pakken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Kim Wilson
6 november 2017, 18:48
Thanks maar wat is nou de eigenschap van een blues amp?

Verder is het belangrijk dat ie pedalen wel goed pakt.. vox zou dan wellicht afvallen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Vox pakt pedalen op zich prima, hoor. Maar eerlijk is eerlijk, Fender slikt ze wel beter. Al zou ik daar niet mijn versterker op selecteren.

telerocker
6 november 2017, 18:56
Kijk ook eens naar een gebruikte Hughes & Kettner Statesman 20 watt. Klinkt echt goed op laag volume en voller en ronder dan een Blues Junior (ik heb eentje gehad). Het cleane kanaal klinkt vol, heeft twee voicings en pakt ook goed pedalen (ik had de 40-watter combo en nu nog de Statesman 50 head). De Statesman is meer vintage klinkend dan de Tubemeister-serie.
Andere aanraders zijn een gebruikte Rivera R30 of Pubster 25. En als je er eentje kunt vinden: Engl Classic Tube (2x10), met een mooi clean kanaal dat goed werkt met pedalen.

Kakihara
6 november 2017, 19:26
Thanks maar wat is nou de eigenschap van een blues amp?

Verder is het belangrijk dat ie pedalen wel goed pakt.. vox zou dan wellicht afvallen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Vox niet onmiddellijk afschrijven omdat die wat kieskeuriger is met (vooral overdrive-)pedalen. Hij pakt ze heus wel. Maar ik vind een tubescreamer bijvoorbeeld beter (of: gemakkelijker) te gebruiken op een Fender-versterker dan op een Vox. Omgekeerd vind ik een fuzz gemakkelijker gaan bij een Vox dan bij een Fender.

Maar smaken en kleuren en zo...

NLF
6 november 2017, 20:44
Thanks maar wat is nou de eigenschap van een blues amp?

Verder is het belangrijk dat ie pedalen wel goed pakt.. vox zou dan wellicht afvallen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Of een versterker pedalen pakt ja of nee is een beetje een onzin vraag. Je kunt beter vragen welke versterker welke pedalen wel of niet pakt (en dat hangt ook weer sterk af van de combinatie met gitaar en speaker). Als een versterker/speaker weinig mids heeft en je zet er een pedaal voor met veel mid dan kan het goed klinken, hetzelfde pedaal kan echter op een andere "scooped" amp helemaal nergens naar klinken. Bovendien hangt het allemaal weer af van de stijl en de sound die jij zoekt. Een fuzz met veel hoog kan op een (oude) marshall of (oude) vox prima klinken (rondt het hoog af), op een silverface fender wordt het hoog van de fuzz doorgegeven en klinkt het volgens veel mensen van geen kanten - tenzij jij vindt dat het jouw sound is natuurlijk. Een pedaal heeft zelf geen klank maar reageert altijd op/met de hele keten (gitaarpickup/amp/speaker). Beste is kijken naar de klank van jouw gitaar met de amp zonder pedaal: bevalt je dat, klinkt het te gek, of mis je iets?

guitarkid2
6 november 2017, 21:55
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nollen Bekijk bericht
Thanks maar wat is nou de eigenschap van een blues amp?

weet je wat het leuke is...................dat mag je helemaal zelf weten
en wat nog leuker is...............dat je die mening zomaar mag veranderen

nollen
6 november 2017, 23:41
Kijk ook eens naar een gebruikte Hughes & Kettner Statesman 20 watt. Klinkt echt goed op laag volume en voller en ronder dan een Blues Junior (ik heb eentje gehad). Het cleane kanaal klinkt vol, heeft twee voicings en pakt ook goed pedalen (ik had de 40-watter combo en nu nog de Statesman 50 head). De Statesman is meer vintage klinkend dan de Tubemeister-serie.
Andere aanraders zijn een gebruikte Rivera R30 of Pubster 25. En als je er eentje kunt vinden: Engl Classic Tube (2x10), met een mooi clean kanaal dat goed werkt met pedalen.

Thanks die Statesman is ook interessant inderdaad!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

nollen
6 november 2017, 23:47
Of een versterker pedalen pakt ja of nee is een beetje een onzin vraag. Je kunt beter vragen welke versterker welke pedalen wel of niet pakt (en dat hangt ook weer sterk af van de combinatie met gitaar en speaker). Als een versterker/speaker weinig mids heeft en je zet er een pedaal voor met veel mid dan kan het goed klinken, hetzelfde pedaal kan echter op een andere "scooped" amp helemaal nergens naar klinken. Bovendien hangt het allemaal weer af van de stijl en de sound die jij zoekt. Een fuzz met veel hoog kan op een (oude) marshall of (oude) vox prima klinken (rondt het hoog af), op een silverface fender wordt het hoog van de fuzz doorgegeven en klinkt het volgens veel mensen van geen kanten - tenzij jij vindt dat het jouw sound is natuurlijk. Een pedaal heeft zelf geen klank maar reageert altijd op/met de hele keten (gitaarpickup/amp/speaker). Beste is kijken naar de klank van jouw gitaar met de amp zonder pedaal: bevalt je dat, klinkt het te gek, of mis je iets?

Ja je hebt helemaal gelijk. Feit is dat ik een uitgangspositie heb ( gitaar met mijn Pedalboard) en daarbij de juiste amp zoek. Nu zal er vast nog wel het een of ander veranderen in die setting maar ik denk dat ik toch meer van de Amerikaanse sound ben. Daarom die vox toch een beetje aan de kant gezet maar idd het is en blijft persoonlijk! Neig nog naar de Fender blues junior of hughes&kettner statesman. Echter de laatst genoemde nooit in het echt gehoord dus dat moet er nog van komen

Maar top ik heb goede suggesties op zak en kan weer lekker gaan zoeken :-)



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Kim Wilson
7 november 2017, 08:22
Ook je pedalboard kan veranderen. ;)

Ik heb 8 jaar een Fender Vibrolux gehad, en daar door de jaren heen pedalen bij gekocht. Nu heb ik een Vox AC30, en moet ik gaan kijken of de pedalen die ik heb nog wel zo lekker klinken, of dat ik daar weer in mag gaan tweaken. De Vox reageert iig anders op de pedalen dan de Fender. Het basisgeluid van de Vox is in elk geval goed genoeg om daarop verder te borduren.

Waar ik maar mee wil zeggen dat het gaat om de combinatie. En de versterker moet je uitgangspunt zijn, niet je pedalen.

NLF
7 november 2017, 09:15
En de versterker moet je uitgangspunt zijn, niet je pedalen.

Het is inderdaad het meest logisch de amp te kiezen die je goed vindt klinken / fijn vindt werken en je pedalen daarop af te stemmen (en niet omgekeerd).

Baker
8 november 2017, 13:30
Heb ook een H&K statesman Combo. De 40W EL84 versie. Kan alleen maar zeggen dat dat een fijne versterker is, die het op lage volumes ook best goed doet. Ok ok, voor de slaapkamer gaat het net iets te hard. Maar op een (klein) podium gaat het prima.

De nieuwere H&K buizencombo's wekken af en toe wel mijn nieuwsgierigheid. Als ik in de markt zou zijn voor een buizencombo zou ik zeker de Tubemeister 18 checken. En door de ingebouwde power attenuator doet deze het ook fijn op de slaapkamer.
https://www.bax-shop.nl/gitaarversterker-combo/hughes-kettner-tm-18-twelve-combo-gitaarversterker

raabje
8 november 2017, 15:52
Ik heb een 30 watt (JTM30) buizenamp die clean wel lekker klinkt, en buizen oversturing klinkt (als ik volume boost en gain op max zet) wel lekker, maar er zit geen goede lichte crunch in. Power attenuator gaf ook geen gewenst resultaat.

Met een Bogner Blue pedaal over het cleane kanaal heb ik weer veel goed klinkende opties, op laag volume.

Kijk dus ook even naar buizenamp die clean goed klinkt + een high-end overdrive pedaal zoals de Bogner, of de Catalinbread DLS.

fred dons
8 november 2017, 16:03
Het is inderdaad het meest logisch de amp te kiezen die je goed vindt klinken / fijn vindt werken en je pedalen daarop af te stemmen (en niet omgekeerd).

mijn pedalenboard is een stuk stabieler dan de amps die ik gebruik (als in; ik verwissel sneller van amp dan pedalen :D ) , er zijn versterkers die ik gebruik voor hun specifieke geluid maar meestal zoek ik toch een amp die 1) clean erg goed klinkt en 2) mijn gitaar en pedalen zo natuurgetrouw doorgeeft. met name bij lagere volumes is de crunch uit mijn mesa niet echt te doen en dan is het prettig dat een dergelijk geluid ook op een andere manier te bereiken is.

nollen
8 november 2017, 17:47
Ik heb een 30 watt (JTM30) buizenamp die clean wel lekker klinkt, en buizen oversturing klinkt (als ik volume boost en gain op max zet) wel lekker, maar er zit geen goede lichte crunch in. Power attenuator gaf ook geen gewenst resultaat.

Met een Bogner Blue pedaal over het cleane kanaal heb ik weer veel goed klinkende opties, op laag volume.

Kijk dus ook even naar buizenamp die clean goed klinkt + een high-end overdrive pedaal zoals de Bogner, of de Catalinbread DLS.

Thanks dit ga ik zeker proberen. Ik ga komend weekend wat test spelen en neem je advies mee👍🏻


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

nollen
8 november 2017, 17:49
Heb ook een H&K statesman Combo. De 40W EL84 versie. Kan alleen maar zeggen dat dat een fijne versterker is, die het op lage volumes ook best goed doet. Ok ok, voor de slaapkamer gaat het net iets te hard. Maar op een (klein) podium gaat het prima.

De nieuwere H&K buizencombo's wekken af en toe wel mijn nieuwsgierigheid. Als ik in de markt zou zijn voor een buizencombo zou ik zeker de Tubemeister 18 checken. En door de ingebouwde power attenuator doet deze het ook fijn op de slaapkamer.
https://www.bax-shop.nl/gitaarversterker-combo/hughes-kettner-tm-18-twelve-combo-gitaarversterker



Ok baker bedankt voor je advies, ik ben dan altijd wel benieuwd naar wat voor muziek je speelt/gitaar/pedalen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

NLF
8 november 2017, 23:35
mijn pedalenboard is een stuk stabieler dan de amps die ik gebruik (als in; ik verwissel sneller van amp dan pedalen :D ) , er zijn versterkers die ik gebruik voor hun specifieke geluid maar meestal zoek ik toch een amp die 1) clean erg goed klinkt en 2) mijn gitaar en pedalen zo natuurgetrouw doorgeeft. met name bij lagere volumes is de crunch uit mijn mesa niet echt te doen en dan is het prettig dat een dergelijk geluid ook op een andere manier te bereiken is.

Tsja, iedereen heeft ook weer zo zijn eigen systeem en zijn eigen manier van werken voor specifieke situaties en/of muziekstijlen.

nollen
15 november 2017, 18:57
Na een aantal rondjes Nederland en aardig wat testen ben ik uiteindelijk beland bij een Fender blues deville 410😀
Ook voor het luide volume een leuke oplossing bedacht met een signal pad van ehx in de loop gezet 👍🏻


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Baker
15 november 2017, 21:24
Nice! Gefeliciteerd met je nieuwe amp!